Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2004 rok
Zarządzenie nr 8/05
Wójta Gminy Jaświły
z dnia 31 marca 2005 r.
w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2004 rok.
Na podstawie art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.148; z 2001 r. Nr 88, poz.961; z 2002 r. Nr 153, poz.1271; z 2003 r. Nr 45, poz.391, Nr 65, poz.594 i Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz.1611, Nr 189, poz.1851; z 2004 r. Nr 19, poz.177, Nr 93, poz.890, Nr 121, poz.1264 i Nr 123, poz.1291) postanawiam, co następuje:
§ 1.
Przyjąć:
1) Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2004, według którego:
- plan dochodów po dokonanych zmianach wynosi – 10.913.605 zł,
- wykonanie - 8.686.170 zł,
- plan wydatków po dokonanych zmianach wynosi – 11.652.486 zł.
- wykonanie - 11.433.610 zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 1.
2) Sprawozdanie z wykonania planów finansowych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej za rok 2004, zgodnie z załącznikiem Nr 2.
§ 2.
Sprawozdania, o których mowa w § 1 przekazać:
1) Radzie Gminy Jaświły,
2) Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Wójt Gminy
mgr inż. Jan Joka
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 8/05
Wójta Gminy Jaświły
z dnia 31 marca 2005 r.
Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2004
Budżet gminy za rok 2004 został uchwalony przez Radę Gminy Jaświły w następujących kwotach:
- dochody - 7.884.280 zł,
- wydatki - 8.368.889 zł.
Część dochodów w kwocie 138.360 zł przeznaczono na spłatę kredytów długoterminowych zaciągniętych w 2003 r. w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku na termomodernizację szkół w Jaświłach, Mikicinie i Dolistowie.
Pozostałe dochody w kwocie 7.745.920 zł przeznaczono na finansowanie wydatków. Wydatki uchwalono w kwocie 8.368.889 zł, wyższe od przeznaczonych na ich finansowanie dochodów o 622.969 zł. Różnica ta stanowi deficyt budżetowy, który zaplanowano sfinansować przychodami z kredytu długoterminowego. Zwiększone wydatki sfinansowane kredytem w uchwale budżetowej przeznaczono na:
- rozbudowę wodociągu wiejskiego do kolonii wsi Brzozowa I – 174.600 zł,
- budowę sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Dolistowie Starym I – 300.327 zł,
- modernizację budynku Zespołu Szkół w Jaświłach – 110.000 zł.
W ciągu roku nastąpiły zmiany wielkości deficytu polegające na jego podwyższeniu do wysokości 877.241 zł. Zmieniono również źródła jego sfinansowania i przeznaczenie kredytów i pożyczek.
Po zmianach plan przychodów służący sfinansowaniu deficytu obejmuje:
- „wolne środki” z lat ubiegłych w kwocie 76.854 zł,
- kredyty i pożyczki długoterminowe w kwocie 800.387 zł.
- Faktyczny deficyt za rok 2004 wyniósł kwotę 2.922.756 zł. Źródłem pokrycia tej kwoty były:
- „wolne środki” z lat ubiegłych - 76.854 zł,
- długoterminowe kredyty i pożyczki – 800.344 zł,
- pożyczki i kredyty krótkoterminowe pomostowe – 2.045.558 zł.
Zaciągnięte kredyty i pożyczki długoterminowe zostały przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych gminy, w tym:
- 300.327 zł na budowę sali gimnastycznej przy SP w Dolistowie Starym I oraz 177.417 zł na przebudowę dróg gminnych Rutkowskie Duże – Mociesze i Dzięciołowo – Moniuszki, łącznie 477.744 zł jest to kredyt zaciągnięty w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. Oddział w Białymstoku z oprocentowaniem według zmiennej stawki WIBOR powiększonej o marżę Banku w wysokości 0,5 punktów procentowych na okres spłaty od 1.01.05 do 31.12.2007 r. W dniu zawarcia umowy oprocentowanie kredytu wynosiło 6,82 % w stosunku rocznym.
- 93.200 zł na modernizację stacji uzdatniania wody w Jaświłach polegającej na budowie dwóch zbiorników wyrównawczych stalowych, pożyczka zaciągnięta w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku ze spłatą do dnia 31.12.2006 r. z oprocentowaniem 0,5 stopy redyskonta weksli w stosunku rocznym.
- 229.400 zł na budowę kanalizacji sanitarnej we wsi Zabiele, pożyczka zaciągnięta w WFOŚiGW w Białymstoku z oprocentowaniem takim jak wymieniona wyżej pożyczka na ujęcie wody ze spłatą do dnia 31.12.2006 r.
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe pomostowe w kwocie 2.045.558 zł zaciągnięto w celu sfinansowania inwestycji realizowanych przy udziale dotacji z Programu SAPARD, w tym:
- na budowę kanalizacji we wsi Zabiele w wysokości 805.376 zł, pożyczka z WFOŚiGW w Białymstoku,
- na modernizację stacji uzdatniania wody w Jaświłach w wysokości 291.000 zł, pożyczka również zaciągnięta w WFOŚiGW w Białymstoku,
- na przebudowę dróg gminnych Rutkowskie Duże – Mociesze i Moniuszki – Dzięciołowo w kwocie 949.182 zł, kredyt zaciągnięty w banku Polskiej Spółdzielczości S.A. Oddział w Białymstoku.
Kredyty i pożyczki pomostowe udzielono do czasu wpływu dotacji z Programu SAPARD, jednak gmina do dnia 31.12.04 r. tych dotacji nie otrzymała. W związku z tym, na wniosek gminy, BPS Oddział w Białymstoku i WFOŚiGW w Białymstoku przedłużyły terminy spłat.
Do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania gmina otrzymała już dotację SAPARD na przebudowę dróg gminnych i spłaciła jeden kredyt w wysokości 949.182 zł.
Plan dochodów na rok 2004 został uchwalony w sześciu grupach. Zmiany planu przedstawiam również w takim samym układzie, i tak:
I. Dochody z podatków i opłat ogółem zwiększono o 10.600 zł, z czego:
- podatek od środków transportowych o 4.200 zł,
- podatek od spadków i darowizn o 1.000 zł,
- wpływy z odsetek od dokonywanych po terminie wpłat podatków i opłat o 5.400 zł.
II. Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa z tytułu udziałów
w podatku dochodowym od osób prawnych zwiększono o 10.000 zł.
III. Dochody z majątku gminy zwiększono o 14.431 zł, w tym:
- ze sprzedaży wydawnictwa o gminie o 1.000 zł,
- z wynajmu lokali i innych usług łącznie o 12.381 zł
- z opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości o 1.050 zł.
IV. Pozostałe dochody ogółem zwiększono o 70.520 zł, z tego:
- wpływy z rozliczeń świadectw miejsca pochodzenia zwierząt o 600 zł,
- wpłaty ludności na budowę wodociągów i kanalizacji o 58.300 zł,
- wpływy z odpłatności za korzystanie z kserokopiarki o 1.000 zł,
- prowizja gminy z przelewów opłat za wydawane dowody osobiste i zwrot kosztów upomnienia o 6.500 zł,
- odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym gminy o 3.200 zł,
- wpływy z opat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych o 2.400 zł,
- odsetki od nieterminowych opłat czynszu za lokale o 1000 zł,
- pozostałe dochody zmniejszono o 2.680 zł.
V. Dotacje celowe zwiększono łącznie o 2.787.152 zł. W budżecie na początku roku nie ujęto żadnych kwot dotacji na zadania własne, ponieważ wnioski o ich przyznanie rozpatrzone były po uchwaleniu budżetu. W łącznej kwocie zwiększeń dotacji wyszczególnia się:
1/ dotacje celowe na zadania własne w wysokości 2.591.334 zł, w tym:
a/ na budowę drogi dojazdowej do łąk wsi Dolistowo Stare I z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych – 10.000 zł,
b/ na przebudowę dróg gminnych z Programu SAPARD – 949.182 zł,
c/ na budowę kanalizacji we wsi Zabiele z Programu SAPARD – 805.375 zł,
d/ na modernizację stacji uzdatniania wody z SAPARD– 291.000 zł,
e/ na budowę sali gimnastycznej przy SP Dolistowo Stare I ze środków z dopłat MENIS – 340.000 zł,
f/ na remont SP i świetlicy przy SP w Jaświłach ze środków MENIS – 69.779 zł,
g/ na wyposażenie jednostek OSP uczestniczących w krajowym systemie ratownictwa gaśniczego – 8.500 zł,
h/ na zakup wyprawek szkolnych uczniom klas I szkół podstawowych – 1961 zł,
i/ na zakup wydawnictw do Biblioteki Publicznej Gminy – 1.500 zł,
j/ na zasiłki okresowe z dotacji Wojewody – 50.323 zł,
k/ na utrzymanie ośrodka pomocy społecznej z budżetu Wojewody – 33.697 zł,
l/ na dofinansowanie dożywiania dzieci – 29.867 zł.
2/ dotacje celowe na zadania zlecone
- zwiększono o 352.953 zł, w tym na:
a/ przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego zwiększono o 5.983 zł,
b/ wypłatę świadczeń rodzinnych – 316.813 zł,
c/ składki na ubezpieczenia zdrowotne za niektóre osoby – 1.000 zł,
d/ oświetlenie dróg powiatowych – 29.157 zł,
oraz w związku ze zmianą Ustawy o pomocy społecznej od dnia 1 maja 2004 r. i przeniesieniem części zadań zleconych do zadań własnych gminy, - zmniejszono o kwotę 157.135 zł, w tym:
a/ na zasiłki stałe o kwotę 109.438 zł,
b/ utrzymanie ośrodka pomocy społecznej o 33.697 zł,
c/ zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze o 14.000 zł.
VI. Subwencja ogólna została zwiększona o 136.622 zł, w tym:
- część oświatowa o 50.350 zł,
- uzupełnienie subwencji ogólnej o 16.487 zł,
- część rekompensującą udzielone ulgi ustawowe w podatkach rolnym i leśnym o 69.785 zł.
Zmieniony w ciągu roku budżetowego plan dochodów wynoszący na dzień 31 grudnia 2004 r. kwotę 10.913.605 zł zrealizowano w 79,6%, tj. w wysokości 8.686.170 zł. Wykonanie dochodów przedstawione zostało w załączniku Nr 1 do niniejszego sprawozdania zawierającym wyszczególnienie źródeł dochodów, numer działu, plan na początek roku, plan po zmianach, wykonanie oraz procent wykonania. Zaplanowane i zrealizowane wpływy ujęto w 6 grupach, w których wyszczególnione pozycje są takie, jak w uchwale budżetowej na rok 2004. Niskie wykonanie dochodów zostało spowodowane nie otrzymaniem zaplanowanych i przyznanych dotacji z Programu SAPARD na dofinansowanie inwestycji.
Realizacja podatków i opłat przebiegała prawidłowo i ogółem wyniosła 91 %. Wskaźnik ten jest jednak niższy w stosunku do roku 2003, w którym realizacja ukształtowała się na poziomie 94,6%. Wpływy z podatku rolnego w roku 2004 wyniosły 546.393 zł, co stanowi 99,3% planu, natomiast z podatku od nieruchomości 745.927 zł , co stanowi 85% planu. Łączne wpływy podatków rolnego i od nieruchomości w roku 2004 stanowiły 91% podatków ogółem. Na pozostałe 9% wpływów podatkowych składają się wpłaty z podatków: leśnego, od środków transportowych, od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacanych w formie karty podatkowej, od spadków i darowizn oraz opłat: skarbowej, targowej, administracyjnej za czynności urzędowe, od czynności cywilnoprawnych i odsetek za nieterminowe dokonywanie wpłat należności podatkowych. Łączne wpływy to kwota 130.253 zł. Plan zakładał uzyskanie 130.860 zł. Wyższe wykonanie nastąpiło w podatku leśnym – 111 % planu, w podatku od czynności cywilno-prawnych – 128%, z podatku od działalności gospodarczej opłacanego w formie karty podatkowej – 156 % oraz podatku od spadków i darowizn – 129 %.
Dochody z udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa zrealizowano w 97,8%.
Realizacja wyniosła:
- z podatku dochodowego od osób prawnych – 12.660 zł,
- z podatku dochodowego od osób fizycznych – 405.758 zł.
W zakresie dochodów z majątku gminy realizacja wyniosła 91 %. Na niższe wykonanie wpłynęła rezygnacja z wynajmu lokalu użytkowego w starym budynku Urzędu Gminy na aptekę. Wpływy z wynajmu lokali wyniosły 60.792 zł na planowane 69.581 zł. W grupie pozostałych dochodów na plan wynoszący 179.420 zł uzyskano 173.611 zł, tj. 96,8 % planu. Największe pozycje stanowią wpłaty rolników na budowę wodociągów i kanalizacji w łącznej kwocie 108.282 zł na zakładane 108.300 zł oraz wpływy z opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, których realizacja wyniosła 41.402 zł, tj. 100 % planu. Pozostałe dochody pochodzą z odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych gminy – 8.246 zł, odsetek od nieterminowych wpłat czynszu na lokale mieszkalne i użytkowe – 152 zł, odpłatności za wydane umundurowanie członków OSP – 583 zł, opłat za wydanie świadectw miejsca pochodzenia zwierząt – 416 zł, prowizji gminy potrącanej z przelewów opłat za wydanie dowodów osobistych oraz podatku dochodowego i zwrot kosztów postępowania w administracji – 9.748 zł, zwrotu rozliczeń za wodę, energię elektryczną i rozmowy telefoniczne za rok 2003 dokonanych w roku 2004– 1.592 zł, odpłatności za usługi opiekuńcze – 1.805 zł, za korzystanie z kserokopiarki Urzędu – 1.385 zł.
W zakresie dotacji celowych realizacja wyniosła 36 % planu, z czego na zadania własne zaledwie 20,3 %, tj. kwotę 527.265 zł. Tak niskie wykonanie było spowodowane nie otrzymaniem dotacji SAPARD. Na zadania zlecone na plan wynoszący 638.567 zł otrzymano 635.567 zł. Otrzymane dotacje zostały wykorzystane w 100% i zgodnie z przeznaczeniem. Wykaz otrzymanych dotacji oraz ich wykorzystanie w zakresie zadań zleconych został przedstawiony w załączniku Nr 2 do zarządzenia.
Grupę VI dochodów stanowi subwencja ogólna gminy wynosząca po stronie planu 5.441.604 zł, tyle samo po stronie wykonania. Subwencja ogólna składa się z:
- części oświatowej w kwocie 3.440.386 zł,
- części wyrównawczej w kwocie 1.914.946 zł,
- rekompensującej udzielone ulgi w podatkach rolnym i leśnym w kwocie 69.785 zł,
oraz uzupełnienia subwencji ogólnej w kwocie 16.487 zł.
Środki pochodzące z subwencji stanowią 63% ogólnej kwoty dochodów budżetowych. Z otrzymanych dochodów spłacono część kredytu na termomodernizację szkół w kwocie 138.360 zł.
Z pozostałych dochodów bieżących w wysokości 8.470.956 zł oraz z tzw. „wolnych środków” w wysokości 76.854 zł realizowano plan wydatków budżetowych, który po zmianach na dzień 31 grudnia 2004 r. wyniósł 11.652.486 zł. W stosunku do planu początkowego wzrósł o 3.283.597 zł. Zrealizowane wydatki wyniosły kwotę 11.433.610 zł, tj. 98,1% planowanych. Realizacja wydatków za rok ubiegły przedstawiona została w szczegółowości takiej jak w uchwale budżetowej na rok 2004, z podziałem na działy i rozdziały budżetowe z wyszczególnieniem po stronie planu kwot na początku roku, planu po zmianach ogółem, w tym wydatków bieżących i wydatków inwestycyjnych. W zakresie planowanych wydatków bieżących wyodrębniono plan wydatków na wynagrodzenia, pochodnych od wynagrodzeń, dotacji i wydatków na obsługę długu. Wydatki na obsługę długu są to wydatki dotyczące opłat i prowizji bankowych od udzielonego kredytu oraz spłat odsetek od kredytów. Dane powyższe zostały ujęte w załączniku Nr 2 do niniejszego sprawozdania, tj. w zestawieniu tabelarycznym z wykonania wydatków budżetowych za rok 2004. W ogólnej kwocie wykonanych wydatków zadania bieżące wyniosły kwotę 7.133.358 zł, co stanowi 62,4% wydatków ogółem, pozostałe 37,6% stanowią wydatki inwestycyjne. W kwocie wydatków bieżących wynagrodzenia wraz ze składką na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i Fundusz Pracy wyniosły 3.653.342 zł. tj. 32% wydatków wykonanych.
Największą pozycję wydatków wykonanych stanowiły zadania w zakresie oświaty i wychowania. Za rok ubiegły wyniosły one kwotę 4.459.367 zł, z tego na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracowników oświaty wydatkowano 2.522.385 zł. Na zadania inwestycyjne wydatkowano 780.608 zł. Z kwoty tej sfinansowano budowę sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Dolistowie Starym, zrealizowaną przy udziale dotacji MENIS w kwocie 340.000 zł. Na prowadzenie oddziałów przedszkolnych, świetlic i stołówki szkolnej wydatkowano 232.168 zł, plan wynosił 244.000 zł.
Wydatki z zakresu rolnictwa dotyczyły w 98,8 % zadań inwestycyjnych. Poniesione wydatki na inwestycje wyniosły 1.987.243 zł, z czego na:
- rozbudowę wodociągów do kolonii wsi Brzozowa II, Bobrówka, Szpakowo, Romejki, Radzie, Dolistowo, Mikicin wydatkowano 499.529 zł,
- zakup 2 dmuchaw do oczyszczalni ścieków – 15.196 zł,
- modernizację stacji uzdatniania wody w Jaświłach polegającą na budowie dwóch zbiorników wyrównawczych - 398.684 zł, w tym 291.000 zł w ramach przyznanej dotacji SAPARD,
- budowę kanalizacji sanitarnej we wsi Zabiele – 1.073.834 zł, w tym 805.375 zł w ramach przyznanej dotacji SAPARD.
Na drogi publiczne gminne w roku ubiegłym przeznaczono 1.697.242 zł, wydatkowano 1.694.123 zł. Na bieżące utrzymanie polegające na naprawie dróg uszkodzonych spływem wiosennych wód, wyrównywaniu dróg gruntowych, odśnieżaniu, wykonaniu przepustów wydatkowano łącznie 247.434 zł. W ramach inwestycji dokonano przebudowy dróg gminnych długości 6,97 km wartości 1.446.689 zł na odcinkach od wsi Mociesze do Rutkowskich Dużych i od wsi Moniuszki do Dzięciołowa. Na zrealizowanie tej inwestycji przydzielono dotację SAPARD w wysokości 949.182 zł, która wpłynęła w I kwartale 2005 r. a na opłacenie wykonawcy w roku ubiegłym gmina zaciągnęła kredyt pomostowy w tej kwocie.
W zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami z planowanych 329.043 zł wykorzystano 326.106 zł. Poniesione wydatki dotyczyły przede wszystkim opłaty podatku od nieruchomości gminy w kwocie 260.137 zł. Pozostałe wydatki w tym dziale dotyczą bieżącego utrzymania budynków mienia komunalnego, w tym m.in zakupu opału, obsługi CO, remontów bieżących budynków oraz sporządzenia wyrysów działek z terenu gminy na sporządzenie w roku 2005 zmian w planie zagospodarowania przestrzennego gminy. Poniesione wydatki wyniosły 65.969 zł.
Na zadania z zakresu administracji publicznej łączne wydatki po stronie planu wyniosły 1.150.820 zł, po stronie wykonania – 1.137.481 zł. Z kwoty tej na wykonanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej dotyczące prowadzenia ewidencji ludności i innych spraw USC wydatkowano 100% otrzymanej dotacji, tj. 67.000 zł. W ramach dotacji przekazano do Starostwa Powiatowego 47.500 zł z przeznaczeniem na przebudowę drogi powiatowej do wsi Szpakowo – 40.000 zł oraz zakup samochodu pożarniczego jednostce PSP w Mońkach - 7.500 zł. Diety radnych i sołtysów oraz wydatki na obsługę posiedzeń Rady Gminy i Komisji RG wyniosły 44.091 zł. Wydatki związane z funkcjonowaniem administracji samorządowej wyniosły 892.328 zł, co stanowi 7,8 % wydatków ogółem. Poniesione wydatki dotyczyły sfinansowania wynagrodzeń wraz z pochodnymi – 650.161 zł. Pozostałe wydatki dotyczą wydatków rzeczowych związanych z zapewnieniem funkcjonowania administracji, a więc zakupu oleju opałowego do CO, prenumeraty Dzienników Ustaw, Monitora Polskiego i Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego oraz wszelkiego rodzaju literatury fachowej, opłat licencyjnych za korzystanie z programów komputerowych, opłat telefonicznych, za energię elektryczną, zakupu materiałów kancelaryjnych i środków czystości, paliwa do samochodu, części zamiennych i naprawy samochodu służbowego.
Wydatki związane z zatrudnieniem osób w ramach prac publicznych i interwencyjnych w roku ubiegłym wyniosły 40.628 zł. W ramach wydatków pozostałych opłacono składki członkowskie z tytułu przynależności do Związku Komunalnego „Biebrza” oraz do Związku Gmin Wiejskich w łącznej wysokości 31.751 zł.
Na zadania w zakresie ochrony przeciwpożarowej związane z utrzymaniem pięciu jednostek wyposażonych w samochód pożarniczy oraz cztery typu M wyposażonych w motopompy wydatkowano 109.305 zł.
Na opiekę społeczną łącznie na planowane 843.807 zł wydatkowano 828.682 zł. Z kwoty tej na zadania własne przeznaczono 325.004 zł. na zadania zlecone – 503.678 zł. Załącznik Nr 2 do niniejszego sprawozdania zawiera kwoty łączne na zadania własne i zlecone z wyszczególnieniem działów i rozdziałów. Szczegółowy podział zadań zleconych przedstawiony został w załączniku Nr 2 do zarządzenia.
Zadania własne dotyczą wypłat zasiłków celowych, wydatków na zakup opału, odzieży, żywności, utrzymania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, dożywiania dzieci z rodzin najuboższych, dodatków mieszkaniowych, świadczenia usług opiekuńczych nad osobami chorymi i samotnymi. Na dofinansowanie zadań własnych w roku ubiegłym gmina otrzymała dotację w wysokości 106.875 zł, w tym na:
- dożywianie dzieci - 29.867 zł,
- zasiłki okresowe, które z dniem 1.05.2004 r. zaliczono do zadań własnych gminy – 43.311 zł,
- utrzymanie pracowników socjalnych, tj. wynagrodzenia wraz z pochodnymi–33.697zł.
Na finansowanie zadań związanych z realizacją programu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi wydatkowano 54.746 zł. Otrzymane dochody za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wyniosły 41.402 zł, reszta wydatków sfinansowana została z nie wykorzystanych w roku 2003 wpływów z opłat.
Wydatki z zakresu gospodarki komunalnej i ochrony środowiska to kwota 169.552 zł, z czego wydatki na oświetlenie i konserwację oświetlenia w roku ubiegłym wyniosły 136.387 zł. Wydatki związane z utrzymaniem we właściwym stanie wysypiska i placów gminnych wyniosły 24.060 zł. Pozostałe wydatki dotyczą opłat za wprowadzanie zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz naprawy przystanków autobusowych.
Na działalność Gminnego Ośrodka Kultury w Jaświłach przekazano dotację w kwocie 233.100 zł, Biblioteki Publicznej Gminy Jaświły – 84.000 zł. Wydatki na upowszechnianie kultury fizycznej wyniosły 9.600 zł.
Z zestawienia zrealizowanych dochodów pomniejszonych o spłaty kredytów oraz wykonanych wydatków wynika, że budżet gminy zamknął się wynikiem ujemnym w wysokości 2.922.756 zł stanowiącym deficyt budżetowy. Deficyt ten został sfinansowany w części z tzw. wolnych środków w kwocie 76.854 zł, z kredytów i pożyczek długoterminowych w wysokości 800.344 zł oraz pomostowych w łącznej kwocie 2.045.558 zł. Na koniec roku gmina nie posiadała żadnych zobowiązań wymagalnych, tzn. takich, których termin płatności przypadał na 31 grudnia 2004 r.
Poza planem dochodów i wydatków budżetowych gmina realizowała dochody podlegające przekazaniu do budżetu wojewody. Dotyczyły one odpłatności za specjalistyczne usługi opiekuńcze i opłat za wydawanie dowodów osobistych. Dochody wykonane wyniosły odpowiednio 774 zł i 15.960 zł.
Wójt Gminy
mgr inż. Jan Joka
Z a ł ą c z n i k Nr 1
do sprawozdania z wykonania
budżetu gminy za 2004 rok.
Zestawienie tabelaryczne z wykonania dochodów budżetowych za rok 2004
(w złotych)
Wyszczególnienie źródeł dochodów |
Dział |
Plan na początek roku |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
% wykonania |
I. Dochody z podatków i opłat ogółem w tym: - podatek od nieruchomości - § 0310 - podatek rolny - § 0320 - podatek leśny - § 0330 - podatek od środków transportowych - § 0340 - podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacony w formie karty podatkowej - § 0350 - podatek od spadków i darowizn - § 0360 - wpływy z opłaty skarbowej - § 0410 - wpływy z opłaty targowej - § 0430 - wpływy z opłaty administracyjnej za czynności urzędowe - § 0450 - podatek od czynności cywilno-prawnych - §0500 - odsetki - §0910 |
756
756 756 756
756
756 756 756 756
756
756 756 |
1.550.260
880.000 550.000 15.000
40.000
2.200 500 36.000 700
1.500
22.000 2.360 |
1.560.860
880.000 550.000 15.000
44.200
2.200 1.500 36.000 700
1.500
22.000 7.760 |
1.422.573
745.927 546.393 16.646
44.185
3.442 1.942 27.363 648
120
28.169 7.738 |
91
85 99,3 111
100
156 129 76 93
8
128 99,7 |
II. Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa: - podatek dochodowy od osób fizycznych – § 0010 - podatek dochodowy od osób prawnych – § 0020 |
756
756 |
417.989
415.489
2.500 |
427.989
415.489
12.500 |
418.418
405.758
12.660 |
97,8
97,7
101 |
III. Dochody z majątku gminy w tym: 1) ze sprzedaży razem, w tym: - rolnictwo i łowiectwo - administracja państwowa - oświata i wychowanie
2) z najmu i innych usług razem w tym: - rolnictwo i łowiectwo - gospodarka mieszkaniowa - oświata i wychowanie 3) wpływy z opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości |
010 750 801
010 700 801
010 |
59.400
1.000
- - 1.000
57.200
1.200 21.000 35.000
1.200 |
73.831
2.000
- 1.000 1.000
69.581
2.500 21.000 46.081
2.250 |
67.132
4.099
400 1.385 2.314
60.792
2.535 17.437 40.820
2.241 |
91
205
- 138 231
87,4
101 83 88,6
99,6 |
IV. Pozostałe dochody ogółem w tym: - wpływy za wydawanie świadectw pochodzenia zwierząt - wpłaty ludności na budowę wodociągu i kanalizacji - odsetki od nieterminowych wpłat czynszu (§ 0920) - wpływy ze sprzedaży wydawnictwa o gminie - prowizja z przelewów pod.doch. i opłat za wydawanie dowodów osobistych oraz zwrot kosztów upomnień - odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych - odpłatność za wydane umundurowanie OSP - opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - odpłatność za usługi opiekuńcze - pozostałe dochody |
010
010
700
750
750
750 754
756 852 |
108.900
-
50.000
-
-
3.900
5.000 3.500
39.000 1.000 6.500 |
179.420
600
108.300
1.000
1.000
10.500
8.200 3.500
41.400 1.000 3.820 |
173.611
416
108.282
152
1.385
9.748
8.246 583
41.402 1.805 1.592 |
96,8
69
99,9
15
138
92
100,6 17
100 180 42 |
V. Dotacje celowe (1+2) w tym: 1) na zadania własne gminy, z tego: - dotacja z SAPARD na budowę kanalizacji i modernizację stacji uzdatniania wody - dotacja na budowę drogi dojazdowej rolniczej w Dolistowie St.I do łąk - dotacja z SAPARD na przebudowę dróg gminnych - dotacja na krajowy system ratownictwa gaśniczego - dotacja na remont SP w Jaświłach ze środków MENIS - dotacja z budżetu wojewody na zakup wyprawek uczniom klas I szkoły podst. - dotacja MENIS na budowę sali gimnast. przy SP Dolistowo - dotacja na prace Komisji Egzaminacyjnej w szkołach - dotacja na zasiłki okresowe - dotacja na utrzymanie ośrodka pomocy społecznej - dofinansowanie dożywiania dzieci - dotacja na remont świetlicy przy SP w Jaświłach ze środków MENIS - dotacja Ministra Kultury na zakup książek do biblioteki
2) na zadania zlecone, z tego: - administracja publiczna - prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców - wybory do Parlamentu Europejskiego - świadczenia rodzinne oraz skł.na ub. emeryt. i rentowe z ub.społecznego - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne - ośrodki pomocy społecznej - zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze - składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia - usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze - oświetlenie dróg powiatowych |
010
600
600
754
801
801
801
801 852
852 852
854
921
750
751 751
852
852 852
852
852
852 900 |
442.749
-
-
-
-
-
-
-
-
- -
- -
-
-
442.749 67.000
924 -
-
225.000 54.000
14.000
4.000
49.000 28.825 |
3.229.901
2.591.334
1.096.375
10.000
949.182
8.500
65.124
1.961
340.000
150 50.323
33.697 29.867
4.655
1.500
638.567 67.000
924 5.983
316.813
115.562 20.303
-
5.000
49.000 57.982 |
1.162.832
527.265
-
-
-
8.500
65.124
1.961
340.000
150 43.311
33.697 29.867
4.655
-
635.567 67.000
924 5.983
316.813
112.562 20.303
-
5.000
49.000 57.982 |
36
20,3
-
-
-
100
100
100
100
100 86,1
100 100
100
-
99,5 100
100 100
100
97,4 100
-
100
100 100 |
VI. Subwencja ogólna, w tym: 1) część oświatowa subwencji ogólnej dla j.s.t. 2) uzupełnienie subwencji ogólnej dla j.s.t. 3) część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin, w tym: - z tytułu udzielonych ulg ustawowych w podatku rolnym i leśnym 4) część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin, w tym: - kwota podstawowa - kwota uzupełniająca |
758
758 758
758
758
758
758 758 |
5.304.982
3.390.036 -
-
-
1.914.946
1.406.020 508.926 |
5.441.604
3.440.386 16.487
69.785
69.785
1.914.946
1.406.020 508.926 |
5.441.604
3.440.386 16.487
69.785
69.785
1.914.946
1.406.020 508.926 |
100
100 100
100
100
100
100 100 |
O G Ó Ł E M D O C H O D Y |
|
7.884.280 |
10.913.605 |
8.686.170 |
79,6 |
Wójt Gminy
mgr inż. Jan Joka
Z a ł ą c z n i k Nr 2
do sprawozdania z wykonania
budżetu gminy za 2004 rok.
Zestawienie tabelaryczne z wykonania planu wydatków budżetowych za 2004 rok.
( w złotych)
Dział roz- dział |
Nazwa działu rozdziału |
Plan na początek roku |
Plan po zmianach (5 + 10) |
z tego: |
Wykonan za rok 2003 (12+17) |
z tego: |
||||||||||
Wydatki bieżące |
w tym: |
Wydatki mająt- kowe (inwesty cyjne) |
Wydatki bieżące |
w tym: |
Wydatki majątk. (inwest.) |
|||||||||||
wynagro- dzenia |
pochodne od wynagro- dzeń |
dotacje |
wydat. na obsług długu |
wynagro-dzenia |
pochodne od wynagro- dzeń |
dotacje |
wydat. na obsługę długu |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
010
01010
01030 01095 |
ROLNICTWO I ŁOWIECTWO Infrastruktura wodociągo i sanitacyjna wsi Izby rolnicze Pozostała działalność |
868.105
854.605 10.500 3.000 |
2.015.105
1.999.755 11.000 4.350 |
27.608
12.258 11.000 4.350 |
-
- - - |
-
- - - |
-
- - - |
-
- - - |
1.987.497
1.987.497 - - |
2.012.372
1.998.333 10.767 3.272 |
25.129
11.090 10.767 3.272 |
-
- - - |
-
- - - |
-
- - - |
-
- - - |
1.987.243
1.987.243 - - |
600
60016 |
TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ Drogi publ. gminne |
380.000 380.000 |
1.697.242 1.697.242 |
249.248 249.248 |
- - |
- - |
- - |
- - |
1.447.994 1.447.994 |
1.694.123 1.694.123 |
247.434 247.434 |
- - |
- - |
- - |
- - |
1.446.689 1.446.689 |
700
70005 |
GOSPODARKA MIESZKANIOWA Gospodarka gruntami i nieruchomościami |
300.036
300.036 |
329.043
329,043 |
325.543
325.543 |
-
- |
600
600 |
-
- |
-
- |
3.500
3.500 |
326.106
326.106 |
322.606
322.606 |
-
- |
292
292 |
-
- |
-
- |
3.500
3.500 |
750
75011 75020 75022 75023 75095 |
ADMINISTRACJA PUBLICZNA Urzędy wojewódzkie Starostwa powiatowe Rady gmin Urzędy gmin Pozostała działalność |
1.046.500 67.000 47.500 30.000 820.000 82.000 |
1.150.820 67.000 47.500 44.790 902.561 88.969 |
1.103.320 67.000 - 44.790 902.561 88.969 |
628.017 44.200 - - 548.817 35.000 |
117.437 8.900 - - 101.727 6.810 |
- - - - - - |
- - - - - - |
47.500 - 47.500 - - - |
1.137.481 67.000 47.500 44.091 892.328 86.562 |
1.089.981 67.000 - 44.091 892.328 86.562 |
626.811 44.200 - - 548.746 33.865 |
117.083 8.900 - - 101.415 6.768 |
- - - - - - |
- - - - - - |
47.500 - 47.500 - - - |
751
75101
75113 |
URZĘDY NACZELN ORGAN. WŁADZY PAŃSTWOWEJ KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICT. Urzędy naczelnych organ.władzy państwow, kontroli i ochrony prawa Wybory do Parlamentu Europejskiego |
924
924
- |
6.907
924
5.983 |
6.907
924
5.983 |
-
-
- |
462
142
320 |
-
-
- |
-
-
- |
-
-
- |
6.907
924
5.983 |
6.907
924
5.983 |
-
-
- |
462
142
320 |
-
-
- |
-
-
- |
-
-
- |
754
75412 |
BEZP.PUBLICZNE I OCHR.P.POŻ. Ochotnicze Straże Pożarne |
135.000
135.000 |
113.100
113.100 |
113.100
113.100 |
46.600
46.600 |
9.250
9.250 |
-
- |
-
- |
-
- |
109.305
109.305 |
109.305
109.305 |
46.279
46.279 |
8.778
8.778 |
-
- |
-
- |
-
- |
756
75647 |
DOCH. OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOST. NIEPOSIADAJĄCYCH OSOB. PRAWNEJ ORAZ WYDATKI ZWIĄZANE Z ICH POBOREM Pobór podatków, opłat i nieopodatkowanych należności budżetowych |
25.000
25.000 |
20.500
20.500 |
20.500
20.500 |
-
- |
-
- |
-
- |
-
- |
-
- |
19.867
19.867 |
19.867
19.867 |
-
- |
-
- |
-
- |
-
- |
-
- |
757
75702 |
OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO Obsł.pap.wartoś.kred.i poż.j.s.t. |
45.000
45.000 |
60.000
60.000 |
60.000
60.000 |
-
- |
-
- |
-
- |
60.000
60.000 |
-
- |
56.234
56.234 |
56.234
56.234 |
-
- |
-
- |
-
- |
56.234
56.234 |
-
- |
758 75818 |
RÓŻNE ROZLICZENIA Rezer.ogólne i celowe |
23.952 23.952 |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
801
80101 80104 80110 80113
80114
80146
80195 |
OŚWIATA I WYCHOWANIE Szkoły podstawowe Przedszkola Gimnazja Dowożenie uczniów do szkół Zespoły obsługi ekon.-administ.szkół Dokształcanie działalność doskonalenie nauczycieli Pozostała działalność |
4.253.369 2.902.155 - 868.046
300.733
135.786
17.316 29.333 |
4.608.909 3.131.935 150.175 841.046
303.733
132.786
19.316 29.918 |
3.824.937 2.347.963 150.175 841.046
303.733
132.786
19.316 29.918 |
2.142.118 1.332.932 101.589 544.297
74.400
88.900
- - |
453.955 278.593 22.515 116.663
17.213
18.971
- - |
- - - -
-
-
- - |
- - - -
-
-
- - |
783.972 783.972 - -
-
-
- - |
4.459.367 3.062.185 140.702 793.507
291.717
125.059
18.978 27.219 |
3.678.759 2.281.577 140.702 793.507
291.717
125.059
18.978 27.219 |
2.098.722 1.319.018 98.317 523.346
71.629
86.412
- - |
423.663 264.653 20.818 107.234
14.136
16.822
- - |
- - - -
-
-
- - |
- - - -
-
-
- - |
780.608 780.608 - -
-
-
- - |
851 85154 |
OCHRONA ZDROWIA Przeciwdz.alkoholizm |
56.003 56.003 |
58.403 58.403 |
58.403 58.403 |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
54.746 54.746 |
54.746 54.746 |
- - |
- - |
- - |
- - |
- - |
852 85212
85213
85214
85215 85216
85219 85228
85295 |
POMOC SPOŁECZNA Świadczenia rodzinne oraz skł.na ub. emeryt. i rentowe z ub.społeczn. Skł.na ubez.zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubez .społeczne Dodatki mieszkaniowe Zasiłki rodzinne i pielęgn.i wychowaw. Ośrodki pomocy społ. Usługi opiekuńcze i specjalist.usł.opiek. Pozostała działalność |
576.000
-
4.000
255.000 52.000
14.000 125.000
90.000 36.000 |
843.807
316.813
5.042
184.885 60.200
- 121.400
80.000 75.467 |
836.047
310.351
5.042
184.885 60.200
- 120.102
80.000 75.467 |
148.081
2.281
-
- -
- 89.700
56.100 - |
34.681
2.110
-
544 -
- 18.500
13.527 - |
-
-
-
- -
- -
- - |
-
-
-
- -
- -
- - |
7.760
6.462
-
- -
- 1.298
- - |
828.682
316.813
5.042
174.664 60.152
- 120.594
76.333 75.084 |
820.922
310.351
5.042
174.664 60.152
- 119.296
76.333 75.084 |
147.120
2.281
-
- -
- 89.610
55.229 - |
32.919
2.110
-
544 -
- 18.495
11.770 - |
-
-
-
- -
- -
- - |
-
-
-
- -
- -
- - |
7.760
6.462
-
- -
- 1.298
- - |
854
85401 85412 |
EDUKACJA, OPIEKA, WYCHOW. Świetlice szkolne Kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także szkolenia młodzieży
|
245.000 235.000
10.000 |
244.000 237.000
7.000 |
217.000 210.000
7.000 |
131.500 131.500
- |
28.706 27.880
826 |
- -
- |
- -
- |
27.000 27.000
- |
232.168 227.011
5.157 |
205.214 200.057
5.157 |
125.668 125.668
- |
25.545 25.098
447 |
- -
- |
- -
- |
26.954 26.954
- |
900
90003
90015
90095 |
GOSP.KOMUNAL.I OCHRONA ŚRODOW. Oczyszczanie .miast i wsi Oświetlenie .ulic, placów i dróg Pozostała działalność |
154.000
25.000
110.000 19.000 |
177.550
24.200
142.850 10.500 |
177.550
24.200
142.850 10.500 |
-
-
- - |
-
-
- - |
-
-
- - |
-
-
- - |
-
-
- - |
169.552
24.060
136.387 9.105 |
169.552
24.060
136.387 9.105 |
-
-
- - |
-
-
- - |
-
-
- - |
-
-
- - |
-
-
- - |
921
92109
92116 |
KULT. I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO Domy i ośrodki kultury świetlice i kluby Biblioteka |
250.000
160.000 90.000 |
317.100
233.100 84.000 |
317.100
233.100 84.000 |
-
- - |
-
- - |
317.100
233.100 84.000 |
-
- - |
-
- - |
317.100
233.100 84.000 |
317.100
233.100 84.000 |
-
- - |
-
- - |
317.100
233.100 84.000 |
-
- - |
-
- - |
926
92605 |
KULTURA FIZYCZNA I SPORT Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu |
10.000
10.000 |
10.000
10.000 |
10.000
10.000 |
-
- |
-
- |
10.000
10.000 |
-
- |
-
- |
9.600
9.600 |
9.600
9.600 |
-
- |
-
- |
9.600
9.600 |
-
- |
-
- |
|
O G Ó Ł E M |
8.368.889 |
11.652.486 |
7.347.263 |
3.096.316 |
645.091 |
327.100 |
60.000 |
4.305.223 |
11.433.610 |
7.133.356 |
3.044.600 |
608.742 |
326.700 |
56.234 |
4.300.254 |
Wójt Gminy
mgr inż. Jan Joka
Z a ł ą c z n i k Nr 2
do zarządzenia Nr 8/05
Wójta Gminy Jaświły
z dnia 31 marca 2005 r.
Sprawozdanie z wykonania planów finansowych zadań zleconych gminom z zakresu administracji rządowej za rok 2004
( w złotych)
Dział roz- dział |
Nazwa działu - rozdziału |
DOCHODY |
WYDATKI |
w tym: |
|||||
Plan po zmianach |
Wykonanie |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
wynagrodzenia |
pochodne od wynagrodzeń |
||||
plan |
wykonanie |
plan |
wykonanie |
||||||
750
75011 |
ADMINISTRACJA PUBLICZNA Urzędy wojewódzkie |
67.000 67.000 |
67.000 67.000 |
67.000 67.000 |
67.000 67.000 |
44.200 44.200 |
44.200 44.200 |
8.900 8.900 |
8.900 8.900 |
751
75101
75113 |
URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICTWA Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa Wybory do Parlamentu Europejskiego
|
6.907
924
5.983
|
6.907
924
5.983 |
6.907
924
5.983 |
6.907
924
5.983 |
-
-
- |
-
-
- |
462
142
320 |
462
142
320 |
853 85212
85213
85214
85219 85228
|
POMOC SPOŁECZNA Świadczenia rodzinne oraz skł.na ub.emerytalne i rentowe z ub.społecznego Składki na ub.zdrowotne opł. za os. pobier. niektóre świad. z pomosy społ. oraz niektóre świad.rodzinne Zasiłki i pomoc w naturze oraz skł. na ub.społeczne Ośrodki pomocy społecznej Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze |
506.678
316.813
5.000
115.562 20.303
49.000 |
503.678
316.813
5.000
112.562 20.303
49.000 |
506.678
316.813
5.000
115.562 20.303
49.000 |
503.678
316.813
5.000
112.562 20.303
49.000 |
54.676
2.281
-
- 16.895
35.500 |
54.676
2.281
-
- 16.895
35.500 |
13.389
2.110
-
544 3.408
7.327 |
13.389
2.110
-
544 3.408
7.327 |
900
90015 |
GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA Oświetlenie ulic, placów i dróg |
57.982
57.982 |
57.982
57.982 |
-
- |
-
- |
-
- |
-
- |
-
- |
-
- |
R A Z E M |
638.567 |
635.567 |
580.585 |
577.585 |
98.876 |
98.876 |
22.751 |
22.751 |
Wójt Gminy
mgr inż. Jan Joka
Metryka strony