ZARZĄDZENIE NR 55 /24 Wójta Gminy Jaświły z dnia 28.08.2024 r. w sprawie przyjęcia Standardów Ochrony Małoletnich w Urzędzie Gminy w Jaświłach

ZARZĄDZENIE NR 55 /24

Wójta Gminy Jaświły

z dnia 28.08.2024 r.

   

w sprawie przyjęcia Standardów Ochrony Małoletnich w Urzędzie Gminy w Jaświłach

Na podstawie art. 22b i art. 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 560) oraz art. 10 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) zarządza się. co następuje:

§1.Wprowadza się standardy ochrony małoletnich uczestniczących w działalności prowadzonej przez Urząd Gminy w Jaświłach.

§2. Standardy ochrony małoletnich stanowią załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

   

WÓJT GMINY JAŚWIŁY

   

Marek Jarosz

Załącznik do zarządzenia Nr 55/24

                                                                                                 Wójta Gminy Jaświły

                                                                                                   z dnia 28.08.2024 r.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W URZĘDZIE GMINY W JAŚWIŁACH

 

Podstawy prawne:

 

 

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 424 z późn. zm.).

 

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).  

 

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606).

 

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986). 

 

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737). 

 

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781). 

 

Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.). 

 

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169 z późn. zm.).       

 

 

 

  1.  WPROWADZENIE 

  Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania  w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia małoletnich. 

   Standardy ochrony małoletnich są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw.
      Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich przed krzywdzeniem. 
W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich” przyjęto następujące założenia:

  • Nie zatrudnia się osób mogących zagrażać bezpieczeństwu małoletnich,
  • wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy,
  • podejmowane postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka oraz bezpieczeństwa danych osobowych,
  • małoletni wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami,
  • małoletni wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych  i czynią to mając świadomość  skuteczności podejmowanych  działań,
  • rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania dziecka  bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.

 

Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska osobom małoletnim. 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

  • l. Ilekroć w niniejszych standardach jest mowa o:
  1. Jednostce- należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Jaświłach:
  2. Wójcie- należy przez to rozumieć Wójta Gminy Jaświły;
  3. Małoletnim- należy przez to rozumieć, zgodnie z kodeksem cywilnym, osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia (osoba niepełnoletnia);
  4. Pracowniku- należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną lub współpracującą z Urzędem Gminy w Jaświłach, bez względu na formę, w tym w szczególności pracownika, zleceniobiorcy, wykonawcy, praktykancie, wolontariuszu, stażyście itp., który z racji pełnionej funkcji lub wykonywanych zadań ma lub może mieć kontakt z małoletnimi;
  5. Rodzicu należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego małoletniego pozostającego pod ich władzą rodzicielską; jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka;
  6. Opiekunie- należy przez to rozumieć opiekuna prawnego małoletniego, tj. osobę, która jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dokonywać czynności prawnych w imieniu małoletniego. Ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste i finansowe;
  7. Przemocy fizycznej- należy przez to rozumieć każde celowe użycie siły fizycznej skierowane przeciwko innej osobie, mające na celu przekroczenie jej granicy ciała, w szczególności bicie, popychanie, szarpanie;
  8. Przemocy psychicznej- należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowania w stosunku do małoletniego, mającego na celu wywołanie u niego pogorszenia samopoczucia/samooceny, spowodowania poczucia zagrożenia, w szczególności zachowanie polegające na wyśmiewaniu małoletniego, karania przez odmowę szacunku/zainteresowania, stała krytyka, izolacja społeczna, degradacja werbalna (wyzywanie, poniżanie, upokarzanie, zawstydzanie), stosowanie gróźb;
  9. Przemocy seksualnej- należy przez to rozumieć każdą formę zaangażowania innej osoby w aktywność seksualną, na którą nie wyraża ona zgody lub nie jest w stanie w pełni zrozumieć i udzielić świadomej zgody;
  10. Standardy- należy przez to rozumieć niniejszy dokument wraz z załącznikami, wprowadzonymi na podstawie zarządzenia Wójta Gminy Jaświły.
  • 2. Stosowanie Standardów.
  1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi, określone przez Standardy, obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z małoletnimi znajdującymi się pod opieką pracowników Urzędu Gminy w Jaświłach, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą Urzędu i/lub na jej terenie.
  2. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr Î do Standardów.
  3. Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z uwzględnieniem niniejszych Standardów, w szczególności w przypadku pracowników mających bezpośredni kontakt z małoletnimi. Wójt przeprowadza weryfikację w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zgodnie z procedurą określoną w załączniku nr 2 do Standardów.

 

 

Rozdział 2.

Zasady i wymogi w zakresie bezpiecznych relacji pracowników Urzędu Gminy w Jaświłach z małoletnimi

  • 3. Zasady relacji między pracownikiem, a małoletnim:
  1. Pracownicy w relacjach z małoletnimi kierują się ich dobrem i działają w ich najlepszym interesie z poszanowaniem ich godności i potrzeb.
  2. Pracownicy zachowują wobec małoletnich szacunek i cierpliwość.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy,
  4. Pracownicy zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnych relacji z małoletnimi przy zastosowaniu działań i komunikatów adekwatnych do sytuacji, wieku małoletniego, uwzględniając jego umiejętności rozwojowe, możliwości wynikające z niepełnosprawności oraz potrzeb edukacyjnych.
  5. Pracownik dba o to, aby przebywając z małoletnimi znajdował się w zasięgu wzroku i słuchu innych osób. W przypadku konieczności pozostania z małoletnim sam na sam, pracownik poinformuje o tym fakcie innego pracownika wraz ze wskazaniem miejsca, w którym będą się znajdować.
  6. Małoletni ma prawo do uzyskania informacji o osobie, której może zgłosić niewłaściwe zachowanie oraz ma prawo oczekiwać odpowiedniej reakcji na zgłoszenie. Pracownicy będą informować małoletnich o formach zgłaszania sytuacji, zachowań, w obliczu których czują się niekomfortowo. Pracownicy są zobowiązani do wysłuchania małoletniego lub wskazania osoby, z którą mogą porozmawiać, do udzielenia pomocy małoletniemu lub innej odpowiedniej do sytuacji reakcji na niewłaściwe zachowanie.
  • 4. Zasady komunikacji między pracownikiem, a małoletnim.
  1. Komunikacja między pracownikiem, a małoletnim powinna być prowadzona z zachowaniem szacunku, cierpliwości, uważności i zrozumienia.
  2. Odpowiedzi i informacje udzielane małoletnim powinny być udzielane w sposób adekwatny do ich wieku i sytuacji.

3.Komunikacja z małoletnim powinna się odbywać w sposób, który nie będzie go zawstydzać, lekceważyć, ani obrażać.

4.Pracownik nie może krzyczeć na małoletniego z wyjątkiem szczególnych przypadków wynikających z bezpieczeństwa małoletniego.

5.Pracownik jest zobowiązany do każdorazowego poinformowania małoletniego o decyzjach podejmowanych w stosunku do niego oraz wyjaśnienia mu ich podstaw. Podejmowanie decyzji dotyczących małoletniego powinno następować z poszanowaniem jego godności i w miarę możliwości uwzględniając jego oczekiwania.

  • 5. Prawo do prywatności małoletniego.
  1. Małoletni ma prawo do poszanowania prywatności. Pracownicy podejmują działania z uwzględnieniem tej zasady.
  2. Pracownik nie może ujawniać informacji dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych. Informacje te obejmują wizerunek małoletniego, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  3. Pracownik nie może utrwalać wizerunku małoletnich (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków małoletnich. Utrwalanie wizerunku małoletniego jest możliwe wyłącznie na potrzeby Urzędu oraz za zgodą rodzica lub opiekuna, która jest udzielona w formie pisemnej. Pracownik jest zobowiązany każdorazowo do poinformowania rodzica lub opiekuna oraz małoletniego o celu utrwalenia wizerunku.
  • 6. Zakaz stosowania wobec małoletniego zachowań niedozwolonych.
  1. W obecności małoletnich zabronione są jakiekolwiek niestosowne zachowania, w szczególności używanie wulgarnych słów, gestów lub żartów, obraźliwe uwagi pod adresem małoletniego lub innych osób, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności lub atrakcyjności seksualnej, nadużywanie w stosunku do małoletniego władzy, używanie w stosunku do małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy.
  2. Zabronione jest krzywdzenie małoletnich w jakiejkolwiek formie. Przykładowe zachowania uznawane za krzywdzenie, symptomy występujące w przypadku krzywdzenia zawiera załącznik nr 3 do Standardów.
  3. Pracownikowi, zarówno w pracy, jak i poza nią, nie wolno nawiązywać z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  4. Pracownikowi nie wolno proponować małoletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności małoletnich.
  5. Pracownikowi nie wolno przyjmować pieniędzy, ani prezentów od małoletnich, ani rodziców/opiekunów małoletniego. Pracownikowi nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub rodziców/opiekunów małoletniego, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie, bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
  • 7. Zasada równego traktowania.
  1. Pracownicy są zobowiązani do równego traktowania małoletnich ze względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  2. Pracownicy są zobowiązani do unikania faworyzowania małoletnich bez względu na przyczynę.
  • 8. Zasady utrzymywania kontaktu fizycznego z małoletnim.
  1. Dopuszczalny jest fizyczny kontakt pracownika z małoletnim, który jest stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, tj.:
  2. l) jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie,

   2) uwzględnia wiek małoletniego, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.

  1. Pracownik dokonując oceny stosowności kontaktu fizycznego z małoletnim kieruje się zawsze swoim profesjonalnym osądem; słuchając, obserwując i odnotowując reakcję małoletniego, pyta go o zgodę na kontakt fizyczny.
  2. Pracownikowi nie wolno bić, szturchać, popychać, ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego. Pracownik nie może dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  3. Pracownik nie powinien angażować się w takie aktywności jak: łaskotanie, udawane walki z dziećmi, czy brutalne zabawy fizyczne.
  4. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego pracownik jest zobowiązany do wykonywania ich z zastosowaniem niezbędnego kontaktu fizycznego z małoletnim przy udziale lub w obecności innego pracownika.
  • 9. Zasady utrzymywania kontaktów poza godzinami pracy.
  1. Kontakt pracowników z małoletnimi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie ich obowiązków.

2.Zabronione jest zapraszanie małoletnich do miejsca zamieszkania pracownika, spotykania się z nimi poza godzinami pracy, utrzymywanie kontaktów z małoletnimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).

3.Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i rodzice; opiekunowie małoletnich są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich, ich rodziców/opiekunów.

 

Rozdział 3.

Rozpoznawanie i reagowanie na symptomy krzywdzenia małoletnich

  • 10. Obowiązki pracowników.
  1. Pracownicy w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na symptomy krzywdzenia małoletnich. Przykładowe symptomy krzywdzenia zawiera załącznik nr 3 do Standardów.

2.W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki urzędowej i przekazania uzyskanej informacji Wójtowi lub osobie wyznaczonej przez Wójta.

3.Wójt lub osoba wyznaczona dokonują zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach. Dalszy tok postępowania, w tym przygotowanie planu wsparcia małoletniego, leży w kompetencjach instytucji wskazanej powyżej.

4.W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.

5.W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego należy uzupełnić Kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 4 do Standardów.

6.Kartę przesyła się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jaświłach.

  • 11. Kwalifikacja zagrożeń.
  1. Zagrożenie bezpieczeństwa małoletnich może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
  2. Na potrzeby niniejszych Standardów przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich:

   l)popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad małoletnim),

   2)doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,

   3) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego (np. związanych z żywieniem, higieną, czy zdrowiem),

  1. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę małoletniego przez:
  2. l) osoby dorosłe (pracowników, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),

2) innego małoletniego.

  • 12. Zagrożenie życia i zdrowia małoletniego.
  1. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja – tel. 997, pogotowie ratunkowe - 999).
  2. Poinformowania służb dokonuje pracownik wyznaczony przez Wójta, niezwłocznie po poinformowaniu przez pracownika, który powziął informację o zagrożeniu i wypełnił kartę interwencji.
  • 13. Krzywdzenie rówieśnicze.
  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego, np. na zajęciach grupowych, należy przeprowadzić rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie, a także oddzielnie z małoletnim poddawanym krzywdzeniu w obecności psychologa. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu.

2.W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne krzywdzonego małoletniego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla małoletniego krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.

  1. Kartę należy przekazać Wójtowi, bądź osobie wyznaczonej przez Wójta.

Rozdział 4.

Monitoring stosowania Standardów

  • 14. Osoba wyznaczona przez Wójta.
  1. Wójt wyznacza pracownika odpowiedzialnego za stosowanie, przygotowanie pracowników do stosowania standardów, przyjmowanie zgłoszeń od pracowników mających kontakt z małoletnimi oraz od poszkodowanych, monitorowanie stosowania Standardów oraz informuje o wyznaczonej osobie pozostałych pracowników poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną.

Pracownik odpowiedzialny za stosowanie Standardów powinien:

  1. posiadać umiejętności organizacyjne oraz analityczne;
  2. wyróżniać się empatią i rozumieniem problemów dotykających dzieci;
  3. potrafić komunikować się z dziećmi w sposób dostosowany do ich wieku i rozwoju;
  4. wzbudzać zaufanie zarówno u pracowników, jak i u dzieci.
  • 15. Monitoring i aktualizacja Standardów.
  1. Osobą wyznaczoną przez Wójta jest pracownik zatrudniony na stanowisku Sekretarza Gminy, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały jej naruszenia, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz proponowanie zmian w Standardach.
  2. Osoba wyznaczona, co najmniej raz na 2 lata dokonuje oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział 5.

Przepisy końcowe

  • 16
  1. Standardy są dostępne dla pracowników, małoletnich i ich opiekunów, w szczególności poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie Urzędu.
  2. Zauważone na terenie jednostki szkodliwe i niedozwolone treści należy zgłaszać do osoby wyznaczonej przez Wójta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1 do Standardów

………………………………

                                                                                                               miejscowość i data

 ……………………….

/imię i nazwisko pracownika/

 ……………………………..

/stanowisko i forma prawna/

 

 

OŚWIADCZENIE

Niniejszym oświadczam, że zapoznałem/łam się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Urzędzie Gminy w Jaświłach i zobowiązuję się do ich stosowania i przestrzegania.

 

 ………………………………

                                                                                                                                        Podpis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 2 do Standardów

 

PROCEDURA WERYFIKACJI W REJESTRZE

Procedura weryfikacji pracowników Urzędu Gminy w Jaświłach w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

  1. Wójt przed dopuszczeniem do wykonywania pracy z małoletnimi weryfikuje czy pracownik figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na TIe Seksualnym, prowadzonym przez Ministra Sprawiedliwości lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (zwany dalej Rejestrem). Weryfikacja będzie obejmować tzw. Rejestr z dostępem ograniczonym.
  2. Weryfikacji dokonuje Wójt lub inna osoba przez niego upoważniona.
  3. Osoba, o której mowa w ust, l, przedkłada Wójtowi informacje z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4.Weryfikacja pracowników zatrudnionych w ramach umowy cywilnoprawnej, stażystów, praktykantów odbywa się przed podpisaniem umowy (a jeśli umowa zawarta została na dłużej niż rok, co najmniej raz w roku kalendarzowym), a pracowników zatrudnionych w ramach umowy o pracę, co najmniej raz w roku kalendarzowym lub bezpośrednio przed rozpoczęciem pracy z małoletnimi, jeśli zajdzie taka potrzeba.

  1. Informacje uzyskane z Rejestru pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  2. Odpowiedzią na zapytanie w Rejestrze może być informacja:
  3. l) „FIGURUJE" — oznacza to, że w Rejestrze zgromadzone zostały dane osoby wskazanej w zapytaniu;

    2) „W Rejestrze nie ma informacji o osobach, dla których są spełnione warunki zawarte w zapytaniu” oznacza to, że w Rejestrze nie zostały zgromadzone dane osoby wskazanej w zapytaniu;

    3) „Trwa postępowanie w celu ustalenia prawidłowych danych. Uzyskanie informacji będzie możliwe po jego zakończeniu” oznacza to, że dla wskazanych w zapytaniu danych prowadzone jest postępowanie wyjaśniające i udzielenie informacji nie będzie możliwe do czasu jego zakończenia. W przypadku uzyskania takiej informacji ponowne zapytanie należy wysłać w późniejszym terminie, w pilnych przypadkach należy skontaktować się z Biurem Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego. W przypadku uzyskania takiego wyniku podpisanie umowy zostanie wstrzymane, a w przypadku obecnego pracownika, nie jest on dopuszczony do pracy z małoletnimi.

  1. W przypadku uzyskania informacji o niefigurowaniu w Rejestrze umowa z daną osobą może zostać podpisana, bez konieczności sporządzania notatki o weryfikacji.
  2. W stosunku do osoby figurującej w Rejestrze Wójt podejmuje niezwłocznie odpowiednie czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniej ochrony małoletnim, w szczególności Wójt podejmuje decyzję o nie zawarciu z daną osobą umowy, a w przypadku pracownika etatowego o odsunięciu osoby figurującej w Rejestrze od czynności, projektów, działań związanych z pracą z małoletnim w związku z działalnością Urzędu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 3 do Standardów

 

 

FORMY KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH

Przykładowe formy krzywdzenia małoletnich oraz symptomy pozwalające na jego rozpoznanie

Krzywdzenie dziecka to każde zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka. Wyróżnia się 4 podstawowe formy krzywdzenia:

  1. Przemoc fizyczna.

Przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania, bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko lub ze strony osoby, której dziecko ufa bądź, która ma nad nim władzę. Nieprzypadkowe zranienie polegające na przykład na: popychaniu, szarpaniu, policzkowaniu, szczypaniu, kopaniu, duszeniu, biciu otwartą ręką, pięścią lub przedmiotami, oblewaniem wrzątkiem lub substancjami żrącymi, użyciu broni, ostrych narzędzi może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.

Zauważalne symptomy przemocy fizycznej:

  • ślady palców i przedmiotów na ciele dziecka,
  • okrągłe punktowe poparzenia,
  • opuchlizna, złamania, zwichnięcia,
  • skarpetkowe odparzenia,
  • siniaki w nietypowych miejscach ciała dziecka, np. okularowe w okolicy oczu.

 Pośrednio obserwowanie zachowania dziecka:

  • lęk przed rozebraniem się,
  • lęk przed dotykiem drugiej osoby,
  • strój nieadekwatny do pory roku i pogody (długie rękawy, kiedy jest ciepło),
  • nadmierna apatia lub agresja,
  • noszenie ciemnych okularów, także przy braku słońca.

Zalecane zachowanie - wzmożony nacisk na obserwację symptomów i zachowania dziecka, w przypadku, kiedy dziecko nie rozmawia.

  1. Przemoc psychiczna

Chroniczna, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem, a osobą dorosłą, obejmująca zarówno działania jak i zaniechania. Formy przemocy psychicznej;

  • Niedostępność emocjonalna,
  • Zaniedbywanie emocjonalne,
  • Relacja z dzieckiem oparta na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu,
  • Nieodpowiedzialne rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem,
  • Niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem.

Objawy przemocy psychicznej:

  • zaburzenia mowy (wynikające z napięcia nerwowego),
  • psychosomatyczne (bóle jelitowo-żołądkowe, bóle i zawroty głowy),
  • moczenie i zanieczyszczanie się,
  • bóle mięśni, nadmierna potliwość, zaburzenia snu,
  • brak poczucia pewności siebie, niska samoocena, wycofanie,
  • depresja, fobie, lęki,
  • zachowanie destrukcyjne,
  • kłopoty z kontrolą emocji,
  • poczucie krzywdy i winy, nieufność do innych osób,
  • problemy szkolne, zachowania agresywne w stosunku do innych osób.
  1. Wykorzystanie seksualne

Włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest odpowiednio dojrzałe rozwojowo i nie może się zgodzić w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi, społecznymi. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem, a dorosłym lub dzieckiem, a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności i władzy.

  1. Zaniedbywanie

Chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.

 Objawy zaniedbania:

  • częsta absencja w szkole lub przedszkolu,
  • wagarowanie,
  • brak przyborów szkolnych,
  • ubiór nieadekwatny do pory roku,
  • niedożywienie,
  • zaniedbanie pod względem higienicznym i zdrowotnym (brudna skóra, rażąco małych rozmiarów odzież, przewlekle nieleczone choroby, niezażywanie niezbędnych leków, koniecznych badań, zaburzony rozwój fizyczny),
  • pozostawanie poza domem bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych (zwłaszcza młodsze dzieci),
  • niedbanie o higienę snu i odpoczynku,
  • apatia, bierność.

 

 

 

Załącznik Nr 4 do Standardów

 

KARTA INTERWENCJI

 

  1. Imię i nazwisko dziecka ……………………………………………………………
  2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

         ………………………………………………………………………………………..

  1. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia …………………………………

                          data ……………………………..

  1. Data i opis działań podjętych przez pracownika.

         …………………………………………………………………………………………

         …………………………………………………………………………………………

         Spotkania z opiekunami dziecka (miejsce i czas).

         ………………………………………………………………………………………….

  1. Forma podjętej interwencji:
  2. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
  3. Wniosek o wgląd w sytuację dziecka.
  4. Inny rodzaj interwencji

           Jaki?.................................................................................................................................

  1. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencje, data)

………………………………………………………………………………………

  1. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli szkoła je

   uzyskała, działania szkoły, działania rodziców (jeśli Urząd uzyskał informacje)

 

……………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………

 

………………………………

Podpis pracownika

 

Załącznik Nr 5 do Standardów

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W URZĘDZIE GMINY W JAŚWIŁACH

(wersja skrócona dla małoletnich)

 

Osoby, które kontaktują się z Tobą podczas wykonywania swojej pracy, powinny zachowywać się grzecznie i z poszanowaniem Twoich potrzeb.

Pracownikom nie wolno stosować w stosunku do Ciebie przemocy.

Masz prawo do zadawania pytań pracownikom Urzędu Gminy w Jaświłach i otrzymywania na nie wyczerpujących odpowiedzi.

Pracownikom nie wolno na Ciebie krzyczeć.

Masz prawo do informacji o wszystkich decyzjach, które są w stosunku do Ciebie podejmowane i wyjaśniane, dlaczego takie są.

Masz prawo do prywatności. Pracownikom Urzędu Gminy w Jaświłach nie wolno przekazywać informacji o Tobie innym dorosłym, ani dzieciom, z wyjątkiem Twoich rodziców lub opiekunów.

Pracownikom nie wolno bez zgody Twojej i Twoich rodziców lub opiekunów robić Ci zdjęć, nagrywać filmów.

Pracownikom nie wolno zachowywać się w Twojej obecności niewłaściwie, używać wulgarnych słów, gestów lub żartów, obrażać kogokolwiek, nawiązywać w wypowiedziach do Twojej atrakcyjności, używać przemocy.

Nikomu nie wolno Cię krzywdzić w jakikolwiek sposób.

Pracownikom nie wolno nawiązywać z Tobą jakichkolwiek relacji romantycznych, ani składać Ci propozycji o nieodpowiednim charakterze.

Pracownikom nie wolno proponować Ci alkoholu, papierosów, ani nielegalnych substancji. Pracownikom nie wolno używać ich w Twojej obecności.

Pracownikom nie wolno przyjmować pieniędzy, ani prezentów od Ciebie.

Masz prawo być traktowany tak samo jak wszystkie inne dzieci. Pracownicy nie powinni nikogo faworyzować.

Pracownikom wolno Cię dotykać tylko za Twoją zgodą i w taki sposób, aby był dla Ciebie odpowiedni.

Pracownikom nie wolno Cię bić, szturchać, popychać ani dotykać Cię w jakikolwiek inny sposób, którego sobie nie życzysz.

Pracownicy mogą się z Tobą kontaktować wyłącznie w czasie pracy i w związku z ich pracą.

Pracownikom nie wolno zapraszać Cię do ich miejsca zamieszkania, spotykać się z Tobą poza jego godzinami pracy, ani kontaktować się z Tobą w mediach społecznościowych lub za pomocą prywatnego telefonu.

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Jaświły

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Jarosz

Data wytworzenia: 2024-08-30

Wprowadzający: Patryk Pawełko

Data modyfikacji: 2024-09-04

Opublikował: Patryk Pawełko

Data publikacji: 2024-08-30