Uchwała w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2016 - 2021
UCHWAŁA NR IX/64/15
RADY GMINY JAŚWIŁY
z dnia 21 grudnia 2015 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły
na lata 2016 - 2021
Na podstawie art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938, 1646, z 2014 r. poz.379, 911, 1146) oraz art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, 645, 1318, z 2014 r. poz. 379, 1072) Rada Gminy Jaświły postanawia:
§ 1. Uchwalić Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Jaświły na lata 2016 – 2021 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2016– 2021, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały.
§ 2. Określić wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2016 – 2021, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały.
§ 3. 1. Upoważnić Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć określonych załącznikiem Nr 2 do uchwały.
2. Upoważnić Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki, i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
3. Upoważnić Wójta Gminy do przekazania uprawnień w zakresie zaciągania zobowiązań, określonych w § 3 ust. 1 i 2 uchwały, kierownikom jednostek organizacyjnych realizujących przedsięwzięcia ujęte w załączniku Nr 2.
§ 4. Objaśnienie przyjętych wartości stanowi załącznik Nr 3 do uchwały.
§ 5. Traci moc uchwała Nr II/14/14 Rady Gminy Jaświły z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na rok 2015 i lata 2016-2021 ze zmianami.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.
Przewodniczący Rady
Robert Wojtkielewicz
Załącznik Nr 3
do uchwały Nr IX/64/15
Rady Gminy Jaświły
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Objaśnienia przyjętych wartości
do uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej
na lata 2016-2021
Punktem wyjścia do opracowania WPF na lata 2016-2021 było faktyczne wykonanie dochodów i wydatków budżetu za lata 2013-2014 oraz przewidywane wykonanie za rok 2015. Planując dochody na rok 2016 założono spadek wpływów z podatku rolnego w związku z obniżeniem średniej ceny 1 q żyta z ostatnich 11 kwartałów poprzedzających rok budżetowy do kwoty 53,75 zł i w zakresie podatku od nieruchomości zwolnienie budynków i budowli jednostek samorządu terytorialnego od podatku. Informacje powyższe zawarto w objaśnieniach do projektu uchwały budżetowej na rok 2016.
Wpływy z podatków i opłat w związku z powyższym ogółem od roku 2016 do roku 2021 zakłada się niższe niż planowane do pozyskania w 2015 r., podobnie zaplanowano wpływy z podatku od nieruchomości.
Wpływy z subwencji w roku przyszłym przewidywane są w kwotach podanych przez Ministra Finansów. Znaczny wzrost w tej pozycji w roku 2016 nastąpił z powodu pozyskanych niższych wpływów z podatków i opłat w roku 2014, również w latach następnych zakłada się wzrost wpływów z subwencji ogólnej z powodu zakładanych niższych wpływów z podatków i opłat.
Wśród dochodów bieżących gmina otrzymuje dotacje celowe na zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej. Planowane na rok 2016 są niższe od przewidywanego wykonania roku 2014 o 1.580.009,16 zł. Od roku 2016 do 2021 w dochodach nie ujęto dotacji na częściowy zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym, dodatkowo na rok 2016 otrzymane wstępnie dotacje na świadczenia realizowane przez GOPS są niższe niż w roku 2015. Na wynik budżetu nie mają one wpływu, ponieważ muszą być wprowadzone po stronie wydatków, ale na dopuszczalną kwotę spłat zobowiązań kredytowo-pożyczkowych jak najbardziej.
Dochody w roku 2016 wiążą się z planowaną do pozyskania ze środków unijnych refundacją wydatków za 2 zadania zrealizowane w roku 2015. Będą to środki na podstawie już zawartych umów o przyznaniu pomocy ze środków RPO WP na budowę kolektorów słonecznych i wdrażanie elektronicznych usług dla ludności – łącznie 514.528,12 zł. W takiej wysokości planowany jest kredyt do zaciągnięcia w grudniu 2015 r. z przeznaczeniem na pokrycie powstałego deficytu w kwocie 404.785,27 zł i na spłaty wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 109.742,85 zł. Po otrzymaniu refundacji w roku 2016 kredyt na wyprzedzające finansowanie zostanie w całości spłacony. Ponadto w roku przyszłym ujęto do planu sprzedaż 4 działek nabytych przez gminę w roku 2014 w drodze spadku i zwolnionego mieszkania w Domu Nauczyciela w Dolistowie na kwotę 150.000 zł. Na sprzedaż majątku w roku 2015 trzykrotnie ogłaszano przetarg, do którego nikt nie przystąpił. Majątek był wyceniony przez rzeczoznawcę na kwotę 180.000 zł. W latach 2017-2021 nie przewiduje się sprzedaży majątku. Zakłada się jedynie pozyskanie środków na modernizację dróg gminnych i dojazdowych do gruntów rolnych z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych i dotacji będących w dyspozycji Wojewody.
Plan po stronie wydatków ogółem na rok 2016, podobnie jak dochodów, jest również niższy niż przewidywane wykonanie roku 2015. Drugą przyczynę niższych wydatków stanowi przydzielenie mniejszych dotacji celowych zarówno na zadania własne, jak i zlecone. Nie planowano w ogóle dotacji ani wydatków na częściowy zwrot podatku akcyzowego. Wprowadzenie kwot na to zadanie do budżetu nastąpi w ciągu roku w dwóch terminach, tj. w kwietniu i październiku. W roku 2015 była to kwota w wysokości 878.531,62 zł.
Wydatki na wynagrodzenia w roku 2016 zaplanowane zostały przy założeniu 2 % podwyżek i zabezpieczeniu środków na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne pracowników. Na dalsze lata prognozy poczynając od roku 2017 został uwzględniony wzrost płac rocznie o 5 % dla wszystkich grup pracowników, ale pod warunkiem pozyskania planowanych dochodów. Odchylenia od tego wskaźnika wynikają jedynie z konieczności wypłacenia nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych osobom uprawnionym.
Pochodne od wynagrodzeń, tj. składki na Fundusz Pracy zaplanowano na poziomie dotychczasowym, wynoszącym 2,45 % od płac, natomiast składki na ubezpieczenia społeczne zostały zaplanowane po podwyższeniu składki rentowej o 2 %, która miała miejsce w roku 2012.
Prognozując wydatki rzeczowe za podstawę przyjęto przewidywane wykonanie w roku poprzedzającym rok budżetowy i założono wzrost wydatków średniorocznie o 1,7-2,3 %.
Na etapie opracowywania projektu budżetu i projektu WPF na rok 2016 założono, że budżet zamknie się nadwyżką bieżącą w kwocie 695.461,12 zł, która w całości zostanie wykorzystana na spłatę należnych w roku 2016 rat kapitałowych kredytów i pożyczek długoterminowych, w tym planowanego do zaciągnięcia pod koniec roku 2015 w kwocie 514.528,12 zł oraz długoter-minowych z lat 2011-2013 w kwocie 180.933 zł. Planowane spłaty zobowiązań długoterminowych w roku 2016 wyniosą 426.571 zł, wobec czego brakująca na spłaty kwota 245.638 zł zostanie pokryta również z kredytu długoterminowego. Planowany termin spłaty tego kredytu przewidziano w latach 2017-2018 po 122.819 zł. Wszystkie raty spłacane w latach 2016-2021 ujęto w kwotach zgodnych z zawartymi umowami z bankami i WFOŚiGW z tym, że jedna rata kredytu przypadająca do spłaty w roku 2016 zostanie spłacona wcześniej, tj. w roku 2015. Odpowiednia zmiana rozchodów na ten cel została dokonana na Sesji RG w dniu 17.11.2015 r. wobec czego w roku przyszłym nie nastąpi przekroczenie maksymalnego dopuszczalnego wskażnika spłaty tych zobowiązań. W roku 2016 po spłaceniu 75 % pożyczki zaciągniętej w roku 2011 na modernizację oświetlenia ulicznego planujemy wystąpić do WFOŚiGW w Białymstoku o umorzenie pozostałych 25 % pożyczki, tj. kwoty 49.120 zł. W roku 2017 również wystąpimy o umorzenie 25 % drugiej pożyczki zaciągniętej w roku 2012 w WFOŚiGW na zakup samochodu pożarniczego, tj. kwoty 74.094 zł. Pozytywna decyzja zarządu pozwoli na zmniejszenie spłacanych rat kapitałowych i odsetek z tego tytułu, w tym w roku 2016 łącznie o 17.505,63 zł, w roku 2017 o 62.783,28 zł i w roku 2018 o 47.481,04 zł. W związku z tym obniżeniu ulegną planowane wskaźniki spłat zobowiązań kredytowo – pożyczkowych w latach 2016-2018, a tym samym gmina uzyska możliwość zaciągania następnych kredytów na sfinansowanie udziału własnego w przypadku podjęcia inwestycji ze środków pomocowych. Zmiany wynikające z umorzenia pożyczek zostaną uwzględnione w WPF po otrzymaniu pozytywnych decyzji z WFOŚiGW w Białymstoku.
Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje swym zakresem lata 2013-2021 z uwagi na określone w harmonogramach spłaty rat kredytów i pożyczek długoterminowych do roku 2021. W odrębnych kolumnach podano planowane do spłaty raty kredytów i pożyczek oraz oddzielnie odsetek od tych zobowiązań w poszczególnych latach. Z przedstawionych planowanych do pozyskania dochodów i planowanych do realizacji wydatków ogółem w latach 2017 - 2021 wynika, że budżet gminy w tym okresie będzie budżetem nadwyżkowym. Nadwyżki budżetu w poszcze-gólnych latach prognozy będą wykorzystane na spłatę rat kapitałowych pożyczek i kredytów.
Gmina w latach 2016 – 2021 będzie spłacać następujące kredyty i pożyczki:
-
pożyczkę długoterminową zaciągniętą z WFOŚiGW w X.2011 r. na sfinansowanie planowanego deficytu w kwocie 196.540 zł ze stałym oprocentowaniem w skali roku wynoszącym 5%. Spłata została rozpoczęta w roku 2012 i będzie zakończona 31.12.2017 r., spłaty w 2016 r. wyniosą – 32.760 zł, pozostanie do spłaty na 31.12.2016 – 32.740 zł,
-
kredyt długoterminowy zaciągnięty w XI.2012 r. z BS Mońki w kwocie 470.260 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek. Spłatę rozpoczęto w roku 2013, zakończenie nastąpi 31.12.2020 r., spłaty w 2016 r. - 58.784 zł, pozostanie do spłaty – 235.124 zł,
-
kredyt długoterminowy zaciągnięty z BGK O/Białystok w VI.2012 r. w kwocie 2.500.000 zł, będzie spłacany przez 10 lat, planowana ostatnia rata w 2021 r., oprocentowanie zmienne, aktualnie wynosi 2,61 % w skali roku, spłaty w 2016 r. - 187.500 zł, pozostanie do spłaty – 1.375.000 zł,
-
pożyczka długoterminowa zaciągnięta w WFOŚiGW w X.2012 r. w kwocie 296.376 zł ze stałym oprocentowaniem 4 % w skali rocznej; spłata będzie dokonywana w latach 2013 – 2020, ostatnia rata zostanie spłacona w 2020 r., spłaty w roku 2016 – 50.000 zł, pozostanie do spłaty – 96.376 zł
-
kredyt długoterminowy zaciągnięty w XII.2013 r. w kwocie łącznej 682.692 zł, spłata rozpoczęta od I kwartału 2015 r. zakończenie spłat nastąpi 31.12.2021 r., spłaty wyniosą 97.527 zł, planowany stan długu na 31.12.2016 r. - 487.638 zł.
- kredyt planowany do zaciągnięcia pod koniec roku 2015 w kwocie 514.528,12 zł, który nie wlicza się do limitu spłat zobowiązań z art. 243 uofp, ponieważ konieczność zaciągnięcia wynikła z wyprzedzającego sfinansowania zadań realizowanych z udziałem środków unijnych,
- kredyt planowany do zaciągnięcia w roku 2016 w kwocie 245.638 zł, ze spłatą w latach 2017-2018.
- długoterminowe, już zaciągnięte - łącznie 426.571 zł, z tego:
Łączne zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2016 r. wyniesie 2.472.516 zł i stanowić będzie 18,18 % w stosunku do planowanych na rok przyszły dochodów ogółem.
Biorąc pod uwagę plan budżetu na koniec III kwartału 2015 r. i relacje przyjmowane do podstawy obliczenia dopuszczalnego wskaźnika spłat łącznych zobowiązań kredytowych w roku 2016 wynika, że dopuszczalny wskaźnik wyniesie 5,16 %. Planowany wskaźnik spłat tych zobowiązań w stosunku do dochodów ogółem w roku 2016 wyniesie 3,84 %, a więc nie przekroczy dopuszczalnego wskaźnika spłat z art. 243 uofp. Dopuszczalny wskaźnik spłat obliczony na podstawie przewidywanego wykonania budżetu za rok 2015 będzie jeszcze wyższy i wyniesie 5,30 %, co w przypadku dokonywania spłat w roku 2016 spowoduje, że gmina będzie miała większe możliwości spłaty tych zobowiązań.
Do Wieloletniej Prognozy Finansowej dołączone zostały zestawienia obejmujące „Wykazy przedsięwzięć na lata prognozy”, w których ujęto limity wydatków bieżących na kwotę łączną 21.218,24 zł.
W wykazie limitów wydatków bieżących ujęto wydatki, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania. Wydatki te dotyczą opłat za konserwację systemów komputerowych w Urzędzie Gminy i Gminnym Zespole Oświaty, monitorowanie i ochronę budynku Urzędu Gminy. Z zestawienia przedsięwzięć wynika, że w roku 2015 zakończył się okres obowiązywania 3-letniej umowy na odbiór i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Jaświły oraz 2-letni na wyłapywanie bezdomnych psów z terenu gminy Jaświły i ich utrzymanie. Po przeprowadzeniu procedur przetargowych w tej sprawie, przedsięwzięcia zostaną wprowadzone do wykazu.
Przewodniczący Rady
Robert Wojtkielewicz
Metryka strony