Statut Gminy Jaświły

Uchwała Nr IV/21/03

RADY GMINY JAŚWIŁY

z dnia 26 lutego 2003 r.

zmiana uchwały w sprawie statutu gminy Jaświły.

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806) uchwala się, co następuje:

§ 1

W uchwale Nr V/15/90 Rady Gminy Jaświły z dnia 1 sierpnia 1990 r. Statut Gminy Jaświły (Dz. Urz. Woj. Biał. z 1996 r. Nr 6, poz.13, zm. Nr 35, poz. 123, z 1998 r. Nr 23, poz. 267, z 1999 r. Nr 14, poz. 164, Nr 25, poz. 395, z 2001 r. Nr 45, poz. 780) wprowadza się następujące zmiany:

1. w § 2, w ust. 2, pkt 1 otrzymuje następujące brzmienie:

„1/ ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;”

2. w § 2, w ust. 2, pkt 3 otrzymuje następujące brzmienie:

„3/ wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną oraz gaz;”

3. w § 2, w ust. 2, pkt 8 otrzymuje następujące brzmienie:

„8/ edukacji publicznej;”

4. w § 2, w ust. 2, pkt 10 otrzymuje następujące brzmienie:

„10/ kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;”

5. w § 2, w ust. 2, pkt 13 otrzymuje następujące brzmienie:

„13/ porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;”

6. w § 2, w ust. 2, pkt 15 otrzymuje następujące brzmienie:

„15/ cmentarzy gminnych;”

7. w § 2, w ust. 2, pkt 16 otrzymuje następujące brzmienie:

„16/ polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;”

8. w § 2, w ust. 2, dodaje się pkt 17 – 21 w brzmieniu:

„17/ utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

18/ wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

19/ promocji gminy;

20/ współpracy z organizacjami pozarządowymi;

21/ współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw;”

9. w § 2 ust. 6 otrzymuje następujące brzmienie:

„6. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej tj. zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie.”

10. w § 5, ust. 2 dotychczasowe oznaczenia lit. a i b otrzymują oznaczenie pkt. 1 i 2 oraz dodaje się pkt 3 w następującym brzmieniu:

„3/ odwołanie Wójta Gminy przed upływem kadencji;

11. w § 6 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:

„ 2. Organami gminy są:

1/ Rada Gminy;

2/ Wójt.”

12. w § 7, ust. 2, pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:

„2/ ustalanie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;”

13. w § 7, ust. 2, pkt 3 otrzymuje następujące brzmienie:

„3/ powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek Wójta;”

14. w § 7, ust. 2, pkt 4 otrzymuje następujące brzmienie:

„4/ uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu;”

15. w § 7, ust. 2, pkt 10 otrzymuje następujące brzmienie:

„10/ określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania;”

16. w §7, ust.2, dotychczasowy pkt 18 otrzymuje oznaczenie pkt 20 oraz dodaje się pkt 18 – 19 w następującym brzmieniu:

„18/ podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

19/ podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;”

17. w § 7, ust. 3, pkt 1 otrzymuje następujące brzmienie:

„1/ emitowanie obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta;”

18. w § 7, ust. 3, pkt 3 otrzymuje następujące brzmienie:

„3/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym;”

19. w § 7, ust. 3, pkt 6 otrzymuje następujące brzmienie:

„6/ określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta;”

20. w § 7, ust. 3, pkt 9 otrzymuje następujące brzmienie:

„9/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym;”

21. w § 8, ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

„1. Rada Gminy składa się z 15 radnych wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyborów.”

22. w § 8 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:

„3. Przepis ust 2 dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz ich zastępców.”

23. w § 8, ust. 4 i 5 otrzymują następujące brzmienie:

„4. Radny, o którym mowa w ust. 3, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu raz trzech miesięcy po jego wygaśnięciu, a w przypadku jednostki organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, termin ten wynosi sześć miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.

5. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do trzech miesięcy po zakończeniu tego urlopu.”

24. w § 8 dodaje się ust. 10 – 12 w następującym brzmieniu:

„10. Wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

11. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców.

12. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.”

25. w § 9, ust. 1 i 2 otrzymują następujące brzmienie:

„1. Na pierwszej sesji zwołanej przez przewodniczącego rady poprzedniej kadencji, Rada Gminy dokonuje wyboru ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Przewodniczący Rady wyłącznie organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia przez niego do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”

26. w § 9 skreśla się ust. 3, 5,6,7,8,9 i 10. Dotychczasowy ust. 4 otrzymuje oznaczenie ust. 3, a ust. 11 oznaczenie ust. 4.

27. w § 10, ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:

„2. Przewodniczący Rady Gminy obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję Rady, na wniosek Wójta lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Gminy.”

28. w § 11, ust.1 otrzymuje następujące brzmienie:

„1. Uchwały Rady Gminy we wszystkich sprawach podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa o samorządzie gminnym i uregulowania niniejszego statutu stanowią inaczej.”

29. w § 12 dodaje się ust. 4-6, które otrzymują następujące brzmienie:

„4. Rada Gminy kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

5. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego Rady Gminy i wiceprzewodniczących.

6. Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej zawiera regulamin, stanowiący załącznik nr 3.”

30. § 13 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 13. Organem wykonawczym gminy jest Wójt.”

31. § 14 otrzymuje następujące brzmienie:

„1. Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Gminy lub wyboru go przez Radę Gminy i upływa z dniem upływu kadencji Rady Gminy.

2. Rada Gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta z następujących przyczyn:

1/ nieudzielenia Wójtowi absolutorium;

2/ innej niż nieudzielenie Wójtowi absolutorium na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady, złożony na piśmie z uzasadnieniem przyczyny odwołania i zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Uchwałę, o której mowa w ust. 2, pkt 1 Rada Gminy może pojąć bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Wójtowi absolutorium.

4. Uchwałę, o której mowa w ust. 2 pkt 2 Rada Gminy może podjąć większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 28b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i ust. 2, pkt 2 niniejszego statutu.

5. Jeżeli wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie Wójtowi absolutorium nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.”

32. w §15, ust. 1 i 2 otrzymują następujące brzmienie:

„1. Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań Wójta należy w szczególności:

1/ przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy;

2/ określanie sposobu wykonywania uchwał;

3/ gospodarowanie mieniem komunalnym;

4/ wykonywanie budżetu;

5/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

6/ wykonywanie zadań zleconych i przejętych od administracji rządowej;

7/ kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;

8/ opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;

9/ zarządzanie ewakuacji z obszarów objętych zagrożeniem niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia;

10/ zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków , w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy;

11/ emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy;

12/ dokonywanie wydatków budżetowych;

13/ zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy;

14/ dysponowanie rezerwami budżetu gminy;

15/ blokowanie środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

33. w § 15 skreśla się ust. 3 – 8.

34. § 16 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 16. 1. Wójt w drodze zarządzenia powołuje swojego zastępcę.

2. Po upływie kadencji Wójta, zastępca wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego zastępcę wójta.”

35. § 17 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 17. 1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2. Zasady działania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.”

36. § 18 otrzymuje następujące brzmienie:

1. Pracownicy samorządowi są zatrudniani:

1/ na podstawie wyboru – Wójt Gminy;

2/ na podstawie powołania:

a) zastępca wójta;

b) sekretarz gminy;

c) skarbnik gminy.

3/ na podstawie mianowania – kierownicy referatów;

4/ na podstawie umowy o pracę – pozostali pracownicy samorządowi.

2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę samorządowego dokonują:

1/ wobec Wójta – przewodniczący Rady Gminy, w zakresie ustalonym przez Radę Gminy w odrębnej uchwale z wyjątkiem prawa do ustalania wynagrodzenia, które ustala Rada Gminy;

2/ wobec zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, pozostałych pracowników urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych będących samodzielnymi pracodawcami samorządowymi – Wójt gminy Jaświły;

3/ Dla pracowników gminnych jednostek organizacyjnych – kierownicy tych jednostek.

37. w § 19 ust. 2 i 3 otrzymują następujące brzmienie:

„ 2. Projekt budżetu przygotowuje Wójt, który wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami przedkłada Radzie Gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.

3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Bez zgody Wójta, Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoznacznego ustanowienia źródeł tych dochodów.”

38. § 20, otrzymuje następujące brzmienie:

„1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt lub działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie.

2. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga kontrasygnaty skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez skarbnika upoważnionej.

3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta.”

39. w § 22, ust. 3 dodaje się pkt. 3 - 6 w następującym brzmieniu:

„ 3/ Zespół Szkół w Jaświłach;

4/ Szkoła Podstawowa w Dolistowie Starym;

5/ Szkoła Podstawowa w Mikicinie;

6/ Szkoła Podstawowa w Zabielu;

7/ Gminny Ośrodek Kultury w Jaświłach;

8/ Biblioteka Publiczna Gminy Jaświły.”

40. w § 26, ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

„1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1/ protokoły z sesji;

2/ protokoły z posiedzeń komisji Rady;

3/ rejestr uchwał Rady;

4/ rejestr wniosków i opinii komisji Rady;

5/ rejestr interpelacji i wniosków radnych.”

41. § 27 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 27 Dokumenty z zakresu działania Rady Gminy i jej komisji oraz zarządzenia Wójta udostępnia się w siedzibie Urzędu Gminy, w dniach i godzinach pracy Urzędu.”

§ 2

W regulaminie Rady Gminy stanowiącym załącznik Nr 2 do uchwały Nr V/15/90 Rady Gminy Jaświły z dnia 1 sierpnia 1990 r. Statut Gminy Jaświły (Dz. Urz. Woj. Biał. z 1996 r. Nr 6, poz. 13, zm. Nr 35, poz. 123, z 1998 r. Nr 23, poz. 267, z 1999 r. Nr 14, poz. 164, Nr 25, poz. 395, z 2001 r. Nr 45, poz. 780) wprowadza się następujące zmiany:

1. § 2 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 2 1.Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz Wójta jako organu wykonawczego.

2. Wójt, gminne jednostki organizacyjne oraz jednostki pomocnicze gminy działają pod kontrolą Rady.”

2. w § 4 ust. 1 i 2 otrzymują następujące brzmienie:

„1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy, a jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady Gminy, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego przewodniczącego Rady –najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.”

3. w § 4 ust. 3 lit. a-e otrzymują oznaczenie pkt. 1-5, a pkt. 3 i 4 otrzymują następujące brzmienie:

„3/ wybór dwóch wiceprzewodniczących Rady;

4/ ustalenie przedmiotu działania stałych komisji Rady Gminy;”

4. § 6 otrzymuje następujące brzmienie:

„1. Porządek obrad, miejsce, datę oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący Rady.

2. Przygotowanie materiałów na sesję Rady i komisje Rady jak również obsługę organizacyjno – techniczną zapewnia Urząd Gminy.”

5. w § 7 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:

„2. W zawiadomieniu o sesji podaje się miejsce, dzień, godzinę posiedzenia oraz porządek obrad.

6. w § 7 skreśla się ust. 5

7. § 10 otrzymuje następujące brzmienie:

Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1/ postanowienia proceduralne;

2/ deklaracje – zawierające zobowiązanie do określonego postępowania;

3/ apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,;

4/ oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;

5/ opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.”

8. § 11 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 11. Posiedzenie sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności, przewodniczącego zastępuje wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący, a w przypadku niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”

9. § 13 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 13 1. Po stwierdzeniu quorum przewodniczący przedstawia porządek obrad.

2. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.”

10. § 14 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 14 W porządku obrad sesji Rady przewiduje się:

1. Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

2. Sprawozdanie Wójta z wykonania uchwał Rady.”

11. § 16 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 16 Sprawozdanie z wykonania uchwał składa Wójt lub upoważniona przez niego osoba.”

12. W § 19 w ust. 2 skreśla się lit. f, a litery a-k otrzymują kolejno oznaczenie punktów 1-10.

13. W § 19 w ust. 4 lit. b otrzymuje oznaczenie pkt. 2, a lit. a otrzymuje oznaczenie pkt. 1 i następujące brzmienie:

„1/ Wójtowi, zastępcy wójta, sekretarzowi gminy i skarbnikowi gminy;”

14. w § 23, ust. 2 lit. a-c otrzymują oznaczenie pkt 1-3, a pkt 1 następujące brzmienie:

„ 1/ listę obecności radnych i osób obligowanych na posiedzenie z urzędu;”

15. w § 25 ust.1 otrzymuje następujące brzmienie:

„1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki lub wypowiedzenie odpowiednio słów: „tak”, „nie”, „wstrzymuję się”.”

16. w § 25 skreśla się ust. 2

17. § 29 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 29 Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że przepisy przewidują inny tryb ich podejmowania.”

18. w § 31 ust.3 i 4 otrzymuje następujące brzmienie:

„3. Projekty uchwał Rady przygotowane przez Wójta, w razie potrzeby opiniują komisje Rady. Opinie komisji odczytywane są na sesji Rady przez przewodniczącego danej komisji.

4. W przypadku wystąpienia z inicjatywą zwołania sesji przez co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Gminy, Wójt lub upoważniona przez niego osoba wyraża swoje stanowisko odnośnie zgłoszonych projektów uchwał.”

19. w § 33 ust. 2-9 otrzymuje następujące brzmienie:

„2. Jeżeli Rada zleci Wójtowi realizację danej uchwały, kopię w/w uchwały przekazuje się Wójtowi niezwłocznie po podpisaniu jej przez przewodniczącego prowadzącego obrady Rady.

3. Protokoły posiedzeń komisji Rady sporządza pracownik ds. obsługi Rady Gminy, w którym odnotowuje się przebieg posiedzenia oraz podejmowane rozstrzygnięcia.

4. Do protokołów dołącza się:

1/ listę obecności członków komisji;

2/ listę gości zaproszonych;

3/ inne dokumenty złożone podczas obrad.

5. Protokół wykłada się do wglądu członkom komisji w siedzibie Urzędu Gminy (pok. Nr 1).

6. Członkowie komisji mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu z posiedzenia, w którym brali udział – w przerwie pomiędzy ich posiedzeniami.

7. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący komisji po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

8. Protokoły komisji numeruje się cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

9. Zarządzenia Wójta Gminy numeruje się cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

20. w § 35, ust. 1 lit. a-c otrzymują oznaczenie pkt 1-3.

21. § 38 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 38 1. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady oraz prowadzi jej obrady.”

2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonania czynności wynikających z ust. 1 jednego ze swoich zastępców, a w przypadku niewyznaczenia wiceprzewodniczącego i dłuższej nieobecności przewodniczącego, która mogła by spowodować niedotrzymanie terminów zwołania sesji Rady Gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym lub postanowień statutu gminy, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

3. Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez Wójta lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Gminy z załączonym porządkiem obrad i projektami uchwał.

4. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie ust. 1, Rada Gminy może wprowadzić zmiany bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, z tym że dodatkowo wymagana jest do tego zgoda w/w wnioskodawcy.

5. Przewodniczący upoważniony jest do reprezentowania Rady na zewnątrz. ”

§ 3

W regulaminie Komisji Rewizyjnej Rady Gminy stanowiącym załącznik Nr 3 do uchwały Nr V/15/90 Rady Gminy Jaświły z dnia 1 sierpnia 1990 r. Statut Gminy Jaświły (Dz. Urz. Woj. Biał. z 1996 r. Nr 6, poz. 13, zm. Nr 35, poz. 123, z 1998 r. Nr 23, poz. 267, z 1999 r. Nr 14, poz. 164, Nr 25, poz. 395, z 2001 r. Nr 45, poz. 780) wprowadza się następujące zmiany:

1. § 1 otrzymuje następujące brzmienie:

„§1 Komisja rewizyjna zwana dalej „komisją” jest organem Rady Gminy powołanym do kontrolowania działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.”

2. §2 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 2 W skład komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady.”

3. § 3 otrzymuje następujące brzmienie:

„§3 Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy Jaświły oraz niniejszego regulaminu.”

4. w § 9 skreśla się ust. 2, a ust. 3- 5 otrzymują odpowiednio oznaczenia 2 – 4.

5. w § 11 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:

„2. Przedmiotem kontroli jest działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy w zakresie:

1/ gospodarki finansowo – ekonomicznej;

2/ gospodarowania mieniem komunalnym;

3/ przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej;

4/ realizacji bieżących zadań gminy.”

6. § 12 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 12 Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.”

7. w § 13 lit. a-c otrzymują oznaczenie pkt 1-3.

8. w § 16, ust. 2, lit. a-b otrzymują oznaczenie pkt 1-2.

9. w § 17 lit. a-c otrzymują oznaczenie pkt 1-3.

10. § 20 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 20 Komisja kieruje do Wójta oraz jednostek skontrolowanych wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.”

11. w ­§ 21, ust. 2, lit. a-c otrzymują oznaczenie 1-3.

§ 4

Ogłasza się jednolity tekst statutu gminy zawierający zmiany, o których mowa w § 1-3, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady

Bogusław Rutkowski

Załącznik do

Uchwały Nr IV/21/03

Rady Gminy Jaświły

z dnia 26 lutego 2003 r.

Statut Gminy Jaświły

l. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Mieszkańcy gminy Jaświły stanowią wspólnotę samorządową.

2. Gmina Jaświły obejmuje terytorium 181 km , a jej granice określone są na mapie, stanowiącej załącznik do statutu. Nr l.

3. Siedzibą gminy jest miejscowość Jaświły.

4. Gmina ma osobowość prawną.

5. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

II. CELE l ZADANIA GMINY

§ 2

Celem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

1. Dla realizacji celu określonego w statucie, gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone przez administrację rządową.

2. Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy:

1/ ładu przestrzennego, gospodarki terenami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2/ gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3/ wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komu­nalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną oraz gaz;

4/ lokalnego transportu zbiorowego;

5/ ochrony zdrowia;

6/ pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

7/ gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8/ edukacji publicznej;

9/ kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;

10/ kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11/ targowisk i hal targowych,

12/ zieleni gminnej i zadrzewień,

13/ porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

14/ utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów admi­nistracyjnych;

15/ cmentarzy gminnych;

16/ polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17/ utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

18/ wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

19/ promocji gminy;

20/ współpracy z organizacjami pozarządowymi;

21/ współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

3. Ponadto gmina wykonują zadania zlecone, wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.

4. Zadania zlecone i przejęte w drodze porozumienia gmina wykonuje po zapewnieniu środ­ków finansowych przez administrację rządową.

5. W celu wykonania zadań własnych gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

6. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej tj. zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie.

§ 4

1. Dla wykonania zadań publicznych przekraczających możliwości realizacyjne gminy, może ona przystępować do związków międzygminnych oraz zawierać porozumienia międzygminne.

2. Przystąpienie do związku oraz zawarcie porozumienia wymaga zgody Rady gminy w formie uchwały.

3. Gmina może tworzyć i być członkiem stowarzyszenia; w tym przypadku stosuje się prawo o stowarzyszeniach.

III. WŁADZE GMINY

§ 5

1. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w formie referendum (art. 13 ustawy),

2. Wyłącznie w formie referendum są rozstrzygane sprawy:

1/ samoopodatkowania mieszkań­ców na cele publiczne;

2/ odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji;

3/ odwołanie Wójta Gminy przed upływem kadencji.

3. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określają odrębne ustawy.

§ 6

1. Gmina działa poprzez swoje organy.

2. Organami gminy są:

1/ Rada Gminy;

2/ Wójt.

§ 7

1. Rada Gminy, z zastrzeżeniem § 5, jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Do wyłącznej kompetencji Rady Gminy należy:

1/ uchwalanie statutu gminy;

2/ Ustalanie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

3/ powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy - na wniosek Wójta;

4/ uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu;

5/ uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

6/ uchwalanie programów gospodarczych;

7/ ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację za­dań przez te jednostki;

8/ podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat, w granicach określonych w odręb­nych ustawach;

9/ podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłe­go zarządu;

10/ określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągnąć zobo­wiązania;

11/ podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej;

12/ podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

13/ podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;

14/ nadawanie honorowego obywatelstwa gminy;

15/ stanowienie przepisów gminnych;

16/ podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum;

17/ kontrolowanie samorządu mieszkańców (sołectw) gminy i jednostek podporządkowanych;

18/ podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

19/ podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

20/ stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

3. Do spraw przekraczających zakres zwykłego zarządu należy:

1/ emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta;

2/ zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

3/ ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez wójta w roku budżetowym;

4/ zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Gminy,

5/ tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywanie i występowanie z nich,

6/ określanie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta;

7/ tworzenie, likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jed­nostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek;

8/ określanie zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wy­dzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż. trzy lata, o ile ustawy szczególne nie sta­nowią inaczej;

9/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym.

§ 8

1. Rada Gminy składa się z 15 radnych wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyborów.

2. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.

3. Przepis ust 2 dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz ich zastępców.

4. Radny, o którym mowa w ust. 3, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz trzech miesięcy po jego wygaśnięciu, a w przypadku jednostki organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, termin ten wynosi sześć miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.

5. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do trzech miesięcy po zakończeniu tego urlopu.

6. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w Urzę­dzie Gminy, w której uzyskała mandat oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowią­zana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

7. Nie złożenie przez, radnego wniosku, o którym mowa w ust. 6 jest równoznaczne ze zrze­czeniem się mandatu.

8. Pierwszą sesję nowowybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady gminy poprzedniej ka­dencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.

9. Po upływie terminu określonego w ust. 8 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

10. Wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

11. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie do wyborców.

12. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

§ 9

1. Na pierwszej sesji zwołanej przez przewodniczącego Rady poprzedniej kadencji, Rada Gminy do­konuje wyboru ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głoso­waniu tajnym.

2. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobec­ności przewodniczącego i nie wyznaczenia przez niego do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

3. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady gminy, w trybie określonym w pkt l.

4. Skarbnika gminy i sekretarza gminy powołuje na wniosek Wójta - Rada Gminy , w formie uchwały.

§ 10

1. Rada Gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak , niż raz na kwartał.

2. Przewodniczący Rady Gminy obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję Rady, na wnio­sek Wójta lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Gminy.

§ 11

1. Uchwały Rady Gminy we wszystkich sprawach podejmowane są większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa o samorządzie gminnym i uregulowania niniejszego statutu stanowią inaczej.

2. Uchwały Rady Gminy dotyczące zobowiązań finansowych gminy podejmowane są bez­względną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

3. Uchwały Rady Gminy dotyczące przyjęcia statutu związku komunalnego podejmowane są bezwzględną większością głosów, ustawowego składu Rady.

§ 12

1. Dla realizacji swoich zadań Rada Gminy tworzy stałe lub doraźne komisje określając ich liczbę, skład, przedmiot i zakres działania.

2. O liczbie, zakresie działania, sposobie rozliczania komisji z ich działalności oraz wyborze przewodniczącego komisji decyduje Rada każdej kadencji.

3. Szczegółowe zasady działania Rady Gminy oraz komisji zawiera regulamin obrad rady stanowiący załącznik Nr 2.

4. Rada Gminy kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

5. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego Rady Gminy i wiceprzewodniczących.

6. Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej zawiera regulamin stanowiący załącznik nr 3.

§ 13

Organem wykonawczym gminy jest Wójt.

§ 14

1. Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Gminy lub wyboru go przez Radę Gminy i upływa z dniem upływu kadencji Rady Gminy.

2. Rada Gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta z następujących przyczyn:

1/ nieudzielenia Wójtowi absolutorium;

2/ innej niż nieudzielenie Wójtowi absolutorium na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady, złożony na piśmie z uzasadnieniem przyczyny odwołania i zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3/ uchwałę, o której mowa w ust. 2, pkt 1 Rada Gminy może podjąć bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium.

4/ Uchwałę, o której mowa w ust. 2 pkt 2 Rada Gminy może podjąć większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 28b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i ust. 2, pkt 2 niniejszego statutu.

5/ Jeżeli wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie wójtowi absolutorium nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 15

1. Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania gminy, określone przepisami prawa.

2. Do zadań wójta należy w szczególności:

1/ przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy;

2/ określanie sposobu wykonywania uchwał;

3/ gospodarowanie mieniem komunalnym;

4/ wykonywanie budżetu;

5/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

6/ wykonywanie zadań zleconych i przejętych od administracji rządowej;

7/ kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;

8/ opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;

9/ zarządzanie ewakuacji z obszarów objętych zagrożeniem niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia;

10/ zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy;

11/ emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy;

12/ dokonywanie wydatków budżetowych;

13/ zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy;

14/ dysponowanie rezerwami budżetu gminy;

15/ blokowanie środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

§ l 6

1. Wójt w drodze zarządzenia powołuje swojego zastępcę.

2. Po upływie kadencji Wójta, zastępca wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego zastępcę wójta.

§ 17

1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2. Zasady działania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.

§ 18

1. Pracownicy samorządowi są zatrudniani:

1/ na podstawie wyboru – Wójt Gminy;

2/ na podstawie powołania:

a/ zastępca wójta,

b/ sekretarz gminy,

c/ skarbnik gminy,

3/ na podstawie mianowania – kierownicy referatów;

4/ na podstawie umowy o pracę – pozostali pracownicy samorządowi.

2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę samorządowego dokonują:

1/ wobec Wójta – przewodniczący Rady Gminy, w zakresie ustalonym przez Radę Gminy w odrębnej uchwale z wyjątkiem prawa ustalania wynagrodzenia, które ustala Rada Gminy;

2/ wobec zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, pozostałych pracowników Urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek będących samodzielnymi pracodawcami samorządowymi – Wójt gminy Jaświły.

3/ dla pracowników gminnych jednostek organizacyjnych – kierownicy tych jednostek.

IV. Gospodarka Finansowa Gminy

§ 19

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

2. Projekt budżetu przygotowuje Wójt, który wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami przedkłada Radzie Gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.

3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Bez zgody Wójta, Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

4. Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

5. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie do 31 marca roku budżetowego, Regional­na Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowe­go. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.

§ 20

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt lub działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie.

2. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga kontrasygnaty skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez skarbnika upoważnionej.

3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta.

§ 21

1. Dochodami gminy są :

1/ podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy;

2/ dochody z majątku gminy;

3/ subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami gminy mogą być:

1/ dotacje celowe na realizację zadań zleconych;

2/ wpływy z samoopodatkowania mieszkańców;

3/ pożyczki oraz emisje obligacji;

4/ spadki, zapisy i darowizny;

5/ inne dochody.

V. ZASADY TWORZENIA JEDNOSTEK POMOCNICZYCH –SOŁECTW

§ 22

1. Tworzenie, likwidacja i organizacja jednostek organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej następuje na mocy uchwały Rady.

2. Uchwała, o której mowa w ust l określa statut i regulamin porządkowy jednostki organiza­cyjnej gminy.

3. W gminie Jaświły działają następujące jednostki organizacyjne:

1/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach;

2/ Gminny Zespół Oświaty w Jaświłach;

3/ Zespół Szkół w Jaświłach;

4/ Szkoła Podstawowa w Starym Dolistowie;

5/ Szkoła Podstawowa w Mikicinie;

6/ Szkoła Podstawowa w Zabielu;

7/ Gminny Ośrodek Kultury w Jaświłach;

8/ Biblioteka Publiczna Gminy Jaświły.

§ 23

1. Sołectwa tworzy się w gminie w drodze uchwały Rady Gminy. Podjęcie przez Radę uchwały w sprawie utworzenia sołectwa poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji z miesz­kańcami gminy.

2. Konsultacje z mieszkańcami projektowanych sołectw przeprowadza się na zebraniach wiej­skich.

3. Wykaz sołectw stanowi załącznik do statutu Nr 4.

§ 24

Szczegółowa organizację oraz zakres działania organów sołectwa określa odrębny statut ustalony na mocy uchwały Rady Gminy.

§ 25

Rada odrębną uchwałą przekazuje sołectwu wyodrębnioną część mienia komunalnego, którą sołectwo zarządza, korzysta z niego oraz rozporządza pochodzącymi z niego do­chodami w zakresie i na zasadach szczegółowo określonych w statucie sołectwa.

VI. ZASADY DOSTĘPU DO DOKUMENTÓW I KORZYSTANIA Z NICH

§ 26

1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1/ protokoły z sesji;

2/ protokoły z posiedzeń komisji Rady;

3/ rejestr uchwał Rady;

4/ rejestr wniosków i opinii komisji Rady;

5/ rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym Statutem Gminy.

§ 27

Dokumenty z zakresu działania Rady Gminy i jej komisji oraz zarządzenia Wójta udostępnia się w siedzibie Urzędu Gminy Jaświły, w dniach i godzinach pracy Urzędu.

§ 28

1. Z dokumentów wymienionych w § 26 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi oraz fotografować je lub kopiować.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w siedzibie Urzędu Gminy Jaświły, w obecności uprawnionego pracownika w/w Urzędu.

§ 29

1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w § 26 ust. 1 oraz ich odbitek kserograficznych.

2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1 są wykonywane odpłatnie.

3. Wysokość odpłatności za czynności określone w ust. 1 reguluje ustawa o opłacie skarbowej.

VII. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§ 30

Zasady i tryb postępowania przy wydawaniu przepisów gminnych reguluje załącz­nik do statutu.

§ 31

Do czasu wydania regulaminów określających organizację i działalność organów i jednostek organizacyjnych gminy stosuje się dotychczasowe regulaminy z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez ustawę o samorządzie terytorialnym i niniejszym statutem.

§ 32

Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik Nr 2

do Statutu gminy Jaświły

REGULAMIN RADY GMINY

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ l

Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Jaświły zwanej dalej Radą oraz spo­sób obradowania na sesjach i podejmowanie uchwał przez Radę.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz wójta jako organu wykonawczego.

2. Wójt, gminne jednostki organizacyjne oraz jednostki pomocnicze gminy działają pod kontrolą Rady.

I. SESJE RADY

§ 3

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez, przewodniczącego Rady.

2. Sesje zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 4

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy, a jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady Gminy, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego przewodniczącego Rady – najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:

1/ złożenie ślubowania przez nowowybranych radnych;

2/ wybór przewodniczącego Rady;

3/ wybór dwóch wiceprzewodniczących Rady;

4/ ustalenie przedmiotu działania stałych komisji Rady Gminy;

5/ poinformowanie Rady o stanie budżetu oraz o innych ważnych sprawach dla gminy.

§ 5

1. Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga wszystkie sprawy należące do jej kompetencji w drodze uchwal

2. Sesja Rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego Posiedzenia. Jeżeli zachodzi koniecz­ność kontynuacji obrad rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie.

III. PRZYGOTOWANIE SESJI

§ 6

1. Porządek obrad, miejsce, datę oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczą­cy Rady.

2. Przygotowanie materiałów na sesję Rady i komisje Rady, jak również obsługę organizacyjno-techniczną zapewnia Urząd Gminy.

§ 7

1. O terminie sesji Rady zawiadamia się jej członków pisemnie.

2. W zawiadomieniu o sesji podaje się miejsce, dzień, godzinę posiedzenia oraz porządek obrad.

3. Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

4. Zawiadomienie o sesji powinno być podane do wiadomości publicznej poprzez wywie­szenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Jaświły.

§ 8

Przed każdą sesją przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Wójtem ustala szczegóło­wą listę osób zaproszonych na sesję.

§ 9

W lokalu, w którym odbywa się posiedzenie należy zapewnić miejsca dla członków Rady, a także dobre miejsca dla publiczności.

IV. ZASADY OBRADOWANIA

§ l0

Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1/ postanowienia proceduralne;

2/ deklaracje – zawierające zobowiązanie do określonego postępowania;

3/ apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;

4/ oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;

5/ opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

§ 11

Posiedzenie sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności, przewodniczącego zastępuje wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący, a w przypadku niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

§ 12

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły "otwieram sesję Rady Gminy Jaświły".

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza quorum, a w razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 13

1. Po stwierdzeniu quorum przewodniczący przedstawia porządek obrad.

2. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 14

W porządku obrad sesji Rady przewiduje się:

1/ zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych;

2/ sprawozdanie Wójta z wykonania uchwał Rady.

§ 15

1. Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle.

2. Odpowiedzi na interpelacje udziela przewodniczący Rady, przewodniczący merytorycznej komisji, Wójt lub jego zastępcy bądź wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu.

3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dniowym

4. Interpelacje mogą być składane również na piśmie na ręce przewodniczącego Rady w czasie sesji lub między sesjami. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również w terminie 14 dniowym.

5. Urząd Gminy prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem.

6. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpela­cję do porządku obrad.

§ 16

Sprawozdanie z wykonania uchwał składa Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

§ 17

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonać za zgodą Rady zmian w ko­lejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 18

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może przywo­łać go „do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu - odebrać mu głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odno­towanie tego faktu w protokóle.

4. Postanowienia ust 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.

§ 19

1. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie ogłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1/ stwierdzenia quorum;

2/ wycofanie określonego tematu z porządku obrad;

3/ zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały;

4/ zamknięcie listy mówców;

5/ ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów;

6/ przeliczenia głosów;

7/ zamknięcia listy kandydatów przy wyborach;

8/ zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu;

9/ przestrzeganie regulaminu obrad;

10/ przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.

3. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

4. Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący udziela głosu:

1/ Wójtowi, zastępcy wójta, sekretarzowi gminy i skarbnikowi gminy;

2/ rzeczoznawcom w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej sprawie.

§ 20

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spo­śród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź, naruszają powagę sesji.

§ 21

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opu­ścili obrady, odnotowuje się w protokóle.

§ 22

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję słowami "zamykam sesję Rady Gminy Jaświły".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, które objęło więcej niż jedno posiedzenie.

4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 23

1. Z każdej sesji pracownik d/s obsługi Rady sporządza protokół w którym musi być odnoto­wany przebieg obrad oraz podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Do protokółu dołącza się:

1/ listę obecności radnych i osób obligowanych na posiedzenie z urzę­du;

2/ listę gości zaproszonych;

3/ inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.

3. Protokół wykłada się do wglądu radnym w Urzędzie Gminy oraz na każdej następnej sesji.

4. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokółu w przerwie między sesjami jed­nak nie później niż na najbliższej sesji

5. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący Rady po uprzednim wy­słuchaniu protokolanta

6. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku złożonego na piśmie przez radnego w przerwie między obradami Rady decyduje Rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

7. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej ka­dencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

V. TRYB GŁOSOWANIA

§ 24

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie Rady.

§ 25

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez, podniesienie ręki lub wypowiedzenie odpowiednio słów: „tak”, „przeciw”, wstrzymuję się”.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy swoich zastępców i ewentualnie wskazanych przez siebie radnych

3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza prze­wodniczący obrad.

§ 26

1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych.

2. W głosowaniu radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady. przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona radnych komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

5. Protokół z głosowania stanowi załącznik do protokółu z sesji Rady.

6. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” głosowanie tajne powtarza się.

§ 27

W przypadku gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imien­nego, przepisy § 31 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwi­sko i imię radnego.

§ 28

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza ze­branym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, " który może wykluczyć potrzebę głosowani nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzy­maniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 29

Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że przepisy przewidują inny tryb ich podejmowania.

VI. UCHWAŁY RADY

§ 30

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokóle z sesji.

§ 31

1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać-przede wszystkim:

1/ datę i tytuł oraz kolejny numer;

2/ podstawę prawną;

3/ postanowienia merytoryczne;

4/ określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad ich realizacją;

5/ termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania.

2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3. Projekty uchwał Rady przygotowane przez Wójta, w razie potrzeby opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji Rady przez przewodniczącego danej komisji.

4. W przypadku wystąpienia z inicjatywą zwołania sesji przez co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Gminy, Wójt lub upoważniona przez niego osoba wyraża swoje stanowisko odnośnie zgłoszonych projektów uchwał.

§ 32

Uchwały podpisuje przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący, który prowa­dził sesję.

§ 33

1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwal i przechowywane wraz z proto­kółami z sesji w biurze Rady.

2. Jeżeli Rada zleci Wójtowi realizację danej uchwały, kopię w/w uchwały przekazuje się Wójtowi niezwłocznie po podpisaniu jej przez przewodniczącego prowadzącego obrady Rady.

3. Protokoły posiedzeń komisji Rady sporządza pracownik ds. obsługi Rady Gminy, w którym odnotowuje się przebieg posiedzenia oraz podejmowane rozstrzygnięcia.

4. Do protokołów dołącza się:

1/ listę obecności członków komisji;

2/ listę gości zaproszonych;

3/ inne dokumenty złożone podczas obrad.

5. Protokół wykłada się do wglądu członkom komisji w siedzibie Urzędu Gminy (pok. Nr 1).

6. Członkowie komisji mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu z posiedzenia, w którym brali udział – w przerwie pomiędzy ich posiedzeniami.

7. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący komisji po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

8. Protokoły komisji numeruje się cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

9. Zarządzenia Wójta Gminy numeruje się cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

§ 34

1. Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium zarządowi, Wójt jest zobowiązany przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

§ 35

1. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy przez:

1/ informowanie mieszkańców o stanie gminy;

2/ konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady, propagowanie zamierzeń i dokonań Rady;

3/ informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie, przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.

2. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach Rady, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

3. Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu komisji, powia­domić (o ile to możliwe) o swojej nieobecności, odpowiednio przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

4. W przypadku trzykrotnego nie stawienia się na obrady Rady lub posiedzenia komisji radny winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

§ 36

1. W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosun­ku pracy, Rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. l przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. l Rada winna wysłuchać radne­go.

Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. l zapadająbezwzględną większością głosów.

§ 37

Celem umożliwienia radnemu brania udziału w pracach organów gminy przewodni­czący Rady, na wniosek radnego zawiadamia pracodawcę radnego o konieczności udzielenia zwolnienia od pracy.

VIII. PRZEWODNICZĄCY RADY

§ 38

1. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady oraz prowadzi jej obrady.

2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonania czynności wynikających z ust. 1 jednego ze swoich zastępców, a w przypadku niewyznaczenia wiceprzewodniczącego i dłuższej nieobecności przewodniczącego, która mogła by spowodować niedotrzymanie terminów zwołania sesji Rady Gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym lub postanowień statutu gminy, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

3. Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez Wójta lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady Gminy z załączonym porządkiem obrad i projektami uchwał.

4. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie ust. 1, Rada Gminy może wprowadzić zmiany bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, z tym że dodatkowo wymagana jest do tego zgoda w/w wnioskodawcy.

5. Przewodniczący upoważniony jest do reprezentowania Rady na zewnątrz.

IX. OBSŁUGA RADY

§ 39

1. Obsługę Rady, komisji i radnych zapewnia Urząd Gminy.

2. Wójt razem z przewodniczącym Rady ustalają zakres, zasady i sposób obsługi Rady, komisji oraz radnych.

X. WSPÓLNE SESJE RAD GMIN

§ 40

1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą (innymi radami).

2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólną sesję organizują delegacje zainteresowanych rad.

4. Zawiadomienie o sesji podpi­sują przewodniczący rad.

§ 41

1. Wspólna sesja jest prowadzona gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady gminy.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji

3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.

4. Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

5. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

§ 42

Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin, biorące udział we wspól­nej sesji chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

XI. POSTANOW1ENIA KOŃCOWE

§ 43

Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik Nr 3

do Statutu Gminy Jaświły

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY

W JAŚWIŁACH

§ 1

Komisja rewizyjna zwana dalej „komisją” jest organem Rady Gminy powołanym do kontrolowania działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.

§ 2

W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady.

§ 3

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy Ja­świły oraz niniejszego regulaminu.

§ 4

Komisja podlega wyłącznie radzie gminy i działa w jej imieniu.

§ 5

Komisja podejmuje kontrole na zlecenie Rady oraz z własnej inicjatywy, po uzyskaniu akceptacji Rady.

§ 6

1. Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

2. Rada. zlecając komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 7

1. Do kierowania pracą komisji, członkowie komisji wybierają przewodniczącego.

2. Przewodniczący komisji:

1/ organizuje pracę komisji;

2/ zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji;

3/ składa radzie sprawozdania z działalności komisji.

§ 8

Członkowie komisji zobowiązani są do:

1/ przestrzegania regulaminu komisji;

2/ aktywnego uczestnictwa w pracach komisji.

§ 9

1. W posiedzeniach komisji mogą brać udział radni oraz inne osoby, nie będące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.

2. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

3. Uchwały (rozstrzygnięcia) podejmowane przez, komisję zapadają zwykłą większością gło­sów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.

4. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.

§ l0

Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane Radzie.

§ 11

1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.

2. Przedmiotem kontroli jest działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy w zakresie:

1/ gospodarki finansowo-ekonomicznej;

2/ gospodarowania mieniem komunalnym;

3/ przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej;

4/ realizacji bieżących zadań gminy.

§ 12

Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę ob­rachunkową.

§ 13

Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria:

1/ legalności (badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z. przepisami prawa oraz uchwałami Rady Gminy),

2/ gospodarności,

3/ rzetelności (badanie, czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy, solidny).

§ 14

Przewodniczący komisji zawiadamia Wójta (kierownika jednostki kontrolowanej) o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 4 dni przed terminem kontroli.

§ 15

Komisja uprawniona jest do:

1/ wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej;

2/ wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością;

3/ zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów;

4/ powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli;

5/ żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w spra­wach dotyczących przedmiotu kontroli;

6/ przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 16

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych komisja jest zobowiązana do przestrzegania:

1/ przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jed­nostki;

2/ przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbo­wą w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.

3. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porząd­ku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 17

Zadaniem komisji jest:

1/ rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego;

2/ ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie;

3/ wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 18

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół powinien ponadto zawierać:

1/ nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika;

2/ imiona i nazwiska osób kontrolujących;

3/ określenie zakresu przedmiotu kontroli;

4/ czas trwania kontroli;

5/ ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej;

6/ wykaz załączników.

4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzy­muje kierownik jednostki kontrolowanej. Drugi przewodniczący Rady Gminy. Trzeci eg­zemplarz pozostaje w aktach komisji.

§ l 9

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 20

Komisja kieruje do Wójta oraz jednostek skontrolowanych wystąpienia po­kontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 21

1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie Gminy w formie sprawozdania.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1/ zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidło­wości oraz osób) odpowiedzialnych za ich powstanie;

2/ wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.

§ 22

Obsługę techniczno-biurową komisji prowadzi Urząd Gminy.

§ 23

Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik Nr 4

do Statutu Gminy Jaświły

Wykaz sołectw Gminy Jaświły

1. Bagno

2. Bobrówka

3. Brzozowa I

4. Brzozowa II

5. Dolistowo Stare I

6. Dolistowo Stare II

7. Dzięciołowo

8. Gurbicze

9. Jadeszki

10. Jaświłki

11. Jaświły

12. Mikicin I

13. Mikicin II

14. Mociesze

15. Moniuszki

16. Nowe Dolistowo

17. Radzie

18. Romejki

19. Rutkowskie Duże

20. Rutkowskie Małe

21. Starowola

22. Szaciły

23. Szpakowo

24. Zabiele

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Jarosz

Wprowadzający: Marek Jarosz

Data modyfikacji: 2005-05-12

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2005-05-12