Uchwała o regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jaświły

Uchwała Nr VI/39/15
Rady Gminy Jaświły

z dnia 27 sierpnia 2015 r.

o regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jaświły

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013r. poz. 1399, poz. 1593; z 2015r. poz. 87, poz. 122) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mońkach, uchwala się, co następuje:

§ 1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jaświły zawarte w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jaświły, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXX/182/14 Rady Gminy Jaświły z dnia 20 lutego 2014 roku o regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jaświły (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2014r., poz. 967)

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, z mocą od 1 stycznia 2016r.




Przewodniczący Rady


Robert Wojtkielewicz


Załącznik do Uchwały Nr VI/39/15
Rady Gminy Jaświły
z dnia 27 sierpnia 2015 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jaświły

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jaświły dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku;

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju oraz minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników, a także ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. Na terenie Gminy Jaświły zabrania się:

1) Składowania lub magazynowania wszelkich odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych

2) Wprowadzania nieczystości ciekłych do gruntu na nieruchomości własnej lub poza nią, do urządzeń służących odprowadzaniu wód deszczowych, opadowych i roztopowych do istniejących rowów melioracyjnych i odwadniających

3) Spalania odpadów komunalnych

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) utrzymania czystości i porządku, należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości oraz znajdujących się na nich urządzeń

2) prowadzenia na terenie nieruchomości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych polegającej na segregowaniu wytwarzanych odpadów komunalnych i przekazaniu ich podmiotowi odbierającemu odpady lub do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK).

2. Ustanawia się selektywne zbieranie odpadów komunalnych, obejmujących co najmniej następujące frakcje odpadów komunalnych, zbierane u źródła:

1) papier i tektura (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.);

2) tworzywa sztuczne;

3) szkło i odpady opakowaniowe ze szkła (szkło bezbarwne i kolorowe);

4) metal- drobny złom;

5) opakowania wielomateriałowe

6) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji

7) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

8) zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny;

9) zużyte baterie i akumulatory;

10) budowlane i rozbiórkowe;

11) zużyte opony;

12) popiół

13) styropian opakowaniowy

14) odpady zmieszane, nie wymienione w pkt. 1-13.

3. Odpady, o których mowa w ust. 2 właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić niezwłocznie od chwili ich powstania.

4. Odpady określone w ust. 1 pkt. 1, 2, 3, 4, 12 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranymi selektywnie.

5. Właściciel nieruchomości zapewnia przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne swobodny dostęp do pojemników w terminach określonych w harmonogramie odbierania.

6. Przedsiębiorca realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów, zobowiązany jest do:

1) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów komunalnych do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów;

2) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych wskazanych w Planie Gospodarki Odpadami Województwa Podlaskiego.

§ 4. 1. 1 Organizacja selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmuje:

1) system odbierania "u źródła", w którym wyselekcjonowane frakcje odpadów odbierane będą bezpośrednio z posesji, z częstotliwością określoną w niniejszym regulaminie;

2) system "donoszenia", w którym mieszkańcy dostarczają zebrane przez siebie frakcje odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Dolistowie Starym 144.

2. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych zapewnia przyjmowanie co najmniej następujących frakcji odpadów komunalnych :

1) przeterminowane leki i chemikalia

2) zużyte baterie i akumulatory

3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

4) meble i inne odpady wielkogabarytowe

5) zużyte opony

6) odpady zielone

7) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne

3. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych nie przyjmuje takich odpadów jak:

1) materiały zawierające azbest;

2) papy;

3) szyby samochodowe;

4) szkło zbrojone i hartowane;

5) części samochodowe (zderzaki, reflektory itp.);

6) odpady w opakowaniach cieknących;

7) odpady pochodzące z działalności gospodarczej - wskazujące na źródło pochodzenia inne niż gospodarstwa domowe;

8) odpady komunalne zmieszane.

§ 5. 1. Powstające w gospodarstwach domowych, we wszystkich rodzajach zabudowy, odpady zielone oraz inne odpady ulegające biodegradacji, winne być w pierwszej kolejności zbierane i gromadzone w przydomowych kompostownikach, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.

2. Zbieranie i gromadzenie odpadów w sposób określony w ust. 1, w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej, może odbywać się w sytuacji gdy nieruchomość posiada powierzchnię minimum 1000 m2 i pod warunkiem, że wielkość przydomowego kompostownika, pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymywania w nim kompostowanego materiału, przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu.

3. Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne nie poddawane kompostowaniu oraz odpady powstałe w wyniku pielęgnacji parków, cmentarzy i trawników, powinny być zbierane, gromadzone oddzielnie i przekazywane w całości do RIPOK.

§ 6. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają odpady inne niż komunalne, to muszą one być gromadzone w sposób wyodrębniony, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

§ 7. Odpady niebezpieczne w tym medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.

§ 8. 1. Odpady w postaci zwłok zwierzęcych nie mogą być gromadzone wraz z odpadami komunalnymi. Zasady postępowania w tym zakresie określają przepisy odrębne.

2. Odpady z wypadków, powstające podczas prowadzenia akcji ratowniczej lub gaśniczej nie mogą być gromadzone wraz z odpadami komunalnymi. Zasady gospodarowania nimi określają przepisy odrębne.

3. Odpady o których mowa w ust. 1 i 2 powinny być transportowane przez jednostki posiadające odpowiednie zezwolenia wymagane przepisami ustawy o odpadach i niezwłocznie przekazywane do punktu ich unieszkodliwiania.

§ 9. Na terenie Gminy Jaświły dopuszcza się przekazywanie odpadów osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami oraz ich odzysku określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku ( Dz.U. z 2008r. Nr 235, poz. 1614 z późn. zm.)

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników służących do użytku publicznego.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez gminę.

3. Nieusunięty lód, o którym mowa w ust. 1 należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

§ 11. Mycie pojazdów samochodowych, poza myjniami samochodowymi, może się odbywać jedynie pod warunkiem, że dokonuje się je na terenie o nawierzchni szczelnej, a powstające ścieki gromadzone są w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu. Ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.

§ 12. Naprawy samochodów, poza warsztatami naprawczymi, mogą się odbywać wyłącznie pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych. Prowadzenie napraw blacharsko-lakierniczych oraz wymiany oleju, może się odbywać wyłącznie w obrębie warsztatu.

§ 13. Wykonawca robót budowlanych jest zobowiązany do: wyposażenia terenu budowy w WC, w pojemniki na odpady oraz dbania o czystość chodników, ulic i innych miejsc ogólnodostępnych sąsiadujący z budową, poprzez systematyczne usuwanie zanieczyszczeń powstałych w związku z prowadzoną budową oraz wskazania terenu gdzie wywożony jest nadmiar ziemi z wykopów za zgodą właściciela tego terenu.

§ 14. 1. Każda nieruchomość, której użytkowanie powoduje powstawanie ścieków bytowych stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach musi być podłączona do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadku jej braku, nieruchomość musi być wyposażona w szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków.

2. Właściciele nieruchomości posiadający zbiorniki bezodpływowe zobowiązani są do:

1) zgłoszenia ich do ewidencji prowadzonej przez Gminę Jaświły

2) zawarcia umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

3. Właściciele nieruchomości posiadający przydomowe oczyszczalnie ścieków zobowiązani są do zgłoszenia ich do ewidencji prowadzonej przez Gminę Jaświły.

Rozdział 3.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 15. W zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi zapewnia się wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych.

§ 16. Dopuszcza się stosowanie następujących pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (zmieszanych):

1) pojemniki na odpady niesegregowane (zmieszane) o pojemności od 60 l do 1100 l;

2) pojemniki KP 5, KP 7, KP 10, KP 13 o pojemności od 5 do 13 m3;

3) kosze uliczne o pojemności od 30 do 70 l.;

4) inne pojemniki i kontenery.

§ 17. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki lub worki z tworzywa sztucznego do gromadzenia odpadu selektywnie zbieranego o pojemności od 30 l do 120 l z widocznym, ogólnie przyjętym, oznaczeniem i rozróżnieniem kolorystycznym.

§ 18. 1. Dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, ustala się minimalną pojemność:

1) pojemnika przeznaczonego do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

a) nie więcej niż dwie osoby - o pojemności 60 l,

b) 3 osoby - o pojemności 110 l;

c) 4 osoby - o pojemności 120 l;

d) od 5 - do 7 osób - o pojemności 240 l;

e) od 8 - do 11 osób - o pojemności 240 L i 120 l;

f) od 12 osób - o pojemności 2 pojemniki po 240 l.

2) pojemników lub worków do zbierania segregowanych odpadów, jeżeli z takiego pojemnika lub worka korzysta:

a) nie więcej niż dwie osoby - w rozmiarze 30 l;

b) nie mniej niż 3 osoby i nie więcej niż 4 osoby - w rozmiarze 60 l;

c) nie mniej niż 5 osób i nie więcej niż 6 osób - w rozmiarze 90 l;

d) nie mniej niż 7 osób i nie więcej niż 9 osób - w rozmiarze 120 l.

3) pojemnika (worka) do odpadów ulegających biodegradacji - wielkość należy dostosować do wielkości nieruchomości oraz ilości nasadzeń np. drzew, krzewów i innych roślin;

4) pojemnika na odpady z remontu - wielkość należy dostosować do zakresu prowadzonych robót remontowo-budowlanych. Koszt za wykonanie takiej usługi ponosi w całości Zleceniodawca.

2. Przy zachowaniu minimalnej pojemności, dopuszcza się stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innych pojemników, niż zostały określone w ust. 1.

§ 19. 1. Na terenie nieruchomości zabudowanej budynkami zarówno jednorodzinnymi, jak i wielolokalowymi, dopuszcza się możliwość zbierania i gromadzenia odpadów wielkogabarytowych.

2. Meble i odpady wielkogabarytowe odbierane są od mieszkańców „u źródła” w zależności od potrzeb w ramach organizowanych okresowo zbiórek, lub dostarczane przez mieszkańców do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

3. Do zbierania na terenie nieruchomości odpadów w postaci mebli lub innych odpadów wielkogabarytowych zabudowanej budynkami służyć będą pojemniki o pojemności:

a) jednorodzinnymi - minimum 1100 l.;

b) wielolokalowymi - nie mniejsze niżKP-5.

4. Zapisy ust. 3 stosuje się odpowiednio do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

§ 20. 1. Dla właścicieli nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi, w których ustalono odrębną własność lokali oraz w różnego rodzaju innych zamieszkałych budynkach wielolokalowych, ustala się minimalną pojemność:

1) pojemnika przeznaczonego do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

a) od 10 -do 15 osób - o pojemności 2 x 240 l;

b) od 16 - do 25 osób - o pojemności 1100 l;

c) od 26 - do 30 osób - o pojemności 1100 l i 240 l;

d) od 31 - do 35 osób - o pojemności 1100 l i 2 x 240 l;

e) od 36 - do 40 osób - o pojemności 1100 l i 3 x 240 l;

f) od 41 i więcej osób - o pojemności 2 x 1100 l.

2) pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów segregowanych, jeżeli z takiego pojemnika (worka) korzysta:

a) nie więcej niż 10 osób - w rozmiarze 120 l;

b) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób - w rozmiarze 240 l;

c) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 30 osób - w rozmiarze 240 l i 120 l;

d) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 40 osób - w rozmiarze 2 x 240 l,

3) odpadów ulegających biodegradacji, wielkość pojemnika (worka) należy dostosować do wielkości nieruchomości oraz ilości nasadzeń np. drzew, krzewów i innych roślin;

4) odpadów z remontu - wielkość pojemnika należy dostosować do zakresu prowadzonych robót remontowo-budowlanych.

2. Przy zachowaniu minimalnej pojemności, dopuszcza się stosowanie innych pojemników do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, niż zostały określone w ust. 1, pkt. 1.

§ 21. W przypadku trudności w ustaleniu minimalnego rozmiaru pojemnika do gromadzenia odpadów niesegregowanych (zmieszanych) gromadzonych na terenie nieruchomości zarówno zabudowanej budynkami jednorodzinnymi jak i wielolokalowymi, przyjmuje się minimalną pojemność pojemników w ten sposób, iż na każdą osobę przyjmuje się pojemność pojemnika w wielkości nie mniejszej niż 30 litrów.

§ 22. 1. Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego tj.: chodniki, przystanki komunikacji publicznej, plaże, pola biwakowe i inne nieruchomości gminne, ustala się, że do zbierania w sposób nieselektywny zbiórki odpadów komunalnych służyć będą kosze o pojemności od 30 - do 70 l.

2. Na przystankach komunikacji publicznej, kosze należy ustawiać pod wiatą, a jeśli jej nie ma, to w sąsiedztwie oznaczenia przystanków.

3. Kosze uliczne winne uniemożliwiać wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu lub innych czynników zewnętrznych.

§ 23. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem. Nieprzestrzeganie tego wymogu może spowodować odmowę odbioru odpadów.

§ 24. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, żużlu, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, a także przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych, pochodzących z działalności gospodarczej oraz odpadów innych niż komunalne.

§ 25. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów.

§ 26. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury nie można wrzucać:

1) opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem;

2) kalki technicznej;

3) prospektów foliowych i lakierowanych katalogów.

§ 27. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nieopakowaniowego nie wolno wrzucać:

1) ceramiki (porcelana, naczynia typu arcoroc, talerzy, doniczek);

2) luster;

3) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałymi resztkami zawartości;

4) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojne);

5) szyb samochodowych.

§ 28. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie można wrzucać:

1) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii;

2) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach;

3) opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych.

§ 29. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą.

§ 30. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych nie można wrzucać opakowań ani materiałów innych niż opakowania wielomateriałowe, np. tetrapak.

§ 31. Do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki popiołu nie można wrzucać odpadów innych niż popiół.

§ 32. Do przydomowych kompostowników, ani worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji, nie można wrzucać odpadów innych niż bioodpady i odpady zielone.

§ 33. Właściciele nieruchomości, na której organizowane są imprezy masowe o charakterze publicznym, zobowiązani są do:

1) wyposażenia miejsca, w którym się ono odbywa w odpowiednią liczbę pojemników lub kontenerów na odpady stałe;

2) dostarczenia odpowiedniej liczby toalet i szaletów oraz ich opróżnienie i sprzątnięcie. W przypadku imprez plenerowych jeden szalet powinien przypadać na nie więcej niż 500 uczestników imprezy, a przy podawaniu piwa - jeden na nie więcej niż 200 uczestników.

3) oczyszczenia terenu i usunięcia odpadów bezpośrednio po zakończeniu imprezy;

4) oczyszczenia terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba, a zanieczyszczenie terenu spowodowane zostało imprezą lub zgromadzeniem.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 34. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, zgodny z harmonogramem, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie wywożenie ich przez odbierającego odpady.

3. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie przed teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

4. Na obszarach zabudowy wielorodzinnej odpady komunalne odbierane będą przez przedsiębiorcę z zabezpieczonych pomieszczeń lub pojemników zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budynków.

§ 35. 1. Odpady komunalne odbierane będą w zależności od potrzeb:

a) odpady zmieszane i segregowane - nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;

b) popiół - przynajmniej 1 raz w miesiącu (w okresie grzewczym, tj. od początku września - do końca kwietnia ).

3. Odpady wielkogabarytowe odbierane będą przynajmniej raz w roku (przed sezonem letnim lub przed sezonem zimowym).

4. Meble i odpady wielkogabarytowe mogą być odbierane od mieszkańców w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

5. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe oraz odpady zielone z pielęgnacji ogrodów będą odbierane na indywidualne zgłoszenie.

6. Odpady biodegradowalne zebrane w sposób selektywny i nie poddane kompostowaniu, odbierane będą przez przedsiębiorcę lub indywidualnie wezwanie i przekazywane do punktu selektywnej zbiórki, przynajmniej raz w roku.

7. W przypadku nieruchomości, na których organizowane będą imprezy masowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów oraz nieczystości płynnych, natychmiast po zakończeniu imprezy.

8. Zużyte baterie i akumulatory należy przekazywać do punktu sprzedaży baterii i akumulatorów lub punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

9. Przeterminowane leki należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach umieszczonych w przychodniach, lecznicach, aptekach lub punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

10. Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe na terenie nieruchomości należy gromadzić w specjalnych kontenerach, które będą odbierane odpłatnie, na podstawie odrębnej umowy zawartej przez prowadzącego budowę lub remont z przedsiębiorcą realizującym odbiór odpadów komunalnych. Koszt wykonania takiej usługi ponosi w całości Zleceniodawca.

11. Zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny należy przekazywać do specjalistycznych punktów lub do punktu selektywnego zbierania odpadów.

12. Odpady wielomateriałowe, opony, chemikalia, opakowania po środkach ochrony roślin oraz styropian należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 36. W okresie letnim, właściciele nieruchomości, na terenach, na których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokoi itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.

§ 37. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na kwartał, z zastrzeżeniem ust. 1.

3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.

4. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

§ 38. Określa się następujące wymagania dotyczące pojazdów specjalistycznych i uniwersalnych do odbioru odpadów komunalnych:

1) pojazdy, o których mowa wyżej, winny codziennie wyjeżdżać z bazy czyste;

2) pojazdy do odbierania odpadów zbieranych selektywnie, powinny być przykryte siatką w taki sposób, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

3) pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi określone w odrębnej uchwale Rady Gminy Jaświły o wymaganiach, jakie winien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

§ 39. 1. Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych przedsiębiorca świadczący usługę transportu nieczystości ciekłych ma obowiązek usunąć natychmiast.

2. Przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego i w terminach ustalonych w harmonogramie.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 40. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych opakowań.

§ 41. Podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązany jest informować właścicieli nieruchomości o obowiązkach selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów.

§ 42. W ramach selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła” mieszkańcy zobowiązani są do selektywnego zbierania frakcji odpadów wymienionych w § 3 ust. 2, natomiast podmiot odbierający odpady od właścicieli nieruchomości zobowiązany jest odebrać selektywnie co najmniej następujące frakcje odpadów:

1) tworzywa sztuczne;

2) metale- drobny złom

3) papier i makulaturę

4) szkło kolorowe i bezbarwne

5) odpady zmieszane

6) popiół

§ 43. Gospodarka odpadami w gminie Jaświły opiera się na wskazanym w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami (WPGO) regionie gospodarki odpadami. Odpady komunalne zmieszane, odpady z pielęgnacji terenów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do składowania mogą być zagospodarowywane tylko i wyłącznie w ramach danego regionu.

§ 44. Odpady komunalne z gminy Jaświły odebrane przez firmy wywozowe powinny być przekazywane do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) wskazanych w uchwale w sprawie wykonania WPGO.

§ 45. W przypadku wystąpienia awarii RIPOK, uniemożliwiającej odbieranie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania od podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odpady te powinny być przekazywane do instalacji przewidzianych do zastępczej obsługi regionu, wskazanych w uchwale w sprawie wykonania WPGO.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 46. Osoby posiadające zwierzęta domowe obowiązane są do takiego ich utrzymania, aby wyeliminować wszelkie zagrożenia i uciążliwości, a w szczególności w zakresie zachowań agresywnych tych zwierząt, hałasu (zwłaszcza w porze nocnej), przykrego zapachu, insektów i zanieczyszczeń, jakie mogą stwarzać dla ludzi i innych zwierząt.

§ 47. 1. Zwierzęta domowe mogą być wyprowadzone tylko pod opieką osoby dorosłej lub osoby zdolnej do panowania na nim. Psy rasy uznanej za agresywną oraz mieszańce tych ras należy wyprowadzać na smyczy i z założonym kagańcem.

2. Zwalnianie psa ze smyczy bez kagańca dozwolone jest w obrębie nieruchomości należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający samowolne jej opuszczenie przez psa.

§ 48. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się agresywny dla ludzi lub zwierząt.

§ 49. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe obowiązane są do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń powodowanych przez te zwierzęta.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 50. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:

1) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości;

2) nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących w obrębie nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak hałas i odór.

2. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe jednorodzinne oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi.

§ 51. Pszczoły należy trzymać w ulach ustawionych w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 52. 1. Budynki mieszkalne, budynki użyteczności publicznej, obiekty handlowe, przemysłowe, zakłady usługowe, oczyszczalnie ścieków w Jaświłach i Dolistowie Nowym, studzienki przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych, stacje uzdatniania wody w Jaświłach, Dolistowie i Mikicinie, Zakład Zagospodarowania Odpadów w Dolistowie Starym, podlegają obowiązkowej deratyzacji.

2. Deratyzację, o której mowa w ust. 1, przeprowadzają ich właściciele lub zarządcy w terminach:

1) raz do roku w okresie jesiennym - do 30 listopada

2) dodatkowo niezwłocznie w każdym przypadku masowego pojawienia się gryzoni.

3. Obowiązek deratyzacji w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, powinien być realizowany w przypadku pojawienia się gryzoni, na koszt właścicieli.


Przewodniczący Rady


Robert Wojtkielewicz



Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Jarosz

Wprowadzający: Marek Jarosz

Data modyfikacji: 2015-09-21

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2015-09-21