Regulamin Rady Gminy Jaświły

REGULAMIN RADY GMINY

REGULAMIN RADY GMINY

 

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§      l

 

Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Jaświły zwanej dalej Radą oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowanie uchwał przez Radę.

 

§      2

 

1.     Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz wójta jako organu wykonawczego.

2.     Wójt, gminne jednostki organizacyjne oraz jednostki pomocnicze gminy działają pod kontrolą Rady.

 

I. SESJE RADY

 

§      3

 

1.     Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez, przewodniczącego Rady.

2.     Sesje zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

 

§      4

 

1.     Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy, a jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady Gminy, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.

2.     Pierwszą sesję nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego przewodniczącego Rady - najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3.     Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

1/   złożenie ślubowania przez nowowybranych radnych;

2/   wybór przewodniczącego Rady;

3/   wybór dwóch wiceprzewodniczących Rady;

4/   ustalenie przedmiotu działania stałych komisji Rady Gminy;

5/   poinformowanie Rady o stanie budżetu oraz o innych ważnych sprawach dla gminy.

 

§      5

 

1.     Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga wszystkie sprawy należące do jej kompetencji w drodze uchwal

2.     Sesja Rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego Posiedzenia. Jeżeli zachodzi koniecz­ność kontynuacji obrad rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie.

 

III. PRZYGOTOWANIE SESJI

 

§      6

 

1.     Porządek obrad, miejsce, datę oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczą­cy Rady.

2.     Przygotowanie materiałów na sesję Rady i komisje Rady, jak również obsługę organizacyjno-techniczną zapewnia Urząd Gminy.

 

§      7

 

1.     O terminie sesji Rady zawiadamia się jej członków pisemnie.

2.     W zawiadomieniu o sesji podaje się miejsce, dzień, godzinę posiedzenia oraz  porządek obrad.

3.     Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

4.     Zawiadomienie o sesji powinno być podane do wiadomości publicznej poprzez wywie­szenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Jaświły.

 

§      8

 

Przed każdą sesją przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

 

§      9

 

W lokalu, w którym odbywa się posiedzenie należy zapewnić miejsca dla członków Rady, a także dobre miejsca dla publiczności.

 

IV. ZASADY OBRADOWANIA

 

§      l0

 

Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1/   postanowienia proceduralne;

2/   deklaracje - zawierające zobowiązanie do określonego postępowania;

3/   apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;

4/   oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie;

5/   opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

 

§      11

 

Posiedzenie sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności, przewodniczącego zastępuje wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący, a w przypadku niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

 

§      12

 

1.     Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły "otwieram sesję Rady Gminy Jaświły".

2.     Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza quorum, a w razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

 

§      13

 

1.     Po stwierdzeniu quorum przewodniczący przedstawia porządek obrad.

2.     Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

§      14

 

W porządku obrad sesji Rady przewiduje się:

1.       zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych;

2.       sprawozdanie Wójta z wykonania uchwał Rady.

 

§      15

 

1.     Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle.

2.     Odpowiedzi na interpelacje udziela przewodniczący Rady, przewodniczący merytorycznej komisji, Wójt lub jego zastępcy bądź wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu.

3.     W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dniowym

4.     Interpelacje mogą być składane również na piśmie na ręce przewodniczącego Rady w czasie sesji lub między sesjami. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również w terminie 14 dniowym.

5.     Urząd Gminy prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem.

6.     Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.

 

§      16

 

Sprawozdanie z wykonania uchwał składa Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

 

§      17

 

1.     Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2.     W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonać za zgodą Rady zmian w ko­lejności poszczególnych punktów porządku obrad.

 

§      18

 

1.     Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2.     W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może przywołać go "do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu - odebrać mu głos.

3.     Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokóle.

4.     Postanowienia ust 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.

 

§      19

 

1.     Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2.     Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie ogłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1/   stwierdzenia quorum;

2/   wycofanie określonego tematu z porządku obrad;

3/   zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały;

4/   zamknięcie listy mówców;

5/   ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów;

6/   przeliczenia głosów;

7/   zamknięcia listy kandydatów przy wyborach;

8/   zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu;

9/   przestrzeganie regulaminu obrad;

10/   przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.

3.     Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

4.     Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący udziela głosu:

1/   Wójtowi, zastępcy wójta, sekretarzowi gminy i skarbnikowi gminy;

2/   rzeczoznawcom w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej sprawie.

 

§      20

 

1.     Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2.     Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź, naruszają powagę sesji.

 

§      21

 

1.     W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2.     Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokóle.

 

§      22

 

1.     Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję słowami "zamykam sesję Rady Gminy Jaświły".

2.     Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3.     Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, które objęło więcej niż jedno posiedzenie.

4.     Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

 

§      23

 

1.     Z każdej sesji pracownik d/s obsługi Rady sporządza protokół w którym musi być odnotowany przebieg obrad oraz podejmowane rozstrzygnięcia.

2.     Do protokółu dołącza się:

1/   listę obecności radnych i osób obligowanych na posiedzenie z urzędu;

2/   listę gości zaproszonych;

3/   inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.

3.     Protokół wykłada się do wglądu radnym w Urzędzie Gminy oraz na każdej następnej sesji.

4.     Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokółu w przerwie między sesjami jednak nie później niż na najbliższej sesji

5.     O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący Rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta

6.     O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku złożonego na piśmie przez radnego w przerwie między obradami Rady decyduje Rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

7.     Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

 

V. TRYB GŁOSOWANIA

 

§      24

 

1.     Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2.     W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie Rady.

 

§      25

 

1.     W głosowaniu jawnym radni głosują przez, podniesienie ręki lub wypowiedzenie odpowiednio słów: "tak", "przeciw", wstrzymuję się".

2.     Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy swoich zastępców i ewentualnie wskazanych przez siebie radnych

3.     Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

 

§      26

 

1.     Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych.

2.     W głosowaniu radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady. przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona radnych komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3.     Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

4.     Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

5.     Protokół z głosowania stanowi załącznik do protokółu z sesji Rady.

6.     W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie tajne powtarza się.

 

§      27

 

W przypadku gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imien­nego, przepisy § 31 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwi­sko i imię radnego.

 

§      28

 

1.     Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.     W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, " który może wykluczyć potrzebę głosowani nad pozostałymi wnioskami.

3.     W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

 

§      29

 

Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że przepisy przewidują inny tryb ich podejmowania.

 

VI. UCHWAŁY RADY

 

§      30

 

1.     Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2.     Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokóle z sesji.

 

§      31

 

1.     Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać-przede wszystkim:

1/   datę i tytuł oraz kolejny numer;

2/   podstawę prawną;

3/   postanowienia merytoryczne;

4/   określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad ich realizacją;

5/   termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania.

2.     W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3.     Projekty uchwał Rady przygotowane przez Wójta, w razie potrzeby opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji Rady przez przewodniczącego danej komisji.

4.     W przypadku wystąpienia z inicjatywą zwołania sesji przez co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Gminy, Wójt lub upoważniona przez niego osoba wyraża swoje stanowisko odnośnie zgłoszonych projektów uchwał.

 

§      32

 

Uchwały podpisuje przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący, który prowadził sesję.

 

§       33

 

1.     Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwal i przechowywane wraz z protokółami z sesji w biurze Rady.

2.     Jeżeli Rada zleci Wójtowi realizację danej uchwały, kopię w/w uchwały przekazuje się Wójtowi niezwłocznie po podpisaniu jej przez przewodniczącego prowadzącego obrady Rady.

3.     Protokoły posiedzeń komisji Rady sporządza pracownik ds. obsługi Rady Gminy, w którym odnotowuje się przebieg posiedzenia oraz podejmowane rozstrzygnięcia.

4.     Do protokołów dołącza się:

1/   listę obecności członków komisji;

2/   listę gości zaproszonych;

3/   inne dokumenty złożone podczas obrad.

5.     Protokół wykłada się do wglądu członkom komisji w siedzibie Urzędu Gminy (pok. Nr 1).

6.     Członkowie komisji mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu z posiedzenia, w którym brali udział - w przerwie pomiędzy ich posiedzeniami.

7.     O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący komisji po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

8.     Protokoły komisji numeruje się cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

9.     Zarządzenia Wójta Gminy numeruje się cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

 

§      34

 

1.     Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2.     Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium zarządowi, Wójt jest zobowiązany przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

 

§      35

 

1.     Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy przez:

1/   informowanie mieszkańców o stanie gminy;

2/   konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,  propagowanie zamierzeń i dokonań Rady;

3/   informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie, przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.

2.     Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach Rady, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

3.     Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu komisji, powia­domić (o ile to możliwe) o swojej nieobecności, odpowiednio przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

4.     W przypadku trzykrotnego nie stawienia się na obrady Rady lub posiedzenia komisji radny winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

 

§      36

 

1.     W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2.     Komisja lub zespół powołany w trybie ust. l przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.

3.     Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. l Rada winna wysłuchać radnego.

Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. l zapadają bezwzględną większością głosów.

 

§      37

 

Celem umożliwienia radnemu brania udziału w pracach organów gminy przewodni­czący Rady, na wniosek radnego zawiadamia pracodawcę radnego o konieczności udzielenia zwolnienia od pracy.

 

VIII. PRZEWODNICZĄCY RADY

 

§      38

 

1.     Przewodniczący Rady organizuje prace Rady oraz prowadzi jej obrady.

2.     Przewodniczący może wyznaczyć do wykonania czynności wynikających z ust. 1 jednego ze swoich zastępców, a w przypadku niewyznaczenia wiceprzewodniczącego i dłuższej nieobecności przewodniczącego, która mogła by spowodować niedotrzymanie terminów zwołania sesji Rady Gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym lub postanowień statutu gminy, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

3.     Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez Wójta lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Gminy z załączonym porządkiem obrad i projektami uchwał.

4.     Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie ust. 1, Rada Gminy może wprowadzić zmiany bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, z tym że dodatkowo wymagana jest do tego zgoda w/w wnioskodawcy.

5.     Przewodniczący upoważniony jest do reprezentowania Rady na zewnątrz.

 

IX. OBSŁUGA RADY

 

§      39

 

1.     Obsługę Rady, komisji i radnych zapewnia Urząd Gminy.

2.     Wójt razem z przewodniczącym Rady ustalają zakres, zasady i sposób obsługi Rady, komisji oraz radnych.

 

X. WSPÓLNE SESJE RAD GMIN

 

§      40

 

1.     Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą (innymi radami).

2.     Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3.     Wspólną sesję organizują delegacje zainteresowanych rad.

4.     Zawiadomienie o sesji podpi­sują przewodniczący rad.

 

§      41

 

1.     Wspólna sesja jest prowadzona gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady gminy.

2.     W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji

3.     Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.

4.     Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

5.     Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

 

§      42

 

Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin, biorące udział we wspól­nej sesji chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

 

XI. POSTANOW1ENIA KOŃCOWE

 

§      43

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Jarosz

Wprowadzający: Marek Jarosz

Data modyfikacji: 2003-05-26

Opublikował: Marek Jarosz

Data publikacji: 2003-05-26