UCHWAŁA NR XXXVI/241/23 RADY GMINY JAŚWIŁY z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Jaświły na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków.

Uchwała Nr XXXVI/241/23
Rady Gminy Jaświły

z dnia 28 września 2023 r.

w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Jaświły na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków.

Na podstawie Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 527 i 1463) w związku z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, z 2023r. poz. 951) uchwala się, co następuje:

  • 1. 1. Z budżetu Gminy Jaświły mogą być udzielane dotacje celowe na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Jaświły.
  1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

2) podmiocie - należy przez to rozumieć osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne;

3) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Jaświły

4) Radzie Gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy Jaświły;

5) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Jaświły;

6) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Jaświły,

7) BIP - należy przez to rozumieć Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Jaświły;

8) ustawie o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702);

9) ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 497, 1270, 1273, 1407 i 1641).

  • 2. Dotacja, o której mowa w § 1, może zostać udzielona na finansowanie nakładów koniecznych określonych w art. 77 ustawy.
  • 3. O udzielenie dotacji mogą ubiegać się podmioty posiadające tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego.
  • 4. Dotacja udzielona przedsiębiorcy jest pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 1077 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. L. z 2013 r. Nr 352, str. 1 z późn. zm.). Pomoc de minimis może być udzielona do dnia 30 czerwca 2024r.
  • 5. 1. Dotacja może zostać udzielona na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku, które wnioskodawca zamierza wykonać w roku złożenia wniosku o udzielenie dotacji lub w roku następującym po złożeniu tego wniosku.
  1. Na zasadach określonych w niniejszej uchwale wnioskodawca może równocześnie wystąpić z kilkoma wnioskami o dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy więcej niż jednym zabytku.
  • 6. Dotacja, o której mowa w § 1, może być udzielona w wysokości do 100% nakładów koniecznych, o których mowa w art. 77 ustawy, na wykonanie przez wnioskodawcę prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków.
  • 7. 1. Udzielenie dotacji, o której mowa w § 1, może nastąpić po złożeniu przez wnioskodawcę wniosku w tej sprawie.
  1. Wnioski o udzielenie dotacji składa się do Wójta w następujących terminach:

1) do dnia 30 czerwca danego roku budżetowego - w przypadku prac lub robót przy zabytku, które mają być wykonane przy zabytku w roku złożenia wniosku o udzielenie dotacji;

2) do dnia 15 grudnia  roku poprzedzającego rok budżetowy - w przypadku prac lub robót przy zabytku, które mają być wykonane przy zabytku w roku następującym po roku w którym złożono wniosek o udzielenie dotacji;

  1. W przypadku prac lub robót niezbędnych dla ratowania zabytku zniszczonego wskutek klęski żywiołowej lub zdarzenia losowego, wnioski o udzielenie dotacji składa się w terminie 60 dni od dnia wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia losowego.
  2. O dacie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Urzędu.
  3. Wnioskodawca może ubiegać się o udzielenie dotacji corocznie.
  • 8. 1. Wniosek o udzielenie dotacji powinien zawierać:

1) informacje o wnioskodawcy, w tym imię, nazwisko i miejsce zamieszkania wnioskodawcy będącego osobą fizyczną albo nazwę i siedzibę wnioskodawcy będącego jednostką organizacyjną, numer rachunku bankowego;

2) informacje o zabytku, w tym wskazanie zabytku z uwzględnieniem miejsca jego położenia, numeru i daty wpisu do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytów, tytułu prawnego do zabytku;

3) szczegółowy opis prac lub robót przy zabytku i termin ich wykonania;

4) całkowity koszt prac lub robót przy zabytku;

5) określenie wysokości dotacji, o którą ubiega się wnioskodawca;

6) wysokość udziału środków własnych i z innych źródeł;

7) harmonogram i kosztorys prac lub robót przy zabytku.

  1. Wzór wniosku o udzielenie dotacji stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
  2. Do wniosku o udzielenie dotacji dołącza się:

1) dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku;

2) decyzję o wpisie zabytku do rejestru zabytków - w przypadku zabytków rejestrowych;

3) pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie prac lub robót, objętych wnioskiem - w przypadku zabytków rejestrowych;

4) pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót, jeżeli wymaga tego charakter prac lub robót;

5) kosztorys inwestorski lub ofertowy prac lub robót określonych we wniosku;

6) dokument poświadczający prawo osoby/osób wskazanej/wskazanych we wniosku o udzielenie dotacji do reprezentowania wnioskodawcy, składania oświadczeń woli i zaciągania w jego imieniu zobowiązań, w tym finansowych;

7) dokumentację fotograficzną zabytku ukazującą jego stan zachowania.

  • 9. 1. Dotacja kierowana jest do zabytku wykorzystywanego w związku z prowadzoną działalnością. Wnioskodawcy dla którego uzyskanie dotacji celowej stanowi pomoc de minimis, de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie może być przyznana dotacja, o której mowa w § 1 w przypadkach i na zasadach określonych w zależności od prowadzonej działalności w:

1) Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013 str. 1) w takim przypadku pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.;

2) Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013 str. 9 z późn. zm.), w takim przypadku pomoc de minimis w sektorze rolnym na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2028 r.;

3) Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 171/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. U. UE L 190 z 28.06.2014 r. str. 45 z późn. zm.) w takim przypadku pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.

  1. Do udzielenia dotacji celowej, jako pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie mają również zastosowanie przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy.
  2. W przypadku, gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą, do wniosku o udzielenie dotacji winien dołączyć zaświadczenia, oświadczenia oraz informację o pomocy publicznej otrzymanej przed dniem złożenia wniosku, sporządzone w zakresie i według zasad określonych w art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
  3. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, jest zobowiązany przedłożyć wraz z wnioskiem wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
  4. Zakres informacji przedstawianych przez podmioty wymienione w ust. 3 i 4 określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 ze zm.) albo rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810).
  5. Wniosek o udzielenie dotacji stanowiącej pomoc de minimis, pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie wraz z przedłożonymi dokumentami, w tym dokumentami, o których mowa w ust. 3 i 4, podlega weryfikacji w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi pomocy publicznej.
  • 10. 1. Wójt dokonuje weryfikacji złożonych wniosków i przedkłada Radzie Gminy propozycję udzielenia dotacji w określonej przez siebie wysokości. Zweryfikowane przez Wójta wnioski stanowią podstawę do ujęcia planowanych dotacji w uchwale budżetowej Gminy.
  1. Wnioski niespełniające wymagań formalnych nie podlegają dalszemu rozpatrywaniu o czym wnioskodawcy powiadamiani są pisemnie w terminie do 14 dni od zakończenia oceny formalnej wniosków.
  2. Złożenie wniosku o udzielenie dotacji nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji i nie gwarantuje również przyznania dotacji we wnioskowanej przez wnioskodawcę wysokości.
  3. Kwoty dotacji ustala Rada Gminy w uchwale budżetowej. W odrębnej uchwale Rada Gminy określa beneficjenta, kwotę przyznanej dotacji oraz prace lub roboty, na wykonanie których przyznano dotację.
  4. O przyznaniu lub odmowie przyznania dotacji Wójt informuje zainteresowane podmioty.
  • 11. Zakres prac lub robót objętych dotacją oraz jej wysokość są ustalane odrębnie dla każdego wniosku.
  • 12. Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy wnioskodawcą, a Gminą.
  • 13. Zwrot dotacji niewykorzystanej, wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
  • 14. 1. W celu rozliczenia dotacji podmiot, któremu została przyznana dotacja składa Wójtowi sprawozdanie z wykonania prac lub robót, sporządzone zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały wraz z protokołem odbioru wykonanych prac lub robót.
  1. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku udzielenia dotacji.
  • 15. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
  • 16. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy


Robert Wojtkielewicz

 

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XXXVI/241/23
Rady Gminy Jaświły
z dnia 28 września 2023 r.

W N I O S E K

o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo ewidencji zabytków, w tym gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Jaświły

I. INFORMACJE O WNIOSKODAWCY

1. Osoba Fizyczna

Imię i nazwisko

Adres

Nr telefonu i/lub adres e-mail

 

2. Jednostka organizacyjna

Nazwa

Siedziba

Forma organizacyjno-prawna

Nazwa i nr rejestru/ewidencji

NIP

REGON

Imię i nazwisko oraz pełnione funkcje osób

uprawnionych do reprezentowania Wnioskodawcy

(zgodnie z danymi rejestrowanymi, uchwałami lub

upoważnieniami)

Nr telefonu i/lub adres e-mail

3. Konto bankowe Wnioskodawcy (nazwa banku, adres, nr konta)

4. Tytuł prawny do zabytku

II. INFORMACJE O ZABYTKU

Nazwa zabytku

Miejsce położenia zabytku (adres)

Numer w rejestrze zabytków/ gminnej ewidencji

zabytków

Data wpisu do rejestru zabytków/gminnej ewidencji

zabytków

III. SZCZEGÓŁOWY OPIS PRAC LUB ROBÓT PRZY ZABYTKU

1. Zakres rzeczowy prac lub robót

2. Uzasadnienie celowości wykonania prac lub robót

IV. TERMIN WYKONANIA PRAC LUB ROBÓT

V. PRZEWIDYWANE KOSZTY PRAC LUB ROBÓT PRZY ZABYTKU

1. Całkowity koszt prac lub robót przy zabytku

………............. zł

(słownie:.......................................................................)

2. Wysokość dotacji, o którą ubiega się wnioskodawca

……….…..…… zł

(słownie:……………………………………………....)

3. Wysokość udziału środków własnych

……………........ zł

(słownie:........................................................................)

4. Wysokość środków z innych źródeł

……………........ zł

(słownie:........................................................................)

VI. HARMONOGRAM I KOSZTORYS PRAC LUB ROBÓT PRZY ZABYTKU

Termin

przeprowadzenia

prac lub robót

przy zabytku

(miesiąc, rok)

Rodzaj prac lub

robót przy zabytku

Koszt ogółem

(zł)

Koszt z podziałem na źródła

finansowania

Dotacja

Środki

własne

Inne

źródła

(wskazać

jakie)

VII. ZAŁĄCZNIKI:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przeprowadzenia

postępowania dotyczącego udzielenia dotacji objętej niniejszym wnioskiem, zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

............................................                                     .......................................................................

(Miejscowość i data)                                                  (Podpis Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej

do działania w imieniu Wnioskodawcy)

 

Załącznik Nr 2 do uchwały Nr XXXVI/241/23
Rady Gminy Jaświły
z dnia 28 września 2023 r.

SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PRAC KONSERWATORSKICH, RESTAURATORSKICH LUB ROBÓT BUDOWLANYCH PRZY ZABYTKU WPISANYM DO REJESTRU ZABYTKÓW ALBO  EWIDENCJI ZABYTKÓW, W TYM GMINNEJ EWIDENCJI ZABYTKÓW GMINY JAŚWIŁY

Sprawozdanie końcowe (nazwa zadania):

zgodnie z umową nr z dnia ……………………………………..

przy zabytku położonym w ……………………………………..

przeprowadzonych w okresie od …………….. do ………………..

  1. SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE
  2. W jakim stopniu planowane zadanie zostało zrealizowane. Celem realizacji dotowanego zadania było:
  3. Krótki opis przeprowadzonych prac lub robót przy zabytku:
  4. Informacja o wykonawcach prac lub robót:

Nazwa firmy/wykonawca                                                    

Adres siedziby

  1. SPRAWOZDANIE FINANSOWE

Informacja o wydatkach poniesionych przy realizacji zadnia objętego dotacją:

Całkowity koszt zadania: zł (brutto) — tj. 100%, w tym:

1) koszty pokryte z przyznanej z budżetu Gminy Jaświły dotacji w wysokości: ………zł, tj. …….%,

2) koszty pokryte ze środków własnych: …………zł, tj. ………….%,

3) koszty pokryte z dotacji z innych źródeł: ……….zł, tj………. %.

Wskazać inne źródła, z których otrzymano dotację na realizacje zadania oraz wysokość otrzymanych

dotacji

Zestawienie faktur/rachunków za prace lub roboty objęte dotacją.

Lp.

Nr faktury/rachunku

Data

wystawienia

Określenie

wydatku

Kwota

(zł)

W tym ze środków

dotacji

III. WYKAZ WYMAGANYCH DOKUMENTÓW (dołączonych do niniejszego sprawozdania*):

□ protokół potwierdzający odbiór dotowanych prac lub robót,

□ poświadczone za zgodność z oryginałem kopie faktur/rachunków,

□ kosztorysy powykonawcze,

□ dokumentacja fotograficzna dołączona do sprawozdania.

* zaznaczyć dokument dołączony do sprawozdania

………..................................................

(podpis składającego sprawozdanie lub osoby upoważnionej)

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Jaświły

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Wojtkielewicz

Data wytworzenia: 2023-10-03

Wprowadzający: Patryk Pawełko

Data modyfikacji: 2023-10-03

Opublikował: Patryk Pawełko

Data publikacji: 2023-10-03