UCHWAŁA NR III/23/24 RADY GMINY JAŚWIŁY z dnia 12 września 2024 r. w sprawie utworzenia gminnej jednostki budżetowej o nazwie Klub Dziecięcy w Jaświłach oraz nadania jej statutu

UCHWAŁA NR III/23/24

RADY GMINY JAŚWIŁY

z dnia 12 września 2024 r.

w sprawie utworzenia gminnej jednostki budżetowej o nazwie Klub Dziecięcy w Jaświłach oraz nadania jej statutu

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721), art. 11 ust. 2 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 497, 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872 z 2024 r. poz. 1089), art. 2, art. 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 11 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743 i 858) uchwala się, co następuje:

§ 1. Tworzy się gminną jednostkę budżetową pod nazwą Klub Dziecięcy w Jaświłach z siedzibą w Szkole Podstawowej im. Konstytucji 3 Maja w Jaświłach, Jaświły Nr 71, 19-124 Jaświły, zwaną dalej "Klubem Dziecięcym".

§ 2. Klubowi Dziecięcemu nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady Gminy Jaświły

Robert Wojtkielewicz

Załącznik do uchwały Nr III/23/24 Rady Gminy Jaświły

z dnia 12 września 2024 r.

STATUT KLUBU DZIECIĘCEGO W JAŚWIŁACH

Rozdział 1.

PODSTAWA PRAWNA DZIAŁANIA

§ 1. Klub Dziecięcy w Jaświłach, zwany w dalszej części niniejszego statutu "Klubem Dziecięcym" działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2024 poz. 338, 743 i 858);

2) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2024 poz. 609 i 721);

3) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. 2024 poz. 1135);

4) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2023 poz. 120, 295, z 2024r. poz. 619);

5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2023 poz. 1270 z późn. zm.);

6) niniejszego statutu.

Rozdział 2.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 2. 1. Klub Dziecięcy jest samodzielną, wydzieloną organizacyjnie gminną jednostką budżetową.

2. Klub Dziecięcy nie posiada osobowości prawnej.

3. Podmiotem tworzącym Klub Dziecięcy jest Gmina Jaświły.

4. Klub Dziecięcy prowadzi działalność statutową.

5. Obszarem działania Klubu Dziecięcego jest Gmina Jaświły.

6. Siedziba Klubu Dziecięcego mieści się w Szkole Podstawowej im. Konstytucji 3 Maja w Jaświłach, Jaświły Nr 71, 19-124 Jaświły.

7. Nazwa Klubu Dziecięcego używana w dokumentach i kontaktach oraz pieczęci, brzmi: „Klub Dziecięcy w Jaświłach Jaświły Nr 71 19-124 Jaświły”

Rozdział 3.

CELE I ZADANIA KLUBU DZIECIĘCEGO ORAZ SPOSÓB ICH REALIZACJI

§ 3. 1. Klub Dziecięcy jest powołany do sprawowania opieki nad dziećmi w wieku od ukończenia 1 roku życia - do końca roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub 4 rok życia w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do złożenia dyrektorowi Klubu Dziecięcego, oświadczenia o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym.

2. Klub Dziecięcy stwarza warunki umożliwiające wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami psychofizycznymi.

3. Klub Dziecięcy rozpoznaje indywidualne potrzeby dziecka i umożliwia ich zaspokajanie.

4. Do klubu Dziecięcego mogą uczęszczać dzieci niepełnosprawne i wymagające szczególnej opieki.

5. Klub Dziecięcy wspomaga rozwój dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

6. Wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka zdrowego i niepełnosprawnego.

7. Do zadań Klubu Dziecięcego w szczególności należy:

1) zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych, zgodnie z jego potrzebami;

2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;

3) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka; i edukacyjnych, uwzględniających rozwój

4) zapewnienie dziecku racjonalnego wyżywienia zawierającego niezbędne składniki pokarmowe zgodnie z normami fizjologicznymi;

5) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz rodziny w wychowaniu dziecka;

6) organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych specjalistów;

7) praca zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz innych specjalistów;

8) uczenie nawyków sanitarno-higienicznych i samoobsługi;

9) promocja zdrowia;

10) kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej i właściwych zachowań społecznych;

11) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w zakresie dopuszczonym możliwościami techniczno-lokalowymi żłobka;

12) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych przez Klub Dziecięcy.

§ 4. 1. Klub Dziecięcy realizuje cele i zadania poprzez:

1) zapewnienie właściwych warunków lokalowych z wyposażeniem dostosowanym do wieku i potrzeb rozwojowych dzieci oraz fachowej opieki ze strony żłobka o odpowiednich kwalifikacjach,

2) stosowanie różnych metod i form pracy z dziećmi, uwzględniających ich rozwój psychomotoryczny,

3) stymulowanie procesów rozwojowych dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy,

4) organizowanie i prowadzenie zajęć: ruchowych, zabawowych z elementami edukacji, tematycznych, dydaktycznych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,

5) zapewnienie dzieciom pobytu na świeżym powietrzu,

6) współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach opieki i wychowania dziecka.

§ 5. 1. W czasie pobytu dziecka w Klubie Dziecięcym oraz w trakcie zajęć poza jego obiektem, opiekę nad dzieckiem sprawuje fachowy personel zatrudniony w placówce.

§ 6. 1. Rodzice/ opiekunowie prawni mogą uczestniczyć w zajęciach:

1) adaptacyjnych;

2) integracyjnych;

3) otwartych;

4) imprezach i uroczystościach okolicznościowych;

5) warsztatach, spotkaniach grupy i zebraniach ogólnych.

 2. Rodzic/prawny opiekun biorący udział w zajęciach zobowiązany jest do stosowania się do zaleceń personelu w trakcie prowadzonych zajęć.

3. Rodzic/ opiekun prawny ma prawo wglądu do dokumentacji dotyczącej prowadzenia zajęć opiekuńczo wychowawczych z elementami edukacji prowadzonych w Klubie Dziecięcym.

4. Rodzic/ opiekun prawny może uczestniczyć w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, prowadzonych w Klubie Dziecięcym po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z opiekunką grupy oraz dyrektorem pod warunkiem, że ich udział nie zakłóca rozkładu dnia obowiązującego w Klubie Dziecięcym ani pracy opiekunów.

5. Każde dziecko korzystające z usług Klubu Dziecięcego może być przyprowadzane i odbierane jedynie przez rodziców dziecka (opiekunów prawnych) lub przez pisemnie upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.

§ 7. 1. Klub Dziecięcy może realizować zadania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki skierowane do dzieci, ich rodziców lub opiekunów.

2. Powyższe zadania realizowane są na podstawie odrębnych wniosków o dofinansowanie, zawierających programy zdrowotne określające sposób ich prowadzenia.

3. Klub Dziecięcy wykonując swoje zadania może współpracować z innymi podmiotami i organizacjami.

Rozdział 4.

MIENIE KLUBU DZIECIĘCEGO

§ 8. Mienie Klubu Dziecięcego jest mieniem komunalnym przekazanym w zarząd.

§ 9. Klub Dziecięcy, realizując swoje zadania gospodaruje powierzonym mieniem z zachowaniem szczególnej staranności, zapewniając jego należytą ochronę i wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem.

Rozdział 5.

ZARZĄDZANIE KLUBEM DZIECIĘCYM

§ 10. 1. Klubem Dziecięcym kieruje jednoosobowo i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor, którym jest Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Konstytucji 3 Maja w Jaświłach, działając na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Jaświły i w tych granicach podejmuje decyzje dotyczące Klubu Dziecięcego oraz ponosi za nie odpowiedzialność. Dotyczy to również aktualizacji arkusza organizacyjnego. 

2. Do obowiązków i zadań Dyrektora należy:

1) realizacja celów i zadań Klubu Dziecięcego, określonych w niniejszym Statucie;

2) zapewnienie bezpieczeństwa i opieki wychowawczo - edukacyjnej nad dziećmi;

3) prawidłowe gospodarowanie mieniem Klubu Dziecięcego;

4) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi Klubu Dziecięcego;

5) zapewnienie należytego stanu higieniczno - sanitarnego Klubu Dziecięcego,

6) przygotowanie i wykonanie rocznego planu finansowego Klubu Dziecięcego;

7) ustalenie wewnętrznej organizacji pracy Klubu Dziecięcego,

8) dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Klubu Dziecięcego;

9) kierowanie działalnością Klubu Dziecięcego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

10) reprezentowanie Klubu Dziecięcego na zewnątrz.

3. W czasie nieobecności Dyrektora jego zadania realizuje upoważniony pisemnie przez niego pracownik Klubu Dziecięcego.

4. Czynności prawne dotyczące mienia komunalnego przekazanego Klubowi Dziecięcemu, Dyrektor podejmuje w granicach pełnomocnictw udzielonych przez Wójta Gminy Jaświły. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictw potrzebna jest zgoda Wójta Gminy Jaświły.

5. Dyrektor w celu realizacji zadań wydaje zarządzenia i regulaminy.

6. Obsługę księgowo-finansową Klubu Dziecięcego prowadzi Centrum Usług Wspólnych w Jaświłach.

§ 11. 1. Pracownicy Klubu Dziecięcego są pracownikami samorządowymi w rozumieniu ustawy o pracownikach samorządowych.

2. Dyrektor Klubu Dziecięcego jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników Klubu Dziecięcego.

§ 12. 1. Dyrektora Klubu Dziecięcego zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Jaświły.

2. Wójt Gminy Jaświły jest zwierzchnikiem służbowym Dyrektora i wykonuje wobec Dyrektora czynności z zakresu prawa pracy.

Rozdział 6.

ORGANIZACJA KLUBU DZIECIĘCEGO

§ 13. 1. Klub Dziecięcy funkcjonuje przez cały rok, od poniedziałku do piątku, we wszystkie dni robocze, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, ustalonych przerw i innych sytuacji losowych.

2. Termin przerwy wakacyjnej w pracy Klubu Dziecięcego ustalany jest corocznie na wniosek Dyrektora Klubu Dziecięcego w arkuszu organizacyjnym zatwierdzonym przez Wójta Gminy Jaświły.

3. Dyrektor corocznie do końca kwietnia opracowuje i przedkłada do zatwierdzenia arkusz organizacyjny, który zawiera:

1) Liczbę dzieci przyjętych do Klubu Dziecięcego,

2) Liczbę dzieci oczekujących na przyjęcie do Klubu Dziecięcego,

3) Stan i strukturę zatrudnienia,

4) Organizację opieki nad dziećmi w poszczególnych grupach,

5) Termin przerwy wakacyjnej.

4. Arkusz podlega zatwierdzeniu przez Wójta do 31 maja każdego roku.

§ 14. 1. W Klubie Dziecięcym zapewnia się opiekę nad dzieckiem w wymiarze do 8 godzin dziennie względem każdego dziecka.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wymiar opieki w Klubie Dziecięcym może być, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) dziecka, wydłużony, za dodatkową opłatą.

§ 15. 1. Liczba dzieci w Klubie Dziecięcym dostosowana jest do obowiązujących przepisów.

2. Skład personelu zatrudnionego w Klubie Dziecięcym jest dostosowany do liczby dzieci uczęszczających do Klubu Dziecięcego oraz do obowiązujących przepisów.

3. Dyrektor Klubu Dziecięcego i inne osoby zatrudnione w Klubie Dziecięcym do wykonywania pracy lub świadczenia usług, przed podjęciem zatrudnienia zobowiązane są do przedstawienia zaświadczenia o nie figurowaniu w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym i o nie skazaniu prawomocnym wyrokiem za inne przestępstwa umyślne.

§ 16. Szczegółowe zasady organizacji wewnętrznej i funkcjonowania Klubu Dziecięcego, szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych stanowisk pracy oraz godziny jego pracy określa Regulamin Organizacyjny Klubu Dziecięcego wprowadzony przez Dyrektora Klubu Dziecięcego w drodze zarządzenia.

§ 17. 1. W Klubie Dziecięcym może zostać utworzona rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców (opiekunów prawnych) dzieci uczęszczających do Klubu Dziecięcego.

2. Rada rodziców wybierana jest na zebraniu rodziców w głosowaniu.

3. Dyrektor Klubu Dziecięcego umożliwia rodzicom (opiekunom prawnym) dzieci uczęszczających do Klubu Dziecięcego zorganizowanie zebrania mającego na celu wybranie składu rady rodziców oraz uchwalenie regulaminu rady rodziców, w szczególności przez udostępnienie miejsca na zebranie oraz poinformowanie rodziców o jego terminie.

4. Zebranie rodziców odbywa się co najmniej raz w roku.

5. W Klubie Dziecięcym może działać tylko jedna rada rodziców.

Rozdział 7.

WARUNKI I KRYTERIA PRZYJMOWANIA DZIECI DO KLUBU DZIECIĘCEGO

§ 18. 1. Coroczne zapisy dzieci na wolne miejsca do Klubu Dziecięcego prowadzone są od 1 czerwca do 30 czerwca danego roku, na rok szkolny rozpoczynający się od 1 września tego roku, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Lista dzieci przyjętych do Klubu Dziecięcego od 1 września danego roku kalendarzowego powinna zostać ogłoszona najpóźniej do 15 sierpnia danego roku. 

3. Pierwszy nabór dzieci przed rozpoczęciem działalności Klubu Dziecięcego:

1) będzie prowadzony w terminie określonym przez Wójta Gminy Jaświły zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym rozdziale,

2) zostanie ogłoszony na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Jaświły, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Jaświły oraz na stronie internetowej,

3) lista dzieci przyjętych do Klubu Dziecięcego w roku szkolnym 2024/2025 zostanie ogłoszona najpóźniej na tydzień przed rozpoczęciem działalności Klubu Dziecięcego.

4. W przypadku, gdy liczba złożonych wniosków spełniających warunki przyjęcia dziecka określone w ust. 2, przekroczy liczbę wolnych miejsc w Klubie Dziecięcym, pierwszeństwo w przyjęciu do Klubu Dziecięcego ma dziecko, które uzyska największą liczbę punktów w postępowaniu rekrutacyjnym wg poniższych kryteriów:

Lp. Kryterium Liczba punktów za spełnianie kryterium
1. rodzice (opiekunowie prawni) wspólnie wychowują dziecko, oboje pracują w pełnym wymiarze lub prowadzą działalność gospodarczą oraz - dziecko, które ubiega się o przyjęcie do Klubu Dziecięcego, w dniu złożenia wniosku o przyjęcie do Klubu Dziecięcego ukończyło 1 rok życia 15
2. rodzice (opiekunowie prawni) wspólnie wychowują dziecko, oboje się uczą (studiują w systemie dziennym) 15
3. rodzic (opiekun prawny) samotnie wychowuje dziecko (w rozumieniu art. 50 ust. 5 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3) i pracuje w pełnym wymiarze lub prowadzi działalność gospodarczą 15
4. dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej 15
5. w ramach preferencji dla dzieci niepełnosprawnych - dziecko którego dotyczy wniosek posiada orzeczenie o niepełnosprawności 20
6. w ramach preferencji dla dzieci niepełnosprawnych - dziecko którego dotyczy wniosek posiada orzeczenie o niepełnosprawności, ma rodzeństwo posiadające orzeczenie o niepełnosprawności 25
7. w ramach preferencji dla rodzin wielodzietnych - dziecko którego dotyczy wniosek ma dwoje rodzeństwa poniżej 18 roku życia 20
8. w ramach preferencji dla rodzin wielodzietnych - dziecko którego dotyczy wniosek ma troje i więcej rodzeństwa poniżej 18 roku życia 25

5. W celu rozpatrzenia wniosków Dyrektor Klubu Dziecięcego powołuje trzyosobową komisję rekrutacyjną, której jest przewodniczącym.

6. Informację o spełnianiu kryteriów określonych w§ 18 ust. 6 rodzice (opiekunowie prawni) przekazują w formie pisemnego oświadczenia załączonego do wniosku.

7. Na żądanie Dyrektora Klubu Dziecięcego i w terminie przez niego ustalonym rodzice (opiekunowie prawni) przedkładają do wglądu dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów określonych w § 18 ust. 4.

8. W przypadku nieprzedłożenia w terminie wskazanym przez Dyrektora Klubu Dziecięcego dokumentów potwierdzających spełnianie określonego kryterium przyjmuje się, że odpowiednio rodzice (opiekunowie prawni) lub dziecko którego dotyczy wniosek, danego kryterium nie spełniają.

9. Komisja rekrutacyjna ustala osobno dla każdego wniosku liczbę punktów za spełnianie kryteriów określonych w § 18 ust. 6 i ustala kolejność przyjęcia dzieci do Klubu Dziecięcego. W przypadku uzyskania jednakowej liczby punktów o przyjęciu do Klubu Dziecięcego decyduje kolejność złożonych wniosków.

10. Lista dzieci przyjętych do żłobka zostaje ogłoszona w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia zakończenia prac komisji rekrutacyjnej.

11. Dzieci, które nie zostały przyjęte do Klubu Dziecięcego z powodu braku wolnych miejsc, zostaną umieszczone na liście rezerwowej i przyjmowane będą w pierwszej kolejności po zwolnieniu się miejsca.

12. Do Klubu Dziecięcego może być przyjęta taka liczba dzieci, która gwarantuje dzieciom właściwą opiekę oraz pełne bezpieczeństwo w czasie prowadzonych zajęć.

13. W przypadku wolnych miejsc w Klubie Dziecięcym dzieci przyjmowane są przez cały rok szkolny.

14. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego na dany rok szkolny, Klub Dziecięcy nadal dysponuje wolnymi miejscami, mogą być do niego przyjęte na jeden rok szkolny dzieci niespełniające warunków, o których mowa w § 18.

§ 19. 1. Z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka przyjętego do Klubu Dziecięcego zawiera się umowę w sprawie korzystania z usług Klubu Dziecięcego oraz odpłatności za te usługi.

2. Skreślenie dziecka z listy dzieci przyjętych do Klubu Dziecięcego może nastąpić w każdym czasie z powodu:

1) nieuczęszczania dziecka do Klubu Dziecięcego przez okres 30 dni bez poinformowania Klubu Dziecięcego i bez przedstawienia uzasadnionej przyczyny, lub

2) nie wywiązywania się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w placówce opłat za usługi w czasie przekraczającym 30 dni od wymaganego terminu wpłaty, lub

3) niezgłoszenia się dziecka do Klubu Dziecięcego w terminie 14 dni od daty wyznaczonej jako dzień przyjęcia dziecka i nieusprawiedliwienia w tym terminie nieobecności dziecka, lub

4) zatajenia informacji o stanie zdrowia dziecka mających wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w placówce, która uniemożliwia przebywanie dziecka w Klubie Dziecięcym, lub

5) gdy rodzice (opiekunowie prawni) podali nieprawdziwe informacje na etapie rekrutacji mające wpływ na wynik postępowania rekrutacyjnego dotyczące w szczególności miejsca zamieszkania, zatrudnienia.

3. W przypadku nieobecności dziecka w Klubie Dziecięcym, Dyrektor może przyjąć na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności inne dziecko pod warunkiem, że:

1) nieobecność dziecka trwa powyżej 1 miesiąca.

2) dziecko znajduje się na liście oczekujących na przyjęcie do Klubu Dziecięcego.

3) pomiędzy rodzicem (opiekunem prawnym) została zawarta umowa o świadczenie usług przez Klub Dziecięcy, zawarta na czas nieobecności innego dziecka w Klubie Diecięcym.

4. Przynajmniej jeden z rodziców (opiekunów prawnych) dziecka, którego nieobecność będzie trwała co najmniej 1 miesiąc, jest zobowiązany skutecznie uprzedzić Dyrektora Klubu Dziecięcego o nieobecności i przewidywanym terminie jej zakończenia.

5. Rodzice/prawni opiekunowie i opiekunki współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania opiekuńczego, edukacyjnego i wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju.

6. Rodzice / prawni opiekunowie mają prawo do:

1) uzyskiwania od opiekunek rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych,

2) uzyskiwania od opiekunek porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,

3) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć,

4) ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem placówki od następstw nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia.

7. W Klubie Dziecięcym nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.

8. W Klubie Dziecięcym nie wolno podawać żadnych lekarstw.

Rozdział 8.

ZASADY USTALANIA OPŁAT ZA POBYT I WYŻYWIENIE DZIECKA W KLUBIE DZIECIĘCYM

§ 20. 1. Za pobyt dziecka w Klubie Dziecięcym będą pobierane opłaty od rodziców lub prawnych opiekunów dziecka za korzystanie z usług w postaci:

1) opłaty za pobyt, w wysokości i warunkach ustalonych w uchwale Rady Gminy;

2) opłaty za wyżywienie, z zastrzeżeniem ust. 3, 4 i 5;

3) dodatkowej opłaty za korzystanie z wydłużonego czasu przebywania dziecka w Klubie Dziecięcym uchwalonej przez Radę Gminy.

2. Opłatę za wyżywienie ustala Dyrektor Klubu Dziecięcego w porozumieniu z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka, do wysokości maksymalnej stawki dziennej określonej w uchwale Rady Gminy.

3. Opłata za wyżywienie przyjmowana jest za rzeczywistą ilość dni pracy Klubu Dziecięcego w miesiącu.

4. Zwrot kosztów wyżywienia dokonywany jest za okres nieobecności zgłoszonej przez rodziców lub prawnych opiekunów danego dziecka, w wysokości proporcjonalnej do okresu zgłoszonej nieobecności dziecka z zastrzeżeniem, iż zwrot przysługuje od dnia następnego po dniu zgłoszenia przez rodzica nieobecności dziecka.

5. Opłata za pobyt ulega zwrotowi jedynie w przypadku urlopowania dziecka lub otrzymania, za opłacony przez rodziców miesiąc, dopłaty finansowej, o której mowa w art. 64c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

6. Zwolnienie od ponoszenia opłaty stałej za pobyt dziecka w Klubie Dziecięcym obowiązuje w przypadkach i wysokości określonych w uchwale Rady Gminy.

7. Koszty zajęć dodatkowych organizowanych w Klubie Dziecięcym ponosi rodzic w pełnej wysokości ustalonej przez Dyrektora Klubu Dziecięcego. Odpłatność ta zawiera zwrot kosztów organizacji zajęć, nie zawiera zysku.

§ 21. 1. Opłaty za korzystanie z usług Klubu Dziecięcego wnoszone są przez rodziców (opiekunów) dziecka na rachunek bankowy Klubu Dziecięcego i odprowadzane na rachunek Budżetu Gminy Jaświły.

Rozdział 9.

GOSPODARKA FINANSOWA

§ 22. 1. Klub Dziecięcy działa na zasadach określonych dla jednostek budżetowych.

2. Gospodarka finansowa Klubu Dziecięcego prowadzona jest na podstawie rocznego planu finansowego opracowanego zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o finansach publicznych.

3. Klub Dziecięcy posiada odrębny rachunek bankowy.

4. Klub dziecięcy prowadzi księgowość zgodnie z zakładowym planem kont dla jednostek budżetowych, a także sporządza sprawozdawczość finansową z uwzględnieniem klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.

Rozdział 10.

NADZÓR I KONTROLA

§ 23. 1. Nadzór nad działalnością Klubu Dziecięcego sprawuje Wójt Gminy Jaświły.

2. Kontrolę finansową Klubu Dziecięcego przeprowadza Wójt Gminy Jaświły poprzez swoje organy kontroli i zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Wójt Gminy Jaświły sprawuje nadzór nad działalnością Klubu Dziecięcego poprzez dokonywanie kontroli i oceny jego działalności oraz pracy Dyrektora, która w szczególności obejmuje:

1) warunki i jakość opieki;

2) realizację zadań statutowych;

3) prawidłowość gospodarowania mieniem;

4) gospodarkę finansową. 

§ 24. 1. Kontrolę wewnętrzną w Klubie Dziecięcym sprawują: Dyrektor oraz pracownicy w granicach pełnomocnictw udzielonych przez Dyrektora Klubu Dziecięcego.

2. Szczegółowe zasady, tryb i terminy kontroli określa Regulamin kontroli wewnętrznej Klubu Dziecięcego.

Rozdział 11.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 25. Klub Dziecięcy prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 26. Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Jaświły

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Wojtkielewicz

Data wytworzenia: 2024-09-18

Wprowadzający: Jakub Kulesza

Data modyfikacji: 2024-09-18

Opublikował: Jakub Kulesza

Data publikacji: 2024-09-18