Zarządzenie Nr 7/15 o przeprowadzeniu konsultacji projektu uchwały Rady Gminy Jaświły o przyjęciu pr

ZARZĄDZENIE NR 7/15
WÓJTA GMINY JAŚWIŁY

dnia30 stycznia 2015r.



o przeprowadzeniu konsultacji projektu uchwały Rady Gminy Jaświły o przyjęciu programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Jaświły na lata 2015-2032

Na podstawie § 3 Rozdziału 1 oraz § 1 ust. 1 pkt 2 załącznika do uchwały Nr XXXIV/167/10 Rady Gminy Jaświły z dnia 29 czerwca 2010r. o określeniu zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych (Dz. Urz. Woj. Podl. nr 184, poz. 2289) zarządzam, co następuje:

§ 1. Przeprowadzić konsultację projektu uchwały Rady Gminy Jaświły o przyjęciu programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Jaświły na lata 2015-2032

§ 2. Termin rozpoczęcia konsultacji społecznych ustalam na dzień 2 lutego 2015 roku, a zakończenia na dzień 26 lutego 2015 roku.

§ 3. Uprawnione do udziału w konsultacjach są mieszkańcy gminy oraz organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność obejmującą dziedziny, których dotyczy projekt uchwały.

§ 4. 1. Konsultacje społeczne będą prowadzone w formie opinii lub pism przesyłanych do Urzędu Gminy Jaświły.

4.2. Wszelkie uwagi i opinie będą przyjmowane do 26 lutego 2015r., do godz. 16.00, na adres poczty elektronicznej Urzędu Gminy Jaświły gmina@jaswily.iap.pl lub w formie pism przesłanych na adres Urzędu Gminy Jaświły, Jaświły nr 7, 19-124 Jaświły.

§ 5. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy Jaświły.

§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.



WÓJT GMINY
Jan Joka

ałącznik

do Zarządzenia Nr 7/15

Wójta Gminy Jaświły

z dnia

30 stycznia 2015r.

Uchwała Nr ....................
Rady Gminy Jaświły

z dnia .................... 2015 r.

o przyjęciu programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Jaświły na lata 2015-2032

Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2013r. poz. 594, 645, 1318, z 2014r. poz. 379 i 1072) oraz uchwały Nr 122/2009 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się program usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Jaświły na lata 2015-2032, stanowiący załączniki do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr IV/18/10 Rady Gminy Jaświły z dnia 29 grudnia 2020r. o przyjęciu „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy Jaświły na lata 2011-2032”.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady


Robert Wojtkielewicz

Załącznik do Uchwały Nr ....................
Rady Gminy Jaświły
z dnia....................2015 r.

Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Jaświły na lata 2015-2032





Spis treści:

1Wprowadzenie.......................................................................................................................................................................... 3

2Cel i zadania Programu............................................................................................................................................................. 3

3Charakterystyka azbestu......................................................................................................................................................... 4

4Szkodliwość azbestu dla zdrowia ludzkiego......................................................................................................................... 5

5Regulacje prawne w zakresie użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest............................................... 6

6Zasady bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest..................................................................................... 7

7Gospodarowanie odpadami w postaci wyrobów zawierających azbest........................................................................... 8

8Informacje o gminie................................................................................................................................................................ 13

9Informacje o ilości i stanie wyrobów zawierających azbestowych na terenie Gminy Jaświły.................................... 13

10Szacunkowy koszt usunięcia wyrobów zawierających azbest wraz z jego harmonogramem.................................... 16

11Wskaźniki realizacji Programu............................................................................................................................................ 19

12Finansowanie demontażu, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest..................................... 20

13Bibliografia............................................................................................................................................................................ 21

__RefHeading__1812_710198709

Wprowadzenie

Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 (POKzA) jest podstawowym dokumentem określającym zadania nałożone przez Unię Europejską mające na celu oczyszczenie terytorium Polski z azbestu w planie wieloletnim, tj. w okresie 24 lat. Wyznaczono w nim cele, ramy legislacyjne, finansowe i organizacyjne prowadzące do usunięcia wyrobów azbestowych oraz usprawniające monitoring realizowanych zadań. Dokumentem wspomagającym, który określa działania w zakresie usuwania azbestu w skali gminy jest Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski.

Przeprowadzana w ramach realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest (nazywanego dalej Programem) inwentaryzacja pozwoliła dokonać dokładnego opisu występujących na terenie Gminy Jaświły wyrobów azbestowych, zarówno pod względem ilościowym jak i jakościowym. Pozyskanie powyższych informacji umożliwiło opracowanie harmonogramu bezpiecznego usuwania i utylizacji wyrobów azbestowych. Program ukazuje również sposoby finansowania tych zadań i przyczynia się do wzrostu świadomości społecznej w zakresie niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą niewłaściwe postępowanie z wyrobami azbestowymi.

Program został sporządzony na zlecenie Gminy Jaświły. Stanowi on element realizowanego harmonogramu w zakresie stopniowego usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu kraju zapisanego w POKzA na poziomie lokalnym. Do jego zredagowania wykorzystano wyniki inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest wykonanej na terenie gminy w 2014 r.

Cel i zadania Programu

Podstawowym celem sporządzenia „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Jaświły na lata 2015-2032” jest oczyszczenie jej terenu z azbestu, poprzez przedstawienie harmonogramu stopniowego usuwania wyrobów zawierających azbest.
W szerokiej perspektywie będzie to skutkować wyeliminowaniem negatywnego wpływu azbestu na zdrowie mieszkańców oraz na stan środowiska na terenie gminy.

Program zakłada realizację następujących zadań:

1. Inwentaryzację wyrobów zawierających azbest określającą ich rzeczywistą ilość i lokalizację oraz systematyczną aktualizację bazy danych

2. Zwiększenie tempa prac mających na celu usunięcie wyrobów zawierających azbest

- z budynków użyteczności publicznej, np. szkół, jednostek straży pożarnej oraz placów i dróg (jeśli utwardzane były azbestem), a także innych nieruchomości należących do gminy

- z zabudowań domowych i gospodarskich oraz z terenów nieruchomości osób prywatnych poprzez merytoryczne i finansowe wsparcie mieszkańców w tym zakresie

3. Organizację demontażu i wywiezienia materiałów zawierających azbest z terenu gminy na składowisko odpadów

4. Przeprowadzenie szkoleń w celu edukacji lokalnej społeczności w zakresie szkodliwego wpływu azbestu na stan zdrowia ludzkiego oraz wytycznych obowiązujących podczas bezpiecznego postępowania, usuwania i utylizacji wyrobów zawierających azbest

5. Finansowanie Programu poprzez:

- przeznaczenie środków z budżetu gminy

- pozyskanie funduszy ze źródeł zewnętrznych

6. Prowadzenie monitoringu bieżącej realizacji Programu oraz okresowe sprawozdanie z jego realizacji władzom samorządu terytorialnego i mieszkańcom

7. Aktualizowanie Programu.

Charakterystyka azbestu

Nazwa „azbest” wywodzi się z języka greckiego od słowa azbestion, czyli "niegasnący". Znany był już przed naszą erą, choć wykorzystywany był w niewielkim stopniu, m.in. starożytni Grecy stosowali go dość powszechnie do wyrobu wielu przedmiotów codziennego użytku, m.in. knotów w lampach oliwnych, czy różnego rodzaju tkanin. W czasach średniowiecza przypisywano mu magiczne właściwości, ale zarówno w tej, jak i w późniejszych epokach wykorzystywany był sporadycznie i w wąskim zakresie. Surowcem stosowanym na skalę przemysłową stał się dopiero w XX wieku i znalazł zastosowanie w ponad 1 tys. technologii i ok. 3 tys. rodzajów wyrobów.

W przyrodzie występuje sześć włóknistych minerałów krzemianowych, powstałych na drodze procesów metamorficznych; są one szeroko znane pod nazwą handlową azbest. Cechą charakterystyczną budowy morfologicznej minerałów azbestowych jest równoległa budowa włókien o stosunku średnicy włókna do jego długości większej lub równej 1:100.

Wyróżnia się dwie grupy minerałów azbestowych:

· serpentyny - antygoryt, lizardyt i chryzotyl,

· amfibole – grupa ta jest bardzo szeroka; główne formy włókniste należących do niej minerałów to: amozyt, krokidolit, termolit, antofylit i aktynolit.

Poszczególne minerały różnią się składem chemicznym i właściwościami fizycznymi, co przekłada się na różnorodną budowę i długość włókien, a także na odmienne właściwości chorobotwórcze. Największe znaczenie w przemyśle (około 95%) odegrał azbest biały (rzadziej zielony), czyli chryzotylowy(o dłuższych włóknach), następnie -azbest niebieski (krokidolit) i azbest brązowy (amozyt).

Niezwykle szerokie zastosowanie azbestu w wielu różnych gałęziach gospodarki, takich jak budownictwo, energetyka, transport, czy przemysł chemiczny było możliwe dzięki jego unikalnym i cennym właściwościom.

Proces produkcyjny wyrobów azbestowych miał swoje apogeum w latach 70-tych XX wieku, kiedy zużywano ok. 100 tys. ton azbestu rocznie, w latach następnych ilość ta sukcesywnie spadała i wynosiła w latach 80-tych – 60 tys. ton, a w 90-tych – 30 tys. ton.

Na terenie Polski azbest wykorzystywano przede wszystkim w budownictwie. Około 85% wszystkich wyrobów azbestowych stanowiły pokrycia dachowe i płyty elewacyjne (płyty faliste i typu „karo”, zwane potocznie eternitem). Szacuje się, że wykorzystano około 1,35 mld m2 płyt eternitu (azbestowo-cementowych), których masa to w przybliżeniu 15 mln ton. Do tego trzeba doliczyć 600 tys. ton rur azbestowo-cementowych, 300 tys. ton płyt a-c w kominach, chłodniach kominowych i wentylatorowych wykorzystywanych w energetyce i wiele innych produktów. Z danych resortu gospodarki wynika, ze w ciągu ostatniej dekady usunięto niespełna 1,5 mln ton wyrobów mających w swym składzie azbest.

Według informacji zawartych w „Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” najwięcej azbestu znajduje się na terytorium województwa mazowieckiego i lubelskiego, a najmniej na obszarze województw opolskiego i lubuskiego.

Wyroby zawierające azbest ujmowane są w dwie klasy:

Klasa I –tzw. wyroby „miękkie” - posiadają gęstość objętościową poniżej 1000 kg/m3 i cechują się słabą spoistością (niska zawartość substancji wiążącej). Zawartość azbestu oscyluje w szerokich granicach od 20 do 100%, który łączony jest niewielką ilością lepiszcza. Ze względu na dużą podatność na uszkodzenia mechaniczne (słabo związane włókna) wyroby te często są źródłem znacznych emisji włókien azbestowych do otoczenia, przez co powodują duże zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Wyroby zaliczone do klasy I to głównie wyroby tekstylne: szczeliwa plecione, koce gaśnicze, tektury uszczelkowe, m.in. w sprzęcie AGD, materiały i wykładziny cierne.

Klasa II –tzw. wyroby „twarde” – ich gęstość objętościowa przekracza1000 kg/m3,cechują się też dużą spoistością oraz niewielką (poniżej 20%) zawartością azbestu. Wyroby te cechuje duża trwałość, gdyż silnie związane ze sobą włókna azbestu nawet w wyniku uszkodzenia mechanicznego emitują do otoczenia jedynie w niewielkim stopniu. Mimo dużej odporności na zniszczenie stwarzają zagrożenie dla zdrowa ludzi i środowiska, gdy zostaną poddane obróbce mechanicznej, tj. cięciu, wierceniu i rozbijaniu.

Do wyrobów azbestowych klasy II zalicza się płyty azbestowo-cementowe faliste i typu „karo”(używane powszechnie jako pokrycia dachowe), płyty płaskie stosowane jako elewacje budynków wielokondygnacyjnych oraz mniej powszechnie stosowane rury azbestowo-cementowe, z których wykonywano instalacje kanalizacyjne i wodociągowe oraz przewody kominowe i zsypowe.

Szkodliwość azbestu dla zdrowia ludzkiego

W Polsce od 1997 roku zakazano wprowadzania, obrotu i produkcji wyrobów zawierających azbest, a sam azbest wpisano do wykazu niebezpiecznych substancji chemicznych stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 21 sierpnia 1997 r. w sprawie substancji chemicznych stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia (Dz. U. Nr 105, poz 671). Figuruje on pod indeksem 650-013-00-6 jako substancja o udowodnionym działaniu rakotwórczym, stanowiąca zagrożenie zdrowia w następstwie narażenia na długotrwałe oddziaływanie na drogi oddechowe.

Niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzi związane jest z długotrwałą ekspozycją na pył azbestowy, który osiadając w płucach powoduje różne schorzenia: pylicę azbestową (azbestozę), łagodne zmiany opłucne, przewlekłe zapalenie oskrzeli, międzybłoniaka opłucnej i otrzewnej oraz raka płuc. Wielkość i gęstość ziaren decyduje bezpośrednio o szybkości osiadania pyłu zawieszonego w powietrzu oraz o trwałości aerozolu i o masie substancji wprowadzanej do płuc. Szkodliwość poszczególnych włókien zależna jest od ich wielkości. Włókna o większych i najmniejszych rozmiarach nie są szczególnie szkodliwe, gdyż większe (>7μm), osiadające w górnych drogach oddechowych zostają usunięte przez rzęski (podczas kaszlu lub kichania), zaś te o bardzo małych rozmiarach są „pochłaniane” przez komórki układu odpornościowego (makrofagi) i wykrztuszane. Najgroźniejsze są tzw. cząstki respirabilne, czyli włókna o długości 1 do 10 μm i bardzo cienkie o średnicy do 0,1 μm, które wbijają się w płuca. Włókna azbestowe charakteryzuje duża odporność biochemiczna, więc nie ulegają w płucach znaczącym zmianom, np. rozpuszczeniu. Na skutek wieloletniego oddziaływania na komórki wywołują powstawanie nowotworów. Według badań epidemiologicznych na powstawanie raka płuc mają wpływ wszystkie typy azbestu, jednak najgroźniejszym jest azbest niebieski (krokidolit) zawierający około 16% włókien respirabilnych. Ryzyko zwiększonego osiadania cząstek azbestu w płucach zwiększa się przy osłabionej wydolności dróg oddechowych, np. w stanach chorobowych, na skutek palenia papierosów oraz w trakcie oddychania suchym powietrzem, gdyż niska wilgotność sprzyja wysychaniu błon śluzowych. Do innych skutków ubocznych wywołanych długotrwałą ekspozycją na azbest można zaliczyć zgrubienie końcówek palców, czy odbarwienie skóry i błon śluzowych, a także powstawanie zmian nowotworowych w obrębie innych narządów poza układem oddechowym. Należy mieć na uwadze, że choroby wywołane wdychaniem włókien azbestowych rozwijają się po około 20-30 latach ekspozycji na azbest, są więc szczególnie groźne dla dzieci i młodzieży dorastającej w środowisku zanieczyszczonym azbestem.

Przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie badania nie dostarczyły dowodów zwiększonego ryzyka występowania nowotworów związanych ze spożywaniem pokarmów
i wody zanieczyszczonej azbestem. Tak więc azbest jest nieszkodliwy, o ile jest on izolowany od atmosfery. Azbest znajdujący się w płytach dachowych i elewacyjnych nie stanowi zagrożenia dopóki płyty są w dobrym stanie i nie dochodzi do uwalniania pojedynczych włókien. Niebezpieczeństwo stwarzają stare wyroby azbestowe, gdyż po 20-30 latach dochodzi do ich korozji oraz wyroby poddane obróbce, np. wierceniu, cięciu, kruszeniu itp.

Do głównych przyczyn uwalniania włókien z wyrobów azbestowych należą:

· Korozja wyrobów zawierających azbest – następuje po osiągnięciu przez nie wieku technologicznego. W przypadku najczęściej stosowanych płyt eternitowych (zawierających od 9-5 – 12% azbestu) samoistne pylenie włókien ma miejsce po około 30 latach użytkowania. Emisja włókien może być zwiększona lub występować wcześniej w przypadku płyt połamanych lub popękanych, a także na skutek korozji biologicznej powodowanej obecnością mchów i glonów. Korozję wyrobów azbestowych można opóźniać impregnując je środkami penetrującymi wiążącymi włókna i szczelnie pokrywającymi powierzchnię płyt.

· Uszkodzenia wyrobów zawierających azbest (łamanie, kruszenie, cięcie, szlifowanie itp.) – powodowane jest głównie w wyniku niewłaściwego bądź nieumiejętnego użytkowania, nieprawidłowego demontażu lub przez czynniki atmosferyczne, takie jak wiatr, grad itp. Wykonując jakiekolwiek prace związane z wyrobami zawierającymi azbest należy w jak największym stopniu obniżyć emisję pylenia włókien na przykład poprzez:

- nawilżanie wyrobów przed oraz w trakcie prac (demontażu, cięcia, wiercenia)

- posługiwanie się narzędziami ręcznymi zapatrzonymi w specjalnie wyprofilowane, wolnoobrotowe ostrza i mechanizm do odsysania pyłu

- nie stosowanie narzędzi elektrycznych, typu piła, wiertarka, gdyż wyzwalają znaczną emisję pyłu.

Prace wykonywać powinni odpowiednio przeszkoleni pracownicy z zachowaniem największej dokładności.

· Nieprawidłowe obchodzenie się z usuniętymi wyrobami zawierającymi azbest (odpadami azbestowymi) – transport i składowanie odpadów azbestowych powinno być wykonywane i nadzorowane przez przeszkolonych i wykwalifikowanych pracowników. Niestety nadal spotyka się przypadki nieprawidłowego transportu i wyrzucania materiałów zawierających azbest w niedozwolonych miejscach, np. w lasach tworząc tzw. dzikie wysypiska śmieci, podczas gdy powinny one trafić na składowisko odpadów azbestowych i zostać zabezpieczone przed pyleniem włókien.

Według przepisów Kodeksu Karnego obowiązujących od 2005 roku za wyżej wymienione praktyki przewidziane są sankcje karne w postaci grzywny i kary pozbawienia wolności do lat 3.

· Emisja z eksploatowanych wyrobów zawierających azbest (np. wykładziny cierne
w przemyśle samochodowym) – w 1997 roku na terenie Polski wprowadzono zakaz stosowania wyrobów zawierających azbest, jednak mimo to nadal zdarza się, że w niektórych gałęziach przemysłu używa się starych urządzeń i części
zawierających azbest (np. klocki hamulcowe w starych samochodach).

Regulacje prawne w zakresie użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest

Tematyka związana z azbestem przedstawiana jest szeroko w prawodawstwie polskim i europejskim. Około 50 aktów prawnych krajowych i kilkanaście dyrektyw Unii Europejskiej odnosi się do problematyki azbestowej. Szerokie ujęcie tej tematyki w ramach prawnych związane jest z dużym zagrożeniem jakie niesie ze sobą powszechne stosowanie wyrobów zawierających azbest.

Poniżej omówiono najważniejsze ustawy i rozporządzenia odnoszące się do problematyki azbestowej.

· Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 3, poz. 20, z późn. zm.)

Głównym założeniem ustawy jest wyeliminowanie z powszechnego użycia wyrobów azbestowych i zawierających azbest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z czym zakazano wprowadzania ww. wyrobów na teren kraju, ich produkcji i obrotu. Wskazano jednoznaczny termin dopuszczonego użytkowania azbestu i wyrobów zawierających azbest w istniejących instalacjach lub urządzeniach do dnia 31 grudnia 2032 r.

Ustawa również w szerokim ujęciu opisuje uprawnienia (gł. opieki zdrowotnej) przysługujące pracownikom pracującym podczas produkcji azbestu oraz obecnie przy ich utylizacji, nakładając jednocześnie obowiązki na pracodawców w zakresie przeszkolenia i zapewnienia bezpiecznych warunków pracy pracownikom.

Ustawa określa także główne założenia rozporządzeń regulujących bezpieczne użytkowanie, usuwanie, transport i oznakowanie wyrobów zawierających azbest.

· Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 Nr 0, poz. 21)

W ustawie określono zasady postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju, zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska. Przedstawiono zasady dotyczące powstawania odpadów, ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz odzysku, utylizacji i magazynowania odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych, np. zawierających azbest. Opisane obowiązki wytwórców i posiadaczy odpadów niebezpiecznych jasno precyzują sposób postępowania z odpadami azbestowymi. Unormowaniu prawnemu podlega całokształt spraw administracyjnych odnoszących się do postępowania z wyrobami azbestowymi i zawierającymi azbest, tj. zbieranie, transport, unieszkodliwianie, w tym magazynowanie. Szczegółowej regulacji w zakresie wymagań technicznych i organizacyjnych podlegają również składowiska odpadów zawierających azbest.

· Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia
2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649 oraz z 2010 r. Nr 162, poz. 1089)

W rozporządzeniu określono szczegółowo obowiązki spoczywające na wykonawcach prac w zakresie bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, bezpieczne sposoby wykonania ww. czynności oraz właściwe przygotowanie i przeprowadzenie transportu odpadów azbestowych i zawierających azbest na wyznaczone w tym celu składowisko odpadów. Rozporządzenie precyzuje również kwestie administracyjne związane ze zgłoszeniem planowanych prac usuwania azbestu przez właściciela nieruchomości i wykonawcę robót właściwym organom.

Rozporządzenie nakłada obowiązek na właścicieli, użytkowników wieczystych oraz zarządców nieruchomości i każdego miejsca, obiektu, instalacji przemysłowej, czy urządzenia budowlanego zawierającego azbest przeprowadzania kontroli ich stanu. Częstotliwość kontroli określa się indywidualnie dla każdego wyrobu na podstawie oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest.

· Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31)

W rozporządzeniu określono zasady wykorzystywania wyrobów zawierających azbest, używania i oczyszczania urządzeń oraz instalacji, w których są aktualnie lub były stosowane wyroby zawierające azbest. Nakłada również na właścicieli i zarządców nieruchomości obowiązek inwentaryzowania w wyznaczony sposób wyrobów zawierających azbest znajdujących się w ich posiadaniu i przekazania opracowanych informacji na ten temat wójtowi gminy albo burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Wyroby zawierające azbest, takie jak instalacje, urządzenia, użytkowane bez zabezpieczenia drogi oraz wyłączone z użytkowania, pozostawione w ziemi rury azbestowo-cementowe podlegają konieczności oznakowania.

W rozporządzeniu jednoznacznie wskazano, że końcowym terminem użytkowania azbestu i wyrobów zawierających azbest jest 31 grudnia 2032 r.

Zasady bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest

Prace polegające na usuwaniu wyrobów zawierających azbest niosą ze sobą duże zagrożenie dla zdrowia ludzkiego ze względu na znaczną emisję włókien azbestowych podczas demontażu. W związku z powyższym podczas niniejszych prac należy koniecznie przestrzegać zasad postępowania z azbestem.

Przed podjęciem jakichkolwiek prac konieczne jest wykonanie pomiaru stężenia pyłów zawierających azbest – dopuszczalne stężenie włókien respirabilnych dla pracowników wynosi 0,1 wł./cm3. Poziom ten powinien być stale minimalizowany, gdyż każda ilość włókien azbestowych większa od zera ma działanie rakotwórcze. Czynności związane z usuwaniem azbestu wykonywać mogą jedynie licencjonowane firmy posiadające kadrę odpowiednio wykwalifikowanych i przeszkolonych pracowników. Na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia pracownikom ochrony przed szkodliwym działaniem pyłu azbestowego poprzez ograniczenie uwalniania się pyłu podczas prac (stosowanie odpowiednich urządzeń) oraz dostarczenie ochronnej odzieży roboczej (w tym środków ochrony układu oddechowego).

Miejsce prac, jeżeli to możliwe, należy odseparować od otoczenia osłonami uniemożliwiającymi przenikanie pyłu azbestowego. Teren powinien zostać ogrodzony z zachowaniem bezpiecznej odległości od traktów dla pieszych – min. 2 metry w przypadku zastosowania osłon, przy użyciu biało-czerwonych taśm ostrzegawczych. Oznakowanie miejsca prac powinno jasno wskazywać na zakres wykonywanych czynności, stąd niezbędne jest ustawienie tablic, np. o treści „Uwaga! Zagrożenie azbestem!”, „Osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony” itp. Stosować powinno się środki i urządzenia techniczne, które w możliwie największym stopniu redukują ilość uwalnianego do środowiska azbestu.

Postępowanie podczas usuwania wyrobów zawierających azbest zależy od rodzaju produktów azbestowych, jednak działania można sklasyfikować w postaci ogólnych zasad:

- obiekty, z których usuwany jest azbest należy zabezpieczyć przed pyleniem, np. poprzez uszczelnienie otworów okiennych i drzwiowych oraz przez wykonanie innych niezbędnych w danym miejscu zabezpieczeń

- wyroby zawierające azbest poddawane rozbiórce należy nawilżyć wodą przed rozpoczęciem prac i utrzymywać w stanie wilgotnym do ich zakończenia

- w razie możliwości demontażowi powinny podlegać całe wyroby: płyty, rury, kształtki, bez uszkodzeń i odłamań, które zwiększają emisję pyłu azbestowego

- wyroby trwale zespolone z podłożem oddzielać należy wyłącznie przy użyciu narzędzi ręcznych lub narzędzi mechanicznych wolnoobrotowych zaopatrzonych w instalacje odciągające powietrze

- podczas usuwania wyrobów azbestowych elewacyjnych zaleca się stosowanie kurtyn zasłaniających aż do gruntu fasadę budynku, a teren wokół powinien zostać wyłożony gruba folią w celu łatwego uprzątnięcia pozostałości azbestu

- pył azbestowy gromadzący się podczas prac demontażowych powinien być codziennie usuwany – metodą czyszczenia na mokro lub z użyciem podciśnieniowego sprzętu odkurzającego z filtrami o dużej mocy ciągu (99,99%). Zabrania się czyszczenia pomieszczeń i narzędzi poprzez ręczne zamiatanie na sucho lub z użyciem sprężonego powietrza.

- zalecany jest okresowy kontrolny monitoring powietrza, zwłaszcza gdy stężenia pyłu azbestowego mogą przekraczać dopuszczalne normy

- pomieszczenia, gdzie wartości stężenia pyłu przekroczyły dopuszczalne normy należy izolować

- w przypadku prac demontażowych azbestu, gdzie stężenie uwalnianych włókien przekracza dopuszczalne normy pracownikom należy udostępnić komory dekontaminacyjne, w których możliwe jest oczyszczenie

- odpady zawierające azbest powstałe na koniec dnia pracy zaleca się każdorazowo szczelnie opakować, np. w folię z polietylenu lub polipropylenu o grubości min. 0,2 mm i zakleić taśmą lub zgrzewem ciągłym, tak by uniemożliwić przypadkowe otwarcie, a następnie składować w tymczasowym miejscu magazynowania

- zapakowane odpady azbestowe muszą zostać koniecznie oznakowane w sposób nie budzący wątpliwości co do rodzaju odpadów i w sposób trwały, tak by etykiety nie uległy zniszczeniu na skutek działania czynników atmosferycznych i mechanicznych

- po całkowitym zakończeniu prac usuwania wyrobów zawierających azbest, czyli wytwarzania odpadów niebezpiecznych, wykonawca ma obowiązek oczyścić strefę prac i otoczenie z pozostałości azbestu. Zaś w przypadku, gdy prace obejmowały wyroby o gęstości objętościowej mniejszej niż 1000kg/m3, mocno uszkodzone, zawierające azbest kriokidolitowy lub były wykonywane w pomieszczeniach zamkniętych jest zobowiązany dodatkowo do przedstawienia wyników badania powietrza wykonanych przez uprawnione do tego laboratorium.

Należy pamiętać, że prowadzone prace są często przeprowadzane w niesprzyjających warunkach: w wysokiej temperaturze, na dużych wysokościach, na niewielkiej powierzchni, w ubraniach ochronnych ograniczających swobodę ruchu i z ryzykiem upadku na odpady azbestowe. Dlatego też konieczne jest właściwe przeszkolenie pracowników w zakresie ryzyka występującego podczas prac związanych z azbestem.

Przeprowadzane działania mają na celu eliminację ze środowiska wyrobów zawierających azbest. Z uwagi na to, ze jest to proces długotrwały i niebezpieczny, należy w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko kontaktu z uwolnionymi do powietrza włoka nami azbestowymi.

Gospodarowanie odpadami w postaci wyrobów zawierających azbest

Szczegółowe zasady składowania odpadów zawierających azbest określa Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów (Dz. U. 2013 nr 0, poz. 523). Odpady te mogą pochodzić z budowy, remontu, demontażu obiektów budowlanych, a także z infrastruktury drogowej. Nie mogą zawierać substancji niebezpiecznych innych niż azbest w postaci związanej czynnikiem wiążącym włókna. Składuje się je w zagłębieniach terenu posiadających zabezpieczone przed osypywaniem się ściany boczne w opakowaniach, w których dostarczono je na składowisko. Każdorazową warstwę odpadów zabezpiecza się warstwą ziemi lub izolacją syntetyczną uniemożliwiającą emisję pyłów. Składowanie należy zakończyć min. 2 metry poniżej poziomu terenu i uzupełnić ziemią do równego poziomu z otoczeniem. Na tak powstałych składowiskach zabronione jest prowadzenie wykopów, wykonywanie instalacji naziemnych i podziemnych, wznoszenie budynków oraz przeprowadzania jakichkolwiek czynności mogących doprowadzić do naruszenia struktury składowiska i emisji włókien azbestowych.

Obecnie funkcjonujące na terenie Polski składowiska nie są w stanie pomieścić całkowitej ilości wyrobów zawierających azbest znajdującej się na terenie kraju, w związku z czym niezbędne jest wybudowanie nowych kwater mogących pomieścić utylizowane odpady azbestowe.

Aktualnie funkcjonującymi składowiskami przyjmującymi odpady azbestowe (zgodnie z danymi z Bazy Azbestowej), znajdującymi się najbliżej Gminy Jaświły są trzy wymienione poniżej. Pełna charakterystyka tych składowisk została przedstawiona w tabelach nr 1 – A, B oraz C (na podstawie Bazy Azbestowej).

Tabela nr 1A Składowisko odpadów – podstawowa charakterystyka

SKŁADOWISKO

Odległość 105 km

Charakter składowiska

Ogólnodostępne

Nazwa

Zakład Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów, Miastkowo

Ograniczenie terenowe

odpady z terenu okolicznych gmin

Województwo

PODLASKIE

Gmina

Miastkowo

Miejscowość

Miastkowo

Adres

Czartoria k/Miastkowa

Telefon

513 026 849

Całkowita pojemność [m3]

8 400

Wolna pojemność [m3]

7 600

Kody przyjmowanych odpadów

170601, 170605

Ceny przyjmowanych odpadów

200 zł/Mg

Godziny pracy

6:00 - 22:00

Rok zamknięcia

b.d.

Plan rozbudowy

NIE

Planowana pojemność

Planowana data uruchomienia

ZARZĄDCA

Właściciel/Zarządca/Inwestor

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Zakład Budżetowy

Adres właściciela

18-400 Łomża, ul. Akademicka 22

Telefon stacjonarny

86 218 64 88

Telefon komórkowy

E-mail

mpgkim@merinosoft.com.pl

Strona www

Błąd! Nieprawidłowy odsyłacz typu hiperłącze.

Tabela nr 1B Składowisko Odpadów – podstawowa charakterystyka

SKŁADOWISKO

Odległość 107 km

Charakter składowiska

Ogólnodostępne

Nazwa

Zakład Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów, Czerwony Bór

Ograniczenie terenowe

odpady z terenu gmin zrzeszonych w Zambrowskim Związku Gmin

Województwo

PODLASKIE

Gmina

Zambrów

Miejscowość

Czerwony Bór

Adres

Gmina Zambrów, Czerwony Bór

Telefon

86 475 50 09, 604 518 506

Całkowita pojemność [m3]

143 640

Wolna pojemność [m3]

140 840

Kody przyjmowanych odpadów

170601, 170605

Ceny przyjmowanych odpadów

Region Zachodni, obszar Cz.Bór 218 zł/Mg netto, pozostali 272 zł/Mg netto

Godziny pracy

6:00 - 18:00

Rok zamknięcia

Plan rozbudowy

NIE

Planowana pojemność

Planowana data uruchomienia

ZARZĄDCA

Właściciel/Zarządca/Inwestor

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Zambrowie

Adres właściciela

18-300 Zambrów, ul. Polowa 19

Telefon stacjonarny

86 271 35 10

Telefon komórkowy

608 818 935

E-mail

pgkzambrow@poczta.onet.pl

Strona www

pgkzambrow.pl

Tabela nr 1C Składowisko Odpadów – podstawowa charakterystyka

SKŁADOWISKO

Odległość291 km

Charakter składowiska

Ogólnodostępne

Nazwa

Regionalny Zakład Gospodarki Odpadami, Rachocin

Ograniczenie terenowe

Z terenu woj. mazowieckiego, spoza województwa wg uzgodnienia

Województwo

MAZOWIECKIE

Gmina

Sierpc

Miejscowość

Rachocin

Adres

09-200 Sierpc, Rachocin

Telefon

24 275 06 49, 509 069 207

Całkowita pojemność[m3]

45 000

Wolna pojemność[m3]

44 400

Kody przyjmowanych odpadów

170605

Ceny przyjmowanych odpadów

360 zł/Mg netto

Godziny pracy

7:00 - 15:00 poniedziałek - piątek

Rok zamknięcia

2014

Plan rozbudowy

TAK

Planowana pojemność

45 000

Planowana data uruchomienia

ZARZĄDCA

Właściciel/Zarządca/Inwestor

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Sierpcu

Adres właściciela

09-200 Sierpc, ul. Traugutta 33

Telefon stacjonarny

24 275 55 35

Telefon komórkowy

509 069 207

E-mail

zgm.sierpc@interia.pl

Strona www

skladowisko.sierpc.pl

Informacje o gminie

Gmina Jaświły położona jest w powiecie monieckim, w województwie podlaskim, w odległości ok. 50 km na północ od Białegostoku i graniczy z następującymi gminami: Mońki, Goniądz, Sztabin, Suchowola, Korycin i Jasionówka. Gmina Jaświły położona jest pomiędzy następującymi drogami:

1) Suwałki - Augustów - Białystok i drogą Białystok - Mońki - Grajewo - Ełk - Gołdap - do Obwodu Kaliningradzkiego należącego do Rosji,

2) Mężenin - Osowiec - Dolistowo Stare - Suchowola - Dąbrowa Białostocka - do Grodna znajdującego się na Białorusi

3) Knyszyn - Korycin.

Powierzchnia gminy w granicach administracyjnych wynosi 175,4 km2, co stanowi 0,87% powierzchni województwa podlaskiego i 12,7% obszaru powiatu monieckiego. Gmina podzielona jest na 25 sołectwa (24 miejscowości) i liczy 5327 mieszkańców. Ludność gminy stanowi 0,48% ludności województwa podlaskiego i 13,4% ludności powiatu monieckiego.

Środowisko przyrodnicze Gminy nie jest zdegradowane. Gmina jest bogata w wody, na które składa się rzeka Biebrza z jej dopływami. Najcenniejszym obszarem przyrodniczym jest obszar doliny Biebrzy położony w otulinie Biebrzańskiego Parku Narodowego.

Głównym źródłem utrzymania jest praca w rolnictwie, z którego utrzymuje się 85,3 % ogółu ludności. Gmina Jaświły to region o charakterze typowo rolniczym. Dominującymi gruntami w gminie są użytki rolne, które zajmują ogółem 15081 ha, co stanowi 86 % powierzchni gminy (w woj. podlaskim użytki rolne stanowią 59,7 %, a w powiecie monieckim 57,2 %). Na jednego mieszkańca przypada 2,55 ha użytków rolnych, a więc 2,6 razy więcej niż w województwie podlaskim i 1,5 razy więcej niż w powiecie monieckim.

Gmina jest uboga w lasy, których powierzchnia wynosi zaledwie 7,2 % powierzchni Gminy (w województwie podlaskim lasy stanowią 29,3 % powierzchni, zaś w powiecie monieckim 20,5 %). Podstawową formą własnością użytków rolnych jest gospodarka indywidualna, do której należy 98,7 % areału. Rolnicza przestrzeń produkcyjna charakteryzuje się niską przeciętną jakością gleb i wysoką niestabilnością klimatu. W województwie podlaskim okres wegetacji jest średnio o 3 – 4 tygodnie krótszy niż w województwach południowych kraju. Do tak niekorzystnych warunków dostosowano kierunki produkcji rolniczej. W strukturze użytków rolnych bardzo mały jest udział sadów, natomiast duży jest udział łąk i pastwisk.

Na terenie Gminy są bardzo dobre warunki do chowu bydła mlecznego i mięsnego.
W produkcji roślinnej przeważa uprawa roślin mało pracochłonnych, w tym głównie zbóż, ziemniaków i roślin przeznaczonych na paszę.

Najcenniejszym obiektem przyrodniczym powiatu jest unikatowy na skalę europejską Biebrzański Park Krajobrazowy. Stanowi on jedyny w tej części kontynentu naturalny obszar bagienny. Bagna Biebrzańskie to przede wszystkim jednak królestwo ptaków. Żyje tu ich ponad 200 gatunków. Najrzadsze to orzeł bielik, orlik grubodzioby, bocian czarny, wodniczka oraz stanowiący symbol Biebrzańskiego Parku Narodowego – batalion. W korycie meandrującej Biebrzy, jej dopływach oraz starorzeczach żyje także kilkadziesiąt gatunków ryb i innych zwierząt wodnych.

O walorach tych terenów decyduje również bogactwo flory. To właśnie nad Biebrzą można wciąż spotkać rzadkie i ginące gatunki roślin, np. brzozę niską, wierzbę lapońską, wierzbę borówkolistną, skalnicę torfowiskową czy gnidosza królewskiego.

Informacje o ilości i stanie wyrobów zawierających azbestowych na terenie Gminy Jaświły

Tabela nr 2 Przedstawia masę wyrobów zawierających azbest zinwentaryzowanych w Gminie Jaświły. W całej gminie zinwentaryzowano 6 539 772 kg wyrobów azbestowych.


Tabela nr 2 Masa zinwentaryzowanych wyrobów (masa w kg) (na podstawie danych z Bazy Azbestowej)

zinwentaryzowane

unieszkodliwione

pozostałe do unieszkodliwienia

razem

os. fizyczne

os. prawne

razem

os. fizyczne

os. prawne

razem

os. fizyczne

os. prawne

Bagno

398 925

398 925

0

0

0

0

398 925

398 925

0

Bobrówka

432 207

432 207

0

0

0

0

432 207

432 207

0

Brzozowa

682 605

682 605

0

0

0

0

682 605

682 605

0

Dolistowo Nowe

387 803

387 803

0

0

0

0

387 803

387 803

0

Dolistowo Stare

728 487

728 487

0

0

0

0

728 487

728 487

0

Dzięciołowo

246 779

246 779

0

0

0

0

246 779

246 779

0

Gurbicze

37 917

37 917

0

0

0

0

37 917

37 917

0

Jadeszki

115 833

115 833

0

0

0

0

115 833

115 833

0

Jaświłki

55 533

55 533

0

0

0

0

55 533

55 533

0

Jaświły

548 535

510 104

38 431

0

0

0

548 535

510 104

38 431

Mikicin

599 543

599 543

0

0

0

0

599 543

599 543

0

Mociesze

406 802

406 802

0

0

0

0

406 802

406 802

0

Moniuszki

124 788

124 788

0

0

0

0

124 788

124 788

0

Radzie

46 746

46 746

0

0

0

0

46 746

46 746

0

Romejki

179 404

179 404

0

0

0

0

179 404

179 404

0

Rutkowskie Duże

349 855

349 855

0

0

0

0

349 855

349 855

0

Rutkowskie Małe

47 299

47 299

0

0

0

0

47 299

47 299

0

Starowola

117 999

117 999

0

0

0

0

117 999

117 999

0

Szaciły

45 029

45 029

0

0

0

0

45 029

45 029

0

Szpakowo

333 340

333 340

0

0

0

0

333 340

333 340

0

Zabiele

654 343

654 343

0

0

0

0

654 343

654 343

0

Dane z inwentaryzacji, w podziale na wyroby azbestowe znajdujące się w posiadaniu osób fizycznych i prawnych (zgodnie z wymogami Ministerstwa Gospodarki) zestawiono poniżej (dane dot. azbestu pozostałego do unieszkodliwienia).

Azbestu należącego do osób fizycznych zinwentaryzowano w gminie 6 501 341 kg, natomiast do osób prawnych – 38 431 kg, w tym:

- azbest należący do JST – 0 kg

- azbest należący do PKP – 0 kg

- azbest należący do MON – 0 kg

- azbest należący do innych podmiotów – 38 431 kg

Szacunkowy koszt usunięcia wyrobów zawierających azbest wraz z jego harmonogramem

W celu oszacowania kosztów usunięcia azbestu z terenu Gminy Jaświły wykonano rozeznanie rynku wśród firm zajmujących się demontażem, transportem i utylizacją azbestu.

Ceny firm za usuwanie eternitu znacznie się od siebie różnią, w związku z czym obliczono średni koszt demontażu, transportu i utylizacji azbestu. Należy mieć jednocześnie na uwadze, że jeśli Gmina Jaświły będzie prowadziła postępowanie w sprawie wyłonienia wykonawcy do wykonania ww. zadań na dany rok, kwoty podawane przez Wykonawców mogą znacznie się różnić od siebie oraz należy założyć, że będą mniejsze niż założono w niniejszej kalkulacji.

W wyniku rozeznania cenowego ustalono następujące ceny:

Tabela nr 3 Ceny demontażu, transportu i utylizacji azbestu

Koszt demontażu:

1 m2 azbestu – ok. 6,8 zł

1 Mg azbestu – ok. 621 zł; 1 kg azbestu – ok. 0,62 zł

Koszt transportu i utylizacji azbestu (np. dla azbestu magazynowanego):

1 m2 azbestu - ok. 6,8 zł

1 Mg azbestu - ok. 621 zł; 1 kg azbestu – ok. 0,62 zł

Łączny koszt demontażu, transportu i utylizacji azbestu wynosi:

1 m2 azbestu - ok. 12 zł

1 Mg azbestu - ok. 1078 zł; 1 kg azbestu – ok. 1,08 zł

Kalkulacja została sporządzona w oparciu o założenie, że 1 m2 płyty azbestowej waży 11 kg.

Analizując Tabelę nr 3 należy mieć na uwadze, że każda z 3 wymienionych w niej usług (demontaż; demontaż, transport i utylizacja; transport i utylizacja) były wyceniane osobno, stąd też suma kosztu np. demontażu azbestu oraz transportu i utylizacji nie pokrywa się z łącznym kosztem demontażu, transportu i utylizacji azbestu podanym w tabeli nr 3 (związane jest to również z pewnymi mechanizmami funkcjonowania firm działających w zakresie demontażu, transportu i utylizacji azbestu, gdzie koszty jednostkowe danego zamówienia maleją jeżeli zamawiający wykupuje kilka usług – np. zarówno demontaż jak i transport oraz utylizację w ramach jednego zamówienia).

Należy mieć również na uwadze, że najbliższe składowisko odpadów azbestowych oddalone jest o ok. 105 km od Gminy Jaświły, koszt składowania azbestu na składowisku może być różny w zależności od różnego rodzaju czynników i często zależy od indywidualnych ustaleń pomiędzy zarządzającym składowiskiem, a przedstawicielem firmy przekazującej odpady azbestowe do składowania.

Do obliczenia kosztów usunięcia azbestu z terenu gminy posłużyły również dane zebrane w trakcie inwentaryzacji:

Azbest magazynowany: 21 025 kg

Azbest w postaci pokryć dachowych: 6 518 747 kg

Koszty przedstawiają się następująco:

Koszt transportu i utylizacji azbestu magazynowanego:

21 025 * 0,62 zł="13" 035,50 zł

Koszt demontażu, transportu i utylizacji azbestu znajdującego się na dachach w gminie wynosi:

6 518 747 * 1,08 zł= 7 040 246,76 zł

Łączny koszt usunięcia azbestu z terenu Gminy Jaświły wynosi:

13 035,50 zł + 7 040 246,76 zł = 7 053 282,26 zł

Harmonogram usuwania azbestu:

Założono, że w 2014 r. usunięty powinien zostać azbest magazynowany, a więc
w roku 2014 gmina powinna zabezpieczyć środki w wysokości:

13 035,50 zł.

Pozostałą kwotę oszacowaną na usuwanie azbestu należy podzielić na lata 2015-2032,

a więc w każdym kolejnym roku gmina powinna wydatkować ok. 7 040 246,76 zł /18 lat = 391 124,82 zł.

Ilościowy harmonogram usuwania azbestu przedstawia się następująco:

Rok 2014 – 21 025 kg azbestu

Lata 2015 – 2032 - 362 152,61 kg azbestu/rok

Ponadto należy mieć na uwadze, że w gminie znajdują się również użytkowane rury azbestowo-cementowe w ilości ok. 150 mb.

Koszt demontażu, transportu i utylizacji azbestu znajdującego się w postaci rur azbestowo-cementowych wynosi:

Koszt wykopania i demontażu rur liczony jest w kalkulacji za 1 metr, a więc:

Koszt demontażu (wykopania) rur:

150 * 35 zł = 5250,00 zł

Reasumując koszt demontażu, transportu i utylizacji azbestu znajdującego się w postaci rur azbestowo-cementowych (W03.1) jest równy:

5250,00 zł + (150 * 0,62 zł) = 5343,00 zł

Opisane wyżej rury są obecnie użytkowane, więc trudno stwierdzić kiedy gmina będzie je usuwała, ponadto w przypadku rur azbestowo-cementowych istnieje możliwość pozostawienia ich w ziemi. Z tego powodu koszt usunięcia rur azbestowo-cementowych nie został wliczony do całkowitego kosztu usunięcia azbestu z terenu Gminy Jaświły.

Wskaźniki realizacji Programu

Wskaźniki realizacji Programu stanowią instrument, za pomocą którego gmina może w sposób jednoznaczny ocenić czy wdrażanie Programu odbywa się w stopniu wystarczającym oraz czy zasady (cele oraz działania) postawione w Programie spełniają swoją rolę (czy może istnieje potrzeba ich zmian oraz co jest z tym związane aktualizacja Programu).

Do oceny efektywności działań wpisanych do Programu oraz podejmowanych przez Gminę Jaświły sugeruje się wykorzystanie następujących wskaźników:

Wskaźniki efektywności realizacji Programu:

Ilość zdemontowanego azbestu – wytworzonych odpadów niebezpiecznych - Mg/rok

Ilość unieszkodliwionych odpadów niebezpiecznych zawierających azbest - Mg/rok

Ilość odpadów składowanych na składowiskach - Mg/rok

Stopień usunięcia wyrobów azbestowych - % usuniętych odpadów, w odniesieniu do wyników inwentaryzacji z roku 2014

Stopień wykorzystania środków finansowych zaplanowanych na realizację Programu w danym roku - %

Wskaźniki świadomości ekologicznej mieszkańców:

Liczba wniosków o dofinansowanie usuwania azbestu złożonych do gminy przez mieszkańców/rok

Liczba przypadków nielegalnego demontażu wyrobów zawierających azbest/rok

Finansowanie demontażu, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest

Z uwagi na ograniczony budżet własny oraz dużą kwotę niezbędną na usunięcie azbestu z terenu gminy do roku 2032 istotne jest, aby Gmina Jaświły pozyskiwała również środki na usuwanie wyrobów zawierających azbest ze źródeł zewnętrznych. Obecnie istnieje kilka możliwych dróg pozyskania takich środków.

Główne źródła pozyskania ww. środków zewnętrznych zostały przedstawione poniżej:

Finansowanie zadań niniejszego programu ma być realizowane ze środków własnych

właścicieli nieruchomości oraz środków własnych gminy. Ponadto możliwe jest uzyskanie

wsparcia finansowego w postaci dotacji i pożyczek funduszy ochrony Środowiska.

W Polsce występują najczęściej następujące formy finansowania inwestycji w zakresie

gospodarki odpadami:

· fundusze własne inwestorów

· pożyczki, dotacje i dopłaty do oprocentowania preferencyjnych kredytów udzielane przez Narodowy i Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

· kredyty preferencyjne udzielane np. przez Bank Ochrony Środowiska (BOŚ S.A.) z dopłatami do oprocentowania lub ze środków donatorów, kredyty komercyjne

· kredyty konsorcjalne

· zagraniczna pomoc finansowa udzielana poprzez fundacje i programy pomocowe

· kredyty międzynarodowych instytucji finansowych

· kredyty i pożyczki udzielane przez banki komercyjne

· środki własne gminy

·

W związku z powyższym Gmina Jaświły powinna na początku roku 2015 złożyć wniosek na dofinansowanie zadań związanych z usuwaniem wyrobów azbestowych z terenu gminy.

Bibliografia

J. Dyczek. Charakterystyka, własności i zastosowanie azbestu. Akademia Górniczo-Hutnicza Kraków, Fundacja Łódzkie bez Azbestu,

Azbest - narażenie i skutki zdrowotne - dr hab. Edward Więcek, Bezpieczeństwo Pracy 2/2004,

Azbest - ekspozycja zawodowa i środowiskowa: skutki, profilaktyka.- Neonila Szeszenia Dąbrowska, Łódź: Oficyna Wydawnicza Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, 2004,

N. Szeszenia-Dąbrowska: Azbest a zdrowie człowieka. Materiał dydaktyczny na kurs specjalistyczny „Bezpieczne postępowanie z azbestem i materiałami zawierającymi azbest”. Kraków, AGH, 26.06.2003 r),

„Informator o przepisach i procedurach dotyczących bezpiecznego postępowania
z wyrobami zawierającymi azbest” MGPiPS, Warszawa 2003 r. zaktualizowany wg stanu prawnego na dzień 30 września 2008 r.,

Informator o zadaniach jednostek samorządu terytorialnego dla realizacji „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski - materiał przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej” Warszawa 2003.,

„Poradnik stosowania przepisów i procedur dotyczących pozyskiwania z krajowych
i zagranicznych funduszy pomocowych dodatkowych środków finansowych na usuwanie materiałów zawierających azbest”, Ministerstwo Gospodarki, 2006 r.,

Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy - http://www.ciop.pl,

Główny Urząd Statystyczny, Bank Danych Regionalnych – www.stat.gov.pl,

Baza Azbestowa, http://www.bazaazbestowa.gov.pl.

Przewodniczący Rady

Robert Wojtkielewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jaświłach

Wytwarzający/odpowiadający: Jan Joka

Wprowadzający: Jan Joka

Data modyfikacji: 2015-01-30

Opublikował: Ryszard Prolan

Data publikacji: 2015-01-30