UCHWAŁA NR XXI/146/21 RADY GMINY JAŚWIŁY z dnia 25 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Jaświły

UCHWAŁA NR XXI/146/21
RADY GMINY JAŚWIŁY
z dnia 25 sierpnia 2021 r.
o przygotowaniu projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków
na terenie Gminy Jaświły
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020r. poz. 2028) oraz projektu regulaminu dostarczania wody
i odprowadzania ścieków opracowanego przez Wodociągi Podlaskie sp. z o.o. z siedzbą w Białymstoku ul.
Elewotorska uchwala się, co następuje:
§ 1. Przygotowuje się projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy
Jaświły stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wójtowi Gminy Jaświły powierza się:
1) przekazanie niniejszego projektu regulaminu do Wód Polskich celem zaopiniowania;
2) zawiadomienie Spółki Wodociągi Podlaskie sp. z o.o. o przekazaniu projektu regulaminu do zaopiniowania
przez Wody Polskie.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Robert Wojtkielewicz
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 1Załącznik do uchwały Nr XXI/146/21
Rady Gminy Jaświły
z dnia 25 sierpnia 2021 r.
Projekt egulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Jaświły
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Niniejszy regulamin dotyczy dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Jaświły
(zwanej dalej Gminą).
2. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców
usług.
3. Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie, jakie nakładają im akty prawne
wyższego rzędu, w tym w szczególności ustawa.
4. Ilekroć w niniejszym regulaminie mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028, z późn.
zm.). Pozostałe pojęcia użyte w regulaminie mają znaczenie wskazane w ustawie.
Rozdział 2.
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie
dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§ 2. 1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnienia następującego minimalnego poziomu świadczonych
usług:
1) ciągłości i niezawodności dostawy wody do nieruchomości o ciśnieniu umożliwiającym użytkowanie
wody nie mniejszym niż 0,05 MPa, w granicach technicznych możliwości świadczenia usług, w ilości
nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę, w granicach technicznych możliwości świadczenia usług wyznaczonych
m.in. strukturą i średnicą przyłącza wodociągowego oraz instalacji wewnętrznej odbiorcy usług.
2)
zapewnić dostawę wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi o należytej jakości ,wolną od
mikroorganizmów chorobotwórczych i pasożytów w liczbie stanowiącej potencjalne zagrożenie dla
zdrowia ludzkiego ,wszelkich substancji w stężeniach stanowiących potencjalne zagrożenie dla zdrowia
ludzkiego oraz nie wykazującą agresywnych właściwości korozyjnych o jakości
i parametrach
nieprzekraczających wymienionych nieprzekraczających parametrów określonych w przepisach
obowiązującego prawa a w szczególności w zakresie następujących parametrów:
a) żelazo 200μg Fe/l
b) mangan 50μg Mn/l,
c) jon amonowy 0,50 mg NH4+/l,
d) azotany 50mg NO3-/l,
e) azotyny 0,50 mg NO2-/l,
f) barwa akceptowalna i bez nieprawidłowych zmian,
g) mętność 1NTU,
h) pH 6,5-9,5,
i) ciągłości i niezawodności odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, w granicach
technicznych możliwości świadczenia usług, w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę, w granicach
technicznych możliwości świadczenia usług wyznaczonych m.in. strukturą, średnicą przyłącza
kanalizacyjnego oraz instalacji wewnętrznej odbiorcy usług.
§ 3. W zakresie dostarczania wody Przedsiębiorstwo:
1) zapewnia ciągłość dostawy wody w ilości, zapewniającej zaspokojenie potrzeb bytowych odbiorców
świadczonych usług,
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 12) dostarcza odbiorcy usług wodę z sieci wodociągowej na podstawie pisemnej umowy,
o treści ustalonej według zasad określonych przepisami obowiązującego prawa i niniejszym regulaminem,
3) w zakresie w jakim wymagają tego przepisy prawa, wydaje warunki techniczne niezbędne do podłączenia
do sieci będącej w eksploatacji przedsiębiorstwa oraz uzgadniać przedłożoną przez inwestora dokumentację
techniczną,
4) prowadzi regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody,
5) prowadzi okresową kontrolę urządzeń wodociągowych posiadanych przez przedsiębiorstwo,
6) odpowiada za utrzymanie i prawidłowe funkcjonowanie urządzeń wodociągowych,
7) usuwa awarie urządzeń wodociągowych,
8) wznawia dostarczanie wody niezwłocznie po ustaniu przyczyn uzasadniających odcięcie przyłącza
wodociągowego.
§ 4. 1. W zakresie odbioru ścieków Przedsiębiorstwo:
1) zapewnia przyjęcie do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieki wprowadzane przez odbiorcę usług,
2) zapewnia ciągły odbiór ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami
i obowiązującą umową o odprowadzanie ścieków,
3) odprowadza wprowadzone ścieki do posiadanych urządzeń,
4) zapewnia należyte warunki odbioru ścieków oraz zapewnia jakość oczyszczonych i odprowadzanych
ścieków, w szczególności poprzez regularne prowadzenie kontroli ilości i jakości oczyszczonych
i odprowadzanych ścieków, w tym ścieków przemysłowych oraz przestrzegania warunków wprowadzania
ścieków do urządzeń kanalizacyjnych,
5) wydaje warunki techniczne przyłączenia nieruchomości do sieci i uzgadniania dokumentacji projektowej,
6) wznawia odprowadzanie ścieków niezwłocznie po ustaniu przyczyn uzasadniających odcięcie przyłącza
kanalizacyjnego.
§ 5. W zakresie, w jakim urządzenia i sieci wodociągowe lub kanalizacyjne należą do Gminy, Gmina
zobowiązana jest współdziałać z Przedsiębiorstwem w celu umożliwienia przedsiębiorstwu wykonania jego
obowiązków przewidzianych niniejszym regulaminem i przepisami prawa.
Rozdział 3.
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§ 6. 1. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy między
przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.
2. Umowa określa szczegółowe obowiązki stron, w tym zasady utrzymania przyłączy oraz warunki
usuwania ich awarii.
3. Umowa jest zawierana w formie pisemnej.
§ 7. 1. Umowa może być zawarta z osobą, która spełnia przewidziane przepisami prawa warunki.
2. Przedsiębiorstwo udostępnia zainteresowanym podmiotom informacje o szczegółowych warunkach
zawierania umów, jak również
o konieczności przedstawienia przez odbiorców usług dokumentów
umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów.
3. Przedsiębiorstwo udostępnia odpowiedni wzór wniosku o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę oraz
wzór umowy o zaopatrzenie w wodę.
4. Postanowienia umów zawieranych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z odbiorcami
usług nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów
wykonawczych oraz postanowień niniejszego regulaminu.
§ 8. Umowa o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem
wodociągowo-kanalizacyjnym zawierana jest na pisemny wniosek , który powinien zawierać elementy
wymagane przepisami powszechnie obowiązującego prawa
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 2Rozdział 4.
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 9. 1. Podstawę rozliczeń wynikających z umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków stanowi
aktualna taryfa przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, określająca ceny i stawki opłat za zbiorowe
zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, a także ilość wody dostarczonej do nieruchomości
i odpowiednio ilość odprowadzonych ścieków, określone zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego
prawa w tym art. 27 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
2. Podstawą obciążenia odbiorcy usług należnością za świadczoną przez Przedsiębiorstwo usług dostawy
wody i odbioru ścieków jest faktura.
3. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki w terminie określonym
w fakturze,
4. Wejście w życie nowej taryfy nie wymaga zmiany umowy i obowiązuje w rozliczeniach za usługi
świadczone przez Przedsiębiorstwo bez potrzeby odrębnego powiadamiania odbiorcy usług. Powyższe
postanowienie stosuje się odpowiednio do zmiany ustawy o podatku od towarów i usług, a w szczególności
stawek tego podatku.
Rozdział 5.
Warunki przyłączania do sieci
§ 10. 1. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej odbywa się na wniosek
podmiotu ubiegającego się o przyłączenie.
2. Celem złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci osoba ubiegająca się
o przyłączenie może skorzystać z wzorów wniosków i oświadczeń dostępnych w siedzibie oraz na stronie
internetowej Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
3. Podmiot ubiegający się o przyłączenie jego nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej
składa Przedsiębiorstwu wniosek o przyłączenie, który powinien zawierać, elementy wskazane w przepisach
powszechnie obowiązującego prawa co najmniej :
a) imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy,
b) adres do korespondencji,
c) określenie przewidywanej ilości pobieranej wody oraz jej przeznaczenia,
d) wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaju (w przypadku dostawców ścieków
przemysłowych, również jakości odprowadzanych ścieków oraz zastosowanych lub planowanych do
zastosowania urządzeń podczyszczających),
e) określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług ze wskazaniem ewentualnych innych
źródeł poboru wody.
f) adres i opis nieruchomości, do której będzie dostarczana woda lub z której będą odprowadzane ścieki,
w szczególności określenie jej powierzchni, sposobu zagospodarowania i przeznaczenia,
g) wskazanie proponowanego terminu rozpoczęcia poboru wody i odprowadzania ścieków,
h) datę i podpis osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
§ 11. Do wniosku, o którym mowa w § 14, podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci powinien
załączyć:
1) plan zabudowy lub szkic sytuacyjny określający usytuowanie przyłacza względem sieci wodociągowej
i/lub kanalizacyjnej i/lub innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu
2) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
§ 12. 1. Jeżeli są spełnione warunki techniczne umożliwiające przyłączenie nieruchomości do sieci,
Przedsiębiorstwo, w terminie:
1) 21 - dni w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w tym znajdujących się w zabudowie
zagrodowej,
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 32) 45 dni - w pozostałych przypadkach, od otrzymania prawidłowo złożonego i kompletnego wniosku,
o którym mowa w § 13, wraz z kompletem niezbędnych załączników, określa warunki techniczne
przyłączenia nieruchomości do sieci.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może
przedłużyć terminy określone w ust. 1 odpowiednio o kolejne 21 lub 45 dni, po uprzednim zawiadomieniu
podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci z podaniem uzasadnienia przyczyn tego przedłużenia.
3. Warunki techniczne przyłączenia powinny określać co najmniej:
1) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa,
2) informacje o rodzaju i treści dokumentów, jakie powinien przedłożyć podmiot ubiegający się
o przyłączenie do sieci,
3) okres ważności wydanych warunków przyłączenia (nie krótszy niż jeden rok),
4) parametry techniczne przyłącza,
5) miejsce zainstalowania urządzenia pomiarowego - w przypadku zamiaru odprowadzania ścieków
przemysłowych i wystąpienia przesłanek określonych w art. 10 pkt 6 ustawy,
6) miejsce zainstalowania wodomierza głównego.
4. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.
5. Warunki techniczne stanowią podstawę do rozpoczęcia prac projektowych.
6. Do warunków przyłączenia do sieci Przedsiębiorstwo załącza wzór umowy o przyłączenie do jego sieci
wodociągowej.
§ 13. 1. Wyniki prób szczelności i odbiorów należy potwierdzić przy udziale upoważnionych
przedstawicieli stron w protokołach, których wzory określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
§ 14. 1. Warunki przyłączenia określają co najmniej:
1) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej Przedsiębiorstwa,
2) przeznaczenie wody dostarczanej przez Przedsiębiorstwo, z podziałem na poszczególne cele, w oparciu
o bilans zapotrzebowania na wodę, ujęty we wniosku o przyłączenie,
3) miejsce zainstalowania wodomierza głównego.
2. Warunki techniczne stanowią podstawę do rozpoczęcia prac projektowych przez Odbiorcę.
§ 15. Wznowienie dostawy wody przyłączem wodociągowym, jeżeli pozostawało ono nieczynne przez
okres, którego długość rodzi zagrożenie utraty zdolności technicznej do bezpiecznego przesyłu wody, następuje
w oparciu o nowe warunki przyłączenia do sieci wydane przez Przedsiębiorstwo.
Rozdział 6.
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług
wodociągowo-kanalizacyjnych
§ 16. 1. Ustala się techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-
kanalizacyjnych:
1) w zakresie usług wodociągowych:
a) nieruchomość może zostać podłączona do istniejącej sieci wodociągowej poprzez przyłącze
wodociągowe, włączone bezpośrednio do sieci wodociągowej;
b) odległość nieruchomości od sieci wodociągowej oraz lokalizacja nieruchomości nie wskazuje na
konieczność rozbudowy sieci wodociągowej;
c) na przyłączu wodociągowym może być zainstalowany tylko jeden wodomierz główny;
d) instalacja wodociągowa w budynku wykonana jest zgodnie z warunkami technicznymi ,jakim powinny
odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie, o których mowa w Art.7 ust.1 pkt1) Ustawy z dnia
7 lipca 1994 –Prawo budowlane;
2) w zakresie usług kanalizacyjnych:
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 4a) nieruchomość może zostać podłączona do istniejącej sieci kanalizacyjnej poprzez przyłącze
kanalizacyjne, włączone bezpośrednio do sieci kanalizacyjnej;
b) odległość nieruchomości od sieci kanalizacyjnej oraz lokalizacja nieruchomości nie wskazuje na
konieczność rozbudowy sieci kanalizacyjnej;
c) przyłącze kanalizacyjne z nieruchomości powinno być włączone do sieci kanalizacyjnej poprzez studnię
rewizyjną z lokalizowaną na tej sieci. W przypadku włączenia przyłącza kanalizacyjnego do kanału
o średnicy ≥Ø600 dopuszcza się wykonanie tego włączenia bezpośrednio do kanału, przy czym w takiej
sytuacji studnia rewizyjna winna być zabudowana na przyłączu kanalizacyjnym bezpośrednio przy
włączeniu go do kanału;
d) średnica minimalna przyłącza kanalizacyjnego wynosi Ø160 ,a maksymalna ograniczona jest średnicą
i przepustowością sieci kanalizacyjnej w miejscu włączenia przyłącza do sieci;
e) instalacja kanalizacyjna w budynku wykonana jest zgodnie z warunkami technicznymi, jakim powinny
odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie, o których mowa w Art.7 ust.1 pkt 1) Ustawy z dnia
7 lipca 1994–Prawo budowlane;
Rozdział 7.
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
odbioru wykonanego przyłącza
§ 17. Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci przed rozpoczęciem budowy i po sporządzeniu dla
przyłączy planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub jednostkowej, przedkłada
przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu sporządzony plan celem sprawdzenia przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne, czy uwzględnia on wydane warunki przyłączenia do sieci.
§ 18. 1. Wykonane przyłącze podlega odbiorowi technicznemu, który polega na sprawdzeniu przez
Przedsiębiorstwo zgodności wykonania przyłącza z dokumentacją projektową i warunkami technicznymi
przyłączenia nieruchomości do sieci w tym kontroli:
1) ułożenia rur w otwartym wykopie, pod rygorem odkrycia wykonanego przyłącza przez podmiot
przyłączany bądź pokrycia kosztu inspekcji TV przyłącza kanalizacyjnego;
2) funkcjonowania zestawu wodomierzowego na przyłączu wodociągowym w budynku lub w studni
wodomierzowej;
3) wykonania studni wodomierzowej na przyłączu wodociągowym;
4) wykonania studni kanalizacyjnych na przyłączu kanalizacyjnym.
2. Protokół odbioru przyłącza stanowi potwierdzenie prawidłowości jego wykonania.
3. Włączenie dopływu wody z sieci wodociągowej lub włączenie odbioru ścieków do sieci kanalizacyjnej,
dokonywane jest przez Przedsiębiorstwo niezwłocznie po dokonaniu odbioru technicznego przyłącza oraz
zawarciu umowy.
4. W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi warunkami przyłączenia oraz z przedstawioną
w ramach uzgodnień dokumentacją techniczną.
5. Należy pisemnie lub telefonicznie ustalić termin wykonania i odbioru przyłącza z przedsiębiorstwem
wodociągowo-kanalizacyjnym z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem przed przystąpieniem do
planowanych prac, z zastrzeżeniem, że wykonanie i odbiór przyłącza może nastąpić jedynie, jeśli w okresie
3 dni poprzedzających planowane prace oraz w dniu planowanych prac temperatura powietrza i gruntu nie była
i nie jest niższa niż + 1 0 C chyba, że wyższa temperatura powietrza lub gruntu lub dłuższy okres utrzymywania
się określonych temperatur, wymagane są przez producentów lub dostawców rozwiązań lub materiałów
stosowanych przy wykonaniu robót.
6. Określone w warunkach przyłączenia odbiór końcowy, a także próby i odbiory częściowe są
przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
7. Odbioru dokonuje się przed zasypaniem przyłącza. Odbiór prac ulegających częściowemu zakryciu
(zasypaniu) podmiot przyłączany jest zobowiązany zgłaszać przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu
przed zakryciem (zasypaniem).
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 58. Przed zasypaniem przyłącza podmiot przyłączany zobowiązany jest wykonać geodezyjną inwentaryzacje
powykonawczą w zakresie wymaganym przepisami powszechnie obowiązującego prawa w dwóch
egzemplarzach, z których jeden dostarcza do Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, a drugi do
odpowiedniego organu zajmującego się aktualizacją dokumentacji geodezyjnej .
9. Po dokonaniu pozytywnego odbioru technicznego i zawarciu umowy o zaopatrzenie w wodę lub
odprowadzanie ścieków następuje montaż przyrządów pomiarowych.
Rozdział 8.
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów
dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 19. 1. W przypadku niedotrzymania ciągłości świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-
kanalizacyjne usług oraz odpowiednich parametrów dostarczanej przez nie wody, przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek:
1) poinformować niezwłocznie odbiorców usług o takich przypadkach, na swojej stronie internetowej,
w mediach lokalnych lub w inny zwyczajowo przyjęty przez przedsiębiorstwo sposób, w tym wskazać, o ile
to możliwe, planowany termin przywrócenia prawidłowego funkcjonowania sieci i odpowiednich
parametrów dostarczanej wody, jeżeli jest on możliwy do przewidzenia,
2) zapewnienia odbiorcom usług zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw w dostawie wody
przekraczających 12 godzin oraz poinformowania odbiorców usług o lokalizacji takich punktów, na swojej
stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty przez przedsiębiorstwo sposób,
3) podjąć, w zakresie w jakim jest to możliwe, niezbędne działania celem przywrócenia ciągłości świadczenia
usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody.
§ 20. O planowanych ograniczeniach w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne informuje odbiorców usług, na swojej stronie internetowej, w mediach lokalnych
lub w inny zwyczajowo przyjęty przez przedsiębiorstwo sposób, co najmniej na 3 dni robocze przed dniem,
w którym przerwa w świadczeniu usług się rozpocznie. Jeżeli planowane jest odcięcie dostaw wody lub
zamknięcie przyłącza kanalizacyjnego, przedsiębiorstwo informuje, w sposób opisany powyżej, odbiorców
usług co najmniej 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłącza
kanalizacyjnego, podając jednocześnie informacje o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów
poboru.
§ 21. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach
wskazanych w przepisach prawa, w tym przypadku, gdy wykonano je niezgodnie z przepisami prawa lub
jakość wprowadzanych do sieci ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa,
w szczególności w ustawie i w wydanych do niej aktach wykonawczych. Postanowienie to nie narusza innych
uprawnień przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu
w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
Rozdział 9.
Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji
oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń
w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków
§ 22. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do wyznaczenia osoby lub osób
odpowiedzialnych za obsługę odbiorców usług oraz podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci,
w tym informowanie ich o obowiązujących przepisach i regulacjach i umowach oraz o wynikających z nich
prawach i obowiązkach, a także przyjmowania reklamacji, jak również do informowania o szczegółowych
warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisanie
umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów.
§ 23. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zapewnia, aby informacje zawierające co najmniej:
1) wskazanie komórki organizacyjnej upoważnionej do kontaktów z odbiorcami usług oraz podmiotami
ubiegającymi się o przyłączenie do sieci oraz do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji,
2) dane umożliwiające kontakt,
3) godziny przyjmowania reklamacji oraz udzielania informacji,
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 6były udostępnione w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz na jego stronie
internetowej.
§ 24. Przedsiębiorstwo wodociągowo kanalizacyjne zapewnia, aby w jego siedzibie lub na jego stronie
internetowej udostępnione były następujące:
1) dokumenty w aktualnym brzmieniu:
a) taryfa,
b) niniejszy regulamin,
c) tekst jednolity ustawy (w przypadku braku tekstu jednolitego – tekst ujednolicony) wraz z aktami
wykonawczymi.
2) informacje dotyczące:
a) szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawienia dokumentów
umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów,
b) procedury reklamacyjnej,
c) sposobu rozstrzygania, zgodnie z ustawą, spraw spornych w przedmiocie:
- odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne,
- odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, lub odmowy przyłączenia do sieci
nieruchomości, osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
§ 25. 1. Odbiorcy usług oraz podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci mają prawo wnoszenia do
przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego reklamacji dotyczących świadczonych przez nie usług, w tym
w szczególności dotyczących:
1) wysokości naliczonych odbiorcy opłat za takie usługi,
2) ilości i jakości świadczonych usług,
3) funkcjonowania przyrządów
wodociągowo-kanalizacyjnego.
pomiarowych
(opomiarowania)
należących
do
przedsiębiorstwa
2. Reklamacja powinna być sporządzona i doręczona przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu
w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Reklamacja dotycząca naruszenia jakości, ciągłości dostaw i ciśnienia wody powinna być dokonana
niezwłocznie po wystąpieniu zakłócenia w celu dokonania sprawdzenia przez przedsiębiorstwo wodno-
kanalizacyjne.
4. Inne reklamacje Odbiorca może zgłaszać w terminie 21 dni od daty otrzymania faktury lub zdarzenia
stanowiącego podstawę reklamacji.
§ 26. 1. Reklamacje powinny zawierać:
1) imię i nazwisko albo firmę podmiotu zgłaszającego reklamację,
2) przedmiot reklamacji,
3) przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację,
4) informacje co do możliwości kontaktu z podmiotem zgłaszającym reklamację,
5) numer i datę umowy, jeśli Odbiorca posiada więcej niż jedną umowę,
6) podpis Odbiorcy.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego
o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 30 dni od daty jej wpływu w formie pisemnej, chyba że podmiot
zgłaszający reklamację wskaże inny sposób kontaktu.
3. Jeżeli rozpatrzenie reklamacji wymaga podjęcia czynności na terenie nieruchomości należącej do
Odbiorcy, udostępnia on nieruchomość osobom reprezentującym przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne.
Zaniechanie udostępniania nieruchomości wstrzymuje rozpatrzenie reklamacji.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 74. Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej. Możliwe jest także udzielenie
odpowiedzi na reklamację pocztą elektroniczną, faksem lub w inny sposób, o ile Odbiorca wskaże taką formę.
5. Odmowa
uwzględnienia
reklamacji
przez
w całości lub w części wymaga sporządzenia uzasadnienia.
przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne
6. W przypadku reklamacji wskazań wodomierza głównego, reklamację uwzględnia się o ile kontrola
metrologiczna potwierdzi nieprawidłowość działania tego wodomierza.
§ 27. 1. Jeśli reklamacja dotyczy parametrów wody, ich sprawdzenie następuje na przyłączu
wodociągowym lub na najbliższym odcinku sieci wodociągowej w miejscu technicznie dostępnym.
2. Przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne udziela odpowiedzi Odbiorcy w sprawach innych niż reklamacje,
w szczególności w sprawach zakłóceń w dostawie wody i odprowadzenia ścieków, w terminach:
1) zapytania otrzymane telefonicznie, faksem lub drogą elektroniczną – bez zbędnej zwłoki, jednak w terminie
nie dłuższym niż 3 dni robocze, tym samym kanałem informacyjnym,
2) wystąpienie na piśmie – w terminie 14 dni w formie pisemnej, chyba że Odbiorca dopuścił udzielenie
informacji w innej formie.
§ 28. Informacje podane przez Odbiorcę w umowie, dotyczące w szczególności: adresu siedziby lub
miejsca zamieszkania, adresu do korespondencji, wiążą strony do czasu pisemnego zawiadomienia o ich
zmianie przez Odbiorcę.
§ 29. 1. W przypadku opóźnienia z wpłatą należności, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
wystawia upomnienie.
2. Upomnienie może zostać wysłane Odbiorcy nie częściej niż raz w miesiącu.
§ 30. 1. Kontrole i czynności dokonywane na podstawie art. 7 ustawy przeprowadza się w dniach
i godzinach pracy obowiązujących u Odbiorcy, w sposób nie zakłócający pracy, z zastrzeżeniem
art. 10 pkt 3 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z zastrzeżeniem
ustępu 2.
2. Kontrolę w lokalu mieszkalnym przeprowadza się w godzinach od 7oo do 20oo, z wyłączeniem dni
ustawowo wolnych od pracy.
Rozdział 10.
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 31. 1. Prawo do pobierania wody na cele przeciwpożarowe z sieci przedsiębiorstwa wodociągowo-
kanalizacyjnego posiadają wyłącznie jednostki straży pożarnej.
2. Informacja o ilości wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem miejsca i daty poboru
określa pisemna informacja składana przez komendanta straży pożarnej która stanowi podstawę do rozliczeń
za pobraną wodę pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a Gminą Jaświły.
3. Przedsiębiorstwo obciąża gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone
w taryfie.
4. Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są na podstawie deklaracji Straży
Pożarnej lub Gminy.
Rozdział 11.
Postanowienia końcowe
§ 32. Z chwilą wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc dotychczasowy Regulamin.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Id: D53A6F90-EB0B-4062-9901-B422C5BC8543. Podpisany
Strona 8

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Jaświły

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Wojtkielewicz

Data wytworzenia: 2021-08-25

Wprowadzający: Patryk Pawełko

Data modyfikacji: 2021-08-26

Opublikował: Patryk Pawełko

Data publikacji: 2021-08-26