STATUT SOŁECTWA MONIUSZKI
Załącznik Nr 16 do uchwały Nr II/18/18
Rady Gminy Jaświły
z dnia 14 grudnia 2018 r.
STATUT SOŁECTWA MONIUSZKI
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Jaświły,
2) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Sołectwa Moniuszki,
3) Sołectwie - należy przez to rozumieć Sołectwo Moniuszki,
4) Radzie Sołeckiej - należy przez to rozumieć Radę Sołecką sołectwa Moniuszki,
5) Sołtysa – Sołtysa Sołectwa Moniuszki,
6) Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Jaświły,
7) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Jaświły.
ROZDZIAŁ 2
NAZWA, TEREN DZIAŁANIA SOŁECTWA
- 2. 1. Wspólnota mieszkańców wsi Moniuszki stanowi sołectwo, którego nazwa brzmi: Moniuszki.
- Sołectwo posługuje się pieczęcią podłużną o treści:
Sołectwo Moniuszki
Sołtys
Gmina Jaświły
- 3. 1. Sołectwo położone jest w Gminie Jaświły.
- Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Jaświły nieposiadającą osobowości prawnej.
ROZDZIAŁ 3
ZADANIA SOŁECTWA I SPOSÓB ICH REALIZACJI
- 4. 1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy.
- Do zadań Sołectwa należy:
1) zarządzanie i korzystanie z posiadanego i przekazanego Sołectwu mienia,
2) gospodarowanie środkami finansowymi,
3) współdziałanie w utrzymaniu porządku i czystości w Sołectwie,
4) współpraca z właściwymi jednostkami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
5) kultywowanie tradycji kulturowych na terenie Sołectwa,
6) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze kulturalno-oświatowym, sportowym i wypoczynkowym,
7) współdziałanie w organizowaniu pomocy sąsiedzkiej dla mieszkańców Sołectwa, w szczególności dla osób niepełnosprawnych oraz w podeszłym wieku,
8) organizowanie wspólnych prac na rzecz Sołectwa,
9) współdziałanie w zapobieganiu i usuwaniu skutków klęsk żywiołowych na terenie Sołectwa,
10) podejmowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych.
- 5. Zadania określone w § 4 Statutu Sołectwo realizuje w szczególności poprzez:
1) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa,
2) opiniowanie i konsultowanie spraw należących do zakresu działania Sołectwa,
3) występowanie z wnioskami i postulatami do Gminy w sprawach istotnych dla Sołectwa,
4) współpracę z organami Gminy przy organizacji i przeprowadzaniu konsultacji z mieszkańcami Gminy.
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA I ZADANIA ORGANÓW SOŁECTWA
- 6. 1. Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie jako organ uchwałodawczy,
2) Sołtys jako organ wykonawczy.
- Podmiotem wspomagającym Sołtysa jest Rada Sołecka.
- Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej odpowiada kadencji Rady Gminy i kończy się z momentem wyboru nowych organów sołectwa.
- Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Wójt w terminie 6 miesięcy po upływie kadencji Rady Gminy.
- Przekazanie obowiązków pomiędzy ustępującym Sołtysem, a nowo wybranym następuje w terminie do 3 dni od daty wyborów w formie protokołu zdawczo – odbiorczego, przedkładanego niezwłocznie Wójtowi.
- 7. 1. Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania Sołectwa nie zastrzeżonych dla Sołtysa lub Rady Sołeckiej,
2) dysponowanie środkami pieniężnymi przeznaczonymi dla Sołectwa w budżecie Gminy,
3) upoważnianie Sołtysa do gospodarowania środkami, o których mowa w pkt 2 w ustalonym zakresie, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Sołeckiej - z wyjątkiem środków funduszu sołeckiego w rozumieniu ustawy o funduszu sołeckim z dnia 21 lutego 2014 r.
- Kopie protokołów, uchwały oraz inne akty podejmowane przez Zebranie Wiejskie, Sołtys przekazuje Wójtowi w terminie 7 dni od dnia Zebrania Wiejskiego.
- 8. 1. Prawo do uczestniczenia w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy stale zamieszkujący na terenie Sołectwa.
- Do głosowania uprawnieni są mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
- Osoby uprawnione do uczestniczenia w Zebraniu Wiejskim, a w szczególności osoby uprawnione do głosowania potwierdzają swoją obecność własnoręcznym podpisem na liście obecności sporządzonej przez Sołtysa, wyłożonej w miejscu Zebrania Wiejskiego.
- Lista obecności mieszkańców uprawnionych do głosowania stanowi podstawę do stwierdzenia prawomocności obrad.
- 9. 1. Zebranie Wiejskie, z zastrzeżeniem § 12 ust. 2 niniejszego Statutu, zwołuje Sołtys:
1) z własnej inicjatywy,
2) na pisemny wniosek:
- a) 1/10 mieszkańców Sołectwa uprawnionych do głosowania na Zebraniu Wiejskim,
- b) Rady Gminy,
- c) Wójta,
- d) Rady Sołeckiej w terminie 7 dni od dnia doręczenia wniosku.
- Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys w zależności od potrzeb.
- Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego, Sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w Sołectwie nie później niż 5 dni przed terminem zebrania.
- Zebranie Wiejskie otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom z zastrzeżeniem § 12 ust. 4 Statutu.
- Zebranie Wiejskie może wybrać inną osobę na przewodniczącego zebrania z zastrzeżeniem § 12 ust. 5 Statutu.
- Zebranie Wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.
- Liczbę uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa określa Wójt na podstawie stałego rejestru wyborców, na 2 dni przed terminem Zebrania Wiejskiego.
- W przypadku braku na Zebraniu Wiejskim określonej w ust. 6 liczby uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa, Sołtys zwołuje drugie Zebranie Wiejskie, obejmujące ten sam porządek obrad, w tym samym dniu, po upływie 10 minut od pierwszego terminu Zebrania Wiejskiego.
- W drugim terminie Zebranie Wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.
- Uchwały Zebrania Wiejskiego podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
Zwykła większość głosów oznacza, że liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”. Głosów „wstrzymujących się” nie bierze się pod uwagę. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos Sołtysa.
- Uchwały oraz inne dokumenty Zebrania Wiejskiego podpisuje Sołtys lub przewodniczący zebrania.
- Zebrania Wiejskie są protokołowane. Protokół z Zebrania Wiejskiego podpisuje protokolant oraz Sołtys (lub protokolant i przewodniczący zebrania) z zastrzeżeniem § 13 ust. 5.
- Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu porządku obrad przedstawionego przez Sołtysa, z zastrzeżeniem § 12 ust. 2 i 3.
- 10. Do zadań Sołtysa należy:
1) kierowanie bieżącymi sprawami Sołectwa,
2) zwoływanie i organizowanie Zebrań Wiejskich,
3) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,
4) organizowanie, koordynowanie inicjatyw, przedsięwzięć społecznych, w tym wspólnych prac, służących poprawie warunków życia mieszkańców w Sołectwie,
5) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady Sołeckiej,
6) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie,
7) powiadamianie Przewodniczącego Rady Gminy, Wójta oraz radnych o terminie, miejscu i tematyce organizowanych Zebrań Wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej,
8) upowszechnianie wśród mieszkańców Sołectwa treści uchwał Rady Gminy, w szczególności zawierających przepisy prawa miejscowego oraz zarządzeń Wójta, jak również innych aktów poprzez rozplakatowanie ich na tablicy ogłoszeń oraz informowanie podczas zebrań, spotkań i bieżących kontaktów z mieszkańcami,
9) na wniosek Wójta uczestniczenie z głosem doradczym przy odbiorze inwestycji, remontów i innych zadań wykonywanych przez Gminę na terenie Sołectwa,
10) wykonywanie innych zadań z zakresu administracji publicznej powierzonych mu przepisami prawa.
- 11. 1. Rada Sołecka wspomaga działalność Sołtysa i ma charakter doradczy.
- Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys w zależności od potrzeb.
- Posiedzenia Rady Sołeckiej są protokołowane. Protokół podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie Rady Sołeckiej oraz Sołtys.
ROZDZIAŁ 5
ZASADY I TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ
- 12. 1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję odbywają się nie później niż 6 miesięcy od daty wyboru Rady Gminy.
- Obwieszczenie o miejscu i terminie Zebrania Wiejskiego zwołanego w celu wyborów wraz z porządkiem obrad sporządza Wójt i podaje je do publicznej wiadomości, co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą wyborów.
- Porządek obrad Zebrania Wiejskiego zwołanego w celu wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej powinien zawierać w szczególności:
1) otwarcie Zebrania Wiejskiego,
2) stwierdzenie quorum,
3) wybór przewodniczącego Zebrania Wiejskiego,
4) wybór Komisji Skrutacyjnej,
5) zgłaszanie kandydatów na Sołtysa,
6) głosowanie tajne i wybór Sołtysa,
7) ogłoszenie wyników wyboru Sołtysa,
8) ustalenie liczby członków Rady Sołeckiej,
9) zgłaszanie kandydatów do Rady Sołeckiej,
10) głosowanie tajne i wybór Rady Sołeckiej,
11) ogłoszenie wyników wyborów do Rady Sołeckiej,
12) wolne wnioski i zapytania.
- Zebranie Wiejskie zwołane w celu wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej otwiera Wójt lub osoba przez niego upoważniona, który zarządza wybór przewodniczącego Zebrania Wiejskiego do prowadzenia obrad.
- Zebranie Wiejskie wybiera przewodniczącego Zebrania Wiejskiego w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
- Sołtys oraz Rada Sołecka wybierani są na Zebraniu Wiejskim w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania.
- 13. 1. Prawo wybierania i prawo wybieralności mają stali mieszkańcy Sołectwa uprawnieni do głosowania.
- Liczbę osób uprawnionych do głosownia określa Wójt na podstawie stałego rejestru wyborców, na 2 dni przed terminem Zebrania Wiejskiego zwołanego celem przeprowadzenia wyborów.
- Osoby uprawnione do głosowania potwierdzają udział w zwołanym w celu wyborów Zebraniu Wiejskim własnoręcznym podpisem na liście osób uczestniczących w Zebraniu Wiejskim oraz potwierdzają swoje uprawnienie do głosowania. Osoby nie nieuprawnione do głosowania potwierdzają swoją obecność składając podpis na odrębnej liście obecności.
- Liczba osób uprawnionych do głosowania, o której mowa w ust. 3 służy do stwierdzenia prawomocności obrad oraz ustalenia wyników głosowania.
- Protokół z przebiegu Zebrania Wiejskiego w celu wyborów podpisuje protokolant i Przewodniczący Zebrania Wiejskiego.
- Techniczno – organizacyjne warunki przeprowadzenia wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej zapewnia Wójt.
- 14. 1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej wymagana jest obecność co najmniej 1/10 stałych mieszkańców Sołectwa uprawionych do głosowania.
- W przypadku braku na Zebraniu Wiejskim określonej w ust. 1 liczby uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa, Wójt lub osoba przez niego do tego upoważniona, zwołuje drugie Zebranie Wiejskie, obejmujące ten sam porządek obrad, w tym samym dniu, po upływie 10 minut od pierwszego terminu Zebrania Wiejskiego.
- Do wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej w drugim terminie Zebranie Wiejskie jest uprawnione bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.
- 15. 1. Zebranie Wiejskie wybiera 3-osobową Komisję Skrutacyjną w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, która przeprowadza wybory na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej .
- Członkiem Komisji Skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na Sołtysa, członka Rady Sołeckiej lub Przewodniczącego Zebrania Wiejskiego.
- Członkami Komisji Skrutacyjnej zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
- Komisja Skrutacyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji.
- Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów – każda zgłoszona osoba musi wyrazić zgodę na kandydowanie; zgłaszanie kandydatów odbywa się ustnie spośród kandydatów uczestniczących w Zebraniu Wiejskim,
2) zgłoszenie Zebraniu Wiejskiemu wniosku o zamknięcie listy kandydatów; wniosek podlega przegłosowaniu w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów,
3) sporządzenie kart do głosowania poprzez wpisanie w kolejności alfabetycznej nazwisk kandydatów,
4) poinformowanie uczestników Zebrania Wiejskiego o:
- a) prawie i obowiązku złożenia własnoręcznego podpisu na liście osób uprawnionych do głosowania,
- b) liczbie sporządzonych kart do głosowania, która musi być zgodna z liczbą osób uprawnionych do głosowania,
- c) o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu.
5) przeprowadzenie tajnego głosowania:
- a) odczytanie Zebraniu Wiejskiemu treści karty do głosowania,
- b) wydawanie kart do głosowania osobom uprawnionym do głosowania,
- c) ustalenie wyników głosowania i wyników wyborów,
- d) sporządzenie protokołu z głosowania i wynikach wyborów,
- e) ogłoszenie wyników głosowania i wyników wyborów,
- f) podpisanie protokołu przez członków Komisji Skrutacyjnej oraz Przewodniczącego Zebrania Wiejskiego zatwierdzającego prawidłowy przebieg wyborów zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu.
- Po zakończeniu wyborów karty do głosowania powinny być uporządkowane i przekazane Wójtowi lub osobie przez niego upoważnionej, wraz z protokołami z głosowania i wyników wyborów oraz z pozostałymi dokumentami z przeprowadzonego głosowania.
- 16. W pierwszej kolejności przeprowadza się wybory Sołtysa, a w drugiej kolejności przeprowadza się wybory Rady Sołeckiej.
- 17. 1. Przy zgłoszeniu dwóch lub więcej kandydatów na Sołtysa głosowanie odbywa się poprzez pozostawienie znaku „ X” obok nazwiska kandydata, na którego oddaje się swój głos.
- Za wybranego uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- Jeżeli dwóch kandydatów otrzyma największą i równą liczbę głosów, ta sama Komisja Skrutacyjna po ogłoszeniu wyników wyboru, niezwłocznie organizuje się i przeprowadza ponowne głosowanie celem dokonania wyboru spośród tych dwóch kandydatów.
- 18. 1. Przy zgłoszeniu jednego kandydata na Sołtysa głosujący za wyborem głosują na tego kandydata wpisując głos „TAK” lub „NIE”.
- Za wybranego uważa się kandydata, jeżeli w głosowaniu liczba głosów „TAK” przewyższa liczbę głosów „NIE”.
- 19. 1. Głosowanie do Rady Sołeckiej odbywa się poprzez postawienie znaku „X” obok nazwisk kandydatów, na których oddaje się swój głos, w liczbie nieprzekraczającej ustaloną liczbę członków Rady Sołeckiej.
- Na członków Rady Sołeckiej zostają wybrani kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
ROZDZIAŁ 6
ZASADY I TRYB ODWOŁYWANIA SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ
- 20. 1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed upływem kadencji w przypadku nie wykonywania lub nienależytego wykonywania swoich obowiązków, naruszania postanowień Statutu lub nie realizowania uchwał Zebrania Wiejskiego.
- O odwołanie Sołtysa, członka Rady Sołeckiej lub całej Rady Sołeckiej może wystąpić:
1) grupa mieszkańców w liczbie odpowiadającej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa;
2) Wójt,
- Odwołanie Sołtysa lub całej Rady Sołeckiej następuje w trybie i na zasadach określonych w przepisach o ich wyborze.
- Sołtys lub członkowie Rady Sołeckiej mogą w toku kadencji złożyć rezygnację z pełnionych funkcji.
Rezygnację składa się Wójtowi, który uwzględniając termin złożonych rezygnacji, podejmuje stosowne działania w kierunku prawidłowego funkcjonowania Sołectwa.
ROZDZIAŁ 7
ZASADY I TRYB ZARZĄDZENIA ORAZ PRZEPROWADZENIA WYBORÓW
PRZEDTERMINOWYCH I UZUPEŁNIAJĄCYCH SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ
- 21. 1. Przedterminowe wybory Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej może być dokonane na tym samym zebraniu, które zostało zwołane do odwołania.
- Nie przeprowadza się wyborów Sołtysa lub całej Rady Sołeckiej w przypadku, gdy do zakończenia kadencji pozostało 6 miesięcy. Wójt na ten okres powierza obowiązki Sołtysa osobie wskazanej przez Radę Sołecką.
ROZDZIAŁ 8
ZASADY I TRYB WNOSZENIA PROTESTÓW WYBORCZYCH
- 22. Przeciwko ważności wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej osoba uprawniona do głosowania może wnieść protest do Rady Gminy z powodu naruszenia przepisów Statutu dotyczących głosowania, ustalenia wyników wyborów, w terminie 7 dni od dnia wyborów.
ROZDZIAŁ 9
ZASADY GOSPODAROWANIA MIENIEM I GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA
- 23. 1. Sołectwo może korzystać z przekazanych Sołectwu do korzystania składników mienia komunalnego i rozporządzać dochodami z tego źródła.
- Sołectwu mogą być przekazane w szczególności:
1) nieruchomości,
2) inne składniki mienia komunalnego, np. stanowiące wyposażenie siedziby organów Sołectwa.
- Przekazanie Sołectwu mienia komunalnego do korzystania następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego sporządzonego przez Wójta oraz Sołtysa.
- Sołectwo może prowadzić gospodarkę finansową w ramach funduszu sołeckiego wyodrębnionego w budżecie gminy.
- Kontrolę nad działalnością finansową Sołectwa sprawuje Wójt.
ROZDZIAŁ 10
NADZÓR I KONTROLA NAD DZIAŁALNOŚCIĄ ORGANÓW SOŁECTWA
- 24. Nadzór nad działalnością Sołtysa i Rady Sołeckiej sprawowany jest przez Wójta na podstawie kryterium zgodności z prawem.
- 25. Kontrola działalności Sołectwa sprawowana jest na podstawie kryteriów: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
ROZDZIAŁ 11
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 26. Zmiany Statutu wprowadza się w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
NIUSZKI
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Ogół mieszkańców miejscowości Moniuszki tworzy sołectwo MONIUSZKI, zwane dalej „sołectwem”.
§ 2. Sołectwo działa na podstawie prawa, a w szczególności:
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.);
Statutu Gminy Jaświły;
niniejszego Statutu.
Rozdział II
POZYCJA PRAWNA SOŁECTWA
§ 3. 1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą gminy Jaświły, zwanej dalej „gminą”.
2. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej.
3. Statut sołectwa określa w szczególności organizację wewnętrzną sołectwa, kompetencje, zadania i zakres działania sołectwa i jego organów, zasady i tryb wyborów organów, zakres i formy ich kontroli i nadzoru.
4. Sołectwo realizuje zadania własne zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym statucie.
Rozdział III
ZAKRES DZIAŁANIA SOŁECTWA
§ 4. Sołectwo poprzez swoje organy dba o zaspokajanie potrzeb zbiorowych swoich mieszkańców.
§ 5. Do zadań sołectwa należy w szczególności:
udział w rozpatrywaniu wszystkich spraw istotnych dla funkcjonowania sołectwa;
kształtowanie zasad współżycia społecznego;
organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania, w zakresie pomocy społecznej, utrzymania porządku, poprawiania estetykii upowszechniania kultury, sportu itp.
Rozdział IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 6. 1. Organami sołectwa są:
Zebranie Wiejskie;
Sołtys.
2. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym.
2. Sołtys jest organem wykonawczym, a jego działalność wspomaga Rada Sołecka.
3. Organy sołectwa są obowiązane przestrzegać samorządności i jawności pracy.
§ 7. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata i upływa z dniem dokonania kolejnych wyborów.
Rozdział V
ZAKRES DZIAŁANIA ORGANÓW SOŁECTWA
ZEBRANIE WIEJSKIE
§ 8. 1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają stali mieszkańcy sołectwa.
2. Prawo do głosowania mają stali mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatu i sejmików województw.
3. Zebranie Wiejskie zwoływane jest z wyłączeniem § 12 ust. 2, przez sołtysa na jego wniosek lub na wniosek:
co najmniej 1/10 mieszkańców, o których mowa w ust. 2;
Rady Sołeckiej;
Wójta.
4. O terminie Zebrania Wiejskiego mieszkańcy sołectwa zawiadamiani są w sposób zwyczajowo przyjęty na co najmniej 5 dni przed datą jego zwołania.
5. Uchwały i wnioski zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym z wyjątkiem § 13 ust. 4.
6. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb.
§ 9. 1. Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania sołectwa, określone w niniejszym statucie.
2. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy w szczególności:
wybór i odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej ;
wnioskowanie o przekazanie sołectwu składników mienia komunalnego znajdującego się w jego obrębie;
rozpatrywanie sprawozdań z działalności sołectwa;
decydowanie o przeznaczeniu funduszy sołectwa;
opiniowanie w części dotyczącej sołectwa przedstawionych do konsultacji projektów uchwał Rady Gminy.
3. Wójt przekazane uchwały lub opinie załatwia we własnym zakresie, lub przekazuje do rozpatrzenia Radzie Gminy.
4. Zebrania Wiejskie są protokołowane.
5. Protokół z Zebrania Wiejskiego zawiera co najmniej:
miejsce i datę zebrania;
porządek zebrania;
treść uchwał i wyniki głosowania;
podpis osoby prowadzącej zebranie;
Do protokołu dołącza się listę obecności.
SOŁTYS
§ 10. 1. Do podstawowych kompetencji Sołtysa należy:
reprezentowanie sołectwa;
organizowanie zadań sołectwa;
zwoływanie zebrania wiejskiego.
2. Sołtys ma prawo:
uczestniczyć w sesjach Rady Gminy (bez prawa do głosowania);
występować z zapytaniem i zabierać głos w trakcie obrad sesji, na zasadach określonych w statucie gminy.
RADA SOŁECKA
§ 11. 1. Rada Sołecka składa się z 3 – 5 osób.
2. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje sołtys w miarę potrzeby lecz nie rzadziej niż raz w kwartale.
Rozdział VI
WYBÓR I ODWOŁANIE SOŁTYSA ORAZ RADY SOŁECKIEJ
§ 12. 1. Wybór i odwołanie Sołtysa oraz Rady Sołeckiej należą do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego.
2. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej zwołuje Wójt.
3. Wójt wyznacza termin i miejsce zebrania, o którym mowa w ust. 2.
4. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania .
5. W ogłoszeniu wskazuje się termin dodatkowy zebrania w przypadku braku quorum, o którym mowa w ust. 4 .
6. Przez dodatkowy termin zebrania rozumie się tę samą datę lecz o 15 minut później.
7. Wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej w przypadku określonym w ust. 6 odbywa się bez względu na liczbę mieszkańców obecnych na zebraniu.
§ 13. 1. Wybory i odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób, wybrana spośród mieszkańców uprawnionych do głosowania, uczestniczących w zebraniu. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do Rady Sołeckiej lub na stanowisko Sołtysa.
2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
przyjmowanie zgłoszeń kandydatów;
przeprowadzenie głosowania;
ustalenie i ogłoszenie wyników głosowania;
sporządzanie protokołu o wynikach wyboru.
3. Protokół podpisuje przewodniczący zebrania oraz przewodniczący komisji skrutacyjnej i jej członkowie.
4. Wybory odbywają się spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym.
5. Sołtys oraz członkowie Rady Sołeckiej są wybierani i odwoływani zwykłą większością głosów.
6. Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje się oddzielnie.
7. W przypadku takiej samej liczby głosów zarządza się głosowanie dodatkowe.
§ 14. 1. Sołtys i Rada Sołecka odpowiadają przed Zebraniem Wiejskim i mogą być przez nie odwołani przed upływem kadencji.
2. Z wnioskiem o odwołanie może wystąpić:
Rada Gminy;
Wójt;
1/10 ogółu mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
3. Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. W szczególności rozpatrywane będą wnioski dotyczące:
nie wywiązania się z obowiązków statutowych;
nie wykonania uchwał Zebrania Wiejskiego.
4. Zebranie Wiejskie jest obowiązane wysłuchać wyjaśnień i racji zainteresowanego.
5. Sołtys (Członek Rady Sołeckiej) może złożyć rezygnację z pełnionej funkcji.
6. Złożenie rezygnacji lub inne ważne przyczyny powodujące niemożność sprawowania funkcji Sołtysa (Członka Rady Sołeckiej) stanowią podstawę zarządzenia wyborów uzupełniających przy zastosowaniu przepisów § 12 niniejszego statutu po uprzednim przyjęciu rezygnacji lub odwołania.
Rozdział VII
GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA
§ 15. 1. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu.
2. Działalność finansowa prowadzona jest w zakresie określonym przez budżet Gminy.
3. Fundusz sołectwa tworzą w szczególności:
środki przeznaczone w budżecie gminy;
dochody z imprez organizowanych przez sołectwo;
składki mieszkańców sołectwa określone przez zebranie wiejskie;
środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz sołectwa;
dochody osiągane z przekazanego mienia gminnego
4. Środki finansowe pochodzące z budżetu gminy mogą być przeznaczone wyłącznie na przedsięwzięcia związane z poprawą: estetyki, bezpieczeństwa na działalność kulturalną i sportową jak również na utrzymanie i remont przekazanego mienia gminnego
5. Nie wykorzystane środki finansowe roku poprzedniego zwiększają środki roku bieżącego.
6. Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzona jest przez Urząd Gminy.
Rozdział VIII
MIENIE SOŁECTWA
§ 16. 1. Zebranie wiejskie może wnioskować o przekazanie sołectwu składników mienia gminnego znajdującego się w jego obrębie.
2. Decyzje o przekazaniu sołectwu składników mienia gminnego oraz jego formie podejmuje Rada Gminy.
3. Sołtys zarządza przyznanym odrębną uchwałą Rady Gminy mieniem komunalnym w zakresie zwykłego zarządu, w szczególności:
prowadzi bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia;
utrzymuje mienie w stanie nie pogorszonym;
wykorzystuje mienie zgodnie z zawartymi z Gminą umowami.
Rozdział IX
ZAKRES I FORMY KONTROLI ORAZ NADZORU NAD DZIAŁALNOŚCIĄ ORGANÓW SOŁECTWA
§ 17. 1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i poprawności.
2. Organem sprawującym nadzór nad działalnością sołectwa jest Rada Gminy i Wójt.
3. Organy nadzoru mają prawo wglądu w dokumenty, żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania sołectwa oraz uczestnictwa w posiedzeniach zebrania wiejskiego.
4. Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Wójtowi uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 14 dni od daty ich podjęcia.
5. Uchwała zebrania wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności uchwały w całości lub części orzeka Wójt.
6. Uchwała zebrania wiejskiego nie odpowiadająca wymogom celowości, gospodarności lub rzetelności może być uchylona przez Wójta.
Rozdział X
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 18. 1. Statut sołectwa nadaje Rada Gminy uchwałą.
2. Zmiany statutu dokonuje się w trybie jego nadania.
Przewodniczący Rady
Bogusław Rutkowski
Metryka strony