Uchwała Nr XIX/129/21 Rady Gminy Jaświły z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Jaświły

Uchwała Nr XIX/129/21
Rady Gminy Jaświły

z dnia 6 maja 2021 r.

w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Jaświły

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) oraz art. 19 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028) uchwala się, co następuje:

  • §1. Przyjmuje się regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Jaświły, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
  • §2. Traci moc uchwała Nr II/16/18 Rady Gminy Jaświły z dnia 14 grudnia 2018 r. o uchwaleniu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Jaświły (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2018r. poz. 5285, zm. z 2019r. poz. 701).
  • §3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jaświły.
  • §4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy


Robert Wojtkielewicz

 

Załącznik do uchwały Nr XIX/129/21
Rady Gminy Jaświły
z dnia 6 maja 2021 r.

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków
na terenie Gminy Jaświły

Rozdział 1.
Przepisy ogólne

  • 1. 1. Niniejszy regulamin dotyczy dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Jaświły, zwanej dalej Gminą.
  1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług.
  2. Ilekroć w niniejszym regulaminie mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2028, z późniejszymi zmianami).  Pozostałe pojęcia użyte w regulaminie mają znaczenie wskazane w ustawie.
  3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne prowadzi swoją działalność w oparciu
    o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków.

Rozdział 2.
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków

  • 2. 1. W zakresie dostarczania wody przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:

1) zapewnić dostarczenie wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę,

2) zapewnić ciągłość dostaw wody z zastrzeżeniem uzasadnionych wyjątków określonych w niniejszym regulaminie lub przepisach powszechnie obowiązującego prawa,

3) w przypadku dostarczania wody z posiadanej sieci wodociągowej, zapewnić dostawę wody pod ciśnieniem nie mniejszym niż 0,05 MPa mierzonego u wylotu na zaworze za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym,

4) prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

  1. W zakresie odbioru ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:

1) zapewnić przyjęcie do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieków wprowadzanych przez odbiorcę usług,

2) zapewnić ciągły odbiór ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami i obowiązującą umową o odprowadzanie ścieków,

3) odprowadzać wprowadzone ścieki do posiadanych urządzeń.

  1. W zakresie, w jakim urządzenia i sieci wodociągowe lub kanalizacyjne należą do Gminy, Gmina zobowiązana jest współdziałać z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w celu umożliwienia przedsiębiorstwu wykonania jego obowiązków przewidzianych niniejszym regulaminem i przepisami prawa.

Rozdział 3.
Prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego

  • 3. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków ma obowiązek:

1) zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do:

  1. a) realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem, zgodnym w szczególności z przepisami wydanymi na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333; poz. 471, z 2021 r. poz. 11, 234 i 282),
  2. b) dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, zapewnić należytą jakość dostarczanej wody odpowiadającą wymaganiom określonym
    w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ustawy
    o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

2) dostarczać odbiorcy usług wodę z sieci wodociągowej na podstawie pisemnej umowy, o treści ustalonej według zasad określonych przepisami obowiązującego prawa i niniejszym regulaminem,

3) odbierać od odbiorcy usług ścieki na podstawie pisemnej umowy o treści ustalonej według zasad określonych przepisami obowiązującego prawa i niniejszym regulaminem,

4) w zakresie w jakim wymagają tego przepisy prawa, wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia do sieci będącej w eksploatacji przedsiębiorstwa oraz uzgadniać przedłożoną przez inwestora dokumentację techniczną,

5) instalować i utrzymywać  u odbiorcy usług wodomierz główny (na swój koszt, chyba że co innego wynika z umowy zawartej z odbiorcą),

6) prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody,

7) prowadzić okresową kontrolę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych posiadanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,

8) zapewniać należyte warunki odbioru ścieków oraz zapewnić jakość oczyszczonych
i odprowadzanych ścieków, w szczególności poprzez regularne prowadzenie kontroli ilości i jakości oczyszczonych i odprowadzanych ścieków, w tym ścieków przemysłowych oraz przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych,

9) dokonywać na własny koszt napraw istniejących i będących w jego posiadaniu urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przyłączy za wyjątkiem uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy usług, z zastrzeżeniem ustępu 2,

10) informować o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w formie i trybie określonym przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,

11) na pisemny wniosek odbiorcy usług zlecić wykonanie ekspertyzy wodomierza głównego przez Okręgowy Urząd Miar w celu sprawdzenia prawidłowości wskazań
i w przypadku stwierdzenia przez ten Urząd jego wadliwego działania, ponieść koszty ekspertyzy i wymiany.

  1. Właściciel urządzeń wodociągowych oraz urządzeń kanalizacyjnych zapewnia budowę, rozbudowę oraz modernizację urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych w zakresie niezbędnym dla zapewnienia należytego wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne obowiązków w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz w zakresie wynikającym z wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu
    i posiadanych środków finansowych.
  • 4. Za zgodą wyrażoną przez odbiorcę usług, zawartą w umowie dotyczącej dostarczania wody i odbioru ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma prawo:
  1. wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego odbiorcy usług w celach określonych w przepisach ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w tym w art. 7 przedmiotowej ustawy,
  2. przeprowadzania kontroli prawidłowości realizacji robót, w tym pod kątem zgodności
    z warunkami przyłączania do sieci,
  3. przeprowadzania kontroli technicznego stanu przyłącza i instalacji wodociągowych
    i kanalizacyjnych, w zakresie dopuszczalnym przepisami prawa, w czasie użytkowania,
  4. wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających wykonanie nowego obiektu zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego.
  • 5. Za zgodą wyrażoną przez odbiorcę usług, zawartą w umowie dotyczącej dostarczania wody i odbioru ścieków, osoby reprezentujące przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia, mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego w celu:
  1. zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego lub przepływomierza ścieków,
  2. przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych, dokonania odczytu ich wskazań lub dokonania badań i pomiarów,
  3. przeprowadzenia przeglądów lub napraw urządzeń posiadanych przez to przedsiębiorstwo,
  4. sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,
  5. odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do nieruchomości lub lokalu lub obiektu lub odbioru ścieków z nieruchomości lub lokalu lub obiektu,
  6. usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego.
  • 6. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, gdy:

1) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie
z przepisami prawa,

2) odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe, następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego,

4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków, (bez zawarcia umowy), jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.

  1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, które odcięło dostawę wody z przyczyny, o której mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązane do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.
  2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o zamiarze odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia:

1) państwowego powiatowego inspektora sanitarnego,

2) wójta,

3) odbiorcę usług,

co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

Rozdział 4.
Prawa i obowiązki odbiorcy usług

  • 7. Odbiorca usług ma obowiązek w szczególności:
  1. korzystać z instalacji wodociągowej w sposób uniemożliwiający występowanie zakłóceń w funkcjonowaniu sieci, a w szczególności eliminować możliwości wystąpienia skażenia wody w sieci, w tym wskutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, z własnego ujęcia wody lub powrotu ciepłej wody z instalacji centralnego ogrzewania,
  2. korzystać z instalacji kanalizacyjnej w sposób uniemożliwiający występowanie zakłóceń w funkcjonowaniu sieci oraz nie wprowadzać do urządzeń kanalizacyjnych odpadów
    i substancji wskazanych w przepisach ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
    i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w tym wskazanych w art. 9 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a w przypadku dostarczania ścieków przemysłowych spełniać warunki wskazane w przepisach powszechnie obowiązującego prawa, w tym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
    art. 11 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,
  3. umożliwiać realizację uprawnień przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, w tym uprawnień o których mowa w art. 7 ustawy,
  4. prawidłowo utrzymywać i zabezpieczać wodomierz główny, wodomierz dodatkowy, wodomierz (łącznie ze studzienką), wodomierz własny oraz urządzenie pomiarowe, a także zapewnić łatwy dostęp do tych urządzeń,
  5. niezwłocznie zawiadamiać przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o uszkodzeniu wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o uszkodzeniu plomb,
  6. zawiadamiać przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o planowanych zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci oraz ilość pobieranej wody i odprowadzanych ścieków, a także przeznaczenie wody;
  7. zawiadomić przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjnego zmianach stanu prawnego nieruchomości,
  8. powstrzymywać się od dokonywania jakichkolwiek czynności mogących mieć wpływ na zmianę stanu technicznego urządzeń i przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, bez uprzedniego uzgodnienia tego z tym przedsiębiorstwem na piśmie pod rygorem nieważności, w tym nasadzeń drzew i krzewów oraz zabudowy w pasie terenu, w którym zlokalizowana jest sieć wodociągowa i kanalizacyjna,
  9. zawiadomić przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o posiadanych własnych ujęciach wody w celu umożliwienia prawidłowego obliczenia należności z tytułu odprowadzania ścieków,
  10. pokryć koszty ponownego przyjazdu pracowników przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w przypadku braku możliwości wykonania uprawnień, o których mowa
    w pkt 3 z przyczyn dotyczących odbiorcy usług, gdy poprzedni termin został uzgodniony z odbiorcą usług,
  11. pokryć koszty wykonanej na zlecenie odbiorcy usług ekspertyzy wodomierza głównego
    w przypadku, gdy wykonana ekspertyza potwierdziła jego prawidłowe działanie,
  12. wykonać na swój koszt wszelkie naprawy instalacji i przyłączy, które nie są własnością przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, bądź nie są w jego posiadaniu, dzierżeniu lub należą do instalacji wewnętrznej odbiorcy,
  13. terminowo regulować należności wynikające z wystawionych faktur za dostawę wody
    i odprowadzanie ścieków, jak również inne należności na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego znajdujące podstawę w przepisach obowiązującego prawa, niniejszym regulaminie, czy umowie zawartej z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
  • 8. Odbiorca usług ma prawo do:
  1. odbierania wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości,
  2. nieprzerwanego odprowadzania ścieków,
  3. bezpłatnego korzystania z zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw
    w dostawie wody,
  4. zgłaszania przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu reklamacji.
  • 9. Odbiorcy usług zabrania się:
  1. pobierania wody przed wodomierzem głównym, jak również zmiany jego lokalizacji,
  2. naruszania plomb na wodomierzu głównym oraz na zaworach przy wodomierzu,
  3. czerpania wody z ulicznych hydrantów przeciwpożarowych na cele nie związane
    z gaszeniem pożarów.

Rozdział 5.
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

  • 10. 1. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym, a odbiorcą usług.
  1. Podpisanie umowy z odbiorcą usług następuje po złożeniu przez niego pisemnego wniosku o zawarcie umowy. Umowa z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym zawierana jest na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego.
  2. Umowa może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania
    z nieruchomości, do której ma być dostarczona woda lub z której mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
  3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne udostępnia zainteresowanym podmiotom informacje o szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawienia przez odbiorców usług dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów.
  4. Postanowienia umów zawieranych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
    z odbiorcami usług nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających
    z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych oraz postanowień niniejszego regulaminu.
  5. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta w lokalu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego lub poza nim. W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, odbiorcy usług będącemu konsumentem przysługuje prawo odstąpienia od takiej umowy w terminach i zasadach określonych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020, poz. 287).
  • 11. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków
    z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym powinien w szczególności określać:
  1. imię, nazwisko, (lub nazwę), PESEL, lub REGON i numer NIP (o ile wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą) oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy,
  2. wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę,
  3. oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego, czy też posiada własne ujęcie wody,
  4. oświadczenie czy nieruchomość jest podłączona do sieci kanalizacyjnej przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego, czy też wprowadza ścieki do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków,
  5. oświadczenie wnioskodawcy na jakie cele będzie wykorzystywał dostarczaną wodę (gospodarstwo domowe, przemysłowe, usługi, inne),
  6. oświadczenie wnioskodawcy jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane (przemysłowe, bytowe albo komunalne),
  7. oświadczenie wnioskodawcy dotyczące tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości.

Rozdział 6.
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny istawki opłat ustalone w taryfach

  • 12. 1. Podstawę rozliczeń wynikających z umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków stanowi aktualna taryfa przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, określająca ceny i stawki opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, a także ilość wody dostarczonej do nieruchomości i odpowiednio ilość odprowadzonych ścieków, określone zgodnie z art. 27 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
  1. W razie braku wodomierza głównego ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, określone w przepisach wykonawczych do ustawy, w tym wydanych w oparciu o art. 27 ust. 3 ustawy. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy, o której mowa w § 10 ust. 1, jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie.
  2. Jeżeli taryfa zawiera stawkę opłaty abonamentowej, należności wynikające z jej wysokości regulowane są niezależnie od tego, czy odbiorca usług pobierał wodę lub odprowadzał ścieki w okresie rozliczeniowym. Dla uchylenia wątpliwości, fakt posiadania czynnego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego obliguje odbiorcę do regulowania opłaty abonamentowej z tytułu gotowości do świadczenia usług w zakresie dostarczania wody lub odprowadzania ścieków.
  3. Okresy rozliczeniowe obowiązujące odbiorców usług są określone w umowie.
  4. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki w terminie określonym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej wysłania lub dostarczenia w inny sposób.
  5. W przypadku powstania nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na żądanie odbiorcy usług zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku w tej sprawie.
  • 13. W przypadku budynku wielolokalowego, w którym odbiorcami usług są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku wielolokalowego oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali, lub wyłącznie odbiorcom usług będących osobami korzystającymi z lokali, z którymi przedsiębiorstwo wodociągowo -kanalizacyjne zawarło odrębne umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków.

Rozdział 7.
Warunki przyłączania do sieci

  • 14. 1. Na pisemny wniosek podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci warunki przyłączenia do sieci wydaje przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne albo uzasadna odmowę ich wydania, w terminie:

1) 21 dni – od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci,
w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w tym znajdujących się
w zabudowie zagrodowej,

2) 45 dni – od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci,
w pozostałych przypadkach.

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może przedłużyć terminy określone w ust. 1, odpowiednio o kolejne 21 albo 45 dni,
    po uprzednim zawiadomieniu podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci
    z podaniem uzasadnienia przyczyn tego przedłużenia.
  2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne potwierdza złożenie przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, określając w szczególności datę jego złożenia.
  3. Do terminów określonych w ust. 1 i 2 nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, terminów na uzupełnienie wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, okresów innych opóźnień spowodowanych z winy podmiotu wnioskującego o przyłączenie do sieci albo z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
  4. Warunki przyłączenia do sieci wydane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne są ważne przez okres 2 lat od dnia ich wydania.
  5. Nie pobiera się opłat za:

1) wydanie warunków przyłączenia do sieci, a także za ich zmianę, aktualizację lub przeniesienie na inny podmiot,

2) odbiór przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a także za włączenie przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego do sieci wodociągowej albo kanalizacyjnej oraz za inne zezwolenia z tym związane.

  • 15. 1. Wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci zawiera co najmniej:

1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci,

2) wskazanie lokalizacji nieruchomości lub obiektu, który ma zostać przyłączony do sieci, w tym jego adres i numer działki ewidencyjnej, na której się znajduje,

3) informacje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystywania nieruchomości lub obiektu, który ma zostać przyłączony do sieci,

4) określenie dobowego zapotrzebowania na wodę z podziałem na wodę do celów bytowych, technologicznych, przeciwpożarowych oraz innych, z uwzględnieniem przepływów średniodobowych i maksymalnych godzinowych oraz wielkości ładunku zanieczyszczeń,

5) określenie ilości i jakości odprowadzanych ścieków z podziałem na ścieki bytowe
i przemysłowe,

6) plan zabudowy lub szkic sytuacyjny, określający usytuowanie przyłącza w stosunku do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i sieci uzbrojenia terenu.

  1. Wniosek o wydanie warunków przyłączenia poza informacjami, o których mowa
    w ust.1  winien zawierać:

1) numer telefonu,

2) adres poczty elektronicznej,

3) wskazanie rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,

4) wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody lub odprowadzania ścieków,

5) w przypadku wystąpienia w imieniu podmiotu ubiegającego się o przyłączenie przez  pełnomocnika – pisemne upoważnienie wnioskodawcy dla pełnomocnika wraz
z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.

  1. Sporządzenie planu sytuacyjnego, uwzględniającego warunki przyłączenia do sieci wydane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, upoważnia podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci lub inny podmiot działający z jego upoważnienia lub na jego zlecenie, do wykonania przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego zgodnie z tym planem.
  2. Celem złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci osoba ubiegająca się o przyłączenie może skorzystać ze wzorów wniosków i oświadczeń dostępnych w siedzibie oraz na stronie internetowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
  3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie może odmówić odbioru przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego, wykonanego zgodnie z warunkami przyłączenia do sieci, wydanymi przez to przedsiębiorstwo.
  • 16. 1. Po złożeniu wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci i pisemnym potwierdzeniu daty jego złożenia, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje kwalifikacji terminu jego rozpoznania i wydaje warunki bądź odmawia ich wydania, w terminach określonych w ustawie.
  1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa warunki przyłączenia do sieci
    i przekazuje je wnioskodawcy, nie później niż w terminie określonym ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków od dnia złożenia wniosku.
  2. Warunki określają, co najmniej:

1) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego,

2) maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości, w m3 /dobę,   

3) maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich  rodzaj,

4) informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinien przedłożyć podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci w celu realizacji przyłącza,

5) okres ważności wydanych warunków przyłączenia, który nie może być krótszy niż
2 lata,

6) załącznik graficzny.

  1. W przypadku stwierdzenia przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,
    że złożony wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci nie zawiera wszystkich informacji, o których mowa w art.19a ust.4 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne informuje pisemnie podmiot ubiegający się o przyłączenie o zakresie
    i terminie uzupełnienia wniosku.
  2. W przypadku odmowy wydania warunków przyłączenia do sieci, informacja ta przekazywana jest podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w terminie określonym w ustawie.

Rozdział 8.
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług
wodociągowo-kanalizacyjnych

  • 17. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odmówić przyłączenia nieruchomości do sieci:

1) w przypadku braku sieci i urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, umożliwiających dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków z nieruchomości, której dotyczy wniosek o przyłączenie do sieci,

2) jeżeli nie istnieją możliwości techniczne urządzeń przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wynikające z technologii dostarczania wody i odprowadzania ścieków, przez co rozumie się faktyczne możliwości pozyskania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wody nadającej się do spożycia przez ludzi (wydajność stacji uzdatniania wody) lub jej dostawy, jak również możliwości odbioru i oczyszczania ścieków (wydajność oczyszczalni),

3) jeśli wskutek przyłączenia warunki świadczenia usług przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne pogorszą się do tego stopnia, że niemożliwe będzie zachowanie minimalnego poziomu świadczonych usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

4) w przypadku braku uregulowania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne tytułu prawnego do urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych.

  1. Jeżeli przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odmówi przyłączenia nieruchomości do sieci zgodnie z ust. 1, jest ono obowiązane przesłać podmiotowi ubiegającemu się
    o przyłączenie do sieci pisemną odmowę wraz z uzasadnieniem. W takim wypadku przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie wydaje warunków przyłączenia
    do sieci.
  • 18. Warunkiem przystąpienia do wykonania przyłącza zgodnie z warunkami przyłączenia wydanymi przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci,
    z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
  • 19. 1. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
  1. Koszty nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego ponosi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a urządzenia pomiarowego – odbiorca usług.
  2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w niniejszym regulaminie, brak jest przesłanek uprawniających do odmowy przyłączenia nieruchomości do sieci, o których mowa
    w niniejszym regulaminie, w tym w §17 regulaminu oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług.
  • 20. 1. Za nielegalne pobieranie wody lub odprowadzanie ścieków uznaje się pobór wody lub odprowadzanie ścieków:

1) bez zawarcia umowy,

2) przez celowo uszkodzony wodomierz lub urządzenie pomiarowe,

3) z pominięciem wodomierza lub urządzenia pomiarowego.

  1. W przypadku stwierdzenia nielegalnego poboru wody lub nielegalnego odprowadzania ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne.

Rozdział 9.
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
odbioru wykonanego przyłącza

  • 21. Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci przed rozpoczęciem budowy i po sporządzeniu dla przyłączy planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub jednostkowej, przedkłada przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu sporządzony plan celem sprawdzenia przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, czy uwzględnia on wydane warunki przyłączenia do sieci.
  • 22. 1. W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi warunkami przyłączenia oraz z przedstawioną w ramach uzgodnień dokumentacją techniczną.
  1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma prawo odmówić przyłączenia nieruchomości do sieci również, jeśli przyłącze nie zostało wykonane zgodnie z wydanymi warunkami przyłączenia do sieci.
  2. Należy pisemnie lub telefonicznie ustalić termin wykonania i odbioru przyłącza z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem przed przystąpieniem do planowanych prac, z zastrzeżeniem, że wykonanie i odbiór przyłącza może nastąpić jedynie, jeśli w okresie 3 dni poprzedzających planowane prace oraz w dniu planowanych prac temperatura powietrza i gruntu nie była i nie jest niższa niż + 1 0 C chyba, że wyższa temperatura powietrza lub gruntu lub dłuższy okres utrzymywania się określonych temperatur, wymagane są przez producentów lub dostawców rozwiązań lub materiałów stosowanych przy wykonaniu robót. 
  3. Określone w warunkach przyłączenia odbiór końcowy, a także próby i odbiory częściowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
  4. Odbioru dokonuje się przed zasypaniem przyłącza. Odbiór prac ulegających częściowemu zakryciu (zasypaniu) podmiot przyłączany zobowiązany jest zgłaszać przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu przed zakryciem (zasypaniem).
  5. Przed zasypaniem podmiot przyłączany zobowiązany jest wykonać operat geodezyjny,
    w zakresie wskazanym w przepisach wykonawczych do art. 43 ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo Budowlane, w dwóch egzemplarzach, z których jeden dostarcza do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, a drugi do odpowiedniego urzędu zajmującego się aktualizacją dokumentacji geodezyjnej.
  6. Po dokonaniu pozytywnego odbioru technicznego i zawarciu umowy o zaopatrzenie
    w wodę lub odprowadzanie ścieków następuje montaż przyrządów pomiarowych.

Rozdział 10.
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków

  • 23. W przypadku niedotrzymania ciągłości świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne usług oraz odpowiednich parametrów dostarczanej przez nie wody, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek:

1) poinformować niezwłocznie odbiorców usług o takich przypadkach, na swojej stronie internetowej, w mediach lokalnych lub w inny zwyczajowo przyjęty przez przedsiębiorstwo sposób, w tym wskazać, o ile to możliwe, planowany termin przywrócenia prawidłowego funkcjonowania sieci i odpowiednich parametrów dostarczanej wody, jeżeli jest on możliwy do przewidzenia,

2) zapewnienia odbiorcom usług zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw
w dostawie wody przekraczających 12 godzin oraz poinformowania odbiorców usług
o lokalizacji takich punktów, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty przez przedsiębiorstwo sposób,

3) podjąć, w zakresie w jakim jest to możliwe, niezbędne działania celem przywrócenia ciągłości świadczenia usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody.

  • 24. O planowanych ograniczeniach w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne informuje odbiorców usług, na swojej stronie internetowej,
    w mediach lokalnych lub w inny zwyczajowo przyjęty przez przedsiębiorstwo sposób,
    co najmniej na 3 dni robocze przed dniem, w którym przerwa w świadczeniu usług się rozpocznie. Jeżeli planowane jest odcięcie dostaw wody lub zamknięcie przyłącza kanalizacyjnego, przedsiębiorstwo informuje, w sposób opisany powyżej, odbiorców usług co najmniej 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, podając jednocześnie informacje o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru.
  • 25. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może zamknąć przyłącze kanalizacyjne
    w przypadkach, gdy wykonano je niezgodnie z przepisami prawa lub jakość wprowadzanych do sieci ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa.

Rozdział 11.
Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji
oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń
w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków

  • 26. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do informowania podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci o obowiązujących przepisach i regulacjach i umowach oraz o wynikających z nich prawach i obowiązkach, a także przyjmowania reklamacji, jak również do informowania o szczegółowych warunkach zawierania umów,
    w tym o konieczności przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów.
  • 27. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne poda do publicznej informacji (poprzez umieszczenie w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz na jego stronie internetowej):

1) wskazanie komórki organizacyjnej  upoważnionej do kontaktów z odbiorcami,

2) dane umożliwiające kontakt,

3) godziny przyjmowania reklamacji oraz udzielania informacji.

  • 28. Przedsiębiorstwo wodociągowo kanalizacyjne zapewni, aby w jego siedzibie lub na jego stronie internetowej udostępnione były:

1) dokumenty:

a) taryfa,

b) niniejszy regulamin,

c) tekst jednolity ustawy (w przypadku braku tekstu jednolitego – tekst ujednolicony) wraz z aktami wykonawczymi.

2) informacje dotyczące:

a) szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawienia dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów,

b) procedury reklamacyjnej,

c) sposobu rozstrzygania, zgodnie z ustawą, spraw spornych w przedmiocie:

  1. a) odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,
  2. b) odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, lub odmowy przyłączenia do sieci nieruchomości, osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
  • 29. 1. Odbiorcy usług oraz podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci mają prawo wnoszenia do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego reklamacji dotyczących świadczonych przez nie usług, w tym w szczególności dotyczących:

1) wysokości naliczonych odbiorcy  opłat za takie usługi,

2) ilości i jakości świadczonych usług,

3) funkcjonowania przyrządów pomiarowych (opomiarowania) należących do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

  1. Reklamacja powinna być sporządzona i doręczona przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
  2. Reklamacja dotycząca naruszenia jakości, ciągłości dostaw i ciśnienia wody powinna być dokonana niezwłocznie po wystąpieniu zakłócenia w celu dokonania sprawdzenia przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne.
  3. Inne reklamacje Odbiorca może zgłaszać w terminie 21 dni od daty otrzymania faktury lub zdarzenia stanowiącego podstawę reklamacji.
  • 30. 1. Reklamacje powinny zawierać:

1) imię i nazwisko albo firmę podmiotu zgłaszającego reklamację,

2) przedmiot reklamacji,

3) przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację,

4) informacje co do możliwości kontaktu z podmiotem zgłaszającym reklamację,

5) numer i datę umowy, jeśli Odbiorca posiada więcej niż jedną umowę,

6) podpis Odbiorcy.

  1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 30 dni od daty jej wpływu w formie pisemnej, chyba że podmiot zgłaszający reklamację wskaże inny sposób kontaktu.
  2. Jeżeli rozpatrzenie reklamacji wymaga podjęcia czynności na terenie nieruchomości należącej do Odbiorcy, udostępnia on nieruchomość osobom reprezentującym przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne. Zaniechanie tego obowiązku wstrzymuje rozpatrzenie reklamacji.
  3. Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej. Możliwe jest także udzielenie odpowiedzi na reklamację pocztą elektroniczną, faksem lub w inny sposób, o ile Odbiorca wskaże taką formę.
  4. Odmowa uwzględnienia reklamacji przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
    w całości lub w części wymaga sporządzenia uzasadnienia.
  5. W przypadku reklamacji wskazań wodomierza głównego, reklamację uwzględnia się o ile kontrola metrologiczna potwierdzi nieprawidłowość działania tego wodomierza.
  • 31. 1. Jeśli reklamacja dotyczy parametrów wody, ich sprawdzenie następuje na przyłączu wodociągowym lub na najbliższym odcinku sieci wodociągowej w miejscu technicznie dostępnym.
  1. Przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne udziela odpowiedzi Odbiorcy w sprawach innych niż reklamacje, w szczególności w sprawach zakłóceń w dostawie wody i odprowadzenia ścieków, w terminach:

1) zapytania otrzymane telefonicznie, faksem lub drogą elektroniczną – bez zbędnej zwłoki, jednak w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze, tym samym kanałem informacyjnym,

2) wystąpienie na piśmie – w terminie 14 dni w formie pisemnej, chyba że Odbiorca dopuścił udzielenie informacji w innej formie.

  • 32. Informacje podane przez Odbiorcę w umowie, dotyczące w szczególności: adresu siedziby lub miejsca zamieszkania, adresu do korespondencji, wiążą strony do czasu pisemnego zawiadomienia o ich zmianie przez Odbiorcę.
  • 33. 1. W przypadku opóźnienia z wpłatą należności, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia upomnienie.
  1. Upomnienie może zostać wysłane Odbiorcy nie częściej niż raz w miesiącu.
  • 34. 1. Kontrole i czynności dokonywane na podstawie art. 7 ustawy przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących u Odbiorcy, w sposób nie zakłócający pracy,
    z zastrzeżeniem art. 10 pkt 3 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z zastrzeżeniem ustępu 2.
  1. Kontrolę w lokalu mieszkalnym przeprowadza się w godzinach od 7ºº do 20ºº,
    z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.

Rozdział 12.
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

  • 35. 1. Prawo do pobierania wody na cele przeciwpożarowe z sieci przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego posiadają wyłącznie jednostki straży pożarnej.
  1. Informacja o ilości wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem miejsca i daty poboru określa pisemna informacja składana przez komendanta straży pożarnej Gminie Jaświły, która stanowi podstawę do rozliczeń za pobraną wodę pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a Gminą Jaświły.
  2. Przedsiębiorstwo obciąża gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie.
  3. Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są w okresach miesięcznych na podstawie deklaracji Straży Pożarnej lub Gminy.

Rozdział 13.
Postanowienia końcowe

  • 36. 1. W sprawach spornych dotyczących:

1) odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne,

2) odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego lub odmowy przyłączenia do sieci nieruchomości osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci na wniosek strony,

rozstrzyga organ regulacyjny w drodze decyzji.

  1. Organem regulacyjnym jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
  2. Właściwość miejscowa organu regulacyjnego odpowiada umiejscowieniu siedzib regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz zasadniczemu trójstopniowemu podziałowi terytorialnemu państwa.
  3. Rozstrzygnięcie organu regulacyjnego, o którym mowa w ust. 1, może polegać na nakazaniu przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu:

1) zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków,

2) przywrócenia dostawy wody,

3) otwarcia przyłącza kanalizacyjnego,

4) przyłączenia do sieci.

  1. Od decyzji, o której mowa w ust. 1 służy odwołanie do Sądu Okręgowego
    w Warszawie – sądu ochrony konkurencji i konsumentów w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. Organem wyższego stopnia w sprawach decyzji wydawanych na podstawie przepisów ustawy w stosunku do organu regulacyjnego jest Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, z wyłączeniem decyzji, o której mowa w art. 27e ust. 1.ustawy
    o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
  • 37. 1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa w tym ustawy Kodeks cywilny, ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z przepisami wykonawczymi.
  1. Wszelkie spory, inne niż określone w § 36 regulaminu, wynikłe w ramach realizacji zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków będą załatwiane w drodze polubownej, a w przypadku niemożności ich załatwienia w ten sposób, strony poddają spór pod rozstrzygnięcie właściwego Sądu Powszechnego.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Jaświły

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Wojtkielewicz

Data wytworzenia: 2021-05-06

Wprowadzający: Jacek Dziekoński

Data modyfikacji: 2021-06-14

Opublikował: Jacek Dziekoński

Data publikacji: 2021-05-10