Zarządzenie NR 43/20 Wójta Gminy Jaświły z dnia 18 września 2020 r. w sprawie procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych

 

 

 

ZARZĄDZENIE NR 43/20

 Wójta Gminy Jaświły

z dnia 18 września 2020 r.

 

w sprawie procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych (MDR) w Urzędzie Gminy Jaświły oraz  w jednostkach organizacyjnych

 

            Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 713), art. 86 l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) zarządza się, co następuje:

 

  • §1. Wprowadza się „Procedurę wewnętrzną w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych (MDR) w Urzędzie Gminy Jaświły oraz w jednostkach organizacyjnych” stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

  • §2. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych do zapoznania się i wdrożenia w swoich jednostkach procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych w Urzędzie Gminy Jaświły.

 

  • §3. Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy i kierownikom jednostek organizacyjnych.

 

  • §4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2020 r.

 

 

 

 

 

Wójt Gminy

 

Jan Joka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

do Zarządzenia Nr 43/20

Wójta Gminy Jaświły

z dnia 18 września 2020 r.

 

            Procedura w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych (MDR)

w Urzędzie Gminy Jaświły oraz  w jednostkach organizacyjnych.

 

  1. Postanowienia ogólne, definicje

 

  1. Procedura określa tryb postępowania w zakresie wypełniania obowiązku przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych w Gminie Jaświły przez pracowników Urzędu Gminy oraz jednostek organizacyjnych Gminy Jaświły.

 

  1. Procedura podlega wdrożeniu w Urzędzie Gminy Jaświły oraz w następujących jednostkach organizacyjnych:

- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaświłach

- Centrum Usług Wspólnych Gminy Jaświły

- Szkoła Podstawowa w Jaświłach

- Szkoła Podstawowa w Dolistowie

- Biblioteka Publiczna Gminy Jaświły

- Gminny Ośrodek Kultury w Jaświłach

 

  1. Określenia użyte w zarządzeniu oznaczają:

1) schemat podatkowy – uzgodnienie, które:

- spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą lub

- posiada szczególną cechę rozpoznawczą lub

- posiada inna szczególna cechę rozpoznawczą;

2) schemat podatkowy standaryzowany - schemat podatkowy możliwy do wdrożenia lub udostępnienia u więcej niż jednego korzystającego bez konieczności zmiany jego istotnych założeń, w szczególności dotyczących rodzaju czynności podejmowanych lub planowanych w ramach schematu podatkowego;

 3) uzgodnienie - to czynność lub zespół powiązanych ze sobą czynności, w tym czynność planowana lub zespół czynności planowanych, których co najmniej jedna strona jest podatnikiem lub które mają lub mogą mieć wpływ na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego;

4) wdrażanie - to dokonywanie czynności faktycznych lub prawnych umożliwiających wykonanie lub zmierzających do wykonania uzgodnienia, w tym:

  1. a) zarządzanie, faktyczne uczestniczenie w podejmowaniu decyzji lub przeprowadzanie czynności związanych z uzgodnieniem, także gdy podejmowanie decyzji lub czynności dotyczy wykonania uzgodnienia przez inny podmiot,
  2. b) pośredniczenie lub udzielanie pomocy w czynnościach związanych z uzgodnieniem,
  3. c) dokonywanie innych czynności będących elementem uzgodnienia, lub
  4. d) oferowanie czynności wskazanych w lit. a-c, zawarcie umowy, której przedmiotem są te czynności, lub przyjmowanie wynagrodzenia z tytułu tych czynności lub umowy;

5) promotor -  osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która opracowuje, oferuje, udostępnia lub wdraża uzgodnienie lub zarządza wdrażaniem uzgodnienia, w szczególności doradca podatkowy, adwokat, radca prawny, pracownik banku lub innej instytucji finansowej doradzającej klientom, również w przypadku, gdy podmiot ten nie posiada miejsca zamieszkania, siedziby ani zarządu na terytorium kraju;

6) korzystający – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej:

- u której udostępniane jest uzgodnienie,

- u której wdrażane jest uzgodnienie,

- która jest przygotowana do wdrożenia uzgodnienia,

- która dokonała czynności służącej wdrożeniu uzgodnienia.

W niniejszej procedurze – osoba prawna – Gmina Jaświły.

7) wspomagający - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, w szczególności biegły rewident, notariusz, osoba świadcząca usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, księgowy lub dyrektor finansowy lub inny pracownik jednostki organizacyjnej, bank lub inna instytucja finansowa, a także ich pracownik, która przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru działalności, obszaru specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych czynności, podjęła się udzielić, bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób, pomocy, wsparcia lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia uzgodnienia;

8) udostępnienie - oferowanie uzgodnienia korzystającemu, zawarcie umowy, której przedmiotem jest przekazanie informacji o uzgodnieniu lub przyjmowanie wynagrodzenia z tytułu przekazania informacji o uzgodnieniu, lub przekazywanie korzystającemu w jakiejkolwiek formie, w tym drogą elektroniczną, telefoniczną lub osobiście, informacji o uzgodnieniu, w szczególności poprzez przedstawianie jego założeń;

9) korzyść podatkowa to:

  1. a) niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości,
  2. b) powstanie lub zawyżenie straty podatkowej,
  3. c) powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku albo zawyżenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku,
  4. d) brak obowiązku pobrania podatku przez płatnika, jeżeli wynika on z okoliczności wskazanych w lit. a,
  5. e) podwyższenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
  6. f) niepowstanie obowiązku lub odsunięcie w czasie powstania obowiązku sporządzania i przekazywania informacji podatkowych, w tym informacji o schematach podatkowych;

10) ogólna cecha rozpoznawcza - rozumie się przez to właściwość uzgodnienia określoną w art. 86a §1 pkt 6 Ordynacji podatkowej;

11) inna szczególna cecha rozpoznawcza - właściwość uzgodnienia określona w art. 86a §1 pkt 1 Ordynacji podatkowej;

12) szczególna cecha rozpoznawcza - właściwość uzgodnienia, o której mowa w art. 86a §1 pkt 13 Ordynacji podatkowej;

13) NSP - numer schematu podatkowego.

  1. Określenie czynności lub działań podejmowanych w celu przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych

 

  1. Przekazywanie informacji o schematach podatkowych w Gminie Jaświły dotyczy tylko i wyłącznie uzgodnień, które spełniają definicję schematu podatkowego.

 

  1. Definicja schematu podatkowego zostaje spełniona w sytuacji, gdy wystąpi jeden z następujących przypadków:
  2. a) uzgodnienie spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą, obie wymienione przesłanki muszą zostać spełnione łącznie, np. niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości, powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku albo zawyżenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku, podwyższenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy oraz np. promotor lub korzystający zobowiązali się do zachowania w poufności wobec osób trzecich, w szczególności wobec innych korzystających, promotorów lub organów podatkowych, sposobu, w jaki uzgodnienie pozwala na uzyskanie korzyści podatkowej, promotor uprawniony jest do otrzymania wynagrodzenia, którego wysokość uzależniona jest od wysokości korzyści podatkowej wynikającej z uzgodnienia;
  3. b) uzgodnienie posiada szczególną cechę rozpoznawczą (w tej sytuacji nie musi być spełnione kryterium głównej korzyści) - w szczególności dotyczy transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi i skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych;
  4. c) uzgodnienie posiada inną szczególną cechę rozpoznawczą (w tej sytuacji nie musi być spełnione kryterium głównej korzyści) - w szczególności dotyczy skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych.

Kryterium głównej korzyści nie będzie jednak spełnione, co do zasady, jeżeli podmiot działający rozsądnie wskutek stosowania zgodnych z prawem rozwiązań nie ma lub nie miał alternatywnej, racjonalnej drogi postępowania, nawet jeżeli skutkiem postępowania jest osiągnięcie korzyści podatkowej.

Przesłanka alternatywnej drogi postępowania może być natomiast spełniona w przypadku, gdy dany cel ekonomiczny jest możliwy do zrealizowania na różne sposoby, które różnią się co do wynikających z nich korzyści podatkowych. Przykładowo, jeżeli dokonanie aportu jest korzystniejszym z perspektywy podatkowej sposobem przeniesienia własności składnika majątku niż jego sprzedaż, to podmiot, który zdecydował się na aport dysponował racjonalną alternatywną drogą postępowania.

 

  1. Obowiązkom informacyjnym w działalności Gminy Jaświły, jako jednostki samorządu terytorialnego, realizującej zadania własne i zadania zlecone, podlegają krajowe schematy podatkowe:
  2. a) standaryzowane - możliwe do wdrożenia lub udostępnienia u więcej niż jednego korzystającego bez konieczności zmiany jego istotnych założeń,
  3. b) niestandaryzowane w zakresie podatków bezpośrednich stanowiących dochód budżetu państwa (podatek dochodowy od osób fizycznych i od osób prawnych), podatków pośrednich (podatek od towarów i usług VAT), podatków lokalnych (podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek rolny) oraz innych uzgodnień uregulowanych w przepisach prawa podatkowego, dotyczących w szczególności zawieranych przez Gminę Jaświły umów cywilnoprawnych (tj. sprzedaży, darowizny, dzierżawy, najmu nieruchomości lub ich części, itd.).

 

  1. Obowiązek przekazania informacji o schematach podatkowych w Gminie Jaświły może dotyczyć trzech kategorii podmiotów:
  2. a) promotora
  3. b) korzystającego
  4. c) wspomagającego

 

  1. Pracownicy jednostki organizacyjnej prowadzą bieżącą analizę dokonywanych czynności celem wyłonienia ewentualnych transakcji, w których Gmina Jaświły podlega obowiązkom informacyjnym o schematach podatkowych, lub co do których istnieją wątpliwości co do zaistnienia takiego obowiązku, w celu przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.

 

  1. Powołane w ust. 5 czynności polegają w szczególności na: analizie dokumentów zawierających aktualne dane z wyciągów z właściwych rejestrów lub innych dokumentów, danych, informacji pochodzących z wiarygodnego i niezależnego źródła, sprawdzeniu ogólnodostępnych informacji, w tym informacji zawartych w internecie lub przyjęciu pisemnego oświadczenia od klienta na temat struktury własności klienta i tożsamości beneficjenta rzeczywistego. Pracownicy jednostki organizacyjnej nie są natomiast zobowiązani do aktywnego poszukiwania informacji wskazujących na sytuację finansową korzystającego lub podmiotów z nim powiązanych z uwagi na przepisy MDR. Przepisy MDR nie nakładają bowiem na promotora lub wspomagającego obowiązku podejmowania dodatkowych czynności w celu weryfikacji czy doszło do spełnienia przez korzystającego kryterium kwalifikowanego korzystającego.

 

  1. Nie podlegają obowiązkom informacyjnym, co do zasady:
  2. a) przygotowywanie i pomoc w przygotowaniu kalkulacji podatkowych, deklaracji, informacji i zeznań podatkowych,
  3. b) czynności związane z przygotowywaniem i pomocą w przygotowaniu kalkulacji podatkowych, deklaracji, informacji i zeznań podatkowych, jak również czynności związane z bieżącym wypełnianiem obowiązków podatkowych na podstawie dokumentów, danych oraz informacji przekazanych przez jednostki organizacyjne Gminy Jaświły,
  4. c) czynności, które dotyczą stanów faktycznych, które zaszły w przeszłości, a ich celem jest prawidłowe odzwierciedlenie przeszłych i zamkniętych stanów faktycznych dla celów rozliczenia podatkowego,
  5. d) przygotowywanie i pomoc w przygotowaniu dokumentacji oraz wniosków o udzielanie pozwoleń/zezwoleń,
  6. e) przekazanie informacji o warunkach korzystania z przewidzianych w przepisach podatkowych ulg i uproszczeń,
  7. f) czynności obejmujące dokonanie przeglądu w zakresie oceny poprawności działań dokonanych w przeszłości, z perspektywy obowiązującego wówczas prawa podatkowego, podczas których podmiot identyfikuje nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych lub informacjach raportowanych organom podatkowym w przeszłych okresach lub istniejące ryzyka podatkowe oraz może wskazywać sposób działania zmierzający do usunięcia tych nieprawidłowości lub ryzyka i doprowadzenia do prawidłowego zastosowania przepisów prawa podatkowego,
  8. g) czynności polegające na udzieleniu opinii i komentarzy w zakresie skutków podatkowych, w których informuje się o konsekwencjach podatkowych oraz ryzykach wynikających z istniejących interpretacji podatkowych i orzecznictwa, dotyczących już dokonanych przez Gminę Jaświły transakcji lub zdarzeń gospodarczych (stany przeszłe i zamknięte), a także wskazuje sposób działania zmierzający do usunięcia ewentualnych zidentyfikowanych nieprawidłowości lub ryzyka,
  9. h) udzielanie porad i wsparcia w zakresie wprowadzania procedur podatkowych w celu zapewnienia zgodności rozliczeń podatkowych z obowiązującymi przepisami i praktyką podatkową,
  10. i) udzielanie porad i wsparcia w zakresie odzyskiwania nadpłaconych zobowiązań podatkowych,
  11. j) szkolenia dotyczące obowiązujących przepisów prawa podatkowego lub planowanych zmian w przepisach prawa podatkowego (o wyłącznie informacyjnym charakterze),
  12. k) usługi bieżącego doradztwa podatkowego,
  13. l) wsparcie i reprezentowanie klienta przed organami administracji publicznej, sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi oraz przed Sądem Najwyższym,
  14. m) wsparcie lub przygotowywanie oświadczeń dla celów podatkowych.

 

  1. W Gminie Jaświły stosuje się dwa rodzaje obowiązków informacyjnych o schematach podatkowych:
  2. a) przekazanie informacji o wdrożeniu lub udostępnieniu schematu podatkowego (MDR-1);
  3. b) przekazanie informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (MDR-3).

 

  1. W przypadku wyłonienia transakcji podlegającej obowiązkom informacyjnym o schematach podatkowych (MDR-1 lub MDR-3), lub co do której istnieją wątpliwości co do zaistnienia takiego obowiązku, pracownik jednostki organizacyjnej Gminy dokumentuje wyniki bieżącej analizy w formie papierowej i elektronicznej w celu sporządzenia przez kierownika jednostki organizacyjnej informacji o potencjalnym schemacie podatkowym (MDR-1 lub MDR-3), którą to analizę niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 7 dni, przedkłada temu kierownikowi, w celu nadania jej dalszego biegu.

 

III. Środki stosowane w celu właściwego wypełnienia obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych

 

  1. Podmiotem uprawnionym do przekazywania informacji o schematach podatkowych jest Wójt Gminy lub osoba przez niego upoważnia.

 

  1. Pracownicy zobowiązani są do podejmowania następujących czynności związanych z identyfikacją i zakwalifikowaniem zdarzenia jako schemat podatkowy podlegający zgłoszeniu:
  2. a) analiza planowanych i przeprowadzanych działań z uwzględnieniem właściwości uzgodnień,
  3. b) identyfikacja uczestników uzgodnień,
  4. c) monitorowanie celów podejmowanych uzgodnień,
  5. d) monitorowanie istotnych obszarów działalności objętych ryzykiem aktualizacji zgłoszonego przez Gminę schematu podatkowego.

 

  1. Upoważniona osoba wskazana w ust.1 zobowiązana jest do współdziałania ze wszystkimi pracownikami Gminy.
  2. Kierownik jednostki organizacyjnej Gminy ustala z osobą upoważnioną do spraw MDR wszelkie informacje o potencjalnym schemacie podatkowym.

 

  1. Wszelkie otrzymane dokumenty weryfikuje osoba upoważniona do spraw MDR.

 

  1. Projekty umów dotyczące w szczególności usług doradztwa podatkowego, rozwiązań prawnych i podatkowych przekazywane są do osoby upoważnionej do spraw MDR.

 

  1. Każde wprowadzane w Gminie uzgodnienie oraz czynność, mająca wpływ na powstanie korzyści podatkowej, powinno zostać ocenione pod względem potencjalnej konieczności raportowania.

 

  1. Wstępna ocena dokonywana jest przy współpracy osoby upoważnionej do spraw MDR.

 

  1. Wszyscy pracownicy jako wspomagający są zobowiązani do udzielania wyczerpujących informacji na wniosek osoby upoważnionej do spraw MDR w ciągu dwóch dni roboczych od dnia otrzymania zapytania.

 

  1. Zobowiązuje się pracowników do informowania osoby odpowiedzialnej do spraw MDR w terminie do 5 dni roboczych od momentu podjęcia czynności z zakresu gospodarki nieruchomościami i ruchomościami, o czynnościach związanych z oddaniem inwestycji do użytkowania oraz wszelkich zmianach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym Gminy.

 

  1. Kierownik jednostki organizacyjnej składa w terminie do 5 dni roboczych od dnia zaistnienia zdarzenia zidentyfikowanego jako schemat podatkowy do osoby upoważnionej wniosek -informację o potencjalnym schemacie podatkowym wraz z dokumentami źródłowymi w formie papierowej oraz w wersji edytowalnej elektronicznej.

 

  1. Po otrzymaniu wszelkich niezbędnych informacji od pracowników wspomagających osoba upoważniona do spraw MDR sporządza wniosek - informację o potencjalnym schemacie podatkowym.

 

  1. Otrzymaną/sporządzoną przez osobę upoważnioną do spraw MDR informację schemacie

podatkowym, przekazuje drogą elektroniczną do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

 

  1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej nadaje NSP i przekazuje potwierdzenie jego nadania, które zawiera NSP oraz dane zawarte w przekazanej informacji o schemacie podatkowym.

 

  1. Otrzymana przez Gminę informacja od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zostanie przekazana kierownikom jednostek organizacyjnych.

 

  1. W przypadku stwierdzenia, że przekazana informacja o schemacie podatkowym nie spełnia określonych wymogów Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydaje postanowienie o odmowie nadania NSP.

 

  1. Korzystający, dokonując w danym okresie rozliczeniowym czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskując wynikającą z niego korzyść podatkową, w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej tego okresu rozliczeniowego, przekazuje do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informację, według ustalonego wzoru, o zastosowaniu schematu podatkowego zawierającą NSP tego schematu podatkowego oraz wysokość korzyści podatkowej wynikającej ze schematu podatkowego.

 

  1. Określenie zasad przechowywania dokumentów oraz informacji

 

  1. Wszystkie dokumenty, a także informacje związane z informowaniem o schematach

podatkowych muszą być przechowywane w sposób zapewniający ich poufność oraz właściwe zabezpieczenie przed ich zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą.

 

  1. Dokumenty, o których mowa w pkt 1,będą przechowywane w archiwum Urzędu Gminy

Jaświły.

 

  1. Dokumenty należy przechowywać w formie oryginałów albo ich uwierzytelnionych odpisów lub na powszechnie uznanych nośnikach danych, w tym jako elektroniczne wersje dokumentów oryginalnych lub dokumenty istniejące wyłącznie w wersji elektronicznej.

 

  1. Dokumenty, o których mowa w pkt. 1, przechowuje się przez okres 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym został sporządzony dokument.

 

  1. Osobą odpowiedzialną za przechowywanie dokumentów i informacji jest osoba upoważniona do spraw MDR.

 

  1. Określenie zasad wykonywania obowiązków obejmujących przekazywanie Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych przez Gminę Jaświły i jej jednostki organizacyjne

 

  1. Przekazanie informacji o schemacie podatkowym, przez korzystającego, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej następuje poprzez:
  2. a) przekazanie informacji MDR 1 w terminie 30 dni od dnia następującego po udostępnieniu mu schematu podatkowego lub przygotowaniu schematu podatkowego do wdrożenia przez korzystającego lub
  3. b) od dnia dokonania pierwszej czynności związanej z wdrażaniem schematu podatkowego przez korzystającego.

- w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

 

  1. Gmina Jaświły jako korzystający, który dokonywał w danym okresie rozliczeniowym jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z niego korzyść podatkową, w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej tego okresu rozliczeniowego, przekazuje do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informację - MDR 3 o zastosowaniu schematu podatkowego zawierającą:
  2. a) NSP tego schematu podatkowego,
  3. b) wysokość korzyści podatkowej wynikającej ze schematu podatkowego w sytuacji jej uzyskania w danym okresie rozliczeniowym.

 

  1. Gmina Jaświły jako korzystający, który został poinformowany zgodnie z art.86b § 4, przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informację o schemacie podatkowym również w sytuacji, w której uzgodnienie, w ocenie korzystającego, nie stanowi schematu podatkowego, w terminie, o którym mowa w ust. 1. Przekazując informacje o schemacie podatkowym korzystający weryfikuje informacje otrzymane od promotora oraz modyfikuje je dla zapewnienia ich zgodności ze stanem rzeczywistym w tej informacji. Informacja o schemacie podatkowym przekazana przez korzystającego zawiera również dane otrzymane od promotora zgodnie z art. 86b § 4 Ordynacji podatkowej.

 

  1. Przekazanie informacji o schemacie podatkowym, przez promotora, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej następuje poprzez:
  2. a) przekazanie Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schemacie podatkowym w terminie 30 dni od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego, od następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego lub od dnia dokonania pierwszej czynności związanej z wdrażaniem schematu podatkowego - w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej,
  3. b) przekazanie pisemnej informacji korzystającemu o NSP tego schematu podatkowego i załączeniu potwierdzenia nadania NSP, niezwłocznie po jego otrzymaniu,
  4. c) w przypadku, gdy w terminie, o którym mowa w ust. 4 lit. a, schemat podatkowy nie posiada jeszcze NSP, promotor informuje o tym pisemnie korzystającego oraz przekazuje mu dane, o których mowa w art. 86f Ordynacji podatkowej, dotyczące schematu podatkowego.

 

  1. W przypadku, gdy przekazanie przez promotora informacji o schemacie podatkowym innym niż schemat podatkowy standaryzowany naruszałoby obowiązek zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej i promotor nie został zwolniony przez korzystającego z obowiązku jej zachowania w tym zakresie, promotor niezwłocznie:
  2. a) informuje pisemnie korzystającego w terminie, o którym mowa w ust.4 lit. a, o obowiązku przekazania schematu podatkowego do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz
  3. b) przekazuje korzystającemu dane, o których mowa w art. 86f § 1 Ordynacji podatkowej, dotyczące schematu podatkowego.

 

  1. W sytuacji, o której mowa w ust. 5, gdy więcej niż jeden promotor jest obowiązany do przekazania informacji o schemacie podatkowym, promotor, równocześnie z poinformowaniem korzystającego, informuje pisemnie inne znane mu podmioty obowiązane do przekazania informacji o schemacie podatkowym, że nie przekaże informacji o schemacie podatkowym do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

 

  1. Promotor, w terminie 30 dni od dnia, w którym poinformował korzystającego lub inne podmioty o obowiązku przekazania informacji o schemacie podatkowym, zawiadamia Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o poinformowaniu korzystającego lub innych podmiotów o obowiązku przekazania schematu do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, wskazując datę udostępnienia schematu podatkowego lub dokonania czynności związanej z wdrażaniem schematu podatkowego oraz liczbę podmiotów, które poinformował na podstawie ust. 5 lub 6.

 

  1. Nie stanowi naruszenia obowiązku zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej:
  2. a) przekazanie informacji o schemacie podatkowym w sytuacji, w której przekazujący tę informację został zwolniony z obowiązku jej zachowania,
  3. b) przekazanie informacji o schemacie podatkowym standaryzowanym,
  4. c) przekazanie do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji, o której mowa ust.7.

 

  1. Jeżeli promotor lub wspomagający zobowiązany jest do zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej i nie został zwolniony przez Gminę jako korzystającego z obowiązku jej zachowania, przekazywana przez niego informacja o schemacie podatkowym, który jest schematem podatkowym standaryzowanym, nie zawiera danych identyfikujących korzystającego, któremu udostępniony został schemat podatkowy oraz wskazania znanych przekazującemu informacji danych identyfikujących dla podmiotów uczestniczących, mających uczestniczyć w schemacie podatkowym lub na które może mieć wpływ schemat podatkowy oraz państw i terytoriów, w których podmioty te posiadają miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd lub których schemat ten może dotyczyć oraz wskazanie innych znanych podmiotów obowiązanych do przekazania informacji o schemacie podatkowym, jeżeli występują.

 

  1. Jeżeli promotor lub wspomagający nie jest obowiązany do zachowania praw niechronionej tajemnicy zawodowej lub został zwolniony z obowiązku jej zachowania przez Gminę jako korzystającego, łącznie z informacją o schemacie podatkowym, o której mowa w ust. 11, przekazuje dane identyfikujące korzystającego, któremu udostępniony został schemat podatkowy i który jest lub był pierwszym podmiotem, któremu udostępnił ten schemat podatkowy, oraz wskazanie znanych przekazującemu informacji danych identyfikujących dla podmiotów uczestniczących, mających uczestniczyć w schemacie podatkowym lub na które może mieć wpływ schemat podatkowy oraz państw i terytoriów, w których podmioty te posiadają miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd lub których schemat ten może dotyczyć oraz wskazanie innych znanych podmiotów obowiązanych do przekazania informacji o schemacie podatkowym, jeżeli występują.

 

  1. W terminie 30 dni po zakończeniu kwartału promotor lub wspomagający przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informację zawierającą dane identyfikujące korzystającego, któremu w trakcie tego kwartału udostępnił schemat podatkowy standaryzowany, wskazując NSP.

 

  1. Obowiązki informacyjne wspomagającego wobec Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w sytuacji, gdy wspomagający:
  2. a) nie został poinformowany o NSP schematu podatkowego lub nie została mu przekazana informacja, o której mowa w art. 86b § 3 Ordynacji podatkowej, oraz
  3. b) przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych przez niego czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru jego działalności, obszaru jego specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych przez niego czynności, powziął lub powinien był powziąć wątpliwości, że uzgodnienie, w odniesieniu, do którego jest wspomagającym, może stanowić schemat podatkowy

- jest on obowiązany niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych od dnia, w którym powziął lub powinien był powziąć wątpliwości, o których mowa w lit.b, wystąpić z odrębnym pismem do promotora lub korzystającego zlecających wykonanie czynności o przekazanie mu pisemnego oświadczenia, że uzgodnienie nie stanowi schematu podatkowego.

 

  1. W terminie, o którym mowa w ust. 12 wspomagający obowiązany jest zawiadomić Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o wystąpieniu sytuacji wskazanej w ust. 12, wskazując dzień, w którym powziął wątpliwości, że uzgodnienie stanowi schemat podatkowy oraz liczbę podmiotów, do których wystąpił o przekazanie mu pisemnego oświadczenia, że uzgodnienie nie stanowi schematu podatkowego. Wspomagający może wstrzymać się z wykonaniem czynności w odniesieniu do uzgodnienia do dnia otrzymania tego oświadczenia, potwierdzenia nadania NSP lub informacji, o której mowa w art. 86b § 3 Ordynacji podatkowej.

 

  1. Jeżeli wspomagający nie został poinformowany o NSP schematu podatkowego jest on obowiązany przekazać Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informację o schemacie podatkowym, jeżeli dostrzegł lub powinien dostrzec, że uzgodnienie, w odniesieniu do którego jest wspomagającym, stanowi schemat podatkowy przy zachowaniu należytej staranności w dokonywanych przez niego czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru jego działalności, obszaru jego specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych przez niego czynności.

Przepis art. 86b § 1 Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio, przy czym wspomagający jest również obowiązany do przekazania informacji o schemacie podatkowym w terminie 30 dni od następnego dnia po udzieleniu bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób, pomocy, wsparcia lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia schematu podatkowego.

 

  1. W sytuacji, gdy przekazanie przez wspomagającego informacji o schemacie podatkowym naruszałoby obowiązek zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej i wspomagający nie został zwolniony z obowiązku zachowania tajemnicy przez korzystającego w tym zakresie, jest on obowiązany niezwłocznie poinformować pisemnie korzystającego lub promotora zlecających mu czynności, że w jego opinii uzgodnienie stanowi schemat podatkowy, o którym należy przekazać informację Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Jednocześnie w terminie, o którym mowa w ust. 14, wspomagający obowiązany jest zawiadomić Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o wystąpieniu sytuacji wskazanej w zdaniu poprzedzającym, wskazując dzień, w którym dostrzegł, że uzgodnienie stanowi schemat podatkowy oraz liczbę podmiotów, które poinformował o obowiązku przekazania informacji Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, przepis 86b § 7 Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio.

 

  1. W przypadku, o którym mowa w ust. 13, wspomagający, który wstrzymał się wykonaniem czynności w odniesieniu do uzgodnienia, nie ponosi odpowiedzialności cywilnej względem zlecającego mu te czynności w zakresie związanym ze wstrzymaniem się z wykonaniem tych czynności. W sytuacji wskazanej w zdaniu poprzedzającym wspomagający nie ponosi również odpowiedzialności dyscyplinarnej związanej ze wstrzymaniem się z wykonaniem czynności w odniesieniu do uzgodnienia.

 

  1. W przypadku, gdy więcej niż jeden podmiot jest obowiązany do przekazania informacji schemacie podatkowym, wykonanie tego obowiązku przez jednego z nich zwalnia pozostałych, którzy zostali wskazani w informacji o schemacie podatkowym i pisemnie poinformowani o NSP tego schematu podatkowego, z załączeniem potwierdzenia nadania NSP. Przepis art. 86b § 3 Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio.

 

  1. Określenie zasad upowszechniania wśród pracowników wiedzy z zakresu przepisów dotyczących przekazywania informacji o schematach podatkowych

 

  1. Kierownik jednostki organizacyjnej Gminy zapewnia pracownikom wykonującym obowiązki wynikające z ustawy Ordynacja podatkowa i niniejszej procedury, związane z raportowaniem schematów podatkowych: udział w szkoleniach dotyczących tych obowiązków. Wskazani pracownicy mają obowiązek zapoznać się z niniejszą procedurą wewnętrzną oraz przestrzegać jej postanowień.

 

  1. Wójt Gminy dokonuje aktualizacji niniejszej procedury w przypadku zmiany przepisów ustawy Ordynacja podatkowa regulujących zasady postępowania opisane w tej procedurze.

 

VII. Określenie zasad zgłaszania przez pracowników rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów dotyczących przekazywania informacji o schematach podatkowych

 

  1. Pracownik urzędu, który powziął uzasadnione podejrzenia, że ma miejsce rzeczywiste lub potencjalne naruszenie przepisów z zakresu schematów podatkowych, ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym fakcie kierownika jednostki organizacyjnej oraz przedstawić uzasadnienie.

 

  1. Skarbnik po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie podejmuje czynności zmierzające do usunięcia nieprawidłowości w wykonywaniu zasad dotyczących właściwego wypełnienia obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych, z podaniem ich zakresu i terminu wykonania.

Niezwłocznie opracowuje zasady uniknięcia potencjalnych naruszeń przepisów dotyczących schematów podatkowych.

 

VIII. Określenie zasad kontroli wewnętrznej lub audytu przestrzegania przepisów oraz zasad postępowania określonych w procedurze wewnętrznej

 

  1. Kontrolę wewnętrzną lub audyt przestrzegania przepisów oraz zasad postępowania określonych w niniejszej procedurze wewnętrznej wykonują pracownicy jednostki, kierownicy jednostek organizacyjnych w ramach prowadzonej kontroli zarządczej.

 

  1. Celem kontroli wewnętrznej jest przestrzeganie przepisów oraz zasad postępowania określonych w niniejszym zarządzeniu oraz zapewnienie właściwego wypełniania obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.

 

 

 

Wójt Gminy

 

Jan Joka

 

            Oświadczam, że zapoznałam(em) się z wprowadzoną Zarządzeniem NR 43/20 Wójta Gminy Jaświły z dnia 18 września 2020 r. Procedurą wewnętrzną w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych (MDR) w Urzędzie Gminy Jaświły oraz w jednostkach organizacyjnych i zobowiązuję się do jej przestrzegania.

 

  1. ….......………………………...……………………………….

 

  1. ………………………………...……………………………….

 

  1. ………………………………………………………………….

 

  1. ………………………………………………………………….

 

  1. ….......………………………....……………………………….

 

  1. ….......……………………….....……………………………….

 

  1. ….......……………………….....……………………………….

 

8.….......……………………..…...……………………………….

 

9.….......……………………..…...……………………………….

 

10.….......………………………...……………………………….

 

  1. ….......………………………...……………………………….

 

  1. ………………………………...……………………………….

 

  1. ………………………………………………………………….

 

  1. ………………………………………………………………….

 

  1. ….......………………………...……………………………….

 

  1. ….......………………………...……………………………….

 

  1. ….......………………………...……………………………….

 

  1. ….......………………………...……………………………….

 

  1. ….......………………………...……………………………….

 

  1. ………………………………………………………………...

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Jaświły

Wytwarzający/odpowiadający: Jan Joka

Data wytworzenia: 2020-09-18

Wprowadzający: Jacek Dziekoński

Data modyfikacji: 2020-12-31

Opublikował: Jacek Dziekoński

Data publikacji: 2020-12-31