Statut

STATUT

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

W DOLISTOWIE

Tekst jednolity

Rozdział I

PODSTAWA PRAWNA

Statut SP w Dolistowie został uchwalony na podstawie:

1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami).

2. Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późniejszymi zmianami).

3. rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statusów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr. 61, poz. 624, z późniejszymi zmianami).

4. rozporządzenia MENiS z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr. 83, poz. 562, z późniejszymi zmianami).

5. rozporządzenia MENiS z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr. 26, poz. 232).

6. rozporządzenia MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r, w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 1130.

7. rozporządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69).

8. rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226).

9. rozporządzenia MEN z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1991 r. Nr. 36, poz 155).

10.rozporządzenia MEN z dnia 12 sierpnia 1992 r. w sprawie nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy

Rozdział II

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa w Dolistowie.

2. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu na pieczęciach, stemplach. Możliwe jest używanie skrótu SP w Dolistowie.

3. Adres szkoły: Dolistowo Stare I 112, 19 – 124 Jaświły, woj. podlaskie.

4. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Jaświły.

5. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Podlaski Kurator Oświaty.

6. Szkoła działa na mocy Ustawy o Systemie Oświaty, Karty Nauczyciela i w oparciu o aktualne rozporządzenia.

7. Szczególnie celebrowane są uroczystości:

7.1 Święta, rocznice państwowe.

7.2 Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego.

7.3 Ślubowanie klas pierwszych.

7.4 Dzień Edukacji Narodowej.

7.5 Tydzień Rodziny.

7.6 Pożegnanie absolwentów szkoły.

8. Cykl kształcenia w szkole trwa 6 lat. Nauka prowadzona jest w dwóch etapach edukacyjnych:

a) I etap edukacyjny klasy I – III kształcenie zintegrowane;

b) II etap edukacyjny klasy IV – VI.

Rozdział III

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 2

Celem szkoły jest nauczanie i wychowanie uczniów zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. W realizacji tego celu szkoła uwzględnia obowiązujące przepisy prawa, Konstytucję RP, idee Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka oraz zasad pedagogiki i psychologii.

§3

1. Szkoła troszczy się o wszechstronny rozwój ucznia: intelektualny, społeczny, moralno – duchowy, fizyczny. Zapewnia warunki do: zdobywania rzetelnej wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie, rozwijania zdolności i zainteresowań poznawczych, artystycznych i sportowych.

1.1 Kształcenia umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce w celu przygotowania do życia we współczesnym świecie.

1.2 Korzystania z różnych źródeł wiedzy, nowoczesnych technologii informacyjnych oraz sprzętów i pomocy dydaktycznych szkoły.

1.3 Poznawania ekologicznego modelu funkcjonowania w świecie, ukazywania zagrożeń i sposobu zapobiegania im.

1.4 Poznania dziedzictwa kultury regionalnej, narodowej i światowej, podtrzymywania własnych tradycji oraz poczucia tożsamości narodowej.

1.5 Kształtowania takich cech charakteru i postaw jak: godność, tolerancja, życzliwość i wrażliwość, obowiązkowość i odpowiedzialność, aktywność i samodzielność, uczciwość.

1.6 Uczenia się samorządności.

1.7 Kształcenia umiejętności współpracy z innymi, negocjacji, rozwiązywania konfliktów i problemów oraz prezentowania własnych poglądów.

1.8 Udziału w życiu kulturalnym szkoły i środowiska lokalnego.

1.9 Rozwijania umiejętności dbania o własne zdrowie fizyczne i psychiczne oraz uświadomienia sobie zagrożeń związanych z nałogami, przemocą i agresją.

2. Szkoła realizuje zadania i cele w oparciu o:

2.1 Szkolny zestaw programów nauczania – Program edukacyjny - dopuszczony przez Dyrektora do realizacji po zasięgnięciu opinii członków Rady Pedagogicznej.

2.2 Wewnątrzszkolny System Oceniania zawierający zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski - stanowiący załącznik do Statutu.

2.3 Program Wychowawczy Szkoły po uzyskaniu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, uchwalony przez Radę Pedagogiczną, realizowany przez wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły - stanowiący załącznik do Statutu.

2.4 Szkolny Program Profilaktyki zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną zaopiniowany przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski – stanowiący załącznik do Statutu.

3. Szkoła spełnia swoje zadania poprzez:

3.1Realizację programów nauczania z poszczególnych przedmiotów i ścieżek międzyprzedmiotowych z uwzględnieniem różnorodnych metod nauczania.

3.2Zapoznawanie uczniów i rodziców z treściami realizowanych programów nauczania oraz z wymaganiami edukacyjnymi i zasadami oceniania zgodnie z WSO.

3.3Prowadzenie lekcji religii.

3.4Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów.

3.5Prowadzenie kół zainteresowań, zajęć pozalekcyjnych, pozaszkolnych oraz zajęć dydaktyczno - wyrównawczych.

3.6Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, artystycznych i sportowych.

3.7Działalność Samorządu Uczniowskiego, oraz innych organizacji i stowarzyszeń istniejących w szkole.

3.8Współpracę z samorządem i instytucjami społeczno-kulturalnymi środowiska lokalnego.

3.9Współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, sądem rodzinnym, policją, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

3.10 Współpracę z rodziną w realizacji zadań wychowawczych.

3.11 Realizację innowacji i programów profilaktyczno - edukacyjnych.

3.12 Zapewnienie odpowiednich warunków nauki i pracy uczniom i nauczycielom zgodnie z wymaganiami BHP.

4. Szkoła stwarza przyjazną atmosferę w czasie zajęć poprzez:

4.1Podmiotowe, życzliwe traktowanie wszystkich członków społeczności szkolnej.

4.2Obiektywny, przyjazny uczniom system oceniania.

4.3Przestrzeganie ustalonych praw i obowiązków ucznia, nauczyciela, innych pracowników oraz obowiązujących systemów i procedur nagradzania i karania.

4.4Sprawny system komunikowania się uczniów z innymi podmiotami społeczności szkolnej

5. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi.

5.1.W przypadku uczniów z dysfunkcjami narządów ruchu uniemożliwiającymi uczęszczanie do szkoły, przewlekle chorym i innym stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania w warunkach szkolnych, organizuje się indywidualne nauczanie i wychowanie w miejscu pobytu ucznia – dom rodzinny lub w uzasadnionych przypadkach na terenie szkoły.

a. pomoc psychologiczno pedagogiczną w zakresie adaptacji w środowisku szkolnym

b. obniżenie wymagań edukacyjnych z różnych przedmiotów nauczania, w zależności od rodzaju niepełnosprawności

c. na podstawie wniosku poradni psychologiczno- pedagogicznej, zorganizowanie nauczania indywidualnego w domu ucznia

d. utrzymywanie kontaktów uczniów, uczęszczających do szkoły, z uczniami pobierającymi naukę w domu

5.2.na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, przedstawionego dyrektorowi szkoły, organ prowadzący przyznaje nauczanie indywidualne.

5.3 W celu umożliwienia uczniom niepełnosprawnym wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości, zapewnia się odpowiednie wyposażenie oprzyrządowanie stanowiska pracy ucznia, w miarę możliwości finansowych szkoły.

5.4 O rodzaju i stopniu niepełnosprawności, jak również o formach kształcenia lub opieki oraz warunkach niezbędnych do realizacji potrzeb edukacyjnych uczniów poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna.

5.5. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych psychofizycznych edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

§ 4

Zadania opiekuńcze szkoły.

1. Respektowanie obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

2. Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:

· podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych nauczyciele prowadzący te zajęcia

· podczas przerw nauczyciele pełniący dyżury

· podczas imprez szkolnych np.: zabawy karnawałowe, dyskoteki, zawody sportowe, nauczyciele wyznaczeni przez Dyrektora oraz inne osoby dorosłe, a w szczególności rodzice.

3. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele, oraz za zgodą Dyrektora inne osoby dorosłe, a w szczególności rodzice. Zasady organizacji zajęć organizowanych poza terenem szkoły określają odrębne przepisy.

4. W celu wspomagania właściwego rozwoju uczniów w szkole funkcjonuje stołówka, w której wydawane są obiady dla uczniów i pracowników szkoły. Za zgodą Dyrektora, w szczególnych przypadkach z posiłków mogą korzystać osoby spoza szkoły.

5. Organizuje opiekę medyczną.

6. Organizuje pomoc materialną dla dzieci potrzebujących.

7. Szkoła współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc.

Rozdział IV

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

-WSO

§ 5

W szkole funkcjonuje WSO, którego zasady przedstawia się na początku roku szkolnego do wiadomości uczniów i rodziców (opiekunów). Załącznik nr1 do Statutu.

Rozdział V

ORGANA SZKOŁY

§ 6

Organami szkoły są:

1. Dyrektor szkoły

2. Rada Pedagogiczna

3. Samorząd Uczniowski

4. Rada Rodziców

§ 7

DYREKTOR SZKOŁY

1. Dyrektor – kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.

2. Do zadań Dyrektora należy:

2.1Czuwanie nad działalnością statutową.

2.2Kierowanie działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkoły.

2.3Organizowanie pracy dydaktycznej oraz zatwierdzanie do realizacji szkolnego zestawu programów nauczania, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

2.4Sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji.

2.5Przewodniczenie Radzie Pedagogicznej oraz realizowanie uchwał podjętych w ramach jej kompetencji.

2.6Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników szkoły, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.7Ocenianie i opiniowanie pracy nauczycieli.

2.8Opiniowanie na piśmie ocenę dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.

2.9Przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych.

2.10 Występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej oraz organizacji związkowych w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników.

2.11 Podejmowanie decyzji w sprawie:

· przyjmowania uczniów spoza rejonu

· odraczania obowiązku szkolnego, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno

· pedagogicznej na wniosek rodziców, nie dłużej jednak niż o jeden rok- przyjmowania uczniów, którzy przed dniem 1 września kończą 6 lat, na wniosek rodziców i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

2.12 Realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania.

2.13 Ustalanie szkolnego planu nauczania dla danego etapu edukacyjnego oraz opracowanie arkusza organizacyjnego szkoły na dany rok.

2.14 Opieka nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie.

2.15 Przydzielanie nauczycielom w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

2.16 Kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły.

2.17 Wyrażanie zgody na działalność w szkole stowarzyszeń i organizacji, których celem jest prowadzenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

2.18 Opracowanie wspólne z księgowym planu finansowego szkoły
i przedstawienie projektu planu do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej.

2.19 Realizowanie planu finansowego stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkoły.

2.20 Sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą.

2.21 Organizowanie wyposażenia w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny.

2.22 Nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystania druków szkolnych.

2.23 Organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz
prac konserwacyjno- remontowych.

2.24 Organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.

2.25 Zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.26 Egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę.

2.27 Wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony
cywilnej i powszechnej samoobrony.

2.28 Ustalanie zakresu odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników szkoły, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków.

2.29 Współdziałanie z organizacjami związkowymi lub wybranymi przedstawicielami reprezentującymi interesy pracownicze, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a dotyczącymi:

· zasięgania opinii w sprawach organizacji pracy szkoły

· ustalania regulaminów pracy, premiowanie i nagradzanie pracowników szkoły

· ustalania regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - ustalania planu urlopów pracowników szkoły, nie będących nauczycielami.

2.30 Administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem.

2.31 Współpraca z organami szkoły i organizacjami działającymi na terenie szkoły, zwłaszcza w zakresie:

· przedstawiania Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły

· udzielania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły.

2.32 Prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2.33 Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między organami szkoły oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć.

2.34 Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

§ 8

Tryb powoływania i odwoływania Dyrektora określa Ustawa o Systemie Oświaty i odpowiednie przepisy wykonawcze.

§ 9

RADA PEDAGOGICZNA

1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, w jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.

2. Przewodniczącym Rady jest Dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania.

3. Dyrektor zawiadamia członków Rady Pedagogicznej o terminie i porządku obrad, na co najmniej 7 dni wcześniej w formie zarządzenia w Księdze Zarządzeń oraz informacji na tablicy ogłoszeń. W przypadkach wyjątkowych termin 7 dniowy nie musi być przestrzegany.

4. Nadzwyczajne posiedzenie Rady Pedagogicznej jest zwoływane w miarę potrzeb przez Dyrektora z własnej inicjatywy, z inicjatywy Rady Rodziców, władz oświatowych lub na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

5. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział także inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

6. Rada posiada kompetencje stanowiące i opiniodawcze. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

6.1 Zatwierdzanie planów pracy szkoły.

6.2Uchwalanie Programu Wychowawczego Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Szkolnego Programu Profilaktyki.

6.3Zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.

6.4Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

6.5Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego.

6.6Podejmowanie uchwał w sprawie nagradzania i karania uczniów.

6.7Wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny i poprawkowy.

6.8Uchwalanie warunkowej promocji uczniów.

7. Rada Pedagogiczna opiniuje:

7.1Roczną organizację pracy, tygodniowy plan pracy, plan zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

7.2Projekt planu finansowego szkoły.

7.3Wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.

7.4Propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

7.5Wnioski w sprawie indywidualnego toku nauki ucznia.

7.6Powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący szkołę.

7.7Przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi

7.8Propozycje Dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im określonej funkcji w szkole.

8. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu lub jego zmian i uchwala go po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

9. Występuje z odwołaniem od decyzji kuratora w sprawie uchylenia statutu albo niektórych jego postanowień.

10.Rada Pedagogiczna analizuje wnioski Dyrektora wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły, nie rzadziej niż 2 razy w roku.

11.Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji Dyrektora.

12.Deleguje swoich przedstawicieli do prac w innych organach.

13.Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.

14.Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w postaci uchwał.

15.Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, co najmniej połowy jej członków, w razie równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.

16.Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani prawnie do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady, mogących naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.

17.Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin stanowiący oddzielny dokument. Załącznik nr 2 do Statutu.

§ 10

SAMORZĄD UCZNIOWSKI - SU

1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2. Organy SU są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

3. Organami SU są:

3.1 Zebranie wszystkich uczniów szkoły (walne);

3.2 Przewodniczący samorządu

3.3 Rada samorządu

4. Przewodniczący wybierany jest przez wszystkich uczniów, w powszechnych tajnych i równych wyborach.

5. Samorząd Uczniowski może przedstawić Dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców wnioski i opinie dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:

5.1 Prawo do zapoznania się z programem nauczania, celami i stawianymi wymaganiami.

5.2 Prawo do jawnej, umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.

5.3 Prawo do organizacji życia szkolnego, działalności kulturalnej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem i opiekunem Samorządu.

5.4 Prawo wyboru nauczyciela- opiekuna w porozumieniu z Dyrektorem.

5.5 Prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej.

5.6 Prawo do uchwalania regulaminu Samorządu, dokonywania zmian i uzupełnień.

6. Szczegółowe zasady wybierania i działania SU określa regulamin zgodnie ze Statutem Szkoły stanowiący odrębny dokument – załącznik do Statutu.

§ 11

RADA RODZICÓW

1. Rada Rodziców jest samorządną reprezentacją ogółu rodziców wspierającą działalność statutową szkoły i organem doradczo-opiniodawczym Dyrektora.

2. Wybory do Rady Rodziców:

2.1W terminie ustalonym przez Dyrektora szkoły zwoływane są we wrześniu pierwsze zebrania klasowe rodziców;

2.2Podczas zebrań klasowych rodzice każdej klasy (oddziału) wybierają w głosowaniu tajnym Rady Oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału oraz przedstawicieli do Rady Rodziców szkoły. Zebranie rodziców może przegłosować większą liczbę osób wchodzących w skład Rady Oddziałowej;

2.3W wyborach, o których mowa w p. 2.1, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic;

2.4Wychowawca klasy otwiera część zebrania poświęconą wyborom i przewodniczy jej do chwili wybrania przez ogół rodziców klasy ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch członków Komisji Skrutacyjnej, która prowadzi wybory. Przewodniczącym ani członkiem Komisji nie może być osoba kandydująca do Rady Oddziałowej;

2.5Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:

a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur na członków Rady Oddziałowej,

b) przygotowanie i rozdanie kart do glosowania,

c) nadzorowanie przebiegu głosowania,

d) obliczanie głosów,

e) ogłoszenie wyników głosowania, sporządzenie protokołu z wyborów,

f) ogłoszenie, którzy kandydaci wchodzą do Rady oddziałowej i Rady Rodziców.

2.6Komisja przyjmuje zgłoszenia kandydatów spośród rodziców, którzy przybyli na pierwsze zebranie;

2.7Tajne wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów zgłoszonych przez rodziców nie może być mniejsza niż trzech;

2.8Osoba kandydująca do Rady Oddziałowej musi wyrazić na to zgodę;

2.9Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania;

2.10 Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów;

2.11 W glosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia;

2.12 Wyborca stawia znak „X” obok jednego, dwóch lub trzech nazwisk kandydatów, na których głosuje;

2.13 Głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca wskazał znakiem „X” jedną, dwie lub trzy osoby, na które głosuje;

2.14 Komisja Skrutacyjna liczy głosy, wypełnia protokół i podaje wyniki głosowania;

2.15 Do Rady oddziałowej wchodzą ci kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. Jeden rodzic może być członkiem jednej Rady Oddziałowej. Członkowie każdej Rady Oddziałowej wybierają ze swojego grona przewodniczącego Rady Oddziałowej;

2.16 Do Rady Rodziców wchodzi osoba, która uzyskała największa liczbę głosów. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, o tym, któremu z nich przypada miejsce w Radzie Oddziałowej, rozstrzyga kolejna tura wyborów. Kolejne wybory przeprowadza ta sama Komisja Skrutacyjna na tym samym zebraniu;

2.17 Z zebrania wyborczego do Rady Oddziałowej sporządza się protokół, który podpisuje protokolant i wychowawca klasy.

2.18 Protokół z zebrania wyborczego oraz protokoły Komisji Skrutacyjnej wychowawca klasy przekazuje Dyrektorowi szkoły, który zebrane protokoły przekazuje Przewodniczącemu nowej Rady Rodziców podczas pierwszego posiedzenia.

2.19 Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców zwołuje Dyrektor szkoły w terminie do 20 października.

2.20 Dyrektor szkoły otwiera pierwsze posiedzenie Rady Rodziców i przewodniczy mu do chwili wyboru przez ogół członków Rady Rodziców ze swego grona przewodniczącego zebrania, który kieruje dalszą częścią obrad.

3. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

3.1Występowanie do Dyrektora i Rady Pedagogicznej z wnioskami dotyczącymi bieżącego i perspektywicznego planowania pracy szkoły.

3.2Inicjowanie i organizowanie pomocy rodziców dla szkoły.

3.3Współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły.

3.4Opiniowanie Programu Wychowawczego Szkoły, programów nauczania, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Szkolnego Programu Profilaktyki.

3.5Opiniowanie zmian w regulaminie Rady i Statucie Szkoły.

3.6Opiniowanie dorobku zawodowego nauczyciela, ubiegającego się o awans zawodowy.

3.7Gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek lub z innych źródeł, dla wspierania działalności statutowej szkoły, a także ustalenie zasad użytkowania tych funduszy.

3.8Udzielanie pomocy i wspieranie działalności Samorządu Uczniowskiego i wszystkich organizacji działających w szkole.

4. Zasady tworzenia i pracy Rady Rodziców oraz jej regulamin zgodny ze Statutem Szkoły uchwala zebranie przedstawicieli rodziców wszystkich klas.

5. Regulamin Rady Rodziców stanowi załącznik do niniejszego Statutu.

6. Przedstawiciele Rady Rodziców wchodzą w skład komisji konkursowej wybierającej Dyrektora.

7. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę i sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej Dyrektora lub nauczyciela.

8. Rada Rodziców może wnioskować do Dyrektora szkoły o ocenę pracy zawodowej nauczyciela.

9. Przedstawiciele Rady Rodziców mogą wchodzić w skład komisji przy odwołaniu od oceny pracy Dyrektora i nauczycieli.

10. W szkole może działać Rada Szkoły, którą do życia powołuje Dyrektor szkoły na wniosek dwóch spośród następujących podmiotów: Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego.

§ 12

ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW SZKOŁY

1. Organa szkoły współpracują ze sobą na zasadach porozumienia, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w ramach swoich kompetencji.

2. Organa szkoły zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych, lub planowanych działaniach i decyzjach.

3. Wnioski i opinie w formie pisemnej zgłoszone przez reprezentantów organów szkoły, rozpatrywane są na najbliższych posiedzeniach właściwego organu. W szczególnych sytuacjach w terminie nie dłuższym niż 7 dni.

4. Organa szkoły mogą zapraszać na swoje zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i opinii.

5. Dyrektor jest zobowiązany do organizowania systematycznych spotkań z Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, Radą Rodziców.

§ 13

PRZEPŁYW INFORMACJI

1. W celu zapewnienia właściwej współpracy między organami szkoły oraz całym środowiskiem szkolnym stosuje się następujące sposoby przepływu informacji.

1.1.Zapewnienie szerokiego dostępu wszystkim zainteresowanym do informacji prawnych i informacji wewnątrzszkolnych (pokój nauczycielski, biblioteka, korytarze szkolne).

1.2.Wspólne posiedzenia przewodniczących organów szkoły organizowane w miarę potrzeb.

1.3.Zebrania organów szkoły.

1.4.Zapraszanie na posiedzenia Rady Pedagogicznej przedstawicieli Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, z wyjątkiem tych posiedzeń, na których poruszane są sprawy i dane podlegające ochronie.

1.5.Upowszechnianie informacji o szkole poprzez wydawanie gazetek okolicznościowych, rozprowadzanie ulotek i plakatów.

1.6.Spotkania zespołów nauczycielskich.

1.7.Zebrania wychowawców, nauczycieli, dyrekcji szkoły z rodzicami
oraz konsultacje w wyznaczonych terminach.

1.8.Apele szkolne, zawody, popisy, festyny i prezentacja dorobku szkoły
w innych formach.

1.9.Przekazywanie informacji bieżących w formie zarządzeń w Księdze Zarządzeń Dyrektora szkoły oraz ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,
na tablicach ogłoszeń.

1.10. Przekazywanie informacji przez klasowych przewodniczących Samorządu Uczniowskiego.

1.11. Informowanie rodziców o sytuacji szkolnej dziecka w dzienniczku ucznia.

1.12. Indywidualne rozmowy.

1.13. Pisma urzędowe.

1.14. Korespondencja.

§ 14

SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW

PROCEDURY

1. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku w ciągu 2 tygodni uzgadnia z zainteresowanymi stronami sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem konfliktu, a w razie braku uzgodnień przekazuje sprawę organowi nadzorującemu szkołę.

2. Uwagi, wnioski i zarzuty dotyczące pracy Dyrektora i organów szkoły mogą być zgłaszane Dyrektorowi w formie pisemnej. Dyrektor powinien w ciągu
2 tygodni udzielić pisemnej odpowiedzi.

3. W przypadku wystąpienia konfliktu między Dyrektorem a innym organem szkoły, jedna ze stron może wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub prowadzącego szkołę, w zależności od przedmiotu sprawy, z prośbą o pomoc.

4. Dyrektor szkoły jest mediatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielami a rodzicami uczniów, a wnoszone sprawy rozstrzyga
z zachowaniem prawa i dobra społecznego.

5. Konflikty zaistniałe wewnątrz społeczności jednej klasy, rozstrzyga wychowawca klasy w porozumieniu z rodzicami i Dyrektorem szkoły.

6. W przypadku złamania prawa strona pokrzywdzona ma prawo wnieść odwołanie na piśmie, zachowując drogę służbową:

6.1Odwołanie w pierwszej kolejności wnosi się do wychowawcy klasy, który w ciągu 5 dni ma obowiązek udzielić pisemnej odpowiedzi.

6.2W przypadku nie satysfakcjonującego załatwienia sprawy do opiekuna Samorządu Uczniowskiego. Wniosek powinien być rozpatrzony w przeciągu 5 dni.

6.3W przypadku nierozstrzygnięcia problemu strona pokrzywdzona ma prawo zwrócić się do Dyrektora szkoły, który osobiście lub przez powołanego mediatora podejmuje decyzję i udziela pisemnej odpowiedzi w ciągu 7 dni.

6.4W szczególnych przypadkach w imieniu osoby pokrzywdzonej mogą występować: rodzice (opiekunowie), zespół klasowy, wychowawca klasy, opiekun Samorządu Uczniowskiego, przedstawiciele związków zawodowych i Rady Pedagogicznej.

7. Jeżeli sposób rozwiązania konfliktu na terenie szkoły nie zadowala stron, mogą odwołać się one do Kuratora Oświaty w Białymstoku.

Rozdział VI

ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 15

1. Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny.

2. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.

§ 16

Podstawą organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią ustalane przez Dyrektora i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną:

1. Szkolny plan nauczania.

2. Arkusz organizacji szkoły.

3. Tygodniowy rozkład zajęć.

§ 17

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora najpóźniej do 30IV każdego roku, na podstawie szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego szkoły, zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę do 30V danego roku.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, ogólną liczbę godzin edukacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły Dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych obowiązkowych i nadobowiązkowych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 18

Szkoła organizuje naukę religii oraz w sposób określony odrębnymi przepisami.

§ 19

Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego szkoły określają odrębne przepisy.

§ 20

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone systemie klasowo – lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może ustalić inny czas trwania zajęć edukacyjnych, nie dłuższy jednak niż 60 minut i nie krótszy niż 30 minut, zachowując ogólny tygodniowy rozkład zajęć.

4. Czas trwania zajęć w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania.

5. W czasie trwania zajęć edukacyjnych organizuje się przerwy międzylekcyjne dziesięciominutowe oraz tzw. przerwę obiadową (trzydziestominutową).

§ 21

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania.

2. Liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 26 osób.

3. W oddziałach liczących powyżej 24 uczniów zajęcia z języków obcych i informatyki odbywają się z podziałem na grupy.

4. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów na zajęciach, o których mowa w p.3 można dokonywać podziału na grupy za zgodą organu prowadzącego szkołę.

5. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach V - VI prowadzone są w grupach międzyklasowych z uwzględnieniem podziału na chłopców i dziewczęta.

§ 22

1. Niektóre elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli jest to uzasadnione celami tych zajęć, a także zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.

2. Zajęcia, o których mowa w p.1, są organizowane lub współorganizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych lub finansowane przez rodziców.

§ 23

1. W miarę posiadanych środków szkoła organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne w formie kół zainteresowań.

2. Liczba uczestników kół zainteresowań nie może być niższa niż 6.

3. Listę dodatkowych zajęć edukacyjnych określa corocznie Dyrektor szkoły, po zaopiniowaniu projektu listy przez Radę Pedagogiczną, a także w uzgodnieniu z Radą Rodziców, jeśli prowadzenie zajęć ma być finansowane z funduszu Rady Rodziców.

4. Na wniosek Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców szkoła może zorganizować dodatkowe zajęcia pozalekcyjne pod warunkiem finansowania przez rodziców.

§ 24

1. Szkoła może wprowadzać innowacje i eksperymenty pedagogiczne na podstawie odrębnych przepisów.

2. Oddział, w którym prowadzona będzie innowacja, wybierany jest przez Dyrektor w porozumieniu z autorem lub nauczycielem prowadzącym innowację, po zasięgnięciu opinii zainteresowanych rodziców (opiekunów).

§ 25

1. Szkoła przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między Dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą, w porozumieniu z nauczycielem – opiekunem praktyk.

2. Studenci odbywający praktyki w szkole są zobowiązani prawnie do nieujawniania informacji naruszających dobro osobiste uczniów, ich rodziców (opiekunów), nauczycieli i pracowników szkoły.

§ 26

1. W szkole może funkcjonować stołówka, w której wydawane są obiady dla uczniów i pracowników szkoły. Za zgodą Dyrektora w szczególnych przypadkach z posiłków mogą korzystać osoby spoza szkoły.

2. Zasady korzystania ze stołówki określa regulamin stołówki.

3. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala Dyrektor szkoły w porozumieniu z Gminnym Zespołem Oświaty w Jaświłach

4. Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej mogą być zwolnieni z opłat

5. Wnioski w sprawie sposobu finansowania obiadów uczniom, o których mowa w p.4, mogą składać rodzice (opiekunowie), do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach, który pokrywa koszty opłat za obiady.

§ 27

W szkole prowadzone są zajęcia świetlicowe. Zasady prowadzenia zajęć świetlicowych zawarte są w Regulaminie stanowiącym załącznik do Statutu.

§ 28

1. W szkole funkcjonuje biblioteka, która służy zaspokajaniu potrzeb czytelniczych i rozwijaniu zainteresowań uczniów, nauczycieli i rodziców. Biblioteka włącza się do realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia oraz do korzystania z różnych źródeł informacji.

2. W skład biblioteki wchodzą wypożyczalnia i czytelnia.

3. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły oraz rodzice.

4. Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany do tygodniowego planu zajęć, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

5. Ewidencję użytkowników prowadzi nauczyciel bibliotekarz.

6. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa regulamin biblioteki stanowiący załącznik do Statutu Szkoły.

§ 29

1. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie lekcji odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia, natomiast przed rozpoczęciem lekcji oraz podczas przerw międzylekcyjnych- nauczyciel pełniący dyżur. Za nieobecnego w szkole nauczyciela dyżur pełni osoba mająca za niego zastępstwo.

2. W celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w czasie trwania wycieczek, nauczyciele mogą korzystać w miarę potrzeb z pomocy rodziców. Nie zmienia to zasady odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo wszystkich dzieci.

3. W czasie zajęć pozalekcyjnych, organizowanych w szkole oraz poza szkołą, nad bezpieczeństwem uczniów czuwa osoba prowadząca lub organizująca te zajęcia, a w czasie wycieczek – kierownik wycieczek i opiekunowie grupy. Szczegółowe zasady opieki nad uczniami w trakcie wyjść poza szkołę oraz wycieczek regulują odrębne przepisy prawa oświatowego oraz szkolnego Regulaminu Wycieczek (załącznik nr3 do Statutu Szkoły).

4. Uczeń chory, kontuzjowany przekazywany jest pod opiekę wyznaczonego pracownika szkoły do czasu przybycia rodziców (opiekunów) lub pomocy medycznej.

§ 30

1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece jednego nauczyciela zwanego wychowawcą.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego procesu wychowawczego, na danym etapie edukacyjnym. W szczególnych przypadkach Dyrektor szkoły może dokonać zmiany wychowawcy klasy.

3. Rodzice i uczniowie mogą wystąpić do Dyrektora z wnioskiem o zmianę wychowawcy. Wniosek na piśmie wraz z uzasadnieniem powinien być podpisany przez 2/3 rodziców danej klasy. Dyrektor, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, jest zobowiązany do poinformowania zainteresowanych o zajętym stanowisku w terminie 14 dni od otrzymania wniosku.

§ 31

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół nauczycielski. Zespoły powołuje Dyrektor szkoły.

2. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły problemowo – zadaniowe.

3. Pracą poszczególnych zespołów kierują powołani przez Dyrektora na wniosek zespołu przewodniczący zespołu.

4. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują w szczególności:

4.1Współpracę nauczycieli dla ustalenia i modyfikowania szkolnego zestawu programów nauczania, uzgadniania sposobów realizacji tych programów oraz korelowania treści nauczania.

4.2Wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania.

4.3Planowanie i diagnozowanie realizacji ścieżek przedmiotowych.

4.4Integrowanie treści międzyprzedmiotowych.

4.5Diagnozowanie i usprawnianie WSO, Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki.

4.6Analiza postępów i osiągnięć uczniów danego oddziału.

4.7Opiniowanie przygotowywanych lub proponowanych do realizacji w szkole innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

4.8Organizowanie Wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli.

4.9Korelację działań związanych z przygotowaniem uczniów do konkursów szkolnych, międzyszkolnych oraz sprawdzianu klas szóstych.

4.10 Ustalanie i realizacja stałych i doraźnych zabiegów wychowawczych i edukacyjnych w odniesieniu do zespołu klasowego oraz pojedynczych uczniów.

5. Dokumentację pracy zespołu prowadzi jego przewodniczący.

6. Posiedzenia klasowych zespołów nauczycielskich powinny odbywać się minimum trzy razy w ciągu roku.

§ 32

Dla realizacji zadań statutowych szkoła posiada:

§ pomieszczenia do nauki

§ salę gimnastyczną z zapleczem sanitarno – higienicznym

§ bibliotekę

§ świetlicę

§ stołówkę

§ pokój socjalny dla nauczycieli i pracowników szkoły

§ sklepik

§ pomieszczenia administracyjno – gospodarcze

§ szatnie

§ boiska sportowe oraz tzw. wybieg.

Rozdział VII

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 33

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w p.1, określają odrębne przepisy.

3. Liczba etatów określana jest corocznie w arkuszu organizacyjnym szkoły.

§ 34

1. Nauczyciel w swoich zadaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także poszanowaniem ich godności osobistej.

2. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów.

3. Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za:

3.1Realizację programu nauczania swojego przedmiotu oraz poziom wyników dydaktyczno – wychowawczych.

3.2Skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych oraz podczas przydzielonych mu dyżurów a także za nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku ucznia.

3.3Zniszczenie elementów majątku i wyposażenia szkoły, jeśli podpisał oświadczenie o odpowiedzialności materialnej, a wynikłe z nieporządku, braku nadzoru lub zabezpieczenia.

4. W przypadku ewidentnych złych zachowań nauczyciela zostaje przeprowadzona przez Dyrektora szkoły odpowiednio: rozmowa wyjaśniająca, rozmowa dyscyplinująca, upomnienie ustne lub upomnienie na piśmie.

§ 35

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli związany z odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów
znajduje się w VI rozdziale ORGANIZACJA SZKOŁY oraz w Regulaminie Wycieczek.

2. Przydział czynności nauczycieli wpisywany jest do Księgi Protokołów.

3. Do podstawowych zadań nauczyciela należy:

3.1Realizowanie obowiązującego w szkole programu nauczania oraz Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki Szkoły.

3.2Przestrzeganie zasad oceniania klasyfikowania i promowania uczniów, zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

3.3Wspieranie swoją postawą i działaniami rozwoju uczniów, ukierunkowanie i rozwijanie ich zainteresowań oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy.

3.4Organizowanie sytuacji sprzyjających aktywnemu i samodzielnemu uczeniu się.

3.5Przekazywanie uczniom technik uczenia się i korzystania z różnych źródeł informacji.

3.6Udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów.

3.7Dostosowanie, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej albo niepublicznej
poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b Ustawy
o Systemie Oświaty, wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów, u których stwierdzono zaburzenia i deficyty rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

3.8Wnioskowanie w sprawach oceny zachowania uczniów, nagradzania i karania.

3.9Czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał.

3.10 Zachowanie tajemnicy posiedzeń Rady Pedagogicznej oraz informacji uzyskiwanych od wychowawców, rodziców, dyrektora lub z innych źródeł, a dotyczących spraw uczniów.

3.11 Stałe doskonalenie umiejętności dydaktycznych, pedagogicznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

3.12 Stała współpraca z rodzicami, innymi nauczycielami i dyrekcją w celu podnoszenia jakości pracy szkoły.

3.13 Dbałość o pomoce dydaktyczne, sprzęt i pomieszczenia szkolne.

3.14 Natychmiastowe informowanie Dyrektora o zauważonych nieprawidłowościach, zagrożeniach i wypadkach.

3.15 Punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć.

3.16 Efektywne korzystanie z pomocy dydaktycznych.

3.17 Kontrolowanie obecności uczniów na każdej lekcji.

3.18 Sprowadzanie uczniów do szatni po skończonych lekcjach.

3.19 Aktywne pełnienie dyżurów według ustalonego harmonogramu.

3.20 Rzetelne i systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania.

3.21 Respektowanie ustaleń zawartych w Statucie, regulaminach oraz przestrzeganie pozostałych przepisów prawa.

3.22 Nauczyciel jest zobowiązany do wykonania innych zadań zleconych przez Dyrektora szkoły, związanych z organizacją procesu dydaktycznego i opiekuńczo – wychowawczego.

§ 36

1. Nauczyciel ma prawo do:

1.1Poszanowania godności osobistej i praw obywatelskich, wynikających z Konstytucji RP i Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

1.2Decydowania o doborze programu nauczania, form i metod pracy, podręczników i środków dydaktycznych.

1.3Ustalania zasad zadawania pracy domowej oraz jej oceny.

1.4Usprawiedliwiania niewykonania pracy domowej.

1.5Oceny pracy domowej.

1.6Ustalania sposobów badania i sposobu oceniania osiągnięć uczniów.

1.7Niewpisywania ocen z kartkówki do dziennika lekcyjnego, jeżeli wyniki okazałyby się niezadowalające u większości uczniów.

1.8Opiniowania oceny z zachowania wystawionej przez wychowawcę.

2. Formy kontroli osiągnięć edukacyjnych uczniów, ich postępów w tym zakresie omówione są w Wewnętrznym Systemie Oceniania i Przedmiotowych Systemach Oceniania.

§ 37

1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece jednego nauczyciela w klasach I – III oraz jednego w klasach IV – VI, zwanego dalej wychowawcą, który jeżeli nie zajdą szczególne okoliczności prowadzi oddział przez cały tok nauczania w danym typie szkoły.

2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

2.1Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego edukacji oraz przygotowanie do życia w rodzinie i w społeczeństwie.

2.2Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.

2.3Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

3. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w p.2:

3.1Otacza indywidualną opieką każdego ucznia.

3.2Wspólnie z uczniami i ich rodzicami (opiekunami) planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół
uczniowski oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych.

3.3Zapoznaje rodziców (opiekunów) i uczniów z obowiązującymi w szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania.

3.4Współdziała z nauczycielami uczącymi w danej klasie, uzgadniając i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym z racji szczególnych uzdolnień lub z powodu napotkanych trudności i niepowodzeń szkolnych potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki.

3.5Diagnozuje warunki życia i nauki swoich wychowanków.

3.6Utrzymuje kontakt z rodzicami (opiekunami)w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych uczniów. Współdziała z rodzicami (opiekunami), zwłaszcza w okazywaniu im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz włącza ich w sprawy życia klasy i szkoły.

4. Do obowiązków wychowawcy klasy należy:

4.1Prawidłowe prowadzenie dokumentacji klasy i każdego ucznia (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa szkolne, informacje o uczniach, dokumentowanie spotkań z rodzicami).

4.2Prowadzenie stosownej dokumentacji przebiegu procesu dydaktyczno -wychowawczego, dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkładanie sprawozdania na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

4.3Czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego i frekwencją uczniów.

4.4Organizowanie spotkań z rodzicami, informujących o postępach w nauce i o zachowaniu uczniów – co najmniej 4 razy w roku szkolnym.

4.5Zawiadamianie rodziców uczniów – w przepisowym terminie, o grożących ocenach niedostatecznych na koniec semestru lub roku szkolnego.

4.6Dbałość o treść i formę występowania zespołu klasowego na uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych.

5. Wychowawca klasy ma prawo korzystać z pomocy metodycznej i merytorycznej ze strony Dyrekcji szkoły oraz specjalistycznych placówek, instytucji oświatowych i naukowych.

§ 38

1. Wychowawca może być pozbawiony funkcji w przypadku naruszenia prawa, niewywiązywania się z powierzonych mu obowiązków, łamania postanowień zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka i Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

2. Rodzice (opiekunowie) i uczniowie danego oddziału mogą złożyć u Dyrektora szkoły pisemny wniosek z uzasadnieniem o zmianę wychowawcy, podpisany przez 2/3 ogółu rodziców. W terminie 14 dni Dyrektor przeprowadza postępowanie wyjaśniające i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej informuje o zajętym stanowisku.

3. Nauczyciel w uzasadnionych przypadkach może wnieść prośbę o zwolnienie goz funkcji wychowawcy.

§ 39

1. Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż Dyrektor szkoły przydziela opiekuna stażu spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych.

2. Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, w opracowaniu sprawozdania z realizacji w/w planu oraz opracowaniu projektu oceny dorobku zawodowego.

§ 40

Tryb postępowania w wypadku naruszenia przez nauczyciela postanowień Statutu Szkoły:

1. Dyrektor szkoły udziela ustnego upomnienia nauczycielowi, zobowiązując go do ponownego zapoznania się z treścią postanowień i przestrzegania ich.

2. W przypadku nie zastosowania się do upomnienia wymienionego w p. 1 Dyrektor udziela nauczycielowi nagany z wpisaniem do akt.

3. Udzielona nagana staje się przeszkodą w otrzymaniu wyróżnień i nagród.

§ 41

Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:

1. Gromadzenie, ewidencjonowanie oraz właściwe opracowanie zbiorów biblioteki (książek, czasopism, środków audiowizualnych).

2. Udostępnianie zbiorów uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły, rodzicom oraz absolwentom.

3. Rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych uczniów.

4. Udzielanie pomocy nauczycielom w realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych.

5. Uczestniczenie w realizacji programu ścieżki edukacyjnej: Edukacja czytelnicza i medialna.

6. Prowadzenie dokumentacji bibliotecznej.

7. Systematyczne zabezpieczanie zbiorów i dokonywanie selekcji księgozbioru.

8. Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami, opiekunami organizacji, kół zainteresowań oraz bibliotekami pozaszkolnymi w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły.

9. Rozwijanie kultury czytelniczej uczniów i przygotowanie ich do samokształcenia.

10. Udzielanie informacji bibliotecznej, bibliograficznej i tekstowej, informowanie o nowościach książkowych, promocja wartościowych książek i czasopism.

11. Ocenianie stanu czytelnictwa w szkole. Prowadzenie zajęć bibliotecznych z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz udzielanie indywidualnego instruktażu w tym zakresie.

12. Doskonalenie własnego warsztatu pracy.

§ 42

Do zadań nauczyciela prowadzącego zajęcia świetlicowe należy:

1. Prowadzenie z dziećmi zajęć opiekuńczo – wychowawczych, zgodnie z opracowanym planem pracy i rozkładem dnia.

2. Tworzenie warunków do nauki własnej, pomocy w nauce oraz do rekreacji.

3. Eliminowanie zaburzeń i niedostatków wychowawczych i opiekuńczych wynikłych z zaniedbań w rodzinie.

4. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci.

5. Współpraca z rodzicami (opiekunami), wychowawcami.

6. Prowadzenie dokumentacji pracy grupy świetlicowej.

1. W szkole zatrudnieni są pracownicy obsługi: sprzątaczki, konserwator. Liczby etatów corocznie określane są w arkuszu organizacyjnym szkoły.

2. Zakresy obowiązków pracowników obsługi ustala Dyrektor szkoły.

3. Zadaniem pracowników obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.

4. Bezpośrednią kontrolę nad pracownikami obsługi sprawuje Dyrektor szkoły, który:

4.1Przydzielanie pracownikom obsługi zadania oraz stwarza bezpieczne higieniczne warunki pracy.

4.2Realizuje zakupy materialnego wyposażenia szkoły.

4.3Prowadzi księgi inwentarzowe i organizuje inwentaryzację.

4.4W projekcie budżetu szkoły uwzględnia wydatki administracyjno - gospodarcze.

4.5Dba o sprawność techniczną budynku i urządzeń oraz zabezpiecza majątek szkolny.

§ 43

W Szkole Podstawowej tworzy się funkcję koordynatora do spraw bezpieczeństwa

1. Koordynatora do spraw bezpieczeństwa powołuje dyrektor szkoły spośród członków Rady Pedagogicznej

2. Do zadań koordynatora w szczególności należy:

· Dokonywanie diagnozy środowiska szkolnego w obszarze bezpieczeństwa dwa razy w roku na postawie ankiet skierowanych do nauczycieli, uczniów i rodziców oraz wywiadu (nauczyciele i rodzice).

· Analizowanie potrzeb szkoły w zakresie poprawy bezpieczeństwa na postawie uzyskanej diagnozy

· Koordynowanie realizacji programów i projektów promujących bezpieczeństwo w szkole oraz monitorowanie priorytetów umieszczonych w planie pracy szkoły, dotyczących poprawy bezpieczeństwa.

· Opracowanie wspólnie z zespołem ds. bezpieczeństwa szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych.

· Kontrolowanie przestrzegania procedur i regulaminów szkolnych w obszarze bezpieczeństwa w czasie zajęć lekcyjnych i przerw.

· Podejmowanie działań mających na celu kształtowanie umiejętności zagospodarowania wolego czasu.

· Podejmowanie działań mających na celu podnoszenie własnych kwalifikacji w obszarze bezpieczeństwa w szkole oraz dzielenie się uzyskaną wiedzą i umiejętnościami z pracownikami szkoły.

· Aktywizacja rodziców ( rad rodziców i włączenie ich do działań, mających wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkole i podniesienie jakości wychowania).

· Integrowanie środowiska szkolnego wokół rozwiązywania problemów wychowawczych występujących w szkole, bezpieczeństwa uczniów.

· Współpraca w obszarze bezpieczeństwa z kuratorium oświaty, policją, strażą miejska, prokuraturą sadem dla nieletnich oraz innymi instytucjami, mogącymi pomóc szkole w rozwiązywaniu problemów dotyczących bezpieczeństwa.

· Opracowanie planu pracy i sporządzanie sprawozdania ze swojej działalności z I i II semestr.

· Bieżące dokumentowanie zaistniałych negatywnych sytuacji i przekazywanie informacji dyrekcji szkoły.

· Stały monitoring poprawy stanu bezpieczeństwa w szkole lub placówce..

Rozdział VIII

UCZNIOWIE

§ 44

1. Do szkoły uczęszczają uczniowie objęci obowiązkiem szkolnym, zamieszkali w jej obwodzie wyznaczonym przez organ prowadzący szkołę.

2. Do szkoły mogą uczęszczać uczniowie z innych obwodów, o ile SZKOŁA posiada odpowiednie warunki do ich przyjęcia.

3. Obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa do ukończenia 16 roku życia lub do ukończenia przez dziecko gimnazjum.

4. Decyzję o przyjęciu do szkoły dziecka 6 – letniego podejmuje Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (opiekunów) i po uzyskaniu pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej.

5. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (opiekunów) oraz na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej.

6. Na wniosek rodziców (opiekunów) Dyrektor szkoły, w obwodzie, której uczeń mieszka, może zezwolić na spełnianie przez niego obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określić jego warunki. Uczeń spełniający obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę, której Dyrektor zezwolił na taką formę spełniania obowiązku szkolnego.

7. Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać zezwolenie na indywidualny tok lub program nauczania. Decyzję podejmuje Dyrektor szkoły na zasadach określonych w odrębnych przepisach, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej. Odmowę zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki Dyrektor szkoły wydaje w drodze decyzji administracyjnej.

8. Dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, Dyrektor organizuje nauczanie indywidualne, na czas
określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania, wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną. Zasady sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania określają odrębne przepisy.

§ 45

Uczeń ma prawo do:

1. Znajomości swoich praw.

2. Poszanowania godności osobistej, podmiotowego i życzliwego traktowania.

3. Opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa.

4. Opieki nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych, realizowanej w formie dyżurów nauczycielskich.

5. Ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną.

6. Swobody wyrażania myśli i przekonań dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, o ile to nie narusza godności innych osób i norm społecznych.

7. Tajemnicy korespondencji i powierzonych dorosłym spraw.

8. Ochrony przed zagrożeniem i patologiami społecznymi.

9. Wpływania na życie szkoły przez działalność w samorządzie klasowym i szkolnym oraz w innych organizacjach działających na terenie szkoły.

10.Wyboru opiekuna Samorządu Szkolnego.

11.Korzystania z opieki medycznej.

12.Odpoczynku podczas przerw międzylekcyjnych, świątecznych, ferii zimowych i wakacji.

13.Korzystania z form pomocy materialnej (bezpłatne posiłki, bezpłatne zajęcia dodatkowe, udział w wycieczkach za niższą opłatą lub zwolnienie z takiej opłaty, zapomogi) zgodnie z możliwościami finansowymi szkoły.

14.Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.

15.Zapoznania się z programami nauczania – z jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami.

16.Zdobywania wiedzy, rozwijania swoich zainteresowań i zdolności.

17.Sprawiedliwej, jawnej i umotywowanej oceny, ustalonej na podstawie znanych kryteriów, zgodnych z WSO i PSO.

18.Informacji o terminach, zakresie i formie sprawdzianów (z tygodniowym wyprzedzeniem).

19.Korzystania z uprawnień zawartych w WSO.

20.Uzyskania pomocy psychologiczno – pedagogicznej od nauczyciela, i wychowawcy.

21.Korzystania z pomieszczeń szkoły, sprzętu, pomocy naukowych, księgozbioru, na zasadach określonych regulaminami.

22.Uczestnictwa w imprezach kulturalnych, oświatowych, sportowych, rozrywkowych odbywających się na terenie szkoły lub organizowanych poza szkołą.

23.Organizacji życia szkolnego, działalności kulturalnej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem szkoły i opiekunem Samorządu Uczniowskiego.

24.Reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach, przeglądach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi umiejętnościami i zainteresowaniami.

25.Wyróżniania i nagradzania za osiągnięcia w nauce, sporcie, w pracy na rzecz budowania dobrego wizerunku szkoły.

26.Równego traktowania wobec prawa szkolnego.

27.Uczeń, który uważa, że jego prawa są naruszane, powinien postępować zgodnie z § 14 Rozdział V ORGANA SZKOŁY – SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW. PROCEDURY.

§ 46

OBOWIĄZKI UCZNIA

Uczeń ma obowiązek:

1. Przestrzegać postanowień Statutu Szkoły.

2. Dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej tradycje.

3. Szanować godność osobistą, dobre imię i prawa innych ludzi.

4. Odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły.

5. Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, wykazywać postawę wolną od brutalności i przemocy, dbać o kulturę słowa.

6. Reagować na niewłaściwe zachowania rówieśników i zgłaszać niepokojące sytuacje nauczycielowi i Dyrektorowi.

7. Chronić własne zdrowie, nie ulegać nałogom, nie zachowywać się agresywnie.

8. Informować wychowawcę lub innego nauczyciela o chorobie lub złym samopoczuciu.

9. Przestrzegać zasad BHP obowiązujących w szkole.

10.Przestrzegać regulaminu pracowni przedmiotowych i innych pomieszczeń szkoły.

11.Opuszczać klasę podczas przerw.

12.Przebywać podczas przerw na korytarzu tego piętra, na którym odbywają się zajęcia.

13.Podczas przerw nie zagrażać swoim zachowaniem bezpieczeństwu innych.

14.Nie opuszczać budynku szkoły w czasie lekcji i przerw międzylekcyjnych bez zgody nauczyciela.

15.Po dzwonku na lekcję zachować ciszę na korytarzach.

16.Wchodzić do sal lekcyjnych pod opieką nauczyciela.

17.Przebywać podczas lekcji w określonej sali pod opieką nauczyciela. Wyjście może nastąpić w wyjątkowych sytuacjach i fakt ten odnotowany zostaje w zeszycie uwag klasy.

18.Po ostatniej lekcji zejść z nauczycielem do szatni, ubrać się i opuścić szkołę.

19.Nie wnosić na teren szkoły środków, przedmiotów zagrażających życiu i zdrowiu.

20.Dbać o wspólne dobro, ład i porządek oraz mienie szkolne, własne i innych.

21.Dbać o książki i inne zbiory biblioteki, oraz terminowy ich zwrot.

22.Nosić obowiązujący w szkole jednolity strój, dbać o swój wygląd a także higienę osobistą. Procedury związane z wprowadzeniem do szkoły jednolitego stroju dla ucznia zawierające w swej treści zasady noszenia jednolitego stroju oraz konsekwencje ich łamania stanowią załącznik nr 4 do Statutu.

23.Nosić zmienne i bezpieczne obuwie.

24.Dbać o higienę osobistą, estetyczny wygląd i ubiór stosowny do wieku i sytuacji.

25.Korzystać z szatni tylko w celu zmiany okrycia i obuwia.

26.Regularnie uczęszczać na lekcje i nie spóźniać się.

27.Uczyć się systematycznie, pracować nad własnym rozwojem, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły.

28.Przestrzegać ustalonych zasad i porządku podczas lekcji.

29.Uzupełniać braki wynikające z absencji.

30.Starannie prowadzić zeszyty zgodnie z wymogami nauczycieli.

31.Starannie i sumiennie odrabiać prace domowe.

32.Dbać o sprzęt i pomoce naukowe.

33.Niezwłocznie zgłaszać nauczycielowi wszystkie uszkodzenia sprzętu lub pomocy dydaktycznych.

34.Przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, marnotrawstwu i niszczeniu majątku szkolnego.

35.Usunąć dokonane przez siebie zniszczenia w wyznaczonym terminie.

36.Chronić i zabezpieczać własność prywatną przed zniszczeniem lub kradzieżą.

37.Uczeń mający trudności z opanowaniem materiału dowolnego przedmiotu ma obowiązek korzystać z form pomocy proponowanych przez szkołę.

38.Usprawiedliwiać nieobecność w szkole w terminie ustalonym w „Zasadach usprawiedliwiania nieobecności” stanowiących załącznik nr 5 do Statutu.

39.Posiadać dzienniczek ucznia i okazywać go na polecenie nauczyciela.

40.Przestrzegać „Zasad korzystania ustaleń telefonów komórkowych ustaleń innych urządzeń elektronicznych” stanowiących załącznik nr 6 do Statutu.

41.Przestrzegać ustaleń władz szkolnych.

§ 47

WYRÓŻNIENIA I NAGRODY

1. Uczniowie wyróżniający się:

· bardzo dobrymi wynikami w nauce, szczególnymi osiągnięciami w danej dziedzinie wiedzy lub twórczości, sukcesami sportowymi;

· zaangażowaniem w pracy na rzecz klasy, szkoły, środowiska;

· bezinteresowną pomocą innym;

· uczciwością, pracowitością i odwagą cywilną;

· kulturalną postawą wobec rówieśników i dorosłych;

· 100 % frekwencją;

mają prawo do nagród w formie :

· ustnej pochwały nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy klasy;

· pochwały Dyrektora szkoły;

· wyróżnienia na forum szkoły w trakcie apelu;

· upamiętnienia w Kronice Szkoły;

· informacji o ich osiągnięciach w szkolnych gablotach;

· dyplomu, nagrody rzeczowej;

· listu gratulacyjnego dla rodziców;

· eksponowania wyróżnionych prac.

2. Z wnioskiem do Dyrektora szkoły o przyznanie uczniowi nagrody może wystąpić: wychowawca, nauczyciel, Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski lub Rada Rodziców.

3. Wychowawca lub Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie. Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę.

4. Uczniowie osiągający szczególne wyróżniające wyniki w nauce i wzorowe zachowanie oraz osiągnięcia sportowe mają prawo do uzyskania stypendium. Tryb i zasady przyznawania stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe załącznik nr 7

§ 48

KARY

1. Uczniowie karani są za nie przestrzeganie Statutu, a w szczególności za

· uchybianie obowiązkom, o których mowa w § 46

· zakłócanie zajęć edukacyjnych

· naruszanie dobra, godności osobistej i nietykalności innych osób, zarówno w szkole jak i poza nią

· lekceważenie obowiązków szkolnych, szczególnie ucieczka z lekcji, wagary

· naruszanie zasad kultury współżycia w szkole i poza nią:

- wulgarne słownictwo

- czyny chuligańskie, bójki

- spożywanie alkoholu, narkotyków, palenie papierosów

- kradzież

- posiadanie, sprzedaż lub współudział w rozprowadzaniu narkotyków na terenie szkoły

- destrukcyjny wpływ na społeczność szkolną

- przejawy wandalizmu i niszczenia wspólnego mienia szkoły i poza nią

- niepodejmowanie żadnych prób poprawy swojego zachowania

2. Ustala się następujące kary:

- ustne upomnienie nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy

- pisemne upomnienie w klasowym zeszycie uwag lub dzienniczku ucznia

- pozbawienie przez wychowawcę pełnionych w klasie funkcji (wniosek mogą wnieść: Dyrektor, nauczyciele przedmiotu, uczniowie danej klasy, inni pracownicy szkoły)

- upomnienie lub nagana Dyrektora szkoły

- rozmowa dyscyplinująca wychowawcy z uczniem w obecności rodziców (opiekunów).

- rozmowa protokołowana z rodzicami (opiekunami) ucznia w obecności wychowawcy

- obniżenie oceny z zachowania do najniższej przez wychowawcę klasy

- pozbawienie przez Dyrektora pełnionych funkcji na forum szkoły

- zawieszenie przez Dyrektora szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną na czas określony prawa do udziału we wszystkich lub określonych zajęciach prowadzonych w systemie pozalekcyjnym, imprezach szkolnych, wycieczkach, z wyjątkiem tych, podczas których realizowane są elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz reprezentowanie szkoły na zewnątrz

- zawieszenie przez Dyrektora szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną na czas określony w prawach ucznia

- przeniesienie ucznia do innej szkoły decyzją Kuratora Oświaty na zasadach określonych w § 49.

3. Wniosek o zastosowanie kary przedstawia wychowawca, nauczyciel, Samorząd Uczniowski, Rada Pedagogiczna lub osoby poszkodowane przez ucznia.

4. Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybiania.

5. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.

6. Przed podjęciem decyzji o rodzaju kary uczeń musi być wysłuchany.

7. O nałożonej karze informuje się rodziców.

8. Rodzice (opiekunowie) ucznia celowo niszczącego sprzęt i mienie szkoły ponoszą odpowiedzialność materialną za wyrządzone szkody.

§ 49

1. Dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii wychowawcy za szczególnie rażące naruszenie przez ucznia szkolnych obowiązków:

- udowodnienie czynów łamiących prawo np.: kradzieży, wymuszeń, zastraszeń

- demoralizację i deprawowanie kolegów

- zachowania zagrażające zdrowiu i życiu innych uczniów oraz pracowników szkoły.

2. Wniosek do Kuratora Oświaty o przeniesieniu ucznia do innej szkoły może być skierowany, kiedy stosowne środki zaradcze nie przynoszą pożądanych rezultatów.

3. Rada Pedagogiczna może zmienić decyzję o przeniesieniu ucznia do innej szkoły za poręczeniem właściwego zachowania ucznia udzielonym
przez nauczyciela lub Samorząd Uczniowski.

§ 50

1. O zastosowanych karach wychowawca klasy powiadamia rodziców (opiekunów) ucznia.

2. Przepisu poprzedzającego w części dotyczącej informowania o zamiarze ukarania ucznia nie stosuje się w przypadku kar udzielanych w trybie natychmiastowym.

§ 51

1. Uczeń, jego rodzice (opiekunowie) lub przedstawiciele Samorządu

Uczniowskiego mają prawo wnieść na piśmie do wychowawcy klasy odwołanie od nałożonej przez nauczyciela kary w ciągu 5 dni od daty otrzymania informacji.

2. Wychowawca klasy ma obowiązek ustosunkować się pisemnie do odwołania w ciągu 5 dni od daty wniesienia.

3. Od decyzji wychowawcy klasy przysługuje odwołanie na piśmie do Dyrektora szkoły w ciągu 5 dni.

4. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania, po zasięgnięciu opinii Zespołu Wychowawczego i przedstawiciela Samorządu Uczniowskiego.

5. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.

§ 52

Od kary nałożonej przez Dyrektora przysługuje uczniowi pisemne odwołanie o ponowne rozpatrzenie sprawy w ciągu 5 dni od daty otrzymania postanowienia. Przed podjęciem ostatecznej decyzji Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej i w ciągu 7 dni informuje na piśmie zainteresowane strony.

Rozdział IX

§ 53

RODZICE

1. Rodzice (opiekunowie) mają prawo:

1.1Występować w każdej sprawie dotyczącej dziecka nie naruszając godności i nietykalności innych osób.

1.2Uzyskać informacje o prawach dziecka i swoich w danej sytuacji szkolnej.

1.3Otrzymać rzetelną informację dotyczącą:

- WSO, PSO

- Programu Wychowawczego

- Programu Profilaktyki

- programów nauczania

- postępów, trudności i specjalnych uzdolnień ucznia

- zachowania ucznia w klasie i w szkole.

1.4Czynnie decydować o funkcjonowaniu szkoły zasiadając w Radzie Rodziców

1.5Uczestniczyć w życiu szkoły poprzez:

- udział w imprezach klasowych i szkolnych,

- występowanie z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły.

1.6Uzyskać pomoc materialną w szczególnych sytuacjach w miarę posiadanych przez szkołę środków.

1.7Uzyskać informacje oraz poradę od wychowawcy, nauczyciela.

1.8Uczestniczyć w pracach komisji konkursowej wybierającej Dyrektora.

1.9Wnioskować o ewentualnej zmianie wychowawcy klasy w szczególnych przypadkach.

1.10 Opiniować Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyki.

1.11 Opiniować dorobek zawodowy nauczyciela.

1.12 Do dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów ich dziecka i rodziny.

2. Rodzice (opiekunowie) mają obowiązek:

2.1Przestrzegać systematycznego spełniania obowiązku szkolnego ich dziecka.

Współuczestniczyć w procesie wychowawczym i edukacyjnym swojego dziecka poprzez:

· systematyczny udział we wszystkich zebraniach

· stawianie się na wezwania nauczycieli i Dyrektora

· wyposażenie dziecka w potrzebne przybory szkolne

· zagwarantowanie warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć szkolnych

· współpracowanie ze specjalistami zaproponowanymi przez szkołę

· analizowanie postępów w nauce i ogólnym rozwoju dziecka

· systematyczny kontakt z wychowawcą klasy.

2.2Dbać o przestrzeganie higieny przez dziecko i jego ubiór.

2.3Informować o stanie zdrowia dziecka zagrażającym życiu.

2.4Usprawiedliwiać nieobecności dziecka w szkole w ciągu 2 tygodni.

2.5Skutecznie reagować na przejawy złego zachowania własnego dziecka.

2.6Włączać się do prac społecznych na rzecz szkoły.

2.7Włączać się do pomocy organizacyjnej i materialnej szkole.

2.8Zachowywać w sytuacji roszczeniowej procedurę prawną tzw. drogę służbową.

2.9Odnosić się z szacunkiem do szkoły i jej pracowników.

3. Rodzice (opiekunowie) mogą przerwać tok lekcji lub innych zajęć szkolnych tylko w nadzwyczajnych sytuacjach.

Rozdział X

ZASADY PROWADZENIA GOSPODARKI FINANSOWEJ

§ 54

Szczegółowe zasady gospodarki finansowej regulują odrębne przepisy.

Rozdział XI

PRZEPISY KOŃCOWE

§ 55

1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

3. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów określają odrębne przepisy.

4. Na zasadach określonych w ustawie w szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje.

5. Zasady funkcjonowania w szkole związków zawodowych regulują odrębne przepisy.

§ 56

1. Zmian w Statucie dokonuje Rada Pedagogiczna w drodze uchwały po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

2. Dyrektor szkoły jest upoważniony do publikacji jednolitego tekstu Statutu w drodze własnego obwieszczenia po dokonaniu kilku (według potrzeb) nowelizacji Statutu Szkoły.

3. Zasady postępowania w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień określa ustawa.

4. Załączniki stanowią integralną część Statutu.

§ 57

Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.

§ 58

Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc Statut Szkoły Podstawowej

w Dolistowie uchwalony w dniu 1 września 1999 r.

Zatwierdzony do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej Nr10/2007/8

z dnia 9 października 2007 r. po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców protokół z dnia 2 października 2007r.

§ 59

Statut wchodzi w życie z dniem 9 października 2007 r.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Ryszard Prolan

Wprowadzający: Ryszard Prolan

Data modyfikacji: 2007-12-04

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2007-12-04