UCHWAŁA NR XXXIX/262/23 RADY GMINY JAŚWIŁY z dnia 29 grudnia 2023 r. o zatwierdzeniu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii Gminy Jaświły na lata 2024- 2026.
Uchwała Nr XXXIX/262/23
Rady Gminy Jaświły
z dnia 29 grudnia 2023 r.
o zatwierdzeniu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii Gminy Jaświły na lata 2024- 2026.
Na podstawie art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151) oraz art. 10 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023r. poz. 1939, z 2022r. poz. 2600) uchwala się, co następuje:
- 1. Zatwierdza się Program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii Gminy Jaświły na lata 2024- 2026, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
- 2. Traci moc uchwała Nr XXIX/208/22 Rady Gminy Jaświły z dnia 30 listopada 2022r. o zatwierdzeniu programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz innych uzależnień na 2023 rok.
- 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy |
Załącznik do uchwały Nr XXXIX/262/23
Rady Gminy Jaświły
z dnia 29 grudnia 2023 r.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W GMINIE JAŚWIŁY
na lata 2024 – 2026
WPROWADZENIE
Nazwa Programu:
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Jaświły na lata 2024-2026, zwany dalej Programem.
Lokalizacja przedsięwzięcia/zasięg oddziaływania:
Gmina Jaświły
Wstęp
Program to podstawowy dokument polityki społecznej i zdrowia publicznego, który służy realizacji kierunków i celów działań na rzecz poprawy zdrowia, w szczególności w obszarze problemów uzależnień mieszkańców Gminy Jaświły. Stanowi on część składową strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Program daje możliwość zabezpieczenia realizacji zadań i odpowiedniej alokacji środków finansowych w dłuższej perspektywie czasowej. Taka regulacja pozwala na wprowadzanie systemowych, komplementarnych i skutecznych rozwiązań na rzecz osób dotkniętych problemem uzależnienia oraz członków ich rodzin.
Priorytetem Programu jest, aby wszystkie osoby mieszkające na terenie Gminy Jaświły, niezależnie od wieku czy statusu społecznego, uzyskały większą świadomość tego, jak ich ryzykowne zachowania związane z używaniem środków psychoaktywnych wpływają na zdrowie. Celem Programu jest zmniejszanie skali zjawiska problemów uzależnień na terenie Gminy Jaświły poprzez działania prozdrowotne i pełne uczestnictwo w edukacji, pracy, życiu społecznym i rodzinnym. W ramach tego celu zaplanowano zadania, które mają wpłynąć na promowanie zdrowia, a tym samym ograniczyć problemy wynikające z uzależnień oraz używania substancji psychoaktywnych.
Należy podkreślić, że różne rodzaje uzależnień mają ze sobą bardzo wiele wspólnego. Bez względu na to, czy mówimy np. o uzależnieniu od alkoholu, narkotyków, czy uzależnieniu od czynności (np. od hazardu), spotykamy się z takim samym lub podobnym jego mechanizmem powstawania, przebiegiem, czynnikami ryzyka oraz czynnikami chroniącymi prawidłowy rozwój, w szczególności dzieci i młodzieży.
Charakter podejmowanych działań w zakresie profilaktyki (uniwersalnej, selektywnej, wskazującej) jest wspólny dla wszystkich uzależnień. Uzależnienia często występują równolegle, mają podobne podłoże i niosą zbliżone konsekwencje. Integracja Programu uzależnień (alkoholizm, narkomania, uzależnienia behawioralne) pozwala efektywniej zarządzać usługami oferowanymi w ramach polityki społecznej i zdrowia publicznego.
Są to przede wszystkim działania związane z edukacją i promocją zdrowia, profilaktyką, ale także wspieraniem lecznictwa, redukcją szkód zdrowotnych oraz rehabilitacją, reintegracją społeczną i zawodową osób uzależnionych.
wykaz skrótów używanych w Programie:
Skrót |
wyjaśnienie |
GPPiRPAoPn |
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Jaświły na lata 2024—2026 |
JST |
jednostka samorządu terytorialnego |
kCPU |
krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom |
NFZ |
Narodowy Fundusz Zdrowia |
NPZ |
Narodowy Program Zdrowia |
GOPS |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej |
FASD |
Alkoholowy Zespół Płodowy |
NSP |
nowe substancje psychoaktywne (dopalacze) |
Alkoholizm, narkomania, uzależnienia behawioralne stanowią wyzwania cywilizacyjne o zasięgu globalnym powodują stały wzrost problemów społecznych. Stwarzają zagrożenia i obniżają ogólny poziom zdrowia społeczeństwa. Z nimi powiązane są m.in. problemy przemocy domowej, ubóstwo i wykluczenie społeczne.
Założenia Programu sprowadzają się nie tylko do wdrażania na terenie szkół i innych placówek różnorodnych działań profilaktycznych, ale również do prowadzenia intensywnych kampanii informacyjno-edukacyjnych dla rodziców, wychowawców oraz lokalnego środowiska. Niezbędnym jest wspieranie prospołecznych działań lokalnych liderów, środowiska rówieśniczego czy podnoszenia kompetencji nauczycieli, wychowawców, pracowników socjalnych, asystentów rodziny i innych osób zaangażowanych w rozwiązywanie problemów związanych z uzależnieniami. Budowanie spójnej i kompleksowej strategii przeciwdziałania uzależnieniom opiera się na skoordynowanych działaniach jednostek samorządowych oraz innych podmiotów działających na terenie Gminy Jaświły, składających się na system pomocy.
Problemy społeczne związane z alkoholem i narkomanią są jednym z najważniejszych i najtrudniejszych do rozwiązania. Ich nadużywanie może doprowadzić do wystąpienia wielu negatywnych skutków.
Zagrożenie dla społeczeństwa stanowią uzależnienia behawioralne i rosnące zainteresowanie alkoholem, dopalaczami i substancjami psychoaktywnymi. W związku z tym należałoby położyć większy nacisk na rozwój pasji, zainteresowań, zadbać o odporność psychiczną młodego człowieka, by pomóc mu zrozumieć siebie i otaczający go świat.
Niezmiernie istotne jest wzmocnienie pozycji rodziny poprzez działania edukacyjne i realizację przedsięwzięć profilaktycznych, mających na celu integrację i wskazanie sposobu spędzania wolnego czasu w sposób wolny od używek.
CELE
Podstawowym celem operacyjnym Programu jest realizacja profilaktyki uzależnień oraz określenie zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień, określonych w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2021 - 2025
CEL OPERACYJNY:
Profilaktyka uzależnień
CEL GŁÓWNY PROGRAMU
- Zmniejszenie skali zjawiska problemów uzależnień mieszkańców gminy Jaświły przez zachowania prozdrowotne i pełne uczestnictwo w edukacji, pracy, życiu społecznym i rodzinnym.
Realizację w/w celu należałoby osiągnąć między innymi poprzez:
- Rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych w rodzinach,
- Wsparcie ekonomicznej funkcji rodziny,
- Przeciwdziałanie marginalizacji społecznej rodzin dysfunkcyjnych,
- Profilaktykę i interwencję w rodzinach zagrożonych przemocą i uzależnieniami,
- Podnoszenie kompetencji służb zajmujących się pomocą rodzinie.
Promowanie zdrowia odbywa się przez zapewnienie odpowiednich warunków życia i warunków pracy, kształcenie, kulturę fizyczną, wypoczynek i rekreację. Kwestią kluczową dla promocji zdrowia jest zapewnienie aktywnego uczestnictwa całego społeczeństwa, tym samym wszystkich jego struktur w działaniach na rzecz zdrowia. W modelu promocji zdrowia przywiązuje się ogromną wagę do jednostkowej odpowiedzialności za zdrowie.
W celu wzmocnienia działań na rzecz zdrowia przyjęto w Programie takie kierunki działań jak: prewencja (zapobieganie), interwencja (pomaganie) i organizacja programu (współpraca, synergia działań, wymiana informacji, zadania regulacyjne).
KIERUNKI I OBSZARY
kierunek nr 1: Prewencja (zapobieganie)
obszar: edukacja zdrowotna oraz podnoszenie kompetencji kadr
obszar: profilaktyka (uniwersalna, selektywna, wskazująca)
Obszary dotyczą w szczególności:
1) działalności zapobiegawczej;
2) działalności informacyjno-edukacyjnej w obszarze zagrożeń uzależnieniem;
3) realizacji kampanii społecznych;
4) tworzenia warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokojenie motywuje do powstrzymania się od spożywania alkoholu i/lub przyjmowania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych;
5) działalności związanej z podnoszeniem kompetencji i kwalifikacji zawodowych przedstawicieli podmiotów działających w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom;
6) działalności edukacyjnej wpływającej na ograniczenie dostępności substancji psychoaktywnych;
7) upowszechniania informacji na temat dostępu do usług realizowanych w ramach Programu;
8) poszerzania, udoskonalania, wdrażania oferty skutecznych, rekomendowanych programów profilaktyki uniwersalnej, selektywnej, wskazującej;
9) poszerzenia i podnoszenia jakości oferty psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczej dzieci z rodzin z problemem alkoholowym;
10) rozwijania kompetencji wychowawczych rodziców/ opiekunów i wychowawców, sprzyjających budowaniu postaw i zachowań prozdrowotnych dzieci i młodzieży.
kierunek nr 2: interwencja (pomaganie)
obszar: redukcja szkód, leczenie, rehabilitacja i reintegracja zdrowotna, społeczna i zawodowa
Obszar dotyczy w szczególności:
1) leczenia, terapii osób z uzależnieniem i ich bliskich, osób zagrożonych uzależnieniem;
2) diagnozy i terapii dzieci z FASD;
3) rehabilitacji, reintegracji osób uzależnionych, które ukończyły leczenie, rehabilitację;
4) pomoc w zapewnieniu mieszkania;
5) zapobiegania negatywnym następstwom nadużywania środków psychoaktywnych, w tym zadłużeniom i bezdomności;
6) wsparcia działalności klubów abstynenta;
7) przeciwdziałania przemocy domowej;
kierunek nr 3: Organizacja Programu
obszar: wzmacnianie zasobów, synergia działań oraz zadania regulacyjne
Obszar dotyczy w szczególności:
1) tworzenia warunków do zabezpieczenia pracy GKRPA;
2) wsparcia zasobów realizatorów/ partnerów Programu;
3) tworzenia warunków do kompleksowej diagnozy problemów uzależnień, monitoringu i ewaluacji Programu;
4) tworzenia warunków do prawidłowej realizacji Programu i współpracy realizatorów/partnerów Programu;
5) zmniejszenia dostępności fizycznej alkoholu;
6) wsparcia działań wpływających na zwiększenie skuteczności w przestrzeganiu prawa w zakresie, dystrybucji, sprzedaży, reklamy promocji oraz spożywania napojów alkoholowych;
7) wsparcia działań mających na celu ograniczanie podaży środków odurzających, substancji psychotropowych
realizatorzy i partnerzy Programu
Status |
Podmiot |
realizator |
Urząd Gminy Jaświły -UG |
koordynator |
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach – GOPS, Przewodnicząca GKRPA |
partner |
stanowisko Bezpieczeństwa i Zarządzania kryzysowego, Urząd Gminy Jaświły |
partner |
Referat Finansowy, Urząd Gminy Jaświły - Fn |
partner |
Wydział Organizacyjny, Urząd Gminy Jaświły - Or |
realizator/partner |
Centrum Usług Wspólnych w Jaświłach - CUW |
realizator/partner |
Gminna komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - GKRPA |
realizator/partner |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach - PCPR |
partner |
Powiatowy Urząd Pracy w Mońkach- PUP |
realizator/partner |
samorządowe jednostki organizacyjne, inne niż podmioty edukacji i opieki |
realizator/partner |
podmioty działalności leczniczej/ podmioty ochrony zdrowia |
realizator/partner |
organizacje pozarządowe, podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie |
realizator/partner |
Policja - KPP |
partner |
punkt nieodpłatnej pomocy prawnej - PNPP |
partner |
sądy |
partner |
prokuratury |
realizator/partner |
poradnie psychologiczno-pedagogiczne - PPP |
realizator/partner |
poradnie i ośrodki leczenia uzależnień, grupy samopomocowe |
realizator/partner |
podmioty edukacji i opieki (przedszkola, szkoły podstawowe, centra kształcenia ustawicznego i praktycznego, specjalistyczne ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne) |
partner |
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego - UMWP Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej - ROPS |
partner |
Podlaski Urząd Wojewódzki - PUW |
partner |
Podlaski kurator Oświaty - PKO |
realizator |
placówki opiekuńczo-wychowawcze - POW |
realizator |
instytucje kultury (rozumiane jako państwowa lub samorządowa osoba prawna, dla której działalność kulturalna jest podstawowym celem statutowym (niestanowiącym jednocześnie działalności gospodarczej), prowadzona w szczególności w formie: bibliotek, domów i ośrodków kultury, świetlic i klubów) |
realizator |
Zespół interdyscyplinarny – ZI
Monitoring i ewaluacja monitoring Programu to zadanie złożone zarówno z uwagi na zakres zadań, jak i liczbę podmiotów realizujących jego założenia. Zaangażowani kluczowi realizatorzy są z jednej strony składową formalnej struktury samorządowej, a z drugiej reprezentują także partnerów publicznych i społecznych niezależnych od tej struktury, co wymaga uruchomienia skoordynowanego systemu. Wykonywanie monitoringu obejmować będzie takie czynności jak: gromadzenie, przechowywanie,
|
Diagnoza problemów związanych z uzależnieniami na terenie Gminy Jaświły.
Analiza lokalnych zagrożeń w Gminie Jaświły pozwala stwierdzić, że alkoholizm został wymieniony na wysokiej pozycji wśród najbardziej dotkliwych problemów środowiska lokalnego. Niezbędna jest kontynuacja działań profilaktycznych ukierunkowanych na dzieci i młodzież gminnych szkół.
Konieczne jest kształtowanie kompetencji młodych ludzi w zakresie właściwych postaw wobec alkoholu, papierosów i narkotyków, nowych substancji psychoaktywnych, a także kompetencji psychologicznych i osobowościowych.
Niezbędnym działaniem jest egzekwowanie przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz wszystkich przepisów normujących właściwe postawy i pożądane zachowania społeczne.
Na terenie Gminy Jaświły, składającej się z 25 sołectw, zamieszkałej przez 4634 mieszkańców (stan na dzień 28.12.2023r) istnieje około 50 rodzin, w skład których wchodzą osoby nadużywające alkoholu. 20 z w/w rodzin korzysta z pomocy GOPS.
Na terenie gminy Jaświły alkohol sprzedaje następująca ilość placówek handlowych:
1) do spożycia w miejscu sprzedaży:
- a) o zawartości alkoholu do 4,5% oraz piwo - 3 placówki;
- b) o zawartości alkoholu od 4,5% - do 18 % - 1 placówka;
- c) o zawartości alkoholu powyżej 18% - 1 placówka;
2) do spożycia poza miejscem sprzedaży:
- a) o zawartości alkoholu do 4,5% - 9 placówek;
- b) o zawartości alkoholu od 4,5% - do 18% - 7 placówek;
- c) o zawartości alkoholu powyżej 18% - 8 placówek.
W Gminie Jaświły funkcjonuje Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która w ramach swojej działalności:
1) podejmuje czynności zmierzające do orzekania o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
2) uczestniczy w posiedzeniach Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych, dotyczących podejmowania działań w ramach procedury „Niebieskie Karty” w związku z przemocą domową,
3) kieruje wnioski do Sądu Rejonowego w sprawie zastosowania wobec osób uzależnionych od alkoholu zobowiązania do leczenia odwykowego.
W 2023 roku członkowie Komisji:
1) przeprowadzili rozmowy motywujące do zaprzestania nadużywania alkoholu oraz podjęcia terapii z 11 osobami uzależnionymi od alkoholu,
2) wystąpili z 3 wnioskami do Sądu Rejonowego w Białymstoku o zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego,
3) skierowali 6 osób do biegłych sądowych na badania w przedmiocie uzależnienia od alkoholu
Przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej funkcjonuje Punkt Informacyjno-Konsultacyjny dla osób uzależnionych, współuzależnionych, zagrożonych uzależnieniami oraz doświadczających przemocy domowej.
Dyżury pełnią: psycholog i terapeuta uzależnień.
W 2023 roku ze wsparcia specjalistów w Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym ogółem skorzystały 22 osoby. Ze wsparcia psychologa skorzystało 9 osób, natomiast z pomocy terapeuty 13 osób.
Osoby z problemem alkoholowym korzystające z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach.
Alkoholizm jest jednym z powodów uzasadniających udzielenie świadczeń z pomocy społecznej.
Jak wynika z danych przedstawionych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Jaświłach w 2023 roku, 20 rodzin skorzystało ze świadczeń pomocy społecznej z powodu alkoholizmu występującego w rodzinie.
Dane statystyczne Komendy Powiatowej Policji w Mońkach za rok 2023 dotyczące Gminy Jaświły:
Lp. |
liczba |
|
1 |
Liczba zatrzymanych nietrzeźwych kierowców |
20 |
2 |
Liczba osób nietrzeźwych, którym zatrzymano prawo jazdy |
4 |
4 |
Liczba kolizji spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących |
3 |
5 |
Liczba osób przewiezionych w celu wytrzeźwienia: |
7 |
- w pomieszczeniach policyjnych (PDOZ KMP w Białymstoku) |
7 |
Dane statystyczne z Poradni Leczenia Uzależnień w Mońkach dotyczące mieszkańców Gminy Jaświły:
Lp. |
kobiety |
mężczyźni |
|
1 |
Liczba osób zgłaszających się na terapię w związku z problemem alkoholowym |
1 |
7 |
2 |
Liczba osób zgłaszających się na terapię w związku z problemem narkotykowym |
0 |
0 |
3 |
Liczba osób zgłaszających się z innymi problemami (np. uzależnienie członka rodziny lub inne) |
4 |
1 |
Działania związane z profilaktyką uzależnień w 2023 w placówkach oświatowych.
GKRPA dofinansowała 2 wydarzenia, które miały miejsce w placówkach oświatowych:
1) Obchody „Święta Rodziny” o charakterze profilaktycznym, którego celem było propagowanie zdrowego stylu życia, wolnego od wszelkiego rodzaju używek, kształtowanie u dzieci mądrych i zdrowych nawyków. Udział w tym przedsięwzięciu wzięło 130 uczniów z klas 0 - VIII ze Szkoły Podstawowej w Dolistowie.
2) Obchody „Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną” w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Mońkach, gdzie kształcą się między innymi niepełnosprawne dzieci i młodzież z terenu Gminy Jaświły. Jednym z celów obchodów było podnoszenie świadomości rodziców, opiekunów, a także dzieci i młodzieży w wychowaniu do życia wolnego od uzależnień. W w/w wydarzeniu wzięło udział ogółem 60 osób.
Szkoła Podstawowa w Jaświłach we współpracy z KPP w Mońkach zorganizowała spotkanie uczniów z klas VI-VIII ph. „Dopalacze - wakacyjne zagrożenie” . Udział wzięło ogółem 115 osób.
Ponadto w placówkach oświatowych na terenie Gminy Jaświły realizowane były wszelkiego rodzaju akcje, programy, przedstawienia i prelekcje związane z edukacją w zakresie zagrożeń płynących z używania środków odurzających oraz niewłaściwego korzystania z internetu, w tym mediów społecznościowych. Ważnym elementem propagowania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży, a także wśród osób dorosłych jest czynne uczestnictwo w różnego rodzaju zajęciach sportowych. Sport umożliwia zaspokajanie istotnych potrzeb psychicznych i poczucia satysfakcji życiowej. Ćwiczenia fizyczne zmniejszają stres, niepokój i przeciwdziałają stanom depresyjnym, tak charakterystycznym odczuciom towarzyszącym uzależnieniom. W celu podniesienia skuteczności działań w obszarze profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży powinny być zaangażowane wszystkie podmioty struktur gminnych, realizujące zadania profilaktyczne wraz z organizacjami pozarządowymi, a w szczególności z klubami sportowymi. Adresatami będą wszystkie osoby zaangażowane w działania profilaktyczne, a więc przede wszystkim odbiorcy tych działań oraz realizatorzy, tj. specjaliści zewnętrzni, specjaliści szkolni, nauczyciele oraz rodzice i przedstawiciele administracji samorządowej zajmującej się profilaktyką uzależnień. W ostatnich latach obserwuje się wzrost zapotrzebowania na psychoterapię indywidualną dla dzieci i młodzieży oraz oddziaływania grupowe odnoszące się do nabywania umiejętności regulowania emocji, zwłaszcza radzenia sobie z agresją oraz nabywania umiejętności społecznych.
W związku z powyższym istnieje pilna potrzeba zapewnienia dzieciom oraz młodzieży, a także osobom dorosłym możliwości skorzystania z bezpłatnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej i prawnej oraz dostępu do wsparcia edukacyjnego. Niezmiernie ważne jest ciągłe rozszerzanie oferty pomocowej dla osób i rodzin, w których występuje problem alkoholowy lub związany z uzależnieniem od innych środków odurzających, czy też w sytuacjach, kiedy zachodzi podejrzenie istnienia w/w zjawiska. Pozwoli to na wzrost poziomu wiedzy o skutkach społecznych i zdrowotnych uzależnienia oraz możliwości podejmowania działań w zakresie zmiany i poprawy zdrowia oraz funkcjonowania w społeczeństwie.
Analiza SWOT
Mocne strony:
- ścisła współpraca z samorządem gminnym oraz powiatem
- doświadczenie, wiedza i kwalifikacje pracowników działających na rzecz rodziny
- praca asystenta rodziny
- realizacja gminnych programów
- interdyscyplinarność realizowanych zadań
- baza instytucji wspierających rodzinę
- działania Zespołu Interdyscyplinarnego i Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- współpraca z innymi instytucjami wspierającymi rodzinę
- przystąpienie gminy do realizacji rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” finansującego dożywianie dzieci w szkołach i klubach przedszkolaka
- działania profilaktyczne prowadzone w placówkach oświatowych zlokalizowanych na terenie Gminy Jaświły
- bezpłatne poradnictwo specjalistyczne
- opracowanie Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
Słabe strony:
- bierna postawa członków rodzin w dokonywaniu zmian i współpracy
- utrzymujące się stereotypy – ukrywanie problemu przez osoby uzależnione i ich rodziny
- niskie kompetencje wychowawcze rodziców, szczególnie w rodzinach, w których występuje niepełnosprawność intelektualna, bądź zaniedbania środowiskowe
- niechęć rodzin do korzystania ze wsparcia instytucjonalnego
- wyuczona bezradność i roszczeniowość rodzin
- brak pozytywnych wzorców osobowych w rodzinach dysfunkcyjnych, odrzucenie autorytetów
- brak funkcjonujących świetlic środowiskowych
- niewystarczająca dostępność do pomocy terapeuty, psychiatry, psychologa
- niedostateczne środki finansowe na zatrudnienie nowych specjalistów.
Szanse:
- edukacja rodziców, zachęcanie do wspólnego spędzania czasu wolnego, wdrażanie różnego rodzaju działań mających na celu wzmacnianie więzi rodzinnych
- wzmocnienie współpracy pomiędzy instytucjami wspierającymi rodzinę
- wsparcie socjalne gwarantujące stabilną sytuację ekonomiczną rodziny
- realizacja programów rządowych oraz możliwość pozyskania funduszy
- aktywizacja osób długotrwale bezrobotnych; udział w szkoleniach zawodowych, prace społecznie użyteczne
- możliwość podnoszenia kwalifikacji przez osoby działające na rzecz osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem
Zagrożenia:
- powielanie negatywnych wzorców zachowań w rodzinach
- słabnące więzi i tradycje rodzinne
- zarobkowa emigracja rodziców
- uzależnienie członków rodziny od alkoholu, narkotyków, nowych substancji psychoaktywnych oraz internetu
- zagrożenia płynące w związku z wychowaniem dzieci w rodzinach niepełnych.
- niski poziom świadomości społecznej w zakresie szkodliwości używania środków odurzających
- brak aktywności rodzin w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych
- deficyt oferty dopasowanej do potrzeb beneficjentów, przede wszystkim działania z zakresu psychoedukacji
- ryzyko konfrontacji ze zmianami legislacyjnymi na szczeblu ponadlokalnym, wymuszającymi konieczność dostosowania się do zmieniających się warunków.
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i innych środków odurzających.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą domową.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń, organizacji społecznych i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych poprzez propagowanie trzeźwości i abstynencji wśród osób nadużywających alkoholu, udzielanie pomocy ich rodzinom oraz działania zmierzające do ograniczenia spożycia alkoholu między innymi poprzez:
1) uatrakcyjnienie działalności ośrodków kultury i bibliotek działających na terenie gminy polegające między innymi na remontach placówek i ich otoczenia oraz ich doposażeniu, czym zachęci się młodzież i osoby dorosłe do spędzania czasu w w/w placówkach, co kształtuje pozytywne postawy, osobowość i jest alternatywą dla picia alkoholu;
2) dofinansowanie wydatków związanych z powstawaniem i działalnością drużyn sportowych, organizacją meczy, sparingów i innych imprez sportowych oraz działalnością kulturalno- rozrywkową;
3) doposażenie obiektów sportowych i ich otoczenia.
Współdziałanie z Kościołem Katolickim w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych.
Występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w przypadkach związanych z działaniami i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanii.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej poprzez między innymi prezentowanie spektakli profilaktycznych oraz innych programów profilaktycznych dla młodzieży szkolnej, a także pomocy dydaktycznych dla szkół z terenu gminy Jaświły.
Prowadzenie zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych i współuzależnionych od środków odurzających.
Realizacja działań ukazujących skutki narkomanii i działań prozdrowotnych w szkołach z terenu gminy Jaświły.
Inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów poprzez zmianę struktury spożycia alkoholu.
Działanie na rzecz trzeźwości w miejscach pracy.
Egzekwowanie zakazów:
1) sprzedaży i podawania alkoholu osobom do lat 18 oraz tym, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości;
2) sprzedaży i podawania alkoholu na kredyt lub pod zastaw;
3) zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo - wychowawczych;
4) reklamy i promocji napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem iż nie jest kierowana do małoletnich lub prowadzona poprzez budowanie skojarzeń z:
- a) atrakcyjnością seksualną,
- b) relaksem lub wypoczynkiem,
- c) sportem,
- d) nauką, pracą lub sukcesem zawodowym,
- e) zdrowiem lub sukcesem życiowym.
- f) reklamy, promocji produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do napoju alkoholowego;
- g) informowania o sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów zawierających do 18% alkoholu imprez sportowych, koncertów muzycznych oraz innych imprez masowych w jakikolwiek inny sposób niż umieszczenie na zaproszeniu, bilecie, plakacie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą nazwy lub znaku towarowego producenta lub dystrybutora, z zastrzeżeniem art.13 ust.6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
- h) informowania o innym niż określone w pkt. 6 sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych zawierających do 18% alkoholu oraz informowania o sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.
Prowadzenie szkoleń:
1) nauczycieli, wychowawców i pedagogów szkół z terenu gminy Jaświły;
2) właścicieli placówek handlowych oraz zatrudnionego w nich personelu odnośnie przestrzegania zakazów wymienionych w niniejszym programie.
Egzekwowanie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w czasie i miejscu organizowanych imprez odbywających się na tzw. wolnym powietrzu jedynie przez podmioty gospodarcze i jednostki OSP posiadające stosowne jednorazowe zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w w/w miejscach.
W określonych miejscach i obiektach gminy, z uwagi na ich charakter oraz przeznaczenie, a także z uwagi na typ spotkań gromadzących się tam ludzi lub uroczystości tam odbywających się może być wprowadzony czasowy zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych.
Partycypowanie w kosztach prowadzenia poradni odwykowych w powiecie monieckim i białostockim.
Monitoring i ewaluacja
Monitoring Programu to zadanie złożone zarówno z uwagi na zakres zadań, jak i liczbę podmiotów realizujących jego założenia. Zaangażowani kluczowi realizatorzy są z jednej strony składową formalnej struktury samorządowej, a z drugiej reprezentują także partnerów publicznych i społecznych niezależnych od tej struktury, co wymaga uruchomienia skoordynowanego systemu. Wykonywanie monitoringu obejmować będzie takie czynności jak: gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie i redystrybucję zbiorczych danych, analizę i prezentowanie pozyskanych danych ilościowych i jakościowych z realizacji zadań Programu.
Celem monitoringu będzie zapewnienie empirycznych, rzetelnych danych od kluczowych realizatorów Programu. Zarówno ilościowe, jak i jakościowe dane pozwolą na śledzenie postępów prac wdrożeniowych oraz umożliwią weryfikację poziomu wykonania zaplanowanych zadań oraz wskaźników produktów i rezultatów w wieloletniej perspektywie czasowej.
Monitoring Programu będzie przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby kontroli wewnętrznej i sprawozdawczości oraz odpowiadać będzie na potrzeby diagnostyczne, planistyczne i ewaluację.
Monitoring na potrzeby kontroli wewnętrznej i sprawozdawczości będzie miał na celu pomiar postępu, systematyczne kontrolowanie, czy wszystkie zaplanowane zadania przebiegają zgodnie z planem i w jakim stopniu są osiągane wskaźniki realizacji celów Programu i wskaźniki/mierniki produktu. Koordynator Programu będzie pozyskiwał dane od realizatorów (nie rzadziej niż raz w roku).
Dane zebrane w trakcie procesu monitorowania będą analizowane i wykorzystywane do przygotowywania raportów wewnętrznych, zarówno na potrzeby samych realizatorów, w celu redystrybucji informacji, jak i w celu opracowania oraz prezentacji wymaganych okresowych i rocznych sprawozdań dla ministerstwa Zdrowia, Wojewody, Rady Gminy Jaświły i innych podmiotów czy instytucji odpowiedzialnych za politykę zdrowotną i społeczną w obszarze przeciwdziałania uzależnieniom.
Zgodnie z treścią § 4 (1) ust. 2 pkt 2b i 2c ustawy o wychowaniu w trzeźwości (...) Wójt Gminy sporządza raport z wykonania w danym roku gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii i efektów jego realizacji, który przedkłada radzie gminy w terminie do dn. 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy raport.
Monitoring na potrzeby diagnostyczne odnosić się będzie do gromadzenia danych i informacji zwrotnych od kluczowych realizatorów, partnerów, beneficjentów Programu oraz ze środowiska lokalnego, które to umożliwią zdobycie pełnego rozeznania co do istoty i rozmiarów problemów uzależnień w skali lokalnej oraz trendów rozwojowych, a także inwentaryzację zasobów, którymi dysponuje Gmina Jaświły.
Monitoring na potrzeby planistyczne umożliwi pozyskanie niezbędnych informacji planistycznych na kolejne lata od kluczowych realizatorów Programu, z uwzględnieniem wniosków i rekomendacji z diagnozy problemów uzależnień w Gminie Jaświły.
Monitoring na potrzeby ewaluacji będzie kluczowym źródłem informacji dla bieżącej oceny wewnętrznej oraz ewaluacji zewnętrznej. Koordynator Programu zarządzać będzie procesem ewaluacji, która obejmować będzie w szczególności kontynowanie badań społecznych (przynajmniej raz na 4 lata) w zakresie diagnozy problemów uzależnień - niezbędnych do opracowania rzetelnej diagnozy, a także przeprowadzania zewnętrznych ewaluacji w zakresie oceny realizacji Programu.
Adresaci programu
Adresatami Programu są wszyscy mieszkańcy Gminy Jaświły, a w szczególności następujące grupy osób:
Osoby uzależnione od alkoholu, narkotyków, z uzależnieniami behawioralnymi oraz osoby pijące ryzykownie i szkodliwie.
Dzieci i młodzież szkolna (w tym dzieci ze środowisk zagrożonych alkoholizmem, narkomanią i innymi uzależnieniami).
Rodziny (w tym osoby współuzależnione) oraz najbliższe otoczenie osób z problemem alkoholowym i narkomanii.
Przedstawiciele instytucji i służb pracujących w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii oraz organizacji zajmujących się tym problemem.
Osoby z niepełnosprawnością uzależnione od wszelkiego rodzaju używek a w szczególności od alkoholu , stosujące przemoc domową jak i osoby współuzależnione doznające przemocy domowej.
Społeczność lokalna gminy Jaświły.
Program opiera się głównie na działaniach z zakresu profilaktyki, skierowanych do odbiorców bez względu na stopień indywidualnego ryzyka występowania problemów związanych z używaniem alkoholu, narkotyków i uzależnień behawioralnych.
Realizacja niniejszych zadań w Gminie Jaświły odbywać się będzie poprzez ich organizację, współpracę z innymi podmiotami, finansowanie lub współfinansowanie zadań, wsparcie merytoryczne- forma realizacji zadania zależeć będzie od charakteru zadania.
Zadanie 1
Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą domową z uwzględnieniem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w ramach zwiększenia dostępności specjalistycznej pomocy dla osób doznających przemocy domowej:
Działania |
Sposób realizacji |
Mierniki |
Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: |
a)Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego b) kierowanie na badanie przez biegłych sądowych osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizują małoletnich, uchylają się od obowiązku zaspakajania potrzeb rodziny albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny, c) kierowanie do sądu wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu wobec osób uzależnionych od alkoholu, d) uczestniczenie w posiedzeniach grup diagnostyczno-pomocowych i Zespołu Interdyscyplinarnego, dotyczących podejmowania działań w ramach procedury „Niebieskie Karty”, związanych e) przeprowadzenie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, zwiększanie skuteczności w przestrzeganiu prawa w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych zgodnie z założeniami NPZ. f) edukacja społeczeństwa w zakresie używania wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych i elektrycznych papierosów, używania środków odurzających, substancji psychoaktywnych, środków zastępczych i NSP,, spożywania alkoholu ( z uwzględnieniem monitorowania poziomu i struktury spożycia oraz dostępności alkoholu) |
-Liczba osób skierowanych na leczenie
Liczba osób skierowanych do biegłych
-liczba wniosków skierowanych do sądu
-liczba posiedzeń grup diagnostyczno-pomocowych i ZI
-liczba przeprowadzonych kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych
Liczba kampanii społecznych, materiałów edukacyjnych
|
Finansowanie szkoleń dla osób pracujących w obszarze przeciwdziałania problemom uzależnienia i przemocy domowej |
Udział w szkoleniach kadry zajmujących się problematyką uzależnień oraz przemocy |
-liczba przeprowadzonych szkoleń
-liczba uczestników szkoleń |
Zadanie 2
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej oraz warsztatów dla osób uzależnionych w ramach redukcji szkód, rehabilitacji i reintegracji społecznej osób uzależnionych zgodnie z zapisami w NPZ
Działania |
Sposób realizacji |
Mierniki |
Działalność Punktu Informacyjno-konsultacyjnego
Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
1.Finansowanie działalności Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego , dofinansowanie materiałów edukacyjno-informacyjnych gadżetów profilaktycznych, artykułów biurowych , niezbędnych do realizacji działań związanych z problemem uzależnień, profilaktyką oraz promocją zdrowia np. podczas organizowanych konkursów, turniejów , szkoleń, zajęć opiekuńczo- wychowawczych i profilaktycznych w ramach profilaktyki uzależnień (uniwersalnej, selektywnej i wskazującej) o której mowa w NPZ, dla osób uzależnionych i ich rodzin motywowanie do podjęcia leczenia, udzielanie informacji i kierowanie do specjalistów od narkomanii i uzależnień behawioralnych
Wnioskowanie o leczenie na podstawie : informacji z Ośrodka Pomocy Społecznej, Policji oraz rodziny
Zakup i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych, zwiększenie skuteczności w przestrzeganiu prawa w zakresie produkcji, dystrybucji, sprzedaży, reklamy, promocji oraz spożywania napojów alkoholowych. |
- liczba udzielonych porad -liczba osób, którym udzielono porad
-liczba wniosków o leczenie
-liczba zakupionych materiałów |
Zadanie 3
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym w tym w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych w ramach poszerzenia i udoskonalenia oferty realizacji programów profilaktycznych z zakresu problematyki alkoholowej, narkomanii oraz uzależnień behawioralnych o której mowa w NPZ.
Działania |
Sposób realizacji |
Mierniki |
Współpraca GKRPA ze szkołami na terenie Gminy Jaświły |
1.Prowadzenie w szkołach podstawowych programów profilaktycznych oraz warsztatów profilaktycznych dla dzieci - poszerzenie i udoskonalanie oferty oraz wspieranie realizacji programów profilaktyki o naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności, w szczególności zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w ramach poszerzenia i udoskonalenia oferty realizacji programów profilaktycznych, o których mowa a NPZ, inicjowanie i wspieranie lokalnych , nowatorskich programów profilaktycznych z zakresu problematyki alkoholowej, narkomanii oraz uzależnień behawioralnych. |
Liczba przeprowadzonych programów -liczba osób biorących udział w zajęciach. Liczba dzieci dożywianych w czasie uczestnictwa w programach pozalekcyjnych. |
Zajęcia mające na celu zdrowy styl życia w szkołach, prowadzone przez pedagogów, wychowawców. |
2 Organizacja przez szkoły przedsięwzięć mających na celu promocję zdrowego, wolnego od używek stylu życia oraz asertywnych zachowań i właściwych postaw społecznych w ramach edukacji zdrowotnej o której mowa w NPZ. |
-liczba przedsięwzięć -liczba uczestników zajęć, spotkań, konkursów, projektów, imprez |
Współpraca z ośrodkiem kultury, świetlicami wiejskimi i innymi instytucjami np. Ośrodek Zdrowia, Prowadzenie wspólnych działań. |
3 Edukacja zdrowotna i profilaktyka uzależnień (uniwersalna, selektywna, wskazująca) realizowana zgodnie z wynikami badań naukowych oraz dobrą praktyką w dziedzinie przeciwdziałania uzależnieniom w tym programów rekomendowanych przez KCPU z zakresu problematyki alkoholowej , narkomanii oraz uzależnień behawioralnych ( w szczególności e- uzależnień ) w ramach profilaktyki uzależnień ( uniwersalnej, selektywnej i wskazującej), o której mowa w NPZ.
- Udostępnienie literatury z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy domowej. - Edukacja kadry uczestniczącej w realizacji zadań z zakresu profilaktyki uzależnień. |
-Liczba przeprowadzonych programów - liczba uczestników
-liczba zakupionych publikacji -liczba użytkowników zbioru |
Praca z rodzicami w szkołach |
4. Działalność edukacyjna w zakresie profilaktyki uzależnień skierowana do rodziców. |
Ilość spotkań -liczba uczestników |
Zadanie 4
Wspomaganie działalności instytucji , stowarzyszeń realizujących zadania w zakresie zwalczania alkoholizmu i przemocy domowej.
Działania |
Sposób realizacji |
Mierniki |
Współpraca z instytucjami |
Stała współpraca z Poradnią Leczenia Uzależnień, Komendą Powiatową Policji, kuratorami Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej |
Liczba spotkań |
Zadanie 5
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowaniu przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Działania |
Sposób realizacji |
Mierniki |
Kontrole sklepów, punktów sprzedaży napojów alkoholowych |
Przeprowadzenie kontroli, podejmowanie interwencji w przypadku nieprzestrzegania zasad i warunków korzystania z wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych tj. zakaz promocji, reklam napojów alkoholowych, sprzedaż alkoholu nieletnim, nietrzeźwym na kredyt i pod zastaw |
Liczba skontrolowanych punktów, liczba przeprowadzonych kontroli |
Zadanie 6
Zapobieganie alkoholizmowi i przemocy
Działania |
Sposób realizacji |
Mierniki |
Współpraca z osobami zajmującymi się problematyką FASD Pomoc i wskazanie specjalistów |
Wdrażanie i upowszechnianie standardów i procedur profilaktyki, diagnozy oraz terapii FASD zgodnie z aktualnym stanem wiedzy naukowej |
Ilość osób , które korzystają z terapii |
Dofinansowanie szkoleń ze środków GKRPA |
Kształcenie personelu medycznego w zakresie umiejętności rozpoznawania wzorów picia i podejmowania interwencji wobec pacjentów pijących ryzykownie i szkodliwie oraz na temat FASD |
Ilość osób przeszkolonych |
Większy dostęp do specjalistów, pomoc osobom potrzebującym wsparcia, w szczególności dla dzieci i młodzieży |
Poszerzenie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i rodzin z problemem alkoholowym, narkotykowym i behawioralnym w ramach poszerzania i podnoszenia jakości oferty pomocy psychologicznej zgodnie z założeniami NPZ. Zwiększenie dostępności i podnoszenie jakości specjalistycznej pomocy dla osób doznających przemocy domowej o której mowa w NPZ |
Ilość osób zgłaszających się. |
Zadanie 7
Promocja zdrowia psychicznego
Działania |
Sposób realizacji |
Mierniki |
Prowadzenie programów profilaktycznych, promujących zdrowy styl życia w szkołach , przez wychowawców, pedagogów, psychologów. |
Realizacja projektów i programów, edukacyjnych, wychowawczych, interwencyjnych oraz profilaktycznych, opartych na podstawach naukowych, w tym programów profilaktyki uniwersalnej, wskazującej i selektywnej wspieranie i dofinansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych, jako integralny element programu profilaktycznego, uwzględniającego zagadnienia związane ze zdrowym stylem życia , w szczególności dla dzieci i młodzieży w ramach profilaktyki uzależnień (uniwersalnej, selektywnej i wskazującej ) o której mowa w NPZ. |
Ilość dzieci/ uczniów , które uczestniczyły w zajęciach |
W szczególności zadania te obejmują:
1) Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków i uzależnień behawioralnych, w ramach redukcji szkód, rehabilitacji i reintegracji społecznej osób uzależnionych, zgodnie z zapisami w NPZ.
2) Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, związane z używaniem narkotyków i uzależnienia behawioralne pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą, w ramach poszerzenia i podnoszenia jakości oferty pomocy psychologicznej zgodnie z założeniami NPZ.
3) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, uzależnień behawioralnych w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych a także działań na rzecz dożywiania dzieci biorących udział w pozalekcyjnych programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych, wspieranie i dofinansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych, jako integralny element programu profilaktycznego, uwzględniającego zagadnienia związane ze zdrowym stylem życia, w szczególności dla dzieci i młodzieży w ramach profilaktyki uzależnień (uniwersalnej, selektywnej i wskazującej ) o której mowa w NPZ
4) Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych oraz związanych z używaniem narkotyków i nowych substancji psychoaktywnych.
5) Zwiększenie zaangażowania lokalnej społeczności w działania związane z ograniczeniem spożycia napojów alkoholowych i innych używek.
6) Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy o występowaniu przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Realizacja programu zwiększy skuteczność pomocy kierowanej do rodzin oraz stworzy możliwość współpracy między instytucjami zajmującymi się problematyką alkoholową, uzależnieniem od narkotyków i uzależnieniami behawioralnymi. Oczekiwanym rezultatem będzie przeciwdziałanie wszelkim uzależnieniom, patologii i zagrożeniu wykluczeniu społecznemu. Interdyscyplinarne podejście środowiska lokalnego daje możliwość rozwoju, zwiększa świadomość w środowisku, a tym samym podnosi jakość życia mieszkańców Gminy Jaświły.
W/w zadania realizowane są w oparciu o uchwalany Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
ORGANIZACJA PROGRAMU:
Optymalizacja systemu planowania, monitorowania i kontrolowania realizacji Programu oraz wzmacnianie synergii działań i współpracy podmiotów zaangażowanych w przeciwdziałanie uzależnieniom.
Termin realizacji Programu
Program realizowany będzie w latach 2024-2026.
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów alkoholowych w Jaświłach
Określa się wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Jaświłach za każdorazowy udział w posiedzeniach komisji – w wysokości:
1) Przewodniczący Komisji 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, ogłaszaną przez Radę Ministrów;
2) członkowie Komisji – 7% minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników ogłaszanego przez Radę Ministrów;
Jednostka Prowadząca -Urząd Gminy Jaświły – UG
Adres: Urząd Gminy Jaświły, Jaświły Nr 7, 19-124 Jaświły, e-mail: gmina@jaswily.iap.pl, tel. 857278010.
Koordynator – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach, przewodnicząca GKRPA, adres koordynatora: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach, Jaświły Nr 7, 19-124 Jaświły, e-mail, tel. gops_jaswily@poczta.onet.pl tel. 85 7278020
Problemy związane z nadużywaniem środków psychoaktywnych, alkoholu, narkotyków oraz uzależnieniami behawioralnymi dotyczą znacznej części społeczeństwa. Dlatego Program skierowany jest do wszystkich mieszkańców Gminy Jaświły, którzy w życiu prywatnym lub zawodowym spotykają się z w/w problemami oraz ich konsekwencjami, a także do wszystkich zainteresowanych tą problematyką.
Metryka strony