Ewidencja ludności
Zameldowanie na pobyt stały
Wymagane dokumenty:
1. Wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie pobytu stałego" (odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka)-zawierający potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
2. Zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zameldowania na pobyt stały ( nie dot. osób, które jednocześnie z zameldowaniem zgłaszają wymeldowanie z dotychczasowego miejsca pobytu).
3. Dowód osobisty a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości.
4. Odpis skrócony aktu urodzenia -dotyczy osób niepełnoletnich, nie posiadających dokumentu stwierdzającego tożsamość.
5. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu - w oryginale do wglądu.
6. W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo: - pisemne pełnomocnictwo do zameldowania,
-dowód osobisty pełnomocnika lub w uzasadnionym przypadku inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości.
Opłaty:
1. Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności meldunkowych.
2. Opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł.
Termin odpowiedzi:
Niezwłocznie. Osoba dopełniająca obowiązku zameldowania na pobyt stały otrzymuje potwierdzenie zameldowania ważne przez 2 miesiące od dnia wystawienia.
Zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące
Wymagane dokumenty:
1. Wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące" (odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka) -zawierający potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
2. Dowód osobisty a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości
3. Odpis skrócony aktu urodzenia-dotyczy osób niepełnoletnich, nieposiadających dokumentu stwierdzającego tożsamość.
4 Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu - w oryginale do wglądu.
5. W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do zameldowania, ■
-dowód osobisty pełnomocnika lub w uzasadnionym przypadku inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości.
Opłaty:
1. Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności meldunkowych
2. Opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł.
Termin odpowiedzi:
Niezwłocznie. W chwili przyjęcia zgłoszenia meldunkowego osoba otrzymuje potwierdzenie zameldowania ważne do czasu upływu terminu zameldowania.
Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące dla obywateli RP.
Wymagane dokumenty:
1. Wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego" lub „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące"
2. Dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość-odpis skrócony aktu urodzenia);
3. W przypadku zgłoszenia wymeldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do wymeldowania,
- dowód osobisty pełnomocnika lub w uzasadnionym przypadku inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości.
Opłaty:
Opłaty:
1. Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności meldunkowych.
2. Opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł.
Termin odpowiedzi:
Niezwłocznie. W chwili przyjęcia zgłoszenia osoba otrzymuje zaświadczenie stwierdzające dopełnienie obowiązku wymeldowania się.
Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej
Wymagane dokumenty:
1. Pisemny wniosek.
2. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Opłaty:
10 zł - opłata skarbowa za wydanie decyzji.
Termin odpowiedzi:
1. Do 1 miesiąca.
2. Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy:
Do Wojewody Podlaskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Uwagi:
1.Formalności załatwia osoba zainteresowana zameldowaniem.
2.Postępowanie dowodowe winno wykazać, że osoba która ubiega się o zameldowanie zamieszkuje w lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn.zm.).
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.-Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2013.267).
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z2012 r. poz. 1282).
4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz. U.z2012 r., poz.1475).
Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej
Wymagane dokumenty:
1.Pisemny wniosek.
2.Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
3.Tytuł prawny do lokalu - do wglądu (w oryginale).
Opłaty:
10 zł - opłata skarbowa za wydanie decyzji
Termin odpowiedzi:
1. Do 1 miesiąca.
2. Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy:
Do Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednich organu, który wydał decyzję.
Zameldowanie cudzoziemca:
Wymagane dokumenty:
paszport, decyzja zezwalająca na osiedlenie lub wiza, druk "zgłoszenie zameldowania cudzoziemca".
Termin załatwienia - od ręki
Sposób załatwienia - wydanie poświadczenia zameldowania.
Wolne od opłaty.
Udostępnianie danych ze zbiorów meldunkowych
Wymagane dokumenty:
Wniosek o udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL, ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.
Opłaty:
Opłata w wys. 31 zł za jednostkową informację, z wyjątkiem podmiotów określonych wart. 44h ust. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych:
1.Organy administracji publicznej, sądy i prokuratura;
2.Policja, Straż Graniczna, Służba Więzienna, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Służba Celna, Żandarmeria Wojskowa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Biuro Ochrony Rządu, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych i straże gminne (miejskie);
3.Organy kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego;
4.Państwowe i komunalne jednostki organizacyjne oraz inne podmioty-w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
5.Polski Czerwony Krzyż- w zakresie danych osób poszukiwanych.
Zwolnione z opłat są osoby i jednostki organizacyjne - jeżeli wykażą w tym interes prawny w przypadku udostępnienia im danych niezbędnych do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
Termin odpowiedzi:
Do 30 dni.
Tryb odwoławczy:
Do Wojewody Podlaskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Metryka strony