UCHWAŁA NR XXXVI/241/23 RADY GMINY JAŚWIŁY z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Jaświły na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków.
Uchwała Nr XXXVI/241/23
Rady Gminy Jaświły
z dnia 28 września 2023 r.
w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Jaświły na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków.
Na podstawie Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 527 i 1463) w związku z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, z 2023r. poz. 951) uchwala się, co następuje:
- 1. 1. Z budżetu Gminy Jaświły mogą być udzielane dotacje celowe na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Jaświły.
- Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
2) podmiocie - należy przez to rozumieć osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne;
3) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Jaświły
4) Radzie Gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy Jaświły;
5) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Jaświły;
6) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Jaświły,
7) BIP - należy przez to rozumieć Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Jaświły;
8) ustawie o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702);
9) ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 497, 1270, 1273, 1407 i 1641).
- 2. Dotacja, o której mowa w § 1, może zostać udzielona na finansowanie nakładów koniecznych określonych w art. 77 ustawy.
- 3. O udzielenie dotacji mogą ubiegać się podmioty posiadające tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego.
- 4. Dotacja udzielona przedsiębiorcy jest pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 1077 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. L. z 2013 r. Nr 352, str. 1 z późn. zm.). Pomoc de minimis może być udzielona do dnia 30 czerwca 2024r.
- 5. 1. Dotacja może zostać udzielona na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku, które wnioskodawca zamierza wykonać w roku złożenia wniosku o udzielenie dotacji lub w roku następującym po złożeniu tego wniosku.
- Na zasadach określonych w niniejszej uchwale wnioskodawca może równocześnie wystąpić z kilkoma wnioskami o dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy więcej niż jednym zabytku.
- 6. Dotacja, o której mowa w § 1, może być udzielona w wysokości do 100% nakładów koniecznych, o których mowa w art. 77 ustawy, na wykonanie przez wnioskodawcę prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków.
- 7. 1. Udzielenie dotacji, o której mowa w § 1, może nastąpić po złożeniu przez wnioskodawcę wniosku w tej sprawie.
- Wnioski o udzielenie dotacji składa się do Wójta w następujących terminach:
1) do dnia 30 czerwca danego roku budżetowego - w przypadku prac lub robót przy zabytku, które mają być wykonane przy zabytku w roku złożenia wniosku o udzielenie dotacji;
2) do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy - w przypadku prac lub robót przy zabytku, które mają być wykonane przy zabytku w roku następującym po roku w którym złożono wniosek o udzielenie dotacji;
- W przypadku prac lub robót niezbędnych dla ratowania zabytku zniszczonego wskutek klęski żywiołowej lub zdarzenia losowego, wnioski o udzielenie dotacji składa się w terminie 60 dni od dnia wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia losowego.
- O dacie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Urzędu.
- Wnioskodawca może ubiegać się o udzielenie dotacji corocznie.
- 8. 1. Wniosek o udzielenie dotacji powinien zawierać:
1) informacje o wnioskodawcy, w tym imię, nazwisko i miejsce zamieszkania wnioskodawcy będącego osobą fizyczną albo nazwę i siedzibę wnioskodawcy będącego jednostką organizacyjną, numer rachunku bankowego;
2) informacje o zabytku, w tym wskazanie zabytku z uwzględnieniem miejsca jego położenia, numeru i daty wpisu do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytów, tytułu prawnego do zabytku;
3) szczegółowy opis prac lub robót przy zabytku i termin ich wykonania;
4) całkowity koszt prac lub robót przy zabytku;
5) określenie wysokości dotacji, o którą ubiega się wnioskodawca;
6) wysokość udziału środków własnych i z innych źródeł;
7) harmonogram i kosztorys prac lub robót przy zabytku.
- Wzór wniosku o udzielenie dotacji stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
- Do wniosku o udzielenie dotacji dołącza się:
1) dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku;
2) decyzję o wpisie zabytku do rejestru zabytków - w przypadku zabytków rejestrowych;
3) pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie prac lub robót, objętych wnioskiem - w przypadku zabytków rejestrowych;
4) pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót, jeżeli wymaga tego charakter prac lub robót;
5) kosztorys inwestorski lub ofertowy prac lub robót określonych we wniosku;
6) dokument poświadczający prawo osoby/osób wskazanej/wskazanych we wniosku o udzielenie dotacji do reprezentowania wnioskodawcy, składania oświadczeń woli i zaciągania w jego imieniu zobowiązań, w tym finansowych;
7) dokumentację fotograficzną zabytku ukazującą jego stan zachowania.
- 9. 1. Dotacja kierowana jest do zabytku wykorzystywanego w związku z prowadzoną działalnością. Wnioskodawcy dla którego uzyskanie dotacji celowej stanowi pomoc de minimis, de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie może być przyznana dotacja, o której mowa w § 1 w przypadkach i na zasadach określonych w zależności od prowadzonej działalności w:
1) Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013 str. 1) w takim przypadku pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.;
2) Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013 str. 9 z późn. zm.), w takim przypadku pomoc de minimis w sektorze rolnym na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2028 r.;
3) Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 171/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. U. UE L 190 z 28.06.2014 r. str. 45 z późn. zm.) w takim przypadku pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.
- Do udzielenia dotacji celowej, jako pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie mają również zastosowanie przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy.
- W przypadku, gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą, do wniosku o udzielenie dotacji winien dołączyć zaświadczenia, oświadczenia oraz informację o pomocy publicznej otrzymanej przed dniem złożenia wniosku, sporządzone w zakresie i według zasad określonych w art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
- Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, jest zobowiązany przedłożyć wraz z wnioskiem wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
- Zakres informacji przedstawianych przez podmioty wymienione w ust. 3 i 4 określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 ze zm.) albo rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810).
- Wniosek o udzielenie dotacji stanowiącej pomoc de minimis, pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie wraz z przedłożonymi dokumentami, w tym dokumentami, o których mowa w ust. 3 i 4, podlega weryfikacji w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi pomocy publicznej.
- 10. 1. Wójt dokonuje weryfikacji złożonych wniosków i przedkłada Radzie Gminy propozycję udzielenia dotacji w określonej przez siebie wysokości. Zweryfikowane przez Wójta wnioski stanowią podstawę do ujęcia planowanych dotacji w uchwale budżetowej Gminy.
- Wnioski niespełniające wymagań formalnych nie podlegają dalszemu rozpatrywaniu o czym wnioskodawcy powiadamiani są pisemnie w terminie do 14 dni od zakończenia oceny formalnej wniosków.
- Złożenie wniosku o udzielenie dotacji nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji i nie gwarantuje również przyznania dotacji we wnioskowanej przez wnioskodawcę wysokości.
- Kwoty dotacji ustala Rada Gminy w uchwale budżetowej. W odrębnej uchwale Rada Gminy określa beneficjenta, kwotę przyznanej dotacji oraz prace lub roboty, na wykonanie których przyznano dotację.
- O przyznaniu lub odmowie przyznania dotacji Wójt informuje zainteresowane podmioty.
- 11. Zakres prac lub robót objętych dotacją oraz jej wysokość są ustalane odrębnie dla każdego wniosku.
- 12. Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy wnioskodawcą, a Gminą.
- 13. Zwrot dotacji niewykorzystanej, wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
- 14. 1. W celu rozliczenia dotacji podmiot, któremu została przyznana dotacja składa Wójtowi sprawozdanie z wykonania prac lub robót, sporządzone zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały wraz z protokołem odbioru wykonanych prac lub robót.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku udzielenia dotacji.
- 15. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
- 16. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Gminy |
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XXXVI/241/23
Rady Gminy Jaświły
z dnia 28 września 2023 r.
W N I O S E K
o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Jaświły
I. INFORMACJE O WNIOSKODAWCY |
||||||
1. Osoba Fizyczna |
||||||
Imię i nazwisko |
||||||
Adres |
||||||
Nr telefonu i/lub adres e-mail |
||||||
2. Jednostka organizacyjna |
||||||
Nazwa |
||||||
Siedziba |
||||||
Forma organizacyjno-prawna |
||||||
Nazwa i nr rejestru/ewidencji |
||||||
NIP |
||||||
REGON |
||||||
Imię i nazwisko oraz pełnione funkcje osób uprawnionych do reprezentowania Wnioskodawcy (zgodnie z danymi rejestrowanymi, uchwałami lub upoważnieniami) |
||||||
Nr telefonu i/lub adres e-mail |
||||||
3. Konto bankowe Wnioskodawcy (nazwa banku, adres, nr konta) |
||||||
4. Tytuł prawny do zabytku |
||||||
II. INFORMACJE O ZABYTKU |
||||||
Nazwa zabytku |
||||||
Miejsce położenia zabytku (adres) |
||||||
Numer w rejestrze zabytków/ gminnej ewidencji zabytków |
||||||
Data wpisu do rejestru zabytków/gminnej ewidencji zabytków |
||||||
III. SZCZEGÓŁOWY OPIS PRAC LUB ROBÓT PRZY ZABYTKU |
||||||
1. Zakres rzeczowy prac lub robót |
||||||
2. Uzasadnienie celowości wykonania prac lub robót |
||||||
IV. TERMIN WYKONANIA PRAC LUB ROBÓT |
||||||
V. PRZEWIDYWANE KOSZTY PRAC LUB ROBÓT PRZY ZABYTKU |
||||||
1. Całkowity koszt prac lub robót przy zabytku |
………............. zł (słownie:.......................................................................) |
|||||
2. Wysokość dotacji, o którą ubiega się wnioskodawca |
……….…..…… zł (słownie:……………………………………………....) |
|||||
3. Wysokość udziału środków własnych |
……………........ zł (słownie:........................................................................) |
|||||
4. Wysokość środków z innych źródeł |
……………........ zł (słownie:........................................................................) |
|||||
VI. HARMONOGRAM I KOSZTORYS PRAC LUB ROBÓT PRZY ZABYTKU |
||||||
Termin przeprowadzenia prac lub robót przy zabytku (miesiąc, rok) |
Rodzaj prac lub robót przy zabytku |
Koszt ogółem (zł) |
Koszt z podziałem na źródła finansowania |
|||
Dotacja |
Środki własne |
Inne źródła (wskazać jakie) |
||||
VII. ZAŁĄCZNIKI: |
|
|||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przeprowadzenia
postępowania dotyczącego udzielenia dotacji objętej niniejszym wnioskiem, zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
............................................ .......................................................................
(Miejscowość i data) (Podpis Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej
do działania w imieniu Wnioskodawcy)
Załącznik Nr 2 do uchwały Nr XXXVI/241/23
Rady Gminy Jaświły
z dnia 28 września 2023 r.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PRAC KONSERWATORSKICH, RESTAURATORSKICH LUB ROBÓT BUDOWLANYCH PRZY ZABYTKU WPISANYM DO REJESTRU ZABYTKÓW ALBO EWIDENCJI ZABYTKÓW, W TYM GMINNEJ EWIDENCJI ZABYTKÓW GMINY JAŚWIŁY
Sprawozdanie końcowe (nazwa zadania):
zgodnie z umową nr z dnia ……………………………………..
przy zabytku położonym w ……………………………………..
przeprowadzonych w okresie od …………….. do ………………..
- SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE
- W jakim stopniu planowane zadanie zostało zrealizowane. Celem realizacji dotowanego zadania było:
- Krótki opis przeprowadzonych prac lub robót przy zabytku:
- Informacja o wykonawcach prac lub robót:
Nazwa firmy/wykonawca |
Adres siedziby |
- SPRAWOZDANIE FINANSOWE
Informacja o wydatkach poniesionych przy realizacji zadnia objętego dotacją:
Całkowity koszt zadania: zł (brutto) — tj. 100%, w tym:
1) koszty pokryte z przyznanej z budżetu Gminy Jaświły dotacji w wysokości: ………zł, tj. …….%,
2) koszty pokryte ze środków własnych: …………zł, tj. ………….%,
3) koszty pokryte z dotacji z innych źródeł: ……….zł, tj………. %.
Wskazać inne źródła, z których otrzymano dotację na realizacje zadania oraz wysokość otrzymanych
dotacji
Zestawienie faktur/rachunków za prace lub roboty objęte dotacją.
Lp. |
Nr faktury/rachunku |
Data wystawienia |
Określenie wydatku |
Kwota (zł) |
W tym ze środków dotacji |
III. WYKAZ WYMAGANYCH DOKUMENTÓW (dołączonych do niniejszego sprawozdania*):
□ protokół potwierdzający odbiór dotowanych prac lub robót,
□ poświadczone za zgodność z oryginałem kopie faktur/rachunków,
□ kosztorysy powykonawcze,
□ dokumentacja fotograficzna dołączona do sprawozdania.
* zaznaczyć dokument dołączony do sprawozdania
………..................................................
(podpis składającego sprawozdanie lub osoby upoważnionej)
Metryka strony