Postanowienie

Jaświły, dnia 24 kwietnia 2018 roku

URZĄD GMINY JAŚWIŁY

19-124 JAŚWIŁY

woj. podlaskie

 

Rl.6220.3.2018

 

POSTANOWIENIE

                Na podstawie art. 63 ust. 2, art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2 i 4 oraz art. 65 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1405) w związku z art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2017r., poz. 1257) oraz § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. 2016, poz. 71) po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Powiatu w Mońkach o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

postanawiam

uznać brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: Przebudowie i rozbudowie drogi powiatowej Nr 1351B Dolistowo Stare / od drogi powiatowej Nr 1220 B /- Zabiele - dr. woj. Nr 670 - Dzięciołowo – dr. pow. Nr 1350 B na odcinkach w km 0 + 000 do 2 + 527,70 oraz w km od 0 + 000 do 0 + 738,63 o łącznej długości 3 266,33 m.

UZASADNIENIE

                W dniu 05 kwietnia 2018 roku  Zarząd Powiatu w Mońkach, ul. Słowackiego 5A, 19-100 Mońki złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie i rozbudowie drogi powiatowej Nr 1351B Dolistowo Stare / od drogi powiatowej Nr 1220 B /- Zabiele - dr. woj. Nr 670 - Dzięciołowo – dr. pow. Nr 1350 B na odcinkach w km 0 + 000 do 2 + 527,70 oraz w km od 0 + 000 do 0 + 738,63 o łącznej długości 3 266,33 m.

Teren planowanej inwestycji w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Nr XXX/199/02 Rady Gminy Jaświły z dnia 30 września 2002 roku przeznaczony jest pod drogi oznaczone na rysunku planu symbolem  K.

                 Zgodnie z  § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. 2016, poz. 71) planowane przedsięwzięcie zaliczone jest do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, może być wymagane.

                Pismem z dnia 06 kwietnia 2018 roku zwrócono się do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska  w Białymstoku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mońkach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie o wyrażenie opinii czy dla przedmiotowej inwestycji istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

                Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Mońkach opinią nr  NZ/OP-14/18 z dnia 19 kwietnia 2018 roku (data wpływu: 20.04.2018r.) nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

                Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku po przeanalizowaniu przesłanych dokumentów wyraziła opinię znak: WOOŚ.4220.118.2018.PL z dnia 19 kwietnia 2018 roku (data wpływu: 20.04.2018r.), że dla w/w przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wydało opinię, znak: BI.ZZO.1.436.123.2018.AN z dnia 19 kwietnia 2018 roku, w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia w zakresie wpływu na stan wód oraz osiągnięcie celów środowiskowych określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.

Po przeanalizowaniu przedłożonego materiału dowodowego pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że  przedsięwzięcie będzie polegać na przebudowie i rozbudowie drogi powiatowej Nr 1351 B Dolistowo Stare / od drogi powiatowej Nr 1220 B /- Zabiele - dr woj. Nr 670 - Dzięciołowo - dr pow. Nr 1350 B na odcinkach w km 0 + 000 do2 + 527,70 oraz w km od 0+ 000 do 0 + 738,63 o łącznej długości 3 266,33 m, zlokalizowanej na terenie gminy Jaświły, powiat moniecki, województwo podlaskie. Obecnie nieruchomości zajęte pod drogę wykorzystywane są zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako trasa komunikacyjna dla ruchu drogowego i pieszego. Przebudowa w/w drogi prowadzona będzie w liniach rozgraniczających drogi, a także na działkach przeznaczonych do podziału. Przewidziana do przebudowy droga przebiega przez teren zabudowany i niezabudowany. Jest ona wykonana z mieszanki bitumicznej i charakteryzuje się złym stanem technicznym.

Zakres planowanego przedsięwzięcia obejmuje:

  • wykonanie przebudowy i rozbudowy drogi powiatowej o kategorii ruchu KR1 klasie
    drogi Z i szerokości 5,5 m poza terenem zabudowanym o przekroju szlakowym oraz
    klasie drogi L i szerokości 6,0 m w terenie zabudowanym o przekroju ulicznym oraz
    nawierzchni bitumicznej z betonu asfaltowego,
  • wykonanie chodników dostosowanych do potrzeb komunikacji pieszych,
  • wykonanie peronów przystanków autobusowych,
  • wykonanie poboczy,
  • wykonanie zjazdów na posesję,
  • wykonanie rowów odwadniających,
  • przebudowę istniejących przepustów drogowych,
  • oczyszczenie i rekultywację istniejących przepustów drogowych.
  • wykonanie stałej organizacji ruchu.

Jak wynika z karty informacyjnej, sieci występujące na terenie inwestycji (wodociąg, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć elektryczna i telekomunikacyjna) nie podlegają przebudowie.

Przedmiotowe odcinki dróg zlokalizowane są w sąsiedztwie zabudowań oraz terenów niezabudowanych. Ich przebudowa będzie prowadzona w liniach rozgraniczających drogi, a także na działkach przeznaczonych do podziału. Plac budowy będzie zlokalizowany w granicach istniejącego pasa drogowego.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia nastąpi zwiększenie poziomu hałasu i emisji
zanieczyszczeń do powietrza związane z pracą maszyn budowlanych i środków transportu, jednakże oddziaływania te będą miały charakter krótkotrwały i odwracalny, ograniczony jedynie do czasu trwania budowy. W celu zminimalizowania ww. oddziaływań prace budowalne będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej, przy użyciu sprawnego sprzętu budowlanego i maszyn. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego wszystkie odpady powstałe w trakcie realizacji inwestycji zostaną zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, a plac budowy będzie wyposażony w przenośne toalety typu TOI-TOI do gromadzenia ścieków bytowych, które będą okresowo opróżniane przez specjalistyczne firmy posiadające stosowne zezwolenia. Ponadto na wypadek awarii sprzętu
i ewentualnego wycieku substancji ropopochodnych, zaplecze budowy zostanie wyposażone w odpowiednie środki zabezpieczające środowisko gruntowo-wodne przed
zanieczyszczeniem (np.: trociny, piasek, słoma, szmaty).

Na etapie eksploatacji będą występować typowe dla tego rodzaju przedsięwzięć oddziaływania, tj. emisja hałasu oraz spalin. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia na etapie eksploatacji nastąpi obniżenie poziomu emisji hałasu komunikacyjnego oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza w stosunku do stanu istniejącego na skutek wykonania nowej nawierzchni jezdni i zwiększenia płynności ruchu. Wody opadowe z jezdni będą odprowadzane do rowów odwadniających, gdzie następować będzie proces ich samooczyszczania.

W ocenie tut. organu, przedsięwzięcie na etapie jego realizacji i eksploatacji nie będzie w sposób ponadnormatywny oddziaływać na środowisko w zakresie emisji hałasu w stosunku do terenów chronionych akustycznie i emisji zanieczyszczeń do powietrza.

W celu ograniczenia możliwości zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego na etapie realizacji przedsięwzięcia należy: zapewnić właściwą organizację prac, ograniczyć teren placu budowy do niezbędnego minimum, zorganizować odpowiednio zabezpieczone zaplecze do celów postojowych maszyn i środków transportu, stosować sprawny sprzęt i środki transportu, zapewnić prawidłową eksploatacje i konserwacje maszyn budowlanych i sprzętu budowlanego, zobowiązać wykonawcę robót do posiadania odpowiednich środków i procedur neutralizujących ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych w sytuacjach awaryjnych. Tankowanie sprzętu budowlanego powinno odbywać się w sposób wykluczający zanieczyszczenie gleby. Ścieki bytowe w zaplecza budowy powinny być odprowadzane do szczelnych przenośnych sanitariatów, systematycznie opróżniany przez wyspecjalizowane i uprawnione służby. Wszystkie odpady powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia należy wstępnie segregować, gromadzić w szczelnych przeznaczonych do tego celu pojemnikach i kontenerach, a następnie przekazać do wtórnego wykorzystania lub unieszkodliwienia przez specjalistyczne firmy. Jak wynika z przedłożonych dokumentów Inwestor przewiduje stosowanie powyższych rozwiązań chroniących środowisko.

W związku z realizacją przedsięwzięcia, nie przewiduje się zwiększenia natężenia ruchu na drodze. Wykonanie nowej nawierzchni i tym samym podniesienie jakości jezdni prowadzić będzie do poprawy prędkości ruchu, co w konsekwencji przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu, zmniejszenia emisji spalin i hałasu oraz polepszenia warunków akustycznych i stanu jakości powietrza na terenach sąsiadujących z drogą. Wody opadowe spływające z powierzchni jezdni będą odprowadzane do rowów przydrożnych. Na etapie eksploatacji, podobnie jak dotychczas, potencjalnym źródłem zanieczyszczenia wód gruntowych i podziemnym będą awarie powodujące wyciek paliwa ze środków transportu.

Ustosunkowując się do zapisów zawartych art. 63 ust. I pkt I ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 ze zm.) ustalono, co następuje:

  • planowane przedsięwzięcie nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
  • w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą wykorzystywane zasoby naturalne: kruszywo naturalne i woda;
  • przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii  nic  stwarza  ryzyka  wystąpienia  poważnej   awarii  - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i  ilości znajdujących się w zakładzie substancji   niebezpiecznych,   decydujących   o   zaliczeniu   zakładu   do   zakładu o zwiększonym  lub  dużym  ryzyku  wystąpienia  poważnej  awarii  przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138).

                Omawiany teren przedsięwzięcia znajduje się  na obszarze regionu dolnego Wisły, w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) rzecznej o kodzie PLRW20002426279 „Biebrza od Horodnianki do Ełku bez Ełku” oraz w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200032. W planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (PGW), wprowadzonym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. urz. z 28 listopada 2016r. poz. 1911) ww. JCWP charakteryzowana jest jako naturalna, o złym stanie wód. Celem środowiskowym dla JCWP jest zatem osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego. Z oceny stanu wynika, iż jest ona zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Stan ilościowy i jakościowy JCWPd jest dobry. Celem środowiskowym dla JCWPd jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i dobrego stanu chemicznego. W PGW uznano również, że osiągnięcie tego celu jest niezagrożone.

Analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych wymagań zawartych w art. 63 ust. I pkt 2 i 3 ww. ustawy wykazała, że   realizacja   wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym równiej przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania   się   środowiska   i   odnawiania   się   zasobów   naturalnych,   walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Nie wiąże się ono z zajęciem cennych siedlisk przyrodniczych, terenów leśnych, obszarów wodnych, wodno-błotnych, bagiennych lub torfowiskowych. Nie będzie również negatywnie oddziaływać na obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, a także obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęcia wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych lub przylegające do jezior..

Przedsięwzięcie planowane do realizacji zlokalizowane jest w granicach Obszaru
Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Ostoja Biebrzańska PLB200006 wymienionego
w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów
specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. z 2011 r. Nr 25 poz. 133 ze zm.) oraz w granicach
projektowanego specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 Dolina Biebrzy
PLH200008, zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej. Ponadto przedmiotowa
inwestycja położona jest w granicach otuliny Biebrzańskiego Parku Narodowego.

W ramach realizacji inwestycji zostaną usunięte drzewa kolidujące z planowaną
przebudową w ilości 13 sztuk. W związku z powyższym sugeruje się, aby przedmiotową
wycinkę przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, który trwa od 15 marca do 31 lipca. Jak wskazano w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, w miejscach gdzie będą usuwane drzewa nastąpi nasadzenie nowych drzew, które nie będą kolidowały z projektowanymi elementami drogi.

Biorąc pod uwagę zakres planowanych prac oraz lokalizację inwestycji, nie stwierdza się, aby jej realizacja w znaczący sposób pogorszyła stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący wpłynęła negatywnie na gatunki, dla których ochrony wyznaczono ww. obszary Natura 2000 oraz na integralność i spójność sieci tych obszarów. W przypadku stwierdzenia w obrębie planowanych prac występowania gatunków objętych ochroną, bądź wynikającej z prowadzonych prac konieczności naruszenia zakazów wskazanych w ustawie o ochronie przyrody względem ochrony gatunkowej, niezbędne będzie wstrzymanie prac i uzyskanie stosownych zezwoleń na czynności podlegające zakazom.

W związku z powyższym, w szczególności mając na uwadze rodzaj i charakter inwestycji - przebudowa z rozbudową istniejących odcinków dróg oraz jej lokalizację stwierdzono, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wywoła znacząco negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze oraz spójność i integralność obszarów Natura 2000 i nie istnieją przesłanki przemawiające za przeprowadzeniem oceny oddziaływania pod kątem przyrodniczym.

Planowane przedsięwzięcie jest inwestycją o znaczeniu lokalnym polepszającą parametry techniczne drogi i jej realizacja nie wpłynie na zwiększenie natężenia ruchu pojazdów na danym obszarze, a tym samym nie wpłynie na wzrost emisji gazów cieplarnianych ani nie zmieni wielkości emisji do powietrza. Z tego względu, jak również z uwagi na skalę i usytuowanie przedsięwzięcia poza terenami narażonymi na ryzyko powodzi i terenami zagrożonymi osuwiskami nie wpłynie ono negatywnie na klimat i jego zmiany oraz nie jest szczególnie narażone na klęski żywiołowe i warunki ekstremalne.

Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje zmian w krajobrazie, ponieważ polega na przebudowie już istniejącej drogi. Planowana inwestycja nie wpłynie również negatywnie na bioróżnorodność ze względu na fakt, iż wycinka drzew* i krzewów będzie prowadzona poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 15 marca do 31 lipca, a dodatkowo w miejsce wyciętych drzew przewiduje się nasadzenie nowych, które nie będą kolidowały z projektowanymi elementami drogi.

Wnioskowane przedsięwzięcie nie będzie prowadziło do kumulacji emisji z innymi przedsięwzięciami. W wyniku eksploatacji przedsięwzięcia nie istnieje ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej i budowlanej, nie będą powstawać także żadne odpady.

Oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania).

Po przeanalizowaniu całości materiału w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest uzasadnione.

Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości. Jak jednoznacznie wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia ewentualne uciążliwości będą się zamykać w granicach terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Planowane zamierzenie inwestycyjne będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania).

Po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest uzasadnione.

                Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.

Postanowienie, na które nie służy zażalenie, zgodnie z art. 142 Kpa, strona może zaskarżyć w odwołaniu od decyzji.

Stronie służy prawo wniesienia ponaglenia do organu do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, za pośrednictwem Wójta Gminy w Jaświłach w sytuacji, kiedy nie załatwiono sprawy w terminie określonym w art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego ani w terminie wskazanych w trybie art. 36 § 1 (bezczynności) lub w sytuacji kiedy postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy (przewlekłość).

Z up. WÓJTA

 

Wiesław Kotuk

Kierownik Referatu Rolnictwa

i Gospodarki Komunalnej

Otrzymują:

  1. Strony postępowania wg wykazu
  2. A/a

 

Postanowienie zostanie umieszczone na:

  1. Stronie internetowej Urzędu Gminy w Jaświłach
  2. Tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Jaświłach
  3. Tablicy ogłoszeń wsi Dolistowo Stare i Zabiele - miejsce planowanej inwestycji

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Jaświły

Wytwarzający/odpowiadający: Edyta Laskowska

Data wytworzenia: 2018-04-24

Wprowadzający: Krzysztof Szczęsny

Data modyfikacji: 2018-04-24

Opublikował: Krzysztof Szczęsny

Data publikacji: 2018-04-24