Uchwała w sprawie przyjęcia nowego Statutu Związku Komunalnego Biebrza

Uchwała Nr XXVI/125/09

Rady Gminy Jaświły

z dnia 30 czerwca 2009r.

w sprawie przyjęcia nowego Statutu Związku Komunalnego Biebrza

Na podstawie art. 67 ust. 1 w związku z art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180. poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420) uchwala się, co następuje:

§ 1. Postanawia się przyjąć Statut Związku Komunalnego Biebrza w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Tracą moc uchwały:

Uchwała Nr XVIII/94/04 Rady Gminy Jaświły z dnia 16 grudnia 2004r. o przyjęciu zmian w statucie Związku Komunalnego „Biebrza”;

Uchwała Nr XXVIII/139/05 Rady Gminy Jaświły z dnia 20 grudnia 2005r. o przyjęciu zmian w statucie Związku Komunalnego Biebrza;

Uchwała Nr V/22/07 Rady Gminy Jaświły z dnia 30 marca 2007r. uchwała o zmianie statutu Związku Komunalnego Biebrza;

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Bogusław Rutkowski

Załącznik do uchwały Nr XXVI/125/09

Rady Gminy Jaświły

z dnia 30 czerwca 2009r.

STATUT

ZWIĄZKU KOMUNALNEGO BIEBRZA

I. Postanowienia ogólne.

§ 1. Niniejszy statut reguluje działalność związku międzygminnego zorganizowanego pod nazwą „Związek Komunalny Biebrza”, zwanego dalej Związkiem.

§ 2. 1. Członkami założycielami Związku są następujące gminy: Dąbrowa Białostocka, Goniądz, Jaświły, Lipsk, Mońki, Nowy Dwór, Suchowola, Sztabin, Trzcianne.

2. Członkami Związku są również następujące gminy: Augustów, Miasto Augustów, Bargłów Kościelny, Miasto Grajewo, Nowinka.

3. Członkami Związku mogą być również gminy przyjęte do Związku w czasie jego trwania.

§ 3. Siedzibą Związku jest Dolistowo Stare, gmina Jaświły.

§ 4. Związek tworzy się na czas nieokreślony.

§ 5. 1. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu z dniem ogłoszenia statutu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

2. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn zm. ) oraz niniejszego statutu.

3. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własny rachunek.

II. Zadania Związku.

§ 6. 1. Do zakresu działania Związku należy:

1) podejmowanie i kontynuowanie działań w zakresie ochrony środowiska i przyrody na terenie gmin wchodzących w skład Związku;

2) realizacja zadań mających na celu zatrzymanie, a następnie odwrócenie niekorzystnych zmian zachodzących w środowisku naturalnym Dorzecza Biebrzy;

3) prowadzenie studiów, badań i wdrożeń w zakresie racjonalizacji korzystania ze środowiska;

4) realizacja programu rozwoju i promocji, w tym w szczególności z zakresu turystyki i agroturystyki wraz z obiektami infrastruktury towarzyszącej na terenie gmin tworzących Związek;

5) inicjowanie współpracy międzyregionalnej i zagranicznej ze szczególnym uwzględnieniem współpracy przygranicznej;

6) opracowywanie programów przedsięwzięć gospodarczych;

7) realizowanie zadań z zakresu ochrony środowiska.

2. W celu realizacji zadań Związku może on tworzyć wewnętrzne jednostki oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

§ 7. 1. Członkowie Związku przekazują na rzecz Związku środki pieniężne w wysokości ustalonej przez Zgromadzenie Związku.

2. Członkowie Związku wpłacają na rzecz Związku składki w dwóch ratach: pierwszą do dnia 31 marca, drugą zaś do dnia 30 września każdego roku budżetowego.

3. Opóźnienie w płatności którejkolwiek z rat powoduje naliczenie odsetek ustawowych oraz stanowi podstawę do wystąpienia przez Związek do właściwego sądu z powództwem o zapłatę.

4. Członkowie Związku mogą przekazywać na rzecz Związku dotacje na finansowanie zadań publicznych powierzonych Związkowi do realizacji.

5. Wniesione środki stanowią dochód Związku.

6. Składki wpłacone na rzecz Związku nie podlegają zwrotowi.

III. Organy Związku, ich struktura, zakres i tryb działania.

§ 8. Organami Związku są:

1) Zgromadzenie Związku, zwane dalej Zgromadzeniem, które jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku,

2) Zarząd Związku, zwany dalej Zarządem, który jest organem wykonawczym Związku.

§ 9. 1. W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie, burmistrzowie oraz przewodniczący rad gmin będących członkami Związku oraz dodatkowo po jednym przedstawicielu z każdej gminy wybieranym przez radę danej gminy.

2. Można być przedstawicielem tylko jednej gminy.

3. Każdy przedstawiciel ma na Zgromadzeniu jeden głos.

§ 10. 1. Zgromadzenie stanowi o wszystkich sprawach Związku pozostających
w zakresie jego działania, a w szczególności:

1) zatwierdza kierunki działania Związku;

2) uchwala plan finansowy Związku i przyjmuje sprawozdania z jego wykonania;

3) rozpatruje sprawozdania z działalności Zarządu i udziela Zarządowi absolutorium;

4) decyduje w sprawach tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych Związku oraz wyposażenia ich w majątek;

5) dokonuje wyboru i odwołania Przewodniczącego i pozostałych członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej;

6) decyduje o sprawach majątkowych Związku, przekraczających zakres zwykłego zarządu;

7) decyduje o przyjmowaniu i wykluczaniu członków Związku.

2. W pozostałych sprawach do Zgromadzenia Związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy.

§ 11. 1. Kadencja Zgromadzenia kończy się z upływem kadencji rad gmin.

2. Przedstawiciel członka Związku pełni swoją funkcję mimo upływu kadencji, utraty mandatu lub odwołania – aż do wyboru w jego miejsce innej osoby.

3. Przedstawiciel członka Związku traci swoje funkcje w Zgromadzeniu z dniem wystąpienia lub usunięcia członka ze Związku.

§ 12. 1. Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jego Zastępców.

2. Zadaniem Przewodniczącego Zgromadzenia jest wyłącznie organizowanie pracy Zgromadzenia (w tym przygotowywanie sesji Zgromadzenia) oraz prowadzenie obrad Zgromadzenia.

§ 13. 1. Sesje Zgromadzenia zwołuje i prowadzi Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Zastępca, wskazany przez Przewodniczącego.

2. Sesje Zgromadzenia zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. Sesje mogą być zwoływane również na wniosek Zarządu lub co najmniej ¼ przedstawicieli Zgromadzenia.

3. O zwołaniu sesji przedstawiciele powinni być powiadomieni co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem obrad. Jednocześnie powinni otrzymać projekt porządku obrad i niezbędne materiały.

§ 14. Sesje Zgromadzenia są protokołowane. Protokół winien być przyjęty przez Zgromadzenie na następnej sesji.

§ 15. Przewodniczący Zgromadzenia poprzedniej kadencji zwołuje pierwszą sesję nowej kadencji. Pierwszą sesję nowej kadencji prowadzi najstarszy wiekiem członek Zgromadzenia obecny na sesji do czasu wyboru Przewodniczącego Zgromadzenia nowej kadencji.

§ 16. Obrady Zgromadzenia są jawne, chyba że ustawy stanowią inaczej.

§ 17. Uchwały Zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

§ 18. 1. W ciągu 7 dni od podjęcia uchwały przez Zgromadzenie jego członek może wnieść pisemny sprzeciw.

2. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy w terminie 14 dni.

3. Do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy sprzeciw nie przysługuje.

§ 19. 1. W skład Zarządu wchodzi 7 osób, w tym Przewodniczący i Zastępca Przewodniczącego, wybierani przez Zgromadzenie.

2. Członkowie Zarządu wybierani są na okres trwania kadencji Zgromadzenia.

3. Członkami Zarządu mogą być:

1) osoby wchodzące w skład Zgromadzenia z wyłączeniem Przewodniczącego Zgromadzenia, jego Zastępców oraz członków Komisji Rewizyjnej,

2) osoby spoza Zgromadzenia w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu Zarządu Związku.

4. Przewodniczący Zarządu zatrudniany jest na podstawie wyboru.

§ 20. Do kompetencji Zarządu należy wykonywanie uchwał Zgromadzenia Związku
i zadań Związku, a w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Zgromadzenia oraz przedkładanie Przewodniczącemu Zgromadzenia propozycji terminu, miejsca i porządku obrad Zgromadzenia,

2) opracowywanie projektu planu finansowego Związku,

3) zarządzanie i gospodarowanie majątkiem Związku,

4) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Związku,

5) nadzór nad działalnością zakładów i urządzeń Związku,

6) wykonywanie czynności niezastrzeżonych dla Zgromadzenia Związku;

7) składanie Zgromadzeniu sprawozdań z działalności oraz stanu majątkowego Związku.

§ 21. 1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Związku.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Biura Związku określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie na wniosek Przewodniczącego Zarządu.

3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego statutowego składu.

4. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

5. Uchwała Zgromadzenia w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

6. Zgromadzenie rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej
w ust. 5 na sesji zwołanej nie wcześniej niż 14 dni od podjęcia uchwały
w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium.

7. Zgromadzenie może na uzasadniony wniosek Przewodniczącego Zarządu odwołać poszczególnych członków Zarządu.

8. W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego Przewodniczącym, Zgromadzenie dokonuje wyboru nowego członka niezwłocznie, najpóźniej na następnej sesji Zgromadzenia.

9. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu, Zgromadzenie dokonuje wyboru nowego Zarządu w ciągu 2 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.

10. Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków.

11. Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd lub poszczególnych jego członków.

12. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka
niebędącego jego Przewodniczącym, Zgromadzenie podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

13. Niepodjęcie przez Zgromadzenie uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 12, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

14. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego Przewodniczącym, Przewodniczący Zarządu obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 13, przedstawić Zgromadzeniu nową kandydaturę na członka Zarządu.

15. Po upływie kadencji Zgromadzenia, Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

§ 22. 1. Przewodniczący Zarządu:

1) organizuje pracę Zarządu,

2) kieruje bieżącymi sprawami Związku oraz Biurem Związku,

3) reprezentuje Związek na zewnątrz,

4) zwołuje posiedzenia Zarządu oraz je prowadzi,

5) składa sprawozdania ze swojej działalności na posiedzeniach Zarządu,

2. Zgromadzenie może odwołać Przewodniczącego Zarządu z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 statutowego składu Zgromadzenia.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną. Jeżeli wniosek o odwołanie Przewodniczącego Zarządu nie uzyska wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

4. Odwołanie Przewodniczącego Zarządu albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

5. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego Zarządu Zgromadzenie na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Zgromadzenia, o której mowa w ust. 5.

§ 23. 1. Zgromadzenie powołuje Komisję Rewizyjną, zwaną dalej Komisją.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 5 osób - wybieranych i odwoływanych przez Zgromadzenie Związku.

3. W skład Komisji nie mogą wchodzić członkowie Zarządu i Przewodniczący Zgromadzenia oraz osoby spoza Zgromadzenia.

4. Komisja ze swego składu wybiera Przewodniczącego.

§ 24. 1. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

1) kontrola działalności Zarządu oraz jednostek organizacyjnych Związku,

2) opiniowanie wykonania planu finansowego Związku,

3) występowanie z wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi,

4) wykonywanie innych zadań zleconych przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.

2. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb.

3. Uchwały Komisji podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności przynajmniej połowy jej składu.

§ 25. Zgromadzenie może powołać inne komisje do realizacji określonych zadań.

IV. Majątek i gospodarka Związku.

§ 26. Majątek Związku składa się :

1) ze składek członkowskich,

2) z majątku nabytego z środków uzyskanych w toku działalności Związku.

§ 27. Majątek Związku jest odrębny od majątku członków Związku.

§ 28. 1. Związek międzygminny prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o plan finansowy uchwalony zgodnie z obowiązującą ustawą o finansach publicznych wraz z aktami wykonawczymi do tej ustawy.

2. Plan finansowy jest uchwalony na okres roku kalendarzowego.

3. Za prowadzenie księgowości Związku odpowiedzialny jest główny księgowy Związku.

§ 29. Dochodami Związku są:

1) wpływy z majątku Związku,

2) wpływy z działalności Związku,

3) wpływy ze składek członkowskich,

4) dotacje, darowizny, zapisy i inne źródła.

§ 30. 1. Urządzenia i obiekty Związku służą do realizacji zadań statutowych Związku i są równo dostępne dla wszystkich członków Związku.

2. Po zaspokojeniu potrzeb członków Związku obiekty i urządzenia Związku mogą być wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług na rzecz innych podmiotów.

§ 31. 1. Nadwyżka budżetowa powstała w wyniku działalności Związku nie podlega podziałowi między członków Związku.

2. Niedobory budżetowe będą pokrywane z nadwyżek lat następnych.

3. W przypadku działalności dotowanej, gminy – członkowie Związku wnoszą dotacje na zasadach określonych przez Zgromadzenie.

4. Powstałe straty Związku są pokrywane przez członków Związku proporcjonalnie do wpływów ze składek członkowskich.

§ 32. 1. Oświadczenie woli w imieniu Związku w zakresie zarządu jego mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub na podstawie ich upoważnienia Przewodniczący Zarządu. W pozostałym zakresie mają zastosowanie przepisy dotyczące mienia gminy.

2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata głównego księgowego związku.

§ 33. 1. Związek odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości posiadanego majątku.

2. Związek nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Związku.

3. Majątek Związku po jego rozwiązaniu podlega podziałowi wśród członków proporcjonalnie do ich udziału.

V. Zmiany w składzie i rozwiązanie Związku.

§ 34. 1. O przyjęciu nowego członka decyduje Zgromadzenie po uprzednim ustaleniu warunków jego przyjęcia przez Zarząd.

2. Przyjęcie nowego członka następuje po podjęciu przez radę zainteresowanej gminy uchwały o przystąpieniu do Związku i przyjęciu jego statutu.

3. Wystąpienie członka ze Związku następuje w wyniku uchwały rady gminy - członka Związku z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.

4. Związek może wykluczyć członka w szczególności w razie:

1) udowodnionego działania na szkodę Związku,

2) niewykonania zobowiązań na rzecz Związku,

3) niestosowania się do przepisów obowiązujących w Związku, zwłaszcza do postanowień statutu.

5. Rozliczenia majątkowe przystępujących, występujących i wykluczonych członków Związku dokonywane będą na podstawie bilansu sporządzonego na dzień przystąpienia, wystąpienia lub wykluczenia członków Związku.

6. Nieruchomości oraz inne niepodzielne składniki majątkowe wniesione przez jego członka do Związku nie podlegają zwrotowi w wypadku wystąpienia członka ze Związku – jeżeli Związek nie mógłby bez nich wykonywać swoich zadań statutowych na rzecz pozostałych członków Związku. W wyżej wymienionym przypadku następuje finansowe rozliczenie wkładu członka.

7. Likwidacja Związku może nastąpić w drodze uchwały Zgromadzenia Związku poprzedzonej podjęciem zgodnych uchwał zainteresowanych rad gmin – członków Związku

8. W wyniku likwidacji Związku jego majątek, po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli przechodzi na rzecz byłych członków Związku proporcjonalnie do ich udziałów.

9. Likwidację Związku przeprowadza likwidator wyznaczony przez Zgromadzenie.

VI. Postanowienia końcowe

§ 35. Zmiany statutu następują w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.

§ 36. Traci moc Statut Związku Komunalnego Biebrza wpisany do Rejestru związków międzygminnych pod pozycją 231 z datą 22 listopada 2001r., opublikowany w Dz. Urz. Woj. Podl. z 2001 r. Nr 59 poz. 1113.

Przewodniczący Rady

Bogusław Rutkowski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Bogusław Rutkowski

Wprowadzający: Bogusław Rutkowski

Data modyfikacji: 2009-07-02

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2009-07-02