Uchwała o uchwaleniu Gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną

Uchwała Nr XXX/150/06

Rady Gminy Jaświły

z dnia 30 marca 2006 r.

o uchwaleniu Gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593; Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703; z 2005 r. nr 179, poz. 1487, nr 64, poz. 565; Nr 94, poz. 788; Nr 179, poz. 1487; Nr 164, poz. 1366) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Realizacje uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Gminy

Bogusław Rutkowski

Załącznik

do uchwały Nr XXX/150/06

Rady Gminy Jaświły

z dnia 30 marca 2006 r.

GMINNY SYSTEM PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ

Rodzina jest naturalną i podstawową komórką społeczeństwa i ma prawo do ochrony ze strony społeczeństwa i państwa (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka art. 16).

Rodzina jest podstawową komórką społeczeństwa, ma prawo do odpowiedniej ochrony społecznej, prawnej i ekonomicznej dla zapewnienia jej pełnego rozwoju (Europejska Karta Społeczna cz.1, p.16).

Małżeństwo jako podstawowy związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką państwa.

Społeczeństwo tradycyjnie przywiązuje duże znaczenie do wartości, jakie realizowane są w rodzinie i przez rodzinę. Zapewnienie rodzinie odpowiedniego miejsca w budowanym modelu zwłaszcza w jego praktyce społecznej, może w znacznym stopniu decydować o powodzeniu aktualnie przeprowadzanych reform. Dążenie do umacniania podstaw funkcjonowania rodziny więc jest potrzebą rozwojową, a równocześnie powinnością Państwa.

Społeczeństwo, a w szczególności państwo, winno czynić wszystko w zakresie politycznym, ekonomicznym i prawnym, by umocnić jedność rodziny.

Podstawą do rozwiązywania problemów społecznych jest wsparcie rodziny w odbudowywaniu prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych przez jej członków. Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny. Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowania wartości i norm związanych z ich wychowaniem.

Rodzina, w pierwszej kolejności, powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swymi problemami, co pozwala zwiększyć jej szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje aktywność własną, wyzwala potencjał i pozwala na uczenie się nowych umiejętności. Pomoc powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin poprzez przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych przy wykorzystaniu własnych środków i możliwości. Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.

Pomoc powinna być nakierowana na wykorzystanie zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym przy wykorzystaniu grup samopomocowych, Kościołów, organizacji pozarządowych.

Wsparcie instytucjonalne w sytuacji, gdy osoba, jej otoczenie, rodzina, środowisko lokalne, staje przed problemami, których samodzielnie nie potrafi rozwiązać. Formy wsparcia dziennego powinny być wykorzystane przed formami całodobowymi.

§ 1. Pomoc powinna służyć odbudowie i podtrzymaniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnieniu ról społecznych.

Zadanie to winno być realizowane przede wszystkim przez:

1) wzmocnienie i wyzwalanie zasobów tkwiących w rodzinach;

2) wspieranie rodziców w ich funkcjach opiekuńczo - wychowawczych;

3) poprawę bezpieczeństwa socjalnego rodzin;

4) poprawę jakości życia rodzin zagrożonych ubóstwem i innymi problemami społecznymi;

5) zapewnienie równego i sprawiedliwego dostępu do socjalnej, oświatowej i kulturalnej infrastruktury Gminy.

§ 2. OGÓLNE ZASADY SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ

1) wspieranie rodziny w realizacji jej funkcji wychowawczych, opiekuńczych i socjalnych;

2) ochrona praw rodziny i dziecka;

3) prawa dziecka do życia w zdrowej rodzinie;

4) podejmowanie pełnych działań podmiotów publicznych oraz niepublicznych na rzecz rodzin;

5) pierwszeństwo dziecka do ochrony;

6) profilaktyka powinna być stosowana przed podjęciem interwencji w rozwiązywaniu problemów rodziny, dzieci i młodzieży;

7) promocja rozwiązań systemowych w pracy z dziećmi i młodzieżą, opartych na elastyczności, kompleksowości, efektywności, ciągłości i różnorodności form działania;

8) edukacja podstawowym warunkiem rozwoju;

9) działania mające na celu rozwój zdolności każdego dziecka.

§ 3. CELE PODSTAWOWE

1) poprawa jakości życia, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego rodzin;

2) przeciwdziałanie stanom grożącym degradacją społeczną, bezradnością społeczną;

3) uzupełnianie braków zdrowotnych, edukacyjnych, wychowawczych, społecznych i materialnych rodzin i dzieci;

4) promowanie zdrowego stylu życia;

5) integracja podmiotów stanowiących bezpośrednie otoczenie wychowawcze dziecka oraz przeciwdziałanie i likwidacja czynników dezorganizujących środowisko wychowawcze dzieci i młodzieży;

6) rozwijanie środowiska społecznego sprzyjającego wyzwalaniu potrzeb intelektualnych, twórczych, organizacyjnych i społecznych dzieci i młodzieży;

7) ochrona dzieci i młodzieży przed porzuceniem, zaniedbaniem, przemocą, uzależnieniami oraz przestępczością.

§ 4. ZAŁOŻENIA GMINNEGO SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ

1) rozwój programów ochrony zdrowia dzieci i młodzieży ;

2) eliminowanie czynników sprzyjających wykluczeniu rodzin;

3) tworzenie infrastruktury instytucjonalno - organizacyjnej i finansowej wspomagającej programy integracji międzypokoleniowej,

4) włączenie w życie społeczności dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz ludzi młodych z problemami edukacyjno-wychowawczymi i nieprzystosowanych społecznie;

5) tworzenie programów przeciwdziałania przemocy, wykolejenia i przestępczości dzieci i młodzieży.

§ 5. FUNKCJONOWANIE RODZINY

1) cel - wzmacnianie rozwoju rodziny

2) zadania związane ze wzmacnianiem rozwoju rodziny:

a) opracowanie danych na temat warunków życia rodzin oraz dzieci i młodzieży;

b) realizowanie programów służących rozwojowi dzieci i młodzieży oraz rodzin;

c) wzmocnienie czynników zapobiegających dezorganizacji życia rodzinnego;

d) rozwijanie lokalnej bazy informacyjnej, edukacyjnej, wspomagającej rodzinę w rozumieniu i rozwiązywaniu problemów społecznych;

3) cel - wspieranie rodziców w funkcjach opiekuńczo - wychowawczych.

4) Zadania dotyczące wspierania rodziców w funkcjach opiekuńczo - wychowawczych:

a) organizowanie na terenie placówek oświatowych zajęć informacyjnych rozbudowujących wiedzę rodziców na temat rozwoju dzieci i młodzieży;

b) włączenie rodziców w proces dydaktyczno - wychowawczy dzieci;

c) rozwijanie form opieki krótkoterminowej;

d) rozwijanie systemu wsparcia dla rodzin w kryzysie;

e) budowanie systemu wsparcia dla rodzin i edukacji dla rodzin zagrożonych uzależnieniami i przemocą;

f) budowanie poradnictwa i edukacji dla rodziców służących rozpoznawaniu zagrożeń i uzależnień dzieci i młodzieży;

5) realizatorzy:

a) samorząd lokalny;

b) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaswiłach

c) placówki oświatowe i kulturalne;

d) organizacje pozarządowe.

§ 6. SYTUACJA MATERIALNA RODZINY

1) Cel - poprawa standardu i jakości życia rodzin umożliwiających realizowanie funkcji i zadań służących rozwojowi oraz osiąganiu samodzielności, zaradności, niezależności i odpowiedzialności jej członków;

2) zadania:

a) diagnoza i rozpoznawanie warunków i jakości życia rodziny;

b) rozbudowa systemu chroniącego rodzinę przed utratą bezpieczeństwa socjalnego (wsparcie dla rodzin z osobą długotrwale bezrobotną);

c) rozwój systemu wsparcia dla rodzin z niepełnosprawnymi członkami rodziny lub mieszkającymi z osobami starszymi.

d) dostarczenie usług i świadczeń pomocy społecznej rodzinom żyjącym w trudnych warunkach materialnych;

e) zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich posiłków w szkole, wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne, wypoczynku w czasie ferii letnich i zimowych;

§ 7. EDUKACJA

1) cel - wzbogacenie standardowej oferty dydaktycznej;

2) zadania:

a) włączanie w proces dydaktyczny programów otwierających świadomość młodego pokolenia na problemy osób starszych i ludzi niepełnosprawnych oraz zagrożenia cywilizacyjne i zachowania prowadzące do utraty bezpieczeństwa fizycznego, zdrowotnego i socjalnego;

b) wspieranie zajęć służących budowaniu postaw sprzyjających rozwijaniu umiejętności społecznych oraz przedsiębiorczości młodego pokolenia;

c) szkoła jako placówka integrująca wiedzę z różnych dziedzin; służąca wszechstronnemu rozwojowi indywidualnemu, ucząca krytycyzmu oraz angażująca i przygotowująca uczniów do rozwiązywania problemów jednostki, rodziny i społeczności;

d) wypracowanie procedury efektywnej selekcji, wyróżniania, nagradzania i monitoringu rozwoju młodzieży uzdolnionej.

§ 8. WYCHOWANIE

1) cel - wsparcie systemu norm i wartości społecznych gwarantujących prawidłowy przebieg procesu wychowania.

2) Zadania dotyczące wsparcia systemu norm i wartości społecznych gwarantujących prawidłowy przebieg procesu wychowania:

a) kontynuowanie, wzbogacenie istniejących programów profilaktycznych i edukacyjnych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży;

b) inicjowanie programów wyłaniania liderów młodzieżowych w różnych sferach życia publicznego;

c) wspieranie form aktywności sprzyjających uwrażliwieniu młodzieży na potrzeby innych ludzi i budowaniu postaw pro społecznych oraz podejmowaniu działań na rzecz środowiska lokalnego;

d) inicjowanie programów informujących o źródłach zagrożeń cywilizacyjnych i kulturowych, metodach i technikach budowania odporności na manipulację medialną, grupową, ekonomiczną, sposobach zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych;

e) oferowanie warsztatów dla dzieci i młodzieży oraz rodziców z zakresu komunikacji międzyludzkiej, rozwiązywania problemów, radzenia sobie ze stresem;

f) wspieranie grup samopomocowych i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi.

3) cel - ochrona dzieci i młodzieży przed nieprzystosowaniem społecznym, marginalizacją i społecznym wykluczeniem

4) zadania dotyczące ochrona dzieci i młodzieży przed nieprzystosowaniem społecznym, marginalizacją i społecznym wykluczeniem:

a) wprowadzenie do gimnazjalnych programów dydaktycznych zajęć profilaktyczno - edukacyjno - wychowawczych z zakresu dewiacji i patologii społecznej ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki uzależnień;

b) inicjowanie programów prowadzących do redukcji czynników psycho - emocjonalnych, socjo - ekonomicznych sprzyjających marginalizacji młodzieży społecznie nieprzystosowanej.

§ 9. SPORT, REKREACJA I WYPOCZYNEK

1) cel - rozbudowa warunków służących aktywności sportowej i rekreacyjnej młodego pokolenia oraz uczestnictwo dzieci i młodzieży w zajęciach sportowo- rekreacyjnych.

2) zadania dotyczące rozbudowy warunków służących aktywności sportowej i rekreacyjnej młodego pokolenia oraz uczestnictwo dzieci i młodzieży w zajęciach sportowo- rekreacyjnych:

a) współpraca z klubami sportowymi;

b) wspieranie plenerowych imprez sportowych, rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży;

c) wyrównywanie dysproporcji w dostępie dzieci i młodzieży do oferty sportowej, rekreacyjnej i turystycznej;

d) wykorzystanie gminnej bazy sportowej na cele rekreacyjne i aktywność ruchową dzieci i młodzieży;

e) wspieranie różnych form turystyki krajowej.

3) cel - promocja form spędzania czasu wolnego przez młodzież, sprzyjających rozwojowi zainteresowań;

4) zadania dotycząca promocji form spędzania czasu wolnego przez młodzież, sprzyjających rozwojowi zainteresowań:

a) realizacja projektów służących zdrowemu stylowi życia, przeciwdziałanie uzależnieniom i biernym formom spędzania czasu wolnego;

b) poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych;

c) w okresie wakacyjnym zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży.

§ 10. ZDROWIE I SPRAWNOŚĆ

1) cel - kompensowanie deficytów zdrowotnych oraz świadczeń i usług z zakresu promocji zdrowia i zadań ze sfery zdrowia publicznego

2) zadania dotyczące kompensowania deficytów zdrowotnych oraz świadczeń i usług z zakresu promocji zdrowia i zadań ze sfery zdrowia publicznego:

a) wspieranie cyklicznych badań stanu zdrowia i sprawności młodego pokolenia;

b) realizacja ochrony zdrowia z zakresu zdrowia publicznego (higiena, szczepienia ochronne itp.);

c) realizacja programów profilaktycznych i pro zdrowotnych w szkole: wady postawy, wzroku, uzależnień i prawidłowego żywienia;

d) realizacja programów propagujących zasady bezpiecznego zachowania na drodze, ulicy, w domu, w czasie zabawy, na wakacjach, w kontaktach z innymi ludźmi.

3) cel - uzupełnienie opieki zdrowotnej nad dzieckiem niepełnosprawnym

4) zadania dotyczące uzupełnienie opieki zdrowotnej nad dzieckiem niepełnosprawnym:

a) opracowanie gminnej bazy danych dzieci niepełnosprawnych;

b) wspieranie programów rehabilitacyjnych przygotowujących młodzież niepełnosprawną do samodzielnego i niezależnego życia;

c) wspieranie rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi;

d) wspieranie programów sprzyjających tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, umożliwiających przystosowanie dzieci zdrowych do codziennego funkcjonowania z niepełnosprawnością rówieśnika.

§ 11. BEZPIECZEŃSTWO - DEWIACJE - PATOLOGIE

1) cel - zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałanie uzależnieniom.

2) zadania dotyczące zwiększenia poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałanie uzależnieniom:

a) promocja programów profilaktyczno-edukacyjnych realizowanych z policją;

b) promocja programów edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych związanych z uzależnieniem, adresowanych do dzieci i młodzieży (nikotyna, alkohol, narkotyki);

c) kontrola zakazu sprzedaży papierosów, alkoholu dzieciom i młodzieży do lat 18;

d) ochrona dzieci przed uzależnieniami w rodzinie.

3) cel - przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci i młodzieży.

4) Zadania dotyczące przeciwdziałania przemocy wobec dzieci i młodzieży:

a) diagnoza skali zjawiska krzywdzenia dzieci i młodzieży.

b) rozwijanie programów przeciwdziałania przemocy rówieśniczej i szkolnej w środowisku lokalnym.

Przewodniczący Rady

Bogusław Rutkowski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Bogusław Rutkowski

Wprowadzający: Bogusław Rutkowski

Data modyfikacji: 2006-04-06

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2006-04-06