Protokół Nr 26/23 z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych Rady Gminy Jaświły z dnia 16 listopada 2023 r.
Protokół Nr 26/23
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych Rady Gminy Jaświły
z dnia 16 listopada 2023 r. (godz. 10.00)
W posiedzeniu Komisji udział wzięli:
-
ŁATACZ- BRUZGO Anna Marzena– Przewodnicząca
-
BIERĆ Andrzej- Wiceprzewodniczący
-
ANDRELCZYK Bogdan Antoni– Członek
-
GUDEL Piotr– Członek
-
KITLAS Piotr- Członek
-
KLIMOWICZ Leszek – Członek
-
KUCHARSKI Jan- Członek
Ponadto w posiedzeniu udział wzięli goście wg listy obecności stanowiącej załącznik do protokołu.
Posiedzenie otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji. Przedstawiła proponowany porządek posiedzenia:
-
Przyjęcie porządku.
-
Zaopiniowanie projektów uchwał na XXXVII sesję Rady Gminy Jaświły.
-
Sprawy różne i wolne wnioski.
Ad 1
Porządek posiedzenia został przyjęty bez zastrzeżeń. Uwag i zmian do porządku nie zgłoszono.
Ad 2
Agnieszka Okulczyk Skarbnik Gminy – przedstawiła n/w projekty uchwał:
- w sprawie zmian w budżecie Gminy Jaświły na 2023 rok
Po stronie planu dochodów i wydatków bieżących ujęto kwotę 19.300 zł – Szkoła w Dolistowie Starym przystąpiła do projektu dofinansowanego przez Ministerstwo Finansów, w ramach którego przewidziano zajęcia dla dzieci o tematyce ekonomii, jak również wycieczkę edukacyjną na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Dofinansowanie MF wynosi 24.800, wkład własny – 5.500 zł – będą to wpłaty rodziców dzieci biorących udział w projekcie.
Ponadto plan dochodów bieżących zaktualizowano o następujące wpływy:
- 14.000 zł – z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym Gminy
- 25.000 zł – z tytułu wpływu podatku od czynności cywilnoprawnych
- 100.000 zł – z tytułu uzupełnienia subwencji ogólnej otrzymanej z Ministerstwa Finansów
- 40.000 zł - z tytułu refundacji kosztów utrzymania dzieci z innych gmin w przedszkolach położonych na terenie Gminy Jaświły
W dochodach majątkowych ujęto kwotę 19.000 zł z tytułu sprzedaży autobusu szkolnego.
Po stronie wydatków bieżących dokonano następujących zmian:
- kwotę 75.000 zł przeznaczono na zabezpieczenie kosztów funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego do końca roku
- 20.000 zł przeznacza się na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego na potrzeby wszczęcia procedury zakupowej i przystąpienia do realizacji inwestycji na drogach powiatowych i gminnych, na które Gmina pozyskała dofinansowanie z Polskiego Ładu
- 32.000 zł – zabezpieczono na bieżące utrzymanie jednostek OSP na terenie Gminy
- o 40.000 zł i o 60.000 zł zwiększono środki na działalność odpowiednio - Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Jaświły
- w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Jaświły na lata 2023-2026 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2023-2030
Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany wprowadzone do planu WPF są następstwem zmienianych dochodów i wydatków w budżecie oraz w zarządzeniach Wójta. Po zaktualizowaniu WPF dochody uległy zwiększeniu o 222.800 zł, natomiast wydatki o kwotę 281.800 zł, co spowoduje wzrost deficytu o kwotę 59.000 zł do łącznej kwoty 5.735.022,32 zł. Deficyt będzie pokrywany z wolnych środków zgromadzonych na rachunku bieżącym budżetu gminy, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych, nadwyżką budżetową z lat ubiegłych, niewykorzystanymi środkami na realizację programu lub zadania finansowanego z udziałem środków unijnych oraz kredytem długoterminowym. Dodatkowo w wykazie przedsięwzięć należało ująć planowaną do wykonania w 2024 r. inwestycję drogową, dofinansowaną ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg pn. "Przebudowa drogi gminnej Dolistowo Nowe - granica gminy w kierunku m. Wroceń". Kwota dofinansowania wyniesie 966.231,72 zł, wkład własny Gminy to 644.154,48 zł.
Jan Joka Wójt Gminy – W związku z dotacją jaką Gmina pozyskała z Polskiego Ładu na remont zabytków, chciałbym poinformować, że proboszczowie z Dolistowa Starego i Brzozowej są na etapie uzgadniania zakresu robót z projektantami i konserwatorem zabytków, uzyskiwania niezbędnych dokumentów i pozwoleń. Następnym krokiem jest złożenie wniosku do Gminy o udzielenie dotacji. Mam nadzieję, że zdążą do końca roku z całą dokumentacją.
Marek Jarosz Zastępca Wójta - przedstawił n/w projekty uchwał:
- o uchwaleniu rocznego programu współpracy Gminy Jaświły z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2024 r.
Program określa zasady i warunki współpracy pomiędzy Gminą a organizacją pozarządową, stowarzyszeniem, fundacją itp., jeśli chciałyby podejmować działania, np. jakieś inicjatywy społeczne na terenie naszej Gminy. W programie tym przeznacza się środki Gminy na współfinansowanie tych działań – na 2024 r. jest to kwota 10.000 zł. Program współpracy poddaje się pod konsultacje społeczne – jest on opublikowany na stronie BIP UG Jaświły.
- o zatwierdzeniu programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz innych uzależnień na 2024 rok
Jak co roku Rada zobligowana jest do podjęcia tego programu. Opisuje się w nim m.in. podejmowane działania profilaktyczne przeciwko występowaniu alkoholizmowi w rodzinie, zasady kontroli realizacji programu, sposoby rozwiązywania istniejących już problemów alkoholowych w rodzinie.
Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji:
Przy tej uchwale chciałabym poruszyć temat braku psychologa w naszej szkole w Jaświłach. Od początku roku szkoła szuka psychologa, ale nikt się nie zgłosił do dziś. W ubiegłym roku była pani psycholog 1 dzień w tygodniu. Uważam, że psycholog w szkole jest bardzo potrzebny. Czy pieniądze przeznaczane na program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych moglibyśmy w części przeznaczyć na finansowanie pracy psychologa w szkole?
Marek Jarosz Zastępca Wójta:
W ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz innych uzależnień finansowana jest działalność terapeuty, który przyjmuje w określone dni w Urzędzie Gminy i zajmuje się osobami dorosłymi z uzależnieniami. W tym programie nie możemy przekazywać środków na wsparcie działalności podległych szkół. Są na to inne źródła, m.in. wsparcie na pracę psychologa należy przewidzieć w uchwale budżetowej.
Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji:
Czy zrobimy wielki błąd jeśli z tego programu przeznaczymy środki na wsparcie pracy psychologa w szkole?
Marek Jarosz Zastępca Wójta:
Ten program jest przeznaczony na działalność na rzecz dorosłych osób z uzależnieniami, nie na działalność pedagogów czy psychologów pracujących w szkołach. Jak mówiłem wcześniej - działalność szkół jest finansowana z innych źródeł.
Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji:
W takim razie proszę o zwiększenie środków w budżecie dla szkół na sfinansowanie godzin pracy psychologa w szkole.
Marek Jarosz Zastępca Wójta:
Myślę, że najpierw należałoby porozmawiać w tej sprawie z Panią Dyrektor szkoły i wyjaśnić na czym polega problem z zatrudnieniem psychologa w jej placówce. Może to wcale nie jest kwestia finansów…
Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji:
W ubiegłym roku była w szkole Pani psycholog 1 raz w tygodniu przez 5 godzin. Chodzi o to, że ta osoba przyjmując prywatnie za 1 godzinę wizyty zarobi tyle samo co pracując w szkole 1 dzień. Bo wtedy pracuje jako nauczyciel, a nie lekarz specjalista.
Marek Jarosz Zastępca Wójta:
Do tej pory nie wpłynął wniosek od Pani dyrektor na dofinansowanie pracy psychologa w jej placówce.
Jan Joka Wójt Gminy:
Po krótkiej rozmowie z Panią Dyrektor wiem, że problemem są określone wymagania co do pracy psychologa, nie zaś wynagrodzenie psychologa czy brak środków na ten cel.
Marek Jarosz Zastępca Wójta:
- w sprawie trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Gminie Jaświły
Po raz kolejny dopracowujemy tę uchwałę. Do poprzedniej Nadzór Prawny Urzędu Wojewódzkiego miał zastrzeżenia, że za daleko „wybiega” poza kompetencje Wójta i należy skupić się tylko na trybie i sposobie powoływania i odwoływania Zespołu. Natomiast tym razem Nadzór Prawny wskazuje by doprecyzować, które uchwały tracą moc w wyniku podjęcia tej uchwały, wypisując je z nazwy, daty podjęcia i pozycji w DzUWP każdą z osobna.
- o określeniu stawek podatku od nieruchomości
Przedstawił Komisji propozycje stawek podatku na 2024 r. Po analizie stawek członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli zaproponowane ceny.
- o określeniu wysokości stawek podatku od środków transportowych
Na 2024 r. należy podjąć nową uchwałę o wysokości tych stawek. Nasza propozycja jest taka, by we wszystkich pozycjach były to stawki maksymalne. Tak jak w latach ubiegłych nie wprowadzamy podatku od posiadania psów.
Komisja nie zgłosiła uwag i pozytywnie zaopiniowała przedstawione projekty uchwał, jak również jednogłośnie przyjęła zaproponowane stawki podatków.
Marek Jarosz Zastępca Wójta:
- przedstawienie ceny skupu żyta będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok 2024.
Pan Marek Jarosz wyjaśnił Komisji, że podstawą ustalenia podatku rolnego na kolejny rok jest średnia cena skupu żyta podana do publicznej wiadomości w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Cena ta wynosi 89,63 zł za 1 dt. W ubiegłym roku stawka ta wynosiła 74 zł. Rada Gminy może w drodze uchwały obniżyć tę stawkę.
Jan Joka Wójt Gminy - Rada Gminy może podjąć uchwałę o obniżeniu ceny skupu żyta podanej przez GUS. Dlatego przedstawiamy Wam tę cenę byście przedyskutowali temat i zajęli stanowisko w tej sprawie. Przy obniżaniu ceny żyta należy pamiętać, że pociągnie to dalsze konsekwencje finansowe dla Gminy, ponieważ zmniejszy się kwota subwencji ogólnej, która zawsze jest wyliczana od stawek maksymalnych.
Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji:
Chciałabym tylko powiedzieć, że dzięki otrzymywanym dotacjom, subwencjom dla Gminy na naszym terenie mogą powstawać różne inwestycje. Jeśli obniżymy cenę żyta i tym samym nie podniesiemy podatku rolnego, to cała Gmina poniesie tego konsekwencje. W tym przypadku „złotówka” od każdego mieszkańca przyniesie więcej korzyści dla całej Gminy, niż obniżenie podatku dla rolnika o 1 zł.
Marek Jarosz Zastępca Wójta:
Czy Komisja jest za przyjęciem ceny skupu żyta, którą podaje GUS?
Komisja jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem ceny skupu żyta w wysokości zaproponowanej przez GUS.
Ad 3
Jan Joka Wójt Gminy:
Zbliżają się ku końcowi prace drogowe we wsi Szaciły oraz na odcinku Jaświły-Jaświłki.
Formalnie odebraliśmy już roboty drogowe wykonane w miejscowości Mikicin, zarówno drogę we wsi, jak też chodnik w stronę byłego PGR-u.
Inwestycje drogowe na 3 odcinkach dróg gminnych, tj. Bobrówka-Piaski w kierunku rzeki Brzozówka, Zabiele i Brzozowa-Kolonia mają już pozwolenie na budowę i Wykonawca może rozpoczynać tam prace.
Z nadchodzących inwestycji mamy w planie przebudowę drogi gminnej z Dolistowa Nowego w kierunku msc. Wroceń do granicy naszej gminy. Mamy wszystko do ogłoszenia przetargu, czekamy natomiast na informacje od Wojewody w sprawie podpisania umowy na dofinansowanie tego zadania.
Rozstrzygnięto kolejne edycje Polskiego Ładu. W sumie mamy ok. 9 mln dofinansowania – wszystkie te środki chcemy przeznaczyć na remont drogi powiatowej z Jaświł w kierunku Starowoli do granicy gminy oraz na odcinek drogi gminnej z Romejk w kierunku Kamionki do granicy z Gminą Jasionówka. Na ile km drogi wystarczy tych środków – zobaczymy po przetargu.
Dodatkowo Powiat Moniecki również w 8. Edycji Polskiego Ładu uzyskał ok. 4 mln zł dofinansowania na odcinek z Knyszyna w kierunku Jaświł oraz mają już pieniądze z wcześniejszej edycji Polskiego Ładu dla gmin PGR na odcinek drogi z Wojtówiec w stronę Starowoli ok. 2 km.
Przy tych wnioskach do Polskiego Ładu pisaliśmy też o urządzeniach do bieżącego utrzymania i eksploatacji – myślimy o zakupie może jakiejś równiarki do traktora albo mulczera.
Powiat Moniecki zawarł Związek Powiatowy z Powiatem Augustowskim, by wspólnie starać się o środki na remont drogi zarzecznej w Dolistowie wraz z ewentualnym remontem mostu na rzece w Dolistowie.
Sprzedaliśmy 1 autobus, którego Gmina była właścicielem, za 19 000,00 zł. Jutro mamy otwarcie przetargu na sprzedaż drugiego autobusu.
Pomyślnie przebiegła zbiórka folii rolniczej od rolników z naszej gminy. Teraz jesteśmy na etapie rozliczania się z WFOŚiGW z otrzymanej dotacji.
Przetarg na azbest nie został jeszcze rozstrzygnięty. Pierwszy najkorzystniejszy Wykonawca zrezygnował z podpisania umowy. Czekamy na dokumenty od kolejnego Wykonawcy. Mamy nadzieję, że drugi wykonawca nie wycofa się z uczestnictwa w przetargu i podpiszemy umowę. Otrzymaliśmy duże dofinansowanie – wystarczy na odbiór całego azbestu, na który mamy złożone wnioski. Dla mieszkańców odbiór azbestu jest bezpłatny, ale będą musieli pokryć koszty podatku Vat, który nie jest kosztem kwalifikowanym do dofinansowania.
Odnotowaliśmy niewielki wzrost kosztów utylizacji odpadów, ale też spadek odbieranych mas odpadów. W tym roku nie planujemy podwyżki dla mieszkańców w opłacie za odbiór odpadów.
Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji:
W tym miejscu mam propozycję, aby Rada podjęła uchwałę o pomocy sąsiedzkiej. Czy Rada/Komisja i Panowie Wójt i Zastępca Wójta słyszeli o takim działaniu?
Jan Joka Wójt Gminy:
O inicjatywie jak najbardziej słyszeliśmy. Jest to nowy program, dopiero gminy zaczynają działać. My podchodzimy do tego pomysłu z wielką ostrożnością. W tym miejscu zaznaczę, że program zakłada dofinansowanie części środków w 2024 r. na ten cel, natomiast nie jest nigdzie określone dofinansowanie na kolejne lata. A to wiąże się z ryzykiem, że to Gmina zostanie obarczona wszystkimi kosztami funkcjonowania programu w dalszych latach ze swojego budżetu. My już dziś wiemy, że nie stać Gminy na finansowanie kolejnego programu, przy tylu obecnie trwających inwestycjach, do których dokładamy ze swojego budżetu. Poza tym GOPS realizuje program wsparcia osób samotnie zamieszkałych, chorych, wymagających opieki i w trudnej sytuacji materialnej poprzez zatrudnianie dziennych opiekunek do takich osób. Na tę chwilę wiem od Pani kierownik, że nie ma potrzeby wdrażania innego programu pomocy, gdyż każdy kto potrzebuje pomocy i zgłosi się o taką pomoc do naszego GOPS-u, tę pomoc otrzymuje.
Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji:
W programie o pomocy sąsiedzkiej są ścisłe kryteria, pomoc należy się wyłącznie osobom wymagającym opieki, samotnym. Moglibyśmy spróbować.
Jan Joka Wójt Gminy:
Jest to nowy program. Dopiero zaczyna raczkować. Gminy próbują wdrażać. Poczekajmy chwile i zobaczymy jak potoczy się los tego projektu. Założenia programu są jak najbardziej społeczne i potrzebne, natomiast nowy projekt niesie za sobą wydatki i ryzyko ponoszenia kosztów, których nie umiemy w tej chwili przewidzieć. Dajmy sobie trochę czasu i dla programu na rozwój. Będziemy się temu przyglądali. A na dziś wiem, że pracownicy naszego GOPS-u mają pod kontrolą wszystkie osoby potrzebujące pomocy i na bieżąco monitorują sytuację na terenie gminy.
Anna Marzena Łatacz-Bruzgo Przewodnicząca Komisji:
Mam jeszcze jedna propozycję dla Państwa. Proszę by członkowie Komisji wraz z całą Radą i Wójtem zastanowili się nad pomysłem powstania na terenie naszej gminy zakładu pracy dla osób niepełnosprawnych. Wiem, że na terenie gminy jest kilkanaście takich osób, które pomimo swojej niepełnosprawności na pewno podjęłyby pracę, gdyby miały takie miejsce w pobliżu. Jest to dalekosiężne przedsięwzięcie, ale godne uwagi. Mamy różne projekty UE dofinansowujące pracę takich zakładów. Wiem, że kiedyś były takie miejsca pracy i to spełniało swoją rolę.
Jan Joka Wójt Gminy:
Jest to bardzo szczytny cel. Prawdą jest, że praca uszlachetnia człowieka, motywuje i podbudowuje do działania. Tu należałoby zacząć od weryfikacji stopnia niepełnosprawności tych osób, możliwości ruchowych i w związku z tym możliwości świadczenia pracy, dopasowania pewnie różnych zadań do możliwości tych osób…I znowu pomysł niesie za sobą wydatki, ale też wiąże się z tym cała organizacja funkcjonowania takiego zakładu. Zastanowimy się nad tym pomysłem.
Na powyższym Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji, dziękując obecnym za przybycie i udział w posiedzeniu.
Protokółowała: Przewodnicząca Komisji:
Joanna Pilichiewicz Anna Marzena Łatacz- Bruzgo
Metryka strony