Uchwała w sprawie trybu prac i procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości mat
UCHWAŁA NR XVIII/84/08
RADY GMINY JAŚWIŁY
z dnia 4 listopada 2008 r.
w sprawie trybu prac i procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 15 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz.1806; z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203, z 2005r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1111) Rada Gminy Jaświły uchwala, co następuje:
§ 1. Wójt Gminy Jaświły przygotowuje projekt budżetu gminy na podstawie:
1) kierunków rozwoju Gminy wytyczonych przez Program Rozwoju Lokalnego Gminy Jaświły,
2) założeń do projektu budżetu państwa określających podstawowe wskaźniki prognozy makroekonomicznej, poziom wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz wielkości dotacji i subwencji z budżetu państwa, planowanych dochodów podatkowych oraz udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
3) materiałów planistycznych przedłożonych przez jednostki organizacyjne powiązane z budżetem Gminy,
4) wniosków Komisji Rady Gminy i Rad Sołeckich.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
- Radzie - rozumie się przez to Radę Gminy Jaświły,
- Wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Jaświły.
§ 3. Projekt budżetu sporządza się:
1) dla dochodów budżetowych według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, w tym z wyodrębnieniem dochodów majątkowych,
2) dla wydatków budżetowych w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na:
wydatki bieżące, z wyodrębnieniem: wynagrodzeń, pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego,
wydatki majątkowe, w tym inwestycyjne.
§ 4. Prognozowane kwoty dochodów i wydatków powinny być przedstawione na tle przewidywanego wykonania roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 5. Materiały związane z projektem budżetu Gminy przedkładane Radzie powinny obejmować:
1) projekt uchwały budżetowej oraz załączniki z wyszczególnieniem danych określonych w art. 184 ustawy o finansach publicznych,
2) informację o stanie mienia komunalnego zawierającą dane określone w art. 180 ustawy o finansach publicznych. Dane powinny dotyczyć nieruchomości i rzeczy ruchomych zaliczanych do środków trwałych umarzanych stopniowo według stawek amortyzacyjnych, wykazane w wartościach początkowych z podziałem na grupy środków trwałych określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych. Informację w tym układzie należy sporządzić odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej gminy i gminnych osób prawnych.
3) objaśnienia do projektu budżetu zawierające charakterystykę opisową projektu budżetu oraz wykaz nakładów na planowane inwestycje i remonty w jednostkach organizacyjnych powiązanych z budżetem gminy,
4) prognozę kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikające z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.
§ 6. Wójt informuje mieszkańców Gminy o założeniach do projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.
§ 7. 1.Kierownicy jednostek organizacyjnych powiązanych z budżetem Gminy przedkładają Wójtowi projekty planów finansowo-rzeczowych razem z informacją o stanie środków trwałych, o której mowa w § 5 pkt 2 niniejszej uchwały, sporządzoną w terminie do 25 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Propozycje do projektu budżetu, o których mowa w ust. 1 przedkładane są na odpowiednich drukach wraz z niezbędnymi materiałami kalkulacyjnymi w zakresie planowanych dochodów i wydatków.
§ 8. Komisje Rady Gminy oraz Rady Sołeckie mogą składać do Wójta wnioski do projektu budżetu w terminie określonym w § 7 ust. 1.
§ 9. Wójt w oparciu o przedłożone materiały, o których mowa w § 7 ust. 1 opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
§ 10. 1.Wójt dokonuje analizy materiału określonego w § 9 oraz wydaje zarządzenie w sprawie projektu budżetu gminy.
2. Projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami, o których mowa w § 5, Wójt przedkłada Radzie oraz przesyła celem zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej - w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej Wójt przedstawia Radzie przed uchwaleniem budżetu.
4. Termin określony w ust. 2 może ulec przesunięciu wynikającemu ze zmian ustawowych.
§ 11. 1.W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu budżetu Radzie, Wójt przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania ich planów finansowych.
2. Jednostki powiązane z budżetem gminy opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 1, nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 12. 1.Przewodniczący Rady otrzymany projekt budżetu wraz z towarzyszącymi materiałami przekazuje niezwłocznie do zaopiniowania Komisjom Rady.
2. Komisje Rady wyrażają swoją opinię o projekcie w ciągu 14 dni od daty wpływu projektu do Komisji i na piśmie przekazują ją komisji właściwej w sprawach budżetu i finansów. W przypadku, gdy opinia zawiera propozycje poprawek do projektu budżetu, powinny one zawierać uzasadnienie i wskazanie źródeł ich finansowania.
3. Komisja właściwa w sprawach budżetu i finansów formułuje opinię ostateczną o projekcie budżetu w ciągu 7 dni od dnia otrzymania opinii, o których mowa w ust. 2 i niezwłocznie przekazuje ją Wójtowi.
§ 13. 1.Wójt po zapoznaniu się z opinią komisji właściwej w sprawach budżetu i finansów powinien w miarę możliwości, w formie autopoprawek, uwzględnić zawarte w niej postulaty.
2. Skorygowany projekt Wójt przekazuje w terminie 14 dni od daty otrzymania Radzie Gminy, celem przystąpienia do uchwalenia budżetu.
§ 14. 1. Uchwalenie budżetu przebiega w następującym porządku:
1) zwięzłe przedstawienie projektu budżetu wraz z jego uzasadnieniem przez Wójta lub osobę przez niego upoważnioną,
2) odczytanie opinii komisji właściwej w sprawach budżetu i finansów,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4) odczytanie stanowiska Wójta w sprawie opinii komisji właściwej w sprawach budżetu i finansów,
5) odczytanie stanowiska Wójta w sprawie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
6) dyskusja i głosowanie nad zgłoszonymi w jej trakcie poprawkami,
7) głosowanie nad projektem budżetu wraz z przyjętymi poprawkami.
§ 15. Wójt w terminie 21 dni od uchwalenia budżetu przygotowuje układ wykonawczy budżetu gminy ze szczegółowością określoną w art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
§ 16. Traci moc uchwała Nr XXVI/96/93 Rady Gminy Jaświły z dnia 28 grudnia 1993r. w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu oraz uchwały Nr IX/60/99 z 21 października 1999 r. i Nr XXX/201/02 z 30 września 2002 r. zmieniające uchwałę w sprawie określenia powyższych procedur.
§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
§ 18. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Bogusław Rutkowski
Metryka strony