USTAWA o samorządzie gminnym
USTAWA
z dnia
8 marca 1990 r.
o
samorządzie gminnym.
(Tekst
jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591)
(Zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz.
558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162,
poz. 1568)
Przepisy
ogólne
Art. 1. 1. Mieszkańcy gminy tworzą z
mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest
mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie
terytorium.
Art. 2. 1. Gmina wykonuje zadania
publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Gmina posiada
osobowość prawną.
3. Samodzielność gminy
podlega ochronie sądowej.
Art. 3. 1. O ustroju gminy stanowi jej
statut.
2. Projekt statutu gminy
powyżej 300 000 mieszkańców podlega uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów na
wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
3. W sprawach spornych
rozstrzyga Rada Ministrów.
Art. 4. 1. Rada Ministrów, w drodze
rozporządzenia:
1) tworzy, łączy, dzieli i znosi gminy oraz ustala ich granice,
2) nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego granice,
3) ustala i zmienia nazwy gmin oraz siedziby ich władz.
2. Rozporządzenie, o
którym mowa w ust. 1, może być wydane także na wniosek zainteresowanej rady
gminy.
3. Ustalenie i zmiana
granic gmin dokonywane są w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie
jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi
społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań
publicznych.
4. Nadanie gminie lub
miejscowości statusu miasta, ustalenie jego granic i ich zmiana dokonywane są w
sposób uwzględniający infrastrukturę społeczną i techniczną oraz układ
urbanistyczny i charakter zabudowy.
5. Zmiany, o których mowa
w ust. 1, następują z dniem 1 stycznia.
Art. 4a. 1. Wydanie rozporządzenia, o
którym mowa w art. 4 ust. 1, wymaga zasięgnięcia przez ministra właściwego do
spraw administracji publicznej opinii zainteresowanych rad gmin, poprzedzonych
przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmian
granic gmin naruszających granice powiatów lub województw - dodatkowo opinii
odpowiednich rad powiatów lub sejmików województw, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Konsultacje z
mieszkańcami w sprawach zmiany granic gmin lub granic miasta polegającej na
wyłączeniu obszaru lub części obszaru jednostki pomocniczej gminy i jego
włączeniu do sąsiedniej jednostki pomocniczej tej gminy lub do sąsiedniej gminy
mogą zostać ograniczone do:
1) mieszkańców jednostki pomocniczej gminy objętych zmianą - przez
odpowiednie rady gmin,
2) mieszkańców gmin objętych zmianą naruszającą granice powiatów lub
województw - przez odpowiednie rady powiatów lub sejmiki województw.
3. W przypadku niewyrażenia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie 3
miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii
uznaje się za spełniony.
Art. 4b. 1. Wydanie rozporządzenia, o
którym mowa w art. 4 ust. 1, na wniosek rady gminy wymaga:
1) wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę
konsultacji z mieszkańcami, wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami,
mapami i informacjami potwierdzającymi zasadność wniosku,
2) opinii rad gmin objętych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem
przez te rady konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic gminy
naruszającej granice powiatów lub województw - opinii odpowiednich rad powiatów
lub sejmików województw,
3) opinii wojewody właściwego dla gminy lub gmin objętych wnioskiem.
2. Do wniosku i opinii,
o których mowa w ust. 1, przepisy art. 4a ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
3. Rada gminy występuje
z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw
administracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31
marca.
4. Rada Ministrów
określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy składaniu wniosków, o
których mowa w ust. 1, oraz dokumenty, które należy dołączyć do wniosku.
Art. 5. 1. Gmina może tworzyć jednostki
pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może
być również położone na terenie gminy miasto.
2. Jednostkę pomocniczą
tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z
mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia,
łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy.
Art. 5a. 1. W wypadkach przewidzianych
ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej
terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.
2. Zasady i tryb
przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy.
Art. 5b. 1. Gmina podejmuje działania na
rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w
tym zwłaszcza wśród młodzieży.
2. Rada gminy na wniosek
zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady
gminy mającej charakter konsultacyjny.
3. Rada gminy, powołując
młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków
i zasady działania.
Zakres
działania i zadania gminy
Art. 6. 1. Do zakresu działania gminy
należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami
na rzecz innych podmiotów.
2. Jeżeli ustawy nie
stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do
gminy.
Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych
potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania
własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska
i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i
oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń
sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w
energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz
ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i
urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony
przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego
magazynu przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz
obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki
socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych
państw.
2. Ustawy określają,
które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3. Przekazanie gminie, w
drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków
finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub
subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
Art. 8. 1. Ustawy mogą nakładać na gminę
obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także
z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz
referendów.
2. Zadania z zakresu
administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z
organami tej administracji.
2a. Gmina może wykonywać
zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości
województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu
terytorialnego.
2b. Spory majątkowe
wynikłe z porozumień, o których mowa w ust. 2 i 2a oraz w art. 74, rozpatruje
sąd powszechny.
3. Gmina otrzymuje środki
finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, 2
i 2a.
4. Szczegółowe zasady i
terminy przekazywania środków finansowych, o których mowa w ust. 3, określają
ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawarte
porozumienia.
5. W przypadku
niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, gminie przysługują odsetki w
wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.
Art. 9. 1. W celu wykonywania zadań
gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi
podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Gmina oraz inna gminna
osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o
charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w
odrębnej ustawie.
3. Formy prowadzenia
gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze
użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.
4. Zadaniami użyteczności
publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7
ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych
potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Art. 10. 1. Wykonywanie zadań
publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami
samorządu terytorialnego.
2. Gminy, związki
międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie
wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym
pomocy finansowej.
Władze
gminy
Art. 11. 1. Mieszkańcy gminy podejmują
rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za
pośrednictwem organów gminy.
Art. 11a. 1. Organami gminy są:
2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).
2. Zasady i tryb
przeprowadzania wyborów do rady gminy oraz wyboru wójta (burmistrza, prezydenta
miasta) określają odrębne ustawy.
3. Ilekroć w ustawie
jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta
miasta.
Art. 11b. 1. Działalność organów gminy
jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania
organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania
informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także
dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym
protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
3. Zasady dostępu do
dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.
Art. 12. Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego
określa odrębna ustawa.
Art. 14. Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady,
w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Art. 15. 1. Z zastrzeżeniem art. 12
organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.
2. Jeżeli siedziba rady
gminy znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy, rada nosi nazwę
rady miejskiej.
Art. 16. Kadencja rady gminy trwa 4 lata licząc od dnia
wyboru.
Art. 17. 1W skład rady wchodzą radni w liczbie:
1) piętnastu w gminach do 20 000 mieszkańców,
2) dwudziestu jeden w gminach do 50 000 mieszkańców,
3) dwudziestu trzech w gminach do 100 000 mieszkańców,
4) dwudziestu pięciu w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na
każde dalsze rozpoczęte 100 000 mieszkańców, nie więcej jednak niż czterdziestu
pięciu radnych.
Art. 18. 1. Do właściwości rady gminy
należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy
nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej
właściwości rady gminy należy:
2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego
działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym
księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania
budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia
absolutorium z tego tytułu,
5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad
przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania
środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach
określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających
zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a)
określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy
szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać
tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
b)
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu
przez wójta,
c)
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych
zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
e)
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
f)
tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i
występowania z nich,
g)
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
h)
tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych
gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w
roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać
zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art.
8 ust. 2 i 2a,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz
wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami
lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych
zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów
publicznych oraz wznoszenia pomników,
14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla
uczniów i studentów,
15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji
rady gminy.
Art. 18a. 1. Rada gminy kontroluje
działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek
pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji
rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem
radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1.
3. Komisja rewizyjna
opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w
sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium
wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną
izbę obrachunkową.
4. Komisja rewizyjna
wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to
nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę gminy
na podstawie art. 21 ust. 1.
5. Zasady i tryb
działania komisji rewizyjnej określa statut gminy.
Art. 19. 1. Rada gminy wybiera ze swego
grona przewodniczącego i 1-3 wiceprzewodniczących bezwzględną większością
głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. Zadaniem
przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad
rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań
wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i
niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje
wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
4. Odwołanie
przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek
co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy w trybie określonym w ust.
1.
5. W przypadku
rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w
sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia
złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały,
o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez
przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem
rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym
powinna być podjęta uchwała.
Art. 20. 1. Rada gminy obraduje na
sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej
jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się
porządek obrad wraz z projektami uchwał.
1a. Rada gminy może
wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu
rady.
2. Pierwszą sesję nowo
wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7
dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju
lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników
wyborów do rady gminy, z zastrzeżeniem ust. 2b.
2a. Po upływie terminu
określonego w ust. 2 sesję zwołuje wojewódzki komisarz wyborczy w ciągu 21 dni
po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku
wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady
gminy.
2b.
Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania
rady gminy, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył
do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego.
2c. Pierwszą sesję nowo
wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy
wiekiem radny obecny na sesji.
3. Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy
przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia
wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1 w
zdaniu drugim.
4. Do zmiany porządku
obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 3 stosuje się przepis ust. 1a,
z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
5. Na wniosek wójta
przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad
najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.
Art. 21. 1. Rada gminy ze swojego grona
może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając
przedmiot działania oraz skład osobowy.
3. Komisje podlegają
radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
4. W posiedzeniach
komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej
członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa
udziału w głosowaniu.
Art. 22. 1. Organizację wewnętrzną oraz
tryb pracy organów gminy określa statut gminy.
2. Statut gminy podlega
ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 23. 1. Radny obowiązany jest
kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z
mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane
przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do
rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
2. Radni mogą tworzyć
kluby radnych, działające na zasadach określonych w statucie gminy.
Art. 23a. 1. Przed przystąpieniem do
wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:
"Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej
Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i
uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców."
2. Ślubowanie odbywa
się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i
wypowiadają słowo "ślubuję". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania:
"Tak mi dopomóż Bóg."
3. Radni nieobecni na
pierwszej sesji rady gminy oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania
kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
4. Odmowa złożenia
ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
Art. 24. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady
gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został
wybrany lub desygnowany.
Art. 24a. 1. Z radnym nie może być
nawiązywany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.
2. Radny nie może
pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.
Art. 24b. 1. Osoba wybrana na radnego nie
może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której
uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika lub jego zastępcy w
jednostce organizacyjnej tej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu
osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od
dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
2. Radny, o którym mowa
w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3
miesięcy po jego wygaśnięciu.
3. Radny otrzymuje
urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek
pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia
urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.
4. W przypadku radnego
wykonującego funkcję kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej,
przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, termin, o którym mowa w
ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.
5. Niezłożenie
przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem
się mandatu.
6. Przepisy ust. 1-5
stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu rady w drodze uchwały
rady gminy podjętej na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr
95, poz. 602 i Nr
160, poz. 1060 oraz z 2001 r. Nr
45, poz. 497 i Nr
89, poz. 971).
Art. 24c. Po wygaśnięciu mandatu pracodawca przywraca radnego
do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem
odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość
przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
Art. 24d. Wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny
uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Art. 24e. 1. Radni nie mogą podejmować
dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców
do wykonywania mandatu zgodnie z art. 23a ust. 1.
2. Radni nie mogą
powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądź
działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi
osobami.
Art. 24f. 1. Radni nie mogą prowadzić
działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z
wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także
zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w
prowadzeniu takiej działalności.
1a. Jeżeli radny przed
rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność gospodarczą, o której
mowa w ust. 1, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności
gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Niewypełnienie
obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stanowi podstawę do stwierdzenia
wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art.
190 ustawy, o której mowa w art. 24b ust. 6.
2. Radni i ich
małżonkowie oraz małżonkowie wójtów, zastępców wójtów, sekretarzy gminy,
skarbników gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób
zarządzających i członków organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi nie
mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani
pełnomocnikami spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców,
w których uczestniczą takie osoby. Wybór lub powołanie tych osób na te funkcje
są z mocy prawa nieważne.
4. Jeżeli wybór lub
powołanie, o których mowa w ust. 2, nastąpiły przed rozpoczęciem wykonywania
mandatu radnego albo dniem wyboru wójta lub przed powołaniem na stanowisko
zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki
organizacyjnej gminy oraz osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego
gminną osobą prawną, osoby, o których mowa w ust. 2, są obowiązane zrzec się
stanowiska lub funkcji w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania przez
radnego albo wójta lub od dnia powołania na stanowisko. W razie niezrzeczenia się stanowiska lub funkcji osoba, o której
mowa w ust. 2, traci je z mocy prawa po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu
pierwszym.
5. Radni nie mogą
posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach prawa
handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców, w których
uczestniczą takie osoby. Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet powinny
być zbyte przez radnego przed pierwszą sesją rady gminy, a w razie niezbycia ich nie uczestniczą one przez okres sprawowania
mandatu i dwóch lat po jego wygaśnięciu w wykonywaniu przysługujących im
uprawnień (prawa głosu, prawa do dywidendy, prawa do podziału majątku, prawa
poboru).
Art. 24h. 1. Radny, wójt, zastępca wójta,
sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy,
osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz
osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do
złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, zwanego dalej "oświadczeniem
majątkowym". Oświadczenie majątkowe dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku
objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe zawiera
informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w
spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby
prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej
osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o
prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w
spółkach handlowych,
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności
zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 złotych,
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz
warunkach, na jakich zostały udzielone.
2. Osoba składająca
oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność poszczególnych składników
majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego
małżeńską wspólnością majątkową.
3. Oświadczenie
majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku
podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch
egzemplarzach:
1) radny - przewodniczącemu rady gminy,
2) wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,
3) zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki
organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną
osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta -
wójtowi.
4. Radny i wójt
składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia
ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany
dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności
gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał mandat, a wójt
informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli taką
działalność prowadzili przed dniem wyboru. Kolejne oświadczenia majątkowe są
składane przez radnego i wójta co roku do dnia 30
kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na 2
miesiące przed upływem kadencji.
5. Zastępca wójta,
sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy,
osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz
osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta składają pierwsze
oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia powołania na stanowisko lub od
dnia zatrudnienia. Do pierwszego oświadczenia majątkowego zastępca wójta,
sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy,
osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz
osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani dołączyć
informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności
gospodarczej, jeżeli prowadzili ją przed dniem powołania lub zatrudnienia.
Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez nich co
roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,
oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.
6. Analizy danych
zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym złożono oświadczenie
majątkowe. Osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe, przekazują jeden
egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania
osoby składającej oświadczenie majątkowe. Oświadczenie majątkowe przechowuje
się przez 6 lat.
7. Analizy danych
zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również urząd skarbowy właściwy ze
względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe.
Analizując oświadczenie majątkowe, urząd skarbowy uwzględnia również zeznanie o
wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) małżonka osoby
składającej oświadczenie.
8. Podmiot dokonujący
analizy, o której mowa w ust. 6 i 7, jest uprawniony do porównania treści
analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej kopii zeznania o
wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią uprzednio
złożonych oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do nich kopiami zeznań o
wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT).
9. W przypadku
podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe podała w nim nieprawdę
lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia występuje do
dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze względu na miejsce
zamieszkania osoby składającej oświadczenie z wnioskiem o kontrolę jej
oświadczenia majątkowego.
10. W przypadku odmowy
wszczęcia kontroli oświadczenia majątkowego podmiotowi, który złożył wniosek w
tej sprawie, przysługuje odwołanie do Generalnego Inspektora Kontroli
Skarbowej.
11. Do postępowania w
sprawie kontroli oświadczenia majątkowego stosuje się odpowiednio przepisy
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o
kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999 r. Nr
54, poz. 572 i Nr
83, poz. 931, z 2000 r. Nr
70, poz. 816, Nr
104, poz. 1103 i Nr
116, poz. 1216, z 2001 r. Nr
14, poz. 143, Nr
81, poz. 877 i Nr
110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr
41, poz. 365, Nr
74, poz. 676, Nr
89, poz. 804, Nr
141, poz. 1178 i Nr
153, poz. 1271) dotyczące kontroli oświadczeń majątkowych osób
zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych podległych
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
12. Podmiot dokonujący
analizy oświadczeń majątkowych w terminie do dnia 30 października każdego roku
przedstawia radzie gminy informację o:
1) osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po
terminie,
2) nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach
majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe
oświadczenia,
3) działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w
analizowanych oświadczeniach majątkowych.
13. Prezes Rady
Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza oświadczenia
majątkowego radnego oraz wzór formularza oświadczenia majątkowego wójta,
zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki
organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego
gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu
wójta, uwzględniając zakazy określone w odniesieniu do tych osób w przepisach
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o
ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje
publiczne (Dz. U. Nr
106, poz. 679, z 1998 r. Nr
113, poz. 715 i Nr
162, poz. 1126, z 1999 r. Nr
49, poz. 483, z 2000 r. Nr
26, poz. 306 oraz z 2002 r. Nr
113, poz. 984 i Nr
214, poz. 1806).
Art. 24i. 1. Informacje zawarte w
oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie
zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.
2. Wojewoda i
przewodniczący rady gminy przekazują wójtowi kopie oświadczeń majątkowych,
które im złożono.
3. Jawne informacje
zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji
Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr
112, poz. 1198 oraz z 2002 r. Nr
153, poz. 1271).
Art. 24j. 1. Radny, wójt, zastępca
wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej
gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną
oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do
złożenia oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich
małżonka, wstępnych, zstępnych oraz rodzeństwo, jeżeli działalność ta
wykonywana jest na terenie gminy, w której osoba obowiązana do złożenia
oświadczenia pełni funkcję lub jest zatrudniona. Obowiązani są oni również do
złożenia oświadczenia o umowach cywilnoprawnych zawartych przez ich małżonków,
wstępnych, zstępnych i rodzeństwo, jeżeli umowy te zawarte zostały z organami
gminy, jednostkami organizacyjnymi gminy lub gminnymi osobami prawnymi i nie
dotyczą stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych
usług lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie
obowiązujących.
2. Osoba, o której mowa
w ust. 1, której małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo w okresie pełnienia
funkcji lub zatrudnienia tej osoby zostali zatrudnieni na terenie danej gminy w
jednostce organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek
samorządu terytorialnego albo rozpoczęli świadczyć pracę lub wykonywać
czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co
najmniej 50% udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego,
jest obowiązana do pisemnego poinformowania o tym fakcie osobę, której składa
oświadczenie majątkowe. Obowiązek złożenia informacji dotyczy również przypadku
zmiany stanowiska przez małżonka, wstępnego, zstępnego lub rodzeństwo
zatrudnionych w podmiotach, o których mowa w zdaniu pierwszym.
3. Oświadczenia, o
których mowa w ust. 1, składane są w ciągu 30 dni od dnia wyboru, powołania lub
zatrudnienia, a w przypadku podjęcia działalności gospodarczej albo zawarcia
umowy, o której mowa w ust. 1, w trakcie pełnienia funkcji lub w czasie
zatrudnienia - w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny złożenia
oświadczenia. Informacja, o której mowa w ust. 2, składana jest w terminie 30
dni od dnia zaistnienia przyczyny jej złożenia.
4. Do składania oświadczeń,
o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepis art. 24h ust. 3.
5. Do oświadczeń, o
których mowa w ust. 1, oraz informacji, o której mowa w ust. 2, stosuje się
odpowiednio przepisy art. 24h ust. 6 i 8, z tym że nie
przesyła się ich właściwemu urzędowi skarbowemu i nie podlegają one analizie
przez urząd skarbowy.
6. Oświadczenia, o
których mowa w ust. 1, oraz informacja, o której mowa w ust. 2, podlegają
ujawnieniu na zasadach określonych w art. 24i, z tym że
ujawnieniu nie podlegają informacje dotyczące adresów zamieszkania osób je
składających oraz osób, których one dotyczą.
Art.
24k. 1. Niezłożenie
oświadczenia majątkowego w terminie określonym w art. 24h ust. 4 i 5,
oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1, lub informacji, o której mowa w
art. 24j ust. 2, w terminie określonym w art. 24j ust. 3 przez:
1) radnego - powoduje utratę diety do czasu złożenia oświadczenia lub
informacji,
2) wójta, zastępcę wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika
jednostki organizacyjnej gminy, osobę zarządzającą i członka organu
zarządzającego gminną osobą prawną oraz osobę wydającą decyzje administracyjne
w imieniu wójta - powoduje utratę ich wynagrodzenia za okres od dnia, w którym
powinny być złożone oświadczenie lub informacja, do dnia złożenia oświadczenia
lub informacji.
2. Jeżeli sekretarz
gminy lub skarbnik gminy nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego,
oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1, lub informacji, o której mowa w
art. 24j ust. 2, rada gminy odwołuje ich, w drodze uchwały, najpóźniej po
upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia lub
informacji.
3. Jeżeli zastępca
wójta, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek
organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu wójta nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego,
oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1, lub informacji, o której mowa w
art. 24j ust. 2, właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę
najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia
oświadczenia lub informacji.
4. Odwołanie i
rozwiązanie umowy o pracę w trybie określonym w ust. 2 i 3 jest równoznaczne z
rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art.
52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy.
Art. 24l. Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu
majątkowym, oświadczeniach, o których mowa w art. 24j ust. 1, albo informacji,
o której mowa w art. 24j ust. 2, powoduje odpowiedzialność na podstawie art.
233 § 1 Kodeksu karnego.
Art. 24m. 1. Wójt, zastępca wójta,
skarbnik gminy, sekretarz gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy,
osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz
osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta w trakcie pełnienia
funkcji lub trwania zatrudnienia oraz przez okres 3 lat po zakończeniu
pełnienia funkcji lub ustaniu zatrudnienia nie mogą przyjąć jakiegokolwiek
świadczenia o charakterze majątkowym, nieodpłatnie lub odpłatnie w wysokości niższej
od jego rzeczywistej wartości od podmiotu lub podmiotu od niego zależnego,
jeżeli biorąc udział w wydaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych jego
dotyczących mieli bezpośredni wpływ na jego treść.
2. Podmiotem zależnym w
rozumieniu ust. 1 jest podmiot, w którym:
1) przedsiębiorca posiada bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w
jego organach, także na podstawie porozumień z innymi wspólnikami i akcjonariuszami,
2) przedsiębiorca jest uprawniony do powoływania albo odwoływania
większości członków organów zarządzających podmiotu zależnego,
3) więcej niż połowa członków zarządu przedsiębiorcy jest jednocześnie
członkami zarządu albo osobami pełniącymi funkcje kierownicze w podmiocie
pozostającym z przedsiębiorcą w stosunku zależności.
3. Zakaz, o którym mowa
w ust. 1, nie dotyczy nabycia przedmiotu lub usługi dostępnych w ramach
publicznej oferty, a także nie dotyczy przedmiotów zwyczajowo wykorzystywanych
w celach reklamowych i promocyjnych oraz nagród przyznawanych w konkursach na
działalność artystyczną.
Art. 25. 1. W związku z wykonywaniem
mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy
publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym
stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Rada
gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą
rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego
mandatu.
3. Pracodawca obowiązany
jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w
pracach organów gminy.
4. Na zasadach
ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów
podróży służbowych.
6. Wysokość diet
przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie
budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie
przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o
kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr
110, poz. 1255, z 2000 r. Nr
19, poz. 239 oraz z 2001 r. Nr
85, poz. 924 i Nr
100, poz. 1080).
7. Rada Ministrów
określa, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość diet przysługujących radnemu
w ciągu miesiąca, uwzględniając liczbę mieszkańców gminy, przy czym kwota
wymieniona w ust. 6 oznacza maksymalną wysokość diet w gminach o największej
liczbie mieszkańców.
8. Rada gminy przy
ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez
radnego.
10. Minister właściwy
do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób
ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych,
uwzględniając celowość zwrotu rzeczywiście poniesionych wydatków związanych z
wykonywaniem mandatu oraz ułatwienie dokonywania rozliczeń.
Art. 25a. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani
w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
Art. 25b. Mandatu radnego gminy nie można łączyć z:
1) mandatem posła lub senatora,
2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 26. 1. Organem wykonawczym gminy
jest wójt.
2. Kadencja wójta
rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji rady gminy lub wyboru go przez radę
gminy i upływa z dniem upływu kadencji rady gminy.
3. Burmistrz jest
organem wykonawczym w gminie, w której siedziba władz znajduje się w mieście
położonym na terytorium tej gminy.
4. W miastach powyżej
100 000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Dotyczy to
również miast, w których do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy prezydent
miasta był organem wykonawczo-zarządzającym.
Art. 26a. 1. Wójt, w drodze
zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa
ich liczbę.
2. Liczba zastępców
wójta nie może być większa niż:
1) jeden w gminach do 20.000 mieszkańców,
2) dwóch w gminach do 100.000 mieszkańców,
3) trzech w gminach do 200.000 mieszkańców,
4) czterech w gminach powyżej 200.000 mieszkańców.
Art. 27. Funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:
1) funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,
2) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w
gminie, w której jest wójtem lub zastępcą wójta,
3) zatrudnieniem w administracji rządowej,
4) mandatem posła lub senatora.
Art. 28. Do wójta i jego zastępców stosuje się odpowiednio
przepis art. 24e ust. 1.
Art. 28a. 1. Uchwała rady gminy w
sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem
inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta. Przed
podjęciem uchwały w sprawie udzielenia wójtowi absolutorium rada gminy
zapoznaje się z wnioskiem i opinią, o których mowa w art. 18a ust. 3.
2. Uchwałę w sprawie
absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego
składu rady gminy.
3. Rada gminy może
podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z
przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14
dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium.
4. Przed podjęciem
uchwały, o której mowa w ust. 3, rada gminy zapoznaje się z opinią regionalnej
izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu
wójtowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień wójta.
5. Uchwałę, o której
mowa w ust. 3, rada gminy podejmuje bezwzględną wiekszością
głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
Art. 28b. 1. Rada gminy może podjąć
uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z przyczyny
innej niż nieudzielenie wójtowi absolutorium jedynie na wniosek
co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
2. Wniosek, o którym
mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz
podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Rada gminy może
podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta na sesji
zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym
mowa w ust. 1.
4. Uchwałę, o której
mowa w ust. 3, rada gminy podejmuje większością co
najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
Art. 28c. Jeżeli zgłoszony w trybie art. 28b wniosek o podjęcie
uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta nie uzyskał
wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie
nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.
Art. 28d. 1. W przypadku wygaśnięcia
mandatu wójta przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na
zasadach określonych w ustawie o
bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz w ustawie -
Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
2. Wyborów nie
przeprowadza się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w
okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji wójta.
Art. 28e. Wygaśnięcie mandatu wójta przed upływem kadencji jest
równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy lub zastępców.
Art. 28f. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem
kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta,
pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 29. 1. Po upływie kadencji wójta
pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta.
2. Po upływie kadencji
wójta, zastępca wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez
nowo powołanego zastępcę wójta.
Art. 29a. Objęcie obowiązków przez wójta następuje z chwilą
złożenia wobec rady gminy ślubowania o następującej treści:
"Obejmując urząd wójta (burmistrza, prezydenta)
gminy (miasta), uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony
mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców
gminy (miasta)." Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż
Bóg."
Art. 30. 1. Wójt wykonuje uchwały rady
gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań wójta należy
w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych.
3. W realizacji zadań
własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy.
Art. 31. Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz
reprezentuje ją na zewnątrz.
Art. 31a. Wójt opracowuje plan operacyjny ochrony przed
powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
Art. 31b.
1. Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego
niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia, wójt może zarządzić ewakuację
z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
2. W przypadku
wprowadzenia stanu klęski żywiołowej wójt działa na zasadach określonych w
odrębnych przepisach.
Art. 33. 1. Wójt wykonuje zadania przy
pomocy urzędu gminy.
2. Organizację i zasady
funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta
w drodze zarządzenia.
3. Kierownikiem urzędu
jest wójt.
4. Wójt może powierzyć
prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi
gminy.
5. Kierownik urzędu
wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu
oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6. Status prawny
pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.
Art. 35. 1. Organizację i zakres
działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po
przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2. Statut może
przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu w ramach jednostki pomocniczej.
3. Statut jednostki
pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich
realizacji,
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością
organów jednostki pomocniczej.
Art. 36. 1. Organem uchwałodawczym w
sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - sołtys. Działalność sołtysa
wspomaga rada sołecka.
2. Sołtys oraz
członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim,
spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa
uprawnionych do głosowania.
3. Sołtys korzysta z
ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
Art. 37. 1. Organem uchwałodawczym w
dzielnicy (osiedlu) jest rada o liczbie członków ustalonej według art. 17, nie
więcej jednak niż 21.
2. Organem wykonawczym w
dzielnicy (osiedlu) jest zarząd. Na czele zarządu stoi przewodniczący.
3. Przewodniczący
zarządu korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
4. Statut osiedla może
ustalić, że w osiedlu organem uchwałodawczym jest ogólne zebranie mieszkańców.
Ogólne zebranie wybiera zarząd osiedla; art. 36 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 37a. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki
pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w
statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący rady gminy jest
każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak
radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji
rady gminy.
Art. 37b. 1. Rada gminy może ustanowić
zasady, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej
będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
2. Rada gminy może
ustanowić zasady, na jakich członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej
oraz członkom rady dzielnicy (osiedla), rady sołeckiej, będzie przysługiwała
dieta lub zwrot kosztów podróży służbowej.
Art. 38. Odrębności ustroju gmin, które wykonują zadania o
szczególnym charakterze, określają właściwe ustawy. Dotyczy to w szczególności
gmin uzdrowiskowych.
Art. 39. 1. Decyzje w indywidualnych
sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje wójt, o ile przepisy
szczególne nie stanowią inaczej.
2. Wójt może upoważnić
swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji
administracyjnych, o których mowa w ust. 1, w imieniu wójta.
4. Do załatwiania
indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może
upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek
i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1.
5. Od decyzji wydanej
przez wójta lub organ, o którym mowa w ust. 4, służy odwołanie do samorządowego
kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny
stanowi inaczej.
Art. 39a. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia,
ustala instrukcję kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych.
Akty
prawa miejscowego stanowionego przez gminę
Art. 40. 1. Na podstawie upoważnień
ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego
obowiązujących na obszarze gminy.
2. Na podstawie
niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:
1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad zarządu mieniem gminy,
4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności
publicznej.
3. W zakresie
nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie
obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to
niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia
porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
4. Przepisy porządkowe,
o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszanie karę grzywny
wymierzaną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
Art. 41. 1. Akty prawa miejscowego
ustanawia rada gminy w formie uchwały.
2. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać wójt, w
formie zarządzenia.
3. Zarządzenie, o którym
mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy. Traci ono
moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia
do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady.
4. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia
zarządzenia rada gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
5. Wójt przesyła
przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w
którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.
Art. 42. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego
określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o
ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr
62, poz. 718 i z 2001 r. Nr
46, poz. 499).
Mienie
komunalne
Art. 43. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa
majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych
gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
Art. 44. Nabycie mienia komunalnego następuje:
1) na podstawie ustawy - Przepisy
wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym,
2) przez przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą
granic gminy w trybie, o którym mowa w art. 4; przekazanie mienia następuje w
drodze porozumienia zainteresowanych gmin, a w razie braku porozumienia -
decyzją Prezesa Rady Ministrów, podjętą na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej,
3) w wyniku przekazania przez administrację rządową na zasadach
określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia,
4) w wyniku własnej działalności gospodarczej,
5) przez inne czynności prawne,
6) w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
Art. 45. 1. Podmioty mienia komunalnego
samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników
majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.
Art. 46. 1. Oświadczenie woli w imieniu
gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na
podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną
upoważnioną przez wójta osobą.
3. Jeżeli czynność
prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności
potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub
osoby przez niego upoważnionej.
4. Skarbnik gminy
(główny księgowy budżetu), który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na
pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym radę gminy oraz regionalną
izbę obrachunkową.
Art. 47. 1. Kierownicy jednostek
organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości
prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez
wójta.
Art. 48. 1. Jednostka pomocnicza
zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego
źródła w zakresie określonym w statucie. Statut ustala również zakres czynności
dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego
jej mienia.
1a. Przepis ust. 1
stosuje się odpowiednio do jednostki niższego rzędu, o której mowa w art. 35
ust. 2.
2. Rada gminy nie może
uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania
z mienia bez zgody zebrania wiejskiego.
3. Wszystkie
przysługujące dotychczas mieszkańcom wsi prawa własności, użytkowania lub inne
prawa rzeczowe i majątkowe, zwane dalej mieniem gminnym, pozostają
nienaruszone.
4. Do mienia gminnego
mają zastosowanie, z zastrzeżeniem ust. 3, przepisy dotyczące mienia
komunalnego.
Art. 49. 1. Gmina nie ponosi
odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie
ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.
2. W przypadku
zniesienia lub podziału gminy odpowiedzialność za jej zobowiązania ponoszą
solidarnie gminy, które przejęły jej mienie.
Art. 50. Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu
mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu
zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.
Gminna
gospodarka finansowa
Art. 51. 1. Gmina samodzielnie prowadzi
gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, zwanego dalej budżetem.
2. Budżet jest uchwalany
na rok kalendarzowy.
3. Statut gminy określa
uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach
budżetu gminy.
Art. 52. 1. Projekt budżetu
przygotowuje wójt.
1a. Bez zgody wójta
rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących
zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub
zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych
dochodów.
2. Projekt budżetu wraz
z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami wójt przedkłada radzie
gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła
projekt regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania.
3. Budżet jest uchwalany
do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Art. 53. 1. Procedurę uchwalania
budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących
projektowi określa rada gminy.
2. Do czasu uchwalenia
budżetu przez radę gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego,
podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie gminy.
3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2,
regionalna izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań
własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do
dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki
budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.
Art. 54. 1. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako
dochody gminy,
3) subwencja ogólna z budżetu państwa.
2) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie
zadań własnych,
3) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
5) spadki, zapisy i darowizny,
Art. 55. 1. Subwencje ogólne są
ustalane dla gmin według zobiektywizowanych kryteriów, które określa odrębna
ustawa.
2. Minister Finansów
ustala, zgodnie z ust. 1, wysokość i rozdziela subwencje ogólne na rzecz każdej
gminy bezpośrednio z budżetu państwa.
Art. 57. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia
niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane
dochody.
Art. 58. 1. Uchwały i zarządzenia
organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z
których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Uchwały rady gminy, o
których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Art. 59. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest
oddzielona od kasowego jej wykonania.
Art. 60. 1. Za prawidłową gospodarkę
finansową gminy odpowiada wójt.
2. Wójtowi przysługuje
wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale
budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych
przez radę gminy,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
Art. 61. 1. Gospodarka finansowa gminy
jest jawna.
2. Wójt niezwłocznie
ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym
dla aktów prawa miejscowego.
3. Wójt informuje
mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki
społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.
Art. 62. Kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków
sprawują regionalne izby obrachunkowe.
Art. 63. Odrębne ustawy określą:
1) sposób powoływania, organizację i szczegółowe zasady działania
regionalnych izb obrachunkowych,
2) podatki, opłaty i wpływy uznane za dochody gminy,
3) ogólne zasady procedury budżetowej i gospodarki finansowej w gminach,
4) warunki zaciągania pożyczek przez gminy.
Związki
i porozumienia międzygminne
Art. 64. 1. W celu wspólnego
wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.
2. Uchwały o utworzeniu
związku podejmują rady zainteresowanych gmin.
3. Prawa i obowiązki
gmin uczestniczących w związku międzygminnym,
związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z
dniem ogłoszenia statutu związku.
4. Obowiązek utworzenia
związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku
i tryb zatwierdzenia jego statutu.
5. Do związków
międzygminnych stosuje się odpowiednio art. 8 ust. 2-5 i art. 39 ust. 4.
Art. 65. 1. Związek wykonuje zadania
publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Związek posiada
osobowość prawną.
Art. 66. Gmina informuje wojewodę o zamiarze przystąpienia do
związku.
Art. 67. 1. Utworzenie związku wymaga
przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością
głosów ustawowego składu rady gminy.
2. Statut związku
powinien określać:
2) uczestników i czas trwania związku,
4) organy związku, ich strukturę, zakres i tryb działania,
5) zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku,
6) zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania
strat związku,
7) zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń
majątkowych,
9) inne zasady określające współdziałanie.
3. Zmiana statutu
następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
Art. 68. 1. Rejestr związków prowadzi
minister właściwy do spraw administracji publicznej.
2. Związek nabywa
osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu.
3. Minister właściwy do
spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób
prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków,
uwzględniając dokumentację niezbędną do wpisania związku do rejestru, dane
podlegające wpisaniu oraz sposób dokonywania zmian wpisów w rejestrze.
Art. 69. 1. Organem stanowiącym i
kontrolnym związku jest zgromadzenie związku, zwane dalej zgromadzeniem.
2. W zakresie zadań
zleconych związkowi zgromadzenie wykonuje kompetencje przysługujące radzie
gminy.
3. Do zgromadzenia
związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy.
Art. 70. 1. W skład zgromadzenia
wchodzą wójtowie gmin uczestniczących w związku.
2. Na wniosek wójta rada
gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu zastępcy wójta albo
radnemu.
3. Statut może
przyznawać określonym gminom więcej niż jeden głos w zgromadzeniu. Dodatkowych
przedstawicieli wyznacza zainteresowana rada gminy.
Art. 71. Uchwały zgromadzenia są podejmowane bezwzględną
większością głosów statutowej liczby członków zgromadzenia.
Art. 72. 1. Członek zgromadzenia może
wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały zgromadzenia w ciągu 7 dni od
dnia jej podjęcia.
2. Wniesienie sprzeciwu
wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy.
3. Sprzeciw nie może być
zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.
4. Przepisów ust. 1-3
nie stosuje się do związków międzygminnych utworzonych na podstawie art. 64
ust. 4.
Art. 73. 1. Organem wykonawczym związku
jest zarząd.
2. Zarząd związku jest
powoływany i odwoływany przez zgromadzenie spośród jego członków.
3. O ile statut tak
stanowi, dopuszczalny jest wybór członków zarządu spoza członków zgromadzenia w
liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu zarządu
związku.
Art. 73a. 1. Do gospodarki finansowej
związku międzygminnego stosuje się odpowiednio
przepisy o gospodarce finansowej gmin.
2. Plan finansowy
związku uchwala zgromadzenie związku.
Art. 74. 1. Gminy mogą zawierać
porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez
nie zadań publicznych.
2. Gmina wykonująca
zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych
gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału
w kosztach realizacji powierzonego zadania.
Stowarzyszenia
gmin
Art. 84. 1. W celu wspierania idei
samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gminy mogą tworzyć
stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami.
2. Organizację, zadania
oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.
3. Do stowarzyszeń gmin
stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o stowarzyszeniach, z tym
że dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3
założycieli.
Art. 84a. Zasady przystępowania gminy do międzynarodowych
zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy.
Nadzór
nad działalnością gminną
Art. 85. Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na
podstawie kryterium zgodności z prawem.
Art. 86. Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i
wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
Art. 87. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność gminną
tylko w przypadkach określonych ustawami.
Art. 88. Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i
danych, dotyczących organizacji i funkcjonowania gminy, niezbędnych do
wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych.
Art. 89.
1. Jeżeli prawo uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu gminy
od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie
stanowiska przez ten organ powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od
dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego projektu, z zastrzeżeniem ust.
1a.
1a. Termin, o którym
mowa w ust. 1, wynosi 30 dni, jeżeli zatwierdzenie, uzgodnienie lub
zaopiniowanie wymagane jest od organu stanowiącego jednostki samorządu
terytorialnego.
2. Jeżeli organ, o
którym mowa w ust. 1 lub 1a, nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie
uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez gminę, z upływem terminu
określonego w ust. 1 lub 1a.
3. Do zatwierdzania,
uzgadniania lub opiniowania przez organy gminy rozstrzygnięć innych organów
przepisy ust. 1, 1a i 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 90. 1. Wójt obowiązany jest do
przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty
ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje w ciągu 2 dni od ich
ustanowienia.
2. Wójt przedkłada
regionalnej izbie obrachunkowej, na zasadach określonych w ust. 1, uchwałę
budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i
zarządzenia wójta objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej.
Art. 91. 1. Uchwała lub zarządzenie
organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub
zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym
niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w
art. 90.
2. Organ nadzoru,
wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały lub
zarządzenia albo w toku tego postępowania, może wstrzymać ich wykonanie.
2a. Przepisu ust. 2 nie
stosuje się do uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu rozstrzygnięcia
nadzorczego do sądu administracyjnego.
3. Rozstrzygnięcie
nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o
dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4. W przypadku
nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza nieważności uchwały
lub zarządzenia, ograniczając się do wskazania, iż uchwałę lub zarządzenie
wydano z naruszeniem prawa.
5. Przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
Art. 92. 1. Stwierdzenie przez organ
nadzoru nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy wstrzymuje ich
wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem
doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.
2. Przepisu ust. 1 nie
stosuje się do uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu rozstrzygnięcia
nadzorczego do sądu administracyjnego.
Art. 92a. W przypadku złożenia przez organ gminy skargi na
rozstrzygnięcie nadzorcze, sąd administracyjny wyznacza rozprawę nie później
niż w ciągu 30 dni od dnia wpłynięcia skargi do sądu.
Art. 93. 1. Po upływie terminu
wskazanego w art. 91 ust. 1 organ nadzoru nie może we własnym zakresie
stwierdzić nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy. W tym przypadku
organ nadzoru może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
2. W przypadku, o którym
mowa w ust. 1, wydanie postanowienia o wstrzymaniu wykonania uchwały lub
zarządzenia należy do sądu.
Art. 94. 1. Nie stwierdza się
nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy po upływie jednego roku od
dnia ich podjęcia, chyba że uchybiono obowiązkowi
przedłożenia uchwały lub zarządzenia w terminie określonym w art. 90 ust. 1,
albo jeżeli są one aktem prawa miejscowego.
2. Jeżeli nie
stwierdzono nieważności uchwały lub zarządzenia z powodu upływu terminu
określonego w ust. 1, a istnieją przesłanki stwierdzenia nieważności, sąd administracyjny
orzeka o ich niezgodności z prawem. Uchwała lub zarządzenie tracą moc prawną z
dniem orzeczenia o ich niezgodności z prawem. Przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego
co do skutków takiego orzeczenia stosuje się odpowiednio.
Art. 96. 1. W razie powtarzającego się
naruszenia przez radę gminy Konstytucji lub ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa
Rady Ministrów, może w drodze uchwały rozwiązać radę gminy. W przypadku
rozwiązania rady gminy Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do
spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru rady
gminy pełni jej funkcję.
2. Jeżeli powtarzającego
się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się wójt, wojewoda wzywa wójta
do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku - występuje z
wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta. W przypadku odwołania
wójta Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru wójta pełni
jego funkcję.
Art. 97. 1. W razie nierokującego
nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu
zadań publicznych przez organy gminy, Prezes Rady Ministrów, na wniosek
ministra właściwego do spraw administracji publicznej, może zawiesić organy
gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłużej jednak
niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną kadencję.
2. Ustanowienie zarządu
komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy
i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy.
3. Komisarza rządowego
powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony za pośrednictwem
ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
4. Komisarz rządowy
przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy z dniem powołania.
Art. 98. 1. Rozstrzygnięcia organu
nadzorczego dotyczące gminy, w tym rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 96
ust. 2 i art. 97 ust. 1, a także stanowisko zajęte w trybie art. 89, podlegają
zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie
30 dni od dnia ich doręczenia.
2. Przepis ust. 1
stosuje się odpowiednio do rozstrzygnięć dotyczących organów związków i
porozumień międzygminnych.
3. Do złożenia skargi
uprawniona jest gmina lub związek międzygminny,
których interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą
do wniesienia skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę
lub zarządzenie albo którego dotyczy rozstrzygnięcie
nadzorcze.
3a. Do złożenia skargi
na rozstrzygnięcie organu nadzorczego, dotyczące uchwały rady gminy, doręczone
po upływie kadencji rady, uprawniona jest rada gminy następnej kadencji w
terminie 30 dni od dnia wyboru przewodniczącego rady.
4. Do postępowania w
sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy o
zaskarżaniu do sądu administracyjnego decyzji w indywidualnych sprawach z
zakresu administracji publicznej.
5. Rozstrzygnięcia
nadzorcze stają się prawomocne z upływem terminu do wniesienia skargi bądź z
datą oddalenia lub odrzucenia skargi przez sąd.
Art. 98a. 1. Jeżeli właściwy organ
gminy, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów art.
190 ust. 2 i 6
i art.
194 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 24b ust.
6, art.
26 ust. 2 i 5
ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o
bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr
113, poz. 984, Nr
127, poz. 1089 i Nr
214, poz. 1806) oraz art.
5 ust. 2 i 3
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności
gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, w zakresie dotyczącym
odpowiednio wygaśnięcia mandatu radnego, mandatu wójta, odwołania ze stanowiska
albo rozwiązania umowy o pracę z zastępcą wójta, sekretarzem gminy, skarbnikiem
gminy, kierownikiem jednostki organizacyjnej gminy i osobą zarządzającą lub
członkiem organu zarządzającego gminną osobą prawną, nie podejmuje uchwały, nie
odwołuje ze stanowiska lub nie rozwiązuje umowy o pracę, wojewoda wzywa organ
gminy do podjęcia odpowiedniego aktu w terminie 30 dni.
2. W razie bezskutecznego
upływu terminu określonego w ust. 1, wojewoda, po powiadomieniu ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje zarządzenie zastępcze.
3. Przepisy art. 98
stosuje się odpowiednio.
1a. Przepisy o nadzorze
nad gminami stosuje się odpowiednio do związków i porozumień międzygminnych.
2. W sprawach związków i
porozumień międzygminnych, wykraczających poza granice województwa, organy
nadzorcze działają w zakresie swojej właściwości miejscowej i za pośrednictwem
organów nadzorczych właściwych ze względu na siedzibę władz związku lub
porozumienia, chyba że statut związku lub porozumienie
przekazuje uprawnienia nadzorcze Prezesowi Rady Ministrów.
Art. 100. Postępowanie sądowe, o którym mowa w artykułach
poprzedzających, jest wolne od opłat sądowych.
Art. 101. 1. Każdy, czyj interes prawny
lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez
organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po
bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę lub
zarządzenie do sądu administracyjnego.
2. Przepisu ust. 1 nie
stosuje się, jeżeli w sprawie orzekał już sąd administracyjny i skargę oddalił.
2a. Skargę na uchwałę
lub zarządzenie, o których mowa w ust. 1, można wnieść do sądu administracyjnego
w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to
wyrażą pisemną zgodę.
3. W sprawie wezwania
do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach załatwiania spraw w
postępowaniu administracyjnym.
4. W sprawach, o
których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 94.
Art. 101a. 1. Przepisy art. 101 stosuje
się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo
przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich.
2. W przypadkach, o
których mowa w ust. 1, sąd administracyjny może nakazać organowi nadzoru
wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego, na koszt i ryzyko gminy.
Art. 102. Przepisów rozdziału niniejszego nie stosuje się do
decyzji indywidualnych w sprawach z zakresu administracji publicznej,
wydawanych przez organy gmin, ich związków lub samorządowe kolegia odwoławcze.
Kontrolę instancyjną w tym zakresie oraz nadzór pozainstancyjny
i kontrolę sprawowaną przez sąd określają przepisy odrębne.
Art. 102a. W sprawach, o których mowa w niniejszym rozdziale,
nie stosuje się przepisu art.
34 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o
Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr
74, poz. 368 i Nr
104, poz. 515, z 1997 r. Nr
75, poz. 471, Nr
106, poz. 679, Nr
114, poz. 739 i Nr
144, poz. 971, z 1998 r. Nr
162, poz. 1126, z 1999 r. Nr
75, poz. 853, z 2000 r. Nr
2, poz. 5, Nr
48, poz. 552, Nr
60, poz. 704 i Nr
91, poz. 1008 oraz z 2001 r. Nr
49, poz. 508 i 509,
Nr
98, poz. 1070 i Nr
101, poz. 1113).
Przepis
końcowy
Art. 103. Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach
określonych ustawą - Przepisy
wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym, z wyjątkiem art. 5 ust. 4
i art. 17, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Metryka strony