Zarządzenie Nr 14/19 z dnia 18 marca 2019 r. o ustaleniu Regulaminu Pracy Urzędu Gminy Jaświły

 

Zarządzenie Nr 14/19
Wójta Gminy Jaświły

z dnia 18 marca 2019 r.

o ustaleniu Regulaminu Pracy Urzędu Gminy Jaświły

Na podstawie art. 104, 104 1 - 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2018r. poz. 917, 357, 1000, 1076, 1608, 1629, 2215, 2244, 2245 i 2377) oraz Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Jaświły zarządzam, co następuje:

§1. Ustalam "Regulamin Pracy Urzędu Gminy Jaświły", stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§2. Odpowiedzialnymi za wykonanie niniejszego zarządzenia są osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Urzędu.

§3. Traci moc Regulamin Pracy - stanowiący załącznik do zarządzenia Nr 18/12 Wójta Gminy Jaświły z dnia 7 maja 2012 r. o ustaleniu Regulaminu Pracy Urzędu Gminy Jaświły.

§4. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników.

 

Załącznik do zarządzenia Nr 14/19
Wójta Gminy Jaświły
z dnia 18 marca 2019 r.

REGULAMIN PRACY
URZĘDU  GMINY
JAŚWIŁY

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1. Regulamin pracy ustala organizację pracy i porządek wewnętrzny w Urzędzie oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.

§2. Przepisy regulaminu obowiązują wszystkich pracowników Urzędu bez względu na sposób nawiązania stosunku pracy, wymiar czasu pracy i zajmowane stanowisko.

§3. Ilekroć w dalszej części Regulaminu Pracy Urzędu mowa jest o:

1) regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Pracy Urzędu Gminy Jaświły;

2) Wójcie, Zastępcy Wójta, Skarbniku lub Sekretarzu – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Jaświły, Zastępcy Wójta Gminy Jaświły, Skarbnika Gminy Jaświły lub Sekretarza Gminy Jaświły;

3) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Jaświły;

4) pracodawcy – należy przez to rozumieć Urząd reprezentowany przez Wójta lub upoważnioną przez niego osobę;

5) pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Urzędzie na podstawie umowy o pracę bez względu na rodzaj i sposób nawiązania stosunku pracy;

6) bezpośrednim przełożonym – należy przez to rozumieć:

  1. a) w stosunku do osoby kierującej komórką organizacyjną Urzędu – Wójta lub upoważnioną przez niego osobę,
  2. b) w stosunku do pozostałych pracowników – kierującego komórką organizacyjną Urzędu;

7) zarządzającym – należy przez to rozumieć Wójta, Zastępcę Wójta i Sekretarza Gminy, Skarbnika.

8) referatach – należy przez to rozumieć komórki organizacyjne Urzędu – Referaty wyodrębnione w schemacie organizacyjnym Urzędu;

9) kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą Referatem, Inspektora bhp i p/poż., ochrony danych osobowych oraz audytorów wewnętrznych;

10) organizacji związkowej – należy przez to rozumieć związek zawodowy zrzeszający pracowników Urzędu Gminy Jaświły.

Rozdział 2.
ORGANIZACJA PRACY

§4. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, w Urzędzie obowiązuje zasada wydawania pracownikom poleceń służbowych przez bezpośredniego przełożonego.

  1. Polecenie służbowe może być wydane przez przełożonego wyższego szczebla, wówczas pracownik obowiązany jest polecenie to wykonać i zawiadomić o tym swojego bezpośredniego przełożonego. W przypadku nieobecności bezpośredniego przełożonego pracownik polecenie wykonuje, a bezpośredniego przełożonego informuje o tym po jego powrocie do pracy.
  2. Przewodniczący Rady Gminy, w związku z pełnioną funkcją, ma prawo wydawania poleceń służbowych pracownikom Urzędu wykonującym zadania organizacyjne, prawne i inne, związane z funkcjonowaniem rady, komisji i radnych.
  3. Jeżeli w przekonaniu pracownika polecenie jest niezgodne z prawem, winien przedstawić przełożonemu swoje zastrzeżenia; w razie pisemnego potwierdzenia polecenia, winien je wykonać, zawiadamiając jednocześnie Wójta o zastrzeżeniach.
  4. Pracownikowi nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie według jego przekonania stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby niepowetowanymi stratami.

§5. Wprowadza się zakaz palenia tytoniu w pomieszczeniach Urzędu z wyjątkiem miejsc wydzielonych do palenia i odpowiednio oznakowanych.

§6. 1. Wstęp i przebywanie pracownika na terenie Urzędu w stanie po użyciu alkoholu jest zabronione.

  1. Zabrania się wnoszenia oraz spożywania alkoholu na terenie Urzędu.
  • 7. 1. W Urzędzie obowiązują następujące zasady osobistych przyjęć interesantów:

1) Wójt – po ustaleniu terminu wizyty;

2) Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy- w godzinach pracy Urzędu;

3) Kierownicy Referatów i pracownicy - w godzinach pracy Urzedu.

  1. W czasie nieobecności Wójta interesantów w jego imieniu przyjmują Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy.
  2. W czasie nieobecności Wójta, Zastępcy Wójta i Sekretarza Gminy interesanci mogą swoją sprawę złożyć w formie pisemnej w sekretariacie Urzędu (pok. Nr 4) lub ustalić termin wizyty osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
  3. Wójt może w szczególnie uzasadnionych przypadkach określić inne godziny przyjęć, o których mowa w ust. 1.

§8. W Urzędzie obowiązuje „Kodeks Etyki Pracowników Samorządowych” ustalony odrębnym zarządzeniem Wójta.

Rozdział 3.
MONITORING

§9. 1. W Urzędzie, znajduje się monitoring z wykorzystaniem kamer przemysłowych, w jego części obejmującej:

1) korytarze na pierwszym piętrze budynku;

2) teren poza budynkiem:

  1. a) widok na ulicę:

- od sali konferencyjnej;

- od garaży OSP;

- od placu zabaw Klubu Przedszkolaka;

  1. b) widok na budynek od strony podwórka wewnętrznego;
  2. c) widok na wjazd na podwórko od strony Monieckiego Banku Spółdzielczego Oddział w Jaświłach.
  3. Monitoring nie obejmuje pomieszczeń socjalnych, sanitarnych i pokoi pracowników.

§10. 1. Szczególny nadzór nad Urzędem Gminy i terenem wokół niego w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring) niezbędny jest do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, klientów Urzędu, osób znajdujących się wewnątrz i wokół, a także ochrony mienia pracodawcy.

  1. Obraz zapisany w wyniku działania monitoringu ma na celu wyłącznie zwiększenie bezpieczeństwa oraz umożliwienie wykrywania zachowania szkodzącego pracodawcy lub narażającego pracodawcę na straty, w tym jako dowód w postępowaniu likwidacyjnym prowadzonym przez ubezpieczyciela w sprawach o odszkodowanie lub zadośćuczynienie. Obraz zapisany w wyniku działania monitoringu nie będzie wykorzystany w żadnym innym celu niż opisany w zdaniu poprzednim.

§11. 1. Do monitoringu Urzędu nie mają dostępu osoby trzecie. Odbiorcą może być ubezpieczyciel w ramach prowadzonego przez niego postępowania likwidacyjnego szkody (lub mającego na celu ustalenie zasadności i wysokości zadośćuczynienia).

  1. Nagrania obrazu przetwarzane są wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i są przechowywane przez okres do nadpisania, przy czym okres ten nie przekracza 3 miesięcy od dnia nagrania.
  2. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin określony w ust. 6 ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
  3. Po upływie okresów, o których mowa w ustępach poprzednich, uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

§12. 1. Pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy przekazuje mu na piśmie informacje o monitoringu działającym na terenie Urzędu.

  1. W przypadku wprowadzenia monitoringu w nowej lokalizacji pracodawca oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed jego uruchomieniem.

Rozdział 4.
OBOWIĄZKI PRACODAWCY

§13. 1. Pracodawca jest zobowiązany w szczególności:

1) zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z:

  1. a) zakresem jego zadań, kompetencji, uprawnień i odpowiedzialności oraz sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach;
  2. b) przepisami bhp oraz przeciwpożarowymi,
  3. c) przepisami dotyczącymi tajemnicy służbowej.

2) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, oraz osiąganie przez pracowników przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy;

3) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy poprzez:

  1. a) systematyczne szkolenie pracowników z zakresu BHP;
  2. b) dbanie o sprawność techniczną środków pracy;
  3. c) organizowanie i przygotowywanie pracy w sposób zabezpieczający przed wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi;
  4. d) realizowanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami;
  5. e) zapewnić wykonanie zaleceń inspektora pracy;

4) dostarczać pracownikom środki czystości, a w czasie upałów napoje chłodzące;

5) terminowo i prawidłowo wypłacać należności pracownicze;

6) ułatwiać pracownikom, w miarę możliwości, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz szkolenie;

7) zaspokajać, w miarę posiadania środków, socjalne potrzeby pracowników;

8) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników;

9) prowadzić dokumentację pracowniczą i akta osobowe pracowników,

10) stosować zasadę równego traktowania w zakresie:

  1. a) nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
  2. b) warunków zatrudnienia,
  3. c) awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nie określony, albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy;

11) przeciwdziałać mobbingowi;

12) kształtować kontakty pracownicze w zgodzie z zasadami współżycia społecznego, w tym zasadą koleżeństwa;

13) nie dopuszczać do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się do pracy w stanie po spożyciu alkoholu lub użyciu środków odurzających albo używał ich w czasie godzin lub w miejscu pracy.

  1. Pracodawca zapoznaje pracownika z treścią Regulaminu przed rozpoczęciem przez niego pracy oraz każdorazowo na życzenie pracownika. Regulamin pracy znajduje się u Sekretarza Gminy. Pracodawca dla pracownika podejmującego pierwszą pracę na stanowisku urzędniczym w czasie trwania zawartej z nim umowy o pracę na czas określony organizuje służbę przygotowawczą. Pracownik może zostać zwolniony z obowiązku odbywania służby na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony. Szczegółowe zasady odbywania służby przygotowawczej określa odrębne zarządzenie pracodawcy.

R O Z D Z I A Ł V
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKA

§14. 1. Przed rozpoczęciem pracy pracownik powinien poddać się wstępnym badaniom lekarskim wykonywanym przez lekarza medycyny pracy oraz otrzymać i podpisać umowę o pracę

  1. W pierwszym dniu pracy pracownik winien:

1) otrzymać i podpisać zakres zadań, kompetencji, uprawnień i odpowiedzialności;

2) zapoznać się z regulaminem pracy i innymi regulaminami, „Kodeksem Etyki Pracowników Samorządowych” oraz instrukcjami obowiązującymi na jego stanowisku pracy oraz sposobem realizacji przyznanych mu uprawnień;

3) odbyć wstępne przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej - ogólne i na stanowisku pracy, zostać poinformowany o ryzyku zawodowym oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;

4) nabyć umiejętności obsługi środków pracy na stanowisku pracy;

5) poznać urząd, bezpośredniego przełożonego i współpracowników;

6) poznać zasady rejestracji czasu pracy i udzielania zwolnień od pracy.

  1. W ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę pracownik powinien otrzymać informację o:

1) obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy;

2) częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę;

3) urlopie wypoczynkowym;

4) długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę.

§15. 1. Pracownik jest obowiązany wykorzystywać czas pracy w pełni na efektywne, sumienne i staranne wykonywanie obowiązków i stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy.

  1. Pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym podlega okresowej ocenie. Oceny na piśmie dokonuje bezpośredni przełożony pracownika minimum raz na 2 lata - do 31 października roku oceny. Okresowej oceny nie przeprowadza się w stosunku do pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych krócej niż 6 miesięcy. Zasady oceny pracownika określa odrębne zarządzenie.
  2. Do podstawowych obowiązków pracownika, w szczególności należy:

1) znajomość i przestrzeganie powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz aktów prawnych wydanych przez Wójta;

2) wykonywanie obowiązków służbowych określonych w zakresie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności;

3) sumienne, sprawne i bezstronne wykonywanie zadań gminy z uwzględnieniem interesu państwa, gminy oraz indywidualnych interesów obywateli,

4) wypełnianie poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,

5) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;

6) dbałość o mienie Urzędu i prawidłowe wykorzystanie przydzielonych środków pracy;

7) zachowanie właściwego stosunku do przełożonych, współpracowników i interesantów zgodnie z zasadami: współżycia społecznego, kultury osobistej, nadrzędności interesu publicznego, apolityczności, poszanowania prawa do odmienności poglądów oraz poszanowania innych gwarancji konstytucyjnych;

8) przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach oraz w każdym przypadku, gdy wymaga tego dobro pracodawcy;

9) przestrzeganie czasu pracy,

10) przestrzeganie ustalonego w Urzędzie Regulaminu Pracy,

11) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;

12) złożenie oświadczeń o okolicznościach:

  1. a) wskazanych w odrębnych przepisach:

- o prowadzeniu działalności gospodarczej,

- o stanie majątkowym,

- o zarejestrowaniu w Powiatowym Urzędzie Pracy,

- o podstawowym miejscu zatrudnienia,

- o przetwarzaniu danych osobowych w zakresie niezbędnych potrzeb wynikających ze stosunku pracy,

- o pobieraniu świadczeń emerytalnych lub rentowych,

  1. b) wskazanych w Kodeksie pracy:

- o zapoznaniu się z treścią zapisów Kodeksu pracy dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu,

- o zapoznaniu się z treścią Regulaminu,

- o sprawowaniu opieki nad dzieckiem do lat 4 oraz dzieckiem do lat 14;

13) noszenie estetycznego ubioru,

14) niezwłoczne powiadamianie przełożonego o zauważonym wypadku albo zagrożeniu oraz ostrzeganie współpracowników, a także innych osób o grożącym im niebezpieczeństwie.

  1. Pracownik nie może wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.
  2. Zabronione jest wykorzystywanie poczty elektronicznej i Internetu w Urzędzie do celów prywatnych. Pracownikowi nie wolno instalować na komputerach będących własnością pracodawcy prywatnego oprogramowania. Pracodawca zastrzega sobie prawo kontroli przestrzegania powyższych zakazów.

§16. 1. Pracownikowi przysługuje wliczana do czasu pracy 15 minutowa przerwa na spożycie posiłku. Przerwa ta nie może zakłócić normalnego toku pracy.

  1. Pracownik może w godzinach pracy opuścić swoje miejsce pracy, w szczególności dla załatwienia spraw prywatnych, jedynie po uzgodnieniu z bezpośrednim przełożonym.
  2. Nieobecność, o których mowa w ust. 2 nie może zakłócić normalnego toku pracy, zwłaszcza kontaktu z interesantami.
  3. Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.

§17. Każdy pracownik zobowiązany jest do zabezpieczenia po zakończeniu pracy powierzonych mu pomieszczeń i ich wyposażenia, urządzeń, sprzętu, dokumentów oraz do uporządkowania miejsca pracy, a w szczególności do:

1) właściwego zabezpieczenia pieniędzy, papierów wartościowych, dokumentów, druków ścisłego zarachowania oraz pieczęci,

2) zamknięcia pomieszczeń, w których pracuje, w tym zabezpieczenia przed otwarciem okien;

3) odłączenia od sieci urządzeń, które powinny być wyłączone.

R O Z D Z I A Ł VI.
CZAS PRACY

§18. Każdy pracownik powinien stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się już na stanowisku pracy.

§19. 1. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w pięciodniowym tygodniu pracy, w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym.

  1. Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin pracy w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym.
  2. Ograniczenie, przewidziane w ust. 2 nie dotyczy pracowników zarządzających.
  3. Praca przekraczająca 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
  4. Liczba godzin nadliczbowych wykonywanych w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy nie może przekroczyć dla pracownika 150 godzin w roku kalendarzowym, natomiast dla kierowców 416 godzin w roku kalendarzowym.
  5. Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego wypoczynku oraz w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku.
  6. Dopuszcza się przedłużenie wymiaru czasu pracy kierowców do 12 godzin na dobę z zachowaniem 40 godzinnego tygodniowego czasu pracy w okresie rozliczeniowym.
  7. Okres rozliczeniowy wynosi 1 miesiąc.
  8. Praca w godzinach nadliczbowych może być wykonywana na podstawie pisemnej zgody Wójta, Sekretarza Gminy lub osoby upoważnionej.

§20. Czas pracy winien być w pełni wykorzystany na wykonywanie obowiązków pracowniczych.

§21. 1. Jako formy kontroli wykorzystywania czasu pracy stosuje się:

1) listę obecności

2) ewidencję wyjazdów (delegacji służbowych),

  1. Każdy pracownik po przyjściu do pracy zobowiązany jest podpisać listę obecności.
  2. Kontroli rejestracji czasu pracy i ewidencji nieobecności w pracy dokonuje na bieżąco bezpośredni przełożony.
  3. Brak podpisu pracownika na liście obecności oznacza nieobecność wymagającą złożenia wyjaśnienia kierownikowi komórki organizacyjnej.
  4. Pracownik obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić swojego bezpośredniego przełożonego o przyczynie nieobecności, nie później jednak niż następnego dnia roboczego – osobiście, przez inną osobę lub za pośrednictwem wszelkich dostępnych środków komunikacji.
  5. Wyjście pracownika poza budynek Urzędu w godzinach pracy jest możliwe po uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego.

§22. 1. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy każdego pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą.

  1. Pracownik zajmujący się kadrami obowiązany jest do prowadzenia miesięcznej karty ewidencji czasu pracy.
  2. Pracownik ma prawo wglądu do ewidencji czasu pracy.

§23. 1. Ustala sie godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w Urzędzie Gminy, dla pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, od poniedziałku do piątku w godz. 800 do godz.1600

  1. Pracownicy Urzędu Stanu Cywilnego, obrony cywilnej i sztabu kryzysowego, mogą pracować również w soboty i niedziele. Pracownikom wyżej wymienionym wykonującym pracę w soboty i niedziele przysługuje w zamian inny dzień wolny od pracy.
  2. Godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy pracowników Urzędu Gminy zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy określają harmonogramy czasu pracy zatwierdzane przez Wójta.
  3. Dniami wolnymi od pracy oprócz niedziel i świąt dla wszystkich pracowników są soboty. W przypadku, gdy w sobotę przypada święto określone w odrębnych przepisach wolny dzień w miejsce soboty wyznacza pracownikowi - Wójt.
  4. W przypadkach uzasadnionych rozkładem świąt mogą być wprowadzone inne dodatkowe dni wolne od pracy.

§24. 1. Jeżeli wymagają tego szczególne potrzeby Urzędu, pracownik może być zatrudniony poza normalnymi godzinami pracy, a w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej oraz w niedziele i święta, jak również w dni wolne od pracy, wynikające z rozkładu czasu pracy, w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy.

  1. Za pracę w niedzielę lub święta uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godzinami 6°° w tym dniu, a 6°° następnego dnia.
  2. Pora nocna obejmuje 8 godzin pomiędzy godzinami 2200 - a 600.
  3. Za pracę w porze nocnej przysługuje dodatek określony w Regulaminie Wynagradzania Pracowników,
  4. Wykonanie pracy poza normalnymi godzinami pracy następuje na podstawie polecenia służbowego Wójta, Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy.
  5. Za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikom Urzędu, za wyjątkiem pracowników zarządzających, przysługuje na ich wniosek:

1) czas wolny wg zasady „godzina za godzinę”,

2) wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych,

3) dzień wolny od pracy w terminie uzgodnionym z pracownikiem za pracę wykonywaną w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy.

  1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, przypadających w niedzielę i święto przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, jeśli w zamian za pracę w takim dniu pracownicy nie otrzymali innego dnia wolnego od pracy.
  2. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia przysługuje dodatek w wysokości:

1) 100 % wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:

  1. a) w nocy,
  2. b) w niedziele i święta, nie będące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go harmonogramem czasu pracy.
  3. c) w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedziele lub święto, pracy zgodnie z obowiązującym go harmonogramem czasu pracy,
  4. d) za każdą godzinę pracy nadliczbowej z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

2) 50 % wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w każdym innym dniu niż określony w pkt. 1.

§25. 1. Pracownicy mogą zostać zobowiązani do pełnienia dyżuru w Urzędzie, poza normalnymi godzinami pracy.

  1. Czas pełnienia dyżuru nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku dobowego lub tygodniowego, o którym mowa w § 15.
  2. Czas dyżuru zalicza się do czasu pracy.
  3. Za czas dyżuru, w którym pracownik świadczył pracę należy udzielić pracownikowi czas wolny w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru lub wypłacić mu wynagrodzenie zgodnie z aktualnym angażem pracownika.

R O Z D Z I A Ł VII.
URLOPY I ZWOLNIENIA OD PRACY

  • 26. 1. Urlopu wypoczynkowego udziela się na wniosek pracownika biorąc również pod uwagę potrzeby wynikające z konieczności zapewnienia normalnego toku pracy, z zastrzeżeniem art. 1672Kodeksu pracy.
  1. Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody pracodawcy upoważnionej) na wniosku urlopowym.
  2. Urlopu nie wykorzystanego w danym roku, należy udzielić pracownikowi najpóźniej do końca września następnego roku.
  • 27. Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.
  • 28. 1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika na zasadach określonych stosownymi przepisami.
  1. Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela pracodawca, gdy zachodzi nieunikniona potrzeba takiego zwolnienia.
  2. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 3 pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia. Czas odpracowania nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.
  3. Pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma, lub możliwa do przewidzenia.
  • 29. O udzieleniu urlopu, zwolnieniu od pracy oraz usprawiedliwieniu nieobecności i spóźnień do pracy decydują Wójt, Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy.

R O Z D Z I A Ł VIII.
ZABEZPIECZENIE AKT I MIENIA URZĘDU

  • 30. 1. Pracownik jest odpowiedzialny za powierzony mu do wykonywania pracy sprzęt oraz za bezpieczeństwo informacji zawartych na nośniku papierowym i elektronicznym. Informacje w formie papierowej i na nośniku elektronicznym należy niszczyć w sposób fizyczny uniemożliwiający ich odczyt.
  1. W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracownik jest obowiązany rozliczyć się z Urzędem.
  2. Akta, pieczątki, komputery i inne przedmioty (urządzenia służbowe) powinny być zabezpieczone przed dostępem osób postronnych.
  3. Po zakończeniu czynności służbowych pracownik zobowiązany jest do schowania wszystkich dokumentów w miejscu pracy, zamknięcia biurek i szaf z dokumentami.
  4. Zabranie dokumentów oraz wyposażenia poza teren Urzędu wymaga zgody bezpośredniego przełożonego.
  • 31. 1. Pracownik opuszczający jako ostatni pomieszczenie biurowe (w czasie godzin pracy jak i po ich zakończeniu) zobowiązany jest zamknąć je na klucz, a klucz powiesić w szafce w sekretariacie Urzędu.
  1. Klucze od pomieszczeń Urzędu winny być przekazywane i odbierane w sekretariacie Urzędu pracownikom do tego upoważnionym.
  • 32. 1. Do przebywania poza godzinami pracy na terenie Urzędu upoważnieni są:

1) Wójt oraz jego zastępca

2) Sekretarz Gminy

3) Skarbnik Gminy

4) pracownicy sprzątający budynek Urzędu,

  1. Interesanci mogą przebywać na terenie budynku jedynie w godzinach urzędowania.
  2. Pracownicy mogą przebywać na terenie budynku Urzędu poza godzinami pracy, za wiedzą bezpośredniego przełożonego, po uzyskaniu zgody Wójta, Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy lub osoby przez nich upoważnionej.
  • 33. W przypadku wystąpienia szczególnego zagrożenia, pracownicy mają obowiązek stosować zalecenia zawarte w instrukcjach i planach dotyczących ochrony osób i mienia obowiązujących na terenie Urzędu.

R O Z D Z I A Ł IX.
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY
ORAZ OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA

  • 34. Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
  • 35. 1 . Pracodawca jest obowiązany:

1) zapoznawać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami o ochronie przeciwpożarowej,

2) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczeństwo i higienę pracy,

3) prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

4) kierować pracowników na profilaktyczne badania lekarskie.

  • 36. 1. Wszyscy pracownicy przed dopuszczeniem do pracy podlegają szkoleniu wstępnemu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej; podlegają także szkoleniom okresowym.
  1. Pracownikom przydzielane są środki higieny osobistej w ilości i na zasadach ustalonych zarządzeniem Wójta.

R O Z D Z I A Ł X.
OCHRONA RODZICIELSTWA

  • 37. Nie zatrudnia się kobiet przy pracach związanych z dźwiganiem ciężarów.
  • 38. 1. Kobiety w ciąży nie:

1) zatrudnia się przy pracach w warunkach narażenia na działanie pola elektromagnetycznego wysokiej częstotliwości.

2) zatrudnia się w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej.

3) deleguje poza stałe miejsce pracy, bez jej zgody.

  1. Kobiety opiekującej się dzieckiem w wieku do 4 lat, nie zatrudnia się w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej, jak również nie deleguje poza stałe miejsce pracy, bez jej zgody.
  • 39. Do innej odpowiedniej pracy przenosi się kobietę w ciąży:

1) zatrudnioną przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży,

2) w razie przedłożenia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego, że ze względu na stan ciąży nie powinna wykonywać pracy dotychczasowej, stan ciąży powinien być stwierdzony zaświadczeniem lekarskim.

  • 40. 1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być, na wniosek pracownicy, udzielane łącznie.
  1. Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy jest dłuższy niż 4 godziny, a nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.

R O Z D Z I A Ł XI.
ZAŁATWIANIE INTERESANTÓW

  • 41. Na drzwiach wejściowych do pokoju winne być uwidocznione:

1) jego numer;

2) nazwiska i imiona pracowników;

3) radni rady gminy, sołtysi, posłowie i senatorowie przyjmowani są w pierwszej kolejności jeżeli załatwiane przez nich sprawy mają związek z wykonywaniem mandatu lub załatwianiem spraw służbowych.

  • 42. 1. Wszyscy pracownicy są obowiązani do ścisłego przestrzegania zasad załatwiania spraw określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
  1. Interesantom zgłaszającym swoją sprawę drogą elektroniczną np. e-mail (bez podpisu elektronicznego) lub telefoniczną udziela się informacji jedynie ogólnych, nie naruszających ochronę danych osobowych, informacje niejawne lub sposób załatwienia sprawy.
  2. Nie można żądać od interesantów zaświadczeń lub innych dokumentów, które są w dyspozycji Urzędu lub w ogólnodostępnych rejestrach elektronicznych.

R O Z D Z I A Ł XII.
WYRÓŻNIENIA I KARY

  • 43. 1. Za przejawianie inicjatywy w pracy, uzyskanie szczególnych osiągnięć i efektów w pracy mogą być przyznane następujące wyróżnienia:

1) nagroda pieniężna;

2) awans na wyższe stanowisko.

  1. W stosunku do pracowników, którzy nie przestrzegają ustalonego porządku i dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy, przepisów bhp i ppoż. oraz wykonują nienależycie obowiązki, mogą być stosowane kary przewidziane w art.108 KP:

1) upomnienie,

2) nagana.

  1. O zastosowanej karze Wójt lub upoważniona przez niego osoba, po uprzednim wysłuchaniu, zawiadamia pracownika na piśmie.
  2. W ciągu 7 dni od zawiadomienia o ukaraniu pracownik może wnieść sprzeciw. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.
  3. Po roku nienagannej pracy, karę uważa się za niebyłą i zawiadomienie o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika.
  4. Wójt lub upoważniona przez niego osoba na wniosek pracownika może uznać karę za niebyłą przed upływem w/w terminu

R O Z D Z I A Ł XI.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  • 44. Zasady ochrony danych osobowych, informacji niejawnych regulują odrębne przepisy.
  • 45. Regulamin Pracy został ustalony na czas nieokreślony.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Jaświły

Wytwarzający/odpowiadający: Jan Joka

Data wytworzenia: 2019-03-18

Wprowadzający: Krzysztof Szczęsny

Data modyfikacji: 2019-04-01

Opublikował: Krzysztof Szczęsny

Data publikacji: 2019-04-01