Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków

UCHWAŁA NR XXX/152/06

RADY GMINY JAŚWIŁY

z dnia 30 marca 2006 r.

o uchwaleniu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 729 i Nr 130, poz. 1087), uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Jaświły stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXIX/197/02 Rady Gminy Jaświły z dnia 29 sierpnia 2002 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków (Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego 2002 r. Nr 57, poz. 1270).

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady

Bogusław Rutkowski

Załącznik

do uchwały Nr XXX/152/06

Rady Gminy Jaświły

z dnia 30 marca 2006 r.

REGULAMINU DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

Rozdział I

Postanowienia ogólne

1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług na terenie gminy Jaświły

2. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:

1) odbiorca usług – każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,

2) urządzenia kanalizacyjne – sieci kanalizacyjne, wyloty urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz urządzenia podczyszczające i oczyszczające ścieki oraz przepompownie ścieków,

3) urządzenie pomiarowe – przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych ścieków, znajdujący się na przyłączu kanalizacyjnym,

4) urządzenia wodociągowe – ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych, studnie publiczne, urządzenia służące do magazynowania i uzdatniania wód, sieci wodociągowe, urządzenia regulujące ciśnienie wody,

5) wodomierz – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody przez punkty czerpalne wody w budynku, zainstalowany na instalacji wewnętrznej budynku za wodomierzem głównym;

6) wodomierz dodatkowy – przyrząd pomiarowy mierzący ilość bezpowrotnie zużytej wody;

7) wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym,

8) wodomierz własny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody z własnego ujęcia, służący do obliczenia należności z tytułu odprowadzania do kanalizacji ścieków.

Rozdział II

Minimalny poziom usług świadczonych

przez przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne

§ 2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek:

1) zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości, dostaw wody z sieci pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków;

2) dokonywać na swój koszt niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;

3) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej eksploatowanej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, oraz uzgodnić przedłożoną dokumentację techniczną albo wydać do niej opinię;

4) prowadzić regularną kontrolę wewnętrzną jakości wody;

5) przyjąć do systemu kanalizacyjnego ścieki bytowe, komunalne oraz przemysłowe od odbiorców usług, na podstawie zawartych z nimi umów, zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie;

6) określić wymaganą jakość ścieków przyjmowanych do systemu kanalizacyjnego;

7) zapewnić sprawność techniczną oraz prawidłową eksploatację urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;

8) w przypadku wystąpienia z wnioskiem o wydanie warunków technicznych odbioru ścieków innych niż bytowe, określić dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń w ściekach, a także kontrolować, czy jakość przyjmowanych ścieków jest zgodna z obowiązującymi przepisami.

§ 3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość robót budowlano – instalacyjnych prowadzonych w związku z podłączaniem do sieci, oraz ich zgodność z warunkami technicznymi i dokumentacją techniczną;

2) do wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego, należących do osób, o których mowa w § 9, § 13 ust. 1 oraz § 14 ust. 1 i 3, w celu:

a) zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego,

b) przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierzy, wodomierza dodatkowego lub wodomierza głównego, dokonania odczytu ich wskazań, badań i pomiarów,

c) przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,

d) sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,

e) odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do punktów czerpalnych wody w budynku,

f) usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, stanowiącego własność przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,

3) do zajmowania pasa terenu na posesjach odbiorców usług, o szerokości niezbędnej do usunięcia awarii lub dokonania konserwacji urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych, pod warunkiem, że na własny koszt przywróci ten teren do stanu sprzed awarii lub konserwacji, bądź pokryje należycie udokumentowane koszty poniesione w tym zakresie przez odbiorcę usług.

§ 4. Odbiorca usług ma obowiązek:

1) korzystać z instalacji wodociągowej w sposób nieskutkujący występowaniem zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej, a w szczególności eliminować możliwości wystąpienia skażenia bakteriologicznego lub chemicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu wody z instalacji centralnego ogrzewania;

2) użytkować instalację kanalizacyjną w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej oraz nie wylewać substancji o składzie i stężeniu przekraczającym normy określone w obowiązujących przepisach;

3) umożliwiać realizację uprawnień, o których mowa w § 3 pkt 2 i 3;

4) prawidłowo utrzymywać i zabezpieczać przed ingerencją osób nieuprawnionych miejsca, w których zainstalowany jest wodomierz główny, wodomierz dodatkowy, wodomierz (łącznie ze studzienką) lub urządzenie pomiarowe, oraz zapewnić łatwy dostęp do tych urządzeń;

5) powierzać usuwanie awarii przyłączy będących w posiadaniu odbiorcy usług, osobom posiadającym odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje;

6) uzgadniać z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym sprawy nasadzeń drzew lub krzewów oraz zabudowy w pasie sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej;

7) terminowo uiszczać należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki, zgodnie z wystawianymi przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne fakturami VAT;

8) ponosić koszty likwidacji istniejącego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, w związku z realizacją nowego przyłącza do tej samej nieruchomości, jeżeli właścicielem istniejącego przyłącza jest odbiorca usług;

9) wykorzystywać swoje przyłącze kanalizacyjne tylko na użytek własny i tylko do odprowadzania ścieków bytowych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej;

10) bezzwłocznie powiadamiać przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o zmianie danych objętych umową, a w szczególności o zbyciu nieruchomości lub innym sposobie zaprzestania jej władania, wskazując nowego właściciela lub władającego;

11) zagospodarowywać teren nad przyłączem wodociągowym i kanalizacyjnym w sposób umożliwiający Przedsiębiorstwu szybkie i bezkolizyjne usunięcie awarii na tym odcinku, wykluczające powstawanie nieuzasadnionych szkód gospodarczych;

12) uzgadniać z Przedsiębiorstwem wszelkie zamierzenia przebudowy lub rozbudowy wewnętrznej instalacji wodociągowej jak również inne zamierzenia, w wyniku których może nastąpić zmiana ilości i przeznaczenia wody;

§ 5. Odbiorca usług ma prawo:

1) odbierania wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości, z zastrzeżeniem § 32, 33 i 34;

2) nieprzerwanego odprowadzania ścieków, z zastrzeżeniem § 33 i 34;

3) zgłaszania przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu reklamacji dotyczących wysokości naliczonych opłat za dostarczoną wodę i odebrane ścieki oraz żądania przeprowadzenia ekspertyzy wodomierza głównego i wodomierza dodatkowego przez właściwy organ administracji miar;

4) uzyskania rekompensaty w przypadku dostawy wody o obniżonej jakości;

5) bezpłatnego korzystania z zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw w dostawie wody, wskazanych w § 33 ust. 1 pkt 2 i § 34 ust. 1 pkt 1-3;

6) zgłaszania przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu wskazań wodomierza, wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego lub urządzenia pomiarowego.

§ 6. Odbiorcy usług zabrania się:

1) pobierać wodę z pominięciem wodomierza, wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego, wodomierza własnego, lub odprowadzać ścieki z pominięciem urządzenia pomiarowego, jeżeli takie urządzenie zostało zamontowane;

2) przemieszczać wodomierz, wodomierz główny, wodomierz dodatkowy, wodomierz własny, lub urządzenie pomiarowe, zakłócać ich funkcjonowanie, zrywać plomby na nich założone, jak również na zaworach odcinających;

3) wykorzystywać sieć wodociągową bądź instalację wodociągową do uziemiania urządzeń elektrycznych.

Rozdział III

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 7. Miejscem dostarczania wody przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zawór główny na przyłączu wodociągowym, miejscem odbioru ścieków przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest pierwsza studzienka na przyłączu kanalizacyjnym, licząc od strony kanału ulicznego.

§ 8. 1. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym - a odbiorcą usług.

2. Integralną częścią umowy na odprowadzanie ścieków z odbiorcą usług wprowadzającym ścieki przemysłowe, jest załącznik określający dopuszczalne warunki, jakim powinny odpowiadać ścieki wprowadzane do sieci kanalizacyjnej.

3. Umowę w imieniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego zawierają osoby upoważnione do jego reprezentowania lub osoby upoważnione do zawarcia umowy na podstawie pisemnego pełnomocnictwa.

4. Odbiorca usług może zawrzeć umowę osobiście bądź przez należycie umocowanego przedstawiciela.

5. W imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, umowę mogą zawrzeć osoby upoważnione do ich reprezentowania według właściwych rejestrów lub ewidencji oraz pełnomocnicy tych osób.

§ 9. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.

2. Umowa, o której mowa w ust. 1, może być zawarta z:

1) osobą posiadającą tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki;

2) właścicielem lub zarządcą nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi;

3) osobą korzystającą z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

§ 10. Umowa zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia;

2) przyjętego okresu obrachunkowego, o którym mowa w § 18 ust. 1;

3) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń;

4) praw i obowiązków stron umowy;

5) warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych lub przyłączy kanalizacyjnych będących w posiadaniu odbiorcy usług;

6) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;

7) danych przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego: jego oznaczenie, siedzibę i adres, datę podjęcia działalności, jej przedmiot i obszar, standardy jakości świadczonych usług, warunki wprowadzania ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru;

8) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

§ 11. Treść umowy nie może ograniczać praw i obowiązków stron, wynikających z przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.), z przepisów wykonawczych oraz postanowień Regulaminu.

§ 12. 1. Umowa zawierana jest na czas określony lub na czas nieokreślony.

2. Umowa może zostać zmieniona po dokonaniu uzgodnień przez strony. Zmiana następuje poprzez podpisanie aneksu w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Strony mają prawo do rozwiązania umowy z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, z zastrzeżeniem § 33 ust. 3 i 34 ust. 2.

4. Umowa wygasa na skutek:

1) upływu czasu, na który została zawarta;

2) śmierci odbiorcy usług;

3) w związku ze zmianą właściciela lub władającego nieruchomością.

5. Z dniem rozwiązania lub wygaśnięcia umowy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może zaniechać dostarczania wody lub odbioru ścieków i zastosować środki techniczne uniemożliwiające pobór wody lub odprowadzenie ścieków.

§ 13. 1. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, umowa, o której mowa w § 8, jest zawierana z ich właścicielem lub z zarządcą.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych jest uprawniony do zainstalowania wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w danym budynku. Osoba korzystająca z lokalu jest obowiązana udostępnić lokal właścicielowi lub zarządcy w celu zainstalowania wodomierzy oraz dokonywania ich odczytów, legalizacji, konserwacji i wymiany.

§ 14. 1. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawiera umowę także z osobą korzystającą z lokalu wskazaną we wniosku, jeżeli:

1) instalacja wodociągowa w budynku jest wyposażona w wodomierze, zainstalowane zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi, mierzące zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku;

2) przed i za wodomierzem mierzącym zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku zamontowany jest zawór odcinający kulowy;

3) jest możliwy odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z właścicielem lub zarządcą;

4) właściciel lub zarządca rozliczy, zgodnie z § 19, różnicę wskazań między wodomierzem głównym, a sumą wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku;

5) właściciel lub zarządca na podstawie umowy, o której mowa w § 13, reguluje należności wynikające z różnicy wskazań między wodomierzem głównym, a sumą wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku;

6) właściciel lub zarządca określa warunki utrzymania tych wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych oraz warunki pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami;

7) został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania dostarczania wody do lokalu, bez zakłócania dostaw wody do pozostałych lokali. Przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu;

8) został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerywania dostarczania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, bez zakłócania dostaw wody do lokali.

2. Właściciel lub zarządca przed złożeniem wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do poinformowania osób korzystających z lokali o zasadach rozliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne rozliczenie.

3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może wyrazić zgodę na zawarcie umowy z osobą korzystającą z lokalu w budynkach wielolokalowych również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1.

4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma prawo wypowiedzieć umowę, o której mowa w ust. 1 i w ust. 3, jeżeli w trakcie jej obowiązywania wystąpią warunki uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające ustalenie należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki dla poszczególnych lokali, w terminie określonym w umowie.

Rozdział IV

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 15. Rozliczanie należności odbywa się na podstawie ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków oraz określonych w trybie ustawowym taryf cen i stawek opłat.

§ 16. 1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego na przyłączu oraz wodomierza dodatkowego, z wyjątkiem przypadku określonego w § 14 ust. 1, kiedy to ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez wszystkie punkty czerpalne wody w budynku, z uwzględnieniem wskazań wodomierza głównego.

2. W sytuacji braku technicznych możliwości zainstalowania wodomierza głównego, ilość dostarczonej wody ustala się w oparciu o przeciętne normy zużycia wody dla poszczególnych grup odbiorców usług, na podstawie odrębnych przepisów.

3. W przypadku niesprawności wodomierzy, o których mowa w ust. 1, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierzy, a gdy nie jest to możliwe – na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierzy.

4. W przypadku niemożności odczytania wskazań wodomierzy, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia fakturę zaliczkową, która zostaje rozliczona po odczytaniu ich wskazań.

§ 17. 1. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.

2. W sytuacji braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy, jako równą ilości wody pobranej ustalonej na podstawie odczytu wodomierza głównego po odliczeniu wody zużytej na cele inne niż bytowe (pojenie zwierząt, podlewanie ogrodów itp.).

3. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie wodomierza dodatkowego zainstalowanego:

1) na instalacji wewnętrznej, za wodomierzem głównym, na koszt odbiorcy usług, albo

2) równolegle do wodomierza głównego, na zasadzie rozdziału instalacji, na koszt przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

4. W przypadku niemożności odczytania wskazań urządzenia pomiarowego, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia fakturę zaliczkową, która zostaje rozliczona po odczytaniu jego wskazań.

§ 18. 1. Do rozliczeń z odbiorcami usług stosuje się jednomiesięczne, dwumiesięczne, trzymiesięczne lub sześciomiesięczne okresy obrachunkowe, ustalone w umowie zawartej z odbiorcą usług.

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może wystawiać faktury zaliczkowe, które są rozliczane po odczycie wodomierza, wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego lub urządzenia pomiarowego.

3. Odbiorca usług dokonuje zapłaty w formie przelewu, wpłaty na konto przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego albo gotówką w kasie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, w terminie płatności oznaczonym na fakturze VAT.

4. Jeżeli opłaty nie zostały wniesione przez odbiorcę usług w oznaczonym terminie, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nalicza odsetki ustawowe oraz wysyła upomnienie, wyznaczając dodatkowy 14-dniowy termin zapłaty, uprzedzając równocześnie o możliwości zamknięcia przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego.

5. W przypadku, gdy odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty, o którym mowa w ust. 4, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może zaprzestać świadczenia usług.

6. W przypadku powstania długu po stronie odbiorcy usług na skutek nieuiszczenia należności, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może na zasadach ogólnych zaliczyć należność z wpłat bieżących na poczet zaległych odsetek i zaległych opłat.

§ 19. 1. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, będący stroną umowy o której mowa w § 13 ust. 1, jest obowiązany do rozliczenia kosztów dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków z osobami korzystającymi z lokali w budynku.

2. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych dokonuje wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy mierzących zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku. Należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczania obciąża osoby korzystające z lokali w tych budynkach.

3. Suma należności, o których mowa w ust. 2, a którymi zostają obciążone przez właściciela lub zarządcę osoby korzystające z lokali w budynku, nie może być wyższa od kosztów ponoszonych przez właściciela lub zarządcę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Rozdział V

Warunki przyłączania do sieci

§ 20. 1. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

2. Koszt nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego i wodomierza dodatkowego ponosi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, natomiast urządzenia pomiarowego - odbiorca usług.

§ 21. 1. Wniosek o wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej składa osoba posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma zostać podłączona. W uzasadnionych przypadkach przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może wyrazić zgodę na przyłączenie osobie, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Wzór wniosku ustala przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

2. Do wniosku o wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej należy załączyć:

1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, a w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, opis jej statusu prawnego;

2) aktualną mapę zasadniczą z określonym stanem prawnym nieruchomości, do której ma nastąpić przyłączenie, oraz przyległej ulicy bądź drogi.

Rozdział VI

Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług

wodociągowo-kanalizacyjnych oraz sposób dokonywania odbioru

przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonanego przyłącza

§ 22. 1. Realizacja nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego odbywa się na koszt odbiorcy usług.

2. Szczegółowe warunki techniczne realizacji nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

§ 23. Na pisemny wniosek odbiorcy usług przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane w terminie 30 dni, a w szczególnych przypadkach w terminie 45 dni:

1) wydać opinię albo warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej;

2) uzgodnić przedłożoną dokumentację techniczną bądź wydać do niej opinię.

§ 24. Przystąpienie do realizacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego wymaga uzyskania zgody przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. Wzór wniosku o uzyskanie zgody na realizację robót budowlanych określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Jeśli w ciągu 12 dni od daty wpływu wniosku przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie zgłosi do niego uwag, wykonawca robót może przystąpić do realizacji przyłączy.

§ 25. Odbiorca usług zobowiązany jest powiadomić pisemnie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o terminie przystąpienia do budowy przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego z co najmniej 5-dniowym wyprzedzeniem.

§ 26. 1. Odbiory przyłącza, przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, dokonywane są dwuetapowo, tj. jako odbiór w stanie odkrytym po zakończeniu robót montażowych oraz odbiór końcowy, zgłaszane każdorazowo przez Inwestora (aktualnego lub przyszłego odbiorcę usług) po zakończeniu robót budowlano-montażowych, wykonanych na podstawie uprzednio wydanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne warunków technicznych i uzgodnionego projektu technicznego.

2. Spisanie protokołu odbioru technicznego przyłącza następuje po dostarczeniu przez Inwestora:

1) inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej;

2) protokołu od zarządcy drogi o przywróceniu nawierzchni do stanu pierwotnego.

§ 27. Rozpoczęcie świadczenia usług następuje bezzwłocznie po zakończeniu prac i dokonaniu ich odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zamontowaniu wodomierza głównego - w przypadku usługi dostawy wody, oraz zawarciu umowy z odbiorcą usług.

§ 28. W przypadku gdy ścieki przekraczają dopuszczalne warunki określone w przepisach prawa, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma prawo uzależnić podpisanie umowy od ich podczyszczania przez odbiorcę usług.

§ 29. 1. Koszty dostawy, montażu i utrzymania wodomierza głównego i wodomierza dodatkowego, o którym mowa w § 17 ust. 3 pkt 2, pokrywa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

2. Koszty dostawy i montażu wodomierzy mierzących zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku pokrywa właściciel lub zarządca budynku.

3. Za utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym wodomierzy, o których mowa w ust. 2, oraz za ich właściwe zabezpieczenie odpowiada właściciel lub zarządca budynku.

4. Wodomierze mierzące zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku podlegają okresowej legalizacji staraniem i na koszt ich właścicieli lub zarządcy budynku, według wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. Nr 77, poz. 730).

5. Wykonane podejścia wodomierzowe pod wodomierze mierzące zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku, są plombowane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

6. W przypadku konieczności wymiany lub okresowej legalizacji wodomierzy mierzących zużycie wody przez punkty czerpalne wody w budynku, właściciel lub zarządca budynku występuje do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego o zdjęcie założonej plomby i ponowne założenie po dokonaniu koniecznej czynności.

Rozdział VII

Postępowanie w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody oraz wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków

§ 30. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do udzielenia odbiorcom usług informacji dotyczących przerw i ograniczeń w dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków.

§ 31. 1. O planowanych przerwach w dostawie wody lub odprowadzaniu ścieków należy skutecznie powiadomić odbiorców usług najpóźniej na 2 dni przed planowanym terminem.

2. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne udostępnia zastępcze punkty poboru wody i informuje równocześnie odbiorców usług o ich lokalizacji i możliwości korzystania.

§ 32. 1. Dopuszcza się możliwość ograniczenia w dostawach wody:

1) w przypadku braku wody na ujęciu;

2) w celu zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych;

3) na podstawie decyzji wydanej przez Państwową Inspekcję Sanitarną.

2. W sytuacjach opisanych w ust. 1 przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wprowadza ograniczenia w konsumpcji wody, w granicach możliwości dystrybucji, po uprzednim zawiadomieniu odbiorców usług.

§ 33. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:

1) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa;

2) odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe, następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty;

3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa;

4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych;

5) stwierdzono działania wpływające na zmianę, zatrzymanie lub utratę właściwości lub funkcji metrologicznych wodomierza lub urządzenia pomiarowego.

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, które odcięło dostawę wody z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązane do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i poinformowania odbiorców usług o jego lokalizacji i możliwości korzystania.

3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o zamiarze odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego oraz o miejscu i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia powiatowego inspektora sanitarnego, Wójta Gminy Jaświły oraz odbiorcę usług co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

4. Z dniem zamknięcia przyłącza wodociągowego bądź kanalizacyjnego, rozwiązaniu bez wypowiedzenia ulega odpowiednio umowa o zaopatrzenie w wodę bądź o odprowadzanie ścieków.

§ 34. 1. Dopuszcza się wstrzymanie zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców usług, w następujących przypadkach:

1) zaistnienie awarii i konieczność jej usunięcia,

2) wystąpienie bezpośredniego zagrożenia dla życia, zdrowia lub środowiska związane z funkcjonowaniem sieci,

3) działanie siły wyższej, które uniemożliwiło dalsze świadczenie usług,

4) zagrożenie prawidłowego funkcjonowania elementów systemu kanalizacyjnego na skutek zrzutu ścieków przekraczających dopuszczalne warunki.

2. Z dniem zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego w związku z sytuacją opisaną w ust. 1 pkt 4, umowa o odprowadzenie ścieków ulega rozwiązaniu bez wypowiedzenia.

3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne niezwłocznie informuje odbiorców usług, w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. W przypadku działania siły wyższej wstrzymanie lub ograniczenie dopływu wody i odprowadzania ścieków może nastąpić także w drodze decyzji właściwego organu.

§ 35. Wznowienie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne świadczenia usług poprzez otwarcie przyłącza wodociągowego bądź kanalizacyjnego, następuje po usunięciu przez odbiorcę usług nieprawidłowości, które spowodowały zamknięcie przyłącza, uiszczeniu należnych opłat i zawarciu nowej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.

§ 36. W przypadkach zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, opisanych w § 33 ust. 1 pkt 3 i § 34 ust. 1 pkt 4, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może:

1) nakazać zastosowanie niezbędnych urządzeń podczyszczających;

2) określić odrębne warunki odbioru ścieków;

3) naliczyć opłaty dodatkowe za przekroczenie ładunku, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie uregulowaniami.

Rozdział VIII

Reklamacje

§ 37. 1. Odbiorcy usług mogą składać reklamacje w szczególności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług oraz wysokości naliczonej opłaty.

2. Wszystkie reklamacje dotyczące usług można zgłaszać osobiście w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, pisemnie na jego adres, bądź pod numer telefonu uwidoczniony na fakturach.

3. Odbiorca usług, który składa reklamację, winien wskazać lub dołączyć dokumenty i inne dowody uzasadniające reklamację.

4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne udziela odpowiedzi na reklamację pisemną w ciągu 14 dni od daty jej wniesienia, za którą przyjmuje się datę jej wpływu do siedziby przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

5. Jeżeli załatwienie reklamacji wymaga przeprowadzenia wizji lokalnej, termin udzielenia odpowiedzi może ulec przedłużeniu do maksymalnie 1 miesiąca.

6. Zgłoszenie reklamacji wysokości naliczonej opłaty nie wstrzymuje obowiązku terminowego uregulowania należności.

Rozdział IX

Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

§ 38. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zgodnie z obowiązującą taryfą, obciąża Gminę za pobraną wodę na cele przeciwpożarowe.

2. Warunki techniczne, jakie powinny spełniać sieci wodociągowe będące źródłem wody dla sieci i urządzeń przeznaczonych do celów przeciwpożarowych, określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. Nr 121, poz. 1139).

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§ 39. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do udostępnienia regulaminu na żądanie odbiorcy usług.

Przewodniczący Rady

Bogusław Rutkowski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Bogusław Rutkowski

Wprowadzający: Bogusław Rutkowski

Data modyfikacji: 2006-04-06

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2006-04-06