Podsumowanie wraz z uzasadnieniem zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzen
Jaświły, 3.08.2009 r.
PODSUMOWANIE
sporządzone na podstawie art. 55 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. Nr 199, poz. 1227) zawierające uzasadnienie wyboru przyjętej przez Radę Gminy Jaświły, uchwałą Nr XXVI/123/09 z dnia 30 czerwca 2009 r. zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Jaświły, w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych, a także informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione wyniki przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko przyjętego dokumentu
1. Uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych.
Podstawą sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego była uchwała Nr XXII/105/09 Rady Gminy Jaświły z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Jaświły, polegającej na przeznaczeniu:
1) pod oświatę oraz usługi sportowo-rekreacyjne działek nr geodezyjny 90/28 i 91/3 we wsi Jaświły;
2) pod zalesienie:
a) części działki nr geodezyjny 271/2 we wsi Brzozowa,
b) działek nr geodezyjny 25/4 i 25/5 we wsi Bobrówka,
c) części działki nr geodezyjny 6/3 we wsi Romejki.
3) pod budownictwo jednorodzinne części działki nr geodezyjny 271/2 we wsi Brzozowa.
W związku z powyższym, nie zachodziła potrzeba ani możliwość rozpatrywania w trakcie sporządzania zmiany studium rozwiązań alternatywnych.
2. Informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:
2.1. Ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko.
„Prognoza oddziaływania na środowisko zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Jaświły, wynikająca ze strategicznej oceny oddziaływania na środowisko" zawiera m.in. stwierdzenie, iż na terenie zmiany studium nie występują przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko.
W tym zakresie w zmianie studium ściśle zastosowano rozwiązania ujęte w prognozie.
Przy realizacji zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy Jaświły", w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko i zdrowie ludzi uwzględniono poniższe ustalenia:
• zakaz lokalizowania przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których wymagane jest sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko na podstawie przepisów odrębnych,
• zakaz lokalizowania przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany na podstawie przepisów odrębnych, z wyłączeniem inwestycji drogowych i urządzeń infrastruktury technicznej,
• ochronę powierzchni ziemi poprzez ograniczenie przekształceń istniejącego ukształtowania terenu, do niezbędnego minimum, wynikającego z prac budowlanych związanych z posadowieniem budynków i obiektów oraz budową dróg i infrastruktury technicznej; zmiany ukształtowania terenu nie mogą powodować zmiany kierunku odpływu wody opadowej ze szkodą dla gruntów sąsiednich,
• ochronę istniejących lokalnych powiązań przyrodniczych,
• ochronę wód powierzchniowych i podziemnych poprzez zakaz odprowadzania nieoczyszczonych ścieków do gruntu i cieków wodnych,
• obowiązek odprowadzania ścieków komunalnych do sieci kanalizacji sanitarnej, a do czasu jej realizacji do szczelnych zbiorników bezodpływowych z zapewnieniem wywozu i odbioru przez oczyszczalnię ścieków,
• obowiązek odprowadzania wód opadowych z utwardzonych nawierzchni terenów komunikacji do sieci kanalizacji deszczowej,
• wody opadowe z dachów obiektów o małym stopniu zanieczyszczenia (tereny zabudowy mieszkaniowej) mogą być odprowadzane powierzchniowo do gruntu na własny, nieutwardzony teren, w sposób uniemożliwiający spływ tych wód na grunty sąsiednie,
• obowiązek gromadzenia odpadów komunalnych w miejscach do tego przeznaczonych i ich zagospodarowanie zgodnie z zasadami gospodarki odpadami komunalnymi w gminie,
• ochronę powietrza atmosferycznego poprzez stosowanie proekologicznych nośników energii cieplnej,
• ochronę klimatu akustycznego poprzez obowiązek przestrzegania dopuszczalnych poziomów hałasu, zgodnie z obowiązującymi przepisami odrębnymi,
• dobór odpowiednich do warunków siedliskowych gatunków roślin rodzimego pochodzenia,
• ochronę istniejących zadrzewień, poprzez ograniczenie wycinki drzew do niezbędnego minimum wynikającego z potrzeb inwestycyjnych lub konieczności zapewnienia warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego,
• ochronę przed szkodliwym elektromagnetycznym promieniowaniem niejonizującym poprzez stosowanie normatywnych stref ochrony od urządzeń elektroenergetycznych.
• Wprowadzone rozwiązania ograniczają negatywny wpływ na środowisko i zdrowie ludzi, zostały dostosowane do planowanej funkcji i potrzeb wynikających z uwarunkowań ekofizjograficznych.
2.2. Opinie właściwych organów.
W trakcie sporządzania zmiany studium uzyskano pozytywne opinie:
a) Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku - pismem Nr RDOŚ-20-WOOŚ-I-7041-131/09/ar z dnia 20 kwietnia 2009 r. - bez uwag i zaleceń,
b) Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku - pismem Nr NZ.4151/59/09 z dnia 16 kwietnia 2009 r. (opinia Nr 21/NZ/2009) - bez uwag i zaleceń.
2.3. Zgłoszone uwagi i wnioski.
W trakcie wyłożenia projektu zmiany studium do publicznego wglądu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, jakie miało miejsce w dniach od 6 maja do 6 czerwca 2009 r. i 21 dni po tym terminie, nie zostały zgłoszone żadne uwagi i wnioski.
Na wyznaczoną w dniu 25 maja 2009 r. dyskusję publiczną nie stawił się nikt.
2.4. Wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Z uwagi na miejscowy zasięg oddziaływania zmiany studium wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko, w związku z tym nie przeprowadzano takiego postępowania.
2.5. Propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.
Proponuje się, by zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.) Wójt Gminy, raz w czasie kadencji Rady Gminy, przeprowadzając analizy w zagospodarowaniu przestrzennym, dokonał także monitoringu skutków realizacji zmiany studium.
Jaświły, 3.08.2009 r.
UZASADNIENIENIE
sporządzone na podstawie art. 42, pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. Nr 199, poz. 1227) zawierające informacje o udziale społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa przy sporządzaniu zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Jaświły, uchwalonej uchwałą Nr XXVI/123/09 z dnia 30 czerwca 2009 r.
Podstawą sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Jaświły była uchwała Nr XXII/105/09 Rady Gminy Jaświły z dnia 17 lutego 2009 r. o przystąpieniu do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Jaświły, polegającej na przeznaczeniu:
1) pod oświatę oraz usługi sportowo-rekreacyjne działek nr geodezyjny 90/28 i 91/3 we wsi Jaświły;
2) pod zalesienie:
a) części działki nr geodezyjny 271/2 we wsi Brzozowa,
b) działek nr geodezyjny 25/4 i 25/5 we wsi Bobrówka,
c) części działki nr geodezyjny 6/3 we wsi Romejki.
3) pod budownictwo jednorodzinne części działki nr geodezyjny 271/2 we wsi Brzozowa.
W procesie sporządzania zmiany studium zapewniono pełny udział społeczeństwa, poprzez:
1. Ogłoszenie, na podstawie art. 11, pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.) o przystąpieniu do sporządzania projektu zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w drodze:
a) obwieszczenia Wójta Gminy Jaświły w dniu 25 lutego 2009 r., które umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Jaświły oraz w zainteresowanych sołectwach,
b) ogłoszenia Wójta Gminy Jaświły z dnia 26 lutego 2009 r., które zamieszczono w „Gazecie Współczesnej".
Zarówno w obwieszczeniu, jak i w ogłoszeniu ustalono termin wnoszenia uwag i wniosków do 27 marca 2009 r.
Stwierdza się, iż w tym terminie nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski.
2. Dodatkowe ogłoszenie o przystąpieniu do sporządzenia prognozy oddziaływania zmiany studium na środowisko na podstawie art. 3 ust. 1, pkt 11 i 14 oraz działu III, rozdział 1 i 3 i działu IV ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w drodze:
a) obwieszczenia Wójta Gminy Jaświły w dniu 10 marca 2009 r., które umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Jaświły oraz w zainteresowanych sołectwach,
b) ogłoszenia Wójta Gminy Jaświły z dnia 11 marca 2009 r., które zamieszczono w „Gazecie Współczesnej".
Zarówno w obwieszczeniu, jak i w ogłoszeniu ustalono termin wnoszenia uwag i wniosków do 7 kwietnia 2009 r.
Stwierdza się, iż w tym terminie nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski.
3. Wyłożenie, na podstawie art. 11, pkt 10 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.) projektu zmiany studium zagospodarowania przestrzennego gminy Jaświły, wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu, z okresem wyłożenia od 6 maja do 6 czerwca 2009 r., z terminem składania uwag do 27 czerwca 2009 r., w drodze:
a) obwieszczenia Wójta Gminy Jaświły w dniu 20 kwietnia 2009 r., które umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Jaświły oraz w zainteresowanych sołectwach,
b) ogłoszenia Wójta Gminy Jaświły z dnia 21 kwietnia 2009 r., które zamieszczono w „Gazecie Współczesnej".
Stwierdza się, iż w okresie wyłożenia projektu zmiany studium do publicznego wglądu oraz w terminie wyznaczonym do składania uwag, nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski.
Nikt też nie wziął udziału w dyskusji publicznej, jaka była wyznaczona na dzień 25 maja 2009 r. W związku z tym, nie zachodziła potrzeba rozpatrywania uwag i wniosków.
Metryka strony