Uchwała w sprawie przyjęcia programu współpracy gminy Jaświły w 2011 roku z organizacjami pozarządow

UCHWAŁA NR VII/33/11

RADY GMINY JAŚWIŁY

z dnia czerwca 2011r.

w sprawie przyjęcia programu współpracy gminy Jaświły w 2011 roku z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675) i art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2011r. Nr 234, poz. 1536) uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się program współpracy gminy Jaświły w 2011 roku z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w brzmieniu określonym
w załączniku do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.

§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy Jaświły oraz na stronie internetowej gminy Jaświły.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Bogusław Rutkowski

Załącznik

do uchwały nr VII/33/11

Rady Gminy Jaświły

z dnia czerwca 2011r.

Program współpracy gminy jaświły w 2011 roku

z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Program określa:

cel główny i cele szczegółowe programu;

zasady współpracy;

zakres przedmiotowy;

formy współpracy;

priorytetowe zadania publiczne;

okres realizacji programu;

sposób realizacji programu;

wysokość środków przeznaczanych na realizację programu;

sposób oceny realizacji programu;

informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;

tryb powoływania oraz zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofert.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

biurze – rozumie się przez to Urząd Gminy Jaświły, którego właściwość miejscowa obejmuje gminę Jaświły;

dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.);

Forum – rozumie się przez to Forum Dialogu Społecznego;

inicjatywie lokalnej – rozumie się przez to złożenie przez mieszkańców
m.st. Warszawy, bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji lub podmiotu,
o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,wniosku o realizację zadania publicznego zgodnie
z art. 19b-19h ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie;

jednostkach organizacyjnych gminy Jaświły – rozumie się przez to niewchodzące
w skład Urzędu Gminy Jaświły i nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe gminy Jaświły;

1) KDS-sie – rozumie się przez to komisje dialogu społecznego działające przy Urzędzie Gminy Jaświły;

2) komórkach organizacyjnych Urzędu Gminy Jaświły – rozumie się przez to wchodzące w skład Urzędu referaty;

3) komisjach konkursowych – rozumie się przez to komisje konkursowe ds. opiniowania ofert na realizację zadań publicznych;

4) konkursie ofert – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

5) Gminie – rozumie się przez to gm. Jaświły;

6) organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

7) Pełnomocniku – rozumie się przez to Pełnomocnika Wójta Gminy Jaświły ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi;

8) Wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Jaświły

9) programie – rozumie się przez to program współpracy m.st. Warszawy w 2011 roku z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

10) stronie Miasta – rozumie się przez to stronę internetową znajdującą się pod adresem www.jaswily.pllub http://bip.ug.jaswily.wrotapodlasia.pl;

11) środkach pozabudżetowych – rozumie się przez środki finansowe pochodzące
z funduszy:

Unii Europejskiej,

strukturalnych,

innych państw i organizacji międzynarodowych,

polskich i zagranicznych organizacji pozarządowych,

podmiotów komercyjnych,

administracji centralnej.

Do środków pozabudżetowych nie zalicza się środków finansowych pochodzących
z budżetu gm. Jaświły.

12) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

§ 3. 1. Celem głównym programu jest określenie zasad regulujących współpracę gminy z organizacjami w 2011 roku.

2. Cele szczegółowe obejmują:

kształtowanie lokalnego społeczeństwa obywatelskiego i wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych oraz rozwoju gminy, w tym:

organizowanie i wspieranie działań społecznych i inicjatyw obywatelskich na rzecz gminy i rozwoju więzi lokalnych,

rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej gminy,

umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycję,

promocję postaw obywatelskich i prospołecznych,

zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów lokalnych,

tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców gminy,

tworzenie warunków do wyrównywania szans życiowych niepełnosprawnych członków społeczności gminy, w każdym aspekcie życia społeczności i rozwoju osobistego,

przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu,

wspieranie tworzenia infrastruktury społecznej;

podnoszenie skuteczności i efektywności działań w sferze zadań publicznych;

wzmocnienie pozycji organizacji i zapewnienie im równych z innymi podmiotami szans w realizacji zadań publicznych, przez wspieranie oraz powierzanie im zadań, z jednoczesnym zapewnieniem odpowiednich środków na ich realizację;

realizację zadań publicznych określonych w ustawie, dotyczących priorytetowych zadań publicznych wymienionych w § 34;

prowadzenie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz gminy oraz tworzenie systemowych rozwiązań dla ważnych problemów społecznych;

uzupełnienie działań gminy w zakresie nieobjętym przez struktury samorządowe;

zwiększenie aktywności organizacji w wykorzystaniu środków pozabudżetowych na rzecz mieszkańców gminy Jaświły;

przygotowywanie projektów partnerskich zgodnie z art. 28a ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84,
poz. 712, Nr 157, poz. 1241).

§ 4. Gmina współpracuje z organizacjami w sferze zadań publicznych, wymienionych
w art. 4 ust. 1 pkt. 1-20, pkt. 22-33 ustawy.

§ 5. Współpraca gminy z organizacjami, mająca charakter finansowy lub pozafinansowy, odbywa się na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności i uczciwej konkurencji oraz transparentności.

Rozdział II

Formy współpracy finansowej gminy z organizacjami

§ 6. 1. Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się w następujących formach:

powierzania wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji;

wspierania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji;

oddania w najem lokali użytkowych organizacjom na cel prowadzonej działalności pożytku;

wynajęcia na preferencyjnych warunkach należących do gminy nieruchomości na potrzeby realizacji zadań na rzecz mieszkańców Jaświł.

2. Zlecanie realizacji zadań publicznych następuje w trybie konkursu ofert, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia.

2. Gmina może zawierać z organizacjami umowy o wsparcie lub o powierzenie zadań publicznych na czas realizacji zadania lub na czas określony nie dłuższy niż 5 lat.

3. Powierzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może nastąpić w innym trybie niż określony w ust. 2, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach
i w trybie określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 133, poz. 759 z późn. zm.), przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.

2. Na wniosek organizacji gmina może zlecić organizacji, na podstawie art. 19a ustawy, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym z pominięciem konkursu ofert, jeśli zadanie to spełnia łącznie następujące warunki:

wysokość dofinansowania lub finansowania zadania nie przekracza kwoty 10 000 złotych;

okres realizacji zadania nie jest dłuższy niż 90 dni.

4. Miasto może zawierać umowy partnerskie z organizacjami w celu wspólnej realizacji projektów finansowanych ze środków pozabudżetowych z uwzględnieniem trybu wyboru partnera, o którym mowa w art. 28a ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, Nr 157, poz. 1241).

5. W przypadku wystąpienia przez organizację do gminy z inicjatywą utworzenia partnerstwa nie stosuje się trybu wyboru partnerów, o którym mowa w ust. 6.

6. Powierzanie oraz wspieranie zadań, o których mowa w ust. 1, może nastąpić na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 19 grudnia 2008r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z 2010r. Nr 106, poz. 675).

3. W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.) gmina może zlecić organizacjom realizację zadań publicznych z pominięciem trybu konkursu ofert.

7. Organizacja, z którą gmina zawarła umowę na realizację zadania publicznego, nie może zlecić realizacji tego zadania innej organizacji, niebędącej stroną umowy.

§ 7. 1. Konkursy ofert na realizację zadań publicznych w 2011 roku będą ogłaszane
w następujących terminach:

1) do 30 czerwca 2011 roku dla zadań realizowanych w trakcie całego roku oraz w pierwszej jego połowie,

2) do 30 lipca 2011 roku dla zadań realizowanych w drugiej połowie roku.

2. W miarę potrzeb i możliwości finansowych, mogą być ogłaszane kolejne konkursy ofert na realizację zadań publicznych w 2011 roku.

3. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest ogłaszanie konkursów ofert na zadania, których realizacja wymaga kontynuacji w terminie przekraczającym rok budżetowy. Ogłoszenie takich konkursów wymaga każdorazowo zgody Rady m.st. Warszawy.

§ 8. Przed ogłoszeniem konkursu ofert biuro przedstawia do konsultacji rodzaje zadań konkursowych i szczegółowe warunki ich realizacji.

§ 9. 1. Formalna i merytoryczna ocena ofert odbywa się na podstawie złożonych ofert.

2. Nie będą rozpatrywane oferty organizacji, które zostały wykluczone z prawa otrzymywania dotacji zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.).

3. Oceny formalnej ofert i oceny dotychczasowej współpracy dokonują wyznaczeni przez Wójta pracownicy Urzędu Gminy Jaświły. Oferty niespełniające wymogów formalnych nie będą rozpatrywane.

4. Wykaz ofert, które spełniły wymogi formalne, publikowany jest na stronie gminy przed posiedzeniem komisji konkursowej.

5. Merytorycznej oceny ofert dokonuje komisja konkursowa, która kierują się
w szczególności:

zgodnością oferty z zadaniem określonym szczegółowo w konkursie ofert;

oceną możliwości realizacji zadania przez organizację;

zadeklarowaną przez organizację jakością wykonania zadania, w tym kwalifikacjami osób, przy udziale których zadanie ma być realizowane;

kalkulacją kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;

planowanym udziałem środków finansowych własnych lub środków pochodzących
z innych źródeł (w przypadku wspierania wykonywania zadania);

zadeklarowanym wkładem rzeczowym i osobowym, w tym świadczeniami wolontariuszy i pracą społeczną członków organizacji;

realizacją zadań zleconych organizacji w poprzednim okresie, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków
(o ile organizacja realizowała już zadania ze środków gminy);

zaproponowaną przez organizację wysokością dotacji w stosunku do finansowego
i rzeczowego wkładu własnego;

w uzasadnionych przypadkach możliwościami kontynuacji programu.

6. Do oceny merytorycznej mogą dodatkowo zostać powołani eksperci posiadający specjalistyczną wiedzę z zakresu zagadnień będących przedmiotem postępowania konkursowego. Tryb powoływania i regulamin pracy ekspertów określa Wójt w drodze zarządzenia.

7. Komisje konkursowe składają się z co najmniej trzech przedstawicieli Urzędu Gminy.

6. W skład komisji konkursowej nie mogą wchodzić:

przedstawiciele organizacji, których oferta opiniowana jest przez tę komisję konkursową;

osoby, których udział w opiniowaniu ofert może powodować konflikt interesów.

8. Komisja konkursowa pracuje na posiedzeniach w składzie co najmniej 1/2 pełnego składu osobowego. Na każdym z posiedzeń komisji konkursowej sporządzana jest lista obecności.

9. Członkowie komisji konkursowej informowani są o posiedzeniu komisji z co najmniej dwudniowym wyprzedzeniem.

10. Członkowie komisji konkursowej przed pierwszym posiedzeniem, po zapoznaniu się z wykazem złożonych ofert, składają oświadczenie dotyczące bezstronności. Ewentualna zmiana członka komisji konkursowej powinna nastąpić do dnia pierwszego posiedzenia.

11. Oferty są udostępniane członkom komisji konkursowej przed posiedzeniem tej komisji, w terminie umożliwiającym rzetelne zapoznanie się z nimi.

12. Posiedzenia komisji konkursowej są protokołowane.

13. Posiedzeniami komisji konkursowej kieruje przewodniczący, którego wskazuje Wójt. W przypadku nieobecności przewodniczącego posiedzeniom przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez Wójta.

14. Do zadań przewodniczącego komisji konkursowej należy w szczególności:

ustalenie przedmiotu i terminów posiedzeń komisji konkursowej;

inicjowanie i organizowanie prac komisji konkursowej;

zlecanie pracownikom Urzędu, będącymi członkami komisji konkursowej, przygotowania dodatkowych wyjaśnień dotyczących ofert.

15. Członkowie komisji konkursowej z tytułu pracy w komisji konkursowej nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.

16. Komisja konkursowa wydaje opinię zwykłą większością głosów w jednym głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów „za przyznaniem” i „przeciw przyznaniu” dotacji głos decydujący ma przewodniczący lub osoba upoważniona do kierowania pracami komisji konkursowej.

17. Obsługę organizacyjno-techniczną komisji konkursowej zapewniają pracownicy upoważnieni przez Wójta.

§ 10. Bieżący monitoring i kontrolę merytoryczną wykonywanych zadań prowadzą kierownicy referatów Urzędu Gminy, przedstawiając wnioski Wójtowi
za pośrednictwem Pełnomocnika.

§ 11. 1. Dotacje mogą być udzielane wyłącznie na finansowanie lub dofinansowanie realizacji tych zadań, które mieszczą się w priorytetowych zadaniach publicznych określonych w § 34.

2. Środki finansowe pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystywane nazakup gruntów, działalność gospodarczą, działalność polityczną i religijną.

3. Określone zadanie może być finansowane lub dofinansowywane jedynie ze środków przeznaczonych na jeden konkurs organizowany przez gminę.

§ 12. 1. Gmina może przeprowadzić otwarty konkurs na wsparcie zadań publicznych skierowanych do mieszkańców Jaświł, realizowanych przez organizacje w ramach programów finansowanych ze środków pozabudżetowych.

2. Konkurs może być ogłoszony na zadania, których realizacja wymaga przekroczenia roku budżetowego, a oferenci mają prawo składać wnioski w sposób ciągły do 15-tego dnia każdego miesiąca.

3. Rozstrzygnięcie konkursu będzie odbywać się w sposób ciągły każdorazowo
po wpłynięciu ofert w wyznaczonych w ust. 2 terminach, aż do wyczerpania środków przeznaczonych na ten konkurs.

4. Wsparcie zadań realizowanych przez organizacje w ramach programów finansowanych ze środków, o których mowa w ust. 1, wraz z przekazaniem na ten cel dotacji, może być udzielone wyłącznie w przypadku realizacji zadań mieszczących się
w priorytetowych zadaniach publicznych, o których mowa w § 34.

§ 13. W celu zwiększenia przejrzystości oraz efektywności wydatków publicznych gmina:

1) prowadzi internetową listę wszystkich złożonych ofert oraz przyznanych dotacji. Sposób prowadzenia internetowej listy określa Wójt;

podaje do publicznej wiadomości listę organizacji realizujących zadania publiczne
w trybie określonym w § 6 ust. 4. Sposób podawania listy do wiadomości określa Wójt.

Rozdział III

Formy współpracy pozafinansowej gminy z organizacjami

§ 14. Gmina w celu ułatwienia organizacjom nawiązywania kontaktów oraz wzmocnienia współpracy będzie zapraszało przedstawicieli organizacji do udziału w organizowanych przez siebie spotkaniach, wyjazdach, konferencjach lub seminariach związanych ze współpracą samorządu z organizacjami.

§ 15. Gmina może wspomagać technicznie, szkoleniowo i informacyjnie organizacje realizujące na jego terenie swoje zadania statutowe, o ile są one zgodne z zadaniami gminy.

§ 16. Współpraca pozafinansowa gminy z organizacjami odbywa się zarówno na poziomie centralnym, jak i na poziomie poszczególnych sołectw.

§ 17. Gmina może, w ramach inicjatywy lokalnej, zawrzeć z organizacją umowę na realizację zadania publicznego i przekazać jej na podstawie umowy użyczenia na czas trwania tej umowy rzeczy konieczne do wykonania inicjatywy lokalnej.

§ 18. Organizacje mogą za pośrednictwem właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Urzędu Gminy Jaświły nawiązywać kontakty z przedstawicielami organizacji i instytucji z gmin i miast, z którymi gmina ma zawarte porozumienia o współpracy.

§ 19. Gmina w zakresie realizacji zadań własnych może zawierać porozumienia
o pozafinansowej współpracy z organizacjami.

§ 20. 1. Wójt może przyznać organizacjom wyróżnienia za wybitne osiągnięcia dla gminy i jej mieszkańców.

2. Wójt lub, w przypadku sołeckich przedsięwzięć, sołtys może objąć honorowym patronatem działania lub programy prowadzone przez organizacje.

§ 21. 1. Gmina, w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych, zamiesz­cza w miarę możliwości informacje o organizacjach.

2. Gmina może przekazywać organizacjom materiały promocyjne dotyczące regionalnych, krajowych i międzynarodowych konferencji, realizacji projektów poza granicami gminy i kraju.

3. Organizacje realizujące zadania publiczne na podstawie zawartych umów zobowiązane są do:

promowania gminy Jaświły poprzez umieszczenie na wszystkich materiałach promocyjnych informacji o zaangażowaniu gminy w realizację wspólnego projektu, a także do zamieszczania znaku promocyjnego gminy i innych elementów słowno-graficznych określonych przez Wójta;

informowania w trakcie wykonywania zadania o wsparciu finansowym ze strony gminy.

Rozdział IV

Podmioty realizujące współpracę gminy z organizacjami

§ 22. Organizacje współuczestniczą w kształtowaniu polityki gminy, w szczególności poprzez udział swoich przedstawicieli w obradach Rady Gminy.

§ 23. 1. Zainteresowane organizacje wspólnie z gminą mogą tworzyć KDS-y, działające w poszczególnych dziedzinach zadań publicznych należących do gminy.

2. Stworzenie KDS-u może zainicjować minimum 10 organizacji, które wyrażą chęć współpracy w danym obszarze. Zainteresowane organizacje zgłaszają wolę powołania KDS-u do Wójta. Wójt w przypadku uznania zasadności tego wniosku, powołuje KDS i zwołuje pierwsze spotkanie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku; nie dotyczy to przypadku, o którym mowa w § 30.

3. W sytuacjach wątpliwych Wójt konsultuje zasadność powołania KDS-u
z Pełnomocnikiem.

4. Pierwsze posiedzenie nowo powołanego KDS-u odbywa się przy udziale przedstawicieli minimum 10 organizacji.

5. W skład KDS-u wchodzi po jednym przedstawicielu zainteresowanych organizacji, działających w poszczególnych dziedzinach, oraz przynajmniej jeden przedstawiciel gminy, delegowany przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Urzędu
Gminy Jaświły.

6. KDS-y mają charakter inicjatywno-doradczy. Do ich zadań w szczególności należy:

konsultowanie i współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez władze gminy w zakresie działalności danego KDS-u;

opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z priorytetowymi zadaniami publicznymi określonymi w § 34;

delegowanie przedstawicieli do udziału w komisjach konkursowych rozpatrujących oferty o przyznanie dotacji;

współpraca z właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Urzędu Gminy Jaświły
w celu polepszenia i podwyższenia efektywności działań kierowanych do mieszkańców gminy;

określanie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania;

występowanie do organów gminy z wnioskami w zakresie swojej działalności;

§ 24. 1. W celu wzmocnienia i pogłębienia współpracy gminy Jaświły z organizacjami może być powołane Forum, którego głównymi zadaniami będą:

wymiana informacji na temat współpracy gminy z organizacjami;

wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami działającymi na rzecz gminy Jaświły;

2. W skład Forum wchodzą:

1) Przedstawiciele organizacji;

2) Pełnomocnik.

2. Do uczestnictwa w Forum zaproszeni są przedstawiciele wszystkich organizacji zainteresowanych tematyką Forum.

3. Posiedzenia Forum są jawne i otwarte. Informacje o terminach i programie posiedzeń Forum zamieszczane są na stronie internetowej gminy z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.

4. Materiały prezentowane podczas spotkań Forum oraz wypracowane wnioski z tych spotkań zamieszczane są na stronie internetowej gminy.

5. W celu prowadzenia prac Forum może powołać zespoły robocze.

6. Obsługę organizacyjną Forum zapewnia gmina.

§ 25. Praca w Forum ma charakter społeczny, bez prawa do wynagrodzenia.

§ 26. Za kontakty gminy z organizacjami odpowiada Pełnomocnik w zakresie upoważnienia udzielonego przez Wójta.

§ 27. 1. Komórki organizacyjne Urzędu Gminy prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami.

2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na:

prowadzeniu konsultacji z organizacjami, w sprawach ważnych dla mieszkańców gminy
oraz w sprawach projektów aktów prawnych, będących w zakresie działalności danej organizacji, przy czym konsultacje te nie mogą być zastąpione konsultacjami z innymi, np. ustawowymi organami;

podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego;

przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji na realizację zadań finansowanych lub dofinansowywanych ze środków gminy;

sporządzaniu sprawozdań z prowadzonej finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami;

delegowaniu swoich przedstawicieli do udziału w Forum oraz zapewnianiu Forum obsługi organizacyjnej w zakresie prowadzonych przez nie prac;

3. Kierujący komórkami organizacyjnymi Urzędu Gminy informują Pełnomocnika o prowadzonej współpracy, z własnej inicjatywy lub na jego prośbę.

Rozdział V

Priorytetowe zadania publiczne

§ 28. Kierunki współpracy gminy z organizacjami w 2011 roku wyznaczają:

działania skoncentrowane wokół wspierania kultury niezależnej i jej ośrodków jako szczególnego przejawu budowania społeczeństwa obywatelskiego;

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych;

działania podejmowane w ramach rozwoju wspólnoty samorządowej, w tym:

wspieranie lokalnych społeczności, w tym partnerstw, oraz propagowanie postaw obywatelskich, prodemokratycznych i prospołecznych,

wspieranie grup mieszkańców, instytucji i organizacji w rozwiązywaniu lokalnych problemów i integracji,

poradnictwo i edukacja liderów środowiskowych w działaniach na rzecz społeczności lokalnych,

upowszechnianie wiedzy o gminie jako wspólnocie samorządowej,

wspieranie działań, mających na celu równouprawnienie kobiet i mężczyzn
w społeczeństwie lokalnym,

wspieranie współpracy organizacji, instytucji samorządowych i administracji publicznej w realizacji zadań na rzecz mieszkańców gminy, w tym w zakresie pozyskiwania funduszy europejskich,

realizowanie programów wspierających różnorodność kulturową;

działania z zakresu kultury i sztuki, w szczególności:

nowatorskie formy edukacji kulturalnej, aktywizacja środowisk lokalnych, włączanie nowych grup uczestników, wspieranie artystycznej twórczości amatorskiej,

upowszechnianie kultury w różnych dziedzinach i formach artystycznych,

wspieranie realizacji innowacyjnych projektów artystycznych,

wspieranie projektów kulturalnych animujących przestrzeń publiczną,

wspieranie projektów i przedsięwzięć tworzących stałą ofertę kulturalną gminy,

wspieranie inicjatyw i przedsięwzięć popularyzujących tradycję, historię i dziedzictwo kulturowe gminy,

działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i opieki nad zabytkami;

oświata i wychowanie, w tym:

realizowanie programów dotyczących edukacji obywatelskiej, samorządowej, patriotycznej, historycznej oraz europejskiej,

realizowanie programów edukacyjnych związanych z gminą,

realizowanie programów rozwojowych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców oraz do dzieci w wieku wczesnoszkolnym,

realizowanie programów wychowawczych poprzez organizowanie działań młodzieży na rzecz osób potrzebujących oraz wspieranie kształcenia wolontariuszy prowadzących pracę wychowawczą z dziećmi i młodzieżą,

realizowanie programów przeciwdziałających przemocy wśród dzieci
i młodzieży, w szczególności promujących rozwiązywanie konfliktów bez przemocy,

realizowanie programów wspierających różnorodność kulturową uczniów oraz promujących wielokulturowość w szkole,

realizowanie programów rozwijających różne zainteresowania naukowe dzieci
i młodzieży w zakresie wykraczającym poza program szkolny,

popularyzacja nauki oraz współczesnych osiągnięć naukowych,

realizowanie programów wykorzystujących nowoczesne technologie
informacyjno-komunikacyjne w procesie uczenia się dzieci i młodzieży,

realizowanie programów dotyczących rozbudzania przedsiębiorczości dzieci
i młodzieży oraz przygotowania do rynku pracy,

realizowanie programów z zakresu edukacji kulturalnej,

wspieranie nowatorskich inicjatyw oświatowych,

realizowanie programów wspierających kreatywność młodych ludzi,

organizowanie różnych form wypoczynku dzieci i młodzieży,

wspieranie inicjatyw oświatowych na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej;

upowszechnianie kultury fizycznej, w tym:

organizowanie imprez sportowych, rekreacyjnych i sportowo-rekreacyjnych,

szkolenie i współzawodnictwo sportowe, szczególnie dzieci i młodzieży,

sport i rekreacja m.in. osób niepełnosprawnych i osób starszych;

budowa, remont i bieżące utrzymanie boisk sportowych;

doposażanie klubów sportowych, sal gimnastycznych i boisk sportowych;

umożliwienie nauki pływania i doskonalenia pływania dzieci, młodzieży i osób dorosłych;

wspieranie aktywności turystycznej mieszkańców gminy oraz turystycznych projektów łączących pokolenia;

działania na rzecz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, w tym na rzecz:

szybszego obiegu informacji i efektywnych konsultacji pomiędzy gminą i przedsiębiorcami,

stworzenia bardziej przyjaznego klimatu dla rozwoju lokalnej przedsiębiorczości,

wspólnych projektów dotyczących działań promocyjnych gminy,

organizowania inicjatyw informacyjnych skierowanych do przedsiębiorców i organizacji z otoczenia biznesu,

propagowania prospołecznych postaw wśród przedsiębiorców,

wspierania i promocji ekonomii społecznej;

upowszechnianie i ochrona praw konsumentów, w szczególności w zakresie prowadzenia edukacji konsumenckiej;

ochrona i promocja zdrowia, w tym:

wspieranie programów edukacji i promocji zdrowia,

wspieranie programów promujących zdrowy styl życia, wynikający z aktywności ruchowej,

wspieranie programów promujących racjonalny sposób odżywiania się
i kształtujących właściwe nawyki żywieniowe,

wspieranie programów propagujących zdrowy styl życia, wolny od dymu tytoniowego, prewencję i terapię osób uzależnionych od tytoniu i wyrobów tytoniowych,

wspieranie programów promujących zdrowie psychiczne, ze wskazaniem różnych form radzenia sobie ze stresem w sytuacjach trudnych,

wspieranie programów edukacyjnych w zakresie zapobiegania sytuacjom mogącym powodować zagrożenia urazami oraz wypadkami komunikacyjnymi, z uwzględnieniem udzielania pomocy przedmedycznej,

wzmacnianie działań mających na celu wspieranie uczestnictwa w festynach, mityngach i innych imprezach o charakterze zdrowotnym,

wspieranie i wspomaganie programów profilaktyki i wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych wśród dzieci,

z chorobami układu kostno-mięśniowego, z wadami słuchu i wzroku, po urazach, kobiet po mastektomii, osób z otyłością, osób starszych oraz w innych chorobach,

wspieranie działań dla osób objętych domową i stacjonarną opieką
paliatywno-hospicyjną (niebędących świadczeniami medycznymi); zadanie obejmuje: działania wspierające dla osób objętych opieką paliatywną, terminalną oraz w innych chorobach nieuleczalnych, dla rodzin tych osób oraz dla kombatantów, wymagających opieki paliatywnej, terminalnej oraz ze schorzeniami przewlekłymi;

ochrona i promocja zdrowia w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom, w tym:

działania w zakresie profilaktyki – wspieranie programów profilaktycznych, informacyjno-edukacyjnych i działań w ramach edukacji publicznej oraz ograniczenia rozmiaru ryzykownych zachowań, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,

działania w zakresie pomocy psychospołecznej, psychologicznej, prawnej, leczenia, rehabilitacji, readaptacji, ograniczania szkód zdrowotnych, pomocy i wsparcia dla osób uzależnionych i żyjących z HIV/AIDS oraz ich bliskich,

prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, zapobiegania narkomanii oraz problematyki HIV/AIDS,

pomoc psychospołeczna i prawna w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;

organizowanie różnorodnych form wsparcia dla rodzin, w tym rodzin wielodzietnych;

wspieranie osób i rodzin zagrożonych dyskryminacją i wykluczeniem społecznym

zapobieganie dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu osób starszych, w tym:

wsparcie organizacji kombatanckich i innych zrzeszających osoby starsze,

rozwijanie różnorodnych form aktywizacji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych technologii,

wspieranie działań o charakterze integracyjnym, edukacyjnym oraz samopomocowym,

wspieranie działań promujących pozytywny wizerunek osób starszych,

wspieranie działań kształtujących i rozwijających więzi międzypokoleniowe,

organizowanie i prowadzenie poradnictwa specjalistycznego;

działania na rzecz osób bezdomnych polegające na prowadzeniu programów umożliwiających osobom bezdomnym powrót do społeczeństwa;

działania na rzecz osób niepełnosprawnych, i ich rodzin,

prowadzenie działań na rzecz ochrony zwierząt;

działania m.in. edukacyjne, konsultacyjne i informacyjne, dotyczące ochrony oraz promocji walorów środowiska, przyrody i krajobrazu, w tym poprawa jakości środowiska oraz działania związane z podnoszeniem świadomości ekologicznej,

zrównoważony rozwój, w tym:

promowanie oszczędnego i racjonalnego zużycia energii,

popularyzowanie energii odnawialnej oraz edukacja ekologiczna promująca racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych,

racjonalizacja gospodarki odpadami, polegająca na ograniczeniu powstawania odpadów, promocji segregacji, recyklingu oraz odzysku odpadów,

promowanie transportu rowerowego i jego rozwoju m.in. poprzez uzyskiwanie kart rowerowych i motorowerowych,

ochrona dziedzictwa przyrodniczo-kulturalnego;

działania mające na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz dyskryminacji
z takich względów jak: płeć, narodowość, wiek, niepełnosprawność, pochodzenie rasowe
i etniczne, orientacja seksualna, religia i wyznanie, pochodzenie społeczne;

28) poprawa bezpieczeństwa mieszkańców gminy, przeciwdziałanie miejscowym zagrożeniom oraz likwidacja ich skutków, w tym ochrona przeciwpożarowa i pierwsza pomoc przedmedyczna;

Rozdział VI

Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji

§ 29. 1. Projekt programu współpracy na 2011 rok powstał na bazie programu współpracy na 2008 rok, z uwzględnieniem zmian wynikających ze znowelizowanej ustawy.

2. Projekt programu został skonsultowany z organizacjami, i jednostkami organizacyjnymi, w sposób określony w uchwale
Nr VI/28/11 Rady Gminy Jaświły z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego projektów aktów prawa miejscowego w dziadzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 118, poz. 1349).

Rozdział VIII

Ocena realizacji programu

§ 30. 1. Bieżącym monitoringiem realizacji programu zajmuje się Pełnomocnik we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi gminy.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Ryszard Prolan

Wprowadzający: Ryszard Prolan

Data modyfikacji: 2011-05-23

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2011-05-23