Uchwała nr XXVII/176/17 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2018-2027
Uchwała Nr XXVII/176/17
Rady Gminy Jaświły
z dnia 21 grudnia 2017 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2018-2027
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 226, art. 227, art. 228, art. 229 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2016 poz. 1870) uchwala się, co następuje:
§1. Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Jaświły na lata 2018 – 2027 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2018– 2027, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do Uchwały.
§2. Określa się wykaz przedsięwzięć zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do Uchwały.
§3. 1. Upoważnia się Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć określonych Załącznikiem Nr 2 do Uchwały.
- Upoważnia się Wójta Gminy do przekazania uprawnień w zakresie zaciągania zobowiązań, określonych w § 3 ust. 1 uchwały, kierownikom jednostek organizacyjnych realizujących przedsięwzięcia ujęte w załączniku Nr 2 do Uchwały.
§4. Objaśnienia przyjętych wartości stanowią Załącznik Nr 3 do Uchwały.
§5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
§6. Traci moc uchwała Nr XVIII/120/16 Rady Gminy Jaświły z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2017-2027.
§7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.
|
Przewodniczący Rady |
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXVII/176/17
Rady Gminy Jaświły
z dnia 21 grudnia 2017 r.
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXVII/176/17
Rady Gminy Jaświły
z dnia 21 grudnia 2017 r.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dokument podpisany elektronicznie |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXVII/176/17 Rady Gminy Jaświły z dnia 21 grudnia 2017 r. w sprawie WPF na lata 2018 - 2027 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
kwoty w zł |
|
|
|
|
|
|
|
|
L.p. |
Nazwa i cel |
Jednostka odpowiedzialna lub koordynująca |
Okres realizacji |
Łączne nakłady finansowe |
Limit 2018 |
Limit 2019 |
Limit 2020 |
Limit 2021 |
Limit 2022 |
|
||||||
Od |
Do |
|
||||||||||||||
1 |
Wydatki na przedsięwzięcia-ogółem (1.1+1.2+1.3) |
87 796,14 |
35 957,64 |
8 868,90 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.a |
- wydatki bieżące |
87 796,14 |
35 957,64 |
8 868,90 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.b |
- wydatki majątkowe |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.1 |
Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009.r. o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz.1240,z późn.zm.), z tego: |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.1.1 |
- wydatki bieżące |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.1.2 |
- wydatki majątkowe |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.2 |
Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego, z tego: |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.2.1 |
- wydatki bieżące |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.2.2 |
- wydatki majątkowe |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.3 |
Wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż wymienione w pkt 1.1 i 1.2),z tego |
87 796,14 |
35 957,64 |
8 868,90 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.3.1 |
- wydatki bieżące |
87 796,14 |
35 957,64 |
8 868,90 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
1.3.1.2 |
Leasing operacyjny z opcją wykupu samochodu osobowego na potrzeby Urzędu Gminy Jaświły |
Urząd Gminy Jaświły |
2016 |
2019 |
33 180,56 |
8 933,52 |
3 267,84 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|||||
1.3.1.3 |
Projekt graficzny witryny www.jaswily.pl - |
Urząd Gminy Jaświły |
2017 |
2018 |
11 808,00 |
5 904,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|||||
1.3.1.7 |
Świadczenie usług alarmowanie członków OSP - |
Urząd Gminy Jaświły |
2017 |
2019 |
1 534,12 |
428,04 |
428,04 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|||||
1.3.1.8 |
Serwis oprogramowania i udostępnianie nowych wersji systemów informatycznych firmy UI-Infosystem - Serwis oprogramowania i udostępnianie nowych wersji systemów informatycznych firmy UI- Infosystem |
Urząd Gminy Jaświły |
2017 |
2019 |
33 435,86 |
16 773,28 |
4 193,32 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|||||
1.3.1.9 |
Konserwacja systemów informatycznych - |
Centrum Usług Wspólnych |
2017 |
2019 |
7 837,60 |
3 918,80 |
979,70 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|||||
1.3.2 |
- wydatki majątkowe |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
||||||||
L.p. |
Limit 2023 |
Limit 2024 |
Limit 2025 |
Limit 2026 |
Limit 2027 |
Limit zobowiązań |
|
|
1 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.a |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.b |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.1 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.1.1 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.1.2 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.2 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.2.1 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.2.2 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.3 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.3.1 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.3.1.2 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.3.1.3 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.3.1.7 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.3.1.8 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.3.1.9 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
1.3.2 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XXVII/176/17
Rady Gminy Jaświły
z dnia 21 grudnia 2017 r.
Objaśnienia przyjętych wartości do uchwały w sprawie uchwalenia
Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2018-2027
Na podstawie art. 230 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały dotyczącej opracowania wieloletniej prognozy finansowej gminy należy do wyłącznej kompetencji zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminie – wójta gminy. Zgodnie z przytoczonymi przepisami opracowano powyższy dokument w formie projektu uchwały Rady Gminy w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2018-2027.
Wieloletnia Prognoza Finansowa stanowi podstawę do oceny sytuacji finansowej jednostki samorządowej przez organy jednostki samorządu terytorialnego, instytucje finansowe, organy nadzoru oraz pozostałych zainteresowanych. Obejmuje swym zakresem lata 2018-2027 z uwagi na określone w harmonogramach spłaty rat kredytów i pożyczek długoterminowych do roku 2027.
Punktem wyjścia do opracowania WPF było faktyczne wykonanie dochodów i wydatków budżetu za lata 2015-2016 oraz przewidywane wykonanie za rok 2017. Planując wpływy z podatków i opłat na rok 2018 założono wpływy z podatku rolnego na poziomie zbliżonym do przewidywanego wykonania za rok 2017. Średnia cena 1 q żyta z ostatnich 11 kwartałów poprzedzających rok budżetowy podana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniosła 52,49 zł i jest wyższa w stosunku do roku 2017 o 0,05 zł. W zakresie podatku od nieruchomości również założono wpływy na poziomie przewidywanego wykonania roku 2017 z uwagi na takie same stawki na rok 2018. Pozostałe wpływy z podatków i opłat obejmują m.in. podatek leśny, podatek od środków transportowych, podatek od czynności cywilno -prawnych, podatek od spadków i darowizn, opłatę skarbową i również zostały zaplanowane w oparciu o przewidywane wykonanie roku 2017. Na kolejne lata prognozy założono, że wpływy z podatków i opłat będą wzrastać.
Wpływy z subwencji w roku przyszłym przewidywane są w kwotach podanych przez Ministra Finansów i Rozwoju. W budżecie na rok 2018 planowana część oświatowej subwencji ogólnej wynosi 3.766.697 zł, część wyrównawcza wynosi 4.907.331 zł zaś równoważąca 258.256 zł.
Wzrost subwencji ogólnej na dalsze lata prognozy założono na poziomie od 1,15 % w roku 2019 do 1,49 % w roku 2027.
Prognozowane przez Ministra Finansów i Rozwoju wpływy z udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych na rok 2018 są wyższe niż w roku 2017 o kwotę 257.033 zł. Średnioroczny wzrost w latach 2019-2027 planuje się na poziomie 1,26%.
Wśród dochodów bieżących gmina otrzymuje dotacje celowe na zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej. W budżecie na rok 2018 i kolejne lata nie została ujęta dotacja na zwrot części podatku akcyzowego, która w roku 2017 stanowiła kwotę 968.984,69 zł. Kwota planowanej dotacji celowej na świadczenia wychowawcze z programu 500 Plus w budżecie została ujęta tylko na rok 2018, stąd w kolejnych latach wpływy z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące są niższe w stosunku do roku 2018.
Dochody majątkowe w roku 2018 w wysokości 721.979,32 zł pochodzić będą z dotacji na cele inwestycyjne w ramach dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. W latach objętych prognozą nie zaplanowano wpływów ze sprzedaży majątku.
Wydatki bieżące na rok 2018 zostały zaplanowane na poziomie przewidywanego wykonania roku 2017. Ujęte zostały także wydatki na świadczenie wychowawcze 500 Plus. W kolejnych latach prognozy wydatki na ten cel będą wprowadzane do budżetu stosownie do otrzymywanych pism.
Wydatki na wynagrodzenia w roku 2018 zaplanowane zostały przy założeniu podwyżek dla nauczycieli o 5 % od 1 kwietnia 2018 r. i o 2 % dla pozostałych pracowników oraz zabezpieczeniu środków na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne pracowników. Poczynając od roku 2019 został uwzględniony wzrost płac rocznie o 5 % dla wszystkich grup pracowników, pod warunkiem pozyskania planowanych dochodów. Odchylenia od tego wskaźnika wynikają jedynie z konieczności wypłacenia nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych osobom uprawnionym. Pochodne od wynagrodzeń zaplanowano na dotychczasowym poziomie.
W ramach wydatków majątkowych Gmina zamierza realizować w roku 2018 inwestycje wymienione w załączniku nr 3 do projektu uchwały budżetowej na łączną kwotę 1.033.497,01zł. Udział własny gminy stanowić będzie kwotę 311.517,69 zł, która zostanie pokryta z dochodów własnych. Udział środków unijnych w wysokości 721.979,32 zł, do momentu refundacji wydatków, zostanie pokryty kredytem na wyprzedzające finansowanie w takiej samej wysokości.
Udział środków Unii Europejskiej w finansowaniu zadań inwestycyjnych zrealizowanych w roku 2017 i planowanych do realizacji w 2018 roku na poziomie od 63,63% do 85 % pozwala na skorzystanie, na podstawie art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych, z wyłączenia zarówno spłat, jak i odsetek od zaciągniętych na te inwestycje zobowiązań.
W roku 2017 Gmina złożyła wnioski o dofinansowanie dwóch zadań inwestycyjnych. Pierwszy z nich dotyczy “Montażu kolektorów słonecznych w gminie Jaświły” w ramach RPOWP na lata 2014-2020. Łączna wartość zadania wynosi 1.802.995,20 zł, a przewidziane dofinansowanie w wysokości 70% zadania to kwota 1.262.096,64 zł. Wkład własny gminy w wysokości 540.898,56 zł zostanie pokryty z wpłat mieszkańców. Drugi projekt to ”Przebudowa drogi gminnej Jaświły – Mociesze” w ramach Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 na kwotę 1.278.508,97 zł. Dofinansowanie ze środków UE ma wynieść do 50% wartości zadania, tj. 639.254 zł. Wkład własny gminy wyniesie 639.254,97 zł i w związku z tym konieczne będzie zaciągnięcie kredytu długoterminowego na jego sfinansowanie. Oba zadania zostaną wprowadzone do budżetu roku 2018 po uzyskaniu informacji o możliwości podpisania umowy.
Po stronie rozchodów budżetu zaplanowano w roku 2018 kwotę 3.188.450 zł na:
– spłatę kredytu na wyprzedzające finansowanie w wysokości 2.651.763 zł, który został zaciągnięty w roku 2017 na sfinansowanie inwestycji z udziałem środków unijnych; spłata tego kredytu nastąpi po uzyskaniu dofinansowania,
- spłaty kredytów zaciągniętych w latach 2012 – 2017 w wysokości 536.687 zł, w tym na: sfinansowanie planowanego deficytu w wysokości 380.376 zł oraz spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 156.311 zł.
Na kolejne lata prognozy kwoty rozchodów zostały wykazane na podstawie zawartych umów kredytowych.
Z przedstawionych planowanych do pozyskania dochodów i planowanych do realizacji wydatków ogółem w latach 2018 - 2027 wynika, że budżet gminy w tym okresie będzie budżetem nadwyżkowym. Nadwyżki w poszczególnych latach prognozy będą przeznaczone na spłatę rat kapitałowych pożyczek i kredytów. Wskaźniki planowanych spłat nie przekroczą dopuszczalnych wskaźników spłat.
Do Wieloletniej Prognozy Finansowej dołączony został wykaz przedsięwzięć, który obejmuje limity wydatków bieżących, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania.
|
Przewodniczący Rady |
Metryka strony