Zarządzenie o zmianie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Jaświły

ZARZĄDZENIE nr 13/07

Wójta Gminy Jaświły

z dnia 5 czerwca 2007 r.

o zmianie zarządzenia o nadaniu Regulaminu Organizacyjnego określającego organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy Jawiły.

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337) postanawiam, co następuje:

§ 1. W Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy Jaświły stanowiącym załacznik do Zarządzenia Nr 8/04 Wójta Gminy Jaświły z dnia 7 czerwca 2004 r. o nadaniu Regulaminu Organizacyjnego określającego organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy Jaświły wprowadza się następujące zmiany:

w § 12 ust 3 pkt 14 otrzymuje następujące brzmienie:

„14) koordynowanie spraw ds. informacji niejawnych, pełnienie funkcji pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych i administratora sieci teleinformatycznej;”

w §16 pkt 34 otrzymuje następujące brzmienie:

„34) prowadzenie spraw związanych z realizacją przedsięwzięć obrony cywilnej, w tym:

a) sporządzanie i aktualizacja planu operacyjnego i funkcjonowania Gminy:

· planowanie działalności w zakresie obrony cywilnej;

· opracowanie i aktualizacja planu obrony cywilnej;

b) organizowanie i realizacja szkolenia obronnego;

c) utrzymanie w gotowości systemu powszechnego ostrzegania, alarmowania;

d) kierowanie przygotowaniem ewakuacji ludności;

e) prowadzenie magazynu sprzętu OC;

f) reklamowanie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej;

g) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o stanie klęski żywiołowej, a w szczególności spraw Gminnego Zespołu Reagowania, w tym:

· monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji;

· realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej;

· opracowanie i aktualizacja planów reagowania kryzysowego;

· planowanie wsparcia organów kierujących działaniami;

· przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej;

· realizację polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski żywiołowej;

· udział w organizowanych ćwiczeniach, szkoleniach i treningach.”

REGULAMIN

przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1

Przedmiot Regulaminu

1. Regulamin przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządo­wych określa sposób i tryb dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorzą­dowych.

2. Bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonywania okresowych ocen kwalifikacyj­nych pracowników podlegających ocenie.

3. Końcowym wynikiem oceny okresowej jest wypełnienie przez oceniającego arkusza okre­sowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.

4. Wzór arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego określa załącz­nik nr 1 do Regulaminu.

§ 2

Słowniczek

Użyte w Regulaminie terminy oznaczają:

· jednostka — jednostka samorządowa, której dotyczy Regulamin,

· kierownik jednostki — osoba uprawniona do kierowania jednostką,

· pracodawca samorządowy — podmiot będący stroną umowy o pracę lub aktu mianowania,

· bezpośredni przełożony — osoba kierująca zespołem (kierownik wydziału lub samodziel­nego referatu), która jest upoważniona do dokonania oceny, zwana w Regulaminie oce­niającym,

· ocena — okresowa ocena kwalifikacyjna, jakiej podlegają pracownicy samorządowi zatrud­nieni na stanowisku urzędniczym oraz pracownicy samorządowi mianowani zatrud­nieni na stanowisku innym niż urzędnicze,

· ocena pozytywna — ocena końcowa obejmująca bardzo dobry, dobry lub zadowalający po­ziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,

· ocena negatywna — ocena końcowa obejmująca niezadowalający poziom wykonywania obo­wiązków przez ocenianego,

· oceniający — bezpośredni przełożony, który jest uprawniony do dokonania oceny,

· oceniany — pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym oraz pracow­nik samorządowy mianowany zatrudniony na stanowisku innym niż urzędnicze podlegający ocenie,

· opinia — stanowisko oceniającego, sformułowane w formie pisemnej, dotyczące wykonywa­nia obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie,

· kryteria — obowiązkowe i do wyboru, określone w Załączniku nr 2 i 3 do Regulaminu, są podstawą do dokonania oceny kwalifikacyjnej.

ROZDZIAŁ II

Tryb dokonywania oceny

§ 1

Rozmowa z ocenianym przed wyborem kryteriów

1. Przed wyborem kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę z ocenia­nym.

2. Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć w terminie nie późniejszym niż ..... dni przed wyborem kryteriów.

3. Celem rozmowy z pracownikiem jest wybór przez oceniającego kryteriów będących pod­stawą dokonania oceny kwalifikacyjnej.

4. Przedmiotem rozmowy jest omówienie z pracownikiem sposobu realizacji obowiązków wy­nikających z zakresu czynności na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.

5. W trakcie rozmowy oceniający winien posiłkować się zakresem czynności ocenianego pra­cownika.

6. Przy omawianiu sposobu realizacji obowiązków ocenianego pracownika oceniający anali­zuje, czy są one wykonywane zgodnie z obowiązkami pracownika określonymi w art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

7. Obowiązki pracownika samorządowego określone w art. 15 i art. 16 ust. 1 ustawy o pracow­nikach samorządowych to:

· dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesów państwa oraz indywidualnych interesów obywateli,

· przestrzeganie prawa,

· wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

· informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,

· zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzia­nym,

· zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwład­nymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,

· zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,

· sumienne i staranne wypełnianie poleceń przełożonego, z zastrzeżeniem, iż jeżeli w przekonaniu pracownika samorządowego polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem, pracownik ten powinien przedstawić mu swoje zastrzeżenia.

W razie pisemnego potwierdzenia polecenia, pracownik powinien je wykonać, zawiada­miając jednocześnie odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę, mar­szałka województwa albo kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej o zastrzeże­niach.

Pracownikowi samorządowemu nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie we­dług jego przekonania stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby niepowetowanymi stra­tami.

8. W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o jego opinię na temat zakresu zleconych mu obowiązków, o propozycję zmiany, plany zawodowe, chęć dalszego do­kształcania itp.

9. Po zakończeniu rozmowy oceniający jest zobowiązany do poinformowania ocenianego o dalszym trybie procedury dokonywania oceny kwalifikacyjnej.

10. Po zakończeniu rozmowy oceniający sporządza notatkę będącą podstawą do wyboru kryte­riów do oceny.

§ 2

Wybór kryteriów

1. Po rozmowie z ocenianym oceniający wybiera z wykazu kryteriów do wyboru nie mniej niż trzy i nie więcej niż pięć kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wyko­nywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego.

2. Biorąc pod uwagę specyfikę stanowiska pracy ocenianego, oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte wykazem określonym w załącznik nr 3 do Regulaminu i dokonać opisu tego kryterium.

3. Jeśli oceniający ustali dodatkowe kryterium, powinno ono być nazwane i zdefiniowane tak jak pozostałe kryteria oraz podlegać takim samym procedurom prezentowania oraz zatwierdzania.

4. Wykaz kryteriów do wyboru określa załącznik nr 3 do Regulaminu.

5. W przypadku oceny negatywnej, by zapewnić obiektywizm, kolejna ocena winna być pro­wadzona według uprzednio wybranych kryteriów.

6. Wykaz kryteriów obowiązkowych oceny określa załącznik nr 2 do Regulaminu.

§ 3

Wyznaczenie terminu oceny

1. Oceniający wyznacza ocenianemu indywidualny termin sporządzenia oceny na piśmie, okre­ślając miesiąc i rok.

2. W przypadku znacznej liczby pracowników podlegających ocenie bezpośredni przełożony opracowuje harmonogram ocen z uwzględnieniem należytego wypełniania obowiązków bieżących.

§ 4

Wpis do arkusza oceny

Po wyborze kryteriów dodatkowych oraz wyznaczeniu terminu oceny na piśmie oceniający wpisuje je w części B arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.

§ 5

Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki

1. Oceniający przekazuje arkusz oceny kierownikowi jednostki, w celu zatwierdzenia wybra­nych kryteriów.

2. Kierownik jednostki może upoważnić do zatwierdzenia wybranych kryteriów ………………………………………………………………………………………….........

(wskazać upoważnioną osobę/y)

3. W przypadku negatywnej opinii co do zaproponowanych kryteriów oceny kierownik przed­stawia uwagi do kryteriów wybranych przez oceniającego i spisuje je w punkcie II Części B arkusza oceny. Oceniający zobowiązany jest do korekty wybranych kryteriów oraz powtórnej ich weryfikacji przez kierownika jednostki.

4. Kierownik jednostki zatwierdza wybrane kryteria w terminie ........ dni od otrzymania arku­sza, co potwierdza imieniem i nazwiskiem oraz podpisem w punkcie II Części B ar­kusza oceny.

5. Po zatwierdzeniu kryteriów oceny oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.

6. Fakt zapoznania się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie oce­niany potwierdza własnoręcznym podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.

§ 6

Rozmowa z ocenianym po wyborze kryteriów — rozmowa oceniająca

1. Po wyborze kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić z ocenianym rozmowę oceniającą.

2. Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć nie wcześniej niż na siedem dni przed spo­rządzeniem oceny na piśmie.

3. Przedmiotem rozmowy jest omówienie wykonywanych przez ocenianego obowiązków zle­conych mu w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.

4. W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o trudności, jakie napotkał pod­czas realizacji zadań.

§ 7

Zmiana na stanowisku bezpośredniego przełożonego

W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym oce­niany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.

§ 8

Sporządzenie oceny na piśmie

Sporządzenie oceny na piśmie składa się z trzech etapów.

Etap I

1. W części C arkusza oceny oceniający wpisuje opinię dotyczącą wykonywania obowiąz­ków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie.

2. W opinii oceniający podaje, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny.

3. W przypadku gdy pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodat­kowe zadania, niewynikające z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, oceniający zobowiązany jest je wskazać.

Etap II

1. W części D arkusza oceny oceniający określa poziom wykonywania obowiązków przez oce­nianego.

Dopuszczalne są następujące poziomy oceny:

Poziom

Kryteria przyznania

Bardzo dobry

Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stano­wiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obo­wiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.

Dobry

Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stano­wiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wy­konywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.

Zadowalający

Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wy­mienione w części B.

Niezadowalający

Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trak­cie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.

Etap trzeci

1. W części D arkusza oceny oceniający przyznaje ocenę końcową — pozytywną lub nega­tywną.

2. Ocena pozytywna obejmuje następujące poziomy wykonywania obowiązków przez ocenia­nego: bardzo dobry, dobry lub zadowalający.

3. Ocena negatywna obejmuje niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez oce­nianego.

§ 9

Poinformowanie o ocenie ocenianego

1. Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia odwołania.

2. Fakt zapoznania się z oceną sporządzoną na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w Części E arkusza oceny.

3. W aktach osobowych pracownika zostaje oryginał arkusza oceny, pracownik zaś otrzy­muje kopię potwierdzoną za zgodność przez bezpośredniego przełożonego.

ROZDZIAŁ III

Termin dokonywania oceny

§ 1

Zasada ogólna

1. Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym podlega okresowym oce­nom kwalifikacyjnym, dokonywanym przez bezpośredniego przełożonego.

2. Ocena jest sporządzana co najmniej raz na dwa lata.

§ 2

Pierwsza ocena nowego pracownika

1. W sytuacji zatrudnienia pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym albo mia­nowania pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku innym niż urzęd­nicze bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonania pierwszej oceny w ciągu sześciu miesięcy od dnia jego zatrudnienia lub mianowania.

2. Odpowiednio wcześniej bezpośredni przełożony jest zobowiązany przeprowadzić roz­mowę z ocenianym, o której mowa w Rozdziale II § 1.

§ 3

Ocena kolejna przy pierwszej opinii negatywnej

1. W razie przyznania przez oceniającego ocenianemu negatywnej oceny końcowej (poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego został określony jako niezadowalający) oceniający jest zobowiązany do dokonania ponownej oceny kwalifikacyjnej.

2. Nie później niż w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie oceny poprzedniej ocenia­jący jest zobowiązany:

· przeprowadzić rozmowę z ocenianym, o której mowa w Rozdziale II § 1,

· wybrać z wykazu kryteria, wg zasad określonych w Rozdziale II § 2,

· wyznaczyć termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok, z zastrzeże­niem, iż ponowna ocena nie może być dokonana wcześniej niż po upływie trzech mie­sięcy od poprzedniej.

§ 4

Zmiana terminu oceny

1. W uzasadnionych przypadkach oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny na pi­śmie.

2. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego uniemożliwiającej prze­prowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej oceniający jest zobowiązany wyzna­czyć nowy termin sporządzenia oceny na piśmie.

3. W razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub istotnej zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego zgodnie z § 1 i 2 Rozdziału II Regulaminu.

4. O nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający niezwłocznie powiadamia oce­nianego na piśmie. Wzór powiadomienia o nowym terminie oceny stanowi Załącznik nr 4 do Regulaminu.

5. Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.

ROZDZIAŁ IV

Tryb odwołania od oceny

1. Ocenianemu przysługuje prawo do złożenia odwołania od oceny sporządzonej na piśmie (zarówno negatywnej, jak i pozytywnej).

2. Termin na sporządzenie odwołania kończy się z upływem siedmiu dni od dnia doręczenia oceny, z zastrzeżeniem, iż przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się dnia doręczenia oceny.

3. Jeżeli koniec terminu na sporządzenie odwołania przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.

4. Odwołanie należy składać do kierownika jednostki. Pracownikom, dla których bezpośred­nim przełożonym jest kierownik jednostki, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

5. Kierownik jednostki jest zobowiązany do rozpatrzenia odwołania nie później niż w termi­nie ........ dni od jego doręczenia.

6. O wyniku rozpatrzenia odwołania Oceniany zostaje poinformowany pisemnie.

7. Odwołanie pod rygorem jego odrzucenia musi zawierać uzasadnienie poparte dowodami.

ROZDZIAŁ V

Ponowna ocena negatywna

§ 1

Przesłanki ponownej oceny negatywnej

1. W przypadku gdy oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom i w trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko wybrane przez bezpośredniego przełożonego kryteria oceny otrzymuje kwalifikacyjną ocenę negatywną.

2. Ponowną ocenę negatywną oceniający doręcza ocenianemu niezwłocznie, tj. w terminie ....................... od dnia sporządzenia opinii.

3. Tryb odwołania od oceny negatywnej określa Rozdział IV Regulaminu.

§ 2

Skutki ponownej oceny negatywnej pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym

1. W przypadku wydania ponownej oceny negatywnej pracownikowi samorządowemu zatrud­nionemu na stanowisku urzędniczym pracodawca samorządowy:

niezwłocznie rozwiązuje stosunek pracy za wypowiedzeniem, lub

odwołuje go ze stanowiska.

2. Wzór rozwiązania za wypowiedzeniem stosunku pracy z mianowanym pracownikiem samo­rządowym określa Załącznik nr 5 do Regulaminu.

§ 2

Skutki ponownej oceny negatywnej pracownika samorządowego mianowanego zatrudnionego na stanowisku innym niż urzędnicze

1. W przypadku wydania ponownej oceny negatywnej pracownikowi samorządowemu miano­wanemu zatrudnionemu na stanowisku innym niż urzędnicze pracodawca samorzą­dowy może rozwiązać z nim stosunek pracy za wypowiedzeniem.

2. Okres wypowiedzenia stosunku pracy pracownikowi samorządowemu mianowanemu wy­nosi trzy miesiące i kończy się ostatniego dnia miesiąca.

3. Decyzję ostateczną podejmuje Kierownik jednostki po zakończeniu obrad Komisji, składają­cej się z ………………………………………………………………………

ROZDZIAŁ VI

Obowiązki dokumentacyjne

§ 1

1. Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych pracownika.

2. Ocena jest przechowywana w części B Akt osobowych ocenianego.

ROZDZIAŁ VII

Postanowienia końcowe

Integralną częścią Regulaminu są Załączniki:

Załącznik nr 1 — Wzór arkusza oceny

Załącznik nr 2 — Wykaz kryteriów obowiązkowych

Załącznik nr 3 — Wykaz kryteriów do wyboru

Załącznik nr 4 — Powiadomienie o nowym terminie oceny

Załącznik nr 5 — Rozwiązanie za wypowiedzeniem stosunku pracy z mianowanym pracowni­kiem samorządowym

Załączniki

do Regulaminu

Załącznik nr 1

Wzór arkusza oceny

Arkusz okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego

Część A

…………………………………………………………………………………………………...

(nazwa jednostki)

I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego

Imię ……………………………………………………………………………………….…….

Nazwisko ………………………………………………………………………………………..

Komórka organizacyjna ………………………………………………………………………...

Stanowisko ……………………………………………………………………………………...

Data mianowania/zatrudnienia na stanowisku urzędniczym …………………………………...

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….

II. Dane dotyczące poprzedniej oceny

Ocena/poziom …………………………………………………………………………………..

Data sporządzenia ………………………………………………………………………………

............................ ................................ ……………..........................................

(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis osoby wypełniającej)

Część B

I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie

Nr

Kryteria obowiązkowe

1.

Sumienność

2.

Sprawność

3.

Bezstronność

4.

Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

5.

Planowanie i organizowanie pracy

6.

Postawa etyczna

Nr

Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego

Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ………………………………………………

(należy wpisać miesiąc, rok)

………………………………… ……………..

(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)

………………………………………. ………………………

(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) (data i podpis oceniającego)

II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki

Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:

…………………. ….……………

(imię i nazwisko) (data i podpis)

Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.

............................ ................................ …….........................

(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)

Część C

Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego

Dane dotyczące oceniającego:

Imię/imiona ……………………………………………………………………………………..

Nazwisko ………………………………………………………………………………………..

Stanowisko ……………………………………………………………………………………...

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….

Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w któ­rym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać.

............................ ................................ …….........................

(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)

Część D

Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny

Oceniam wykonywanie obowiązków przez:

Panią/Pana ………………………………………………………………………………………

w okresie od ................................................... do .......................................................................

na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):

bardzo dobrym

Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często prze­wyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.

dobrym

Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiada­jący oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.

zadowalającym

Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpo­wiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B.

niezadowalającym

Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieod­powiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.

i przyznaję okresową ocenę:

(wpisać pozytywną — jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną — jeżeli poziom niezadowalający)

............................ ................................ …………………….....

(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)

Część E

Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez:

Panią/Pana ……………………………………………………………………………………...

............................ .................................. ..................................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)


Załącznik nr 2

Wykaz kryteriów obowiązkowych

Kryterium

Opis kryterium

1.Sumienność

Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie.

2.Sprawność

Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych za­dań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.

3.Bezstronność

Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źró­deł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i infor­macji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefa­woryzowania żadnej z nich.

4.Umiejętność stosowania od­powiednich przepisów

Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obo­wiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszuki­wania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

5.Planowanie i organizowanie pracy

Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Pre­cyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działa­nia. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i dłu­goterminowych.

6.Postawa etyczna

Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postę­powanie zgodnie z etyką zawodową.


Załącznik nr 3

Wykaz kryteriów do wyboru

Kryterium

Opis kryterium

1. Wiedza specjali­styczna

Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni po­ziom merytoryczny realizowanych zadań.

2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych

Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzysta­nia ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych.

3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna)

Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowa­nych zadań, pozwalająca na:

· czytanie i rozumienie dokumentów,

· pisanie dokumentów,

· rozumienie innych,

· mówienie w języku obcym.

4. Nastawienie na wła­sny rozwój, podnosze­nie kwalifikacji

Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz pod­noszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę.

5. Komunikacja wer­balna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumie­nie, przez:

· wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,

· dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słu­chaczy,

· udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,

· wyrażanie poglądów w sposób przekonujący,

· posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy.

6. Komunikacja pi­semna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:

· stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,

· przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,

· dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,

· budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie.

7. Komunikatywność

Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:

· okazywanie poszanowania drugiej stronie,

· próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,

· okazanie zainteresowania jej opiniami,

· umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami.

8. Pozytywne podejście do obywatela

Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez:

· zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,

· okazywanie szacunku,

· tworzenie przyjaznej atmosfery,

· umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,

· służenie pomocą.

9. Umiejętność pracy w zespole

Realizacja zadań w zespole, przez:

· pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,

· zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowa­nia zadań,

· współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,

· zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę ze­społu,

· aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania.

10. Umiejętność nego­cjowania

Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowa­nych, dzięki:

· dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,

· przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,

· przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,

· rozpoznawaniu najlepszych propozycji,

· stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,

· ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,

· tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.

11. Zarządzanie infor­macją/dzielenie się in­formacjami

Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:

· przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których infor­macje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,

· uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie.

12. Zarządzanie zaso­bami

Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych, przez:

· określanie i pozyskiwanie zasobów,

· alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod wzglę­dem czasu i kosztów,

· kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania.

13. Zarządzanie perso­nelem

Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez:

· zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,

· komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,

· rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspiera­nie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,

· określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,

· traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęca­nie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

· ocenę osiągnięć pracowników,

· wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagro­dzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowni­ków do uzyskiwania jak najlepszych wyników,

· dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczą­cych własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

· inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,

· stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifika­cji.

14. Zarządzanie jako­ścią realizowanych za­dań

Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożąda­nych efektów, przez:

· tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działa­nia,

· sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,

· modyfikowanie planów w razie konieczności,

· ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,

· wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków.

15. Zarządzanie wpro­wadzaniem zmian

Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:

· podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,

· uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,

· określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,

· wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,

· podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadza­nych zmian,

· skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadza­nymi zmianami,

· przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,

· wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu.

16. Zorientowanie na rezultaty pracy

Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:

· ustalanie priorytetów działania,

· identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogą­cych mieć przełomowe znaczenie,

· określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,

· przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wy­wiązywanie się z zobowiązań,

· zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończe­nia podjętych działań.

17. Podejmowanie de­cyzji

Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiek­tywny, przez:

· rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,

· podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,

· rozważanie skutków podejmowanych decyzji,

· podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonym pewnym ryzy­kiem sprawach,

· podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzed­nim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat.

18. Radzenie sobie w sytuacjach kryzyso­wych

Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skompli­kowanych problemów, przez:

· wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,

· szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,

· dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,

· wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobiega­nie ich skutkom,

· informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kry­zys,

· wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych, tak żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,

· skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowa­dzania zmian.

19. Samodzielność

Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informa­cji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wy­konania zleconego zadania.

20. Inicjatywa

· umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,

· inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie,

· mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania.

21. Kreatywność

Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:

· rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytu­acjami,

· wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworze­nia nowych,

· otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,

· inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,

· badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,

· zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia no­wych rozwiązań.

22. Myślenie strate­giczne

Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:

· ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,

· zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,

· identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i general­nych kierunków działania,

· przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu,

· przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i de­cyzji,

· planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,

· ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,

· tworzenie strategii lub kierunków działania,

· analizowanie okoliczności i zagrożeń.

23. Umiejętności ana­lityczne

Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizo­wanie i interpretowanie danych, tj.:

· rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,

· dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów anali­zowanych i interpretowanych danych,

· interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,

· stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpo­wiadających stawianym problemom,

· prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przepro­wadzonej analizy,

· stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplika­cjami komputerowymi) w celu rozwiązania pro­blemu/zadania.


Załącznik nr 4

.................................................. ........................................

(oznaczenie pracodawcy) (miejscowość i data)

.....................................................

(imię i nazwisko pracownika)

Powiadomienie o nowym terminie oceny

Na podstawie § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych, informuję Pana/Panią, iż wyznaczony na dzień .................................... termin sporządzenia okresowej oceny kwalifikacyjnej na piśmie zostaje przesunięty na dzień: ………………………………...

Przyczyną przesunięcia terminu jest:

(wskazać uzasadnienie przesunięcia, np. usprawiedliwiona nieobecność w pracy ocenianego uniemożliwiająca przeprowadzenie oceny, zmiana stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy rodzi obowiązek sporządzenia oceny na piśmie w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego)

(pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby

reprezentującej pracodawcę albo osoby

upoważnionej do składania oświadczeń

w imieniu pracodawcy)

Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.

Załącznik nr 5

.......................................................... ...................................

(pieczęć nagłówkowa pracodawcy) (miejscowość i data)

Rozwiązanie za wypowiedzeniem stosunku pracyz mianowanym pracownikiem samo­rządowym

Decyzja nr ..................................

Pan (Pani) …................................

(imię i nazwisko)

Na podstawie art. 17 ust. 4 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) oraz art. 104 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego rozwiązuję z Panem (Panią) stosunek pracy powstały na skutek aktu mianowania z dnia .................................................. z zachowa­niem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynie w dniu ………………..

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 17 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych pracodawca może rozwiązać stosunek pracy z mianowanym pracownikiem samorządowym, który uzyskał negatywną ocenę kwalifikacyjną potwierdzoną kolejną negatywną oceną.

Jest Pan/i pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ……………………………………. …………………………………………………………………………………………………..

(nazwa jednostki)

na podstawie aktu mianowania z dnia …………………………………………………………..

Poprzednia ocena kwalifikacyjna została zakończona wydaniem negatywnej oceny końcowej w dniu …………………………………………………………………………………………...

Kolejna ocena kwalifikacyjna został przeprowadzona w dniu …………………………………

Przedmiotowa ocena została wydana na skutek ………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

Biorąc pod uwagę powyższe, wobec ziszczenia się przesłanek określonych w ww. ustawie, po wskazanym okresie wypowiedzenia stosunek pracy ulegnie rozwiązaniu z dniem ……………

Pouczenie

Informuję, iż w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji przysługuje Panu (Pani) prawo wniesienia odwołania do Sądu Rejonowego — Sądu Pracy w ……………………

…………………………………………………………………………………………………...

(siedziba sądu)

(podpis pracodawcy lub osoby

reprezentującej pracodawcę albo osoby

upoważnionej do składania oświadczeń

w imieniu pracodawcy)

………........................................................

(potwierdzenie odbioru przez pracownika

— data i podpis)

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Jarosz

Wprowadzający: Marek Jarosz

Data modyfikacji: 2007-10-28

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2007-10-28