Uchwała Nr XXVII/195/22 Rady Gminy Jaświły z dnia 14 czerwca 2022 r. o uchwaleniu "Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Gminy Jaświły na lata 2022 -2027"
Uchwała Nr XXVII/195/22
Rady Gminy Jaświły
z dnia 14 czerwca 2022 r.
o uchwaleniu "Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Gminy Jaświły na lata 2022 -2027"
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559) uchwala się, co następuje:
- 1. Przyjmuje się Wieloletni Program Inwestycyjny Gminy Jaświły na lata 2022 - 2027 stanowiący załączniki do niniejszej uchwały.
- 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
- 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy |
Załącznik do uchwały Nr XXVII/195/22
Rady Gminy Jaświły
z dnia 14 czerwca 2022 r.
WIELOLETNI PROGRAM INWESTYCYJNY (WPI) NA LATA 2022- 2027
Skuteczne podejmowanie działań służących rozwojowi lokalnemu wymaga perspektywicznego myślenia wykraczającego poza roczne ramy planowania budżetowego. Jedna z ważniejszych decyzji, jaką musi podejmować władza samorządowa dotyczy wyboru strategicznych inwestycji sprzyjających poprawie warunków życia mieszkańców oraz warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Przyjmowany zestaw projektów inwestycyjnych powinien wpisywać się w strategiczne cele rozwoju oraz być zgodny z misją i wizją rozwoju gminy. Stąd nieodzownym elementem dokumentów strategicznych rozwoju gminy jest Wieloletni Program Inwestycyjny, który oznacza program działania złożony ze zbioru projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez gminę w okresie od kilku do kilkunastu lat. Obejmuje on w swojej treści roczne plany inwestycyjne i środki finansowe przeznaczone w kolejnych latach na prowadzenie inwestycji (wraz z przewidywanymi źródłami ich pozyskania).
Należy jednak zauważyć, że program ten nie wyczerpuje wszystkich zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji. Zawiera on głównie przedsięwzięcia o znaczeniu strategicznym. Może ulegać modyfikacjom i uzupełnieniom w zależności od zachodzących zmian w otoczeniu bliższym i dalszym gminy. Powinien być monitorowany i modyfikowany w zależności od potrzeb.
Wieloletni program inwestycyjny winien przyczyniać się do skutecznego i efektywnego wydatkowania ograniczonych środków finansowych, skutecznej realizacji podstawowych celów rozwoju gminy, sięgania po finansowanie zewnętrzne inwestycji, poprawy procedur przygotowania i rozliczania zadań inwestycyjnych, uwzględniania aspektu finansowego realizacji inwestycji oraz realizacji przyjętej strategii rozwoju.
Zbiorcze zestawienie planowanych do realizacji zadań inwestycyjnych przez gminę Jaświły w latach 2022-2027:
- Budowa z przebudową systemu zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz odbioru ścieków bytowych na terenie Gminy Jaświły, koszt 3 000 000zł. Planowane źródła finansowania zadań: PROW, budżet gminy. Przewidywany czas realizacji 2022- 2024;
- Przebudowa dróg na terenie gminy Jaświły, koszt 21.400.000zł. Planowane źródła finansowania zadań: Program Inwestycji Strategicznych Polski Ład, budżet gminy. Przewidywany czas realizacji 2022- 2024;
- Remont drogi Nr 1350B oraz budowa chodnika przy drodze Nr 1352B we wsi Mikicin. Koszt 2.000.000zł. Planowane źródła finansowania zadań: Program Inwestycji Strategicznych Polski Ład - Edycja 3 PGR, budżet gminy. Przewidywany czas realizacji 2023 – 2023;
- Budowa ścieżki edukacyjnej w Dolistowie Starym oraz przystani kajakowych w Bobrówce, Brzozowej i Zabielu. Koszt 500.000zł. Planowane źródła finansowania zadań: Środki Unii Europejskiej, budżet gminy. Przewidywany czas realizacji 2023 – 2024;
- Montaż instalacji fotowoltaicznych do zasilania budynków użyteczności publicznej. Koszt 1.000.000zł. Planowane źródła finansowania zadań: Środki Unii Europejskiej, budżet gminy. Przewidywany czas realizacji 2022- 2024;
- Przebudowa oświetlenia ulicznego na energooszczędne. Koszt 800.000zł. Planowane źródła finansowania zadań: Środki Unii Europejskiej, budżet gminy. Przewidywany czas realizacji 2023- 2026;
- Dostosowanie obiektów świadczących usługi społeczne dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Koszt 600.000zł. Planowane źródła finansowania zadań: Środki Unii Europejskiej, budżet gminy. Przewidywany czas realizacji 2024- 2026;
- Realizacja projektów skierowanych na aktywizację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Koszt 500.000zł. Planowane źródła finansowania zadań: Środki Unii Europejskiej, budżet gminy. Przewidywany czas realizacji 2023- 2027.
PROCEDURY WDRAŻANIA, MONITORINGU I EWALUACJI PLANU
Wieloletni Program Rozwoju powinien dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby wynikające z nowych uwarunkowań endogenicznych i egzogenicznych. Monitoring i ewaluacja są koniecznymi elementami Planu Rozwoju umożliwiającymi jej korygowanie i rozbudowę w trakcie procesu wdrażania.
Wdrażanie
Wdrażani Program Rozwoju rozpocznie się w momencie wskazanym w uchwale Rady Gminy w Jaświłach i będzie polegał na realizacji sformułowanych w nim celów strategicznych i szczegółowych za pośrednictwem programów operacyjnych, zarówno kontynuowanych, jak i nowych. Ważnym elementem procesu wdrażania Programu będzie upowszechnianie poprzez przekazywanie informacji na temat najważniejszych elementów Programu organizacjom i środowiskom lokalnym
Monitoring
Monitoring stanowił będzie bieżącą analizę postępów w osiąganiu założeń oraz celów szczegółowych. Będzie on obejmował następujący zespół działań:
zbieranie danych i informacji i ich analizę,
przygotowanie raportów,
ocenę wyników oraz ich porównanie z przyjętymi normami.
Ocena wyników monitoringu będzie dokonywana w oparciu o wskaźniki jakościowe oraz ilościowe odpowiednio do charakteru przyjętych w Strategii celów strategicznych i szczegółowych. W przypadku pozytywnej oceny nie podejmuje się działań naprawczych, a monitoring kontynuowany zgodnie z pierwotnymi założeniami. Natomiast w przypadku negatywnej oceny wyników monitorowania Strategii następuje identyfikacja i analiza przyczyn odchyleń, planowane są korekty, które są wdrażane w końcowym etapie monitoringu.
Ewaluacja
Ewaluacja ma na celu uzyskanie informacji, czy osiągnięto zakładane rezultaty oraz czy pozwoliły one i w jakim stopniu na realizację wyznaczonych celów. Pozwoli to na korygowanie podejmowanych działań. Ewaluacja będzie prowadzona według kryterium proporcjonalności. Ocenie będzie podlegało w jakim stopniu cele i sposób ich realizacji są właściwe, konieczne i wystarczające w stosunku do zmieniających się potrzeb i priorytetów na poziomie gminy. Do ewaluacji zostaną wykorzystane narzędzia ilościowe i jakościowe.
Program zakłada przeprowadzenie ewaluacji w trzech etapach:
1) Ewaluacja przed rozpoczęciem przeprowadzona została w trakcie planowania programu. W fazie przygotowania Programu opracowane zostały w poszczególnych obszarach silne oraz słabe strony, szanse i zagrożenia (analiza SWOT).
2) Ewaluacja w połowie realizacji strategii (okresowa). Przeprowadzenie oceny proporcjonalności celów strategicznych i szczegółowych do lokalnych potrzeb oraz proporcjonalności środków wykorzystanych dla realizacji przyjętych celów. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie raportu, uwzględniającego analizę realizacji przyjętych działań, czas ich realizacji, źródła finansowania, występowanie problemów oraz zagrożeń dalszej realizacji oraz propozycje działań korygujących i naprawczych.
3) Ewaluacja po zakończeniu okresu objętego Programem (końcowa). Przeprowadzenie oceny proporcjonalności celów strategicznych i szczegółowych do lokalnych potrzeb oraz proporcjonalności środków wykorzystanych dla realizacji przyjętych celów. W przypadku wprowadzenia działań korygujących lub naprawczych, również te działania będą podlegały analizie. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie raportu, który będzie zawierał opis procedury badawczej, wyniki badań, wnioski i rekomendacje będące podstawą planowania strategii w kolejnych latach.
Metryka strony