Protokół Nr XXV/13 z sesji Rady Gminy Jaświły z dnia 30 sierpnia 2013 r.


Protokół Nr XXV/13


z odbytej sesji Rady Gminy Jaświły, w dniu 30 sierpnia 2013 r., w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Jaświły pod przewodnictwem pana Bogusława RUTKOWSKIEGO Przewodniczącego Rady Gminy, w godz. 10.00 – 12.00.


Na ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych, w sesji udział wzięło 13 radnych.


Obecni radni:


  1. ANDRELCZYK Bogdan Antoni

  2. BOJARZYŃSKI Jarosław

  3. CHMIELEWSKI Sławomir

  4. DĘBOWSKI Kazimierz

  5. DZIUBA Eugeniusz

  6. JANKOWSKI Adam Jan

  7. KITLAS Piotr

  8. KUCHARSKI Jan

  9. LIĆWINKO Edward

  10. OLECHNO Jan

  11. PROLAN Tadeusz

  12. RUTKOWSKI Bogusław

  13. SIENKIEWICZ Mirosław

  14. SMOLIŃSKI Stanisław

  15. WOJTKIELEWICZ Robert


Radni nieobecni:

1. Antoni Bogdan ANDRELCZYK

2. Jan OLECHNO


Ponadto w sesji udział wzięli:


  1. Jan Joka - Wójt Gminy

  2. Jarosz Marek - Zastępca Wójta

  3. Chmielewska Krystyna – Skarbnik Gminy


oraz sołtysi i goście wsi wg załączonej listy obecności.


Przewodniczący Rady Bogusław Rutkowski otworzył obrady XXV sesji Rady Gminy Jaświły. Powitał obecnych. Stwierdził, że w sesji uczestniczy 13 radnych co stanowi quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.


Przewodniczący obrad na wniosek Wójta Gminy zaproponował rozszerzenie porządku obrad poprzez dodanie dwóch dodatkowych punktów:


Powzięcie uchwały o zmianach Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2013 i lata 2014-2021”


Powzięcie uchwały o zasadach gospodarowania nieruchomościami gminy.”



Przewodniczący przedstawił proponowany porządek obrad ze zmianami:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie protokołu.

  3. Przedłożenie informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2013 roku.

  4. Powzięcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2013 rok.

  5. Powzięcie uchwały o zmianach Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2013 i lata 2014-2021.

  6. Powzięcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu na dofinansowanie przebudowy chodników przy drogach powiatowych położonych na terenie Gminy Jaświły.

  7. Powzięcie uchwały o zatwierdzeniu planów odnowy miejscowości.

  8. Powzięcie uchwały o zasadach gospodarowania nieruchomościami gminy.

  9. Przedstawienie wniosku o przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

  10. Przedstawienie raportu z realizacji “Programu ochrony środowiska do 2014 r. za okres 2011-2012”

11. Informacja Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej i przebiegu realizacji

uchwał.

12. Interpelacje i zapytania.

13. Wolne wnioski.


Uwag i zastrzeżeń do porządku obrad nie wniesiono.


W zarządzonym głosowaniu jawnym (przy udziale 13 radnych) powyższy porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty jednogłośnie.


Ad. 2


Przewodniczący Rady Bogusław Rutkowski - poinformował radnych, że w okresie międzysesyjnym nie zgłoszono żadnych uwag do protokołu z XXIV sesji Rady Gminy Jaświły, w związku z czym uznaje ten protokół za przyjęty bez zastrzeżeń.

Ad. 3


Skarbnik Gminy Krystyna Chmielewska – przedstawiła informację o przebiegu wykonania budżetu gminy i kształtowania się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły za I półrocze 2013 r. przyjętą Zarządzeniem Nr 34/13 Wójta Gminy Jaświły z dnia 29 sierpnia 2013 r. Omówiła kolejno:

- zestawienie realizacji dochodów,

- zestawienie realizacji wydatków,

- zestawienie realizacji przychodów i rozchodów,

- część opisową

oraz

- informację opisową z przebiegu wykonania planu finansowego w I półroczu 2013

roku,

- informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły za I półrocze 2013 r.


Skarbnik Gminy oznajmiła, że budżet Gminy Jaświły na rok 2013 przyjęty został Uchwałą Nr XX/116/12 Rady Gminy Jaświły z dnia 14 grudnia 2012 r. Ustalone początkowo dochody budżetu gminy wyniosły kwotę 15.532.979 zł, z czego bieżące w kwocie 14.576.933 zł i majątkowe – 956.046 zł. Wydatki budżetu ustalono w kwocie 15.709.808 zł, z czego na bieżące przewidziano kwotę 13.527.727 zł, na majątkowe – 2.182.081 zł Różnicę między dochodami a wydatkami stanowił deficyt w wysokości 176.829 zł, który miał zostać sfinansowany przychodami z kredytu długoterminowego.

W ciągu I półrocza dokonano zmian planowanych kwot dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów 3 uchwałami Rady Gminy oraz 6 zarządzeniami Wójta Gminy. W wyniku zmian plan dochodów wzrósł o kwotę 861.373,26 zł. Plan wydatków o kwotę 656.392,26 zł, co spowodowało likwidację deficytu budżetowego planowanego na początku roku w kwocie 176.826 złotego a uzyskana nadwyżka w wysokości 28.152 zł przeznaczona została na spłatę wcześniejszych kredytów i pożyczek.


Pani Skarbnik poinformowała, że plan budżetu gminy po zmianach na dzień 30 czerwca 2013 r. wyniósł 16.394.352,26 zł (w tym dochodów bieżących – 15.288.926,26 zł, majątkowych – 1.105.426,00 zł). Zrealizowane dochody w I półroczu wyniosły kwotę 8.273.654,10 zł czyli 50,47 % planu rocznego, z czego kwota 8.270.016,59 zł to dochody bieżące, a 3.637,51 dochody majątkowe. Dochody majątkowe stanowiły m.in.: środki na dofinansowanie zadania wodno-kanalizacyjnego, zagospodarowanie centrum Dolistowa, dotacja na zakup wyposażenia dla OSP, dotacja na modernizację drogi w Zabielu. Plan dochodów bieżących w wysokości 15.288.926,26 zł zrealizowano w 54,09 %, tj. w wysokości 8.270.016,59 zł. Otrzymane dochody wystarczały na realizację wydatków.

Realizacja wydatków przebiegała zgodnie z planem. Realizacja wydatków budżetowych za I półrocze wyniosła – 7.621.339,58 zł czyli 46,57 % planu rocznego.


Plan wydatków inwestycyjnych wykonano w kwocie 36.628,44 zł, co stanowi 1,9 % planu rocznego. Zadania inwestycyjne dotyczyły m.in. spłaty ostatniej raty za oczyszczalnię ścieków w Dolistowie Nowym, przekazania dotacji dla Powiatu Monieckiego na dofinansowanie budowy chodników.


Wydatki bieżące zrealizowano w 52,53 %, w wysokości 7.584.711,14 zł. Ich realizacja przebiegała zgodnie z planem.


Wykonanie budżetu ogółem za I półrocze zamknęło się nadwyżką budżetową w kwocie 652.314,52 zł.


Na koniec półrocza gmina posiadała jedno zobowiązanie wymagalne z tytułu nie zapłaconej faktury przekazanej w późniejszym terminie.


Pani Skarbnik dodała, że z wyjątkiem pana Przewodniczącego radni zapoznali się z przedstawioną informacją na posiedzeniach komisji.

(informacja w załączeniu)


Komisja przyjęła do akceptującej wiadomości przedstawioną informację nie wnosząc uwag i zastrzeżeń.


Ad. 4


Skarbnik Gminy Krystyna Chmielewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2013 rok.


Pani Skarbnik poinformowała, że zmiany w budżecie dotyczą zmniejszenia środków na modernizacje drogi w Zabielu o kwotę 38.062 zł a nie planowane 50 tys. złotych; przeniesienia środków z zadania w miejscowości Jaświłki na drogi w związku z terminem przesunięcia realizacji inwestycji; przekwalifikowania dotacji na wyposażenie OSP z wydatków majątkowych na bieżące.


Uwag i zastrzeżeń do projektu uchwały nie wniesiono.


W zarządzonym głosowaniu jawnym (przy udziale 13 radnych) Uchwała Nr XXV/153/13 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2913 rok została przyjęta jednogłośnie.

( Uchwała Nr XXV/153/13 Rady Gminy Jaświły

w załączeniu )


Ad. 5


Skarbnik Gminy Krystyna Chmielewska przedstawiła projekt uchwały o zmianach Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2013 i lata 2014-2021.


Uwag i zastrzeżeń do projektu uchwały nie wniesiono.


W zarządzonym głosowaniu jawnym (przy udziale 13 radnych) Uchwała Nr XXV/154/13 o zmianach Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2013 i lata 2014-2021 została przyjęta jednogłośnie.

( Uchwała Nr XXV/154/13 Rady Gminy Jaświły

w załączeniu )

Ad. 6


Skarbnik Gminy Krystyna Chmielewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu na dofinansowanie przebudowy chodników przy drogach powiatowych położonych na terenie Gminy Jaświły.


Wójt Gminy Jan Joka – wyjaśnił, że taka pomoc została już ujęta w uchwale budżetowej ale Regionalna Izba Obrachunkowa zaleciła podjęcie odrębnej uchwały. Dofinansowanie w kwocie 130.000 zł zostanie przeznaczone na przebudowę chodników.


Uwag i zastrzeżeń do projektu uchwały nie wniesiono.


W zarządzonym głosowaniu jawnym (przy udziale 13 radnych) Uchwała Nr XXV/155/13 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Monieckiemu na dofinansowanie przebudowy chodników przy drogach powiatowych położonych na terenie Gminy Jaświły została przyjęta jednogłośnie.


( Uchwała Nr XXV/155/13 Rady Gminy Jaświły

w załączeniu )

Ad. 7


Zastępca Wójta Marek Jarosz przedstawił projekt uchwały o zatwierdzeniu planów odnowy miejscowości.


Zastępca Wójta wyjaśnił, że uchwała była już podejmowana. Zmiana jest niezbędna aby móc ubiegać się o pomoc z zewnątrz na budowę parkingu za Urzędem Gminy w Jaświłach oraz na remont kościoła w Brzozowej (wniosek składa parafia).


Uwag i zastrzeżeń do projektu uchwały nie wniesiono.


W zarządzonym głosowaniu jawnym (przy udziale 13 radnych) Uchwała Nr XXV/156/13 o zatwierdzeniu planów odnowy miejscowości została przyjęta jednogłośnie.

( Uchwała Nr XXV/156/13 Rady Gminy Jaświły

w załączeniu )

Ad. 8


Zastępca Wójta Marek Jarosz przedstawił projekt uchwały o zasadach gospodarowania nieruchomościami gminy.


Zastępca Wójta wyjaśnił, że uchwała dotyczy ogólnych zasad gospodarowania nieruchomościami. Poprzednia uchwała z 2006 roku trochę się zdezaktualizowała.


Uwag i zastrzeżeń do projektu uchwały nie wniesiono.


W zarządzonym głosowaniu jawnym (przy udziale 13 radnych) Uchwała Nr XXV/157/13 o zasadach gospodarowania nieruchomościami gminy została przyjęta jednogłośnie.

( Uchwała Nr XXV/157/13 Rady Gminy Jaświły

w załączeniu )

Ad. 9


Wójt Gminy Jan Joka – przedstawił wniosek Wodociągów Podlaskich w Białymstoku o przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków do 31 stycznia 2014 roku.


Wójt Gminy – wyjaśnił, że poprzednie taryfy obowiązywały rok; tym razem zakład nie wnioskuje o podwyższenie; na wodzie jest zysk, na śmieciach niewielka strata. Wodociągi chcą utrzymać obowiązujący stan. Motywują to wydatkami inwestycyjnymi, m.in. utworzeniem bazy na sprzęt w Dolistowie. Są trzy garaże do remontu. Baza jest potrzebna bo nie ma gdzie trzymać koparki i pozostałego sprzętu. Wójt dodał, że planowany jest zakup ciągnika z beczkowozem, a to też musi być trzymane w odpowiednich warunkach. Poinformował, że 60 tys. złotych planowane jest na remont i 20 tys. złotych na legalizację wodomierzy. Pan Wójt poinformował, że komisje Rady przychyliły się do wniosku. Proponuje aby utrzymać takie stanowisko.


Rada Gminy nie zajęła stanowiska w przedmiotowej sprawie.


( wniosek Wodociągów Podlaskich w Białymstoku

w załączeniu )




Ad. 10


Wójt Gminy Jan Joka – przedstawił raport z realizacji “Programu ochrony środowiska do 2014 r.” za okres 2011-2014. Wyjaśnił, że jest obowiązek sporządzania co 2 lata raportu z wykonania programu ochrony środowiska oraz przedstawienia go radzie gminy. Zakres raportu obejmuje zadania i inwestycje w ramach ochrony środowiska.

( raport w załączeniu)


Ad. 11

Informacja Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej i przebiegu realizacji uchwał.

  1. Wójt Gminy Jan Joka: ogłosiliśmy przetarg na modernizację drogi; wpłynęła jedna oferta z firmy pani Marii Żak; otrzymaliśmy 40 tys. złotych dotacji na jej wykonanie; przedwczoraj odbył się odbiór; nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń.

Trwają prace przy zagospodarowaniu centrum Dolistowa. Lampy już stoją. Wydaje mi się, że dobrze to wygląda.


Kontynuujemy budowę chodników. Wykonywać je będzie firma pana Chodkiewicza z Moniek. Zakończenie w październiku. Cena minimalnie wyższa od kalkulowanej.


Mamy problemy z wnioskiem wodno-kanalizacyjnym. Urząd Marszałkowski dopatrzył się uchybień w dokumentacji przetargowej. Wykonawca nie dołączył kosztorysu ofertowego. Cena była bardzo niska. Mieliśmy wątpliwości czy będzie w stanie to wykonać. Poprosiliśmy o dodatkowe dokumenty. Jeśli okaże się, że Urząd Zamówień Publicznych uzna uchybienie to możemy nie dostać dotacji. Orzeczenia są różne w podobnych sprawach. Poprosiłem wykonawcę o wstrzymanie się z pracami. Czekamy co będzie dalej. Jeżeli uzyskamy opinię pozytywną to wykonawca będzie kończył. Jeśli otrzymamy opinię o naruszeniu prawa to będziemy musieli wypowiedzieć umowę, zapłacić karę (8 tys. złotych) i ogłosić nowy przetarg. Termin wykonania inwestycji do końca sierpnia przyszłego roku. Jeśli nie otrzymamy wkrótce opinii to rozwiążemy umowę aby nie tracić czasu. Za poślizg przepraszam.


Rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup ciągnika (195 tys. złotych) i beczkowozu. Zobaczymy jak to będzie funkcjonować. Myślę, że na tym nie stracimy.


Złożyliśmy wnioski do małych projektów (na wyposażenie klubów oraz dofinansowanie festynu “A w niedzielę po kościele”, “Kryształowego Łabędzia” i festiwalu klockowego).


Z dniem 1 września odchodzi na emeryturę pan Mirosław Pycz. W związku z tym ogłosiłem konkurs na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół w Jaświłach. Komisja konkursowa nie wyłoniła dyrektora. W związku z powyższym powołałem na stanowisko dyrektora panią Beatę Komosa.


W zakresie gospodarki śmieciowej nie jest źle. Opłaty wnoszone są prawie w całości. Zdarzają się niekiedy sytuacje, że śmieciarka nie dojechała. Raczej nie dołożymy do tego systemu. Myślę, że przez 2,5 roku nie będziemy podnosić cen. Chcemy w przyszłości przejść na system kwartalny.


Zakończyła się kontrola finansowa RIO. Otrzymaliśmy około trzydziestu zaleceń pokontrolnych.


W międzyczasie było trochę imprez kulturalnych. W dniu 31 sierpnia odbędzie się Biebrzański Piknik Pamięci w Dolistowie (przejazd motocyklistów, złożenie kwiatów pod pod pomnikiem Moczulskiego).

Ad. 12


Interpelacji i zapytań nie wniesiono.


Ad. 13


Zastępca Wójta Marek Jarosz – poinformował, że fundusz sołecki jest już rozplanowany. Poprosił sołtysów o pobranie druków i zorganizowanie zebrań.


Radny Robert Wojtkielewicz– zapytał czy BIOM może wprowadzić komputerowy system opłat. Czy odbiór odpadów może być w tym samym dniu co firmy.


Zastępca Wójtaodnośnie komputerowego systemu stwierdził, że w tej chwili nie może odpowiedzieć.

Wójt Gminy – odpowiedział, że odbiór w tym samym dniu co firmy nie jest możliwy.


Przewodniczący Bogusław Rutkowski – zapytał co robić z oponami.


Zastępca Wójta - odpowiedział, że system dotyczy odbioru odpadów komunalnych. Na odbiór pozostałych odpadów trzeba podpisać umowę z BIOM-em lub innym podmiotem.



Radny powiatowy Zbigniew Dembowski – podziękował, że jest zapraszany i może na każdej sesji zabrać głos. Poinformował, że od ostatniej sesji Rady Gminy nie było sesji Rady Powiatu tylko komisji. Radny przedstawił działania Podlaskiej Izby Rolniczej w zakresie spotkań delegatów i kontaktów z prasą.

Przewodniczący Rady Bogusław Rutkowski zamknął na tym XXV sesję Rady Gminy dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach.




Protokółowała:

Marzena Kajewska

Inspektor ds. rady

i organizacyjno-kadrowych

Przewodniczący Rady

Bogusław Rutkowski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Marzena Kajewska

Wprowadzający: Marzena Kajewska

Data modyfikacji: 2013-09-27

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2013-09-27