Uchwała o przyjęciu gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych
UCHWAŁA NR XV/72/08
RADY GMINY JAŚWIŁY
z dnia 27 czerwca 2008 r.
o przyjęciu gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Na podstawie art.17 ust. l pkt.l oraz art.110 ust.4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz.U z 2004 r Nr 64, poz.593, Nr 99, poz. 1001, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179, poz. 1487, Nr 180, poz. 1493, z 2006r. Nr 144, poz. 1043, Nr 135, poz. 950, Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz. 1831, Nr 251, poz. 1844, z 2007r. Nr 35, poz. 219, Nr 36, poz. 226, Nr 48, poz. 320, Nr 120, poz. 818, Nr 209, poz. 1519, Nr 221, poz. 1649, z 2008 r. Nr 70, poz. 416) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych stanowiącą załacznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XX/100/05 Rady Gminy Jaświły z dnia 25 lutego 2005 r. oprzyjęciu gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2005-2010 oraz uchwała Nr XXII/113/08 Rady Gminy Jaświły z dnia 17 maja 2005r. uchwała o zmianie uchwały o przyjęciu gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2005-2010.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Bogusław Rutkowski
Załącznik
do uchwały Nr XV/72/08
Rady Gminy Jaświły
z dnia 27 czerwca 2008 r.
GMINNA STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
GMINY JAŚWIŁY
SPIS TREŚCI:
I . Cel i proces tworzenia Strategii
1. Przesłanki i podstawy prawne opracowania GSRPS
1. Ramy czasowe strategii i podstawowe etapy budowania GSRPS
2. Wskazanie osób biorących udział w opracowaniu strategii
3. Zgodność4. z prawem wspólnotowym
5. Źródła pozyskania informacji
II. Charakterystyka Gminy
1. Podstawowe informacje o Gminie
2. Strategiczne warunki rozwoju Gminy
3. System pomocy społecznej w Gminie
4. Źródła podstawowych problemów społecznych w Gminie
5. Kapitał społeczny Gminy
6. Zasoby umożliwiające rozwiązywanie problemów społecznych
III. Kierunki rozwoju Gminy
1.Misja
IV. Monitoring i ewaluacja
V. Realizacja Strategii
Załączniki / Tabele /
1.Radni Rady Gminy Jaświły ( kadencja 2006 — 2010)
2.Sprawozdanie MPiPS — 03 za I — XII 2007r.
3.Sprawozdanie o rynku pracy za rok 2005
4.Sprawozdanie o rynku pracy za rok 2006
5. Zarządzenie Nr 8/08 Wójta Gminy Jaświły
I. Cel i proces tworzenia strategii
1. Przesłanki i podstawy prawne opracowania GSRPS
Proces decentralizacji wielu istotnych funkcji państwa, w dużym stopniu funkcji społecznych, w założeniu miał przyczynić się do podniesienia skuteczności działań w tych obszarach, które wiążą się z zaspokojeniem potrzeb społecznych na poziomie lokalnym, a więc tam gdzie efekty oparte są na diagnozie i prognozie potrzeb, a także na możliwości szybkiego uruchamiania działań interwencyjnych.
Nadal dużą rolę w finansach samorządów terytorialnych odgrywają dotacje budżetowe. Jednak ich ograniczoność, powoduje to, że znaczenia zaczynają nabierać inne zaawansowane działania i profesjonalne metody, które chociaż trudniejsze i bardziej wymagające, pozwalają przy pomocy tych samych środków finansowych osiągnąć lepsze efekty.
W takim działaniu najważniejszą sprawą jest stworzenie możliwości współpracy pomiędzy różnymi instytucjami polityki społecznej: rządowymi, samorządowymi i pozarządowymi , a także instytucjami działającymi na danym terenie oraz liderami społecznymi bądź wolontariuszami, działającymi na rzecz danej zbiorowości.
Niezależnie od funkcjonalności i sprawności systemu polityki społecznej, ludzie muszą mieć możliwość szukania pomocy w trudnych sytuacjach, które ich spotykają.
Temu właśnie ma służyć niniejsza Strategia, zawierająca wielokierunkowy program interwencji oraz planowanych działań nakierowanych na skutki i źródła.
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych ma w założeniach pełnić rolę schematu integrującego działania poszczególnych uczestników życia społecznego w Gminie. Strategia wskazuje cele, ich hierarchię , możliwości realizacji kolejnych zadań oraz priorytety wynikające ze zdiagnozowanych potrzeb mieszkańców Gminy.
Konieczność opracowania Strategii wynika wprost z art. 17.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. Różnorodność problemów społecznych występujących w gminie powoduje konieczność wzięcia pod uwagę także innych aktów prawnych, które mają istotny wpływ na konstrukcję dokumentu i rozwiązywanie zadań społecznych w przyszłości. Są to m.in.:
- ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U Nr 122, poz. 1143 z późn. zm),
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz.1001).
2. Ramy czasowe strategii i podstawowe etapy budowania GSRPS
Do prac nad Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych przystąpiono na mocy Zarządzenia Wójta Gminy Jaświły z dnia 28 marca 2008r. Nr 8/08. Zarządzeniem tym powołano Zespół do opracowania projektu aktualizacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Jaświły. Prace strategiczne prowadzone były pod kierunkiem Przewodniczącego Zespołu ds. opracowania aktualizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Skład Zespołu (zarządzenie w załączeniu).
Opracowanie dokumentu poprzedziły spotkania z przedstawicielami środowisk i grup społecznych oraz organizacji i instytucji z terenu gminy Jaświły.
Podstawę opracowania strategii stanowiły materiały źródłowe powstałe i zgromadzone w wyniku prac Zespołu.
Realizacja zadań postawionych przed pomocą społeczną (zarówno na poziomie społeczności lokalnej, jak i na poziomie rodziny i jednostki), a także konieczność wypracowania niekonwencjonalnych form pomocy, wymaga profesjonalnego i systemowego diagnozowania problemów społecznych w skali gminy. Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie gminy Jaświły została sporządzona w oparciu o dane będące w dyspozycji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach uzyskane w toku bieżącej jego działalności.
W opracowaniu Strategii wykorzystano również informacje pochodzące z badań własnych, przeprowadzonych przez członków Zespołu, powstałe w oparciu o indywidualne rozmowy i analizę ankiet oraz innych posiadanych informacji. Pozwoliło to określić tzw. „profile indywidualne” ważnych problemów społecznych w wyselekcjonowanej wspólnie z GOPS grupie mieszkańców, szczególnie w zakresie problematyki bezrobocia oraz skutków społecznych tego zjawiska.
Zespół ds. opracowania aktualizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych przygotował materiały źródłowe, niezbędne dla diagnozy sytuacji społecznej w Jaświłach, co pozwoliło na wypracowanie kierunków strategicznych działań odniesionych do rzeczywistych problemów społeczności lokalnej i wskazanie skutecznych kierunków działań dla ich rozwiązania, a także ustalenie układu współpracy instytucjonalnej dla poszczególnych problemów społecznych.
W oparciu o diagnozę sytuacji społecznej, została opracowana aktualizacja strategii rozwiązywania problemów pomocy społecznej na najbliższe lata, która jest rozwinięciem działań oraz założeń programowych realizowanych w sferze pomocy społecznej w Jaświłach. Sukcesywnie w toku prac strategicznych następowało przeformułowanie roli i zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, a także sposobów realizacji świadczonej pomocy.
3. Wskazanie osób biorących udział w opracowaniu strategii
W procesie opracowania aktualizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych istotną rolę odegrały konsultacje społeczne, mające na celu zbudowanie sprawnego modelu organizacyjnego dla realizacji celów zatrudnieniowych na obszarze gminy. Metoda aktywnego planowania zrealizowana została z udziałem przedstawicieli następujących środowisk i organizacji:
- lokalnej przedsiębiorczości
- instytucji rynku pracy
- przedstawicieli grup bezrobotnych
- przedstawicieli Samorządu Gminy Jaświły
- przedstawicieli organizacji społecznych
- parafii z terenu Gminy Jaświły
- instytucji opieki zdrowotnej
W procesie planowania strategicznego istotnym elementem uspołecznienia były skierowane do mieszkańców ankiety.
Procesem ankietowania objęto 50 osób - mieszkańców gminy Jaświły. Ankiety skierowano do mieszkańców za pośrednictwem instytucji administracji publicznej oraz GOPS, co gwarantowało dotarcie do wybranych grup docelowych.
Do prac nad aktualizacja Strategii włączeni zostali:
1) Wójt Gminy
2) Kierownik GOPS
3) Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów alkoholowych
4) Dyrektor Zespołu Szkół w Jaświłach
5) Dyrektor Szkoły Podstawowe w Dolistowie
6) Dyrektor Szkoły Podstawowe w Mikicinie
7) Pedagodzy szkolni
8) Kierownik Posterunku Policji
9) Proboszczowie Parafii w Jaświłach, Dolistowie i Brzozowej
10) Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury
11) Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej
12) Kierownik Gminnego Ośrodka Zdrowia
13) Przedstawiciele organizacji pozarządowych
Opracowana aktualizacja strategii umożliwi wyłonienie głównych celów i kierunków polityki społecznej, pozwoli na lepsze zagospodarowanie zasobów ludzkich, posiadanego zasobu rzeczowego, obiektów, instytucji, środków finansowych oraz wiedzy na rzecz osób potrzebujących. Zwiększy szanse na pozyskanie dodatkowych, zewnętrznych źródeł finansowania na rzecz działań w tym zakresie.
Badano też:
- zgodność z prawem wspólnotowym
Prawo wspólnotowe nie ingeruje w systemowe rozwiązania w zakresie pomocy społecznej obowiązujące w państwach członkowskich, jednak polityka społeczna Unii Europejskiej koordynuje narodowe polityki społeczne w zakresie koniecznym z punktu widzenia funkcjonowania wspólnego rynku. Strategia ta jest spójna z polityką społeczną Unii.
- zgodność ze „Strategią Rozwoju Województwa Podlaskiego na lata 2003-2010”.
Strategia niniejsza wpisuje się w cel strategiczny „C”: „Rozwój jakości wykorzystania zasobów ludzkich województwa poprzez przeciwdziałanie marginalizacji grup społecznych i podniesienie kwalifikacji zawodowych społeczeństwa.”
- zgodność z „Powiatową Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Monieckim”
Niniejsza strategia jest zbieżna z celami strategii powiatu monieckiego, a w szczególności z celami:
- zapewnienie niezbędnego wsparcia rodzinom i dzieciom;
- zapewnienie osobom niepełnosprawnym możliwości pełnego funkcjonowania w społeczności lokalnej i zaspokajania potrzeb;
- stworzenie warunków sprzyjających samowystarczalności osób przewlekle chorych i starszych;
- zgodność z Programem Rozwoju Lokalnego Gminy Jaświły
Program Rozwoju Lokalnego Gminy Jaświły nie zawiera szczegółowych rozwiązań w obszarze rozwiązywania problemów społecznych w związku, z czym niniejsza strategia będzie uzupełniać tamten akt. Rozwój gospodarczy gminy musi być ściśle powiązany z polepszaniem jakości życia społeczności. Oba dokumenty w sposób całościowy obejmą sprawy rozwoju gospodarczego gminy i poprawę warunków życia mieszkańców gminy.
5. Źródła pozyskania informacji
Podstawą prawną do pozyskania informacji do niniejszej pracy były: Program Rozwoju Lokalnego Gminy Jaświły.
Powiatowa Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Monieckim,
Wademekum Gmin Województwa Białostockiego (Białystok 1993 R).
Podstawowe informacje ze spisów powszechnych (2002) Gmina Wiejska Jaświły z US w Białymstoku, Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego na lata 2003 —2010 oraz dane własne Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach, Informacje pozyskane z Powiatowego Urzędu Pracy w Mońkach..
II. Charakterystyka gminy
1. Podstawowe informacje o gminie
Mieszkańcy gminy Jaświły stanowią wspólnotę samorządową. Gmina Jaświły obejmuje terytorium 175 km2. Siedzibą gminy jest miejscowość Jaświły. Gmina ma osobowość prawną. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
Gmina działa poprzez swoje organy.
Organami gminy są:
1/ Rada Gminy;
2/ Wójt.
Rada Gminy składa się z 15 radnych wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyborów. Organem wykonawczym gminy jest Wójt.
Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy. Zasady działania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.
Tabele w załączeniu.
Jednostki organizacyjne Gminy:
1. Zespół Szkół w Jaświłach — dyrektor Mirosław Pycz
2. Szkoła Podstawowa w Dolistowie — dyrektor Janina Zajko
3. Szkoła Podstawowa w Mikicinie — dyrektor Małgorzata Muklewicz
4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej — Kierownik Krystyna Murzyńska
5. Gminny Zespół Oświaty — Kierownik Barbara Andrelczyk
6. Gminny Ośrodek Kultury — Dyrektor Bożena Korolczuk
7. Gminna Biblioteka Publiczna - Dyrektor Bożena Kupińska
2. Budżet Gminy:
Rok 2006 — 10 826 572 zł
Rok 2007 - 11 898 271 zł
Rok 2008 - 12 033 196 zł
3. Sytuacja gospodarcza i infrastruktura
Gmina Jaświły położona jest w otulinie Biebrzańskiego Parku Narodowego. Sąsiaduje zgminami: Mońki, Jasionówka, Korycin, Suchowola, Sztabin i Goniądz.
Gmina Jaświły liczy 24 sołectw oddalonych od siedziby Gminy od 1 do 12 km.
Sołectwa Gminy Jaświły
Nazwa sołectwa |
Nazwy wsi |
Bagno |
Bagno |
Bobrówka |
Bobrówka |
Brzozowa I |
Brzozowa |
Brzozowa II |
Brzozowa |
Dolistowo Nowe |
Dolistowo Nowe |
Dolistowo Stare I |
Dolistowo Stare |
Dolistowo Stare II |
Dolistowo Stare |
Dzięciołowi |
Dzięciołowo |
Gurbicie |
Gurbicze |
Jadeszki |
Jadeszki, Stożnowo |
Jaświłki |
Jaświłki |
Jaświły |
Jaświły |
Mikicin I |
Mikicin |
Mikicin II |
Mikicin |
Pociesze |
Mociesze |
Moniuszki |
Moniuszki |
Radzie |
Radzie |
Romejki |
Romejki |
Rutkowskie Duże |
Rutkowskie Duże |
Rutkowskie Małe |
Rutkowskie Małe |
Starowola |
Starowola |
Szmaciły |
Szaciły |
Szpakowo |
Szpakowo |
Zabiele |
Zabiele |
Powierzchnia Gminy liczy 175 km 2 tj. 17 547 ha, z tego:
- 88% stanowią użytki rolne z przeważającą klasą gruntów - IV
- 7 % lasy
- 5 % nieużytkii grunty zabudowane.
Gmina liczy 960 aktywnych gospodarstw rolnych, których średnia powierzchnia wynosi około 16 ha. Specjalizują się głównie w:
- produkcji mleka,
- produkcji żywca
- produkcji roślinnej.
Spłacalność podatku rolnego wynosi 97 %, zadłużenia wynoszące 3 % i są w 1 % umarzane z powodu zdarzeń losowych i trudnej sytuacji materialnej rolnika.
Wszystkie wsie Gminy są zwodociągowane. Podłączonych jest 1044 budynków. Sieć wodociągowa wynosi 141 km.
Kanalizacja dociera do 292 gospodarstw ze wsi: Jaświły, Dolistowo Nowe, Dolistowo Stare I i Zabiele. Sieć kanalizacyjna wynosi 11,88 km.
Wodę mieszkańcom dostarczają 3 stacje uzdatniania wody w Jaświłach, Dolistowie i Mikicinie.
Na terenie Gminy są dwie oczyszczalnie ścieków i 1 składowisko odpadów komunalnych.
Selektywna zbiórka odpadów prowadzona jest od 2005 r. przez Spółkę z o.o. BIOM z siedzibą w Dolistowie. Mieszkańcy Gminy w ilości 76 % przystąpili do selektywnej zbiórki odpadów.
4.Struktura demograficzna
Gmina Jaświły liczy 5752 mieszkańców, w tym 2789 kobiet i 2963 mężczyzn.
Przedziały wiekowe i ilościowe:
1) 0 — 6 lat 370 osób
2) 7 — 18 lat 1002 osoby
3) 19 — 60 lat 3170 osób
4) powyżej 60 lat 1210 osób.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwuje się ujemny przyrost naturalny, spadek zameldowań oraz wzrost wymeldowań i zgonów.
np.: rok 2006
1) Liczba urodzeń 53
2) Liczba zgonów 83
3) Liczba zameldowań 29
4) Liczba wymeldowań 59
Tabele statystyczne
Następstwem tego zjawiska staje się z kolei spadek średniego poziomu wykształcenia mieszkańców oraz spadek poziomu ich aktywności społecznej i przedsiębiorczości, co przekłada się na rynek pracy i odczuwalny spadek dochodów mieszkańców.
Jak wynika z powyższych danych, odsetek ludzi w wieku poprodukcyjnym jest znaczny, w związku z czym wzrasta zapotrzebowanie na pomoc osobom starszym , zwłaszcza w formie usług opiekuńczych i umieszczania w domach pomocy społecznej.
Następstwem wyjazdu młodych ludzi jest także pozostawianie samotnych, starych rodziców bez opieki ze strony rodziny. Zadania te przejmuje pomoc społeczna.
5. Charakterystyka życia kulturalnego
Potrzeby mieszkańców Gminy w dziedzinie kultury i rozrywki zapewniają:
1) Gminny Ośrodek Kultury w Jaświłach oraz podległe mu Filie w: Dolistowie, Zabielu, Bobrówce i Brzozowej
2) Gminna Biblioteka Publiczna w Jaświłach z filiami w Mikicinie i Dolistowie.
GOK zapewnia mieszkańcom Gminy różne formy rozrywki dla poszczególnych grup wiekowych.
Dzieci i młodzież - zespoły taneczne i śpiewacze, imprezy o zasięgu miejscowym, powiatowym i wojewódzkim np. konkurs szopek, strachów, recytacji wierszy itp.
Dorośli - cykliczne, coroczne imprezy plenerowe , integrujące mieszkańców np.
„ W niedzielę po kościele”, „Jak to ze lnem było”, bale z okazji „Dnia Seniora”. Wystawy wyrobów ludowych, galerie obrazów, spotkania poetyckie.
Ekspozycje stałe:
1) Izba pradziadków
2) Izba pamięci Melanii Burzyńskiej (poetka ludowa).
W miejscowości Jaświły mieści się lokal rozrywkowo — dyskotekowy „Fantazja”, gdzie w każdą sobotę odbywają się imprezy, występy zespołów i dyskoteki.
6. System Pomocy społecznej w gminie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizując zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej oraz innych ustaw i programów rządowych obejmuje różnego rodzaju pomocą wszystkie osoby tego potrzebujące.
Ośrodek do w/w prac zatrudnia 3 pracowników socjalnych, 2 opiekunki wykonujące usługi specjalistyczne i w zależności od potrzeb opiekunki zwykłe ( od 4 do 6 rocznie)
Pomocą społeczną objętych jest rokrocznie ok. 250 rodzin.
Z pomocy społecznej głównie korzystają :
- rodziny wielodzietne
- bezrobotni
- niepełnosprawni i chorzy
- alkoholicy i ich rodziny
Najczęściej udzielana pomoc w ramach zadań własnych i zleconych to:
- Zasiłki stałe ( wiek poprodukcyjny lub niepełnosprawność ) - 15
- Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 4
- Zasiłki okresowe ( ubóstwo, choroba, bezrobocie) - 57
- Dożywianie dzieci i młodzieży — 422
- Zasiłki celowe, pomoc rzeczowa, posiłek - 36
- Usługi opiekuńcze zwykłe - 12
- Opłacanie pobytów w DPS - 4
- Praca socjalna - 72
Tabele ( Sprawozdanie MPiPS) w załączeniu.
Współpraca z innymi podmiotami:
1) Powiatowy Urząd Pracy
2) Komisariat Policji
3) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
4) Gminna Rada Pomocy Społecznej
5) Gminny Ośrodek Kultury
6) Koło Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów
7) Koło Związku Sybiraków i Osób Represjonowanych
8) Zespól Szkół w Jaświłach , Szkoły Podstawowe w Dolistowie i Mikicinie
9) Warsztaty Terapii Zajęciowej w Mońkach
10) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach
11) DPS „Dom Kombatanta „ w Mocieszach
Źródła podstawowych problemów społecznych w gminie
Analiza obszarów polityki społecznej
Lokalny rynek pracy
Zatrudnienie , poza indywidualnym rolnictwem, mieszkańcy naszej Gminy mogą uzyskać w instytucjach państwowych i samorządowych( urząd gminy , bank, poczta, szkoły , ośrodki zdrowia, dom pomocy społecznej ) i firmach prywatnych ( sklepy, transport, rzeźnia, tartak, dom pomocy społecznej , zakłady usługowe ) działających na terenie Gminy.
Walory przyrodnicze Gminy , w szczególności wsi położonych nad rzeką Biebrzą, pozwalają mieszkańcom na prowadzenie usług agroturystycznych ( obecnie 12 ).
Mieszkańcy naszej Gminy, zwłaszcza młodzi, dojeżdżają do pracy do okolicznych miejscowości ,poza terenem Gminy zwłaszcza do Moniek i Białegostoku . Spora liczba młodych ludzi wybyła do pracy za granicę.
TABELE:
Struktura bezrobocia, bezrobotnych a w tym kobiet ( w załączeniu).
Sytuacja edukacyjna
Na terenie Gminy funkcjonują następujące szkoły o kształceniu podstawowym i gimnazjalnym:
1) Szkoła Podstawowa w Dolistowie — 121 uczniów
2) Szkoła Podstawowa w Mikicinie - 40 uczniów
3) Zespół Szkół w Jaświłach składający się z:
a) Szkoły Podstawowej w Jaświłach - 276 uczniów
b) Gminazjum w Jaświłach - 249 uczniów.
Kształcenie ponadgimnazjalne młodzież tut. gminy odbywa w szkołach najczęściej w Białymstoku, Mońkach i Suchowoli co bardzo zwiększa koszty kształcenia , a co za tym idzie wydatki rodziców i pomocy społecznej.
Młodzież niepełnosprawna ( 5 osób) korzysta z zajęć w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Mońkach, które zapewniają transport tym osobom.
Opieka zdrowotna
Opiekę zdrowotną mieszkańcom Gminy zapewniają w zakresie lecznictwa podstawowego:
1) Gminny Ośrodek Zdrowia w Jaświłach
2) Wiejski Ośrodek Zdrowia w Dolistowie.
3) Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Mońkach ( odległość 16 km ) —
Przychodnie specjalistyczne i leczenie szpitalne
Pogotowie Ratunkowe - Mońki
Pogotowie Ambulatoryjne - Mońki .
System opieki nad osobami starszymi: Sprawozdanie MPiPS w załączeniu.
Problemy społeczne gminy
1) Ubóstwo — brak miejsc pracy , bezrobocie, gospodarstwa rolne — niskotowarowe.
2) Opieka nad rodziną:
a) wielodzietną
b) niepełną
3) z problemem alkoholowym i wynikającą stąd przemocą fizyczną i psychiczną
4) z osobą niepełnosprawną , w tym psychicznie
5) osób starszych , szczególnie samotnych i chorych
Wspieranie rodziców w funkcjach:
Bezradność w sprawach opiekuńczo — wychowawczych, prowadzeniu gospodarstwa domowego
1) tworzenie i realizowanie programów służących rozwojowi dzieci i młodzieży
2) popularyzacja zasad zdrowego żywienia i trybu życia , zwłaszcza dzieci i młodzieży
3) organizowanie czasu wolnego ( weekendy, ferie , wakacje) , aby zapobiec zagrażającym i coraz powszechniejszym uzależnieniom (alkohol, narkotyki ) zwłaszcza wśród młodzieży)
4) Pomoc w kształceniu i zdobywaniu zawodu przez młodzież Gminy.
5) Integracja społeczna i aktywizacja społeczeństwa.
6) Bezrobocie
7) Niepełnosprawność
8) Alkoholizm
Ubóstwo i bezrobocie
Zbyt duża liczba rodzin i osób żyje w ubóstwie. Jest to zjawisko społeczne polegające na braku dostatecznych środków materialnych dla zaspokojenia potrzeb życiowych osoby lub rodziny.
Dominującym, a zarazem najtrudniejszym do rozwiązania problemem rodzin zwracających się o pomoc do GOPS w Jaświłach jest bezrobocie.
Bezrobocie to zjawisko towarzyszące gospodarce rynkowej, oznaczające stan bezczynności zawodowej osób zdolnych do pracy i zgłaszających gotowość jej podjęcia, przy czym dochody z pracy są dla tych osób podstawą egzystencji.
Pojawienie się bezrobocia w rodzinie oznacza często nie tylko stratę jedynego źródła dochodu, lecz prowadzi również do utraty bezpieczeństwa socjalnego. Rodziny bezrobotnych muszą przezwyciężać wiele trudności wywołanych utratą lub spadkiem dochodów i pogorszeniem się sytuacji materialnej.
Długotrwały brak pracy niesie za sobą niebezpieczne skutki psychospołeczne. Prowadzi do wzmocnienia poczucia izolacji społecznej, wzrostu konfliktów w rodzinie, pogorszenia samopoczucia bezrobotnych oraz rozszerzania się zjawisk patologii społecznych (alkoholizm, przemoc, agresja). Ponadto wielu bezrobotnych świadczeniobiorców pomocy społecznej przyjmuje postawę typowo roszczeniową. Problem bezrobocia dotyka najbardziej rodziny wielodzietne i niepełne oraz z problemem alkoholowym. Według danych uzyskanych z Powiatowego Urzędu Pracy w Mońkach na dzień 30 grudnia 2007 r. wskaźnik bezrobocia w Gminie Jaświły wynosi 9 %. Rok 2006 - 10,3 %, rok 2005 - 12 %.
Wśród grupy bezrobotnych określonych według wieku, znaczną część stanowią ludzie młodzi, a szczególnie kobiety. Następną liczną grupą pozostającą bez pracy są bezrobotni w przedziale wiekowym 45-54 lata. Analizując poziom wykształcenia bezrobotnych zauważa się, że najliczniejszą grupą osób pozostających bez zatrudnienia są osoby z zawodowym i podstawowym wykształceniem. Następną grupę tworzą osoby legitymujące się wykształceniem policealnym i średnim zawodowym.
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ I DŁUGOTRWAŁA CHOROBA
Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach udzielił różnego rodzaju świadczeń z tytułu niepełnosprawności i długotrwałej choroby dla 132 środowisk.
Wzrastająca liczba osób starych i niepełnosprawnych nakłada na instytucję pomocy społecznej obowiązek podjęcia działań skierowanych na pomoc tym osobom i ich rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie.
Niepełnosprawność dotyczy sfery psychicznej, fizycznej i umysłowej człowieka. Osoby niepełnosprawne wymagają często dodatkowej opieki w sytuacji gdy rodzina sama nie jest w stanie jej zapewnić. Jest to jedna z wielu przyczyn korzystania z pomocy społecznej w GOPS w Jaświłach.
Na terenie Gminy Jaświłach brak jest ośrodka wsparcia. Ośrodek wsparcia, to placówka stanowiąca element polityki socjalnej państwa wobec ludzi starszych i osób niepełnosprawnych, którzy z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy, a są jej pozbawione, lub rodzina nie może takiej pomocy zapewnić.
W związku z problemem starzenia się społeczeństwa gminy oraz brakiem placówek zapewniających opiekę, w przyszłości należałoby podjąć starania o zorganizowanie tym osobom opieki poprzez adaptację budynków istniejących na terenie gminy ,bądź budowę nowego ośrodka.
ALKOHOLIZM
Nadmierne spożywanie alkoholu wywołuje zjawiska patologiczne w życiu społeczeństwa. Problem alkoholizmu najczęściej występuje w rodzinach dotkniętych niepowodzeniami życiowymi i bezrobociem, w rodzinach o niskich dochodach, ubogich i wielodzietnych. Alkohol jest sprawcą prowadzącym przestępstw, konfliktów rodzinnych i przemocy.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach w zakresie swoich działań obejmuje opieką 31 środowisk.
Bezdomność — to jedno z najgroźniejszych zjawisk patologii społecznej. Dla ludzi nią dotkniętych tragiczna jest wówczas, gdy się na nią godzą. W Gminie Jaświły mieliśmy dotychczas jeden przypadek bezdomności.
Na terenie Gminy Jaświły nie ma typowych placówek zapewniających noclegi dla bezdomnych. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświły może korzystać ze Schroniska dla bezdomnych —Białystok, ul. Świętojańska 2a.
BEZRADNOŚĆ W SPRAWACH OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH I PROWADZENIU GOSPODARSTWA DOMOWEGO
Zmiany ekonomiczne dokonujące się aktualnie w Polsce sprawiają, że wiele rodzin, szczególnie wielodzietnych ma trudności z dostosowaniem się do nowej rzeczywistości społecznej. Niejednokrotnie z powodu bezrobocia, rodziny te zaczynają funkcjonować nieprawidłowo. Pojawiające się kryzysy wystawiają na próbę systemy wartości, które tworzą rodzinę, a które są niezbędnymi czynnikami wpływającymi na polepszenie więzi międzyludzkich. Wiele rodzin na terenie Gminy Jaświły borykając się z codziennymi problemami bywa narażonych na różne dysfunkcje rodziny, nie radzą sobie z wypełnianiem roli rodziców, szczególnie w przypadkach gdy występują problemy niepełnosprawności, choroby psychicznej, uzależnień czy stosowania przemocy. Do tego zła sytuacja mieszkaniowa, bezrobocie i ubóstwo sprawiają, że rodzina staje się niewydolna w sprawach opiekuńczo — wychowawczych. Konflikty wewnątrzrodzinne i przemoc stają się częstą przyczyną umieszczenia dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczo — wychowawczych i resocjalizacyjnych, a dla dorosłych ofiar przemocy są powodem szukania pomocy, schronienia i porad. Działając w tym obszarze problemów GOPS w Jaświłach dąży do wspierania rodzin w wypełnianiu ich ról oraz stara się niwelować negatywne skutki wywołane kryzysami.
Kapitał społeczny gminy
1. Atuty i potencjał rozwojowy gminy
Według respondentów gmina Jaświły ma duże walory turystyczne, dużo zieleni
i czyste powietrze, piękne tereny krajobrazowe i atrakcyjne otoczenie przyrodnicze (lasy). Jaświły leżą z dala od uciążliwego przemysłu.
2 Słabe strony gminy
Najczęściej wymienianą słabością gminy Jaświły, będącą poważną niedogodnością dla jej mieszkańców, jest brak transportu kolejowego oraz środków komunikacji lokalnej. Zwrócono również uwagę na brak ścieżek rowerowych, zły stan dróg i brak miejsc parkingowych. Uciążliwy dla mieszkańców gminy jest również brak dobrych rozwiązań architektonicznych dla osób niepełnosprawnych. Niewątpliwie słabością gminy Jaświły jest postępujący proces starzenia się społeczeństwa.
3 Najważniejsze problemy społeczne w gminie
Za najważniejsze problemy w gminie uznano proces starzenia społeczeństwa, bezrobocie, alkoholizm oraz postępującą biedę. Te problemy, silnie ze sobą skorelowane, z coraz większą intensywnością według respondentów dotykają mieszkańców gminy i w niedalekiej przyszłości mogą być jeszcze bardziej odczuwalne. Ponadto większość ankietowanych wskazała na tendencje wzrostowe zarówno problemów związanych z pogłębiającym się i długotrwałym bezrobociem, jak i nadużywaniem alkoholu oraz, co za tym idzie, postępującą biedą.
Poważnym i narastającym problemem, wskazanym przez respondentów, jest również ubożenie mieszkańców gminy. Jest ono spowodowane wzrostem bezrobocia
i przyczynia się do pogłębiania patologii społecznych, wzrostu niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodzin wiejskich . Przyczyn takiego stanu rzeczy doszukuje się również w niedostatecznej organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży.
Mieszkańcy zwrócili również uwagę na problemy przestępczości, uzależnień i chuligaństwa.
4 Szczególnie narażone grupy społeczne
Za osoby, których w największym stopniu dotykają lokalne problemy społeczne, uznano dzieci i młodzież, przede wszystkim te pochodzące z rodzin biednych, wielodzietnych. Wybór ten uzasadniano głównie ubóstwem, brakiem miejsc pracy oraz miejsc organizujących opiekę i wsparcie.
Za szczególnie narażonych uznano także osoby bezrobotne, w tym młodzież
i absolwentów szkół szukających pracy oraz osoby z najniższym wykształceniem. Kolejną grupą mieszańców, która odczuwa skutki problemów społecznych, są ludzie starsi i samotni.
W kwestii związanej z wyborem odbiorców, do których powinna trafiać pomoc, uznano iż w pierwszej kolejności wspierać należy dzieci i młodzież, rodziny dysfunkcyjne, ubogie, osoby bezrobotne, osoby z problemem alkoholowym i rodziny wielodzietne.
Pomoc społeczna powinna otaczać opieką również osoby samotne i stare.
5Kwestie uznane za najistotniejsze w tworzeniu strategii
Ankietowani wskazali również problemy, na których powinna skupić się lokalna strategia gminy. Wybierali pięć najistotniejszych kwestii z zamkniętego katalogu. Najwięcej wskazań uzyskały następujące problemy społeczne:
Lp. |
Kwestie społeczne |
Ilośćwskazań |
1. |
Pomoc dzieciom z najuboższych rodzin. |
11 |
2. |
Pomoc ludziom starym. Pomoc bezrobotnym w przekwalifikowaniu się i znalezieniu pracy. |
9 |
3. |
Pomoc osobom niepełnosprawnym. |
8 |
4. |
Pomoc osobom nieradzącym sobie z opieką i wychowaniem dzieci, zwłaszcza w rodzinach niepełnych i wielodzietnych. |
6 |
5. |
Pomoc dla samotnych kobiet w ciąży i matek, które są w trudnej sytuacji życiowej. |
5 |
Z powyższego zestawienia wynika rozkład wskazań istniejących kwestii społecznych, które winny stać się przedmiotem szczególnej troski samorządu lokalnego.
- Pomoc dzieciom z najuboższych rodzin
- Pomoc ludziom starym
- Pomoc bezrobotnym w przekwalifikowaniu się i znalezieniu pracy
- Pomoc osobą niepełnosprawnym
- Pomoc osobom nieradzącym sobie z opieką i wychowaniem dzieci, zwłaszcza w rodzinach niepełnych i wielodzietnych
- Pomoc dla samotnych kobiet w ciąży i matek, które są w trudnej sytuacji życiowej
Sposoby przyczyniania się do rozwiązywania lokalnych problemów społecznych
Najważniejsze inicjatywy, jakie mogą się przyczynić do rozwiązania lokalnych problemów społecznych, to według przedstawicieli różnych instytucji: przeznaczenie środków na przeciwdziałanie bezrobociu i tworzenie nowych miejsc pracy, aktywizacja społeczeństwa, pomoc najuboższym. Wymieniano także podejmowanie działań zmierzających do inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu podnoszenie świadomości społecznej oraz organizowanie działalności opiekuńczo-wychowawczej
i socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich i zagrożonych problemem alkoholowym oraz działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i agresji rówieśniczej.
ANALIZA SWOT
Bardzo użyteczną metodą przy określaniu priorytetów rozwojowych jest coraz powszechniej stosowana w pracach nad strategią analiza SWOT, oceniająca zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne czynniki wpływające na działania związane z programowaniem strategicznym strategii. Wnikliwe opracowanie SWOT jest istotnym etapem procesu planowania strategicznego. Przy właściwym opracowaniu stanowi punkt wyjściowy dla określania celów strategicznych oraz projektów socjalnych. Dodać należy, że w analizie SWOT odniesiono się wyłącznie do kwestii społecznych.
Analiza SWOT została przygotowana w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jaświłach Przedstawione poniżej czynniki obejmują:
·siły— wewnętrzne uwarunkowania o pozytywnym wpływie na sytuację społeczną,
·słabości— wewnętrzne uwarunkowania o negatywnym wpływie na sytuację społeczną,
·szanse— zewnętrzne uwarunkowania o pozytywnym wpływie na realizację celów,
·zagrożenia— zewnętrzne uwarunkowania o negatywnym wpływie na realizację celów.
Wynik tych prac obrazują prezentowane zestawienia.
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
·wzrost znaczenia wykształcenia jako wartości, ·dobra sytuacja mieszkaniowa ludności gminy oraz rozwinięta infrastruktura komunalna, ·istnienie terenów wypoczynkowych i rekreacyjnych, ·aktywnie funkcjonujące organizacje pozarządowe zajmujące się osobami niepełnosprawnymi, bezrobotnymi, ·zaangażowanie środowiska osób niepełnosprawnych w działania samopomocowe, ·dobry dostęp do opieki medycznej, ·dobre rozpoznanie potrzeb osób niepełnosprawnych, ·dobrze rozwinięta infrastruktura komunalna, gospodarka odpadami, sieć·telekomunikacyjna, ·dobry dostęp do oferty pomocy społecznej oraz bazy rehabilitacyjnej dla osób niepełnosprawnych, ·brak barier architektonicznych utrudniających życie społeczne osobom niepełnosprawnym, ·pełne rozpoznanie liczby osób niepełnosprawnych, ·dobry obieg informacji o formach pomocy społecznej oraz pomiędzy organizacjami, ·dostateczna dostępność·do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej dla osób starszych, ·wysoki poziom koordynacji działań oraz współpracy podmiotów zajmujących się problematyką dzieci
·prowadzenie działań socjalnych i zapobiegających dysfunkcjom rodziny, ·bogata oferta form spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, ·dobra współpraca pomiędzy sferą rządową i pozarządową, ·duża ilość·organizacji pozarządowych, ·dobry dostęp do pomocy społecznej dla osób starszych, ·duże zainteresowanie samorządu problematyką dzieci i młodzieży, ·propagowanie idei wolontariatu na rzecz dzieci i młodzieży oraz osób starszych, ·dobry dostęp do bazy lecznictwa odwykowego, ·warunki do samorealizacji dla osób starszych w organizacjach samopomocowych, ·bardzo dobra współpraca z PCPR-em i Kościołem, ·wyspecjalizowana kadra pracowników społecznych przygotowana do pracy z osobami uzależnionymi, bezrobotnymi, starymi, ·włączanie społeczeństwa lokalnego w działania pomocowe, ·dobra dostępność·do domów pomocy społecznej, ·dostateczna baza lokalowa do prowadzenia pomocy osobom uzależnionym, ·współpraca z instytucjami pozarządowymi zajmującymi się osobami uzależnionymi ·prawidłowo wykorzystywane środki finansowe pochodzące z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, ·prowadzenie działań pomocowych przez społeczność·lokalną. |
·występowanie wysokiego bezrobocia długotrwałego oraz zjawiska dziedziczenia bezrobocia, ·niedostateczna baza zabezpieczająca potrzeby społeczne (niedostateczna liczby mieszkań socjalnych i komunalnych, brak placówek pomocy dla samotnych matek z dzieć·mi, brak miejsc dla ofiar przemocy), ·niedostateczne dofinansowywanie oświaty i nauki, ·brak dostępu do szkół ponadpodstawowych dla dzieci niepełnosprawnych, ·źle rozwinięte rolnictwo indywidualne, ·brak rozpowszechniania
·wzrost świadczeniobiorców pomocy społecznej, ·zwiększanie się liczby osób w wieku poprodukcyjnym, ·brak specjalistów zajmujących się rodzinami problemowymi, ·niepodejmowanie działań w kierunku rozwoju opieki zastępczej, ·brak możliwości kontynuacji aktywności zawodowej wśród osób starszych, ·mała ilość·środków finansowych przeznaczonych na kwestie dzieci i młodzieży, ·złe finansowanie pomocy społecznej, ·niski poziom życia, ·zanik rodziny wielopokoleniowej, ·mała liczba osób zatrudnionych w pomocy zajmujących się problematyką osób starszych, ·niedostateczna liczba ośrodków wsparcia dla rodzin w kryzysie. |
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
·wzrost poziomu wykształcenia mieszkańców oraz zwiększenie dostępności do szkół różnego stopnia, ·brak wzrostu poziomu bezrobocia, ·standaryzacja w usługach socjalnych, ·racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych, ·rozwój przemysłu, inwestycji, ·wykorzystywanie w pełni nowych źródeł energii, recyklingu, gospodarki odpadami, ·rozwój agroturystyki, ·brak uciążliwego przemysłu i transportu dla środowiska naturalnego, ·korzystne położenie w regionie ·wzrost mobilności zawodowej i geograficznej, ·istnienie partnerstwa pomiędzy władzami gminy a organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwiązywania problemów bezrobocia, niepełnosprawności, ·upowszechnianie problematyki niepełnosprawności, ·brak występowania zjawiska „uzależnienia” od pomocy społecznej, ·wzrost społecznej akceptacji
·zapewniona pomoc osobom w podeszłym wieku, ·prawidłowy przepływ informacji pomiędzy sektorem publicznym
·dostosowanie infrastruktury do osób starszych, likwidowanie barier architektonicznych, ·uwrażliwianie młodzieży na potrzeby ludzi starszych, ·prowadzenie promocji zdrowia dla osób starszych, ·wysoki poziom współpracy pomiędzy szkołą a rodziną, ·racjonalne rozdzielanie środków publicznych, ·wzrost znaczenia organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży, ·możliwość·korzystania ze środków finansowych Unii Europejskiej, ·dostosowanie standardów do wymogów UE, ·ciągłe doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez kadrę pomocy społecznej, ·współpraca fachowców różnych dziedzin na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom, ·istnienie systemu wsparcia dla osób
·dobra współpraca z innymi jednostkami pomocy społecznej prowadzonymi przez inne podmioty, ·wzrost znaczenia organizacji pozarządowych na rzecz pomocy dzieciom i młodzieży, ·istnienie programów pomocowych skierowanych do osób bezdomnych. |
·wzrost patologii spowodowanych zwiększającym się bezrobociem, ubóstwem, brakiem środków do życia, ·postępująca degradacja wartości rodziny, postępująca apatia i zniechęcenie oraz upadek „kultury pracy”, ·niewystarczające przygotowanie absolwentów do potrzeb w zakresie służb pomocy społecznej, ·brak kształcenia ustawicznego
·zła sytuacja ekonomiczno-gospodarcza kraju źle wpływa na pomoc niepełnosprawnym, ·wzrost zapotrzebowania na placówki opieki stacjonarnej, usługi opiekuńcze, ·rozwój zjawiska wykluczenia społecznego niektórych grup społecznych ·przeciążenie pracowników socjalnych ilością zadań, ·brak lokalnych i regionalnych działań skierowanych do długotrwale bezrobotnych, ·istnienie zjawiska nielegalnego zatrudnienia, ·traktowanie ludzi starych podmiotowo, ·brak społecznej akceptacji dla ludzi bezdomnych, ·złe finansowanie pomocy społecznej, ·zmniejszająca się liczba miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych, ·złe zabezpieczenie przez państwo poziomu życia osób w podeszłym wieku, ·istnienie negatywnego stereotypu człowieka starego, ·brak stabilności prawa w dziedzinie pomocy społecznej, ·rozpad więzi społecznych i zanik kontroli społecznej, ·wzrost patologii wśród osób starszych, ·alienacja i marginalizacja zagrożonych grup społecznych, istnienie zjawiska wyuczonej bezradności, zmęczenia, bezsilności, ·wzrost liczby osób samotnych na terenie gminy, ·pogłębiające się zjawisko biedy, bezsilności, bezradności, wśród społeczeństwa, ·brak ofert szkoleniowych dotyczących pracy z dzieć·mi, młodzieżą i rodziną dla kadry pomocy społecznej, ·przeciążenie pracowników socjalnych ilością zadań, ·brak akceptacji społecznej osób bezdomnych, ·brak istnienia programów pomocowych skierowanych do osób bezdomnych. |
6. ZASOBY UMOŻLIWIAJĄCE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH.
Zasobami umożliwiającymi rozwiązywanie problemów społecznych określamy instytucje znajdujące się na terenie gminy, które działają w obszarze polityki społecznej i rozwiązują dane problemy. Są to zarówno jednostki samorządowe, jak i niepubliczne, na przykład organizacje pozarządowe.
1 INSTYTUCJE INNE
Przy realizacji zadań z zakresu polityki społecznej niewątpliwie wskazana będzie współpraca z takimi instytucjami, jak:
·Poradnia Leczenia Uzależnień,
·Caritas
·Ośrodek Szkolenia i Wychowania przy OHP,
·Kluby sportowe,
·Szkoły.
III. Kierunki rozwoju gminy
1.MISJA
ZAPEWNIENIE MIESZKAŃCOM GMINY JAŚWIŁY MOŻLIWOŚCI ROZWOJU OSOBISTEGO I ZAWODOWEGO ORAZ PRZECIWDZIAŁANIE MARGINALIZACJI I WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU
2.CELE STRATEGICZNE
Problem:Rodziny niewydolne wychowawczo nie w pełni zaspokajają potrzeby rozwojowe dziecka.
Cel strategiczny 1
Pomoc na rzecz rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi.
Cele szczegółowe:
1) Pomoc osobom i rodzinom, u których stwierdzono ubóstwo.
2) Pomoc niepełnosprawnym i długotrwale chorym dzieciom i ich rodzinom.
3) Pomoc rodzinie w kształceniu i wszechstronnym rozwoju dzieci i młodzieży.
4) Pomoc dzieciom z rodzin patologicznych oraz całym rodzinom.
Kierunki działania:
1) Systematyczna praca socjalna z rodzinami z problemem opiekuńczo-wychowawczym polegająca na:
a) diagnozie deficytów w zakresie pełnienia ról rodzicielskich, wydolności opiekuńczo-wychowawczej, zaniedbań względem dzieci,
b) ocenie sytuacji dziecka w rodzinie, środowisku szkolnym, rówieśniczym.
2) Pomoc materialna dla rodzin pozostających w trudnej sytuacji ekonomicznej realizowana przez Ośrodek Pomocy Społecznej:
a) z systemu pomocy społecznej,
b) z systemu świadczeń rodzinnych.
3) Rozwój sieci świetlic wiejskich, w tym środowiskowych, opiekuńczo-wychowawczych, działających w poszczególnych miejscowościach, oferujących pomoc dzieciom z rodzin z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi poprzez: dożywianie, właściwą opiekę pedagogiczną, pomoc w rozwiązywaniu trudności szkolnych, możliwość konstruktywnego spędzania czasu wolnego, nabywanie przez dzieci różnych umiejętności społecznych koniecznych do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu.
4) Systematyczna współpraca z istniejącymi w powiecie jednostkami zapewniającymi opiekę dla dzieci.
5) Systematyczna współpraca z wymiarem sprawiedliwości właściwym ze względu na położenie gminy, w szczególności:
a) sądem rodzinnym,
b) kuratorami sądowymi dla dzieci i młodzieży.
6) Współpraca z organizacjami pozarządowymi promującymi rodzinne formy opieki zastępczej.
7) Współuczestnictwo w kampaniach medialnych i informacyjnych organizowanych przez inne podmioty pomocy społecznej (PCPR, ROPS, inne).
8) Systematyczne współdziałanie Ośrodka Pomocy Społecznej z placówkami oświatowymi w celu bieżącej analizy sytuacji dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół,
a w szczególności przeciwdziałanie pojawiającym się patologiom.
9) Podjęcie działań zmierzających do utworzenia przedszkola
10) Systematyczny rozwój grup samopomocowych w szczególności dla samotnych matek.
11) Wspieranie działań mających na celu utworzenie na terenie gminy mieszkań socjalnych przeznaczonych w szczególności dla rodzin w kryzysie, samotnych matek i osób pozbawionych dachu nad głową.
12. Dożywianie dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych ubóstwem, wykluczeniem społecznym i marginalizacją.
13) Organizowanie grup wsparcia dla rodziców, którzy nie radzą sobie z problemami wynikającymi z uzależnienia ich dzieci.
14) Podjęcie działań w celu poprawy bazy lokalowej szkół działających na terenie gminy.
15) Organizowanie warsztatów terapeutycznych promujących zdrowy styl życia.
16) Podjęcie działań w kierunku kontynuowania edukacji prozdrowotnej.
17) Organizowanie dla rodziców i ich dzieci różnych form edukacji z wykorzystaniem istniejącego systemu szkolnego, oraz tworzenie systemu poradnictwa.
18) Organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży przez szkołę, organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych poprzez zajęcia muzyczne, plastyczne, turnieje sportowe, festyny rodzinne, wycieczki.
19) Udzielanie rodzinom pomocy psychologicznej, prawnej i społecznej.
20) Podjęcie działań w kierunku zwiększenia ilości godzin zajęć socjoterapeutycznych, psychoterapeutycznych, zajęć terapii pedagogicznej,
21) Podjęcie działań w kierunku utworzenia Świetlicy Środowiskowej i Socjoterapeutycznej.
22) Podjęcie działań w kierunku zwiększenia ilości miejsc pobytu w żłobkach i przedszkolach.
23) Pomoc szkołom w zagwarantowaniu dzieciom i młodzieży gorącego posiłku.
W ramach realizacji poszczególnych celów, w zależności od możliwości finansowych na dany rok, możliwa jest budowa projektów i programów socjalnych.
.Problem: Istnienie wysokiego poziomu bezrobocia na terenie gminy Jaświły skutecznie uniemożliwia realizację celów osobistych i zawodowych znacznej grupie mieszkańców, pogłębiając obszary ubóstwa.
Cel strategiczny 2
System wsparcia na rzecz osób bezrobotnych.
Cele szczegółowe:
1. Rozwijanie aktywnych form pomocy osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, długotrwale bezrobotnym, w tym kobietom.
2. Monitoring socjalny — wypracowanie form postępowania wobec osób w sytuacji kryzysowej długotrwałego pozostawania bez pracy.
3. Większe zaangażowanie się organizacji pozarządowych w udzielaniu pomocy osobom bezrobotnym i znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
Kierunki działania:
1) Stała współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie monitorowania i rozwiązywania zjawiska bezrobocia na terenie gminy:
a) organizacja prac interwencyjnych i robót publicznych,
b) promowanie klubów pracy i szkoleń,
c) stały rozwój Klubu Integracji Społecznej.
2) Objecie pracą socjalną osób długotrwale bezrobotnych, tak by zachęcać je do systematycznego poszukiwania zatrudnienia. W szczególności należy dążyć do udzielenia osobom bezrobotnym wszechstronnej pomocy w zakresie: poradnictwa, zapoznania z aktywnymi technikami poszukiwania pracy.
3) Podjęcie działań w kierunku szkoleń zawodowych mających na celu dostosowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy poprzez ich nabycie, podniesienie kwalifikacji lub ich zmianę.
4) Objęcie pomocą materialną rodzin dotkniętych problemem bezrobocia.
5) Podjęcie działań w kierunku subsydiowania zatrudnienia.
6) Tworzenie na terenie gminy sprzyjającego klimatu dla potencjalnych inwestorów, mogących tworzyć nowe miejsca pracy.
7) Tworzenie na terenie gminy nowatorskich działań zmierzających do aktywizacji osób bezrobotnych.
8) Współudział w programach realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przez instytucje rynku pracy.
9) Bieżący monitoring ofert programowych i ewentualne opracowanie projektów mających na celu rozwiązywanie problemu bezrobocia w szczególności wśród kobiet i osób długotrwale bezrobotnych.
10) Tworzenie programów lokalnych adresowanych do osób którym z różnych przyczyn nie przyznano świadczeń emerytalnych.
W ramach realizacji poszczególnych celów, w zależności od możliwości finansowych na dany rok, możliwa jest budowa projektów i programów socjalnych.
Problem:Zapewnienie właściwej opieki osobom samotnym, w podeszłym wieku
i niepełnosprawnym.
Cel strategiczny 3
Rozwijanie zintegrowanego systemu wsparcia na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych.
Cele szczegółowe
1. Zapewnienie odpowiednich form opieki osobom wymagającym takiej opieki.
2. Usprawnianie osób starszych i niepełnosprawnych.
3. Aktywizacja rodzin na rzecz zapewnienia opieki osobom najbliższym.
4. Podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności.
5. Aktywizacja osób upośledzonych i chorych psychicznie.
Kierunki działania:
1) Utrzymanie osób niepełnosprawnych i starszych w miejscu ich zamieszkania
w szczególności poprzez:
a) propagowanie aktywnego i zdrowego stylu życia,
b) ułatwienie kontaktu z placówkami rehabilitacyjnymi,
c) uwrażliwienie społeczności lokalnej na potrzeby osób starszych i niepełnosprawnych,
d) rozwijanie usług opiekuńczych w szczególności poprzez podnoszenie kwalifikacji kadry, co ma bezpośredni wpływ na jakość świadczonych usług,
e) rozwój oferty kulturalnej adresowanej do osób w podeszłym wieku w celu ich aktywizacji,
f) podjęcie działań zmierzających do powołania grup samopomocowych:
- dla osób starszych,
- dla osób niepełnosprawnych.
2) Rozwój pracy socjalnej i działań na rzecz integracji osób niepełnosprawnych ze środowiskiem lokalnym:
a) budowa projektów socjalnych promujących integrację społeczną,
b) rozwój oferty kulturalnej aktywizującej osoby niepełnosprawne.
3) Wsparcie materialne dla osób samotnych, w podeszłym wieku i osób niepełnoprawnych.
4) Podejmowanie działań zmierzających do systematycznego łamania barier dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
5) Współdziałanie z PFRON i organizacjami pozarządowymi dla skuteczniejszego rozwiązywania problemów osób niepełnosprawnych:
a) systematyczne pozyskiwanie środków na łamanie barier architektonicznych,
b) systematyczna działalność informacyjna dot. problemu niepełnosprawności w tym za pośrednictwem strony internetowej Urzędu Gminy.
6) Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.
7) Rozwój działań informacyjnych i promocyjnych związanych z pozycją osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych.
8) Wsparcie osób zaburzonych i chorych psychicznie w samodzielnym funkcjonowaniu na terenie gminy w szczególności poprzez opiekę medyczną, poradnictwo socjalne
i pomoc materialną.
9) Podejmowanie działań zmierzających do utworzenia na terenie gminy Dziennego Domu Pobytu dla osób starszych, niepełnosprawnych — dorosłych.
10) Podejmowanie działań w celu pomocy w finansowaniu zakupu leków, opału itp.
W ramach realizacji poszczególnych celów, w zależności od możliwości finansowych na dany rok, możliwa jest budowa projektów i programów socjalnych.
Problem: Choroba alkoholowa jest jednym z problemów społecznych na terenie gminy, staje się przyczyną szeregu negatywnych zjawisk, skutecznie ograniczając wydolność rodzin dotkniętych tym problemem.
Cele strategiczny 4
Budowa zintegrowanego systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie gminy.
Cele szczegółowe
1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych.
2. Zmniejszanie rozmiarów problemów, które aktualnie występują.
3. Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
4. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych.
4.5. Analiza zasadności udzielania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Kierunki działania:
1) Ograniczanie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych.
2) Zmiana zachowań i postaw mieszkańców w sytuacjach związanych z alkoholem.
3) Wdrożenie stosownych form profilaktyki kierowanej w szczególności do dzieci
i młodzieży.
4) Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkoholu.
5) Zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów alkoholowych.
6) Przeciwdziałanie przemocy domowej.
7) Organizacja spotkań informacyjnych dla rodzin dotkniętych problemem uzależnień.
8) Podjęcie działań w kierunku uzyskania lepszego połączenia komunikacyjnego z najbliższą poradnią odwykową.
Cele i kierunki działań są realizowane zgodnie z przyjmowanym corocznie przez Radę Gminy Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zawierającym szczegółowe działania w ww. zakresie.
Problem:Właściwa ocena możliwości lokalnego systemu pomocy społecznej i jego rozwój zgodnie i ze zmieniającymi się potrzebami społecznymi
Cel strategiczny 5
Systematyczny monitoring problemów społecznych.
Cele szczegółowe
1. Ocena stanu potrzeb społecznych.
2. Ocena możliwości skutecznego reagowania na pojawiające się kwestie społeczne.
Kierunki działania:
1) Systematyczny monitoring problemów społecznych realizowany przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej.
2) Systematyczna analiza zasobów finansowych przeznaczonych na realizację zadań własnych i zleconych.
3) Coroczne informowanie radnych i decydentów o istniejących potrzebach i kwestiach społecznych.
4) Analiza świadczonej pomocy ze względu na efektywność i właściwość adresatów.
5) Zwiększenie liczby pracowników socjalnych do poziomu zgodnego z ustawą.
6) Ciągłe podnoszenie kwalifikacji przez kadrę pomocy społecznej w celu lepszego rozpoznawania i reagowania na pojawiające się kwestie społeczne.
7) Systematyczny monitoring istniejących i rozpoczynających się programów celowych
i funduszy służący ewentualnemu pozyskiwaniu środków zewnętrznych na rozwiązywanie lokalnych potrzeb społecznych.
8) Doskonalenie systemu informacyjnego o możliwościach udzielania pomocy społecznej i wsparcia mieszkańcom gminy np. poprzez Internet.
W ramach realizacji poszczególnych celów, w zależności od możliwości finansowych na dany rok, możliwa jest budowa projektów i programów socjalnych.
Problem:Brak koordynacji działań pomiędzy organizacjami pozarządowymi na terenie gminy.
Cel strategiczny 6
Zwiększenie koordynacji działań organizacji pozarządowych.
Cele szczegółowe
1. Ocena działań organizacji pozarządowych na terenie gminy.
2. Zwiększenie możliwości współpracy pomiędzy poszczególnymi organizacjami pozarządowymi.
Kierunki działania:
1) Kontynuacja systematycznej współpracy samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi.
2) Podjęcie działań w kierunku inwentaryzacji możliwości działania i potrzeb organizacji pozarządowych funkcjonujących na terenie gminy.
3) Podjęcie działań zmierzających do powołania Rady Organizacji Pozarządowych Gminy Jaświły
4) Zwiększenie dostępu do informacji o działalności organizacji pozarządowych na terenie gminy.
IV. MONITORING I EWALUACJA
Skuteczność funkcjonowania przyjętej strategii zależeć będzie od:
1) monitoringu i ewaluacji,
2) budowy programów celowych rozwijających przyjęte kierunki działań.
Monitoring i ewaluacja zapisów strategicznych polegają na systematycznej ocenie realizowanych działań oraz modyfikacji kierunków działania w przypadku istotnych zmian społecznych, które mogą pojawić się poprzez zmianę regulacji prawnych czy też narastanie poszczególnych dolegliwości społecznych.
Całościowa ocena wymaga odpowiedzi na pytania o zgodność ocenianej polityki z przyjętymi wartościami i zasadami. Ewaluacja jest działalnością z natury normatywną, gdyż z jednej strony wykorzystuje się w niej istniejące normy, z drugiej zaś w jej wyniku mogą pojawić się propozycje wprowadzenia nowych norm i procedur. Jest także działalnością instrumentalną, ponieważ jej podstawowym celem jest dostarczenie podmiotom polityki społecznej praktycznej wiedzy potrzebnej przy podejmowaniu decyzji
Elementami skutecznego monitoringu i ewaluacji będą przede wszystkim:
- Zespół wdrażający strategię.
Zespół powołany przez wójta gminy odrębnym zarządzeniem, a w jego skład wchodza m.in.: wójt, sekretarz, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej, przedstawiciel Gminnej Komisji Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, radni, przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Rady Gminy.
- Roczna ocena wdrażania strategii.
Zespół wdrażający Strategię winien się zbierać przynajmniej raz w roku i ocenić poziom wdrażania poszczególnych celów i kierunków
V. REALIZACJA STRATEGII
Nad prawidłowym przebiegiem realizacji Strategii nadzór prowadzić będzie Wójt Gminy.
Skład Zespołu :
1) Krystyna Burzyńska - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej - koordynator
Zadania:
a) diagnozowanie szczegółowe problemów i potrzeb
b) zwoływanie posiedzeń zespołu
c) sporządzanie sprawozdań z realizacji
d) aktualizowanie strategii
2) Marek Jarosz - Przewodniczący Gminnej Rady Pomocy Społecznej, Z-ca Wójta.
3) Krystyna Wojtulewicz - Skarbnik Gminy
4) Halina Andrelczyk - Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień.
5) Pracownicy socjalni OPS - Ewa Pawełko i Elżbieta Chołko.
Zadania:
a) współdziałanie w diagnozie i realizacji przy udziale osób i organizacji współpracujących i miejscowej społeczności.
Osoby współpracujące:
1) Andrzej Berner - Kierownik Gminnego Ośrodka Zdrowia
2) Grzegorz Sienkiewicz - Kierownik Posterunku Policji w Jaświłach
3) Mirosław Pycz - Dyrektor Zespołu Szkół w Jaświłach
4) Janina Zajko — Dyrektor Szkoły w Dolistowie
5) Małgorzata Muklewicz - Dyrektor Szkoły w Mikicinie
6) Elżbieta Ostrowska - Pedagog Szkolny Szkół Podstawowych
7) Bożena Korolczuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury
8) Bożena Kupińska - Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej
9) Anna Dekarz — Pedagog Szkolny Gimnazjum
10) Jolanta Kotuk — Dyrektor DPS „Dom Kombatanta” w Mocieszach
11) Wanda Giro — Przewodnicząca Koła w Jaświłach Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów.
12) Feliks Chodak — Przewodniczący Koła w Jaświłach Kombatantów i Osób Represjonowanych
13) Halina Kisło - Przewodnicząca Koła Sybiraków.
Zadania :
a) zgłaszanie Zespołowi bieżących problemów
b) pomoc w ich rozwiązywaniu
c) podejmowanie inicjatyw i form działania
Realizacja strategii przebiegać będzie pod nadzorem Wójta Gminy i Koordynatora.
Zapisy strategii określono na lata 2005-2010 bez szczegółowych terminów.
Zadania szczegółowe, dotyczące finansowania, czasu i terminu wykonania oraz osób współpracujących, określane będą na posiedzeniach w/w zespołu.
Aktualizacja strategii nastąpi w 2009r.
Za wykonanie aktualizacji odpowiedzialny jest Koordynator.
Ocena realizacji strategii należeć będzie do Rady Gminy, po przedstawieniu rocznego sprawozdania w I kwartale nowego roku.
Przewodniczący Rady
Bogusław Rutkowski
Metryka strony