Sprawozdanie z działalności Ośrodka za 2020 rok
GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ
w Jaświłach
SPRAWOZDANIE z działalności Ośrodka za 2020 rok
Wstęp…………………………………………………………………………………………………3
Powody przyznania pomocy społecznej……………………………………………………………...4
- INFORMACJE OGÓLNE…………………………………………………………………………5
- STRUKTURA ORGANIZACYJNA I ZATRUDNIENIE …………………………………….….5
2.1 Struktura organizacyjna ………………………………………………………………………….5
2.2 Podnoszenie kwalifikacji, szkolenia ……………………………………………………………..5
III. ŚWIADCZENIA POMOCY SPOŁECZNEJ ………………………………………………….....6
3.1 Analiza zadaniowa budżetu GOPS i charakterystyka przyznawanych świadczeń………………..6
3.2 Praca socjalna……………………………………………………………………………………..7
3.3 Inne formy pomocy – porady prawne………………………………………….............................7
- IV. ŚWIADCZENIA RODZINNE I PIELĘGNACYJNE………………………………………….....8
4.1 Charakterystyka i rodzaje przyznanych świadczeń ……………………………………………...8
- POMOC OSOBOM UPRAWNIONYM DO ALIMENTÓW……………………………………..8
- RZĄDOWY PROGRAM „DOBRY START”……………………………………………………9
VII. KARTA DUŻEJ RODZINY……………………………………………………………………..9
VIII. POMOC OSOBOM BEZDOMNYM…………………………………………………………..9
- WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI………………………………..10
9.1 Stowarzyszenie „Bank Żywności” w Suwałkach……………………………………………….10
9.2 Stowarzyszenie Kreatywnych Mieszkańców Gminy Jaświły…………………………………...10
- WSPARCIE MIESZKAŃCÓW GMINY W ZWIĄZKU Z SYTUACJĄ EPIDEMICZNĄ…….10
10.1 Program „Wspieraj Seniora”…………………………………………………………………...10
- PUNKT INFORMACYJNO-KONSULTACYJNY W GMINIE JAŚWIŁY……………………11
ZAKOŃCZENIE……………………………………………………………………………………12
WSTĘP
W minionym roku w związku z panującą pandemią pojawiły się nowe problemy społeczne, a wraz z nimi wzrosła liczba świadczeniobiorców.
Na pracowników pomocy społecznej nieustannie nakładane są nowe zadania. Pracownicy socjalni, a także inne osoby zatrudnione w Ośrodku, poza dotychczasowymi obowiązkami, zajmowali się także dostarczaniem zakupów osobom pozostającym w izolacji, bądź kwarantannie. Dowozili artykuły spożywcze, sanitarne oraz leki osobom w wieku powyżej 70-go roku życia, które pozostawały w domu w związku z zagrożeniem zakażeniem COVID-19 w ramach programu „Wspieraj Seniora”.
Najczęstszą przyczyną udzielanej pomocy przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach w 2020r. była: bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, ochrona macierzyństwa, ubóstwo, niepełnosprawność, długotrwała choroba, alkoholizm i bezrobocie, a także zdarzenie losowe.
POWODY PRZYZNANIA POMOCY SPOŁECZNEJ
POWÓD TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ |
LICZBA RODZIN |
LICZBA OSÓB W RODZINACH |
||
OGÓŁEM |
w tym: |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
|
UBÓSTWO |
1 |
74 |
74 |
264 |
SIEROCTWO |
2 |
0 |
0 |
0 |
BEZDOMNOŚĆ |
3 |
0 |
0 |
0 |
POTRZEBA OCHRONY MACIERZYŃSTWA |
4 |
53 |
53 |
304 |
W TYM: POTRZEBA OCHRONY WIELODZIETNOŚCI |
5 |
12 |
12 |
81 |
BEZROBOCIE |
6 |
24 |
24 |
60 |
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ |
7 |
35 |
35 |
80 |
DŁUGOTRWAŁA LUB CIĘŻKA CHOROBA |
8 |
29 |
29 |
142 |
BEZRADNOŚĆ W SPRAWACH OPIEK.-WYCHOWAWCZYCH I PROWADZENIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO - OGÓŁEM |
9 |
24 |
24 |
123 |
W TYM: RODZINY NIEPEŁNE |
10 |
9 |
9 |
28 |
RODZINY WIELODZIETNE |
11 |
18 |
18 |
106 |
PRZEMOC W RODZINIE |
12 |
4 |
4 |
22 |
POTRZEBA OCHRONY OFIAR HANDLU LUDŹMI |
13 |
0 |
0 |
0 |
ALKOHOLIZM |
14 |
25 |
25 |
142 |
NARKOMANIA |
15 |
0 |
0 |
0 |
TRUDNOŚCI W PRZYSTOSOWANIU DO ŻYCIA PO ZWOLNIENIU Z ZAKŁADU KARNEGO |
16 |
0 |
0 |
0 |
TRUDNOŚCI W INTEGRACJI OSÓB, KTÓRE OTRZYMAŁY STATUS UCHODŹCY, OCHRONĘ UZUPEŁNIAJĄCĄ LUB ZEZWOLENIE NA POBYT CZASOWY (art. 7 pkt 11) |
17 |
0 |
0 |
0 |
ZDARZENIE LOSOWE |
18 |
1 |
1 |
3 |
SYTUACJA KRYZYSOWA |
19 |
0 |
0 |
0 |
KLĘSKA ŻYWIOŁOWA LUB EKOLOGICZNA |
20 |
0 |
0 |
0 |
Sprawozdanie roczne z udzielonych świadczeń pomocy społecznej – pieniężnych, w naturze i usługach za I-XII 2020r.
- INFORMACJE OGÓLNE
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach jest samodzielną jednostką samorządową, powołaną Zarządzeniem Naczelnika Gminy Jaświły Nr 5/90 z dnia 18.05.1990r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach.
Ośrodek działa w oparciu o ustawę o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r. i inne ustawy oraz wydane na ich podstawie akty wykonawcze.
II. STRUKTURA ORGANIZACYJNA I ZATRUDNIENIE
2.1 Struktura organizacyjna.
Na koniec 2020r. w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Jaświłach zatrudnionych było łącznie 11 osób. W tym:
- kierownik,
- starszy specjalista pracy socjalnej
- 2 pracowników socjalnych,
- asystent rodziny,
- pomoc administracyjna,
- 5 opiekunek sprawujących usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania.
2.2 Podnoszenie kwalifikacji, szkolenia
Ustawiczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest dla współczesnych pracowników koniecznością. Od pewnego czasu obserwujemy bardzo szybki postęp informatyczny, technologiczny i organizacyjny, co powoduje, że uzyskana w toku nauki wiedza zawodowa szybko się dezaktualizuje. W związku z tym musi ona być na bieżąco uzupełniana i podnoszona na coraz to wyższy poziom, za pomocą różnego rodzaju form podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
W okresie sprawozdawczym:
- Kierownik GOPS wziął udział w szkoleniu pt. „Superwizja w pomocy społecznej” i „Zamówienia publiczne do 50 000zł oraz zamówienia bagatelne od 2021roku”.
- Pracownik prowadzący sprawy z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów podwyższał swoje kwalifikacje studiując w szkole wyższej w systemie niestacjonarnym. Planowany termin ukończenia studiów, to czerwiec 2021r. Wziął też udział w szkoleniu (on-line) z zakresu przyznawania i wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
- Pracownik socjalny, będący zarazem przewodniczącym Zespołu Interdyscyplinarnego, odbył szkolenie (on-line) w związku z wprowadzonymi zmianami w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, obowiązującymi od dnia 30.11.2020r.
- Pracownik realizujący świadczenia rodzinne i opiekuńcze wziął udział w szkoleniu z zakresu postępowania w sprawie przyznawania świadczeń pielęgnacyjnych w związku z Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014r.
- Asystent rodziny brał udział w szkoleniu pt. „Asystent rodziny – zakres zadań, uprawnień, kompetencji oraz niezbędna dokumentacja w praktyce i w oczekiwaniach nadzoru i kontroli”.
III. ŚWIADCZENIA POMOCY SPOŁECZNEJ
3.1 Analiza zadaniowa budżetu GOPS i charakterystyka przyznawanych świadczeń.
W roku 2020 Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach przyznał i wypłacił:
- 21 zasiłków stałych na kwotę – 133 923 zł (osoby posiadające znaczny, bądź umiarkowany stopień niepełnosprawności, nieposiadające źródła utrzymania),
-27 zasiłków okresowych na kwotę – 62 786 zł (przyznanych głównie z powodu bezrobocia, długotrwałej choroby, bądź braku możliwości utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia społecznego)
- 13 rodzinom udzielono pomocy w postaci zasiłków celowych i specjalnych zasiłków celowych oraz pomocy rzeczowej na ogólną kwotę – 6 998 zł. Zasiłki były przyznawane głównie z przeznaczeniem na częściowe pokrycie kosztów leczenia, na zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych oraz na zakup opału, głównie dla osób starszych i samotnych (w tym 1 zasiłek celowy na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego – pożar budynku mieszkalnego, w kwocie 2 000 zł).
- 205 dzieci z terenu naszej gminy objętych zostało bezpłatnym dożywianiem w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu”.
Dzieci dożywiane były w szkołach funkcjonujących na terenie Gminy Jaświły jak i w szkołach ponadpodstawowych, głównie położonych na terenie Białegostoku. Ponadto 15 rodzinom udzielono pomocy w postaci zasiłków celowych na zakup żywności. Ogółem koszt Programu wyniósł 112 133 zł.
Wydatki na pomoc w ramach w/w programu w 2020r. zaplanowane były na kwotę 250 000 zł. Z powodu nauki zdalnej w szkołach z uwagi na pandemię wyniosły one 112 133 zł, tj. o 137 867 zł mniej w porównaniu do lat ubiegłych.
- 12 osób objętych zostało pomocą w postaci usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. W tym celu Ośrodek zatrudnił 5 opiekunek. Usługi polegały m.in. na pielęgnacji chorych, sprzątaniu pomieszczeń, praniu, ogrzewaniu pomieszczeń w sezonie zimowym, załatwianiu spraw urzędowych, organizowaniu wizyt lekarskich, robieniu zakupów. Za korzystanie z tej formy pomocy naliczana była procentowa odpłatność, której wysokość uzależniona jest od dochodu danej osoby lub rodziny. Koszt 1 godziny usług wynosił 1,5 % obowiązującej kwoty najniższej emerytury, tj. 18 zł za 1 godzinę. Ogółem koszt usług opiekuńczych w 2020r. wyniósł – 213 116 zł, natomiast procentowa odpłatność za wykonywane usługi wyniosła 29 427,23 zł.
- Osoby wymagające całodobowej opieki, w razie niemożności zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, kierowane są do domów pomocy społecznej. W 2020 roku Gmina Jaświły wnosiła opłatę za pobyt 13 osób skierowanych do domów pomocy społecznej w wysokości różnicy między kosztem utrzymania w DPS, a opłatą wnoszoną przez pensjonariuszy, która w roku 2020 wyniosła 389 564 zł. Ośrodek dokłada wszelkich starań, aby kierowanie osób do domów pomocy społecznej było ostatecznym rozwiązaniem z uwagi na wysoki koszt utrzymania oraz, jeśli to możliwe, zapewnienie opieki choremu w miejscu jego dotychczasowego zamieszkania. W związku z tym Ośrodek stara się w pierwszym rzędzie organizować pomoc w postaci usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania.
3.2 Praca socjalna
Praca socjalna, rozumiana jako działalność zawodowa, skierowana jest na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie
oraz na tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi, która jest obowiązkowym zadaniem własnym gminy. W ramach pracy socjalnej pracownicy Ośrodka udzielają różnego rodzaju poradnictwa, pomocy w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych. W szczególności z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym prowadzone są różnego rodzaju działania zmierzające w kierunku odbudowy umiejętności współżycia w grupie w ramach społeczności mieszkańców oraz readaptacji społecznej. Istotnym działaniem ze strony pracowników socjalnych jest też wdrożenie do środowiska pracy osób, u których szczególnie widoczne są następstwa długotrwałego pozostawania bez pracy. W takich przypadkach prowadzona jest pogłębiona praca socjalna, polegająca na motywowaniu i aktywizowaniu do sumiennego wykonywania pracy oraz poszukiwaniu stałego zatrudnienia.
Praca socjalna z rodziną wymaga systemowego i całościowego podejścia do rodziny. Szczególnie w przypadku rodzin dysfunkcyjnych z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi, praca socjalna powinna polegać głównie na wspieraniu jej w pokonywaniu trudności oraz procesie jej usamodzielniania się.
3.3 Inne formy pomocy – porady prawne
Pomoc prawna udzielana jest podopiecznym Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach przez prawnika, który w wyznaczone dni przyjmuje nieodpłatnie interesantów z terenu Gminy Jaświły, którzy potrzebują porad prawnych i obejmuje:
- poradnictwo w zakresie spraw rodzinnych (rozwody, alimenty, sprawy o ustalenie ojcostwa, o zaprzeczenie ojcostwa, podział majątku, fizycznego i psychicznego znęcania się nad współmałżonkiem lub innym członkiem rodziny),
- udzielanie porad z zakresu spraw związanych ze stosunkiem pracy,
- poradnictwo dotyczące spraw mieszkaniowych,
- sporządzanie pism procesowych, pozwów oraz odwołań do ZUS, KRUS oraz innych instytucji,
- wytaczanie powództw alimentacyjnych,
Z porad prawnika może skorzystać każdy mieszkaniec gminy nieodpłatnie.
VI. ŚWIADCZENIA RODZINNE I PIELĘGNACYJNE
4.1 Charakterystyka i rodzaje przyznanych świadczeń
Świadczeniami rodzinnymi są:
- zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;
- świadczenia opiekuńcze:
- zasiłek pielęgnacyjny,
- specjalny zasiłek opiekuńczy,
- świadczenie pielęgnacyjne;
- zapomoga wypłacana przez gminy, na podstawie art. 22a ustawy o świadczeniach rodzinnych;
- świadczenia wypłacane przez gminy na podstawie art. 22b ustawy o świadczeniach rodzinnych;
- jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka;
- świadczenie rodzicielskie.
Ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz ich wypłata następują odpowiednio na wniosek małżonków, jednego z małżonków, rodziców, jednego z rodziców, opiekuna faktycznego dziecka, opiekuna prawnego dziecka, rodziny zastępczej niezawodowej, osoby uczącej się, pełnoletniej osoby niepełnosprawnej lub innej osoby upoważnionej do reprezentowania dziecka lub pełnoletniej osoby niepełnosprawnej, a także osób, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ciąży obowiązek alimentacyjny.
W ramach realizacji świadczeń rodzinnych wypłacono :
- zasiłki rodzinne wraz z dodatkami dla 176 rodzin na kwotę – 739 921 zł
- świadczenia opiekuńcze dla 107 rodzin na kwotę 733 812 zł
- świadczenia pielęgnacyjne dla 20 matek z niepełnosprawnymi dziećmi na kwotę 427 973 zł
- specjalne zasiłki opiekuńcze dla 10 osób na kwotę 44 120 zł
- zasiłki dla opiekunów dla 4 osób na kwotę 17 638 zł
- świadczenia rodzicielskie dla 9 matek na kwotę 52 509 zł
- 26 becikowych ( jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka) na kwotę 26 000 zł
- świadczenia wychowawcze (500 +) dla 358 rodzin na 683 dzieci na kwotę 3 803 562 zł
V. POMOC OSOBOM UPRAWNIONYM DO ALIMENTÓW
W przypadku bezskuteczności egzekucji osoba uprawniona może złożyć do organu właściwego wierzyciela wniosek o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego.
Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o bezskuteczności egzekucji zawierające informację o stanie egzekucji, przyczynach jej bezskuteczności oraz o działaniach podejmowanych w celu wyegzekwowania zasądzonych alimentów.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do ukończenia przez nią 18 roku życia albo w przypadku, gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia, albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności – bezterminowo.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 800 zł. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyżej niż 500 zł.
W roku 2020- świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłacono dla 6 rodzin na 10-ro dzieci na ogólną kwotę 24 100 zł.
VI. RZĄDOWY PROGRAM „DOBRY START”
W okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020r Ośrodek realizował Rządowy program „Dobry Start”, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018r. W ramach tego zadania wypłacono świadczenia na 477 dzieci na ogólną kwotę 143 100 zł. Świadczenia te przysługiwały rodzicom, których dzieci rozpoczynały rok szkolny w szkole podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych do momentu ukończenia przez uczące się dziecko 20-go roku życia, a w przypadku osoby niepełnosprawnej, do ukończenia 24 roku życia.
VII. KARTA DUŻEJ RODZINY
Prawo do posiadania Karty przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, przez którą rozumie się rodzinę, w której rodzice mają na utrzymaniu co najmniej 3-je dzieci; w wieku do ukończenia 18 roku życia, do ukończenia 25 roku życia w przypadku, gdy dziecko uczy się w szkole lub w szkole wyższej, bez ograniczeń wiekowych w przypadku gdy dziecko legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.
W wyniku zmiany ustawy od stycznia 2019r. Karta Dużej Rodziny przysługuje rodzicom, którzy kiedykolwiek mieli na utrzymaniu co najmniej 3-je dzieci.
W roku 2020 wydano Karty dla 53 osób z 18 rodzin.
VIII. POMOC OSOBOM BEZDOMNYM
W świetle obowiązujących przepisów do udzielenia pomocy osobie bezdomnej zobowiązana jest gmina ostatniego miejsca zameldowania tej osoby na pobyt stały (art. 101 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej). Według ustawy o pomocy społecznej osoba bezdomna to osoba niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i niezameldowana na pobyt stały, w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności, a także osoba niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym i zameldowana na pobyt stały w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania.
Udzielenie schronienia jest zadaniem gminy o charakterze obowiązkowym.
Realizacja świadczenia następuje w miejscach do tego przeznaczonych, tj. schroniskach, noclegowniach oraz ogrzewalniach.
W celu realizacji w/w zadania zawarta została umowa w zakresie zapewnienia schronienia pomiędzy Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Jaświłach, a Stowarzyszeniem Pomocy Bliźniemu „PURMIA” z siedzibą: Dudki 13, gm. Świętajno. W roku sprawozdawczym nie zachodziła konieczność kierowania żadnej osoby do w/w placówki.
IX. WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
9.1 Stowarzyszenie „Bank Żywności” w Suwałkach
Stowarzyszenie „Bank Żywności” Suwałki – Białystok zostało zarejestrowane w marcu 2000 roku. Od kwietnia 2001 roku jest członkiem Federacji Polskich Banków Żywności. W czerwcu 2004 roku otrzymało Status Organizacji Pożytku Publicznego.
Bank Żywności jest organizacją pozarządową, której celem jest zmniejszenie obszarów niedożywiania w naszym regionie oraz walka z marnotrawstwem żywności. Istotą działania Stowarzyszenia jest systematyczne pozyskiwanie żywności dużych nie handlowych partii z różnych źródeł.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach współpracuje z w/w Organizacją od 2008r. w zakresie pozyskiwania artykułów spożywczych. Następnie zajmuje się jej dystrybucją wśród mieszkańców naszej gminy. W roku sprawozdawczym „Bank Żywności” dostarczył nam 14 ton artykułów spożywczych, które to artykuły wydaliśmy dla 400 osób z terenu naszej gminy, które zakwalifikowały się do tego rodzaju pomocy. Kryterium dochodowe, uprawniające do korzystania z pomocy żywnościowej, wynosi obecnie 1 542,20 zł dla osoby samotnie gospodarującej i 1 161,60 zł dla osoby w rodzinie.
9.2 Stowarzyszenie Kreatywnych Mieszkańców Gminy Jaświły
Na terenie Gminy Jaświły działa Stowarzyszenie „Kreatywnych Mieszkańców Gminy Jaświły”. Prezes Zarządu Stowarzyszenia, Pani Beata Rucińska, Zarządzeniem Nr 46/20 Wójta Gminy Jaświły z dnia 30.09.2020r. powołana została w skład Zespołu Interdyscyplinarnego Gminy Jaświły ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W/w bierze udział w posiedzeniach Zespołu, które odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach.
- WSPARCIE MIESZKAŃCÓW GMINY W ZWIĄZKU Z SYTUACJĄ EPIDEMICZNĄ W KRAJU
10.1 Program „Wspieraj Seniora”
W okresie od 20 października 2020r. do 31 grudnia 2020r. w związku z panującą pandemią przystąpiliśmy do realizacji rządowego programu „Wspieraj Seniora”.
W ramach Programu pracownicy ośrodka dowozili artykuły spożywcze, sanitarne oraz leki osobom głównie w wieku powyżej 70 roku życia., które pozostawały w domu w związku z zagrożeniem zakażeniem COVID-19. Z wymienionej pomocy skorzystało 21 osób. Ponadto w/w artykuły oraz leki dowożone były też do osób pozostających w izolacji, bądź kwarantannie. Poza tym pracownicy Ośrodka udzielali również wszelkiego rodzaju wsparcia (głównie telefonicznie) osobom, które w sposób wyjątkowo dotkliwy znosiły obostrzenia związane z pandemią.
- PUNKT INFORMACYJNO-KONSULTACYJNY W GMINIE JAŚWIŁY
W Urzędzie Gminy w Jaświłach działa Punkt Informacyjno – Konsultacyjny, gdzie 2 razy w miesiącu przyjmują: terapeuta uzależnień oraz psycholog.
W gminach wiejskich, gdzie dostęp do wszelkich placówek lecznictwa odwykowego jest utrudniony, taki punkt jest często miejscem pierwszego kontaktu dla osób i członków ich rodzin, które borykają się z problemem alkoholowym i często idącą w parze przemocą domową.
Punkt Konsultacyjny jest bardzo ważnym elementem lokalnego systemu profilaktyki i pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom.
Z poradnictwa skorzystać może każdy nieodpłatnie, bez względu na posiadany dochód, po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby i ustaleniu terminu z pracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach. W roku 2020 ze wsparcia specjalistów przyjmujących w w/w Punkcie skorzystało 12 osób w wymiarze 96 godzin.
ZAKOŃCZENIE
Bardzo ważnym elementem polityki społecznej na poziomie gminy jest dokonywanie analizy oraz monitorowanie występowania problemów społecznych, a także planowanie działań aktywizujących jednostki samorządu terytorialnego w obszarze usług społecznych. Najczęstszą przyczyną udzielanej pomocy przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach jest bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, ubóstwo, niepełnosprawność, długotrwała choroba, alkoholizm i bezrobocie.
Starzenie się społeczeństwa powoduje wzrost zapotrzebowania na miejsca w domach pomocy społecznej oraz organizowania usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania osobom oczekującym takiej formy pomocy. Obserwuje się, że liczba osób ubiegająca się o wsparcie z powodu niezdolności do samodzielnej egzystencji z powodu wieku, bądź stanu zdrowia ciągle wzrasta.
Podczas planowania budżetu na następny rok należy wziąć pod uwagę konieczność podjęcia działań ukierunkowanych na ochronę i polepszenie warunków życia najsłabszych grup społecznych (nieletnie dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i osoby w podeszłym wieku, w szczególności samotnie mieszkające) oraz na tworzenie warunków umożliwiających im aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.
Metryka strony