Uchwała o regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jaświły

Uchwała Nr XXX/182/14
Rady Gminy Jaświły

z dnia 20 lutego 2014 r.

o regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jaświły

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 i 951, z 2013r. poz. 21, 228 i 888) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594 i 645) uchwala się, co następuje:

§ 1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jaświły zawarte w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jaświły, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXVII/164/13 Rady Gminy Jaświły z dnia 29 listopada 2013 roku o regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jaświły (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2013r. poz. 4411).

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.




Przewodniczący Rady


Bogusław Rutkowski


Załącznik do Uchwały Nr XXX/182/14
Rady Gminy Jaświły
z dnia 20 lutego 2014 r.


Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jaświły

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jaświły dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju oraz minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników, a także ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r., poz. 391 z późn. zm.);

2) nieruchomości - należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego;

3) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;

4) właścicielu lokalu - posiadający prawo odrębnej własności lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali;

5) lokatorze - zgodnie z uregulowaniami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;

6) posiadającym lokal - jest to użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny;

7) korzystający z lokalu - posiadający tytuł prawny do lokalu lub korzystający z lokalu o nieregulowanym stanie prawnym;

8) dysponujący lokalem - właściciel, lokator lub posiadający;

9) budynek mieszkalny jednorodzinny - budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielanie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nie przekraczającej 30 % powierzchni całkowitej budynku;

10) budynek zamieszkania zbiorowego - budynek przeznaczony do okresowego pobytu ludzi, w szczególności: hotel, motel, pensjonat, dom wypoczynkowy, dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko, internat, dom studencki, budynek koszarowy, schronisko dla nieletnich, a także budynek do stałego pobytu ludzi w szczególności dom dziecka, dom pomocy społecznej i dom zakonny;

11) zabudowa jednorodzinna - budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi;

12) zabudowa wielorodzinna - zabudowa, na którą składają się budynki wielorodzinne, a więc takie, które nie spełniają definicji budynku jednorodzinnego;

13) zabudowa zagrodowa - budynki mieszkalne, gospodarcze i inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych, w tym Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe;

14) budynek użyteczności publicznej - ogólnodostępne budynki przeznaczone dla administracji, wymiaru sprawiedliwości, kultury, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, wodnym;

15) umowach - należy przez to rozumieć umowy zawarte przez właścicieli nieruchomości -z podmiotem uprawnionym

16) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014 (dalej: KPGO 2014) - należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą nr 217 z dnia 24 grudnia 2010 roku (M. P. Nr 101, poz. 1183);

17) punkty selektywnego zbierania - punkt zapewniający łatwy dostęp mieszkańcom do przekazywania strumieni odpadów obejmujących odpady jednego rodzaju i o tym samym charakterze w celu ułatwienia specyficznego ich przetwarzania;

18) odpadach komunalnych - odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

19) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO 2014, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych. Do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz odpadów, których waga jednostkowa przekracza 50 kg;

20) odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę, opakowania z papieru i tektury, tekstylia oraz części z drewna, odpadów wielkogabarytowych i budowlanych, wymienione w KPGO 2014 spośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

21) odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów roślinnych ulegających biodegradacji, powstających między innymi w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów, parków i terenów zielonych;

22) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO 2014 pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

23) odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek;

24) odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin, nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki pochodzące z domu;

25) nieczystościach ciekłych - należy to rozumieć jako ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

26) zbiornikach bezodpływowych - należy to rozumieć jako instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

27) stacjach zlewnych - należy to rozumieć jako instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

28) punkcie zbiórki odpadów problematycznych - należy przez to rozumieć, zlokalizowany na terenie gminy, specjalnie do tego celu przygotowany i wyposażony obiekt, czynny w określonych dniach i godzinach, do którego mieszkańcy mogą przekazywać, wyselekcjonowane odpady;

29) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych, zawierający minimalną częstotliwość odbioru odpadów;

30) przedsiębiorca - podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

31) chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymania i użytkowania;

32) zwierzętach domowych - rozumie się każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i towarzystwa;

33) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych.;

34) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały;

35) regulaminie - rozumie się przez to niniejszy regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jaświły;

36) sezon letni - obejmuje okres od 1 maja do 15 września;

37) sezon zimowy - obejmuje okres od 16 września do 30 kwietnia;

38) RIPOK - rozumie się przez to regionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych określoną w wojewódzkim planie gospodarki odpadami;

39) Selektywnej zbiórce odpadów - rozumie się przez to, gromadzenie wyodrębnionych odpadów w oddzielnych, specjalnie do tego celu przeznaczonych pojemnikach- workach;

40) Gospodarstwo domowe - jeden z podmiotów gospodarczych, jedna osoba lub ich zespół, razem zamieszkujących lub osobno, wspólnie się utrzymujących (w ogromnej większości połączonych więzami biologicznymi i stanowiących rodziny), posiadające oraz zarządzające wspólnym majątkiem oraz wspólnym budżetem w celu zaspokajania głównych potrzeb członków gospodarstw domowych. Osoby samotne, utrzymujące się samodzielnie, stanowią jednoosobowe gospodarstwa domowe.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Ustanawia się selektywne zbieranie odpadów komunalnych, obejmujących co najmniej następujące frakcje odpadów komunalnych, zbierane u źródła:

1) papier i tektura (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.);

2) tworzywa sztuczne;

3) szkło i odpady opakowaniowe ze szkła (szkło bezbarwne i kolorowe);

4) metal- drobny złom;

5) odpady biodegradowalne;

6) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

7) zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny;

8) zużyte baterie i akumulatory;

9) budowlane i rozbiórkowe;

10) zużyte opony;

11) odpady zmieszane, niewymienione w pkt. 1-10.

2. Frakcje wymienione w ust. 1 mogą być gromadzone i oddawane w odpowiednich rodzajach worków na odpady.

3. Odpady, o których mowa w ust. 1 i 2 właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić niezwłocznie od chwili ich powstania.

4. Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie.

5. Przedsiębiorca realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów, zobowiązany jest do:

1) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów komunalnych do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów;

2) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami Województwa Podlaskiego.

§ 4. 1. 1 Organizacja selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmuje:

1) system odbierania "u źródła", w którym wyselekcjonowane frakcje odpadów odbierane będą bezpośrednio z posesji, z częstotliwością określoną w niniejszym regulaminie;

2) system "donoszenia", w którym mieszkańcy dostarczają zebrane przez siebie frakcje odpadów do punktu zbiórki surowców wtórnych jakim jest Zakład Recyklingu BIOM sp. z o.o. w Dolistowie Starym.

2. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych nie przyjmuje takich odpadów jak:

1) materiały zawierające azbest;

2) papy;

3) szyby samochodowe;

4) szkło zbrojone i hartowane;

5) części samochodowe (zderzaki, reflektory itp.);

6) styropian;

7) odpady w opakowaniach cieknących;

8) odpady pochodzące z działalności gospodarczej - wskazujące na źródło pochodzenia inne niż gospodarstwa domowe;

9) odpady komunalne zmieszane.

§ 5. 1. Powstające w gospodarstwach domowych, we wszystkich rodzajach zabudowy, odpady zielone oraz inne odpady ulegające biodegradacji, winne być w pierwszej kolejności zbierane i gromadzone w przydomowych kompostownikach, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.

2. Zbieranie i gromadzenie odpadów w sposób określony w ust. 1, w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej, może odbywać się w sytuacji gdy nieruchomość posiada powierzchnię minimum 1000 m2 i pod warunkiem, że wielkość przydomowego kompostownika, pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymywania w nim kompostowanego materiału, przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu.

3. Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne nie poddawane kompostowaniu oraz odpady powstałe w wyniku pielęgnacji parków, cmentarzy i trawników, powinny być zbierane, gromadzone oddzielnie i przekazywane w całości do RIPOK.

§ 6. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają odpady inne niż komunalne, to muszą one być gromadzone w sposób wyodrębniony, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

§ 7. Odpady niebezpieczne w tym medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.

§ 8. 1. Odpady w postaci zwłok zwierzęcych nie mogą być gromadzone wraz z odpadami komunalnymi. Zasady postępowania w tym zakresie określają przepisy odrębne.

2. Odpady z wypadków, powstające podczas prowadzenia akcji ratowniczej lub gaśniczej nie mogą być gromadzone wraz z odpadami komunalnymi. Zasady gospodarowania nimi określają przepisy odrębne.

3. Odpady o których mowa w ust. 1 i 2 powinny być transportowane przez jednostki posiadające odpowiednie zezwolenia wymagane przepisami ustawy o odpadach i niezwłocznie przekazywane do punktu ich unieszkodliwiania.

§ 9. Wprowadza się obowiązujące we wszystkich rodzajach zabudowy, prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farb, rozpuszczalników, olei odpadowych itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin. Zebrane odpady będą przekazywane do punktów wskazanych przez gminę.

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników służących do użytku publicznego.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez gminę.

3. Nieusunięty lód, o którym mowa w ust. 1 należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

§ 11. Mycie pojazdów samochodowych, poza myjniami samochodowymi, może się odbywać jedynie pod warunkiem, że dokonuje się je na terenie o nawierzchni szczelnej, a powstające ścieki gromadzone są w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu. Ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.

§ 12. Naprawy samochodów, poza warsztatami naprawczymi, mogą się odbywać wyłącznie pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych. Prowadzenie napraw blacharsko-lakierniczych oraz wymiany oleju, może się odbywać wyłącznie w obrębie warsztatu.

§ 13. Wykonawca robót budowlanych jest zobowiązany do: wyposażenia terenu budowy w WC, w pojemniki na odpady oraz dbania o czystość chodników, ulic i innych miejsc ogólnodostępnych, sąsiadujący z budową, poprzez systematyczne usuwanie zanieczyszczeń powstałych w związku z prowadzoną budową oraz wskazania terenu gdzie wywożony jest nadmiar ziemi z wykopów i posiadania odpowiedniego dokumentu potwierdzającego zgodę właściciela tego terenu.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 14. Właściciele nieruchomości we wszystkich rodzajach zabudowy są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 15. Odpady mogą być gromadzone w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, spełniających wymagania Polskich Norm, bądź posiadających deklarację zgodności, wystawioną przez producenta i wyłącznie do tego celu przeznaczonych, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.

§ 16. Dopuszcza się stosowanie następujących pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (zmieszanych):

1) pojemniki na odpady o pojemności 60 l.;

2) pojemniki na odpady o pojemności 110 l.;

3) pojemniki na odpady o pojemności 120 l;

4) pojemniki na odpady o pojemności 240 l.;

5) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l.;

6) pojemniki (KP 5, KP 7, KP 10) o pojemności od 5 do 10 m3;

7) kosze uliczne o pojemności od 20 do 70 l.;

8) inne pojemniki i kontenery.

§ 17. Dopuszcza się stosowanie worków o pojemności od 30 l. do 120 l., przeznaczonych do selektywnego zbierania następujących odpadów:

1) szkło i opakowania szklane - worek koloru zielonego;

2) papier i tekturę - worek koloru niebieskiego;

3) tworzywa sztuczne - worek koloru żółtego;

4) metal - worek koloru czerwonego;

5) opakowania wielomateriałowe - worek koloru czarnego;

6) odpady ulegające biodegradacji - worek koloru fioletowego.

§ 18. 1. Dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, ustala się minimalną pojemność:

1) pojemnika przeznaczonego do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

a) nie więcej niż dwie osoby - o pojemności 60 l,

b) 3 osoby - o pojemności 110 l;

c) 4 osoby - o pojemności 120 l;

d) od 5 - do 7 osób - o pojemności 240 l;

e) od 8 - do 11 osób - o pojemności 240 L i 120 l;

f) od 12 osób - o pojemności 2 pojemniki po 240 l.

2) pojemników lub worków do zbierania segregowanych odpadów, jeżeli z takiego pojemnika lub worka korzysta:

a) nie więcej niż dwie osoby - w rozmiarze 30 l;

b) nie mniej niż 3 osoby i nie więcej niż 4 osoby - w rozmiarze 60 l;

c) nie mniej niż 5 osób i nie więcej niż 6 osób - w rozmiarze 90 l;

d) nie mniej niż 7 osób i nie więcej niż 9 osób - w rozmiarze 120 l.

3) pojemnika (worka) do odpadów ulegających biodegradacji - wielkość należy dostosować do wielkości nieruchomości oraz ilości nasadzeń np. drzew, krzewów i innych roślin;

4) pojemnika na odpady z remontu - wielkość należy dostosować do zakresu prowadzonych robót remontowo-budowlanych. W sytuacji, gdy odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe dla ich przekazania, muszą zostać załadowane do większego pojemnika, właściciel odpadu ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy;

2. Przy zachowaniu minimalnej pojemności, dopuszcza się stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innych pojemników, niż zostały określone w ust. 1.

§ 19. 1. Na terenie nieruchomości zabudowanej budynkami zarówno jednorodzinnymi, jak i wielolokalowymi, dopuszcza się możliwość zbierania i gromadzenia odpadów wielkogabarytowych. Gromadzenie odpadów wielkogabarytowych w sposób określony w zdaniu poprzednim nie może naruszać przepisów szczególnych.

2. Do zbierania na terenie nieruchomości odpadów w postaci mebli lub innych odpadów wielkogabarytowych zabudowanej budynkami:

a) jednorodzinnymi - służyć będą pojemniki o pojemności minimum 1100 l.;

b) wielolokalowymi - służyć będą pojemniki nie mniejsze niżKP-5.

3. Zapisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

§ 20. 1. Dla właścicieli nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi, w których ustalono odrębną własność lokali oraz w różnego rodzaju innych zamieszkałych budynkach wielolokalowych, ustala się minimalną pojemność:

1) pojemnika przeznaczonego do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

a) od 10 -do 15 osób - o pojemności 2 x 240 l;

b) od 16 - do 25 osób - o pojemności 1100 l;

c) od 26 - do 30 osób - o pojemności 1100 l i 240 l;

d) od 31 - do 35 osób - o pojemności 1100 l i 2 x 240 l;

e) od 36 - do 40 osób - o pojemności 1100 l i 3 x 240 l;

f) od 41 i więcej osób - o pojemności 2 x 1100 l.

2) pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów segregowanych, jeżeli z takiego pojemnika (worka) korzysta:

a) nie więcej niż 10 osób - w rozmiarze 120 l;

b) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób - w rozmiarze 240 l;

c) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 30 osób - w rozmiarze 240 l i 120 l;

d) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 40 osób - w rozmiarze 2 x 240 l,

3) odpadów ulegających biodegradacji, wielkość pojemnika (worka) należy dostosować do wielkości nieruchomości oraz ilości nasadzeń np. drzew, krzewów i innych roślin;

4) odpadów z remontu - wielkość pojemnika należy dostosować do zakresu prowadzonych robót remontowo-budowlanych.

2. Przy zachowaniu minimalnej pojemności, dopuszcza się stosowanie innych pojemników do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, niż zostały określone w ust. 1, pkt. 1.

§ 21. W przypadku trudności w ustaleniu minimalnego rozmiaru pojemnika do gromadzenia odpadów niesegregowanych (zmieszanych) gromadzonych na terenie nieruchomości zarówno zabudowanej budynkami jednorodzinnymi jak i wielolokalowymi, przyjmuje się minimalną pojemność pojemników w ten sposób, iż na każdą osobę przyjmuje się pojemność pojemnika w wielkości nie mniejszej niż 30 litrów.

§ 22. 1. Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego tj.: chodniki, przystanki komunikacji publicznej, plaże, pola biwakowe i inne nieruchomości gminne, ustala się, że do zbierania w sposób nieselektywny zbiórki odpadów komunalnych służyć będą kosze o pojemności od 20 l do 70 l,

2. Na przystankach komunikacji publicznej, kosze należy ustawiać pod wiatą, a jeśli jej nie ma, to w sąsiedztwie oznaczenia przystanków.

§ 23. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Nieprzestrzeganie tych wymogów może spowodować odmowę odbioru odpadów.

§ 24. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, żużlu, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, a także przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych, pochodzących z działalności gospodarczej oraz odpadów innych niż komunalne.

§ 25. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów.

§ 26. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nieopakowaniowej nie można wrzucać:

1) opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem;

2) kalki technicznej;

3) prospektów foliowych i lakierowanych katalogów.

§ 27. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nieopakowaniowego nie wolna wrzucać:

1) ceramiki (porcelana, naczynia typu arcoroc, talerzy, doniczek);

2) luster;

3) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałymi resztkami zawartości;

4) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojne);

5) szyb samochodowych.

§ 28. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie można wrzucać:

1) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii;

2) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach;

3) opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych.

§ 29. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą.

§ 30. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych nie można wrzucać opakowań ani materiałów innych niż opakowania wielomateriałowe, np. tetrapak.

§ 31. Do przydomowych kompostowników ani worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych niż bioodpady i odpady zielone.

§ 32. Właściciele nieruchomości, na której organizowane są imprezy masowe o charakterze publicznym, zobowiązani są do:

1) wyposażenia miejsca, w którym się ono odbywa w odpowiednią liczbę pojemników lub kontenerów na odpady stałe;

2) dostarczenia odpowiedniej liczby toalet i szaletów oraz ich opróżnienie i sprzątnięcie - przypadku imprez plenerowych jeden szalet powinien przypadać na nie więcej niż 500 uczestników imprezy, a przy podawaniu piwa - jeden na nie więcej niż 200 uczestników.

3) oczyszczenia terenu i usunięcia odpadów bezpośrednio po zakończeniu imprezy;

4) oczyszczenia terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba, a zanieczyszczenie terenu spowodowane zostało imprezą lub zgromadzeniem.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 33. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie wywożenie ich przez odbierającego odpady.

3. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie przed teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

4. Na obszarach zabudowy wielorodzinnej odpady komunalne odbierane będą przez przedsiębiorcę z zabezpieczonych pomieszczeń lub pojemników zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budynków.

§ 34. 1. Odpady komunalne zmieszane odbierane będą w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Odpady zebrane w sposób selektywny odbierane będą w zależności od potrzeb przynajmniej raz na kwartał.

3. Odpady wielkogabarytowe odbierane będą przynajmniej raz w roku (przed sezonem letnim lub przed sezonem zimowym).

4. Meble i odpady wielkogabarytowe mogą być odbierane od mieszkańców w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

5. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe oraz odpady zielone z pielęgnacji ogrodów będą odbierane na indywidualne zgłoszenie.

6. Odpady biodegradowalne zebrane w sposób selektywny i nie poddane kompostowaniu, odbierane będą przez przedsiębiorcę lub indywidualnie wezwanie i przekazywane do punktu selektywnej zbiórki, przynajmniej raz w roku.

7. W przypadku nieruchomości, na których organizowane ędą imprezy masowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów oraz nieczystości płynnych, natychmiast po zakończeniu imprezy.

8. Zużyte baterie i akumulatory należy przekazywać do punktu sprzedaży baterii i akumulatorów lub punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

9. Przeterminowane leki należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach umieszczonych w przychodniach, lecznicach, aptekach lub punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

10. Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe na terenie nieruchomości należy gromadzić w specjalnych kontenerach, które będą odbierane odpłatnie, na podstawie odrębnej umowy zawartej przez prowadzącego budowę lub remont z przedsiębiorcą realizującym odbiór odpadów komunalnych.

11. Zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny należy przekazywać do specjalistycznych punktów lub do punktu selektywnego zbierania odpadów.

12. Chemikalia, opakowania po środkach ochrony roślin oraz zużyte opony należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 35. W okresie letnim, właściciele nieruchomości, na terenach, na których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokoi itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.

§ 36. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na kwartał, z zastrzeżeniem ust. 1.

3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.

4. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

§ 37. Określa się następujące wymagania dotyczące pojazdów specjalistycznych i uniwersalnych do odbioru odpadów komunalnych:

1) pojazdy, o których mowa wyżej, winny codziennie wyjeżdżać z bazy czyste;

2) pojazdy do odbierania odpadów zbieranych selektywnie, powinny być przykryte siatką w taki sposób, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

3) pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi określone w odrębnej uchwale Rady Gminy Jaświły o wymaganiach, jakie winien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

§ 38. 1. Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych przedsiębiorca świadczący usługę transportu nieczystości ciekłych ma obowiązek usunąć natychmiast.

2. Przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego i w terminach ustalonych w harmonogramie.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 39. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych opakowań.

§ 40. Gospodarka odpadami w gminie Jaświły opiera się na wskazanym w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami (WPGO) regionie gospodarki odpadami. Odpady komunalne zmieszane, odpady z pielęgnacji terenów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do składowania mogą być zagospodarowywane tylko i wyłącznie w ramach danego regionu.

§ 41. Odpady komunalne z gminy Jaświły odebrane przez firmy wywozowe powinny być przekazywane do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) wskazanych w uchwale w sprawie wykonania WPGO.

§ 42. W przypadku wystąpienia awarii RIPOK, uniemożliwiającej odbieranie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania od podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odpady te powinny być przekazywane do instalacji przewidzianych do zastępczej obsługi regionu, wskazanych w uchwale w sprawie wykonania WPGO.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 43. Osoby posiadające zwierzęta domowe obowiązane są do takiego ich utrzymania, aby wyeliminować wszelkie zagrożenia i uciążliwości, a w szczególności w zakresie zachowań agresywnych tych zwierząt, hałasu (zwłaszcza w porze nocnej), przykrego zapachu, insektów i zanieczyszczeń, jakie mogą stwarzać dla ludzi i innych zwierząt.

§ 44. 1. Zwierzęta domowe mogą być wyprowadzone tylko pod opieką osoby dorosłej lub osoby zdolnej do panowania na nim. Psy rasy uznanej za agresywną oraz mieszańce tych ras należy wyprowadzać na smyczy i z założonym kagańcem.

2. Zwalnianie psa ze smyczy bez kagańca dozwolone jest w obrębie nieruchomości należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający samowolne jej opuszczenie przez psa.

§ 45. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stac sie agresywny dla ludzi lub zwierząt.

§ 46. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe obowiązane są do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń powodowanych przez te zwierzęta.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 47. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:

1) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości;

2) nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących w obrębie nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak hałas i odór.

2. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe jednorodzinne oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi.

§ 48. Pszczoły należy trzymać w ulach ustawionych w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 49. 1. Budynki mieszkalne, budynki użyteczności publicznej, obiekty handlowe, przemysłowe, zakłady usługowe, oczyszczalnie ścieków w Jaświłach i Dolistowie Nowym, studzienki przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych, stacje uzdatniania wody w Jaświłach, Dolistowie i Mikicinie, Zakład Zagospodarowania Odpadów w Dolistowie Starym, podlegają obowiązkowej deratyzacji.

2. Deratyzację, o której mowa w ust. 1, przeprowadzają ich właściciele lub zarządcy w terminach:

1) raz do roku w okresie jesiennym - do 30 listopada

2) dodatkowo niezwłocznie w każdym przypadku masowego pojawienia się gryzoni.

3. Obowiązek deratyzacji w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, powinien być realizowany w przypadku pojawienia się gryzoni.


Przewodniczący Rady


Bogusław Rutkowski


Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Ryszard Prolan

Wprowadzający: Ryszard Prolan

Data modyfikacji: 2014-02-27

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2014-02-27