Uchwała Nr XVIII/120/16 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata
Uchwała Nr XVIII/120/16
Rady Gminy Jaświły
z dnia 15 grudnia 2016 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2017-2027
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 226, art. 227, art. 228, art. 229 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Jaświły na lata 2017 – 2027 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2017– 2027, zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do Uchwały.
§ 2. Określa się wykaz przedsięwzięć zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do Uchwały.
§ 3. 1. Upoważnia się Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć określonych Załącznikiem Nr 2 do Uchwały.
2. Upoważnia się Wójta Gminy do przekazania uprawnień w zakresie zaciągania zobowiązań, określonych w § 3 ust. 1 uchwały, kierownikom jednostek organizacyjnych realizujących przedsięwzięcia ujęte w Załączniku Nr 2.
§ 4. Objaśnienie przyjętych wartości stanowi Załącznik Nr 3 do Uchwały.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
§ 6. Traci moc uchwała Nr IX/64/15 Rady Gminy Jaświły z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2016-2021.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
|
Przewodniczący Rady |
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVIII/120/16
Rady Gminy Jaświły
z dnia 15 grudnia 2016 r.
Zalacznik1.pdf
Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Jaświły na lata 2017-2027
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XVIII/120/16
Rady Gminy Jaświły
z dnia 15 grudnia 2016 r.
Zalacznik2.pdf
Wykaz przedsięwzięć do WPF na lata 2017-2027
Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XVIII/120/16
Rady Gminy Jaświły
z dnia 15 grudnia 2016 r.
Objaśnienie przyjętych wartości do uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2017-2027
Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej gminy została opracowana w oparciu o projekt WPF na lata 2017-2027, przyjęty Zarządzeniem Nr 45/16 Wójta Gminy Jaświły z dnia 15 listopada 2016 r. z uwzględnieniem autopoprawki do projektu WPF z dnia 29 listopada 2016 r. oraz uchwały Nr IV-00311-9/16 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 7 grunia 2016 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2017-2027.
Wieloletnia Prognoza Finansowa stanowi podstawę do oceny sytuacji finansowej jednostki samorządowej przez organy jednostki samorządu terytorialnego, instytucje finansowe, organy nadzoru oraz pozostałych zainteresowanych, w tym mieszkańców gminy.
Punktem wyjścia do opracowania WPF było faktyczne wykonanie dochodów i wydatków budżetu za lata 2014-2015 oraz przewidywane wykonanie za rok 2016.
Planując dochody na rok 2017 założono spadek wpływów z podatku rolnego w związku z obniżeniem średniej ceny 1 q żyta z ostatnich 11 kwartałów poprzedzających rok budżetowy do kwoty 52,44 zł, podanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego - na rok 2016 było 53,75 zł. W zakresie podatku od nieruchomości założono również niższe wpływy z uwagi na niższe stawki maksymalne, wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych i budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Wpływy z podatków i opłat poza wymienionymi wyżej obejmują m.in. podatek od środków transportowych, podatek od czynności cywilno-prawnych, opłatę skarbową, które corocznie wzrastają, w związku z czym wpływy z podatków i opłat ogółem od roku 2018 do roku 2027 zakłada się wyższe niż planowane do pozyskania w 2017 r. Wskaźnik wzrostu kształtować się będzie na poziomie od 100,99 % w roku 2018 do 101,69 % w ostatnim roku prognozy. Najwyższy wskaźnik wzrostu założono w roku 2019 i 2020, odpowiednio 103,17 % i 103,85 %, ponieważ w następnych latach gmina zamierza przystąpić do budowy kanalizacji przy wsparciu ze środków PROW na lata 2014-2020. Obecnie jest opracowywana dokumentacja projektowo-kosztorysowa na budowę kanalizacji we wsiach Mikicin i Brzozowa. Koszty inwestycji nie są znane, wobec czego zadanie nie zostało uwzględnione w budżecie lat przyszłych. Przyrost wartości sieci kanalizacyjnej stanowić będzie podstawę uzyskania wyższych wpływów z podatku od nieruchomości .
Wpływy z subwencji w roku przyszłym przewidywane są w kwotach podanych przez Ministra Finansów i Rozwoju. Wzrost w tej pozycji w roku przyszłym o 8,7 % w stosunku do roku 2016 nastąpił z powodu pozyskanych niższych wpływów z podatków i opłat w roku 2015. Również w roku 2018 zakłada się wzrost o ten sam wskaźnik wpływów z subwencji ogólnej z powodu zakładanych niższych wpływów z podatków i opłat w roku 2016. Wzrost z subwencji ogólnej na dalsze lata prognozy założono na poziomie od 1,2 % w roku 2018 do 1,39 % w roku 2027. Prognozowane przez Ministra Finansów i Rozwoju są wpływy z udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na rok 2017 udziały przewidziano wyższe niż w roku 2016 o 23,92 %. Na lata następne przewiduje się wzrost w granicach od 1,4 % w roku 2023 do 3,27 % w roku 2024. Średnioroczny wzrost w latach 2019-2027 planuje się na poziomie 1,9 %.
Wśród dochodów bieżących gmina otrzymuje dotacje celowe na zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej. Planowane na rok 2017 są niższe od przewidywanego wykonania roku 2016 z uwagi na nie uwzględnienie dotacji na częściowy zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym. W roku 2016 była to kwota 996.619,43 zł. Również kwoty planowanych dotacji celowych na świadczenia wychowawcze z programu 500 Plus w budżecie lat 2018-2027 nie zostały ujęte, stąd tak duża różnica we wpływach z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące w stosunku do roku 2017. Na wynik budżetu poszczególnych lat nie mają one wpływu, ponieważ muszą być wprowadzone po stronie wydatków, ale na dopuszczalną kwotę spłat zobowiązań kredytowo-pożyczkowych jak najbardziej.
Gmina w roku 2017 zamierza realizować inwestycje z udziałem środków Unii Europejskiej. Łączna wartość 9 planowanych zadań inwestycyjnych wykazanych w załączniku nr 3 do projektu uchwały budżetowej na rok przyszły wynosi 5.074.130,96 zł, w tym ze środków UE – 3.350.612 zł. Udział własny gminy stanowić będzie kwotę 1.723.518,96 zł. Z dochodów własnych zostanie sfinansowana kwota 499.777,96 zł. Na zabezpieczenie pełnego udziału brakować będzie 1.223.741 zł. Jest to kwota stanowiąca deficyt budżetu przewidziany do sfinansowania z kredytu długoterminowego.
Planowane inwestycje znacząco podwyższyły kwoty planowanych dochodów i wydatków w roku 2017. Zakładając, że zostaną zakończone i rozliczone w ciągu roku w terminach pozwalających na uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych w tym samym roku, konieczne będzie zaciągnięcie kredytu na pokrycie planowanego deficytu w kwocie 1.223.741 zł. Spłaty kredytu przewidziano od roku 2018 do 2027 przy założeniu oprocentowania na poziomie 3 % w skali roku. Spłaty wyniosą:
- 83.741 zł w 2018 r.,
- po 120.000 zł w latach 2019-2025,
- 180.000 zł w 2026 r.
- 120.000 zł w 2027 r.
W związku z tym, że dofinansowanie z UE w każdej z wykazanych w załączniku nr 3 do projektu uchwały budżetowej inwestycji wyniesie od 63,63 % do 85 %, w zestawieniu WPF na lata 2018-2027 wyłączono kwoty spłat tego kredytu i należnych odsetek z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych.
Po stronie przychodów i rozchodów budżetu zaplanowano również zaciągnięcie kredytu długoterminowego w kwocie 489.051 zł na spłatę zobowiązań kredytowo-pożyczkowych z lat ubiegłych w tej kwocie.
Spłatę kredytu w kwocie 489.051 zł przewidziano na lata 2018-2025, z tego:
- w roku 2018 - 39.051 zł,
- w latach 2019-2021 po 40.000 zł rocznie,
- w latach 2022-2024 po 80.000 zł i
- w roku 2025 – 90.000 zł.
Nowy kredyt na spłatę kredytów i pożyczek z lat ubiegłych powoduje zmniejszenie różnicy pomiędzy planowanymi i dopuszczalnymi wskaźnikami spłat zobowiązań w latach, kiedy spłacane są zobowiązania już zaciągnięte. Sytuacja ulegnie poprawie po uzyskaniu umorzenia pożyczek z WFOŚiGW. Gmina złożyła już wniosek o umorzenie jednej pożyczki na kwotę 39.308 zł, z czego w roku 2016 umorzona kwota wyniesie 6568 zł, w roku 2017 - 32.740 zł. W roku 2017 zostanie złożony wniosek o umorzenie następnej pożyczki na kwotę łączną 58.876 zł, z czego umorzona kwota w roku 2017 wyniesie 12.500 zł i w roku 2018 – 46.376 zł.
Po uzyskaniu umorzeń z WFOŚiGW spłaty rat kapitałowych wyniosą:
- w roku 2017 kwotę 443.811 zł (bez pożyczki na wyprzedzające finansowanie),
- w roku 2018 kwotę 447.362 zł (529.103 zł minus wyłączenia z limitu spłaty o 83.741 zł) .
Obecnie wskaźnik planowanych spłat w stosunku do dochodów ogółem wynosi:
- w roku 2017 – 2,68 % przy dopuszczalnych wskaźnikach spłat 3,73 % i 3,69 %,
- w roku 2018 – 3,21 % przy dopuszczalnych wskaźnikach spłat 3,27 % i 3,23 %.
Po uwzględnieniu kwot umorzonych wskaźnik planowanych spłat wyniesie:
- w roku 2017 – 2,46 % przy dopuszczalnych wskaźnikach wyżej wymienionych,
- w roku 2018 – 2,95 % przy dopuszczalnych wskaźnikach w/w.
Bardzo ważną pozycją dochodów wpływającą na wartość dopuszczalnych wskaźników spłaty zobowiązań w danym roku są dochody ze sprzedaży majątku. Wpływ z tego tytułu w kwocie 70.000 zł założono jedynie na rok 2017 z tego względu, że nie sprzedano 4 działek rolnych w roku 2016 pomimo 4-krotnego ogłaszaniu przetargu.
Plan po stronie wydatków ogółem na rok 2017, podobnie jak dochodów, jest również wyższy niż przewidywane wykonanie roku 2016 z powodów opisanych przy realizacji dochodów.
Wydatki na wynagrodzenia w roku 2017 zaplanowane zostały przy założeniu podwyżek dla nauczycieli o 1,3 % od 1 stycznia 2017 r. i o 2 % dla pozostałych pracowników oraz zabezpieczeniu środków na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne pracowników. Na rok 2018 założono podwyżki o 2,3 % a na dalsze lata prognozy poczynając od roku 2019 został uwzględniony wzrost płac rocznie o 5 % dla wszystkich grup pracowników, pod warunkiem pozyskania planowanych dochodów. Odchylenia od tego wskaźnika wynikają jedynie z konieczności wypłacenia nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych osobom uprawnionym. Pochodne od wynagrodzeń, tj. składki na Fundusz Pracy zaplanowano na poziomie dotychczasowym, wynoszącym 2,45 % od płac. Prognozując wydatki rzeczowe za podstawę przyjęto przewidywane wykonanie w roku poprzedzającym rok budżetowy i założono wzrost wydatków średniorocznie o 1,7-2,3 %.
Planowane wydatki bieżące na rok 2017 są niższe od przewidywanego wykonania w tej pozycji za rok 2016 w związku z nie wyrażeniem zgody na utworzenie funduszu sołeckiego w roku przyszłym. Dzięki temu przeznaczono większe środki na sfinansowanie udziału własnego gminy w inwestycjach planowanych z udziałem środków unijnych, a tym samym zaplanowano mniejszy kredyt na sfinansowanie udziału własnego. Naliczone środki funduszu sołeckiego na rok 2016 stanowiły kwotę 311.530,46 zł. Zakładając zaciągnięcie kredytu długoterminowego w roku 2017 na pokrycie zwiększonego o tą kwotę deficytu, gmina nie miałaby żadnych możliwości jego spłaty w latach następnych. Kształtowanie się wskaźników planowanych spłat kredytów i pożyczek wraz z odsetkami do dopuszczalnych wskaźników spłaty tych zobowiązań zostały omówione wyżej i w ocenie RIO wymagają zwrócenia szczególnej uwagi przy realizacji założeń przedstawionych w projekcie budżetu. Niezrealizowane w poszczególnych latach prognozy dochody bądź nadmiernie dokonywane wydatki mogą zagrozić prawidłowości uchwalania i wykonywania budżetów w latach następnych.
Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje swym zakresem lata 2014-2027 z uwagi na określone w harmonogramach spłaty rat kredytów i pożyczek długoterminowych do roku 2021 oraz planowane do zaciągnięcia kredyty ze spłatą do 31.12.2027 r. W odrębnych kolumnach podano planowane do spłaty raty kredytów i pożyczek oraz oddzielnie spłaty odsetek od tych zobowiązań w poszczególnych latach. Wykazano również kwoty rat kapitałowych oraz odsetek od kredytów podlegające wyłączeniu z limitów spłaty w poszczególnych latach. Z przedstawionych planowanych do pozyskania dochodów i planowanych do realizacji wydatków ogółem w latach 2018 - 2027 wynika, że budżet gminy w tym okresie będzie budżetem nadwyżkowym. Nadwyżki budżetu w poszczególnych latach prognozy będą wykorzystane na spłatę rat kapitałowych pożyczek i kredytów. Wskaźniki planowanych spłat nie przekroczą dopuszczalnych wskaźników spłat.
Łączne zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2017 r. wyniesie 3.388.119 zł i stanowić będzie 16,38 % w stosunku do planowanych na rok przyszły dochodów ogółem.
Do Wieloletniej Prognozy Finansowej dołączone zostały zestawienia obejmujące „Wykazy przedsięwzięć na lata prognozy”, w których ujęto limity wydatków bieżących na kwotę łączną 232.730,66 zł w roku 2017 oraz w roku 2018 – 8.933,52 zł i w roku 2019 – 3.267,84 zł. W wykazie limitów wydatków bieżących ujęto wydatki, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania. Wydatki te dotyczą opłat za konserwację systemów komputerowych w Urzędzie Gminy i Gminnym Zespole Oświaty, przekształconym z dniem 2.08.2016 r. w Centrum Usług Wspólnych Gminy Jaświły, monitorowanie i ochronę budynku Urzędu Gminy, opłat za odbiór i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Jaświły, opłaty za wyłapywanie bezdomnych psów z terenu gminy Jaświły i ich utrzymanie oraz wnoszenie opłat z tytułu leasingu operacyjnego z opcją wykupu samochodu osobowego na potrzeby Urzędu Gminy Jaświły.
|
Przewodniczący Rady |
Metryka strony