Uchwała w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na rok 2014 i lata 2015-
UCHWAŁA NR XXIX/181/13
RADY GMINY JAŚWIŁY
z dnia 30 grudnia 2013 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na rok 2014 i lata 2015-2021
Na podstawie art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, poz. 938) w związku z art. 121 ust. 8 i art. 122 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645) Rada Gminy Jaświły postanawia:
§ 1. Uchwalić Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Jaświły na rok 2014 i lata 2015 – 2021 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2014– 2021, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały.
§ 2. Określić wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2014 – 2021, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały.
§ 3. 1. Upoważnić Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć określonych załącznikiem Nr 2 do uchwały.
2. Upoważnić Wójta Gminy do zaciagania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki, i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
3. Upoważnić Wójta Gminy do przekazania uprawnień w zakresie zaciągania zobowiązań, określonych w § 3 ust. 1 i 2 uchwały, kierownikom jednostek organizacyjnych realizujących przedsięwzięcia ujęte w załączniku Nr 2.
§ 4. Objaśnienie przyjętych wartości stanowi załącznik Nr 3 do uchwały.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2014 r.
Przewodniczący Rady
Bogusław Rutkowski
Załącznik Nr 3
do Uchwały Nr XXIX/181/13
Rady Gminy Jaświły
z dnia 30 grudnia 2013 r.
Objaśnienia
do uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej
na rok 2014 i lata 2015-2021
Punktem wyjścia do opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2014 i lata następne było faktyczne wykonanie dochodów i wydatków budżetu za lata 2011-2012 oraz przewidywane wykonanie budżetu za rok 2013. Planując dochody na rok 2014 założono wzrost podatków i opłat lokalnych w związku z realizacją już od 1 lipca 2013 r. Ustawy o utrzymaniu i czystości porządku w gminach. Założono również wzrost wpływów, m.in. w podatku od nieruchomości i w podatku od środków transportowych, wynikający z ogłoszonych wyższych stawek maksymalnych, ale dodatkowo zakładając wyższą ściągalność zaległości, które na koniec października 2013 r. wyniosły ponad 175 tys. zł.
Otrzymane wstępnie kwoty subwencji ogólnej na rok 2014 ustalono na kwotę niższą od przydzielonych na rok 2013 o 1.029.848 zł. Podobnie planowane wpływy udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych są niższe niż w roku 2013 o 14.554 zł.
Ogólna kwota dochodów w roku 2014 będzie w związku z powyższym niższa niż przewidywane wykonanie roku 2013.
Plan po stronie wydatków ogółem na rok 2014 jest w związku z powyższym również niższy niż przewidywane wykonanie roku 2013. Drugą przyczynę niższych wydatków stanowi przydzielenie mniejszych dotacji celowych zarówno na zadania własne, jak i zlecone. Nie planuje się w ogóle dotacji ani wydatków na częściowy zwrot podatku akcyzowego. Wprowadzenie kwot na to zadanie do budżetu nastąpi w ciągu roku w dwóch terminach, tj. w kwietniu i październiku. W roku 2013 była to kwota w wysokości 695.359 zł.
Wydatki na wynagrodzenia w roku 2014 zaplanowane zostały na poziomie wypłacanych w roku 2013, a niewielki wzrost wynika z zabezpieczenia środków na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne pracowników.
Pochodne od wynagrodzeń, tj. składki na Fundusz Pracy zaplanowano na poziomie dotychczasowym, wynoszącym 2,45 % od płac, natomiast składki na ubezpieczenia społeczne zostały zaplanowane po podwyższeniu składki rentowej o 2 %, poczynając już od roku 2012.
Prognozując wydatki rzeczowe za podstawę przyjęto przewidywane wykonanie w roku poprzedzającym rok budżetowy i założono wzrost wydatków średniorocznie o 2,4 %.
Budżet w stosunku do projektu na rok 2014 w ogólnych kwotach nie uległ zmianom. Nadal przewiduje się uzyskanie nadwyżki bieżącej w kwocie 188.654 zł, która w całości zostanie wykorzystana na spłatę należnych w roku 2014 rat kapitałowych kredytów i pożyczek długoterminowych. Planowane spłaty tych zobowiązań, zgodnie z zawartymi umowami z bankami i WFOŚiGW, wyniosą 391.544 zł, a zatem potrzeba jeszcze 202.890 zł. Według stanu uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków do dnia opracowania budżetu oraz przewidywanego wykonania budżetu do końca br. wynika, że zostanie uzyskana nadwyżka środków w kwocie 265.417 zł. Część nadwyżki w kwocie 62.527 zł została już wprowadzona do przychodów roku 2013 na spłatę kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Pozostałą kwotę w wysokości 202.890 zł, stanowiącą wolne środki wynikające z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych, w budżecie na rok 2014 wprowadzono do przychodów budżetu i przeznaczono na spłatę zobowiązań z tego tytułu.
Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje swym zakresem lata 2011-2021 z uwagi na planowane spłaty rat kredytów i pożyczek długoterminowych do roku 2021. W odrębnych kolumnach podano planowane do spłaty raty kredytów i pożyczek oraz oddzielnie odsetek od tych zobowiązań w poszczególnych latach. Z przedstawionych planowanych do pozyskania dochodów i planowanych do realizacji wydatków ogółem w latach 2015 - 2021 wynika, że budżet gminy w tym okresie będzie budżetem nadwyżkowym. Nadwyżki budżetu w poszczególnych latach prognozy będą wykorzystane na spłatę rat kapitałowych pożyczek i kredytów.
Gmina w latach 2014 – 2021 będzie spłacać następujące kredyty i pożyczki:
-
pożyczkę długoterminową zaciągniętą z WFOŚiGW w X.2011 r. na sfinansowanie planowanego deficytu w kwocie 196.540 zł ze stałym oprocentowaniem w skali roku wynoszącym 5%. Spłata została rozpoczęta w roku 2012 i będzie zakończona 31.12.2017 r., spłaty w 2014 r. wyniosą – 32.760 zł, pozostanie do spłaty na 31.12.2014 – 98.260 zł,
-
kredyt długoterminowy zaciągnięty w XI.2012 r. z BS Mońki w kwocie 470.260 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek. Spłatę rozpoczęto w roku 2013, zakończenie nastąpi 31.12.2020 r. oprocentowanie aktualne wynosi 4 % w skali roku, spłaty w 2014 r. - 58.784 zł, pozostanie do spłaty – 352.692 zł,
-
kredyt długoterminowy zaciągnięty z BGK O/Białystok w VI.2012 r. w kwocie 2.500.000 zł, będzie spłacany przez 10 lat, planowana ostatnia rata w 2021 r., oprocentowanie zmienne, aktualnie wynosi 3,56 % w skali roku, spłaty w 2014 r. - 250.000 zł, pozostanie do spłaty – 1.875.000 zł,
-
pożyczka długoterminowa zaciągnięta w WFOŚiGW w X.2012 r. w kwocie 296.376 zł ze stałym oprocentowaniem 4 % w skali rocznej; spłata będzie dokonywana w latach 2013 – 2020, ostatnia rata zostanie spłacona w 2020 r., spłaty w roku 2014 – 50.000 zł, pozostanie do spłaty – 196.376 zł
-
kredyt długoterminowy planowany do zaciągnięcia do końca listopada 2013 r. w kwocie łącznej 682.692 zł, umowa o kredyt podpisana 20.09.2013 r., spłata rozpocznie się od I kwartału 2015 r. zakończenie spłat nastąpi 31.12.2021 r., planowany stan długu na 31.12.2014 r. - 682.692 zł
Łączne zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2014 r. wyniesie 3.205.020 zł i stanowić będzie 21,12 % w stosunku do planowanych na rok przyszły dochodów ogółem.
Biorąc pod uwagę plan budżetu na koniec III kwartału 2013 r. i relacje przyjmowane do podstawy obliczenia dopuszczalnego wskaźnika spłat łącznych zobowiązań kredytowych w roku 2014 wynika, że dopuszczalny wskaźnik wyniesie 4,03 %. Planowany wskaźnik spłat tych zobowiązań w stosunku do dochodów ogółem w roku 2014 wyniesie 3,59 %, a więc nie przekroczy dopuszczalnego wskaźnika spłat z art. 243 uofp. Dopuszczalny wskaźnik spłat obliczony na podstawie przewidywanego wykonania budżetu za rok 2013 będzie jeszcze wyższy i wyniesie 5,04 %, co w przypadku dokonywania spłat w roku 2015 spowoduje, że gmina będzie miała możliwość wywiązania się z zobowiązań wynikających z harmonogramu spłat w roku 2015.
Analizując realizację budżetu w roku 2013 można stwierdzić, że rok 2013 faktycznie zakończy się nadwyżką bieżącą, co pozwoli w latach przyszłych dokonywać planowanych spłat, a w roku 2014 na uzyskanie jeszcze wyższej kwoty wolnych środków do dyspozycji.
Do Wieloletniej Prognozy Finansowej dołączone zostały zestawienia obejmujące „Wykazy przedsięwzięć na lata prognozy”, w których ujęto limity wydatków inwestycyjnych, w tym na zabezpieczenie wkładu własnego w zadaniu prowadzonym przez Województwo Podlaskie pn. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – Cz. II – administracja samorządowa, realizowanego w latach 2013 – 2014.
W wykazie limitów wydatków bieżących ujęto wydatki, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania. Wydatki te dotyczą opłat za konserwację systemów komputerowych w Urzędzie Gminy i Gminnym Zespole Oświaty oraz za monitorowanie i ochronę budynku Urzędu Gminy.
Przewodniczący Rady
Bogusław Rutkowski
Metryka strony