Statut Gminy Jaświły

Statut Gminy Jaświły

STATUT GMINY JAŚWIŁY

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§      1

 

1.     Mieszkańcy gminy Jaświły stanowią wspólnotę samorządową.

2.     Gmina Jaświły obejmuje terytorium 181 km , a jej granice określone są na mapie, stanowiącej załącznik do statutu. Nr l.

3.     Siedzibą gminy jest miejscowość Jaświły.

4.     Gmina ma osobowość prawną.

5.     Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

 

II. CELE I ZADANIA GMINY

 

§      2

 

Celem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

1.     Dla realizacji celu określonego w statucie, gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone przez administrację rządową.

2.     Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy:

1/   ładu przestrzennego, gospodarki terenami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2/   gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3/   wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komu­nalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną oraz gaz;

4/   lokalnego transportu zbiorowego;

5/   ochrony zdrowia;

6/   pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

7/   gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8/   edukacji publicznej;

9/   kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;

10/   kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11/   targowisk i hal targowych,

12/   zieleni gminnej i zadrzewień,

13/   porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

14/   utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów admi­nistracyjnych;

15/   cmentarzy gminnych;

16/   polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17/   utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

18/   wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

19/   promocji gminy;

20/   współpracy z organizacjami pozarządowymi;

21/   współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

3.     Ponadto gmina wykonują zadania zlecone, wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.

4.     Zadania zlecone i przejęte w drodze porozumienia gmina wykonuje po zapewnieniu środ­ków finansowych przez administrację rządową.

5.     W celu wykonania zadań własnych gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

6.     Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej tj. zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie.

 

§      4

 

1.     Dla wykonania zadań publicznych przekraczających możliwości realizacyjne gminy, może ona przystępować do związków międzygminnych oraz zawierać porozumienia międzygminne.

2.     Przystąpienie do związku oraz zawarcie porozumienia wymaga zgody Rady gminy w formie  uchwały.

3.     Gmina może tworzyć i być członkiem stowarzyszenia; w tym przypadku stosuje się prawo o stowarzyszeniach.

 

III. WŁADZE GMINY

 

§      5

 

1.     W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w formie referendum (art. 13 ustawy),

2.     Wyłącznie w formie referendum są rozstrzygane sprawy:

1/   samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne;

2/   odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji;

3/   odwołanie Wójta Gminy przed upływem kadencji.

3.     Zasady i tryb przeprowadzania referendum określają odrębne ustawy.

 

§      6

 

1.     Gmina działa poprzez swoje organy.

2.     Organami gminy są:

1/    Rada Gminy;

2/   Wójt.

 

§      7

 

1.     Rada Gminy, z zastrzeżeniem § 5, jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2.     Do wyłącznej kompetencji Rady Gminy należy:

1/   uchwalanie statutu gminy;

2/   Ustalanie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

3/   powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy - na wniosek Wójta;

4/   uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu;

5/   uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

6/   uchwalanie programów gospodarczych;

7/   ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;

8/   podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat, w granicach określonych w odręb­nych ustawach;

9/   podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłe­go zarządu;

10/   określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania;

11/   podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej;

12/   podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

13/   podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;

14/   nadawanie honorowego obywatelstwa gminy;

15/   stanowienie przepisów gminnych;

16/    podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum;

17/   kontrolowanie samorządu mieszkańców (sołectw) gminy i jednostek podporządkowanych;

18/   podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

19/   podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

20/   stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

3.     Do spraw przekraczających zakres zwykłego zarządu należy:

1/   emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta;

2/   zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

3/   ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez wójta w roku budżetowym;

4/   zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Gminy,

5/   tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywanie i występowanie z nich,

6/   określanie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta;

7/   tworzenie, likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jed­nostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek;

8/   określanie zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wy­dzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż. trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej;

9/   ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym.

 

§      8

 

1.     Rada Gminy składa się z 15 radnych wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyborów.

2.     Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.

3.     Przepis ust 2 dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz ich zastępców.

4.     Radny, o którym mowa w ust. 3, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz trzech miesięcy po jego wygaśnięciu, a w przypadku jednostki organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, termin ten wynosi sześć miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.

5.     Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do trzech miesięcy po zakończeniu tego urlopu.

6.     Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w Urzędzie Gminy, w której uzyskała mandat oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowią­zana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

7.     Nie złożenie przez, radnego wniosku, o którym mowa w ust. 6 jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

8.     Pierwszą sesję nowowybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady gminy poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.

9.     Po upływie terminu określonego w ust. 8 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

10.  Wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

11.  Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie do wyborców.

12.  Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

 

§      9

 

1.     Na pierwszej sesji zwołanej przez przewodniczącego Rady poprzedniej kadencji, Rada Gminy dokonuje wyboru ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2.     Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia przez niego do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

3.     Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady gminy, w trybie określonym w pkt. l.

4.     Skarbnika gminy i sekretarza gminy powołuje na wniosek Wójta - Rada Gminy , w formie uchwały.

 

§      10

 

1.     Rada Gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak , niż raz na kwartał.

2.     Przewodniczący Rady Gminy obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję Rady, na wniosek Wójta lub co najmniej ¼  ustawowego składu Rady Gminy.

 

§      11

 

1.     Uchwały Rady Gminy we wszystkich sprawach podejmowane są większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa o samorządzie gminnym i uregulowania niniejszego statutu stanowią inaczej.

2.     Uchwały Rady Gminy dotyczące zobowiązań finansowych gminy podejmowane są bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

3.     Uchwały Rady Gminy dotyczące przyjęcia statutu związku komunalnego podejmowane są bezwzględną większością głosów, ustawowego składu Rady.

 

§      12

 

1.     Dla realizacji swoich zadań Rada Gminy tworzy stałe lub doraźne komisje określając ich liczbę, skład, przedmiot i zakres działania.

2.     O liczbie, zakresie działania, sposobie rozliczania komisji z ich działalności oraz wyborze przewodniczącego komisji decyduje Rada każdej kadencji.

3.     Szczegółowe zasady działania Rady Gminy oraz komisji zawiera regulamin obrad rady stanowiący załącznik Nr 2.

4.     Rada Gminy kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

5.     W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego Rady Gminy i wiceprzewodniczących.

6.     Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej zawiera regulamin stanowiący załącznik nr 3.

 

§      13

 

Organem wykonawczym gminy jest Wójt.

 

§      14

 

1.     Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Gminy lub wyboru go przez Radę Gminy i upływa z dniem upływu kadencji Rady Gminy.

2.     Rada Gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta z następujących przyczyn:

1/   nieudzielenie Wójtowi absolutorium;

2/   innej niż nieudzielenie Wójtowi absolutorium na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady, złożony na piśmie z uzasadnieniem przyczyny odwołania i zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3/   uchwałę, o której mowa w ust. 2, pkt. 1 Rada Gminy może podjąć bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium.

4/   Uchwałę, o której mowa w ust. 2 pkt. 2  Rada Gminy może podjąć większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 28b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i ust. 2, pkt. 2 niniejszego statutu.

5/   Jeżeli wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie wójtowi absolutorium nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.

 

§      15

 

1.     Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania gminy, określone przepisami prawa.

2.     Do zadań wójta należy w szczególności:

1/   przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy;

2/   określanie sposobu wykonywania uchwał;

3/   gospodarowanie mieniem komunalnym;

4/   wykonywanie budżetu;

5/   zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

6/   wykonywanie zadań zleconych i przejętych od administracji rządowej;

7/   kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;

8/   opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;

9/   zarządzanie ewakuacji z obszarów objętych zagrożeniem niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia;

10/   zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy;

11/   emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy;

12/   dokonywanie wydatków budżetowych;

13/   zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy;

14/   dysponowanie rezerwami budżetu gminy;

15/   blokowanie środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

 

§       16

 

1.     Wójt w drodze zarządzenia powołuje swojego zastępcę.

2.     Po upływie kadencji Wójta, zastępca wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego zastępcę wójta.

 

§      17

 

1.     Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2.      Zasady działania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.

 

§      18

 

1.     Pracownicy samorządowi są zatrudniani:

1/   na podstawie wyboru - Wójt Gminy;

2/   na podstawie powołania:

a/   zastępca wójta,

b/   sekretarz gminy,

c/   skarbnik gminy,

3/   na podstawie mianowania - kierownicy referatów;

4/   na podstawie umowy o pracę - pozostali pracownicy samorządowi.

2.     Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę samorządowego dokonują:

1/   wobec Wójta - przewodniczący Rady Gminy, w zakresie ustalonym przez Radę Gminy w odrębnej uchwale z wyjątkiem prawa ustalania wynagrodzenia, które ustala Rada Gminy;

2/   wobec zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, pozostałych pracowników Urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek będących samodzielnymi pracodawcami samorządowymi - Wójt gminy Jaświły.

3/   dla pracowników gminnych jednostek organizacyjnych - kierownicy tych jednostek.

 

IV. GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

 

§      19

 

1.     Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

2.     Projekt budżetu przygotowuje Wójt, który wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami przedkłada Radzie Gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.

3.     Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Bez zgody Wójta, Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

4.     Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

5.     W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie do 31 marca roku budżetowego, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.

 

§      20

 

1.     Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt lub działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie.

2.     Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga kontrasygnaty skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez skarbnika upoważnionej.

3.     Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta.

 

§      21

 

1.     Dochodami gminy są :

1/   podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy;

2/   dochody z majątku gminy;

3/   subwencja ogólna z budżetu państwa.

2.     Dochodami gminy mogą być:

1/   dotacje celowe na realizację zadań zleconych;

2/   wpływy z samoopodatkowania mieszkańców;

3/   pożyczki oraz emisje obligacji;

4/   spadki, zapisy i darowizny;

5/    inne dochody.

 

V. ZASADY TWORZENIA JEDNOSTEK POMOCNICZYCH - SOŁECTW

 

§      22

 

1.     Tworzenie, likwidacja i organizacja jednostek organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej następuje na mocy uchwały Rady.

2.     Uchwała, o której mowa w ust l określa statut i regulamin porządkowy jednostki organizacyjnej gminy.

3.     W gminie Jaświły działają następujące jednostki organizacyjne:

1/   Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach;

2/   Gminny Zespół Oświaty w Jaświłach;

3/   Zespół Szkół w Jaświłach;

4/   Szkoła Podstawowa w Starym Dolistowie;

5/   Szkoła Podstawowa w Mikicinie;

6/   Szkoła Podstawowa w Zabielu;

7/   Gminny Ośrodek Kultury w Jaświłach;

8/   Biblioteka Publiczna Gminy Jaświły.

 

§      23

 

1.     Sołectwa tworzy się w gminie w drodze uchwały Rady Gminy. Podjęcie przez Radę uchwały w sprawie utworzenia sołectwa poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami gminy.

2.     Konsultacje z mieszkańcami projektowanych sołectw przeprowadza się na zebraniach wiejskich.

3.     Wykaz sołectw stanowi załącznik do statutu Nr 4.

 

§      24

 

Szczegółowa organizację oraz zakres działania organów sołectwa określa odrębny statut ustalony na mocy uchwały Rady Gminy.

 

§      25

 

Rada odrębną uchwałą przekazuje sołectwu wyodrębnioną część mienia komunalnego, którą sołectwo zarządza, korzysta z niego oraz rozporządza pochodzącymi z niego dochodami w zakresie i na zasadach szczegółowo określonych w statucie sołectwa.

 

VI. ZASADY DOSTĘPU DO DOKUMENTÓW I KORZYSTANIA Z NICH

 

§      26

 

1.     Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1/   protokoły z sesji;

2/   protokoły z posiedzeń komisji Rady;

3/   rejestr uchwał Rady;

4/   rejestr wniosków i opinii komisji Rady;

5/   rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2.     Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym Statutem Gminy.

 

§      27

 

Dokumenty z zakresu działania Rady Gminy i jej komisji oraz zarządzenia Wójta udostępnia się w siedzibie Urzędu Gminy Jaświły, w dniach i godzinach pracy Urzędu.

 

§      28

 

1.     Z dokumentów wymienionych w § 26 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi oraz fotografować je lub kopiować.

2.     Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w siedzibie Urzędu Gminy Jaświły, w obecności uprawnionego pracownika w/w Urzędu.

 

§      29

 

1.     Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w § 26 ust. 1 oraz ich odbitek kserograficznych.

2.     Czynności, o jakich mowa w ust. 1 są wykonywane odpłatnie.

3.     Wysokość odpłatności za czynności określone w ust. 1 reguluje ustawa o opłacie skarbowej.

 

VII. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

 

§      30

 

Zasady i tryb postępowania przy wydawaniu przepisów gminnych reguluje załącznik do statutu.

 

§      31

 

Do czasu wydania regulaminów określających organizację i działalność organów i jednostek organizacyjnych gminy stosuje się dotychczasowe regulaminy z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez ustawę o samorządzie terytorialnym i niniejszym statutem.

 

§      32

 

Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Jarosz

Wprowadzający: Marek Jarosz

Data modyfikacji: 2003-05-26

Opublikował: Marek Jarosz

Data publikacji: 2003-05-26